Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kimppahevosen +&-

Lähettäjä: vvkv 
Päivämäärä:   3.4.20 00:30:44

Haluiaisin ottaa kaverin kanssa yhteisen hevosen :) Ollaan suunniteltu tätä jo vuosi ja raha-asiat olisivat kunnossa. Emme riitele koskaan tai jos riidellään niin sovitaan heti. Ollaan asioista aina samaa mieltä joten siitäkään ei pitäisi olla ongelmaa!
Kysymys kuuluukin: Onko kannattavaa ja mitä plussia ja miinuksia tässä on? :) Kiitos!

  Re: Kimppahevosen +&-

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.4.20 02:33:01

Plussaa on tietysti se että rahaa ei mee niin paljon ja aina on joku siinä tukena hevosen kanssa. Mutta en suosittele. Oon nähnyt kun erittäin hyvät kaverit osti hevosen yhdessä ja välit tulehtu. Vaikka erimielisyyksiä nyt ei ois, niitä tulee syntymään voin luvata, koska kummatkin varmasti haluaa omalla tavalla hoitaan tietyt asiat.

  Re: Kimppahevosen +&-

Lähettäjä: EI 
Päivämäärä:   3.4.20 08:30:09

Ei, ei, ei. 99% tapauksista se ei onnistu. Jos se ei pilaa välejänne kokonaan, niin se ainakin muuttaa niitä, ja riitoja tulee aivan varmasti.

Plussa on se, että kuluja tulee vähemmän per nuppi. Miinuksia on sitten kaikki muu.

  Re: Kimppahevosen +&-

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.4.20 08:31:45

Ikänne?

Mutta en suosittele, hevonen nykyään pelkästään omassa omistuksessani, enkä missään tekemisessäni silloisen parhaan kaverin kanssa.. :)

  Re: Kimppahevosen +&-

Lähettäjä: Kimpassa 
Päivämäärä:   3.4.20 08:36:08

En suosittele, varsinkin jos kyseessä todella hyvä kaveri ja ystävä. Nyt saattaa tuntua hyvältä idealta, kulut olisi pienemmät ettekä kumpikaan olisi niin sidottuja hevoseen kuin jos omistaisitte yksin. Mutta, kuten aikaisemmissakin kommenteissa on jo todettu, se päivä tulee, ja nopeasti, kun sukset meneekin ristiin. Varsinkin hevosten kanssa intohimot on pinnassa. On omakohtaista kokemusta ja siksi en halua suositella kellekään. Varsinkin jos haluat pitää ystäväsi.

  Re: Kimppahevosen +&-

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   3.4.20 10:46:17

Joo en suosittele. Itse olin aikoinaan vuokraajana kimppahevoselle. Omistajat olivat alkujaan parhaat ystävät, mutta lopulta meni sukset niin ristiin, että eivät enää ole olleet väleissä sen jälkeen ja toinen omistaja lunasti hevosen kokonaan itselleen.

  Re: Kimppahevosen +&-

Lähettäjä: Xina 
Päivämäärä:   3.4.20 12:12:20

Mieluummin että toinen ostaa hevosen kokonaan ja toinen alkaa vuokraamaan sitä vaikka useamman kerran viikossa.

Kyllähän se nyt kuulostaa kivalta että olisi parhaan kaverin kanssa oma hevonen mutta siihen liittyy niin paljon asioita joissa on sitten kahden ihmisen mielipide. Tokihan voitte nyt sopia että hoidatte asiat näin ja näin mutta todellisuus voi olla eri. Toinen haluaa erilaisia varusteita, toinen haluaa vielä klinikalle mutta toisella ei oo rahaa joten sanoo ei, ym. Kuka liikuttaa ja miten, miten kisaaminen. Ym.

Parhaiten ystävien kanssa ei ole ihan fiksua jakaa kaikkea.

  Re: Kimppahevosen +&-

Lähettäjä: vvkv 
Päivämäärä:   3.4.20 14:02:40

Itse olen kohta 18 ja kaverini hieman nuorempi :)

  Re: Kimppahevosen +&-

Lähettäjä: juu ei 
Päivämäärä:   3.4.20 14:05:44

Juu ei. Unohda.

  Re: Kimppahevosen +&-

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   3.4.20 15:22:40

Mulle ja ystävälle tulee pian yhteinen yp-heppa. Ollaan oltu ystäviä vuoooosia, asutaan naapureina ja ystävä on mun lasten kummitäti, oltiin hetki samassa työpaikassakin. Ollaan molemmat melkein kolmikymppisiä ja erimielisyyet mitä on tullu, osattu kyllä sopia. Ollaan eritasoisia ratsastajia, mutta molemmille ensimmäinen yp joten siinä ollaan samalla viivalla. Mulla itellä on tästä pelkästään hyvä tunne, ei tuu (vielä) mieleen yhtäkään asiaa, jonka takia koko touhu voisi mennä pieleen.

  Re: Kimppahevosen +&-

Lähettäjä: Kannatan 
Päivämäärä:   3.4.20 17:22:25

Otin nelisen vuotta sitten yhteisen yp hepan tuntemattoman ikäiseni naisenalun kanssa. Sen jälkeen minulla on ollut oma joka on ollut kyseisellä naisella puoli ylläpidossa, tämän jälkeen ostimme yhteisen ja nykyään löytyy jo kaksi yhteistä hevosta. Löydän tästä kuviosta pelkkää plussaa. Meistä on tullut todella hyviä ystäviä, kulut menevät puoliksi, aika menee puoliksi, vastuu menee puoliksi, aina on joku jonka kanssa pohtia ongelmatilanteita, aina saa kaverin esim klinikalle ja kisoihin, sekä nykyään pääsee ns. Ratsastamaan kahdella erilaisella hevosella yhden hinnalla.

Toki ollaan molemmat super joustavia, kummallakaan ei ole perhettä, pistetään joka euro ylös että kuluista ei tule riitaa, käydään molemmat valmennuksissa samoilla valmentajilla ettei liikutuksessa tule ristiriitoja yms.

Ei se oikeasti vaadi kuin rauhallisen ja sovittelevan luonteen ja sen ettei kuvittele itsestään liikoja. Tallillamme pari muutakin kimppahevosta ja homma toimii!

  Re: Kimppahevosen +&-

Lähettäjä: Nanna 
Päivämäärä:   22.4.20 17:52:38

Tosiaan, parempi ostaa itse ja antaa kaverin vuokrata.
Kulujen kannalta ihanaa, sekä ajankäyttö helpottuu, kun ei tarvitse joka päivä käydä, mutta kyllä siinä jotain erimielisyyttä tulee aina. Valitettavaa, mutta totta.

  Re: Kimppahevosen +&-

Lähettäjä: Heppa 
Päivämäärä:   1.5.20 19:51:27

Ei nää toimi aina joku sekoaa

  Re: Kimppahevosen +&-

Lähettäjä: selvä 
Päivämäärä:   2.5.20 22:08:34

kyllä vain minun parhaankaberin kanssa onnistui!:)

  Re: Kimppahevosen +&-

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   2.5.20 22:52:24

Tiedän yhden tapauksen missä on toiminut. Näillä on aivan kaikki kirjattu sopimukseen. Siis aivan kaikki. Mitä pienimmätkin ja pikkuruisimmat yksityiskohdat, joten epäselvyyttä tai riitaa ei helposti tule, kun kaikki kirjattu ylös ja sovittu etukäteen.

  Re: Kimppahevosen +&-

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.5.20 23:39:03

Mulla yhteisomistus lähisukulaisen kanssa. Tosi tarkkaan harkitsisin ottaisinko kaverin kanssa... Ainakin saisi olla Hyvä kaveri jo monelta vuodelta. Meillä toimii koska hevosenkäsittely- ja hoitotavat on samansuuntainen ja vain minä ratsastan. Toiselle osapuolelle kyseessä lemmikki. Eläinlääkärikulut, lisärehu ja varustekulut ovat pääasiallisesti sekä valmennukset minulla, toinen omistaja maksaa kiinteästi puolet minimikk-kuluista ja saattaa jotain pientä tarpeellista välillä ostaa.

Jos pitäisi ratsastukset jakaa puolet puolet, ei ehkä onnistuisi, koska siinä tulisi helpoimmin erimielisyyksiä. Toinen on varmaan ell-kulut. Meillä myös mahdollisimman kattava terveysvakuutus.

  Re: Kimppahevosen +&-

Lähettäjä: Hillevi 
Päivämäärä:   3.5.20 20:32:17

Mulla kimppahevonen toisen aikuisen kanssa. Oltiin +30 ja +40 tai ehkä paremminkin -40 ja -50, kun hankittiin. Soppariin kirjattiin kaikenlaista, en tiiä ees missä koko paperi on, ei olla tarvittu.

Samanlainen hevosenpitofilosofia, kumpikaan ei halua kisata, yhteinen ymmärrys siitä mikä on hyvä talli (tämä erittäin TÄRKEÄÄ).

Pinna kiristyy kun hevosella on jotain terveysongelmaa, mutta ollaan aikuisia ja käyttäydytään. Luulen, että jos oltais usein yhtäaikaa tallilla, vois pinna kiristyä enempi, mutta aikataulut ei edes mahdollista et ollaan siellä yhtä aikaa.

Kumpikin hyvissä hommissa eikä ole (toistaiseksi) ollu rahahuolia (tämä myös erittäin TÄRKEÄÄ, kaksi persaukista tai toinen persaukinen, toinen hyvätuloinen, ei hyvä).

Yhteinen tili, jonne laitetaan tietty summa kuukaudessa ja extraa jos tarve vaatii. Toimii hyvin.

Nykyisin harrastetaan keskenään eri tavalla (hän ratsastaa, minä ajan), mikä on hevoselle varmaan mukavaa, kun on vaihtelua. Toinen haluaa mennä viikolla ja tehdä viikonloppuna muuta ja toisinpäin, vuoroistakaan ei tule riitaa.

Hevonen on superkultainen ja selvästi tykkää mameistaan, innokkaasti lähtee aina hommiin :).

Summasummarum:
+
Rahojen riittävyys
Ajan riittävyys
Pakko harkita juttuja, kun pitää sopia toisen kanssa (tämä on monesti hyvä juttu, varsinkin mulle)

-
Omalla kohdallani en keksi miinuksia, mutta jos ei kestä pieniä riitoja/sanailuja eikä osaa ns. pick your battles, tulee varmasti ongelmia ja paha mieli

  Re: Kimppahevosen +&-

Lähettäjä: Hillevi 
Päivämäärä:   3.5.20 20:32:53

^hevonen ollut meillä jo 12 vuotta.

  Re: Kimppahevosen +&-

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   2.6.20 23:01:33

Riippuu niin paljon ihmisistä miten onnistuu. Mulla on ollut useita kimppoja. Onnistuneita, vaikka mitään ei ole ollut paperille kirjattu, sellaisen ihmisen kanssa joka on normaali ja rehellinen. Epäonnistuneita, vaikka kaikesta mustaa valkoisella - sellaisen ihmisen kanssa, joka ei kestä epäonnistumisia eikä myönnä että toinen voisi olla oikeassa.

Plussaa oli se harrastuksen jakaminen iloineen ja suruineen, miinusta oli se kun asioita pimitettiin ja vääristeltiin kun ne ei menneet niin kuin oltiin yhdessä suunniteltu. Eli niin kauan kun osalliset ovat toisilleen rehellisiä ja arvostavat toisiaan, kimppa voi onnistua.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.