Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: Leenu 
Päivämäärä:   25.1.21 21:14:55

Millaisella autolla (merkki, malli, neliveto, onnistuuko hybridillä?) olette traileria vetäneet?
Itsellä auto menossa vaihtoon, niin voisi samantien valita sellaisen joka toimii hevoshommissakin.
Itsellä vain B kortti, suunnitelmissa ajaa BE jolloin miehen ei tarvisi aina olla reissuissa mukana. Aika hyvin netissä on tietoa yhdistelmien massarajoista ym. Siksi kysynkin ihan konkreettisia auton ominaisuuksia :)

Ja kertokaahan toki vinkkejä millaisia ajoharjotteita kannattaa tehdä ennen ensimmäistä reissua.

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   26.1.21 07:59:51

Auton valintaan vaikuttaa hirveästi se, kuinka paljon sillä vedetään ja millaisia massoja. Myös se millaisissa olosuhteissa (eli kuinka hyväkuntoiset tiet, onko paljon mäkiä, kuinka paljon tarvetta ajaa talvikeleissä jne). Onko auton käyttötarkoitus pääasiallisesti toimia vetoautona vai ajetaanko sillä myös muuta ajoa ja kuinka paljon.

Itse suosin nelivetoisia citymaastureita dieselkoneella oman käyttötarpeeni vuoksi. Ajan paljon muutenkin kuin traikku perässä. On ollut kolmen ja kahden litran koneella. Kaksilitraisella vetää hyvin yhtä hevosta, haasteellisiin oloihin kahdelle hevoselle valitsisin ennemmin isomman koneen. Millään olemattomalla räpsyllä en lähde liikenteeseen edes yhden hevosen kanssa. Vetokykyä pitää olla kaikissa olosuhteissa. Sen vuoksi osa hybrideistä on saanut jäädä kauppaan, vetomassa ei yksinkertsisesti ole ollut riittävä.

Jos pääset ajokokeesta läpi, voit lähteä saman tien hevosen kanssa liikkeelle. Pitää vaan muistaa tehdä jarrutukset ja kiihdytykset riittävän rauhallisesti, ennakoida liikennevalot, pitää käännöksissä tasainen vauhti...

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   29.1.21 14:43:25

Automaatti sorento 4x4 ja vanha böckmannin uusittu telitraikku

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   29.1.21 18:57:20

Volkswagen transporterilla vedin Humbaur Rapidia

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: Kitkarenkaat 
Päivämäärä:   29.1.21 22:34:49

Kokemuksia:vetoauto kitkoilla

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: se.pienitalli 
Päivämäärä:   30.1.21 18:14:51

En suosittele meille talvella tuloa kitkarenkailla vaikka auto millainen neliveto tahansa,
Enkä osta kitkarenkaita omaankaan autoon. Niin kauan kuin täällä on talvella lunta.

Kopin edessä pitäisi olla oikea neliveto masturi. Nää nelivetoiset henkilöautot ja
katumaasturit ei oo tehty kärrinvetoon hankalissa paikoissa.

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: Meillä 
Päivämäärä:   5.2.21 14:43:01

Nykyinen Toyota Landcruiser josta en enää taida vaihtaa muuhun merkkiin. Vetää vaikka 3000kg perässä, nelivetodiesel, automaatti.

Edellinen oli Nissanin maasturi, vetokyky paperilla 2000kg mutta todellisuus oli ihan toista. Yhtä hevosta silläkin veti hyvin.

Hybrideissä ei taida vetokyky riittää. Kannattaa ostaa aina niin, että vetokykyä on reilusti yli oman tarpeen koska jos maksimilla vetää niin konehan siinä kohta hajoaa ja vetäminen ei ole kivaa.

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: se.pienitalli 
Päivämäärä:   5.2.21 18:11:35

Toyota Land Cruiser on hyvän vetäjän maineessa. Ja kestävä auto.

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.2.21 17:53:20

Roverit ja landcruiserit on tehty vetämiseen. Halvimmalla pääsee kialla.

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   7.2.21 21:13:28

Honda crv neliveto..Vetää helposti kopin jossa 2heppaa kyydissä.

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: Joiku 
Päivämäärä:   7.2.21 22:46:41

Mersu ML 4veto diesel ja iso kone vetää 3500kg. Tosin en ole tällä vielä hevosia siirrellyt. Muita raskaita kärryjä on kyllä vedetty.
Ja nastat alla, eipä niillä kitkoilla mitään tee Suomen talvessa jos meinaa jotain vetää.
Samaa autoa hybridiä katsoin niin vetokyky oli hirveän vähän.

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: Mrs K 
Päivämäärä:   23.2.21 13:49:13

BMW X3 neliveto

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   23.2.21 14:37:24

BMW X4 3l diesel M Sport + Böckmann 2 hevosen teli. Autolla paljon muutakin ajoa, niin mukavan sporttinen eikä mikään traktori... Tarvittaessa myös ohitukset liikenteessä (traktorit yms) onnistuu turvallisesti myös trailerin kanssa.

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   26.2.21 13:22:59

Minulla tiguan neliveto ja humbaurin pegasus. Hyvin kulkee ja autossa kunnon kitkat ja trailerissa nastat. Kitkat syystä että ajan myös paljon kaupungissa jossa ei niin paljon nastoja kaipaa. Hyviä harjoitteita voi katsoa youtubesta siellä monta hyvää selkeää videota esim peruuttamisesta.

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: = 
Päivämäärä:   2.3.21 13:28:42

Onko sallittua, että vetoautossa on kitkat ja kopissa nastat? Mun mielestä ei vaan molemmissa pitäisi olla joko kitkat tai nastat. Korjatkaa jos olen väärässä.

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   2.3.21 23:24:28

On sallittua trailerissa pitää ns sekarengastuksessa olla vahvemmat renkaat eli meillä nastat.

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: x3 
Päivämäärä:   3.3.21 09:29:22

Minulla BMW X3 nelivetodiesel kaksilitraisella koneella ja traikuksi vuokraan yleensä 1,5 hevosen traikkua kaverilta, vetokyky autossa on 2000kg. Jos pitää vetää usein ja kahta hevosta, kannattaa hankkia järeämpi vetoauto mutta satunnaiseen vetämiseen tuo on ihan kelpo. Tosin lompakko saa kyllä olla sen kanssa hyvässä iskussa, ainakin jos ostaa yhtään enemmän ajetun ja siksi jää varmaan itselläni ekaksi ja vikaksi Bemariksi. Ajettavuus on kyllä erinomainen ja kulutus tavallisessa maantieajossa varsin kohtuullinen.

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   6.3.21 08:23:44

Autossa ja kopissa pitää olla nasta-nasta tai kitka-kitka enkaat. Ei sekarengastusta!

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: Silli 
Päivämäärä:   7.3.21 14:20:41

Ei, vaan peräkärryssä pitää olla vähintään yhtä "hyvät" renkaat kuin vetoautossa. Eli nasta-nasta/kitka-kitka/kitka-nasta.

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   13.3.21 19:26:34

BMW 620 xdrive, saa vetää muistaakseni 2100. Ei paras, mutta minulle riittävä. Vetotarve on olematon. Traikkuna Maro, kokonaispaino 2000kg. Miehellä hybridi, jolla saa vetää 1600. Näillä pärjätään.

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: Autoilija 
Päivämäärä:   14.3.21 07:21:57

Mulla BMW X1 neliveto, jolla vedän satunnaisesti yhtä hevosta normaalikokoisessa kahden hevosen trailerissa, jolloin painoa on perässä yhteensä n. 1400kg. Auton max vetopaino on 2000kg.
Ennen inssiä on hyvä harjoitella auton peruuttaminen trailerin eteen, yhdistelmän kiinnittäminen, peruuttaminen suoraan ja kulmaan. Tyhjä parkkipaikka tai muu syrjäinen paikka on hyvä harjoitteluun.

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   14.3.21 13:49:05

Onko tosiaan niin BMW X1 ja X3 on sama vetokyky?
Lähinnä vaan vertaan tohon mun pirssiin, joka on kokolluokaltaan kuitenkin isompi.

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: M´ 
Päivämäärä:   14.3.21 18:09:05

Mulla on vanhempi Subaru Forester 2 l diesel-koneella ja sillä vetää kivasti yhtä ja kesällä myös kahta, mutta sen kyllä tuntee liikkeelle lähdössä, että on 2000kg koukussa, mikä tässä autossa on maksimi. Kulutus vetohommissa 9-11l/100km. Seka-ajossa 7l/100 km ja matka-ajossa joskus vain 5,2l/100km.

Kitkat autossa ja nastat traikussa. Tiellä on pysytty ja ei ole sutinut. Etelässä ollaan eli voi joutua ajamaan lumessa, sohjossa tai jäällä kovassa sivutuulessa. Subarussa kaikki pyörät vetää aina niin ei pääse alustanmuutokset yllättämään niin pahasti kuin sähköllä toimivissa nelikoissa.

Traileria oppii käsittelemään vaan treenaamalla kovasti. Muistan itsekin olleeni aina paniikissa, kun piti johonkin lähteä, mutta parissa vuodessa helpottaa, kun tulee rutiinia ja tietää, että hallitsee peruutuksen mihin vain. Rauhassa vaan.

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: Autoilija 
Päivämäärä:   15.3.21 11:25:50

Ei omalla: X1 vetokyky vaihtelee 1800-2000kg:n välillä malleista riippuen. Vastaavasti X3 vetokyky 2000-2400kg:n välillä. Minulla hieman isommalla moottorilla varustettu versio ja ajossa sillä on iso ero onko autossa 140hv vai 190, vaikka vetokyky on sama.

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   15.3.21 12:18:52

Autoilija, kiitos.
Mulla taitaa olla toi 190 heppanen kone. Ei ole mikään ohjus, mutta ohituksissa kiva. Ens viikonloppuna edessä 900 km vetoreissu.

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   18.3.21 07:28:20

Te joilla on X1 vetoautona niin minkä kokoisella koneella autonne on?

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: Autoilija 
Päivämäärä:   18.3.21 11:22:22

Mulla on 20d, jossa 190hv. Edellisessä oli 177hv ja se oli myös ihan ok.

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.3.21 08:27:50

Volvo V70 etuveto ja Volvo XC70 neliveto ollut käytössä, kummallakin vetää hyvin yhtä hevosta kahden hevosen trailerissa. V70 vetomassa 1800 kg, XC70 2100 kg. Pärjää talvikelilläkin, nelivedolla toki vielä paremmin.

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   19.3.21 08:40:58

Toyota Land Cruiser HJ61
Oli hyvän veturin maineessa.

https://www.nettiauto.com/toyota/land-cruiser/11724574
Mut tehdäänkö ja tuodaanko niitä viellä suomeen?

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: Ei omalla 
Päivämäärä:   21.3.21 14:48:07

No niin. 900 kilsan vetoreissu takana. Bemu vei 8.9 litraa satasella kun mulla vie omassa ajossa 5.8. Mies ajoi, joten sekin lisäsi kulutusta. Musta sillä vie muutenkin noin litran enemmän. Se kaasujalka....
Mutta, oli hyvä vetää vaikka sää oli ihan karsea.

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   26.3.21 11:28:36

Meillä Hyundai Santa Fe ja toiminut tosi hyvin

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: Lumienkeli 
Päivämäärä:   26.3.21 18:47:23

Yli 10 vuotta ajettiin Land Cruiserilla eikä sen vetoominaisuuksista tarvitse sen enempää kirjoittaa kun että se tietenkin hoitaa homman aivan mainiosti.

Sitten vaihdettiin Skoda Kodiaqiin. Huomattavasti pienempi ja ketterämpi auto, mutta sama sallittu vetomassa kuin LC:ssä. (Meillä siis suurin automaattidiesel mitä mallistosta löytyy.) Vähän hirvitti kyllä vaihto, mutta täytyy sanoa että myös Kodiaq on osoittautunut oikein hyväksi veturiksi. Vähän enemmän se traikku toki tuntuu auton perässä, mutta ei mitään ongelmia ei ole ollut. Kulutus on selkeästi matalampi kuin LC:ssä sekä ilman traikkua että traikun kanssa.

Vaikka kuinka LC:stä tykkäsinkin niin täytyy myöntää että tuo Kodiaq normiajossa (ilman traikkua) tuntuu mukavammalta ajaa eikä varsinaisesti haittaa että hinta on muutama kymppitonni halvempi ;) (Jos siis uudesta autosta puhutaan.)

  Re: Vetoauto ja traileri

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.4.21 00:33:31

Olen kokeillut lukuisia vetoautoja (mutta en niitä oikeita (kalliita) vetureita) ja paras on ollut kirkkaasti Hyundai Santa Fe. Kokeiltu on mm. Tiguan, XC60, joku Subarun maasturi, RAV4 ja mitähän vielä.

Tällä hetkellä autona on kumminkin Sorento ja se on melkein yhtä hyvä kuin Santa Fe.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.