Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallivuokraa alentavat tallivuorot

Lähettäjä: Tallivuokra 
Päivämäärä:   23.9.20 21:36:24

Te kenellä on mahdollisuus alentaa tallivuokraa tallitöillä/tallivuoroilla niin paljonko teillä on vuokra, minkä verran ja mitä töitä kuuluu ja paljonko ne alentavat tallivuokraa?

  Re: Tallivuokraa alentavat tallivuorot

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   23.9.20 22:12:20

Tuohan on veronkiertoa.

  Re: Tallivuokraa alentavat tallivuorot

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   23.9.20 22:43:33

Ei ole veronkiertoa. Veronkierto on toimintaa, jossa toimi tehdään lain mukaan, mutta käytetään hyväksi laissa olevaan porsaanreikää. Vieronkierto ei ole rikollista. Tosin veronkorotuksen siitä voi saada.

  Re: Tallivuokraa alentavat tallivuorot

Lähettäjä: Tallivuokra 
Päivämäärä:   23.9.20 23:14:59

Siis tarkoitan tässä esim pieniä talleja joiden karsinapaikkailmoituksissa lukee että tallivuokraa voi alentaa tallitöillä. En ole itse tämmöiseen ryhtymässä, tuli vain kaveriporukassa asia esiin ja ruvettiin miettimään että minkä verran voisi tallivuokra alentua jos tekee vaikka 2x iltatalli ja 2x aamutalli per viikko. Toki jokaisella tallilla on omat tyylit ja alennukset mutta noin suunnilleen.

  Re: Tallivuokraa alentavat tallivuorot

Lähettäjä: JEPJEP 
Päivämäärä:   24.9.20 05:08:41

miettikää kuinka paljon se karsinan siivous teidän mielestänne vie aikaa vrk 1 hevosen kohdalla per päivä? ei varmaan siivoa monta minuuttia? en laskisi sillä hintaa yhtään. Mielummin jakakaa työt eri viikoille, aamutalli, karsinoiden siivous, iltatalli ja laittakaa ne rahat yhteen jotta saatte ostettua heinät ja kuivikkeet, yms.

  Re: Tallivuokraa alentavat tallivuorot

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   24.9.20 09:39:36

Ei eri talleja oikein voi verrata. Hommat on eri samoin hevosmäärät sekä se hoidetaanko manuaalisesti asioita vai onko koneita apuna :)

  Re: Tallivuokraa alentavat tallivuorot

Lähettäjä: Ikaros 
Päivämäärä:   24.9.20 15:16:05

Jokaisen asiakkaan kanssa täytyy olla homma sovittuna. Minä en ainakaan jää talliin jossa joku naapurin persaukinen Sirpa tekee talleja tai delegoi niitä 10-v siskontytölleen kun ei itse jaksa tai halua. Mikään vakuutus ei korvaa.
Oman hevosen karsinansiivous ja hoito eli puolihoitosopimukset on asia erikseen.

  Re: Tallivuokraa alentavat tallivuorot

Lähettäjä: =) 
Päivämäärä:   26.9.20 22:50:35

Huoh, en ees päästäis vuokralaisia siivoamaan karsinoita elleivät sitten ihan itse ostais alusia.... Niin paljon kannetaan puhtaita alusia lantalaan että kulut vain kasvaisi &
@

  Re: Tallivuokraa alentavat tallivuorot

Lähettäjä: Suokki 
Päivämäärä:   27.9.20 22:30:46

Mulla on itsehoitotallilla hevonen, eli omistajien kesken jaetaan tallivuorot, ketään ei siis ole töissä siellä. Vuokraan kuuluu heinä, kuivikkeet ja kentän käyttö. Vuokra 350e/kk

  Re: Tallivuokraa alentavat tallivuorot

Lähettäjä: Fiuu 
Päivämäärä:   2.10.20 23:46:44

Tiedän tallin, jossa tallivuokra hoitoringissä 300e/kk, kuivikkeet jokainen ostaa itse ja heinät tallinpitäjältä (paitsi jos ei halua esikuivaa syöttää, niin sitten ostaa itse omat kuivat heinät, niiden säilytykseen ei kuitenkaan ole kummoisia tiloja). 2 tallivuoroa kuuluu tehdä viikossa ( käytännössä tarkoittaa 1 aamua ja 1 iltaa). Maneesitalli kyseessä ja myös täysihoitopaikkoja tallissa.

  Re: Tallivuokraa alentavat tallivuorot

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   7.10.20 12:45:39

Jos tekee tyyliin koko tallin, niin hinta tuntimäärän mukaan.

Mun hevonen tallilla jossa parikyt heppaa. Niiden sisälle ottaminen ja ruokkiminen vie puoltoista tuntia joten tallivuokra vähenee 15e illalta.
Teen pari iltaa viikossa eli 120e vähemmän maksan keskimäärin kuussa.

  Re: Tallivuokraa alentavat tallivuorot

Lähettäjä: Ikaros 
Päivämäärä:   7.10.20 12:55:26

no
Ja tämä on verollista tietenkin?

  Re: Tallivuokraa alentavat tallivuorot

Lähettäjä: Fiia 
Päivämäärä:   15.10.20 08:39:25

On se hyvä, että meillä on näitä veropoliiseja täällä aina kyttäämässä;)
Mä näkisin, että tommosella summalla ei ole mitään merkitystä mihinkään suuntaan.
Tallinpito on niin kannattamatonta puuhaa, ettei mitään järkeä!!
Itse pidän välillä tunteja ja ilmoitan kyllä kaikki verottajalle, mutta ei niistä mene alv eikä ne edes vaikuta mun tuloveroon yhtään mitenkään, koska summa niin pieni (muutama tuhat vuodessa) Elantoni siis tienaan ihan muualta ja maksan kyllä veroni.

Aloittajalle: Mä olen tehnyt kaikenlaisilla diileillä. Yhdellä pikkutallilla (6 hevosta) oli näin: aamutalli 10€(ruokinta, katsinoiden siivous, ulosvienti, loimitus) Aikaa meni rivakasti tehden noin tunti. Päivä/iltatalli 5€, johon aikaa meni noin 20min.
Tein joskus jonkun vuoron, omistajaa auttaakseni, en todellakaan rahan takia.

  Re: Tallivuokraa alentavat tallivuorot

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   15.10.20 09:25:06

Lähettäjä: ..
Päivämäärä: 23.9.20 22:12:20

Tuohan on veronkiertoa.

Ja mistäs sinä pelkän viestin perusteella pystyt päättelemään kuka tallivuoroista maksaa veroja ja kuka ei. Ei hyvää päivää taas tätä "järjenjuoksua"

  Re: Tallivuokraa alentavat tallivuorot

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   28.10.20 15:52:08

Olisi kiva tietää miten menee oikein verohallinnon puolelta. Onko kenelläkään tietoa siitä?

  Re: Tallivuokraa alentavat tallivuorot

Lähettäjä: Karhu 
Päivämäärä:   28.10.20 19:59:13

Vero.fi löytyy paljon infoa aiheesta. Tallivuorojen tekemisestä maksettu korvaus, oli se sitten maksettu rahana tilille tai otettu huomioon tallivuokraa alentavana eränä, on palkkaa. Siitä kuuluu maksaa palkan sivukulut jne jne. Jos palkkaa ei ilmoita verottajalle, maksa sivukuluja, työntekijä maksa tuloveroja, kyse on pimeästä palkanmaksusta. Tallivuoroja tekemällä ei voi alentaa tallivuokraa ilman veroseuraamuksia. Mutta omaa hevosta tietenkin saa hoitaa ilman veroseuraamuksia eli puolihoitosopimukset on ok verotuksellisesti. Mutta muiden hevosia/tallia ei voi hoitaa tallinpitäjän puolesta niin, ettei työstä tehty korvaus olisi palkkaa. Eniten pimeästä työvoimasta kärsivät samalla alalla toimivat muut tahot (tallinpitäjät) koska pimeä työvoima vääristää kilpailua. En itse enää aktiivisesti harrasta hevosia ja minulle on yksi ja sama miten muut toimivat, mutta kaikki jotka käyttävät yhteiskunnan verorahoin ylläpidettäviä palveluja jne saisivat kyllä osallistua verojen maksamiseen samoin säännöin.

  Re: Tallivuokraa alentavat tallivuorot

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.10.20 20:14:05

Meillä tekee muutama ihminen tallivuoroja, tämä mainittu sopimuksessa niillä jotka niitä vuoroja on halunnut alkaa tekemään. Myös laskussa on maininta tallivuorostaan ja sen vähennys kuukausi vuokrasta.
Meillä 9 hevosen talli, jossa palveluna vain täyshoito.
Aamutallista vähennys on 30€, iltatallista 20€ ja päivätallista 10€.
Teen kuukaudessa max 4 aamua, max 10 iltaa ja max 10 päivätalli.

  Re: Tallivuokraa alentavat tallivuorot

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   28.10.20 20:59:03

Henkilö
- on työsuhteessa tallinpitäjään ja saa palkkaa tai työsuhde-etua, josta maksetaan verot ja sivukulut (verokortti), ks. Karhun kirjoitus edellä
- toimii yrittäjänä, laskuttaa tekemästään työstä tallinpitäjää, maksaa itselleen palkkaa yrityksestään ja verottajalle verot
- hyvän hyvyyttään lupaa tehdä tallitöitä x kertaa viikossa ilman rahallista korvausta ja jostain kumman syystä tallinpitäjä sopii hänen kanssaan edullisemman tallivuokran kuin muiden kanssa.

Sitä en tiedä, miten paljon verottajaa kiinnostavat nuo kolmannen tapauksen ”yhteensattumat”. Olisi mielenkiintoista tietää, miten asia ratkeaisi, jos sellaista alettaisiin tutkimaan.

Oma kokemus on, että usein nämä tallitöitä tekevät hevosenomistajat ovat juuri niitä, jotka heikentävät hoidon laatua. Osa tietysti tekee työnsä sovitusti ja hyvin, mutta valitettavan paljon on joukossa niitä persaukisia, joilla kyse on vain ja ainoastaan siitä, että niin pystyvät oman hevosensa joten kuten pitämään - mitään muuta motiivia työskentelyyn ei ole ja se näkyy kaikessa.

  Re: Tallivuokraa alentavat tallivuorot

Lähettäjä: Karhu 
Päivämäärä:   28.10.20 21:17:41

Kyse pitäisi olla ihmisten moraalista, ei siitä jääkö pimeästä työstä / sen teettämisestä kiinni vai ei. Verottajan verovilppiin voi ilmoittaa nimettömänä epäilyt pimeästä työvoimasta.

  Re: Tallivuokraa alentavat tallivuorot

Lähettäjä: Action 
Päivämäärä:   1.11.20 23:09:10

https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48423 /talkoo--naapuriapu--ja-vaihtotyön-verotus/
Ota väli pois 3 jälkeen

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.