Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yksityistallien ilmapiiri

Lähettäjä: Kukkahattu 
Päivämäärä:   28.7.20 14:05:58

Vuosia ollut jo oma hevonen ja matkan varrella tullut kaikennäköisiä talleja nähtyä. 2000 luvun alkupuolella mielestäni yksityistallien ilmapiiri oli vielä hevoslähtöistä, nykyään tuntuu omistajat ja varsinkin tallinpitäjä tulevan ensin. Eli siis mahdollisimman helpolla pitää päästä kaikessa ja yksilöllistä hoitoa vaikeampi saada. Jos vaikka hevonen jo vanhempi, eikä kestä laidunnusta 24/7, niin sitten pitää itse hoitaa, vaikka täysi hoidosta maksaisikin, koska kaikki muut tallin hevoset laitumella, vaikka laidunnuspakkoa ei sopimuksessa lue.

Nykyään myös yleistynyt omasta kokemuksestani eräänlainen vahingoniloisuus toisen hevosta kohdanneesta loukkaantumisesta tms. Tuntuu että kun hevonen täyttää 20 se on useimman mielestä jo heti lopetettava, puhumattakaan jos sille sattuu loukkaantuminen, joka on hoidettavissa, mutta muut hevosten omistajat jo ovat selän takana päättäneet kyseisen hevosen lopettamisesta.

Omasta kokemuksesta nykypäivän talli ilmapiiri on liian suorituskeskeistä, stressaavaa ja hevosen omistaminen nykyään liian status symbolista. Jollet ole rikas, kuuluisa tms et ole kenenkään silmissä mitään, eikä sinusta siten voi mitenkään hyötyä eli olet ensimmäisten joukossa, jotka savustetaan ulos tallista, kun jonkun tärkeämmän hevosen omistajan ystävä on jonossa.

Tuntuu että hevonen on useimmalle vain väline, niin kuin punttisalilla, siellä vain käydään olemassa se pari tuntia kerrallaan kuluttamassa välinettä ja kun se hajoaa hankitaan uusi. Ja odottakaahan jos joku mainitsee hevosensa olevan perheenjäsen, niin pöpiläähän sinut ollaan heti passittamassa.

Ja vaikka et olisi neuvoja ja apuja kysynytkään ne on selkäsi takana valmiiksi laadittuna ja koko muu talli osaa hoitaa hevostasi paremmin, kuin sinä itse.

  Re: Yksityistallien ilmapiiri

Lähettäjä: pii 
Päivämäärä:   28.7.20 17:05:41

Laita tämä ratsastuspuolelle. Tallipuolella on niin hiljaista, ettei asioista synny keskustelua.

Mulla on samanlaisia kokemuksia, mutta kaikki riippuu kyllä ihan tallista. Kun samalla paikkakunnalla harrastaa monta vuosikymmentä, tietää, missä ne tyhjäpäät ja besserwisserit pesivät. Onneksi seuransa saa valita.

  Re: Yksityistallien ilmapiiri

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.7.20 01:48:28

Ihan käsittämätöntä että toisen hevosen loukkaantumisesta tunnutaan olevan jopa vahingoniloisia ja naureskellaan asialle. Ei millään tasolla reilua käytöstä, mutta toivotaan että karma korjaa. Mun tallikavereiden hevosilla jos on ollut jotain niin parhaansa mukaan sitä yrittää aina tsempata ja piristää eikä lytätä ja naureskella sille kuinka "etpä pääse treenaamaan ku hevoses on saikulla heh", mutta valitettavasti näitä naureskelijoitakin löytyy.

  Re: Yksityistallien ilmapiiri

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   29.7.20 17:19:46

Ekan kaksi vuotta en uskonut että tallin ilmapiiri olisi tälläistä. Kunnes nyt olen jotenkin avannut silmät ja huomannut, että täähän on juuri tätä! Vähän menee maku koko touhuun

  Re: Yksityistallien ilmapiiri

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   29.7.20 18:32:22

Kolme vuotta mun hevoset on olleet isoilla yksityistalleilla, ja oon huomannu ihan saman. Voi ilon ja onnen päivää kun mun hieno estehevonen loukkaantui, jonka vuoksi menee monttuun kun laidunkausi päättyy. Tulevat hevoseni asuvat omassa pihassa

  Re: Yksityistallien ilmapiiri

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   31.7.20 10:34:35

Oma on ollut kolme vuotta alueen ainoassa aktiivipihatossa. Siirsin hevosen tänne, kun entisellä tallilla oli ns. sisäpiirin kisaavat ihmiset saivat parempaa palvelua ja mua harrastehevosen omistajana ei arvostettu.
Nykyisellä tallilla hyvä ilmapiiri vaikka joukossa on hevosharrastajia joka lähtöön, myös niitä kisaavia. Täällä ei mennä raha edellä vaan hevonen on tärkein. Jokainen ihminen huomioidaan ja tallinpitäjä on aidosti kiinnostunut hevosten ja asiakkaiden viihtyvyydestä. Tallinpitäjä tarvittaessa puuttuu tilanteisiin ja siksi onkin helpompi puhua jos joku asiaa vaivaa.

  Re: Yksityistallien ilmapiiri

Lähettäjä: Tr 
Päivämäärä:   31.7.20 11:43:17

Ei ammattimaisella tallilla on tallinpitäjän kaverit ja sitten muut. Yksittäinen henkilö vahvana tarttuu joka asiaan, arvostelee ja kommentoi selän takana. Tallinvaihto tylsää hevoselle. Mutta koska tämän harrastuksen pitäisi olla kivaa, muutto neutraalimpaan/tasapainoisempaan ympäristöön suunnitelmissa.

Hevosharrastus on sellainen, jossa on paljon vahvoja ihmisiä. Jokainen voisi katsoa peiliin välillä ja miettiä, mitä tuo tallin ilmapiiriin. Toista kuuntelevaa ja mukavaa keskustelua vai besserwisseröintiä ja pahimmoilleen jyräämistä. Työssäkäyvät ainakin ymmärtävät, kumpi osallisuus on ryhmädynamiikan kannalta rakentavampaa. Tallille pitää olla mukava tulla. Mutta sitä tunnetta jokainen rakennamme myös toiselle, johonkin suuntaan.

  Re: Yksityistallien ilmapiiri

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   3.8.20 19:03:52

Samanlaisia kokemuksia täälläkin, ne rikkaiden/kansallista kisaavien/tallinomistajien hevoset ovat niitä tärkeimpiä. Joissain paikoissa jopa koko tallin päivärytmi pyörii tallin noiden hevosten mukaisesti. Esim. muille ei saa antaa ruokia ennen omistajien hevosia, ei saa viedä ulos ennen niitä, tallissa ei voi kulkea jos kyseisellä hevosella on jokin hoito vaikka kesken. Tallin muut hevoset tulevat joka asiassa tärkeysjärjestyksessä viimeisinä. Muut hevoset ja niiden omistajat ovat tallinomistajalle välttämätön riesa jotta saa rahaa pitää omaa tallia.

  Re: Yksityistallien ilmapiiri

Lähettäjä: hipsuttelija 
Päivämäärä:   3.8.20 21:26:38

Ei ole kovin hevosrakas ihminen jos ilahtuu hevosen loukkaantumisesta :(
Itse kyllä päinvastoin yritin auttaa,kun hevonen sairastui ja monen täysihoitolais hevosen kuoltua olen itkenyt ja kyllä se koskee jos huolehtii jostain hevosesta ja sille jotain ikävää tapahtuu.
Ennemmin toivon kaikkea hyvää hevoselle ja hänen omistajalleen, huiolimatta siitä pitäisinkö edes omistajasta, niin ihmisen hyvinvointi on sidoksissa eläimen hyvinvointiin.
Jos joku menestyy hevosen kanssa, tai omistaa hienon ja kalliin hevosen niin kyllä minä ilman hippustakaan kateutta toivon heille vaan kaikkea hyvää.
Ihmetellä pitää, jos joku ei sydämestään ole pahoillaan hevosen kärsimyksestä huolimatta siitä kuka sen omistaa ja minkä arvoinen se on.

Oma hevonen on todellakin perusputte, ei lahjakas missään muussa kun persoonallisella luonteellaan, kuitenkin sen arvo on minulle perheenjäsen, jota ei vaihtaisi hienoinpaankaan hevoseen.

  Re: Yksityistallien ilmapiiri

Lähettäjä: Forro 
Päivämäärä:   12.8.20 07:12:46

Talleilla kateus on joka päivä läsnä.

  Re: Yksityistallien ilmapiiri

Lähettäjä: Itu 
Päivämäärä:   13.8.20 22:09:54

Kurjaa jos harrastus tulee ikäväksi.

  Re: Yksityistallien ilmapiiri

Lähettäjä: Koronatime 
Päivämäärä:   16.8.20 08:57:23

Yksi huono asiakas tai työntekijä pilaa hetkessä hyvänkin ilmapiirin.

  Re: Yksityistallien ilmapiiri

Lähettäjä: miisa 
Päivämäärä:   17.8.20 00:30:42

"Samanlaisia kokemuksia täälläkin, ne rikkaiden/kansallista kisaavien/tallinomistajien hevoset ovat niitä tärkeimpiä. "

Mun kokemukset täysin eri. Tallilla jossa harrasteheppani asuu , on myös monta ihan Suomen kärkiratsukkoa. Täydelleen yhtä hyvin hoidetaan kaikkien hevoset, tuetaan ja tsempataan jos jonkun heppa on saikulla, iloitaan kisamenestyksestä yhdessä jne, eikä kukaan pätkääkään dissaa ei-kisaavia harrastajia.

Meillä on tallinpitäjä pitkän linjan kokenut huippuammattilainen, ja hänelle kaikki hevoset ovat tärkeitä.

  Re: Yksityistallien ilmapiiri

Lähettäjä: Kysy 
Päivämäärä:   17.8.20 15:34:03

Juurikin yksi väärä kieroilija voi kääntää koko tallin hyvän hengen

  Re: Yksityistallien ilmapiiri

Lähettäjä: Hit 
Päivämäärä:   17.8.20 20:58:15

Pahimpia on tallit missä pitäjä on vähän epävarma

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.