Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevoset omaan pihaan?

Lähettäjä: Hh 
Päivämäärä:   6.3.20 17:09:00

Paljonko maksaa suurin piirtein kahden suokin pito omassa pihassa?

  Re: Hevoset omaan pihaan?

Lähettäjä: W 
Päivämäärä:   7.3.20 07:19:49

120 meillä

  Re: Hevoset omaan pihaan?

Lähettäjä: Hh 
Päivämäärä:   7.3.20 11:07:07

Ai kuussa?

  Re: Hevoset omaan pihaan?

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   7.3.20 17:53:59

Meidän paikka maksoi 400 000€...aika paljon maksaa jo puitteet.

  Re: Hevoset omaan pihaan?

Lähettäjä: Hh 
Päivämäärä:   7.3.20 18:10:46

Tarkoitatko tuolla siis tilaa. Tai tonttia tai miksi sitä ikinä sanotaankaan. Meillä siis vanha hevostalli pihassa ja parihehtaari omia peltoja vieressä joten ei tarvitsisi sitä ostaa. Pitäisi vain siivota ja tehdä pientä pinta remppaa vanhaan talliin. Mutta lähinnä sitä mietin että kuinka paljon joillakin menee esim sähköihin, vesiin , ruokiin, kuivikkehin yms yhteensä kahdelta suokilta.

  Re: Hevoset omaan pihaan?

Lähettäjä: Ninni^^ 
Päivämäärä:   8.3.20 08:11:48

Heiniin menee noin satku kuussa per turpa. Loput kulut riippuu ihan siitä mitä sun hevosille syötetään ja onko ne kengässä vai vuollaanko vain jne.

  Re: Hevoset omaan pihaan?

Lähettäjä: määki 
Päivämäärä:   8.3.20 20:21:55

Tottahan hevosen kotona pitäminen tulee hoidon osalta halvemmaksi kuin vieraalla pitäminen, jos hoitaa kotona itse eikä laske omalle työtunnilleen minkäänlaista hintaa. Mutta jos alkaa laskea hintaa sille, että rakentaa/kunnostaa tallin, lantalan, varastotilat ja kentän minimissään kahdelle hevoselle, silloin lasketaan aloituskulut minimissään kymmenissä tuhansissa euroissa eikä silloinkaan vielä tiloilla komeilla, vaan joten kuten vaatimattomasti pärjätään. Jos haluaa tehdä muutakin kuin puskailla ja kahlata kurassa, ovat kunnollinen kenttä valoineen ja koneet sen kunnossapitoon välttämättömiä.
Jonkinlainan minimilaskelma voisi olla kahden hevosen pikkutallissa juoksevat kulut hevosta kohti kuukaudessa luokkaa heinät 100 e (pikkupaaleja, pyöröpaalit pilaantuvat kahden hevosen kulutuksella suurelta osin), vesi 10 e, sähkö ???e (riippuu lämmitetäänkö jotain tiloja sähköllä), kuivikkeet 50 e, väkirehut ja kivennäiset 20 e = 170 e/kk. Lisäksi tietysti kengitykset/vuolut, rokotukset ja muut eläinlääkärikulut, tallin työvälineet ja muut varusteet, koneiden polttoaineet , valmennukset jne...
Omalla tallilla hevosten pito on yksinäistä ja ennen muuta ERITTÄIN sitovaa!!! Pitää varautua siihen, että matkoja, sosiaalista elämää ja edes sairastumisia ei voi olla, ellei ole jostain saanut värvätyksi sijaista talliin.

  Re: Hevoset omaan pihaan?

Lähettäjä: Jaaha 
Päivämäärä:   8.3.20 20:40:33

Kyllä oikeasti kannattaa laskea kuluihin tosiaan muutakin kuin heinä, kuivike ja sähkö. Jos tosiaan tekee kunnon pohjat tarhoihin (eli ainakin osa tarhasta muuta kuin savilillua) ja jonkinlaisen kentän ja kunnon aidat ja siistin tallin, ne tulevat kustantamaan JOTAIN per kk. Meillä esim.kahden suokin heinä maksaa suurinpiirtein 130€/ kk, kuivikkeet (muovitettua kuiviketta) n.60e/ kk ja sitten siihen päälle on kärräilty kymmeniä kuormia maata, rakennettu tallit, karsinat, aidat (0,5 ha lankaa 3 kerrosta, kyllästetyt tolpat, koko jaska n.800e), vesisäiliötä ja peräkärryä löytyy. En edes viitsi laskea perustamiskuluja siis.eikä nämä maat ilmaiseksi meille ole tipahtaneet...

  Re: Hevoset omaan pihaan?

Lähettäjä: se.pienitalli 
Päivämäärä:   8.3.20 20:50:19

Osta metrimitta ja selvitä minkä kokoiset tallin karsinat talliisi pitää tehdä.
Ja kuinka korkea tallin pitää olla.

https://www.hevostietokeskus.fi/index.php?id=747&kieli=3
<>https://www.google.com/search?q=hevostallin+mittavaatimukset>

Joskus kannataa tehdä uusi talli, jos se vanha talli on toivottoman
kokoinen tai kuntoinen.

  Re: Hevoset omaan pihaan?

Lähettäjä: Hh 
Päivämäärä:   8.3.20 22:07:35

Eli siis olemme jo laskeskelleet mitä menisi tallin kunnostukseen, tarhoihin, kenttään, ja kaikkeen muuhun kalustoon, mutta sitä vain mietimme että miten kalliiksi tulee se hevosten ylläpito kuukausittan. Kun tällä hetkellä asuvat vuokralla tuttumme tallissa, siten että käymme itse tekemässä osan tallitöistä, (karsinan putsauksia, ruokien jakoa yms) sekä tietenkin hoidamme ja liikutamme hevosemme. Tästä maksamme 300€ per hevonen ja tähän sisältyy heinät, purut, vedet, sähköt, ja tottakai itse tallipaikka yms. Niin mietimme että tuleeko halvemmaksi kuussa, jos nuita ns ”perustamis” kuluja ei lasketa.

Ja talli siis on rakennettu noin 15v sitten ja viimeiseen 10v siellä ei ole hevosia ollut. Kolme karsinaa joista kaksi n. 16 nelioisiä, ja yksi noin 8 neliöinen. Tämä kahdeksan neliöinen on eri puolella tallia, ja siitä ajattelimme tehdä varuste tilan, kun kunnollista sellaista ei tallissa ole. TalliN sisäkorkeus on myös n, 3m korkea, joten täyttää vaatimukset

  Re: Hevoset omaan pihaan?

Lähettäjä: määki 
Päivämäärä:   8.3.20 23:21:39

Jos joku pitää hevosianne tallissaan hintaan 300e/kk/hevonen + osallistuminen hoitoon, en kyllä itse pitäisi mielekkäänä siirtää hevosia kotipihaan, on tämä vieraan tallin hinta sen verran edullinen. Miettisin kotiin siirtämistä vain, jos nykyinen paikka olisi kovasti epätyydyttävä tai esim. niin kaukana, että sinne päivittäin kulkeminen vaatii paljon aikaa ja rahaa.
Vaikka talli olisi teillä valmiina, vaatii tallin, tarhojen ja kentän kunnossapito ajan mittaan kuitenkin rahallista satsaamista, mikä nyt kuuluu tallimaksuunne. Oletan, että tarvittavat koneet teillä kotona jo on. Ilmeisesti on myös kuljetuskalusto, sillä jossain todennäköisesti kuitenkin haluatte kotoa käsin joskus käydä ja vaikka ette haluaisikaan, klinikalle voi tulla huonolla onnella kiire lähtö.
Vaikka laskisi mukaan vain rehut ja kuivikkeet, hintaeroa ei kovin monta satasta kuukaudessa kerry. Miettikää, miten kotona olevat ja siellä liikutettavat hevoset sopivat yhteen koulunne/opiskelunne/työnne/lomienne ym. kanssa. Onko tuuraajia varmasti helposti aina saatavilla ja mihin hintaan? Miten hoidetaan hevoset keskellä päivää? Mitä tehdään, kun itse sairastut tai tulee pakollisia menoja? Entä silloin kun kaikki paikat - myös vesiputket - ovat eräänä kauniina aamuna jäässä, aita rikki, sataa vettä ja räntää vaakaan monta viikkoa peräjälkeen tai hevonen sairastaa? Kun heinät ovat vähissä tai lantala alkaa olla täynnä? Kun on olet noussut talliin 200 aamua peräkkäin eikä loppua aamuherätyksille näy? Tuleeko valmentaja kotitallillenne ja mihin hintaan?
Onko tämä kaikki varmasti muutaman säästyvän satasen arvoista? Kuulostan varmasti inhottavalta, mutta minulla on kokemusta omasta pienestä kotitallista vuosikymmeniä. En ole tallinpitäjä. Hevoseni ovat nykyään ammattitallilla ja nautin suunnattomasti, kun ei tavitse enää elää silmät jatkuvasti kelloa vilkuillen.
P.S. selvittäkää myös, miten ja mihin hintaan pääsisitte kertyvästä lannasta eroon sekä muut tallin jätehuoltokustannukset. Niissä voi olla isojakin eroja.

  Re: Hevoset omaan pihaan?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.3.20 10:08:30

Jos raha on ainoa syy ottaa hepat kotiin, niin en suosittele. Meillä ovat kotona, koska haluan hoitaa itse mahdollisimman paljon ja ovat perheen elämässä mukana tiiviisti.

  Re: Hevoset omaan pihaan?

Lähettäjä: Hh 
Päivämäärä:   9.3.20 15:29:48

Siis ei raha ole ainoa syy miksi kotiin ottaisimme. Vain bonus. Haluaisimme myös itse hoitaa hevosiamme enemmän itse, ja jos hevoset olisivat kotona olisi niitä muutenki helpompi tarkkailla. Myös kaikki loimitukset, ruokinnat yms voisi tehdä niinkuin itse tykkää, koska olisi itse lähes aina laittamassa kaikki jutut itse.

  Re: Hevoset omaan pihaan?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   9.3.20 15:58:06

Sitten ehdottomasti suosittelen omaan pihaan. Niihin tulee ihan erilainen suhdekin ja pienetkin muutokset esim terveydessä huomaa nopeasti. Ottavat paljon aikaa ja rahaa myös, mutta ainakin minä saan tosi paljon enemmän kuin mitä vievät.

  Re: Hevoset omaan pihaan?

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   9.3.20 19:45:06

Suosittelen omaan pihaan ottamista, ehdottomasti, on ihana aamulla mennä yöpaidassa ruokkimaan ja saa kuulla iloiset hörinähirnahdukset.

Mulla 3 suokkia kustantaa n.
Heinät n. 180€/kk.
Esikuivattua säilöä voi 2-3 hevosta hyvin syödä talvisaikaan. Kesä-syksy laidun ja kuivaheinää lisäksi, viime kesänä sain isoja paaleja 20€/kpl itse hakien.
Muut rehut n.60€/kk
Kuivikkeet n. 90€/kk
Sähköä ja vettä en tiedä kulutusta kun tässä kotona ovat samalla laskulla mutta ei ole isot laskut kuitenkaan. Pihatossa asuvat.

  Re: Hevoset omaan pihaan?

Lähettäjä: Ina 
Päivämäärä:   10.3.20 10:10:18

Meillä 6 ratsuhevosta omassa pihassa. Siirrän joka kuukausi 500€ ns hevostilille josta kustannetaan hevosiin menevät kulut esim heinä, kuivike, rehut, kengitys, tarhojen korjaus yms. Sähkö ja vesi on yhdessä talon kanssa joten ne eivät mene tähän kuluerään. Ostetaan yleensä puolen vuoden/vuoden heinät kerralla. Samoin kuiviketta tulee 8 säkkiä yhdellä tilauksella joka kestää noin 4-5kk. Rehut ostetaan kans isoilla erillä. Eli meillä on kuukausia jolloin ei mene rahaa ollenkaan. Mutta on sitten kuukausia kun menee paljon. 6000€ vuodessa laitetaan hevostilille ja kyllä kaikki menee. Joskus jopa on täytynyt laittaa lisää, esim silloin kun uusimme kentän pohjan.

  Re: Hevoset omaan pihaan?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   16.3.20 13:07:16

Meillä oli kaverin tallissa 150e/kk tallipaikka ja tähän sisälty heinä+kuivike+tarhaus. Hiekkapohjanen 44x22m kenttä eli pelkästään maksettiin hevosen juoksevat kulut. Karsina siivotaan itse ellei ole kipeänä, niin sitten omistaja siivoaa. Meininki on et kaikki auttaa kaikkia eli jos mä oon kipeä ja en pääse tallille niin he hoitaa mun hevoset ja taas vastaavasti jos tallin omistaja kipeänä niin minä ja muut hoidetaan hänenkin hevoset.

  Re: Hevoset omaan pihaan?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.3.20 06:04:27

Omaan hevoseen menee n. 100€/kk kotona. Syy miksi halusin kotiin, oli säännöllinen hoito ja itselle tekemisen iloa, kun saa tehdä omalla tavalla, eikä tarvitse kuunnella kuika kamalaa ja hankalaa on tallinpito ja toimia yrittäjän "henkisenä kaatopaikkana".

  Re: Hevoset omaan pihaan?

Lähettäjä: kiinnostunut 
Päivämäärä:   23.3.20 09:32:05

Up. Kiinnostaa tämä kun on vakavassa harkinnassa ottaa hevoset kotiin.

Lisäkysymyksinä;
Montako kertaa päivässä annatte heinät? Onko automaatteja?
Onko ämpärijuotto vai automaatit?

  Re: Hevoset omaan pihaan?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   23.3.20 10:07:18

Olen sitä mieltä että jos pitää ruveta miettimään paljonko maksaa hevosen pito niin se on paras jättää hankkimatta.

  Re: Hevoset omaan pihaan?

Lähettäjä: Hh 
Päivämäärä:   23.3.20 12:08:55

Juu: Hankkimatta? Meillä hevoset on jo. Mietimme vain onko rahallisesti järkevämpää pitää hevoset omassa vai toisen tallisa. Ja nyt olemme päätyneet siihen että lumien sulattua alamme kunnostaa meidän tallia. Ja tämä ei johdu vain siitä että pääsee mahdollisesti halvemmalla, vaan monesta muusta syystä. Se jos pääsee halvemmalla on meillä ainakin vain plussa.

  Re: Hevoset omaan pihaan?

Lähettäjä: Typykkä 
Päivämäärä:   27.3.20 09:39:09

Meillä on ollut hepat pihassa jo 15v. Enimmillään oli 7 ja nyt ONNEKSI vain 2. Karkeasti voi laskea yhdelle sen n.130-150e peruskuluihin eli ruokaan ja kuivikkeisiin. Käytän todella paksua turvepatjaa ja lisään paalin/vko eli tekee 60/kk ja heinät sen 60e/kk. Sen päälle rehut. Muut kulut tarpeen mukaan.
Mutta mieti vielä asiaa ja mitä haluatte elämältä.
Se on hienoa kun hevoset ovatko siinä oman silmän alla ja saat pitää hevosesi just niinkun itse haluat. Mutta.......
Elämässä on ( tai pitäisi olla) muutakin kuin hevoset. Ei pääse lähtemään mihinkään edes päiväksi ilman että joku huolehtii ainakin päiväheinät plus se superhypertärkeääkintärkeämpi lämmin vesi!!! Eli joko se vesi huolehditaan sinne astiaan tai sitten on lämmitetty astia. Jos ei ole hevostenhoitajaa niin voi unohtaa ihan kaikki retket ja reissut plus yökyläilyt kavereilla jne jne.
Mahdolliset vuorotyöt aiheuttavat oman stressinsä eli miten järkätä ruokinnat jne.
Ja heti voi unohtaa vapaapäivän pitkään nukkumiset. Toki voi aamulla pikaisesti käydä heittää konit ulos ja yrittää saada uudestaan unenpäästä kiinni jos pystyy.
Ja sit ne pohjat.... Nyt menneitä kuukausia ajatellen, talveksi sitä ei voi kutsua, niin pohjat on kyllä olleet niin koetuksella. Onneksi laitettiin 2v sitten tarhanpohja, nyt kesti kuin kestikin, jopa silloin tällöin ratsastaa kun vanhalle kentälle ei ollut mitään asiaa. Ja tää loimirumba mikä nyt on ollut....
Eli yhteenvetona, tällä kokemuksella: jos ei olis vielä asuntovelkaa jäljellä niin kyllä lähtis paikka myyntiin ja konit vieraalle asumaan. Nyt kun on vain ravurit tallissa niin saatais se tallipaikkakin ihan kohtuu hintaan kun ei tarvita kun ajomaastot.
Hevosten kotona olo on ihan hienoo ja upeeta ja mahtavaa pari ekaa vuotta. Mut sitten alkaa totuus paljastuu pikkuhiljaa.
Mut eikun kokeileen, sittenhän sen näkee millasta on ja sopiiko omaan elämään.

  Re: Hevoset omaan pihaan?

Lähettäjä: Xxx 
Päivämäärä:   4.4.20 23:13:07

Suosittelen pihattotallia ja vapaata heinää, niin voi tarvittaessa nukkua aamulla pitkään, kun käy illalla katsomassa vedet kuntoon - ellei sitten ole lämmitetty juoma-automaatti.

Hevosen pidon voi tehdä myös helpommaksi, jos haluaa... toki jos haluaa mennä kärsimyksen kautta niin eihän siinä :-)

  Re: Hevoset omaan pihaan?

Lähettäjä: Dooris 
Päivämäärä:   5.4.20 10:51:17

Typykkä: Aivan samoilla linjoilla kanssasi
Xxx: pihattotalli tietty hyvä jos mahdollista tehdä mutta kun kaikilla sitä mahdollisuutta ei ole eikä järjestää tiloja niin että talli hommat sujuisi vaivattomasti ja helposti.

  Re: Hevoset omaan pihaan?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   5.4.20 11:14:10

Itse haluan hevoset kotiin sen takia, että saan ne pihattoon. Viiden hehtaarin pihattotarha ja kunnollinen pihattorakennus. Ei löydy tältä seudulta omiin vaatimuksiin sopivaa tallipaikkaa, joten oma piha ainoa ratkaisu. Yksi hevonen on nyt täyshoidossa, mutta en ole tyytyväinen tarha-aikoihin, tarhan kokoon, jne.

  Re: Hevoset omaan pihaan?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   19.4.20 18:44:13

Pihatto kotiin jarkevä ratkaisu...

  Re: Hevoset omaan pihaan?

Lähettäjä: Ninni^^ 
Päivämäärä:   22.4.20 17:47:33

Sillä hinnalla mitä itse olen investoinut tähän "ihan vaan omaa pihaan" hevosten takia olisin pitänyt hevosta vieraalla ehkä kymmenen vuotta :D

Joka ikinen vuosi keksitään jotain mitä pitää vähän parantaa/rakentaa ja tietysti hevosiin liittyen. Tänä vuonna on supermärän talven jälkeen saven kaivamista ylös ja pohjien kunnostusta. Tämä on loputon työmaa, jos ottaa hevoset kotiin sillä ajatuksella että "säästää" niin metsään menee.

  Re: Hevoset omaan pihaan?

Lähettäjä: se.pienitalli 
Päivämäärä:   22.4.20 18:24:15

Lähettäjä: Ninni^^

Oot oikeessa.
Kun muutamalle hevoselle tekee asiallisen tallin tiloineen, valais
tun kentän jne. Niin hevosen pito vieraalla voi tulla halvemmaksi.

Ja tallilla pitää olla haluamasi tilat ja muutenkin kaikki paikat val-
miina, ennen hevosten siirtämistä kotiin.

Meillä kentän ja tarhojen salaojitus meni uusiksi. Ja hevoset jyrsivät
ja murjoivat puiset tarhat uusimiskuntoon.
Saman asian kahdesti tekeminen kahdesti tuplaa rakentamiskulut
reilusti

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.