Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  +50 uudelleen satulaan

Lähettäjä: etelästä 
Päivämäärä:   3.8.20 18:45:09

Olen sairauden takia tauolla ratsastuksesta. Vieläkö sitä on mahdollista aloittaa uudelleen monen vuoden tauon jälkeen? kun ikää alkaa olla päälle 50.v? Kellään kokemusta? Aika arkajalka olen ollut aina.

  Re: +50 uudelleen satulaan

Lähettäjä: Hep 
Päivämäärä:   3.8.20 23:43:50

Ei ole kokemusta tauosta kuin useamman vuosikymmenen takaa. Nyt kylläkin jo ikää huomattavasti enemmän kuin 50v :) Kannattaa aloittaa uudelleen. Voit jopa yllättyä, miten ratsastus muistuu mieleen taon jälkeenkin.

Hyvää tasapainotreenihaastetta aivoille, kunnon kuntoilua ja pitää selän kunnossa. Sosiaalisesti kiva laji, iällä ei ole merkitystä. Tallille mars.

  Re: +50 uudelleen satulaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.8.20 23:46:17

Mikä sairaus? Vaikuttaako enää?

  Re: +50 uudelleen satulaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.20 00:07:35

Minä aloitin uudelleen yli 10 vuoden tauon jälkeen 49-vuotiaana. Ratsastuksen ylipäätäänkin olen aloittanut vasta aikuisena. En siis mikään erityisen taitava ole ollut ikinä.

Olihan se alku haastavaa. Tasapaino oli hukassa ja vaikka tavallaan tiesi ja tunsi, että mitä pitäisi tehdä, ei kuitenkaan osannut/pystynyt tekemään niin. Vähän myös jännittikin, osin varmaan siksikin, että olo oli jotenkin hutera siellä selässä.

Mutta kyllä se siitä lähti sujumaan ja nyt ratsastelen jo ihan rennosti. Taitava en ole edelleenkään, mutta nautin ratsastuksesta suunnattomasti ja olen tosi iloinen, että uskaltauduin palaamaan lajin pariin.

  Re: +50 uudelleen satulaan

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   4.8.20 09:16:10

Jos ei ole tullut ylipainoa ja on muuten harrastanut jotain liikuntaa, mahdollisuudet jatkaa tauon jälkeen ovat ihan hyvät! Itse aloitin uudestaan 37-vuotiaana.

  Re: +50 uudelleen satulaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   4.8.20 17:43:02

Monilla talleilla on myös erilaisia takaisin satulaan teemakursseja.

  Re: +50 uudelleen satulaan

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   4.8.20 18:45:20

Takaisin satulaan -kurssin lisäksi tai vaihtoehtona voisi kannattaa ottaa muutama yksityistunti varsinkin, jos jännität. Silloin saat opettajan kaiken huomion ja homma lähtee etenemään alusta oikein.

  Re: +50 uudelleen satulaan

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   5.8.20 11:22:25

Millitalli Vihti, tätiryhmiä ja takaisin satulaan-ryhmiä, kiltit suokit.

  Re: +50 uudelleen satulaan

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   5.8.20 12:18:34

Mä olen yli viisikymppinen ratsastaja ja mielestäni satulaan palanneiden tätien suurimmat ongelmat ovat pelko ja puutteellinen kehonhallinta. Hyvä kehonhallinta auttaa tuohon pelkoon, mutta se ei tule tässä iässä pelkällä ratsastuksella vaan vaatii kunnon oheisliikuntaa. Ennen ratsastamisen aloittamista, suosittelen punttia (voima), joogaa/pilatesta(liikkuvuus) ja lenkkeilyä(kestävyys). Sitten vain sopivaan ryhmään, jossa on muita samassa tilanteessa olevia.

  Re: +50 uudelleen satulaan

Lähettäjä: fifi 
Päivämäärä:   6.8.20 00:34:02

Kyllä 50+ voi palata, mutta helpottaa jos kunto on hyvä. Ts. lihaskunto, keskivartalon hallinta, kestävyys ja kohtuullisen notkeakin olisi hyvä olla. Jos kroppa on kunnossa niin helposti pääsee takas rytmiin. Ja just pilates jne on todella tehokasta. Ja mielellään ei ylipainoa.
Kyllähän ratsastuskoulutunneilla näkee paljonkin alle 50v lihavia, huonokuntoisia perunasäkkejä, mutta se on äärimmäisen epäreilua hevosta kohtaan! Jos välittää hevosista niin hoitaa kroppansa kuntoon ennen hevosen selkään kipuamista!

Meillä tallilla on viisi yli 60v tätiä jotka pärjää erinomaisesti. Kaikki urheilullisia ja hyvässä kunnossa.

  Re: +50 uudelleen satulaan

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   9.8.20 08:31:01

Minä aloitin vähän alle nelikymppisenä ja hyvin alkoi sujumaan. Että jos ennestään oot ratsastanut etkä ole ihan rapakunnossa niin helposti onnistuu.

  Re: +50 uudelleen satulaan

Lähettäjä: Plus 
Päivämäärä:   11.8.20 13:02:17

Suosittelen issikkavaelluksia ikä ihmisille

  Re: +50 uudelleen satulaan

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   11.8.20 17:07:46

Plus. Höpsistä, viisikymppiset ei oo mitään ikäihmisiä.

  Re: +50 uudelleen satulaan

Lähettäjä: Kuitti 
Päivämäärä:   11.8.20 17:51:07

50 plus jäädään jo eläkkeelle

  Re: +50 uudelleen satulaan

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   11.8.20 18:49:10

Voi kun saisikin jäädä eläkkeelle niin ehtis ratsastaa.

  Re: +50 uudelleen satulaan

Lähettäjä: Ex ratsija 
Päivämäärä:   13.10.20 16:00:03

Olen yli 50 ja ratsin nykyään satunnaisesti.
Olen huomannut perustaito on tallella samoin tasapaino, mutta kropan ns. myötääminen hidastuu..tietynlainen lihasjäntevyys pikkuhiljaa rapistuu jollei aktiivisesti ole likunnallinen ja harrasta muuta liikuntaa.
Olen käynyt leireillä ja maastoilemassaomaksi iloksi mutta ratsikoulun perustunneille en enää kaipaa. Ajallisesti ja rahallisesti tuhlausta omalla kohdallani. Eteenpäin ei enää kehity kun on vuosikaudet käynyt ratsikoulussa. Melkein täytyisi oma hankkia ja ratsia joka päivä niin ehkä kroppakin "heräisi".
Mielenkiinnosta kysynkin; punnitaanko nykyään ratsastuskoulussa ratsastajat vai miten tuo ratsastajan paino todetaan?

  Re: +50 uudelleen satulaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.10.20 16:09:12

Eläkkeelle taitaa pääosin päästä nykyään aikaisintaan 65v. Että ihan eläkeläisenä en viisuymppistä pitäisi

  Re: +50 uudelleen satulaan

Lähettäjä: tih 
Päivämäärä:   13.10.20 22:42:12

Vai että oikein ikäihmisiä :)

Aloitin vuosi sitten vähän vaille viiskymppisenä, viimeksi ratsastanut sitä ennen teininä. Kunhan ei ole ihan epärealistiset käsitykset omasta taitotasosta, niin mikäs siinä taitoja takaisin haaliessa. Muusta liikunnasta on kyllä varmaan ollut hyötyä. Jos ei vielä kuulu harrastuksiin niin sitähän voi aloitella siinä ohella, ja olla vain tarkkana ettei aloita liian kovaa. Mielenkiintoinen, palkitseva harrastus, ainakin kun on sillä mielellä liikkeellä että osaa iloita pienistäkin onnistumisista. Usein ne on aika pieniä, mutta niitä tulee kuitenkin.

Lajin pariin palattuani olen huomannut että tämänikäisenä on tässä lajissa tapana kutsua itseään tädiksi. En kutsu, kun en sellaiseksi itseäni miellä, olen ihan vaan aikuinen ihminen. Mutta joka tykkää niin saa tietysti itseään nimittää niin.

  Re: +50 uudelleen satulaan

Lähettäjä: Mama 
Päivämäärä:   14.10.20 06:48:09

Tih kanssa samoilla poluilla.
Hyvin sujuu, kaksi tuntia viikossa vähintäin maneesitallilla. Kesällä menin viittäkin tuntia, ilmat oli hyviä.
Viikossa keskimäärin neljä liikuntatuntia, ratsastus x2 ja 2 ryhmäliikuntaa, yleensä pumppia ainakin tunti.
Kutsun itseäni ylpeästi tädiksi.
Eläkkeelle huutajille, juu ollaan tosi vanhoja, tienataan hyvin, lapset on aikuisia, ja aika usein terveys ihan ok. Paikallinen estrogeeni ennen tuntia, ettei limakalvot kipuile ja illalla joskus tulehduskipulääke, ettei hartiat jännity.

  Re: +50 uudelleen satulaan

Lähettäjä: täti +50 
Päivämäärä:   14.10.20 10:43:37

Itse uudelleen satulaan 49-vuotiaana yli kymmenen vuoden tauon jälkeen.
Nyt jo toinen oma heponen menossa ja hyvin menee :)

  Re: +50 uudelleen satulaan

Lähettäjä: Jtt 
Päivämäärä:   14.10.20 13:18:49

Meikä aloitti reilun 20 vuoden tauon jälkeen uudelleen 40+ ikäisenä. Nyt 15 vuotta myöhemmin 3. oma hevonen alla. Päivääkään en ole katunut!

  Re: +50 uudelleen satulaan

Lähettäjä: tih 
Päivämäärä:   14.10.20 23:49:37

Se tuli vielä mieleen, että kannattaa aluksi valita riittävän helppo taso. Mieluummin vähän liian helppo kuin yhtään liian vaikea. Sitä voi vaihtaa hetken päästä jos siltä tuntuu, mutta jos pitää pinnistellä pärjätäkseen, ei alku innosta eikä motivoi. Kannattaa järkätä asiat itselleen niin, että niitä onnistumisia tulee :)

Joo:n vinkki muutaman yksityistunnin ottamisesta alkuun oli hyvä, silloin pääsee tunnustelemaan tasoaan ja voi pyytää open arvion siitä. Eikä kannata vertailla itseään muihin! Aina joku on parempi, mitäpä siitä.

  Re: +50 uudelleen satulaan

Lähettäjä: marianne 
Päivämäärä:   26.10.20 23:02:57

Takaisin satulaan kurssit on tosi hyviä! Semmoisen jälkeen voi sitten mennä sopivalle normitunnille. Mutta juu, normaali paino ja hyvä keskivartalon hallinta (pilates on siihen paras) on kaiken a ja o. Sekä kohtuullinen kunto ettei ihan yhden kierroksen laukassa hengästy.
Olen 65 ja ,meidän tallilla ridaa sekä 68 että 72-vuotiaat, meilla kaikilla omat hevoset.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.