Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.8.19 21:11:55

Mitä mieltä ootte siitä että ratsastuskoululla( srl hyväksymä)
Yksi ratsastaja ei suostu menemään tunneilla ku tällä yhdellä ja ainoalla hevosella joka ikinen kerta?
Pitää kuin omanaan vaikka ratsastuskoulu hevosen omistaa..
Sehän on muilta ratsastajilta pois ,jos joku muu tahtoisi mennä hevoselle tunnilla mutta ei voi kun tietty ratsastaa aina..

Ei ratsastuskoulun opettajien tai onistajien mielestäni pitäisi suostua tälläiseen pelleilyyn.

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: Tuntilainen 
Päivämäärä:   7.8.19 21:41:09

No riippuu vähän taustoista. Voihan olla, että kyseisen ratsastajan kanssa on SOVITTU etukäteen asiasta?

Minulla on kahdella eri koululla ollut samalla tunnilla ratsastajia, jotka ovat aina menneet samalla hevosella, koska
- ratsastaja on ollut iäkä (yli 70-vuotias)
- ratsastaja on raskaana (riskien hallintaa)
- ratsastaja on palannut satulaan pahan ratsastusonnettomuuden jälkeen
- ratsastaja on ollut niin pieni-/isokokoinen, ettei muita sopivia ratsuja ollut

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   7.8.19 22:11:18

Tässä tapauksessa Tallilla olisi kyllä muitakin samankokoisia ja tasoisia hevosia
Mutta ei kelpaa kun täÄ hevonen kun yhteisiä vuosia jo 10 ja tasaiset askeleet.

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   7.8.19 22:33:11

No antakaa koululle palautetta.
Eikai se sama ratsasta joka päivä sillä?

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.8.19 22:37:25

Mulla tuntikaverit luuli, että menen aina samalla ponilla. Totuushan oli se, että kävin tallilla 3-4 kertaa viikossa. Sille perjantain tunnille ilmeisesti vaan sitten sopi päiväjärjestykseen, että ratsastan sillä yhdellä ja samalla ponilla. Oli se oma lempparini, joten en valittanut. Mutta muina päivinä menin kyllä muilla...

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: :E 
Päivämäärä:   7.8.19 23:54:44

Kuten yo. mainittu, riippuu vähän taustoista. Onko syynä kiukutteluhenkinen "en suostu menemään kenelläkään muulla, koska tää on mun lemppari" vai joku esim. terveyteen/pelkoon liittyvä asia.

Jos saman kokoisia ja tasoisia hevosia kerta tallilla on, en kokisi tuollaisen olevan mitenkään radikaalisti muilta pois. Ryhmässäni oli ratsastaja, joka meni arkuutensa vuoksi samalla hevosella aina ja sai sen kanssa onnistumisen kokemuksia ja hyvän mielen. En kokenut tämän olevan mitään minulta pois, vaan hieno juttu. Ratsastuskoulu oli täynnä muitakin hevosia.

Voithan sinä kysyä kyseiseltä ratsastajalta, jos saisit joskus kokeilla tuota hevosta. Tai sitten jollain rästitunnilla pyydät ratsuksesi.

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.8.19 00:12:24

T: ratsastaa 1-2 x viikko ja aina tällä lempparilla
Ja kuultu on että jos tämä lempihevonen syystä tai toisesta ei voi tehdä tunteja esim hevonen sairas niin eipä ratsastajakaan voi tulla tunnille kun ei mukamas ole hevosta millä mennä..

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.8.19 00:15:54

E: sehän tässä onkin että sitä hevosta ei muut saa jos sattuu samalle tunnille tai tämä kyseinen henkilö joka aina menee niin ei tule sitten tunnille mukaan kun on vain 1 ainut hevonen nillä suostuu menemään.

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   8.8.19 07:34:52

Kovia kyttääjiä nämä ratsastuksen harrastajat.

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: Mama 
Päivämäärä:   8.8.19 07:49:12

Menen tunneilla 2-3x vkossa ja ainakin kerran viikossa lempparilla. Kyllä yrittäjäkin tietää, mistä luotettava kassavirta tulee ja maman pitäminen tyytyväisenä pitää tulon tasaisena. Tyttäreni ratsastaa samat, ainakin 2x vkossa. Viisi varmaan maksettua tuntia viikossa viiden vuoden ajan on aikamoinen raha, muutama viikko on on ollut lomia. Yksi isompi sairastuminen. Neljä leiriä samalla tallilla.
Kyllä sillä mun lempparilla saa mennä muutkin, mutta lauantaisin se on yhden tunnin minun :)

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: Ok 
Päivämäärä:   8.8.19 07:51:12

Usein näissä tilanteissa kyse on ratsastajan pelosta. Luottaa tähän yhteen hevoseen ja ei uskalla muilla mennä. Antakaa kaikkien harrastaa tätä lajia haluamallaan tavalla.

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   8.8.19 11:39:11

Sittenhän sen ratsastajan pitäisi vaihdella tunteja, joilla käy, koska nyt niillä tietyilla tunneilla kukaan muu ei ikinä saa mennä sillä hevosella.

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: Asdfg 
Päivämäärä:   8.8.19 12:21:49

"Kyllä sillä mun lempparilla saa mennä muutkin, mutta lauantaisin se on yhden tunnin minun :)"

Voi v@#€u mitä idiootteja sinä ja sun kaltaiset olette. Kävikö mielessä, että siinä lauantain tunnilla voi olla joku toinenkin, joka tykkäisi siitä "sinun" hevosesta ja maksaa tunnistaan saman hinnan kuin sinä?!

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.8.19 12:34:52

Asdfg :niinpä ja sillä tunnilla muut ei voi sitten ratsastaa vaikka toivoisi tunnille
Koska kultamussukalla on itse ratsastettava ei kukaan muu voi mennä.
Onneksi on ratsastuskouluja joissa tälläistä että ratsastaja omii itselleen ei hyväksytä.

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   8.8.19 13:34:48

Meillä isäntä käy välillä tunnilla. Saa aina saman hevosen joka monen lemppari, syynä tasaiset askeleet ja rikkinäinen selkä kuskilla. Eli sillä (tai omalla joka mukana aina kun vaan onnistuu kuskaaminen jne.) Pystyy tekemään täysin samat tehtävät kuin muut eikä häiritse tuntia.

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: Tapoja on monia 
Päivämäärä:   8.8.19 14:05:49

Minä taas en viitsisi käydä ratsastuskoulussa, jossa olisi eri ratsu joka tunnilla. Kaikissa missä olen viimeisen 10 v aikana käynyt on ollut jonkinlainen vakiohevoskäytäntö. Näin pääsee jatkamaan juuri niitä ongelmakohtien työstämistä. Jos joka kerta olisi eri heppa alla, menisi yli puolet tunnista tutustumiseen.
Nykyisessä paikassa voi eri syistä ratsu välillä vaihtua, mutta pääsääntöisesti mennään aina samoilla.

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: Rita 
Päivämäärä:   8.8.19 14:23:54

Tapoja on monia: No miten teidän tallilla päätetään, mikä on kenenkin vakkariheppa?

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   8.8.19 14:42:00

Tapoja on monia: jos se sun lemppari vaik ontuu tai toipuu ähkystä eikä tuu tunnille
Nii peruutatko tunnin kun et omalla vakkaril pääse vai meetkö toisella ??

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: Hyvinkää 
Päivämäärä:   8.8.19 21:45:30

Voi opettaja parkaa?

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.8.19 00:06:18

Hyvinkää: Miksi

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   9.8.19 16:51:17

Tää on iäisyysaihe. Mutta kyllä minuakin sapetti kun tällainen vakioratsutäti aloitti samaan kellonaikaan olevalla tunnilla. No onhan noita hevosia mutta silti harmittaa että yksi on lukittu.

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: Papu 
Päivämäärä:   9.8.19 21:05:00

Meidän tunnilla on kaksi, joilla vakiohevoset ja minä olen toinen niistä, eikä tämä ole edes ensimmäinen vakituinen, joka jäänyt. En tiedä miksi mulla ei ole muita useasti, kun en ole edes pyytänyt vakituista hevosta ja pärjään kyllä lähes kaikkien minulle sopivien kanssa. Toinen on sitten tätiratsastaja, jolla on kaksi, joilla menee ja toisellakin vain silloin, jos toisella ei voi mennä. Hälle ihan ymmärrettävää, koska on arka ratsastaja, joka kaipaa sitä tasaisen varmaa suorittajaa, jonka kanssa ei tarvitse pelätä ja jonka kanssa on helppo toimia. Hänestä voisin myös uskoa, että jättäisi tunnin välistä, jos laitettaisiin joku muu.

Mutta jos oikeaa syytä (esim. tuntilaisen viestissä mainitut) ole sille, että ei voisi muilla hevosilla mennä, niin tunneilla käyminen ei välttämättä ole oikea ratkaisu.

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   9.8.19 23:15:10

Opet inhoo hankalia tyyppejä

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: Sennu 
Päivämäärä:   10.8.19 07:20:43

Minä olen saanut vakihepan yhdelle kaudelle. Minut muutettiin vaativampaan ryhmään kuin omat taitoni on. Pärjäsin yhdellä hevosella ryhmässä, joten sain aina sen hepan. Muut olivat tottakai kateellisia, mutta minä olin tyytyväinen. Sain ratsatsaa enkä ollut tulppana tehtäviä tehtäessä näille paremmille ratsastajille. Nyt eri talli, eri hevoset... mutta olen tyytyväinen kuitenkin.

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   10.8.19 10:46:25

Onko sekään oikein tai mitenkään fiksua
Talli jolla ite käyn vakituisesti on vanhempitäti joka mennyt hevosella 10-vuotta eikä muilla suostu meneen.

On ostanut itse hevoselle jalustimet,satulahuovat ja suitset sekä suojat joita itse vaan käyttää kun ratsastaa, vaihtaa aina ennen tuntia tallin omat varusteet pois ja pistää omat tilalle..
Omat suojat,omat suitset,satulahuovan ja jalustimet ..
Jalustimet vielä ymmärtää jos tallilta ei löydy sopivan kokoisia...mutta noi muut varusteet menee kyl överiksi.

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: öÖh 
Päivämäärä:   10.8.19 11:09:56

Tiedän selkävikaisen ihmisen valinneen tallin jossa on tasaisesti liikkuva hevonen.
Jolla ratsastus kuormittaa mahdollisimman vähän ratsastajan selkää.

Oletko varma, ettei hevosen valinta ei johdu jostain tuollaisesta?
Noita sopimuksia ei yleensä kerrota kaikille.

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: Äöh 
Päivämäärä:   12.8.19 09:14:21

Meilläpä onkin "oma" jengi valinnut yhteisen tunnin ja jokaisella se oma suosikki, jolla saa takuuvarmasti mennä. Itsellä tosin vaihdellen 2-3 hevosta joilla menen vuorotellen, maks. pari kertaa peräkkäin, mutta parilla muulla sillä tunnilla on AINA se oma mussukka ;) mut jos sitten onkin levossa/pois käytöstä, niin kyllä meistä jokainen suostuu menemään muillakin, ei sen takia jäädä pois, korkeintaan kiukutteleva teini saattaa sen tempun tehdä ettei ratsastakaan :D

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   12.8.19 10:34:26

Äöh : Teiniltä / lapselta
Tuon kiukuttelelun viel joo ymmärtää
Mut ei yli 40-vuotiaalla
Et jos hevonen ei tuntikäytössä ei itsekkään tuu tunneille.
Tai että hankitaan tuntihevoselle omat varusteet joita käyttää tunnilla..

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: Yrittäjä 
Päivämäärä:   13.8.19 06:36:45

Opettajan ammattitaidottomuutta antaa asiakkaille erivapauksia. Poislukien edellämainitut syyt pelot, koko ym

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   13.8.19 09:46:33

Asiakasta voi palvella järkevissä määrin

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.8.19 11:58:00

Yrittäjä: Talonomistaja myös on mukana tässä..
No niille tietenkin on sama kuka menee kunhan hevonen liikkuu..

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.8.19 12:00:15

Yrittäjä: Talonomistaja myös on mukana tässä ollut jo viimeiset 10-vuotta että ei aina opettajassa voi olla se vika jos kaikki opettajat suostuu tähän. ..
No niille omistajille tietenkin on sama kuka tunneilla menee kunhan hevonen liikkuu..

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: nappi 
Päivämäärä:   13.8.19 21:03:33

Talonomistaja? Puhutaanko nyt siitä hevosesta? Onko se siis talonkorkuinen ja ainoa vaihtoehto tädille joka on kuin kaappi?

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.8.19 21:05:16

Nappi: Ennakoiva kännykkä eli tallinomistaja

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: Ruuna 
Päivämäärä:   14.8.19 06:55:46

Talli määrää hevosen

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   14.8.19 09:06:55

LähettäjäRuuna

Päivämäärä14.8.19 06:55:46

Talli määrää hevosen

Ja ilmeisesti suostuu siihen arkojen tätiratsastajien pelleilyyn että on vakio hevonen jolla tädit vain ja ainoastaan menee..

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   14.8.19 13:02:59

Lainasin joskus omaa hevostani ratsastustunneille yhdelle ratsastajalle. Taustalla oli ratsastajan todella paha onnettomuuden jälkeinen pelkotila. Oma hevoseni ei siis muuten edes ollut tuntikäytössä, mutta tuo kyseinen ratsastaja kävi sääliksi ja kysyin häneltä, jos hän pikkuhiljaa uskaltaisi lähteä oman hevoseni kanssa touhuamaan ja lopulta sitten selkään asti. Hän siis tuli kyllä tallille ja tuntia katselemaan, muttei vain kyennyt menemään pelon takia tunnille. Jonkun aikaa ihan vain hevoseni kanssa touhuttuaan uskalsi lopulta ensin vain käydä selässä ja siitä ensin talutettuna lopulta myös itsenäisesti. Hevoseni oli siis mallia pomminvarma (+ helppo ja osaava), joten uskalsin hyvin hevostani tarjota käyttöön ja itse kuitenkin olin vieressä kokoajan.

Tästäkin tuli kyllä paljonkin itkua muilta ratsastajilta ja muutama kävi myöskin kyselemässä hevostani käyttöönsä (en antanut, koska en pitänyt asenteesta). Ratsastuksenopettajalle asia oli ok, ratsastaja oli onnesta soikeana ja itse sain hyvän mielen. Ja lisäksi ratsastaja lopulta uskaltautui myös muiden hevosten selkään (tähän meni kuitenkin paljon aikaa, eli ei mikään kuukauden tai kahden projekti). Omalleni halusi kuitenkin tuoda aina omenoita, porkkanoita tai leipää kiitokseksi :)

Eli älkää arvostelko ja valittako, jos ette tiedä mitä siellä on taustalla. Ihan vain huvin vuoksi tallinpitäjät mitään erikoisjärjestelyjä harvemmin tekee. Yhdellä tallilla oli myös hiukan vastaava tilanne, kun eräs täti meni aina samalla hevosella pari kertaa viikossa ja itkua siitäkin tuli, kun muutkin olisivat hevosella halunneet mennä (kiltti ja hyvin osaava). No, todellisuudessa tämä täti omisti kyseisen hevosen, mutta se oli muuten ratsastuskoulun käytössä ja täti ei halunnut omistajuudesta numeroa tehdä...

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: patu 
Päivämäärä:   15.8.19 17:00:23

hevosen jako on opettajan homma

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   15.8.19 17:42:06

Patu:Niinhän sen ois oltava !

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   16.8.19 17:33:08

ihan tutulta kuulostaa.samalla tallilla ku kävin yhellä eestinponilla ratsasti aina sama ratsastaja.loppuaikoina vasta suostu eri hevosilla.

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: Tku 
Päivämäärä:   19.8.19 15:11:41

Osa pelkää tosi paljon

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: :*) 
Päivämäärä:   20.8.19 17:41:34

Taustat voi olla jitain aivan muuta mitä ryhmä kuvittelee.

Yhden vuoden ratsastin aikataulusyistä omaa tasoani heikompien ryhmässä yhdella hevosella, kun sille ei olisi muuten ollut sille päivää kuin 0-1 kuskia tarjolla. Näin, että muita ärsytti, ja tulihan siitä kevätlukukauden alkajaisiksi ihan polemiikkiakin. Loppui lyhyeen, kun opettaja antoi hevosen vähiten huonolle vaihtoehdolle, jonka kanssa vaihdettiinkin ratsut päikseen jo ennen tunnin puoltaväliä. Loppui kyllä kitinä loppukauden ajaksi kaikilta.

Tallitöissä ollessani opetustunti tai pari per viikko kuului työaikaan, ja pari kuukautta ratsastin sitä tasaista ja parasta kun selkä ei tykännyt isosta liikkeestä jos korsetti petti yhtään.

Ostin tallin yhden tallin suosituimmista ostotarkastuksen mukaan ylihintaan, ja kun se jäi työpaikalle asumaan niin heti oli pahanilmanlinnut äänessä. Omallani toki ratsastin, ja omaani pidin kuin omaa. Kerrottiin tämä asiakkaillekin kyllä, mutta en vielä tänäkään päivänä tajua miksi aikuisille (30+) ihmisille on niin vaikeaa ymmärtää että hevosia saa rahalla ja kaikki ratsastuskoulussa asuvat hevoset eivät ole tuntihevosia.

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: ZR 
Päivämäärä:   20.8.19 20:05:27

Ratsastin yhden vuoden eräällä kalliilla SRL:n tallilla ja siellä eräs täti meni JOKA TUNTI yhdellä andalusialaisella hevosella. Syksystä kesään. Olisi aika tylsää mennä aina samalla, sehän olisi sama kuin vuokraisi sitä yhtä hevosta. Tuolla tallilla menin 8 x kertaa peräkkäin yhdellä ratsulla, joo ihan ok mutta kun tallissa seisoi 40+ muutakin ratsua niin olisi voinut katsoa jos olisi joku muu "mätsi" löytynyt.
No ihan sama.

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.8.19 21:59:37

* Asiahan ei sulle kuulu, eipä siinä muuta.

Jos tallissa kertomadisi mukaan on useampia samantasoisia ja vastaavia hevosia kuin sen yhden vakkariratsu, niin miksi nuo muut ei sulle kelpaa? Eikö ne sitten enää olekaan vastaavia kun sun pitäisi niillä mennä? Vai kateusko vaivaa?

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   21.8.19 16:18:39

opethan ne hepat jakaa eikä oppilaat

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: acri 
Päivämäärä:   17.9.19 08:50:20

Minulla oli kausi kun menin vain yhdellä hevosella kun ratsastin raskaana muutamat viimeiset kuukaudet ennen lomaa. Oli minulle tuttu ja turvallinen kun olen mennyt sillä jo vuosikausia (muutenkin kuin tunneilla) niin sovittiin tallinpitäjän kanssa että minimoidaan riskit ja menen hevosella, jonka tunnen kuin omat taskuni.
Tauon jälkeen taas kaikki ratsut käytössä

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   18.9.19 20:20:20

Minä ratsastin aikanaan 5 kautta putkeen kaikki viikkotuntini samalla hevosella. Hevonen oli epäsuosittu joten ei ollut tunkua karsinan ovella.
Vaikka kyllähän siitä silti kuulla sai miten saat aina mennä samalla mutta kun tarjottiin kyseistä hevosta ratsuksi useampi kieltäytyi.
Nykyään ongelmaa ei ole kun ratsastuskoulu myi hevosen minulle.
Sain sopuhinnalla olisin maksanut enemmänkin ystävästäni.

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.11.19 01:38:58

Joo, näitähän on... yksi TosiSennutäti onnistui jotenkin neuvottelemaan vakioratsukseen tallin osaavimman hevosen, kukaan muu ei sitä sille tunnille saanut ikinä ellei tämä sennu ollut poissa. Kyse ei ollut siitä etteikö muut olisi sille pärjänneet, meni oikein kivasti myös alkeisheppana. Muiden tuntilaisten hevoset kyllä vaihtelivat ja tällekin sennulle olisi löytynyt joku yhtä tasainen ratsu (en kyllä usko että esim. pelko oli ongelma, oli varsin ronski muija) mutta vähemmän osaava... mikä ei ilmeisesti käynyt laatuun. Ärsyttihän se, en koskaan päässyt ko. hevosta kokeilemaan vaan minut nakattiin sitten uusien, nuorten tai muuten raakojen kopukoiden selkään "kun pärjäät niille." Joo, pärjään kyllä, mutta mieluusti edes joskus saisin rahoilleni vastinetta niin että hevonen voisi opettaa minulle jotain sen sijaan että opetan hevoselle että kulmiin menosta ei voi luistaa pukkisarjalla.

Enpä menisi sille tallille takaisin. Nykyisellä ketään ei suosita "vakioratsuilla" ellei ole ns. kisaryhmä jossa keskitytään edistymään itselle sopivalla hevosella... eikä edes osaavien tunneille laiteta hevosia jotka ovat niin raakoja tai pellossa kasvatettuja että kuuluisivat vielä ratsuttajan alle siinä missä suosikit saa ne osaavat entiset kisahevoset.

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   19.11.19 10:19:32

En jaksanut lukea kaikkia

Useimmilla ratsastuskouluilla osaavimmilla ratsastajilla on se vakioratsu. Satunnaisesti sitten läpiratsastaa muita.

Alkuvaiheessa perusmerkki-heb haetaan sitä kenen kanssa synkkaa ja kenen kanssa parhaiten alkaa kehittymään ja on ratsastajalle hyväksikin oppia ratsastamaan eri hevosia. Paitsi jos on sairauksia, kokorajoituksia tms jolloin perusteltua valita sama hevonen.

Ratsastuskoulun pitäjillä on kyllä yleensä hyvin silmää näihin hevosvalintoihin ja he miettivät asian sekä hevosen, ratsastajan että kassavirran kannalta fiksuiten

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: Maksava asiakas 
Päivämäärä:   24.11.19 12:52:55

Se aina samalla hevosella menevä on maksava asiakas. Kuka nyt haluaisi asiakkaista luopua. Täytetään asiakkaan toive ja hän jatkaa tyytyväisenä asiakkaana. Sehän nyt on omaa tyhmyyttä jos ei ymmärrä pyytää vakiohevosta.

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.11.19 18:03:20

Muutkin tunneilla käyvät on maksavia asiakkaita :) Tässähän ei sinänsä ole ongelmaa jos muut tunnilla olijat eivät halua mennä ko ratsulla. Jos haluavat niin sitten kellään ei ole oikeutta "omia" hevosta. Muutenkin siinä tekee vain itselleen hallaa kun ratsastaa aina samalla hevosella. Ratsastuskoulun parasta antia on että oppii ratsastamaan erilaisilla hevosilla.

Meillä oli nuorina ystäväporukalla oma ratsastustunti, ja meillä jokaisella oli oma vakkariheppa (tai itsellä oli kaks, toinen enemmän esteille ja toinen kouluun). Kuvio oli ok kun muut eivät halunneet mennä toisten vakkareilla :D Suurin osa kisasi myös vakkarihepoilla joten siltäkin kannalta oli järkevää, että iso osa tunneista mentiin sillä omalla vakkarilla. Heitettiin opettajalle vitstillä et ei tulla jos ei saada mennä lemppareilla, mut kyllä me aina tultiin :D Joskus villiinnyttiin ja pyydettiin opea laittaan ihan eri hevoset, jotta saatiin harjoitusta :)

Nyt +10v myöhemmin käyn tunneilla taas, ja kyllä ärsyttäisi jos en saisi koskaan ratsastaa tietyllä hevosella jos joku matami ei suostu menemään muilla. Pelko ym. asiat tosiaan erikseen, mutta en kyllä kattelis aikuisen ihmsisen kiukuttelua

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: Maksava asiakas 
Päivämäärä:   24.11.19 23:23:21

Muutkin tunneilla käyvät on maksavia asiakkaita :)

Luitko mitä kirjoitin? ”Sehän nyt on omaa tyhmyyttä jos ei ymmärrä pyytää vakiohevosta”. Jos ei halua vakiohevosta, niin miksi sitten valittaa jos toinen haluaa.

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.11.19 23:56:33

Maksava asiakas:
Tämä ratsastuskoulussa lempparihevosella ratsastava täti on ostanut hevoselle omat varusteet (satulahuovat,jalustimet ja suitset joita käyttää
Ja omat harjatkin..
Eikös se oo Ratsastuskoulun tehtävä hankkia hevoselle varusteet mitä kaikki käyttää eikä että ratsastaja käyttää omia..

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: Maksava asiakas 
Päivämäärä:   25.11.19 07:53:54

* Mitä sitten? Jos hän haluaa käyttää omia varusteita ja ostaa omat, niin eihän se sulta ole pois? Ei myöskään ratsastuskoululta?

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   25.11.19 17:00:50

saattaa olla että ei uskalla mennä muilla hevosilla.

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: H.H. 
Päivämäärä:   25.11.19 17:17:03

Itse menin alkuraskauden ajan tietyllä, rauhallisella hevosella. Muut tuntilaiset ei raskaudesta tiennyt, opettaja tiesi. Aikansa kuului murinaa, että miksi tuo saa mennä aina samalla.. Sitten kun raskaus oli tarpeeksi pitkällä niin kerroin syyn.

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   25.11.19 17:26:41

tiedän tytön joka pelkäsi hevosia.uskalsi mennä vain yhdellä ponilla.
ponin nimeä en mainitse.

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.11.19 08:39:15

ok

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: oo 
Päivämäärä:   28.11.19 16:22:34

ok

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   28.11.19 17:32:10

myöhemmin se poni myytiin pois.varmaan ikävä juttu sille tytölle.

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: kermis 
Päivämäärä:   29.11.19 10:18:38

Mä olen pisimmillään mennyt 2 vuotta samalla hevosella käyden tunnilla 2 kertaa viikossa. Se oli opettajan toivomus, hevonen oli nuori ja herkkätunteinen tamma, liikkui yleensä tunnin päivässä tunnilla. Opettaja/omistaja halusi, että hevosta käsittelevät ja ratsastavat tutut ihmiset ja katsoi minut sopivaksi. Hevonen oli upea, mutta ei kestänyt epävarmaa käsittelyä eikä ratsastusta. Se menikin sitten yksityiseksi ja aloitti kilpauran.

Opettaja ilmoitti etukäteen, jos hevonen ei ollut käytettävissä ja sain valita, tulenko tunnille. Olisin saanut myös valita, millä silloin menen, mutta jätin sen yleensä opettajan päätettäväksi.

Myöhemminkin on ollut saman opettajan kanssa pitkiä diilejä ratsastaa tiettyä hevosta. Hevoset ovat yleensä olleet jotenkin erikoisia (kokemattomia/herkkiä/kuntoutuvia) tapauksia. Myös valmennusryhmäläisillä on vakiohevoset ja menevät aina niillä vakiotunnillaan.

  Re: Ratsastaja ei suostu menemää tunneilla

Lähettäjä: 9 
Päivämäärä:   29.11.19 19:46:05

vaihda tallia jos harmittaa

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.