Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  OR:n ratsut 80-90 - luku

Lähettäjä: Muistaako joku? 
Päivämäärä:   27.3.21 23:22:35

Muistaako joku sennu näitä?

- Tarzan
- Bolle
- Buller
- Filur
- Milk Shake
- Mr Higgins
- Salem
- Charlie
- Sugar Lump
- Prinad
- Disco
- Tommix
- Brille
- Marcus
- Miral
- Derby
- Royal Prince
- Otvazhny
- Fakta
- Tonka
- Brunette
- Liberto
- Trisser

Nämä itse muistan, voi olla väärin kirjoitettu. Ihania muistoja nousta ajoista Äimärautiolla! :)

  Re: OR:n ratsut 80-90 - luku

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   28.3.21 22:10:52

Sen verran, että käytiin kaksi kertaa maakunnasta liikuntatunnilla siellä ratsastamassa. Erikseen opettaja lähti kuljettamaan, näyttämään mitä oikea ratsastaminen oli, meille puskaratsastajapenskoille ;) oikein imin oikean ison tallin fiilistä ja kirjoitin kaikki hevosten nimet itsepiirettyyn tallin pohjakuvaan.
Ensimmäisen tunnin menin derbyllä ja toisen sugar lumpilla.
Kaverille annettiin hepaksi prinssi ja vahingossa satuloitiin joku yksäri prinsessa ;) kun ei heppoja tunnettu

  Re: OR:n ratsut 80-90 - luku

Lähettäjä: Paa 
Päivämäärä:   28.3.21 22:43:36

Charlien, Faktan, Sugar lump muistan. Minkälainen oli Buller? Aloin käymään ehkä -89.

  Re: OR:n ratsut 80-90 - luku

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   29.3.21 08:50:11

Samoin, muistan Charlien ("Pappa"), Faktan, Sugar Lumpin ja Tonkan, se taisi olla kyllä yksäri mutta välillä tuntikäytössä. Mikä Sugar Lumpin lempinimi oli? Se oli sellainen valkoinen poni, jolla oli keinuhevoslaukka?

Itse hoidin pikkutyttönä hetken Atolia, mikä oli lystikästä kun en yltänyt edes harjaamaan sen selkää. :) Toisen talven kaverin kanssa "Systeriä" (Schuster? tm), mikä sekin oli iso. Nitro kyyditti mua pikkuesteillä ja oli hurjaa! Muita heppoja siihen aikaan oli ainakin Mäntti, Jamica, Willis (valkoinen menevä poni jota en harmikseni koskaan saanut tunnille), Ahoy ("Höntti", harmaa poni) ja muistaakseni myös haflinger Tango.

  Re: OR:n ratsut 80-90 - luku

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   29.3.21 17:33:52

Buller oli vanhempaa ponikalustoa joka oli mukana jo 80-luvulla. Melko pieni ja hidastempoinen hiirakkoponi.
Sitten oli yksäri Danny, se oli myös tunneilla. Muistan maastoretken jolla se heitti ratsastajan selästä hiekkaringillä laukatessa. Suostuin vaihtamaan sen ratsastajan kanssa hevosta ja minäkin lensin sen pukeista kuin leppäkeihäs muttei siinä kummempaa käynyt kun en päästänyt sitä karkuun.

Sugar Lump oli lempinimeltään Lupe. Se myytiin eläkepäiville perheponiksi niihin aikoihin kun itsekin sain oman hevosen.

Tuo Atol oli ihana! Sen meinasin jo unohtaa. Ja samaan aikaan siellä oli kaunis ja pirteä kimo Karenina. Taisi olla angloarabi.

Höntti, Willis ja Tango tulivat myös ulkonäöltä tutuksi mutta olivat minulle jo liian pieniä siihen aikaan. Mäntin muistan myös hämärästi.

Ensimmäiset tuntini Äimiskällä ratsastin vanhan tallin aikaan (Se oli raviradan keskellä). Sitten tuli uudet hienot tilat ja maneesi.
Ihan ikimuistoisia ne ekat tunnit siellä jona lumi tuli alas maneesin katolta. Koko hevoslauma levisi pitkin maneesia laukassa ja alas tuli muutakin kuin lunta, minäkin ja muutama muu :D

  Re: OR:n ratsut 80-90 - luku

Lähettäjä: Memo 
Päivämäärä:   29.3.21 22:46:54

Muistan ponit hyvin, lienee kun niillä ratsastin eniten. Pappa keksi välillä muuta ohjelmaa tunneilla, Willis vei yli esteiden vauhdilla, Tango osasi parhaimmat pukit, Höntti oli paras kyllä. Voi noita aikoja, ei taitaisi yhtä "villit" ponit enään kelvata. Niillä oppi ja ei ollut liian helppoa ikinä. Karenina oli myös suosikkeja silloin.

  Re: OR:n ratsut 80-90 - luku

Lähettäjä: Ö 
Päivämäärä:   2.4.21 20:14:36

Muistan osan hevosista kun ne asui Lohjalla. Karenina, Mäntti, Nitro, Jamaica ja Sysy ainakin.

  Re: OR:n ratsut 80-90 - luku

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   3.4.21 13:37:49

Oijoi, kulta-aikaa. Kävin alkeiskurssin äimiskällä ysärin alussa, mutta leirien myötä siirryin Tuomikoskelle. Siellähän Tarzan ja Bölle viettivät elämänsä, Royal Prince myös jonkin aikaa. Charlie oli muistaakseni alkeiskurssilla luottoratsuna. Muistaakseni neljä kesää olin leireillä, tulihan ne hevoset tutuiksi. Nalle ponilta tipuinkin leirikisoissa :D

  Re: OR:n ratsut 80-90 - luku

Lähettäjä: ww 
Päivämäärä:   4.4.21 06:45:11

Lupe-poni eli tosi vanhaksi. En muista tarkkaan, mutta päälle 30-vuotiaaksi.

Tango oli Hietasaaren ponipihalla ja sieltä myytiin muistaakseni hoitajalleen. Höntti myytiin jollekin tytölle, joka kisasi sillä esteitä ja voitti vauhdilla ja hurjilla teillä joka luokan :D

Karenina ja Willis oli ihania!

  Re: OR:n ratsut 80-90 - luku

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   4.4.21 12:45:50

Prinad tuli Utajärvelle yksityiseksi, ehdin muutaman kerran sillä ratsastaa penskana. Vauhdikas poni oli ainakin, maastossa muistan saaneeni kyytiä.

  Re: OR:n ratsut 80-90 - luku

Lähettäjä: salamanteri 
Päivämäärä:   5.4.21 20:42:42

itse muistan noiden hevosten lisäksi Sepp nimisen. En ole varma kirjoitusasusta mutta muistan hepan. jos joutui jonossa ensimmäiseksi niin ei liikkunut mihinkään . Piti aina olla joku edessä että liikui.

  Re: OR:n ratsut 80-90 - luku

Lähettäjä: salamanteri 
Päivämäärä:   5.4.21 20:49:19

Niin ja First Wonder ponikin oli äimiskällä aikanaan. Ja muistaakseni myös Kosak niminen ponikin oli äimiskällä aikanaan

  Re: OR:n ratsut 80-90 - luku

Lähettäjä: Niina 
Päivämäärä:   6.4.21 11:02:54

Minäkin olen ratsastanut vuonna - 86 eka kertoja Äimällä ja vuosien mittaan säännöllisen epäsäännnöllisesti vuoteen - 97. Melkein kaikki keskustelun hepat muistan. Lisäksi Almanak eli Nakke teki kivan kisauran. Fury oli muistaakseni aika tasokas. Salemilla ratsastin paljon sen muutettua yksärikotiin.

Ysärillä yksi poneista oli mielestäni Jamica, ei Jamaica. Sitten oli omistajan oma heppa Utopia. En muuten muista ketä olivat ne kaksi naista jotka pitivät tallia ysärin puolessa välissä.

  Re: OR:n ratsut 80-90 - luku

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   6.4.21 11:05:48

Oliko Utopian lempinimi Outi? Se oli hieno.

  Re: OR:n ratsut 80-90 - luku

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   6.4.21 11:29:02

Mun muistikuvien mukaan Jamica oli hevonen, mutta olin kyllä itse tosi pieni :D

Annu ja Mölli sitä tallia pitivät, Jaana nykyään tyttöjensä kanssa. Kukaan ei vain enää sano sitä Mölliksi :)

Muistatteko, kun hoitajilla piti olla markkoja jemmassa, että sai ostaa vettä hevosen jalkojen pesuun? Seinässä on vieläkin ne ohjetarrat, oliko että kahdella markalla sai 2 minuuttia lämmintä tai 8 minuuttia kylmää vettä. Tuntuu aina nostalgiselta kun ne näkee :D

  Re: OR:n ratsut 80-90 - luku

Lähettäjä: Niina 
Päivämäärä:   6.4.21 15:39:57

Ei pitäneet Annu ja Mölli silloin ysärin puolessa välissä.

  Re: OR:n ratsut 80-90 - luku

Lähettäjä: Ripe 
Päivämäärä:   6.4.21 16:19:52

En muista nimeä mutta kuka oli se vihaisempi hevonen joka saattoi hyökkäillä kaltereihin kun hevosta talutti ohi liian läheltä. Muistaakseni ruunikko oli.

  Re: OR:n ratsut 80-90 - luku

Lähettäjä: Pinteli 
Päivämäärä:   6.4.21 17:13:49

Lähettäjä: Jaa
Päivämäärä: 6.4.21 11:05:48

Oliko Utopian lempinimi Outi? Se oli hieno.

Tallilla, jolla kävin lapsena, oli Utopian varsa Karmark's Plutonina eli Ninni. Ratsastin sillä vain muutaman kerran, mutta se oli oikein hieno ja kiva. Ninni on nykyään vissiin Enjalan tallilla? Sori OT, tykkään lukea näitä "nostalgiaketjuja" ja Utopian nimi pomppasi silmilleni. :)

  Re: OR:n ratsut 80-90 - luku

Lähettäjä: marsu 
Päivämäärä:   6.4.21 19:34:25

Oulun Ratsastajat ry omisti ja piti ratsastuskoulua palkatulla henkilöstöllä 1980- luvun lopulle asti. Sitten yrittäjiksi tulivat Anna-Leena (Annu) Runtti ja Jaana Aitta (Mölli). Kun Annu muutti Etelä-Suomeen, sen jälkeen ratsastuskoulua piti muutaman vuoden Sarita Reunanen eli Sarttu. Sitten taisi tulla jo Jaana Aitta takaisin. 2000-luvun alkupuolella koulua pitivät Aitan vuokralaisina muistaakseni parin vuoden ajan Krista Sumen ja Jaana Tuppurainen, joista viimeksi mainittu siirtyi sitten ensin Hietasaareen ja sieltä edelleen Haukiputaalle ratsastuskoulua pitämään. Jaana Aitta tuli siis takaisin omiin tiloihinsa ja on siitä alkaen pitänyt taas itse Äimärautiolla ratsastuskoulua. Kun tytöt ovat aikuistuneet, he ovat sitten tulleet mukaan yrityksen toimintaan. Harmi kyllä tarkat muutosten vuosiluvut ovat jo päästäni häipyneet:)
Sepp eli Sepi oli juurikin sellainen omanlaisensa ratsu. Vähän aikaa oli tuntikäytössä myös Brune Sam, mutta vauhdikkuutensa vuoksi se ei kovin paljon tunteja tehnyt. Annulla ja Jaanalla oli myös yksäreinä ainakin Merry Amanda ja Merry Apricot sekä Jaanalla Whiskey.

  Re: OR:n ratsut 80-90 - luku

Lähettäjä: historiikkia 
Päivämäärä:   6.4.21 20:37:18

OR:n ja Äimäraution ratsastuskeskuksen sivuilta löytyy täydentävää historiikkia...

Seura myi v.1988 hevoset ja ponit ja vuokrasi tilat yrittäjinä aloittaneille Annu Runtille ja Jaana Aitalle (Mölli), jotka olivat aiemmin toimineet seuran palkkaamina opettajina. Nämä jatkoivat Oulun Ratsastuskeskus Ky:n nimellä toiminnan pyörittämistä v.1992 asti.

Jaana Aitta palasi pyörittämään tallia v.1999 Äimäraution ratsastuskeskuksen nimellä ja jatkoi v.2010 asti. Välissä siis toimintaa pyörittivät Jaana Tuppurainen ja Krista Sumen muistaakseni Äimäraution ratsastuscentrumin nimellä, kunnes Jaana palasi takaisin 10./2012.

  Re: OR:n ratsut 80-90 - luku

Lähettäjä: Vanha 
Päivämäärä:   7.4.21 10:00:13

92-95 koulua pyöritti Annun kanssa Pasi Meller. 95 muuttivat Lohjalle, mikä aiheutti meissä aktiiviratsastajissa ja hoitajissa valtavan maansurun.
95 OR pyöritti tunteja viidellä (?) hevosella ja ponilla hetken aikaa itse - tunteja piti mm. Hynysen Tanja ja meitä tuntiratsastajia jäi koululle hyvin vähän - ennen kuin Sarita Reunanen laittoi taas isomman ratsastuskoulun pystyyn. Saritan jälkeen koulun otti itselleen sitten taas Jaana, kuten viestissä yllä kerrotaan.

Itse aloitin Äimärautiolla v. 1990 ja olen tosi kiitollinen jo alkuaikoina saamastani kannustuksesta kouluratsastuksen pariin, tuon ajan mittapuulla tosi tasokkaasta opetuksesta, sekä kisainnostuksesta. Ratsastuskoulutunnit jäivät taakse yli 20 vuotta sitten mutta kouluratsastuksen harrastaminen jatkuu aktiivisesti edelleen.

Iso kiitos tästä, Annu, Mölli ja Pasi! :)

  Re: OR:n ratsut 80-90 - luku

Lähettäjä: Nappi 
Päivämäärä:   8.4.21 23:38:15

Muistan että kun aloitin siellä opetti Leena ja sitten Ellu ja Jaana.
Kun olin pieni oli myös poni Barabbas ja Kosak.

  Re: OR:n ratsut 80-90 - luku

Lähettäjä: Poni 
Päivämäärä:   13.4.21 22:18:44

Nämä muistan nämä 1970-luvun loppua kai se oli. Kesäleiri oli Utajärvellä ja hevoset ja ponit tuotiin sinne.
- Bolle
- Buller
- Milk Shake
- Mr Higgins
- Charlie
- Brille
- Brunette
Milk Shake, Mr Higgins, Charlie ja Brunette olivat vielä nuoria poneja.

  Re: OR:n ratsut 80-90 - luku

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   14.4.21 12:16:19

90-95 väliltä nämä jääneet mieleen:
Ponit:
Charlie
Snolde
Ahoy
Willis
Tango

Hevoset:
Karenina
Tonka
Atol
Trisser
Whisky
Derby
Fakt
Nitron
Schuster
Jamica
Manchester
Chloe

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.