Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: viksu 
Päivämäärä:   13.2.21 00:38:51

Olen muuttamassa Kuopioon töiden perässä ja etsin kivaa ja hyvää paikkaa ratsastaa. Olen kisannut HeA-VaB tasolla ja omia hevosiakin on ollut, olet käynyt hyvillä valkuilla jo vuosia. Että ihan lasten ponitunneille en haluaisi mennä.
Missä paikassa Kuopiossa aikuinen harrastaja saisi hyvää opetusta kohtuullisen hyvillä tuntihevosilla?
Tai onko sieltä mahdollista tai vaikeaa löytää joku vuokris? Jonkun valkun silmän alla haluaisin siinäkin tapauksessa käydä.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   13.2.21 00:57:00

Kiinnostaa, seuraan.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Terhi 
Päivämäärä:   13.2.21 08:25:13

Siilin ratsastuskeskus, noin 20min. moottoritietä Kuopiosta. Ylivoimaisesti paras sekä koulu- että esteratsastukseen. Huiput hevoset, alueen parhaat opettajat ja valkut.

Toinen Keskimäen hevostila, estepainotteinen. Myös siellä, jos Tuomaksen itsensä tunneille ja valmennuksiin pääsee, niin on todella hyvä.

Muita en edes harkitsisi noilla kriteereillä.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: mi 
Päivämäärä:   14.2.21 17:39:34

Samaa mieltä Terhin kanssa!

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   14.2.21 18:35:17

Taitotallit tai Keskimäki

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   14.2.21 20:16:46

www.ratsastuskeskusilo.fi

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Ehkä 
Päivämäärä:   15.2.21 08:31:07

Eiköhän kaikille muille, mutta Keskimäelle ei taida julkisilla päästä. Korjatkaa, jos olen Keskimäestä väärässä.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: työtön 
Päivämäärä:   16.2.21 18:47:05

Ilo oli iso pettymys. En poistunut iloisena.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Jee 
Päivämäärä:   16.2.21 20:26:56

Ilolla on mahtavat sivut, haluan kyllä myös talliin tutustua. Varasin tunnin.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Töh 
Päivämäärä:   22.2.21 07:03:37

jhh, missä näet syytökset? Kävijän kokemus on ollut pettymys ja sinulle tuli paha mieli?

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: työtön 
Päivämäärä:   24.2.21 18:55:37

Noh.. vastaanotto oli ynseää, hevonen oli kankea ja tuntui kuin olisi ollut selässä kipuja. Sanoin siitä opettajalle, mutta hän vaan totesi, että kyllä se siitä vertyy..
toisen ratsastajan hevonen otti pukkilähtöjä ja meno näytti ajoittain vaaralliselta.

Opettaja ei mielestäni osannut opettaa ja opetus oli liian ylimalkaista omasta mielestäni, ehkä olen tottunut edellisessä paikassa parempaan, tehokkaampaan ja yksilöllisempään opetukseen. Pari hevosta vaikutti vihaisilta, se kertoo mielestäni hevosista, ettei niiden ole hyvä olla.

Puitteet toki hyvät, mutta ei ollut minulle sopiva paikka.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   25.2.21 07:11:16

Työtön, oliko nyt niin, että sinulla ei vaan riitä raha ratsastaa? En tunnista tuosta sinun mielipiteestä lainkaan Iloa.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: työtön 
Päivämäärä:   27.2.21 13:31:05

Minna: olipas aika töykeä kommentti..
Vaikka nimimerkkini on työtön, se ei tarkoita sitä, etteikö minulla olisi varaa ratsastaa tai etteikö minulla voisi olla hyväpalkkainen työkin.
Nimimerkki on peruja ajoilta, jolloin en ollut töissä ja silloinkin olin ansiosidonnaisella päivärahalla, joten kyllä minulla on ollut varaa ratsastaa myös silloin.

Outoa, että jos en tykännyt paikasta ja myös kerroin, mitkä asiat minua häiritsivät ko.paikassa, niin aletaan epäillä, että kritisoin paikkaa siksi, että minulla ei ole rahaa.

Kieltämättä yksi asia minua vaivasi myös ko.paikassa, jota en aiemmin sanonut, eli se, että paikka selkeästi on rikkaiden ja "hienompien" ihmisten paikka. Eli halutaan kertoa muille, että käy tallilla, jossa on "tasokkaammat puitteet" kuin muualla.
Eli niinsanotusti arvostetaan vähän eri asioita kuin esim. minä tallia valitessani ja talliviihtyisyyttä arvioidessani arvostan.

Vaikka olen varakas, en koskaan ole tykännyt sitä toitottaa ulospäin enkä vaatetuksella enkä ulkoisella statuksellani sitä pönkittää. Viihdyn paremmin pienemmillä ja vaatimattomillakin talleilla, jossa ilmapiiri on kiva ja hyväksyvä ja hevosilla selkeästi hyvä olla ja ilokseni tämmöisen tallin myös Kuopion läheltä löysinkin :)

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: aikuinen 
Päivämäärä:   27.2.21 14:47:38

työtön: minä kyllä tunnistan kertomuksestasi Ilon, samoja kokemuksia on ollut.
Vanhempi naishenkilö henkilökunnassa on hyvinkin töykeä monesti.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   27.2.21 21:15:37

Totta, Uudellamaalla on "hienoja" talleja näin maailmanluokan mittakaavassa. Kaverini asuu pienessä ruotsalaisessa kunnassa, ihan johonkin Savon kuntaan verrattavassa, ja on siis monimiljönääri. Pari ponia, yksi rescue-lv vanhassa navetassa... Kun taas toinen kaverini on tavallinen rivilääkäri suomalaiskaupungissa, ja on kallis hevonen tallilla, missä on lämmitetyt maneesit ja täysihoidot ja pelit.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: ai 
Päivämäärä:   28.2.21 09:12:49

Miksi pitäisi verrata Uudenmaan ja Kuopion talleja toisiinsa? Eikös nimenomaan saman paikkakunnan talleja eli tässä tapauksessa Kuopion alueen talleja vertailla, kun kyseltiin Kuopiosta hyvää paikkaa?

Tarhojen tulisi olla sen verran isot, että pääsee väistämään toisen hyökkäykset, ettei satu vahinkoja ponien kesken. Nythän siellä sattui ikävä tapaturma.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Kupliva 
Päivämäärä:   28.2.21 14:54:47

Pidetään asiallisena

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: ihmettelijä 
Päivämäärä:   1.3.21 08:26:11

123: Huomasitko, kun tuossa ylempänä joku kommentoi nimimerkille "työtön", että eikö hänellä ollut rahaa ratsastaa ja siksi ei tykännyt eräästä tallista? Sitä minä enemmän mietin, että MITEN jollakin tulee edes mieleen ajatella näin!

Mitä henkilökunnan palvelualttiuteen tai töykeyteen tulee, niin ratsastuskoulu on palvelu siinä missä mikä tahansa muukin yritys ja ihmetystä herättää, jos henkilökunnalla on varaa olla töykeä asiakkaita kohtaan.

Ammattiopettaja.. kaikki tämän tallin opettajat eivät ole ammattiopettajia, siis koulutettuja. Ainakin jos nettisivujen tieto sekä ihmisten puheet asiasta paikkaansa pitävät.

Herää kysymys, että tallin omistajatko täällä ovat puolustelemassa, tulee niin outoa heittoa, että en usko näiden

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: ihmettelijä 
Päivämäärä:   1.3.21 08:26:39

vastausten olevan asiakkaiden vastauksia.

  Re: Kuopion paras ratastuskoulu?

Lähettäjä: Siili 
Päivämäärä:   1.3.21 11:53:09

Muikku: Siilin ratsastuskeskus, Salla Salkola on todellakin alueen paras ope/valkku. Myös Keskimäki hyvä, mutta puitteiltaan huonompi kuin Siili.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: tieto 
Päivämäärä:   2.3.21 17:41:11

No aloittajan ratsastustasolla en edes miettisi muita vaihtoehtoja kuin Siilin ratsastuskoulu!

Siellä riittää sekä hevosten että opettajan taso aloittajalle.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: taitaja 
Päivämäärä:   3.3.21 11:22:09

Vieläkö Taitotalleilla on tuntitoimintaa? Siellä on masterope.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Iloton 
Päivämäärä:   4.3.21 09:58:00

Ilossa puitteet kyllä kunnossa, mutta nimenomaan se ilo puuttuu. Eräs henkilökuntaan kuuluva on erittäin töykeä ja jopa v*ttuilee asiakkaille. Käytössä ollut ainakin pari vuotta sitten hevonen jolla suupielet auki jatkuvasti koska ei todellakaan sovi tuntikäyttöön. Ihmettelen miten heillä riittää asiakkaita.

Siili voisi olla hyvä paikka aloittajalle.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Henna Stockås 
Päivämäärä:   4.3.21 12:05:08

Hei kaikki,

Haluan kirjoittaa tänne ihan omalla nimelläni, olen siis Ratsastuskeskus ILOn yrittäjä Hennamari Stockås os. Koistinen. Aloitan siitä, että olen pahoillani, että osa ei ole kokenut tarjoamaamme palvelua itselleen mieluisaksi, mutta olen hyvin iloinen siitä, että olette löytäneet alueelta teille sopivan paikan harrastaa :) Monesti nämä harrastamiseenkin liittyvät asiat ovat makukysymyksiä ja kannatan ehdottomasti sitä, että jokainen kokeilee kaikki alueen tallit läpi ja valitsee vasta sen jälkeen sen itselleen parhaiten sopivan ja mieluisimman paikan. Meidän palvelu ei varmasti sovi kaikille, kuinka se voisikaan. Olemme luoneet palvelumme tiettyihin raameihin ja toivomme, että tavoitamme juuri ne ihmiset, jotka kokevat sen mieluisaksi.

Harrastamisen on tarkoitus olla mukavaa ja tuottaa iloa ja on siis äärimmäisen tärkeää, että paikka tuntuu itselle sopivalta. Näin on varmasti jokaisen harrastuksen kanssa, oli sitten kyseessä kuntosali, tanssisali, hiihtokoulu, tai ihan mikä tahansa laji. Moni valitsee myös ruokakaupan sen perusteella, missä hyllyjärjestys tuntuu omaan päähän sopivimmalta :)

Mitä tulee tuohon meidän tarhatapaturmaan, niin meillä on kaikki standardit täyttävät tarhat, joihin olemme juuri investoineet hevosille turvalliset aidat. Tämä tapaturma ei tapahtunut siksi, että tarha olisi ollut liian pieni vaan siitä syystä, että poni joka ei sovi muiden pariksi laitettiin vahingossa väärään tarhaan. Tapaturma on siis todella iso vahinko ja olemme kaikki todella järkyttyneitä tästä ja toivomme, että saamme surra tapahtunutta rauhassa. Olemme pitäneet jo tapahtuneen vuoksi palavereita ja tarkistamme toimintojamme, jotta vastaavia vahinkoja ei pääse syntymään jatkossa.

Yleisesti haluan sanoa, että hevosemme ovat meille todella tärkeitä ja teemme kaikkemme, jotta niillä on hyvät oltavat. Avaan hieman alla meidän toimintaamme ja hevosiin liittyviä asioita:

Hevosemme viettävät vuodessa 4 kokonaista viikkoa lomaa, ihan kuin meidän ihmistyöntekijätkin. Loman aikana talli on suljettu ja rauhoitettu siten, että hevoset saavat hiljaisen tallin. Yksi lomaviikko on jouluna, yksi pääsiäisenä ja 2 viikkoa kesän lopussa ennen uuden kauden alkua.

Täällä aika usein myös harmitellaan meidän hevostemme tarhaamista ja haluan vastata siihen yleisesti: Hevosemme tarhaavat puolipäivä tarhassa siitä syystä, että he ovat ratsastuskouluhevosia ja tekevät päivästä vaihdellen 1-3h töitä, keskimäärin tunteja on yleensä siis 2h. Hevonen saa aktiivista liikuntaa siis päivän aikana tarhaamisen lisäksi ja myös lepo ja oma rauha karsinassa ennen asiakkaiden saapumista on tärkeää. Moni meidän hevosista nukkuu karsinassa ihan pitkällään aamupäivällä/iltapäivällä kun tallissa on vain työntekijä paikalla. Kaikille hevosille on kokeiltu tarhaan kaveria ja ne jotka pystyvät tarhaamaan kaverin kanssa näin tekevät. Ne jotka ovat yksin, ovat yksin siitä syystä, että eivät tule toimeen kaverin kanssa ja turvallisuussyistä ovat siis yksin. Tarhamme ovat vierekkäin eli yksin olevat saavat myös turpakontaktin kaveriin.

Hevosten hoitoon ja opettamiseen liittyen: Meillä on hevosten hoidosta nyt perheessä 30 vuoden kokemus ja itselläni on ratsastamisesta ja valmentautumisesta lähes 20 vuoden aktiivinen kilpaura kokemus. Olen kilpaillut kansainvälisellä tasolla kouluratsastuksessa ja edustanut Suomea maajoukkueessa. Valmentajina minulla on aktiivivuosina ollut mm. Kyra Kyrklund, Jenny Erikson Bjarne Nielsen, Kerstin Nyberg, Anu Korppoo. Opetusmetodimme ja tapamme poikkeaa vahvasti perinteisestä ratsastuskoulusta ja perustuu omaan kokemukseeni ja ammattitaitoon. Emme esimerkiksi käytä opettaessa alkuun mitään "temppuja" eli väistöjä, avoja yms, ennen kuin ratsastaja osaa vaikuttaa hevoseen oikein, istua oikein ja hallita oman kehonsa ratsailla oikein. Ratsastus on 100% kommunikaatiota hevosen ja ratsastajan välillä ja tämä on asia jonka haluamme opettaa jokaiselle ratsastajallemme. Jos jokin asia ei tunnu tunnilla onnistuvan on pysähdyttävä kuuntelemaan tarkemmin. Hevonen on eläimenä sellainen joka pyrkii aina ensisijaisesti miellyttämään ihmistä ja jos tunnilla tuntuu olevan haasteita niin täytyy miettiä kuinka voimme viestiä hevoselle tarkemmin, jotta se ymmärtää meidät oikein ja varmistaa, että olemme itse ymmärtäneet hevosen viestit meille oikein. Näiden asioiden sisäistäminen ja oppiminen vie usein vuosia ja varsinkin jos lajia harrastaa siten, että käy ratsastamassa 1krt/vko vie tämän oppiminen todella kauan. Missään lajissa ei ole olemassa oikotietä onneen ja kärsivällisyyttä vaaditaan.

Mitä tulee hevosten soveltuvuuteen tai mahdolliseen jäykkyyteen tai kipuihin: Jokainen hevonen on erilainen, osa on helpompia, osa vaatii ratsastajalta enemmän, mutta jokaisella hevoselle on olemassa oma asia mitä ne yrittävät opettaa ratsastajalle, vie usein aikaa ennen kuin hevoseen tutustuu riittävästi. Meillä ei pidetä kipuilevia hevosia tunneilla ja aina jos joku alkaa oireilla niin asia tarkistetaan välittömästi. Ratsastuskouluhevoset kohtaavat kuitenkin todella erilaisia ratsastajia ja osan taito ei vielä riitä ratsastamaan hevosta siten, että liikkuminen olisi hevoselle vain ja ainoastaan myönteistä. Näin ollen ratsastuskouluhevosten selät ovat kovemmilla kuin esimerkiksi yksityishevosten selät joita ratsastaa ratsastaja joka osaa pyytää hevosta liikkumaan oikein: eli energia takaa, eteen, selkälihakset pyöreäksi, lämpimäksi ja töihin, ja siten, että hevonen on kevyellä tuntumalla (ilman, että ratsastaja vetää hevosta suusta). Opettajamme ratsastavat hevosia säännöllisesti, lisäksi meillä käytetään Back on Track selänlämmittäjiä hoitamaan ja ennalta ehkäisemään selän vaivoja. Meillä käy myös säännöllisesti osteopaatti, joka hoitaa hevostemme selkiä.

Ratsastuskouluhevoset elävät melko stressaavassa ympäristössä, koska ihmiset vaihtuvat usein. Nykypäivänä hevosmiestaidot ovat valitettavasti monella kadoksissa mikä aiheuttaa sitä, että ratsastajissa on paljon hevosia pelkääviä ihmisiä. Hevonen ei osaa tulkita ihmisen pelkoa "voi kauhistus, nyt Maija jännittää minua", vaan se kokee pelon tunteen uhkana ja ahdistavana. Olemme luoneet nyt paljon hevosmiestaitoihin liittyvää verkkokurssi materiaalia, joka on asiakkaillemme ilmaista. Lisäksi tarjoamme hevosmiestaito kursseja, joissa hyödynnetään sekä lähioetusta, että verkko-opiskelua.

Tämä kommentti jossa viitataan pukittavaan hevoseen liittyy varmasti meidän Lettuun. Lettu on hevonen, joka tekee töitä suurella sydämmellä ja on mieleltään hyvin iloinen hevonen, mikä on tietysti hyvä asia. Hän on kuitenkin joskus vähemmän ratsastaneilla ratsastajilla vähän turhan iloinen ja tämä provosoituu ratsatajan jännittäessä. Nämä pukkaamiset eivät hänen osaltaan siis liity millään tavalla kipuiluun ja olemme asian varmistaneet, kiitos huolenpidosta :) Osa hevosistahan on yleisesti ottaen hyvin herkkiä ja saattavat esimerkiksi pukata pienesti laukannostossa jos ratsastaja käyttää liikaa ulkopohjetta. Kaikki pukkailut eivät siis automaattisesti ole aina hevosen kipua, tarhassa ja laitumellahan ne iloitessaan vetävät melkoista pukkirodeota. On hienoa, että ihmiset ovat valveutuneita ja kehoitammekin aina puhumaan suoraan jos jokin asia on jäänyt mietityttämään, jotta asia voidaan keskustella heti paikan päällä läpi :)

Opettajien ammattitaitoon: Meillä on tällä hetkellä yksi ratsastuksenopettajan ammattitutkinnon suorittanut, yksi ratsastuksenohjaaja tutkinnon suorittanut, yksi jolla tutkinto ei ole valmis, mutta on opetuskokemusta yli 10-vuotta, sekä allekirjoittanut, jonka opettajatutkinnon suoritus jäi kesken fyysisestä sairaudesta johtuen, mutta kuten mainitsin minulla riittää kokemusta ratsastuksesta valtavasti.

Palvelu: Palvelu on kaiken a ja o ja kuten joku mainitsikin nykyään ratsastuskoulut ovat palveluyrityksiä siinä missä mikä tahansa muu yritys. Pyrimme koko ajan kehittämään palveluamme ja ammattitaitoamme asiakkaan palvelussa.

Hintapolitiikka: Joku oli maininnut, että meillä olisi jotenkin status minkä mukaan meille sopisivat vain varakkaammat ihmiset, en oikein ymmärrä mihin tällä viitataan, kun emme ole edes alueen kallein ratsastuskoulu? Tuntihintamme vakioasiakkaille on 29e (60min opetus) ja tunnit maksetaan laskulla 4 viikon erissä, eli ei tarvitse ostaa 10-kerran korttia, vaan lasku pilkotaan pienempiin osiin. Näin ollen esimerkiksi 1krt/vko ratsastavalle lasku on kuukaudessa 116e, versus jos kortti pitäisi ostaa 10 kerralle ennen kuin ratsaille edes pääsee.

Ratsastuskoulun nimeksi olen halunnut valita ilo siitä syystä, että haluamme, että lajin harrastaminen olisi kaikille mukavaa, meille ovat tervetulleita kaikki ja toivotan lämpimästi teidät meille tutustumaan :)

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: pivoh 
Päivämäärä:   4.3.21 18:26:53

Aivan loistavaa Henna että tulit itse tänne kertomaan miten asiat oikeasti on! Respekt!

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: ?! 
Päivämäärä:   23.3.21 00:43:08

Entäpä Jonna Bordin talli Leppävirralla, löytyykö kokemuksia hevosista/ opetuksesta?

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.3.21 23:24:31

Mulla särähti Ilossa korvaan se kun varoittivat maneesissa kävelemästä yhden ponin edestä kun "se saattaa hyökätä". Ei yksikään terve ja hyvin kohdeltu hevonen hyökkää päälle...

Leppävirralla Bordin Jonnalla tosi hyvä opetus ja kivat hevoset!

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   26.3.21 05:06:32

Kiinnostaa tuo Bordin paikka. Minkä tasoisia opetushevosia siellä on?

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Henna Stockås 
Päivämäärä:   26.3.21 08:52:30

"Mulla särähti Ilossa korvaan se kun varoittivat maneesissa kävelemästä yhden ponin edestä kun "se saattaa hyökätä". Ei yksikään terve ja hyvin kohdeltu hevonen hyökkää päälle..."

Tervehdys taas, Hennapa se jälleen täällä vastailee. Kyseessä on ollut meiltä jo pois lähtenyt Simba poni, jolla oli jo aiemmassa elämässä ollut vaikeuksia ja selvästikin todella rankkaa huonoa kohtelua. Tuli meille ja hänen vointinsa oli edellisessä sijoituspaikassa vain pahentunut entisestään. Se on totta, että, jos hevonen käyttäytyy näin, kuten Simba niin hän ei ole terve, mutta kukaan hevonen ei mene pilalle ilman huonosti kohtelevia ihmisiä, vika ei siis lähtökohtaisesti ole ollut hevosessa vaan pahoissa ihmisissä.

Meidän arvoihimme kuuluu, että jokaiselle eläimelle annetaan mahdollisuus ja meillä yritetään antaa koti kaikille meille tuleville hevosille ja eheyttää heitä ja heidän mahdollisia pelkotiloja. Simban voinnin todellinen tila ei ollut meillä tiedossa, kun hän meille saapui ja kun hän sitten tuli, yritimme kaikkemme, että saisimme hänet taas luottamaan ihmiseen. Simban tilanne oli kuitenkin niin vaikea, ettei meillä ratsastuskouluympäristössä riittänyt keinot hänen auttamisekseen ja siksi hänestä jouduimme luopumaan (joka ei ole koskaan hyvä ongelma hevoselle, kun sitten ne joutuvat vain kiertoon ja heidän vointinsa huononee entisestään).

Meillä on useampi hevonen, joka on meille tullessaan ollut ihmistä kohtaan arka ja olemme saaneet heidät eheytettyä ja jälleen luottamaan ja tätä kautta he ovat nyt maailman uskollisimpia ja herttaisimpia poneja ja hevosia. Kiitos kuitenkin jälleen huolenpidosta hevostemme suhteen ja aurinkoista kevättä sinulle ja kaikille ht-netin lukijoille! :) Olemme muuten juuri päivittäneet kotisivuillemme laajemmin tietoa siitä, mitä teemme hevostemme hyvinvoinnin eteen, jotta tekemisemme olisi mahdollisimman läpinäkyvää. Hyvä kommunikointi yleensä myös vähentää näitä väärinymmärryksiä, kuten tästä kirjoittajan kommentista olisi voinut ajatella, että meillä on hevosina vain petoja... Lisäksi voitte tutustua arvoihimme, linkit löytyvät alta.

https://ratsastuskeskusilo.fi/hevoset-ja-ponit/
https://ratsastuskeskusilo.fi/visio-missio-strategia-arvot/

Iloisin terveisin,

Henna Stockås
Yrittäjä
Ratsastuskeskus ILO Oy

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: luumu 
Päivämäärä:   28.3.21 15:12:58

Arvostan suuresti sitä että Henna tulee tänne omalla nimellään korjaamaan joutavia juoruja ja väärinkäsityksiä!

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Henna Stockås 
Päivämäärä:   28.3.21 21:45:32

Hei hyvä hevostallinetin lukijakunta, kirjoitan nyt vielä lisäyksenä tuohon edelliseen kirjoitukseeni seuraavaa:

Sain yhteydenoton, jonka mukaan tekstistäni voi saada väärän käsityksen ja haluan siis siitä syystä avata asiaa vielä hieman tarkemmin, ettei kukaan ymmärrä tilannetta väärin.

Viitaten Simba poniin ja hänen historiaansa, tarkoitan siis sitä, että poni on jo Suomeen tullessaan ollut luonteeltaan äkäinen. Poni on siis todennäköisesti joutunut huonosti kohdelluksi ihmisten toimesta ennen muuttoaan Suomeen. Ennen meille tuloa se on toiminut Suomessa useammassa eri ratsastuskoulussa, isommissa ja pienemmissä paikoissa, joissa sen vointi on ollut vaihtelevaa, kuten meilläkin hän voi välillä paremmin ja välillä ahdistui ihmisistä taas enemmän. En ole tarkoittanut kirjoituksellani siis viitata siihen, että meitä edeltänyt paikka olisi syyllinen ponin huonoon vointiin tai siihen, että he olisivat aiheuttaneet ponin ahdistuneisuuden ihmisiä kohtaan vaan selvennän vielä, että tämä on ollut ponin osalta tilanne jo ennen Suomeen paluuta. Tämän lisäksi viittaan tekstissä siihen, että me emme pystyneet ponin vointia kohentamaan ympäristössä jossa on paljon vaihtuvia ihmisiä ja tästä syystä jouduimme ponista luopumaan.

Toivottavasti tämä selvensi asiaa nyt niin, ettei kukaan koe/ymmärrä minun syyllistäneen ponin huonon kunnon olleen meitä edeltävän paikan syytä.

Iloisin terveisin,

Henna Stockås
Yrittäjä
Ratsastuskeskus ILO Oy

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   30.3.21 09:47:20

Loistavia esimerkkejä siitä että kannattaa kirjoittaa tunnekuohussa puolustuspuheita itseään jalustalle nostaen ajattelematta asiaa pidemmälle ja syyttämällä ensisijaisesti muita.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   16.4.21 11:50:17

Itse en lähtisi siilin ratsastuskeskukseen, hevoset tarhaa 2h/päivä...

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   16.4.21 23:20:07

Johan vitsin murjaisit #.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   19.4.21 20:39:08

Jonna Bordin paikka on tosi kiva, kävisin jos ei olis niin pitkä matka meiltä.
Kursseilla olen käynytkin useamman kerran.

Järkevää, ammattitaitoista toimintaa ilman draamaan ja nettikirjoitteluja. Kivat tilat ja hepat, vaihtelevat tehtävät.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   19.4.21 22:25:01

Jonnan paikka on saanut niin paljon kehuja, että täytyy varmaan käydä joskus itsekin testaamassa.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   19.4.21 22:27:45

#

Järkyttävää höpöhöpö hommaa.
Siilissä on varmasti alueen parhaat opetushevoset. Ettekö voi vaan käydä kokeilemassa ja muodostaa sitten mielipiteen ko paikasta ihan itse!!!!!! Aina riittää haukkujia joka ikisestä paikasta, teki niin tai näin... TESTATKAA JA TODETKAA.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   25.4.21 18:32:35

Kaksi tuntia päivässä tarhaa kyllä jonkun muun tallin opetushepat kuin Siilin...

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Sara 
Päivämäärä:   26.4.21 20:25:22

Peikkometsän ratsastuskoulu

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: kokenut 
Päivämäärä:   1.5.21 15:58:39

Ihan kaikilla kriteereillä Siilin ratsastuskeskus.
Hevoset ovat todella hyvin koulutettuja, useilla kisataankin menestyksekkäästi, Salkola on kiistatta alueen paras opettaja ja muutkin ovat hyviä. Hevoset hoidetaan hyvin ja ammattitaidolla, niitä tarhataan kunnolla ja kesällä ovat laitumella.
Jotakin kertoo myös se, että tallissa on kolmen eri eläinlääkärin omat hevoset.
Tuskin veisivät huonolle tallille :)

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   1.5.21 17:04:29

kokenut ,ei taida olla Siilin ratsastuskeskuksella ellien hevoset ainakin osa on Siiliin perustetussa Vanhassa tallissa ja heillä käy omat valmentajat pitämässä tunteja kuten monelle muullekkin entisille Siililäisille

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   1.5.21 17:07:44

Keskimäellä hyvä porukka,varsinkin estepainotteisille ratsastajille,Tuomas taitava opettaja.Taitotallit myös hyvä ,Satu masterope ,hallussa sekä koulu että este.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.5.21 00:08:32

Kokemuksia Savisaaresta?

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   5.5.21 17:18:21

Keskimäellä hyvä opetus esteisiin ja kiistatta Siilin ratsastuskeskuksella kouluun

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   8.5.21 18:47:43

kun Lupis avaa Tahkolle niin sinne kannattaa suunnata

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Ratsastaja 
Päivämäärä:   11.5.21 10:14:42

Suosittelen Ratsastuskeskus iloa!
Itse aloitin käymään siellä n.kuukausi sitten ja olen ollut erittäin tyytyväinen opetukseen ja jokaisen tunnin jälkeen ollut hyvä fiilis lähteä kotiin. Huomasin ensimmäisellä kerralla jo miten hyvin hevosista,tallista,varusteista ja asiakkaista huolehditaan ja tämä sai minut vakuuttuneeksi että siellä haluan jatkossakin käydä.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: surullista 
Päivämäärä:   12.5.21 11:02:28

Surullista, että nykyihmiset eivät laita yhtään painoa hevosten tarhausoloille ratsastuskouluissa. Tarhausaika, tarhojen koko ja virikkeettömyys, yksin vai laumassa yms. Se on suurin hevosten hyvinvointia lisäävä tai vähentävä asia kuitenkin loppupeleissä ja se kertoo eniten siitä, miten hevosten hyvinvoinnista huolehditaan tai ei huolehdita. Ja kaikenlaisia käytöshäiriöitä alkaa hevosille kehittyä näillä talleilla, joissa tämä kunnollinen tarhaus ei ole käytössä.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   15.5.21 21:14:07

Lähettäjä: -
Päivämäärä: 4.5.21 00:08:32

Kokemuksia Savisaaresta?

^^

Olen käynyt kohta neljä vuotta sennutunnilla ja tytär ratsasti ennen junnutunnilla (ennen kuin tuli teini-ikä ja ratsastus jäi).

Tanja on tosi kiva opettaja. Tarpeeksi tiukka, mutta kuitenkin kannustava, positiivinen ja asiallinen. Kivoja tehtäviä tunneilla. Nyt kesällä aloittaa Tanjan lisänä uusi opettaja, jolla on ohjaajan koulutus ja opiskelee ilmeisesti opettajaksi ja valmentajaksi myös parhaillaan.

Hevoset ja ponit ovat mukavia ja jokaiselle löytyy sopiva. On kenttä, maneesi, pari maastoestettä ja pienet maastolenkit ja kesällä uittoranta. Tallin omia kisoja pidetään säännöllisesti. Välillä myös ulkopuolisia valmentajia.

Hevosista lähes kaikki tarhaavat laumassa, pari laumaan sopimatonta on yksin. Pääasiassa kuitenkin saavat olla laumoissa. Hevosista huolehditaan hyvin ja tallityöntekijä on koulutettu ihminen.

Ilmapiiri on hyvä ja kannustava. Ei ole kyräilyä eikä haukkumista.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: ilmm 
Päivämäärä:   26.5.21 07:28:10

Savisaari kuulostaa kivalta :)

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.5.21 22:21:12

Savisaaren tunteja olen ollut katsomassa, näkemäni perusteella suosittelen. Parilla muullakin tallilla käynyt Kuopiossa tutustumassa, kokonaisuutena paras on kyllä Savisaari.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

LähettäjäHarmi 
Päivämäärä:   27.5.21 12:03:00

Savisaari hiukan on vanha talli ja sokkeloinenkin on,varmaan muuten ok.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: he 
Päivämäärä:   27.6.21 20:00:19

Up

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Oppilas 
Päivämäärä:   28.6.21 07:44:50

Kannattaa käydä itse kokeilemassa ja muodostaa oma käsitys eri kouluista. Jokaisessa koulussa on varmasti hyviä puolia mutta myöskin puutteita. Pahimpia puutteita, joihin itse olen törmännyt ovat olleet kipeät hevoset (niitä on joka paikassa), huonot pohjat (kakkoja ei poisteta maneesista eikä pohjia huolleta), lähtöjä ottavat hevoset (ratsastajia tippuu), vaihteleva opetuksen laatu (tosi hyviäkin opettajia on, mutta myöskin huonoja) ja ontuvat selitykset esim. hevosen tietynlaisesta käyttäytymisestä.

Kannattaa testata myös Kuopion lähiympäristön tallit. Jos on valmis ajamaan 40-70 km tunnille, voi jostain kauempaa löytyä omiin kriteereihin sopiva talli.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   6.7.21 11:08:09

rauhis. tai oli aikoinaan en tiedä miten nyt.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   6.7.21 14:24:09

voi olla huonontunut.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   8.7.21 13:00:11

Kapu/ Capu oli ihana! mun ratsu leirillä.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   8.7.21 13:06:46

no siitä onkin jo 24 vuotta aikaa. millanen nyt?

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Opiskelija 
Päivämäärä:   29.8.21 19:18:21

Mites tuo rauhalahti? Kaipailisin kokemuksia. Olisi tuossa vieressä nimittäin!

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: juupas 
Päivämäärä:   3.9.21 23:37:51

ILO on todella asiallinen paikka. Vahva suositus.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Rosina 
Päivämäärä:   4.9.21 17:15:33

omituinen nimi en ole ikinä kuullutkaan.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Jehveri 
Päivämäärä:   4.9.21 18:56:24

yksikään eläin ei saisi menettää luottamustaan ihmiseen

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: miimi 
Päivämäärä:   4.9.21 19:12:41

https://ratsastuskeskusilo.fi/

Kävin ja oli todella positiivinen yllätys. Uusi, fiksu ja siisti.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   13.9.21 17:54:51

Mikä ratsastuskoulu olisi mukava sekä aikuiselle että aloittavalle tytölle? Itse olen tasoa helppo b/helppo a. Ei ole tarkoitus "hampaat irvessä" valmentautua vaan aloittaa yhteinen harrastus. Maneesi varmaan hyvä juttu talvea ajatellen. Hyvinkäällä olen nuorempana ja aikuis-iällä ratsastanut.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Siili 
Päivämäärä:   19.9.21 14:13:53

**** Siilin ratsastuskeskus, ehdottomasti.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   22.9.21 14:36:26

^ Kiitos vastauksesta. Kuopion alueelta ensisijaisesti kiinnostaa löytyisikö meille yhteinen harrastuspaikka tai jos ei yhteistä niin tyttärelle 7v sopiva

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.9.21 23:49:05

Rauhalahti, sopii äidille ja tyttärelle. Kannattaa käydä tutustumassa. Arvostan siisteyttä, turvallisuutta, hevosten elinolosuhteita&hoitoa, ja lisäksi löytyy useampaan makuun opetusta.

Kuopiossa on paljon tarjontaa, kaikille varmasti löytyy mieleinen paikka harrastaa. Kokeilemalla selviää parhaiten.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: helmiina 
Päivämäärä:   1.10.21 23:17:10

Ilossa se toinen ope (omistaja?) opettaa kyllä todella oudosti...

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Kuka 
Päivämäärä:   3.10.21 18:00:52

Helmiina, kuka toinen ope? Ilossa on 4 opea ja omistaja on nyt äitiyslomalla, eikä edes opeta?

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: helmiina 
Päivämäärä:   3.10.21 22:39:30

No se joka käskee ratsastaa puolipitkin ohjin, kun hevosten pitää olla "rentoja", ts. jolkottavat kilometrin pituisena menemään, mutta pohkeella pitää naputtaa kuulemma ihan koko ajan.
Mutta siis muut opet ammattilaisia.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: -* 
Päivämäärä:   4.10.21 06:02:41

Minkälaista toimintaa Peikonmetsässä? Tuntikalenteri näkyvissä facebookissa. Kuka/ketkä opettavat?

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Aijaa 
Päivämäärä:   12.10.21 14:01:21

Helmiina, kuulostaa sille, että et ole itse ratsastanut ilossa kun et tiennyt montako opettajaa on ja sanot nyt, että tämä yksi opettaja "kuulemma" käskee tehdä näin?

Ehkä on parempi siis jättää kommentoimatta opetuksen tasoa jos ei ole kyseisestä palvelusta itsellä omakohtaista kokemusta?

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   8.11.21 23:05:31

Rauhikseen menisin ite jos hevosten kokonaisvaltanen hyvinvointi on ykkös prioriteetti. Jos taas hyvä opetus ja hyvät puitteet ykkösenä niin ilo.

Muita talleja välttelen.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: hii 
Päivämäärä:   16.11.21 13:55:44

minäkin ite välttelen muita talleja paitsi autotalleja. Välttelen ite myös vältteleviä ihmisiä, välttely on raskasta, mutta aaaah niin antoisaa. Loppusyksy ja alkutalvi on parasta aikaa vältellä. Älkääkä nyt ite vältelkö tätä kirjoitusta.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Tepa 
Päivämäärä:   20.11.21 19:11:19

Ilossa on hyviä opettajia ja sitten "opettajia". Ihan riippuu tunnin taso siitä, kenen tunnille pääsee/joutuu.

Saviskaa ja Rauhalahtea suosittelen.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Niina 
Päivämäärä:   25.11.21 20:12:34

Helin tallia suosittelen Vehmersalmelta, pienryhmät, kivat hevoset, hyvä opetus.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   23.1.22 17:18:00

millainen rauhalahti on nykyään?! kiinnostaisi tietää.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   23.1.22 17:57:41

ja nykyiset hevoset/ ponit.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   23.1.22 18:47:24

oli silloin kaks söpöä varsaa . nimiä en vaan muista.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Tinke 
Päivämäärä:   24.1.22 14:03:58

Keskimäki is the best.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.1.22 16:10:56

Keskimäki

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: tietäjä 
Päivämäärä:   25.1.22 17:16:04

Siilin ratsastuskeskus 20min. Kuopiosta. Ylivoimaisesti.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   1.2.22 18:01:47

Onko totta, että Siilin tallin maneesi käyttökiellossa ja tunnit ulkona?

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   6.2.22 18:54:02

? Kyllä, totta on.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Hankala tilanne 
Päivämäärä:   6.2.22 21:16:16

Käyttökielto ja korjaus/kunnostus eivät ole sama asia. Käyttökielto onkin paljon pahemmalta kuulostava asia.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   7.2.22 13:06:51

Toivottavasti maneesit ovat poistaneet/poistavat pikaisesti lumia katolta!

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Pohjat 
Päivämäärä:   7.2.22 13:40:33

Kannattaa kiinnittää huomiota pohjiin, kun käyt kokeilemassa eri kouluja. On paikkoja, joissa esim. maneesin pohjaa huolletaan säännöllisesti. Tätä ei tehdä kaikkialla. Maneesin ja kentän pohjalla suuri merkitys hevosten terveydelle.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   13.2.22 19:21:56

Millä tallilla maneesin pohjaa huolletaan säännöllisesti? Siis muutenkin kuin vähän lanataan tms. Sillä tallilla, missä minä käyn, ei ainakaan tehdä muuta. Enkä ole kuullut, että muillakaan talleilla tehtäisiin.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Hikke 
Päivämäärä:   14.2.22 22:00:30

Maneesien pohjien huollosta tuskin tiedotetaan tuntiratsastajille, vaan hommat hoidetaan aamulla tai sinä päivänä, kun tunteja ei ole.

Ja isommat huollot tehdään kesällä.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.2.22 15:19:13

Onko Peikkometsästä lisää tietoa? Millainen opetus/hevoset/tunnit? Minkätyyppiselle harrastelijalle sopii? Löytyykö maneesi ja onko maastoja?

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: elviira 
Päivämäärä:   17.2.22 08:02:02

Peikkometsän maneesi varmaan löytyy, jos osaa tontille asti mennä. On se sen verran iso rakennus.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.2.22 11:54:48

No hyvä! :) Entä nuo muut, millaiset maastot paikassa on? Minkätyyppiselle harrastajalle sopii?

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   3.3.22 13:33:45

keskimäessä hyvä tarhausaika, osa hevosista 24/7 ulkona, koska asuu pihatossa. Ammattitaitoista opetusta, Tuomas Jauhiainen masterope, ja myös edellinen esteratsastusksen liittovalmentaja itä-suomessa. Ilmapiiri erinomainen, uudet kävijät tervetulleita. Mahdollisuus myös kisaamiseen alue- ja seuratasolla.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   3.3.22 13:35:30

Keskimäessä myös mahdollisuus yksityistunneille ja voi käydä myös maastossa.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.3.22 12:11:53

keskimäki sopii kaikenlaisille ratsastajille, kilpaileville, koska on valmentautumis ja kisaamismahdollisuus tai ihan vaan harrastamiseen rennosti. On myös extratunteja. Tunnit kestää noin 60min.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   7.3.22 18:17:25

Lähettäjä: Hikke
Päivämäärä: 14.2.22 22:00:30

Maneesien pohjien huollosta tuskin tiedotetaan tuntiratsastajille, vaan hommat hoidetaan aamulla tai sinä päivänä, kun tunteja ei ole.

Ja isommat huollot tehdään kesällä.

^^

No kyllähän sen nyt ratsastaja huomaa, kun tulee päivän ekalle tunnille, että onko maneesin pohjalle tehty mitään vai onko edellispäivän urat vielä montullaan :D Kun käy tallilla oikeastaan joka päivä (kolmesti viikossa ratsastustunti, muuten hoitopäiviä), näkee kyllä, huolletaanko maneesin tai kentän pohjaa.
Sillä tallilla, millä minä käyn, tunnit pyörii koko kesän, paitsi parin päivän hevosten kesälomalla. Ei ole silloin maneesin pohjia laiteltu. Enkä usko, että yhdelläkään ratsastuskoululla vuosittain tehdään pohjille jotain (muuta kuin se normaali lanaus). Taitaa olla yksityistallien juttuja ne pohjaremontit.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.3.22 20:53:29

Asuin viime vuonna Kuopiossa lyhyen aikaa ja kävin Ilossa yhden kauden. Muista paikoista mulla ei ole mitään kokemusta, mutta aloittajan osaamistasollekin Ilosta voisi mahdollisesti löytyä tosi kivoja hevosia. En tiedä pääseekö niillä valmentautumaan tai kisaamaan, mutta mulle itselleni myös Ilon opettajien opetustyyli sopi hyvin.

Tykkään siitä, että mulle sanotaan aika suoraan niistä asioista, joissa mun pitää kehittyä. Opettaja tuntui osaavan myös valikoida mulle hyvin sellaisia hevosia tunneille, jotka oli opettavaisia näiden mun kehityskohtien suhteen. Paljon keskityttiin perusasioihin ja hevosten viihtyvyyteen ratsastajansa kanssa. Hevosalalla työskennelleen uskon, että olisin myös huomannut, jos ratsastamillani hevosilla olisi ollut ollut ilmiselviä akuuteista akuuteimpia terveysongelmia (olen joutunut kohtaamaan näitä asioita ratsastuskouluissa aikaisemmin). Tuntien tehtävät tukivat oppimistani hyvin.

Opettajalla on usein syy esimerkiksi siihen, että pyydetään aloittelemaan pidemmällä ohjalla ja saamaan ensin pohkeet läpi. Jotkut hevoset jännittävät heti, jos aletaan ohjalla värkkäämään ja tein itsekin tämän virheen ensin yhden herkemmin hevosen kanssa. Etenkin vieraamman hevosen kanssa on hyvä aloitella rauhallisemmin. Muistan, että yhdellä hevosella oli myös jäykkyyttä, mutta siihen puututtiin ja hevosen verryttelyyn panostettiin.

Mutta tämä lyhyen kauden perusteella.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Jokos 
Päivämäärä:   8.3.22 08:43:55

Onko siilin maneesi jo käytössä?

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Ei 
Päivämäärä:   16.3.22 17:02:55

Siilin maneesi Oyn halli on ollut koko ajan käytössä. Siilin ratsastuskeskuksen maneesi ei ole käytössä, eikä varmasti tule pitkään aikaan.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Suokkienkavioissa 
Päivämäärä:   16.3.22 19:07:24

Jos maastoilua ja Irlannincobit kiinnostaa niin Niinan Tupsujalat ja rats.kouluista paras ehdottomasti keskimäki

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Jokos 
Päivämäärä:   18.3.22 09:05:23

Ei; tallin facessa on alkutalvelta ilmoitus että maneesi on vain tilapäisesti hetken pois käytöstä kun kunnostetaan, miksi oletat että ei tule käyttöön pitkään aikaan? Tosin onhan tuo "hetki" ollut jo monta kuukautta.
Aiemmin kys talli on ollut aktiivinen kommentoimaan täällä mutta maneesista ovatki ihan hiljaa.

  Re: Kuopion paras ratsastuskoulu?

Lähettäjä: Tsame 
Päivämäärä:   18.3.22 22:51:11

Opetelkaa ratsatamaan talvella ulkona.
Aikoinaan Rauhalahti ja Savisaari oli olevinaan ne parhaat. Rauhalahdessa oli alueen ainut maneesi.
Mutta parhaat tuli puskista.
Sinihaasta .
Opetushevosina oli mm SM tason suomenhevonen Säppi ja
KV kenttien Jovi Boy.
Maana osasi opettas ja Siniskassa opittiin.

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.