Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onnenperän talli

Lähettäjä: -- - 
Päivämäärä:   13.1.20 18:57:29

Kokemuksia Onnenperän tallista? Opetus, hepat, leirit, puitteet ym?

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.1.20 21:14:33

Puitteet on aika hienot, ainakin perusmaalaistalleihin tottuneelle.

CR-tunnit ovat ainakin olleet hyviä.

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: Ç 
Päivämäärä:   13.1.20 22:26:44

Ihan kiva ratsastelupaikka. Ja nimenomaan ratsastelu, ei ratsastus.

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: Sand 
Päivämäärä:   14.1.20 11:41:52

Pidetään asiallisena

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: Nasu 
Päivämäärä:   15.1.20 21:46:50

Miten Myy poni voi?

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.1.20 17:09:28

Millainen koulutus tuntien pitäjällä on?

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.1.20 20:48:11

http://www.onnenperantalli.fi/henkilouml

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.20 14:04:20

Harrasteohjaaja! Onhan sekin jo jotain..

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.1.20 15:53:48

On CR-ohjaajana varsin tarkkasilmäinen ja kekseliäs. Hänellä on varsin suuri pakki erilaisia työkaluja istunnassa auttamiseen.

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: outo 
Päivämäärä:   23.1.20 18:59:21

Voi sitä ilman koulutustakin olla vaikka kuinka pätevä.Onko kilpaillut?Ratsastaako itse vielä?Käykö valmennuksissa?

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.1.20 21:04:52

Kilpaillut harvakseltaan pikkukisoissa. Kisoja aika vähän on sellaisina aikoina kun ei ole kiinni ratsastuskoulussa ja tallitöissä. Valmentautuu ja ratsastaa ajan antaessa myöden.

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.1.20 21:41:26

Miten tämä talli voi olla laatutalli, kun siellä ei ole laatutallisääntöjen mukaista ratsastuksenopettajaa? Pääopettaja on nettisivujen mukaan hevosharrasteohjaaja ja esteopettaja on ratsastuksenohjaaja.

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.1.20 22:05:57

^^Aika vaikea keksiä mikä muu se olisi, jos ei ole ratsastuskoulutoiminta.

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.1.20 12:59:35

Joku muu se nyt vaan sattuu olemaan.

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: ihme 
Päivämäärä:   30.1.20 13:23:46

Ei ollut Merjan tallillakaan pätevyyttä omaavaa opettajaa.

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: hups 
Päivämäärä:   30.1.20 14:11:57

Mitä muita talleja alueella on? Löytyykö mistään koulutettua henkilökuntaa?

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.1.20 23:51:24

Chevalux? Koivumäki?

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   13.2.20 19:13:21

Koivumäki ei ole ratsastuskoulu..

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: Heinää 
Päivämäärä:   13.2.20 20:40:44

Mitkä ne laatutallin kriteerit on

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: Paavo 
Päivämäärä:   13.2.20 20:50:50

Merlitzissä ainakin Marielle Hacklin on ohjaaja ja Elenalta puuttuu yksi näyttö.

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: Onni 
Päivämäärä:   13.2.20 21:34:20

Kannattaa mennä kokeilemaan

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.2.20 08:09:23

Joka paikassa on harraste- tai ratsastuksenohjaajia, olisiko missään oikeasti koulutettua henkilökuntaa?

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.2.20 09:32:50

Kylämäessä Satu on opettaja.

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: Hello 
Päivämäärä:   20.2.20 10:44:48

Kyllähän ratsastuksenohjaaja on täysin pätevä ratsastuskouluun tunteja pitämään. Riittää SRL:n vaatimuksiin. Toki valmistumisvuodellakin on näissä hieman merkitystä. Mutta ei tarvitse olla ROK:lta valmistunut, että olisi kouluun pätevä.

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: Paavo 
Päivämäärä:   20.2.20 15:08:56

Ilman minkäänlaista paperiakin voi olla todella päteväkin.Vuosien kokemus kyllä korvaa monet paperit.

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: Ka 
Päivämäärä:   20.2.20 20:41:15

Saa opettaa vaikka ei olisi valmis

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: Kas 
Päivämäärä:   20.2.20 20:55:42

Ei mua ainakaan haittaa kunhan opetus hyvää

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: Ope 
Päivämäärä:   20.2.20 20:57:35

Monet opet siirtyy muille urille?

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.2.20 21:40:36

Onko hepat minkä tasoisia?

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: Sano 
Päivämäärä:   20.2.20 21:48:13

Tarkotit varmaan yleisesti

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.2.20 10:23:49

Tästä tallista on jonkun verran ollut täällä keskustelua.. Kävin aikanani vuosia siellä ja takaisin en kyllä enää menisi. Tuntien pitäjä on aika erikoinen persoona ja hevosvalikoima aikuisille oli huono ainakin silloin kun minä kävin. Kaikki hevoset olivat tosi laiskoja.

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.2.20 11:01:55

Eivät hevoset siellä koskaan ole erityisemmän laiskoja olleet. Toki joitakin pitää herätellä alkeistuntien jäljiltä enemmän kuin toisia, mutta kaikki kyllä liikkuvat ihan kivasti, kunhan niitä ratsastaa johdonmukaisesti.

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.2.20 11:27:59

Olen tottunut ratsastamaan kuumia ja reippaita hevosia niin kyllä ne todella olivat laiskoja. En halua käyttää suurinta osaa tunnista hevosen herättelyyn. Rax oli ainoa josta löytyi edes vähän liikettä. Plus ne hevoset jolla itse ratsastin eivät käyneet yleensä alkeistunneilla.. Jokaisella on erilainen hevosmaku ja mä koin etten sieltä sopivaa itselleni löytänyt. Ns turvallisia tätihevosia sieltä kyllä löytyi

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.2.20 12:02:57

Kuumat hevoset eivät oikein sovi ratsastuskouluun. Ihan kivasti entisaikojen hevosista liikkuivat myös ainakin Vieno, Heikki, Nalle, Leo, PK ja muutama, joiden nimiä en enää muista.

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: Ööh 
Päivämäärä:   21.2.20 13:42:57

Eivät ne tuntsareiksi mitään laiskoja ole. Rauhallisia tietysti täytyykin olla, ja jos edellinen ratsastaja on päästänyt hevosen hölkkäillen läpi tunnin, niin tokihan hevonen yrittää samaa seuraavankin kanssa. Tuntihevosen ei kuulu olla kuuma.

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.2.20 15:45:08

Missä kohtaa sanoin että hevosen pitäisi olla kuuma? Sanoin että olen TOTTUNUT ratsastamaan kuumia hevosia.. Reipas hevonen ei ole sama asia kuin kuuma. Ja joo, esim PK oli ihan reipas mutta ainakin sillon kun mä siellä kävin se oli tosi osaamaton. To

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.2.20 15:46:41

Lähti liian aikasin.. Toki jos ei ole tottunut ratsastamaan muilla kuin ratsastuskoulun hevosilla niin käsitys reippaasta ja hyväliikkeisestä hevosesta on varmasti eri kuin minulla.

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: Pallo 
Päivämäärä:   21.2.20 16:00:09

Täällä ei kannata uskoa

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.2.20 16:12:42

Olen ratsastanut paljon yksityisiäkin. Hyvä tuntihevonen ei ole samanlainen kuin kilpahevonen. Jos ratsastuskouluun hankitaan isosti liikkuva kouluhevonen, ei sille löydy ratsastajia, kun "ravi pompottaa". Kovin reippaillakaan ei moni halua mennä, vaan suosituimpia tuntihevosia ovat ne tasaiset suorittajat, jotka eivät turhista hötkyile ja ratsastaja pystyy rauhassa keskittymään tehtäviin.

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: Ööh 
Päivämäärä:   21.2.20 16:28:11

"Lähettäjä.

Päivämäärä21.2.20 15:46:41

Lähti liian aikasin.. Toki jos ei ole tottunut ratsastamaan muilla kuin ratsastuskoulun hevosilla niin käsitys reippaasta ja hyväliikkeisestä hevosesta on varmasti eri kuin minulla."

No useamman hevosen olen omistanut, toisten hevosia paljon ratsastanut ja nykyisen 4-vuotiaan puoliveriseni itse kouluttanut selkäännousuvaiheesta lähtien, että sikäli ei ole kyse siitä, että olisin vain tottunut laiskoihin tuntsareihin. Mutta olen ollut myös tuntiratsastaja muutamalla tallilla, ja eivät Onnenperän hevoset vaikuta mitenkään laiskoilta muiden tallien opetushevosiin verrattuna. Tietysti ne osaavat lönkytellä, mutta ratsastajan perustaitoihin kuuluukin osata ratsastaa sekä kuumempia että hitaampia hevosia, joten ei ratsastaja edes kehity kovin hyväksi, jos aina vain ratsastaa kuumilla hevosilla. Ja kuten sanottu, on paljolti ratsastajista kiinni, millaisia hevosia tunneilla on: jos niitä ratsastetaan hitaiksi, ne tulevat hitaiksi. Hidasta hevosta täytyy osata ratsastaa vähän terävämmin, pohkeet irti, kun taas kuumalla hevosella on tärkeää pysyä koko ajan lähellä.

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.2.20 21:03:20

Mitä ihmettä te nyt kinaatte mun kanssa? :D Mun mielestä ne on laiskoja, se on mun mielipide ja siitä on turha kinata vastaan. Kyllä mä osaan ratsastaa laiskoja hevosia ja saan ne liikkumaan, mutta _tykkään_ reippaista. Ja pointtini asiassa oli se että jos tykkää reippaista hevosista niin onnenperällä ei niitä paljoa ole. Mä ja muutaman kaverini (kävivät myös onnenperällä) mielestä hevoset olivat laiskoja. Piste. Jos jonkun mielestä ne on tosi reippaita niin sit se on hänen mielipide mutta ei se mun omaa kokemusta muuta.

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: Vem 
Päivämäärä:   22.2.20 13:15:17

Mielestäni ei ole tavallisen tuntiratsastajan tehtävä herätellä hevosta edellisen ratsastajan jäljiltä. Kaikki tuntihevoset tulisi säännöllisesti läpiratsastaa. Ja minusta hyvässä ja monipuolisessa ratsastuskoulussa on jokaiselle jotakin, reippaampia ja laiskempia. Kaikki eivät halua käyttää tuntia siihen että ”herättelevät hevosia” jonkun tädin jäljiltä. Jos itse kävisin ratsastuskoulussa, haluaisin keskittyä omaan ratsastukseen ja esimerkiksi tunnilla tehtäviin juttuihin. En siihen että läpiratsastan hevosta. Se on ammattilaisten hommaa. Ja ennen kuin joku tulee sanomaan kuinka pitää osata ratsastaa kaikenlaisia hevosia ja saada hevonen hereille. Niin oletteko oikeasti sitä mieltä että kaikki tuntilaiset osaavat ratsastaa hevosensa läpi. Kun edes kaikki hevosenomistajat eivät osaa sitä tehdä.

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.2.20 13:33:25

Herättelyyn riittää pari minuuttia. Ratsastuksessahan on aina kyse hevosen ratsastamisesta herkäksi ratsastajan avuille. Jokainen ratsastaja käyttää apujaan hieman eri tavalla, joten kyllä hevonen pitää toisten jäljiltä saada omiin säätöihin sopivaksi ihan itse.

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: Paavo 
Päivämäärä:   22.2.20 13:44:09

Täällä nyt hiukan vähätellään tuntiratsastajia.Nykyään ratsastuskouluissa käy paljon aikuisia,jotka ovat ratsastaneet koko ikänsä ja ovat monesti paljon taitavampia kuin ne yksityishevosten omistajat.
Ratsastuskoulusta pitää löytyä monenlaisia hevosia,että kaikkien tarpeet tulee tyydytetyksi.

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.2.20 15:49:59

Olen minäkin ratsastanut 40 vuotta ja omiakin ollut. Silti olen sitä mieltä, etteivät kuumat tai reaktiiviset hevoset juurikaan saa ratsastajia ratsastuskoulussa. Sellaista hevosta ei kannata pitää, jolla haluaa vapaaehtoisesti vain muutama tuntilainen mennä.

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: Vem 
Päivämäärä:   22.2.20 22:06:21

Ainakaan tässä keskustelussa kukaan ei ole sanonut että ratsastuskoulussa pitäisi olla kuumia hevosia.. Jos olet 40 vuotta ratsastanut, tiedät varmasti mitä eroa on kuumalla ja reippaalla. Ei sekään ole hyvää kehitykselle että ratsastaa aina vain niitä laiskoja. Mä kehtaisin kyllä väittää että suuri osa ratsastuskoululaisista ei osaa kunnolla läpiratsastaa hevosta. Ja mielestäni monipuolinen hevosvalikoima tekee tallista houkuttelevan. Kyllä minä äänestäisin jaloillani jos tallissa hevoset olisivat laiskoja, jäykkiä ja haluttomia kuten joku yllä mainitsi.

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.2.20 10:18:01

Kun ne hevoset eivät ole laiskoja, vaan normaaleja, rauhallisia tuntihevosia. Jos ne tuosta reipastuisivat, sanoisin niitä kuumiksi. Istunnalle ne toki ovat varsin herkkiä, joten saattaa olla, etteivät ne kovasti jalalla takertuvan tai liikettä vastaan istuvan alla halua liikkuakaan.

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.2.20 14:05:19

Lähes kaikilla seudun talleilla.

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.2.20 15:14:52

Siis mitä ihmettä nyt? :D Miten laiskasta hevosesta koitetaan tehdä väkisin ratsastajan vika? Vai oletko oikeesti sitä mieltä että esim Aili on reipas? Jopa Riitta itse sanoo hevosiaan laiskoiksi mutta hänkään ei sitten varmaan vaan osaa ratsastaa. Sinulla on tähti aika paljon opeteltavaa hevosista jos mielestäsi on olemassa vain ääripäissä olevia hevosia. Ei ole olemassa vaan rauhallisia tai kuumia, on myös hevosia jotka ovat rauhallisia, mutta niiltä löytyy silti luontaista eteenpäinpyrkimystä. Tuntuu ettei osalla keskusteluun osallistujista ole mitään käsitystä siitä, mitä tarkoittaa kuuma hevonen. Edelleen, reipas hevonen ei ole sama asia kuin kuuma. Se on hevosihmisen perusasioita, jokainen vähänkään pidempään ratsastanut tietää sen. Jos on sitä mieltä, että reipas hevonen=kuuma, ei ole kyllä sitten koskaan ratsastanut oikeasti kuumalla hevosella. Toki tyypillinen tätiratsastaja on sitä mieltä, että jos hevonen omaa vähääkään eteenpäinpyrkimystä, se on heti kuuma ja sillä ei ole kiva mennä :D

  Re: Onnenperän talli

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.2.20 15:43:43

No, Onnenperän hevoset ovat juuri siitä keskivälistä: luotettavia, rauhallisia ja sopivasti omalla moottorilla liikkuvia.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.