Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   26.7.19 17:49:54

Oletko omalta pikkutallilta irtisanonut vuokralaisia ihan vaan sen takia ettet jaksa / ei huvita pitää muita kuin omia? meillä kolme omaa ja kolme vierasta ja nyt parin vuoden jälkeen tuntuu etten enää jaksa noita vuokralaisia..rahallisesti heitä ei ole täällä pakko pitää ja nyt vaan tuntuu etten enää jaksa tukea heidän harrastustoimintaansa. eli suunnitelmssa siis "sulkea" talli ulkopuolisilta.. Kokemuksia / kommentteja otetaan vastaan, miten teillä homma hoidettiin, miten ilmoitus otettiin vastaan? tuliko yksinäinen fiilis, kun ulkopuoliset lähtivät, jne? plussat ja miinukset :)

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   26.7.19 23:05:23

Kirjoitat jo sen verran kyllästyneenä, että oikea päätös tuo sulkeminen on! Ei ole yksäreillekään kivaa olla jonkun pihalla "häiritsemässä". Tässä kaikki osapuolet varmasti voittavat.

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Jippii 
Päivämäärä:   27.7.19 11:18:26

Näin on tehnyt moni tuttu eikä kukaan ole katunut

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   27.7.19 17:08:08

Kannattaa !

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: ??? 
Päivämäärä:   28.7.19 07:58:31

helppoa irtisanoa tuossa kohtaa. silloin onkin vaikeampaa kun vielä yrität tallitoimintaa ja irtisanot vain hankalan.. Paskaa kun voi aina niskaan tulla, irtisanotusta paikasta ei yleensä puhuta hyvää.
Mutta kyllä kannattaa, on mukavampaa!

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.7.19 09:14:19

Irtisanonut kostaa vain puhumalla pahaa helpompi on irtisanoa

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Tähtipiste 
Päivämäärä:   28.7.19 22:56:03

Senkus sanot irti. Yrittäjänkin on joskus sanottava myrkynkeittäjä asiakas irti.
Kuuntele omaa fiilistä.

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Paul 
Päivämäärä:   29.7.19 07:06:57

Pois vaan jos yhtään tuntuu siltä

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Öööö 
Päivämäärä:   29.7.19 07:07:09

No sanot niille suoraan tuon mitä just kirjoitit. Kyllä hevosihmiset ymmärtää.

Varmasti tulee yksinäistä. Ja jos vuokralaiset on auttaneet ollenkaan tallihommissa niin joudut itse tekemään kaiken ja olemaan kiinni hevosissa.

Itse pidän muutamaa vuokralaista avun takia tallissa.

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Antti M 
Päivämäärä:   29.7.19 11:31:17

Irtisano. Omalla tontilla ei tarvitse kestää.

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: SaijaT 
Päivämäärä:   29.7.19 12:34:37

Pois vain

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Mää 
Päivämäärä:   29.7.19 12:59:53

Tän takia pidän hevostani vain isoilla talleilla kun nämä pikkutallejen pitäjät tuntuu aina pitävän asiakaspalvelua pelkkänä pakkona. Asenne on negatiivinen. Kaikki on huonosti. Asiakkaat ikäviä ja hankalaa muutoinkin.

Miten ihmeessä ajauduttu tallinpitäjiksi edes??? Pitäkää vain omia hevosia jos asenne on alunperinkin tuollaisella marttyyripohjalla.

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   29.7.19 16:41:02

Mää edustaa juuri sellaista "asiakas"tyyppiä, jonka tosiaan on paras pysytellä hevosensa kanssa muualla kuin pikkutalleilla. Sekä Mää että pikkutallien pitäjät ovat näin onnellisempia.
Pikkutallin hankala asiakas kun asennoituu juuri noin: "Olen Maksava Asiakas ja vaadin palvelua 24/7"! Hän maksaa suunnilleen sen verran, että hänen hevosensa rehu-, kuivike-, vesi- ja muut muuttuvat kulut tulevat katetuiksi ja todennäköisesti valittaa vielä siitäkin. Tuskin mitään jää kiinteille kustannuksille ("Tämä talli, tarhat, kenttä ynnä muuthan olisi tehty, ylläpidetty ja korjattu muutenkin"...) saati sitten työn korvaukseksi. Jos tallinpitäjä pyytää joskus apua, Asiakas ei vaivaudu, koska ´"Hänhän maksaa palvelusta". Kun tallinpitäjä sitten väsyy, hän on Asiakkaan mielestä marttyyri ja asenne on ikävän negatiivinen.
Onneksi on myös mukavia hevosenomistajia, joiden hevosten pitäminen pikkutallissakin on ihan mukavaa - sekä tallinpitäjän että hevosenomistajan kannalta!

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Mää 
Päivämäärä:   29.7.19 17:10:45

En vaadi mitään muuta kuin sopimuksessa mainitut asiat ja autan oikein mielelläni. Ammatinvalinnanohjausta tai mielenterveyshoitajan työtä en tallinpitäjälle kuitenkaan suostu tekemään.

Ihan sama se on kun rahaa palvelusta annetaan vaikka olisi pienikin talli. Ei asiakas ole rahoittamassa pikkutallinpitäjän harrastusta (näinhän se toki on) vaan maksaa siitä että heppa asuu täyshoidossa. Ei tässä kukaan pyydä ekstraa.

Edelleen sitä mieltä että pitäkää pihpissanne ne ikiomat heppanne jos pitää vinkua ja pillittää kuinka kauheaa on sietää muita ihmisiä. Useinhan juuri pikkutalli laitetaankin pystyyn siksi kun ei ketään siedetä ja riidellään kaikkien kanssa. Sitten hetken päästä huomataan sen olevan liian kallista ja päätetään ottaa joku "häiritsevä tyhmä ja kauhea yksärinomistaja" jota voi käyttää tarvittaessa likakaivona oman elämän katkerille keitoksille. Jos asiakas ei tätä halua alkaa itkupotkuraivari tyyliin "olen ahdistunut tallinpitäjä, joka on pakotettu pitämään tallia".

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Alkuperäinen 
Päivämäärä:   30.7.19 07:37:38

Aloin väsähtämään siihen että omaan kotiin tulee vääränlaista energiaa hankalan asiakkaan myötä. Mitään hänelle ei uskaltanut sanoa, ei edes normaaleista asioista.. pelkkää omaan napaan tuijottamista, hän ja hänen hevosensa olivat kaiken keskipisteenä, heinän varastamista jne, meidän lapsille tiuskimista. Me tallinpitäjinä yritettiin olla mahdollisimman joustavia ja mukavia. Homma ei vaan toiminut. Ollaan myös päivätöissä asiakaskokemukseen liityvissä hommissa, joten ymmärretään kyllä että ”customers first” mutta rajansa kaikella varsinkin kun tällainen kotitallitoiminta ei tuota varsinaisesti voittoa. Omien heppojen ja ponin kanssa jatketaan, uskon että taakka kevenee harteilta..

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Oikein 
Päivämäärä:   30.7.19 07:52:43

Yhä useamman kannattaisi vain reippaasti pistää hankalat ulos ja kiertoon. On juurikin näitä lapsille ja työntekijöille tiuskijoita, ei kannata uhrata vuosia hukkaan näiden kanssa. Itsellä kokemuksen myötä niin tiukka kanta, että pois pääsee kyllä helposti kun ei ole taloudesta kiinni. Valtavan helpottavaa ja kuinka kiva onkaan tehdä työtä käytöstavat omaavien kanssa. Suosittelen kaikille tallinpitäjille! Elämänlaatu paranee kohisten.

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Jassu 
Päivämäärä:   30.7.19 08:44:45

Jos ei jaksa ulkopuolisia tontilla on parempi irtisanoa, voithan asiasta jo nyt puhua etukäteen, niin saavat hieman enemmän aikaa etsiä paikkaa.

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   30.7.19 10:56:02

Mää on niin oikeassa.

Kolikon toinen puoli on hankalat asiakkaat joita niitäkin löytyy.

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   30.7.19 10:58:37

Minä olen jo oppinut irtisanomaan hankalan asiakkaan, vaikka tallini ei olekaan pihapiirissä ja asiakkaat eivät tule kotiini. Olen mielummin vähän pienemmillä tuloilla, kun kuuntelen jatkuvia vaatimuksia ja valitusta kaikesta. Hoidan luvatut asiat tunnollisesti ja haluan viihtyä työssäni. Kukaan muu ei pidä minun puoliani, joten itse siitä on huolehdittava.

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Äläpä 
Päivämäärä:   30.7.19 11:45:28

Oikein hyvinkin jaksaa normaaleita käytös- ja tervehtimistavat omaavia henkilöitä tallissaan. Vieläkin olen turhan reilu suoden jopa 2 kk uuden etsintäaikaa näille hankalillekin asiakkaille. Ainakaan ei ole huono omatunto, etteikö olisi hoitanut omaa osuuttaan viimoisen päälle. Se on itsestä kiinni miten vieraissa paikoissa pärjää ihmisten kanssa.

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Seuraaja 
Päivämäärä:   30.7.19 12:27:50

Seurasin sivusta episodia, jossa tallinpitäjä irtisanoi asiakkaan, jonka vaatimustaso oli aika jäätävä. Irtisanominen oli mielestäni ihan ok tai sitten olisi pitänyt saada ihan reilusti enemmän tallivuokraa tältä tyypiltä.
Kukaan ei varmaan ylläty, että tämä henkilö mobilisoi muutaman muunkin lähtemään ja äkkiä ennen hyvä talli olikin maailman huonoin! Oli helppo länkyttää ympäri kyliä, miten tallinpitäjä ei suostu hoitamaan hevosia, kun kyseessä ei tosiaankaan ollut hoidon laiminlyönti, vaan kohtuuttomien vaatimusten evääminen. Jokaisen, joka kuulee jotain huonoa tallipaikasta, pitäisi ensimmäisenä muistaa lähdekritiikki. Kaikki ei aina ole sitä, miltä se kuulostaa.

Tsemppiä vaan kaikille tallinpitäjille, jotka joutuvat näihin tilanteisiin. Ei ole helppoa!

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.7.19 13:25:41

todistanut samantyyppistä tapausta. Mukavan tallin maine sai kolauksen kun irtisanottu puhui pahaa hevosten hoidosta ja muustakin, vaikka oikeasti ei niissä ollut valittamista.. kannattaa selvittää itse kun tallipaikkaakin etsii eikä uskoa juoruja.

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: mää 
Päivämäärä:   30.7.19 18:59:48

Yli kymmenen vuotta pidin tallia- aluksi oli mukavia asiakkaita. Kiitos heille! Sitten lähti mopo ihan käsistä- tätejä joilla kolmekin vuokraajaa ja vaatimukset ihan ufoja. No- päätin lopettaa koko jutun- en ole katunut.
Nyt vain omat hevoset pihassa= oma piha ja rauha.

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   31.7.19 09:34:59

Kyllä se kuulkaa menee niinkin päin, että tallinpitäjät ovat suorastaan karseita asiakkaille. Olen huomannut juuri pienten tallien omistajissa näitä tyyppejä, jotka alkavat sääntöjen laatimisen jo jostain ämpärien väriin liittyvästä hölmöistä asioista. Esim.tuo punainen ämpäri tämän oven taa ja keltainen ulos. Sitten tämä harja näin päin oven eteen jne. Lopputulos voisi olla sama, mutta roikutaan niissä ikiomissa tavoissa kynsin hampain ja asiakkaan ne pitää muistaa. Siis asioita, joilla ei ole mitään tekemistä arjen pyörimisen kannalta.

Tulen toimeen ihmisten kanssa. Minulla on paljon kavereita ja työpaikoilla olen aina ollut suosittu. Pikkutalleilla ovat löytyneet kaikki elämäni suurimmat draamat ja en katso niitä aiheuttaneeni vaan usein kyse juuri tallinpitäjästä, joka ottaa yksityisen rahoittaakseen oman tallin pyörittämisen ja alkaa sitten kyllästyä tuohon vieraaseen mm.keksimällä itselleen tekosyitä olla asiakkaalle ikävä.

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Noniin 
Päivämäärä:   31.7.19 10:33:48

Mm: Tai sitten niille hölmöyksille on hyvä syy, jota sinä et ehkä tule ajatelleeksi. Kuten se, miten päin talikko laitetaan riippumaan seinälle ja miksi punainen ämpäri on sisällä ja sininen ulkona. Kummallekin on erittäin hyvä syy. Ainakin, jos olisi omassa tallissani. Mutta voin hyvin uskoa, että muillakin olisi se sama syy, joka itselleni tulee mieleen.

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Näitä riittää 
Päivämäärä:   31.7.19 10:42:23

Siis apua, kuulin tämmöisen jutun: yksi ihminen levittää yhdestä tallinpitäjästä juttua, että tämä myrkyttää asiakkaiden hevosia. Tallissa hevosiaan pitävät ihmiset olivat nauraneet ja sanoneet, että joo joo, älä kuuntele, se on päästään hurahtanut se juorujen levittäjä, ja että tallinpitäjä oli irtisanonut sen 5 v sitten. Jep, ei tosiaan ole kaikki inkkarit kanootissa kaikilla hevosihmisillä, joten ihan nätisti kannattaa irtisanoa, jottei saa samanlaista hullua kimppuunsa.

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.8.19 09:46:59

4v sitten talli tyhjäksi
Vieraista
Nyt vain omat
Välillä yksinäista mutta muuten paras päätös

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   1.8.19 11:36:31

Tehkää ne kirjalliset sopimukset, jossa on kaikki mainittu.. mitään ylimääräistä ei voi vaatia tai siitä joutuu maksamaan. törmönnyt itse moneen talliin vuosien varrella, jossa mitään ei ole sovittu kirjallisesti ja sitten ihmetellään, kun asiakkaat lähtee ilman irtisanomisaikaa.

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Ippe 
Päivämäärä:   1.8.19 17:36:48

Irtisano jos ei toimi oikein

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Kohtelias 
Päivämäärä:   2.8.19 08:46:45

Minun hevoseni asuu nykyään "puolihoidossa" pienellä kotitallilla, jossa omistajalla pari hevosta ja vuokralaisia muutama. Vuokra on hyvin edullinen, puitteet kunnossa vuokraan nähden.
Olen ihmetellyt suuresti parin vuokralaisen asennetta, että tehdään vain se ns. pakollinen, kaikesta kitistään, mitään ylimääräistä saati talkootyötä ei kyllä tehdä. Tallilla vierailevia esim. omistajan kavereita tai sukulaisia ei edes tervehditä, tavaroita jätetään pitkin poikin jne.

Itse kun olen toisen pihassa, olen jos mahdollista vielä huolellisempi esimerkiksi omien (ja muiden) jälkien korjaamisessa, kuin olin isolla täyshoitotallilla. Ns. ylimääräisten, varsinaisiin sovittuihin tallitöihin kuulumattomien hommien tekeminen ei tunnu pakolta, vaan niitä tekee ihan mielellään - vähän kuin itselleen tekisi. Isolla tallilla teki helpommin vain sen mitä omaan sopimukseen kuului, kun koko ajan porukkaa pyöri ees taas, ja palkatut työntekijät hoitivat suurimman osan hommista.

Pointtini tässä on, että kaikille ei vain sovi pienellä kotitallilla oleminen, ja tallinpitäjän kannattaa rohkeasti vaan irtisanoa jos siltä tuntuu. Todennäköisesti tällaisten "laiskojen"/ kitisijöiden taholta tulee joka tapauksessa p*skaa niskaan jossain vaiheessa. Irtisanoessa se kirpaisee kerran ja sitten pääsee noista eroon.

Meitä ihmisiä kun on moneen lähtöön, osa pystyy näkemään muidenkin näkökulman kuin omansa, ja osa taas ei. Hevosihmisissä valitettavasti jälkimmäinen tyyppi tuntuu olevan harmillisen yleinen...

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Quelle 
Päivämäärä:   2.8.19 17:29:43

Pois vain jos ongelmia

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Nnt 
Päivämäärä:   3.8.19 08:24:44

Ap, loistava idea! Samalla kaikki muutkin negatiivisella elämäntyylillä varustetut Suomen pikkutallit voisivat lopettaa, jotta tallinpito jäisi ammattimaisesti hoidetuille isoille talleille! Tallinpito luvanvaraiseksi niin saadaan viimeisetkin sotkut pois Suomesta!

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Lis 
Päivämäärä:   3.8.19 15:02:22

Kohtelias, ihan sama ajatus!! Itse olen ollut välillä sitten se ainoakin asiakas, kun muut on pistetty pihalle tai uusia ei ole otettu pieneen kotitalliin. Meillä siis ollut omistajan 4-6 omaa hevosta (tai osa hänellä ylläpidossa tms) ja sitten meidän 2-3 hevosta. Ihana kotitalli, jossa yleensä käyn iltaisin.

Siivoan aina tietenkin jälkeni. Laitan meidän hevosten ruuat valmiiksi ämpäreihin, jos ne ei siellä jo ole. Tai olen iltaruokinnassa mukana. Ämpärijuotto, joten yleensä tallilla ollessa laitan omieni vedet valmiiksi karsinoihin. Jos tulen kun hevoset on vielä ulkona, saatan siivota karsinatkin, jos niitä ei ole aamulla siivottu. Ainakin omat (jotka on tosi helppo siivota eli en voi tehdä sitä "väärin"). Näitä ei kuitenkaan tietenkään oleteta, koska sopimukseen kuuluu karsinan siivous ja kuivitus, ruokinta ja juotto jne. Saan tuoda kuiviketta omilleni lisää, koska se vain vähentää tallinpitäjän työtä. (Toisin kuin jossain isoilla talleilla, jossa nillitetään hevosen liiallisesta kuivittamisesta.)

Olen tuonut kissoille pahvilaatikkoa asumukseksi (kissa teki sinne pennutkin), naulakkoa seinään, pinkan riimunnaruja kaikkien käyttöön jne. Joskus reissun aikana olen sitten hoitanut aamutallit (ja toisaalta jos ei minulta onnistu, niin tallinpitäjä hankkii kyllä sijaisen, koska hänen se vastuu on). Meillä siis toimii aivan loistavasti. Autan minkä pystyn ja jaksan, en valita turhasta (saatetaan kyllä yhdessä pohtia parannuskeinoja joihinkin asioihin jne), mutta tallinpitäjä on se, joka on silti vastuussa kaikesta eikä oleta, että minä teen "koska on se tehny ennenkin/joskus sattumalta". (Näitäkin nimittäin olen kuullut eli auttava asiakas lasketaan pikku hiljaa itsestäänselvyydeksi ja asiakkaalle sysätään hommia vaan lisää.)

Meillä toimii. Pari muuta asiakasta on sitten tosiaan laidunloman tms jälkeen oltu ottamatta takaisin, kun ovat vaikeita ja hankalia, naputtavat kaikesta tai sitten "auttaessaan" tekevät niin älyttömiä asioita, että niistä on vain haittaa. (Esim. yksi laski aina kuumaa vettä vesivaraajan tyhjäksi omien hevostensa tarhoihin ja karsinoihin, laittoi kuumaa vettä AAMULLA karsinoihin, kun hevoset lähti ulos ja ämpärit käytännössä höyrystyivät talvella tallin kattoon - illalla hevosia oli vastassa puolikas ämpärillinen kylmää vettä. :D Tästä sanottiin monta kertaa, ettei mitään järkeä, mutta niin vain jatkoi. Ei tarvinne ihmetellä, ettei pienen poissaolon jälkeen otettu takaisin. Hän siis myös kyllä valitti lisäksi monesta muustakin asiasta ja sooloili muutakin "hieman" erikoisesti.)

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Nora 
Päivämäärä:   3.8.19 18:38:42

Kivat saa jäädä

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Antakaa 
Päivämäärä:   5.8.19 17:22:33

Ulos vain kaikki jotka ei toimi sinun omassa ympäristössä

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Tp 
Päivämäärä:   5.8.19 18:39:33

Ehdottomasti hyvä asia laittaa vieraat pois.
Jos niistä olisi oikeasti apua tai hyvää seuraa, ei ajatus olisi käynyt mielessäkään.

On tosi paljon helpompaa ilman vieraita! Kivempaa myös ja vihdoin aikaa perheelle ja kavereille.

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Kotirauha. 
Päivämäärä:   7.8.19 12:55:28


Elämäni paras hevostelupäätös itselleni on asua ja elää vain omien hevosten kanssa.

Jos joskus yksinäisyyttään kaipaa muita hevosihmisiä tontille, niin kutsuu heitä kylään muutamana päivänä peräkkäin. Viimeistään viikon päästä muistaa kyllä taas kaivata rauhaa. Se pihassa asuva tallipaikkalainen tulisi taas huomenna kylään uudelleen, ylihuomenna, seuraavana, seuraavana...

Mutta JOS löytää kotipihaan toisen vaikkapa jo omaa talliaankin pyörittäneen vuokralaisen, jonka kanssa kemiat kohtaa, niin semmoinen toki kannattaa ottaa ja säilyttää. Sellainen, joka on kykenevä vaikka muutamaan tallivuoroonkin. Vaikka vain saadakseen yhdenkin vapaapäivän kuukaudessa. On kuitenkin luksusta edes joskus nukkua pitkään. Toisaalta ruokinta-automaatitkin on keksitty ja onnekkailta löytyy auttavat puolisot. :)

Miksei ensimmäinen vuokrasopimus voisi olla myös määräaikainen jo kirjoitettaessa..? Seuraava sitten, JOS se kirjoitetaan, olisi toistaiseksi voimassa.

Voimaa kaikille kotitallien tontuille! Pidetään yhdessä hevosemme onnellisina.

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   7.8.19 22:35:55

"Meidän" kotitallilla eli missä olen itse asiakkaana, on kaikkien sopimus voimassa max toukokuun loppuun. Kesäisin tallin omistajat vievät omansa laitumille ja eivät pidä vieraita ollenkaan. Ehkä sen voimalla jaksavat sitten talven meitä muitakin katsella? :D

Hevosten omistajat sitten vievät laitumelle tai kuka minnekin omansa. Ja tallinomistajien ei tarvitse syksyllä ottaa takaisin niitä, jotka oli hankalia.

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   8.8.19 11:17:57

Ei kaikista ole tallinpitäjiksi. Kaikista hankalampia tallinpitäjiä ovat nämä raviurheilun harrastajat. He tietävät ja osaavat, heidän totuus on aina se oikea. Haukkuvat eläinlääkärit ja heidän diagnoosit, rehuanalyysit... Ravihevonen vain ja ainoa oikea hevonen, harrastehevoset mitään sanomattomia ja arvottomia. Kukkahattutäti leima just, jos ainuinen omistaa harrastehevosen. Kierrän kaukaa nämä ravitietäjät.

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Am 
Päivämäärä:   8.8.19 14:37:20

Raviharrastajat uskovat omaan tekemiseensä, toisin tekemisen mahdollisuus ei ole vaihtoehto. Harvoin ravitalleilla on vieraita hevosia ja ihan syystäkin...

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   9.8.19 13:10:24

Oikein pistää ulos hankalat

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   10.8.19 13:00:13

Ravi porukka on fiksumpaa

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   10.8.19 22:55:37

Joo, raviporukka on todellakin vielä vaikeampaa kuin ratsuihmiset. Eli ravikotitalli on aika monelle ihan painajaispaikka.

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: ehkä 
Päivämäärä:   11.8.19 08:53:22

Puritaanisuutta löytyy kummankin lajin tallinpitäjistä jos ovat pitäneet kotonaan tallia kauemmin ja satutaan olemaan omasta mielestä tai todellisuudessakin ammattilaistasoa. Jos hevoset ovat juosseet vuosien varrella edes jotain rahoja ( tai saaneet rats.kisoissa jotain tuloksia), uskotaan kyllä siihen omaan tekemiseen ja systeemiin.

Tästä päästään siihen miksi voi olla vaikeaa olla asiakkaana sellaisessa tallissa.

Ravitallissa saattaa tulla enemmän aikatauluja vastaan koska hevosia treenataan. Ratsuasiakas joutuu mukautumaan siihen, ettei hän voikaan tukkia käytäviä tai pesupaikkaa niinkuin haluaa. Hevosten valjastukset/riisumiset/pesut ovat parhaimmillaan siinä tunteja jatkuva ruljanssi ja ratsuasiakkaan on vaan toimittava itse niin että pääsee virran mukana esim pesemään hevosensa siellä pesupaikalla. Kesken tämän virran on turha kuvitella kuitenkaan että voit pestä shampoiden kanssa puoli tuntia hevosta siellä. Aivan taatusti tulee sanomista.

Jos ravitallin hevoset ovat käyttäytyviä, odotetaan sitä myös ratsuasiakkaan hevoselta. Yleensä tulee sanomista jos käyt vinkumaan, että Pollea ei saa laittaa ruotuun ketjunarulla vaan pitää namittaa ja siedättää tai odotella että se suvaitsee lopettaa jumimisensa tarhaan mennessä....

Ja jos Polle pelkää ajohevosia maastossa, voi olla vaikeaa... Samoin saattaa kaikenlainen selvä turvallisuusriski ( usein silkka hölmöily) tuottaa suorempaa sanomista mitä jossain harrastajapohjaisessa tallissa. Asiakas kokee että hänen tekemisiinsä puututaan ja häntä haukutaan..

Tuossa nyt muutama juttu minkä olen huomannut itse käytännössä. Samoja periaatteita noudatetaan kyllä hyvässä "tavallisessa" täyshoitotallissakin, joku tolkkuhan siellä pitää olla ja ihmisiltä saa ja pitää vaatia pelisilmää ( esim se pesupaikan käyttö).
Ravitallin tahti on monelle harrastajalle liian kova tahti kun hän haluaisi ajan kanssa lelliä hevostaan ja siinä ei ole mitään pahaa.

Pisti vaan silmään tuo, että kun ravitallit voivat olla painajaispaikkoja, ja oli tarpeen tuoda pari seikkaa esiin että miksi näin on. Veikkaanpa että yleensä asiakkaan kannalta ne ovat painajaispaikkoja juuri siksi että siellä on selvät sävelet eikä muiden tiellä saa olla.

Ja samalla tavalla ratsupuolella puhutaan tisten käyttämistä lääkäreistä, pohditaan ja arvuutellaan diagnooseja ja verrataan kilparatsuja kukkisten pullahevosiin. Ihan sama meininki. Aloittelijoiden mielestä tämä kaikki on haukkumista ja puuttumista. Ravi-sekä ratsupuolella. Aloittelijatasoisen tallinpitäjän kannalta ylipäänsä kokeneempi asiakas niinikään on painajainen koska on ikävää kun muut tietävät hevosista hirveät määrät enemmän ja itse yrittää pitää tallia kokemattomana.

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Me 
Päivämäärä:   11.8.19 20:40:02

Ratsupuolella enemmän amatooreja

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   12.8.19 00:36:27

No tolkku hommissa ja tallin aikataulut on ihan eri asia kuin se loputon päteminen aivan kaikessa. Miten hevoselle saa syöttää vain sitä ja tätä, eikä mitään muuta. Miten vain se ja tuo toimii, ei mikään muu. Miten opettaminen pitää aloittaa tasan tuon ikäiselle varsalle juuri näin, mikään muu ei käy. Miten voi tällaisia loimia saa käyttää ja vain tällä säällä. Vain näin saa kuljettaa tai lastata hevosta. Jne.

Jos ihmiset osaa olla puuttumatta toistensa tekemisiin liikaa, on tallilla yleensä ihan hyvä henki. Huom, liikaa.

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: ehkä 
Päivämäärä:   12.8.19 07:21:32

Loputon päteminen koskee kumpaakin "joukkoa". Joskus vaan joltakulta unohtuu täysin se että jossain on tosiaan nuo aikataulut ja tolkku ja hän ei ole sopiva hevosineen sellaiseen talliin pelisilmättömän ja ajattoman jaakailunsa vuoksi. Tai todellakin jopa siksi että se varsan opettaminen, loimitus tai lastaus kuljetuksineen on katastrofaalista säätöä jonka takia tallin omien töiden pitäisi vaikka seisoa tai se aiheuttaa hevoselle selvästi epämukavuutta, vaaratilanteista puhumattakaan.

Aivan riittävästi nimittäin kuulee tällaisten ihmisten suusta sitten että " piti lähteä sieltä kun meni hermo siihen jatkuvaan pätemiseen ja puuttumiseen". Itse olen asiakas, mutta vuosien varrella näitä pätijöiden uhreja on tullut kuunneltua. Voin sanoa, että suurin osa on pian tultuaan näyttänyt aivan omalla toiminnallaan syyn siihen, miksi on sanomista tullut. Vastaavasti olen nähnyt myös pätijä-puuttujien hevosia jotka uhriutunut tallinpitäjä on onnistunut pilaamaan ovista rynnijöiksi jne.

Triplapisteellä ja mulla on nähdäkseni sama ajatus siitä että pätijöitä on ja tolkku sitten on asia erikseen mutta on ihan taivaan tosi että todella moni ei näin asiaa näe. Kovaan ääneen vaan kälkätetään kuinka tallinpitäjä oli paska kun ei siellä saanut edes hevosta rauhassa pestä ( se shampoo läträys kesken treenihevosten ajon..).

Tunnen minäkin ns pätijöitä. Toisesta korvasta sisään, poimin ajatukset joilla voi olla käyttöä samantein tai joskus jossain toisessa tilanteessa, ja loput toisesta ulos. Kysyn perusteluja, vastaan omilla kokemuksilla ja kuuntelen mitä toisella on sanottavaa. Jos se on ihan puutaheinää niin otan hupina. Jos pätijä pätee tekemisistäni toisille ja saan siitä tietää niin otan selvää onko tekemisiäni/sanomisiani vääristelty. Jos ei niin selvitetään asia jos siinä on jotain selvittämistä. Jos on vääristelty niin jatko riippuu pitkälti siitä kuka lähtee mihinkin piiriin mukaan. Jatko siitä sitten sanelee nostanko itse kytkintä :D Itseäni ei ole vielä irtisanottu mistään.

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Tilallinen 
Päivämäärä:   12.8.19 09:36:09

Alkuperäiseen kysymykseen;
olen irtisanonut kotitallilta kaksi kertaa ns. hankalan asiakkaan, juuri näitä jotka eivät tunnu ymmärtävän sitä, että toisen pihassa edullisella vuokralla oleminen on vähän eri asia kuin isolla ratsastuskoululla täyshoidolla kalliisti oleminen.
Eli on tehty just ja just se sopimuksessa mainittu pakollinen - jos sitäkään - ja hyvin hälläväliä-meiningillä oltu. Ja lisäksi oletettu että tallin omistajalla on varaa kaikennäköisiin investointeihin tuosta vaan, vuokran kuitenkaan nousematta. Ihan pokkana siis ihmetellään ja maristaan, miksei voi tehdä isompaa kenttää tai ostaa sitä sun tätä ns. ylimääräistä - mutta itse ei näistä siis olla mitään valmiita extraa vuokrassa maksamaan.

Eiväthän nuo ihmiset vuokrasopimusta sinänsä rikkoneet, mutta se jatkuva marina ja omituinen välinpitämättömyys alkoi käydä hermoille. Nyt pidän yhtä paikkaa tyhjänä, ja otan siihen vain sellaisen tutuntutun tai muun suositellun, joka oikeasti on samoilla linjoilla.

Näiden lisäksi mulla on siis kaksi pitkäaikaista vuokralaista, joiden kanssa kaikki menee todella hyvin. Toisesta on tullut ihan kaverikin - toisen kanssa taas ollaan aivan erityyppisiä ihmisiä, emmekä puhu mistään muusta kuin hevosasioista kun tallilla kohdataan, mutta siitä huolimatta vuokralais-vuokranantaja-suhde sujuu ja kaikki viihtyvät.

Eli riippuu kyllä tosi paljon ihmisestä, joillekin sopii se kotitallilla vuokralaisena olo, ja joillekin ei. Ja joidenkin kohdalla sitä miettii, kannattaako hevosta pitää ollenkaan, kun kaikki tuntuu olevan niin vaikeaa...

Jos on taloudellisesti vain mahdollista, niin senkus irtisanoo osan tai kaikki, jos siltä tuntuu. Toki ehtoja noudattaen, ja mielestäni joustaville ja mukaville ihmisille voi antaa myös joustoa irtisanomisajan suhteen, ettei heidän tarvitse siirtää hevostaan ihan mihin tahansa paikkaan.

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: lazy bastard 
Päivämäärä:   12.8.19 10:38:30

Minä en kyllä ymmärrä, miksi pitää asiakkaalle, jotka on vapaaehtoisesti itse pihaansa ottanut, että on "kyllästynyt tukemaan toisten harrastusta". Kukaan ei ole pakottanut niitä asiakkaita siihen ottamaan, eikä varsinkaan tappiolla.

Ihan voi vain sanoa, että jatkossa ei jaksa hoitaa kuin omat, kiitos heippa.

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   17.8.19 10:27:13

Lähettäjälazy bastard

Päivämäärä12.8.19 10:38:30

Minä en kyllä ymmärrä, miksi pitää asiakkaalle, jotka on vapaaehtoisesti itse pihaansa ottanut, että on "kyllästynyt tukemaan toisten harrastusta". Kukaan ei ole pakottanut niitä asiakkaita siihen ottamaan, eikä varsinkaan tappiolla.

Ihan voi vain sanoa, että jatkossa ei jaksa hoitaa kuin omat, kiitos heippa.

....

Tätä samaa ihmetellyt monesti.. viime kuukaudet kuunnellut marinaa ja nyt mulle riitti negatiivinen asenne kaikkeen.. yhdessä vaiheessa oli jättämässä pihaan vain omat, mutta nyt päättikin rakentaa pari pihattoa lisää ja kasvattaa hevosten määrää pihassa uusilla ulkopuolisilla. Päätin äänestää jaloillani ja vein hevosen muualle.

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: Samat viat 
Päivämäärä:   17.8.19 10:34:01

??
Taisi lopen kyllästyä teihin ja tapoihinne, kaikella on aikansa.

  Re: vuokralaisten irtisanominen

Lähettäjä: kekki 
Päivämäärä:   19.8.19 10:49:47

Minä myös mietin tässä etten taida enää vieraita ottaa. On ollut kuitenkin niin kivaa pitää muutamaa vierasta hevosta kivoine ihmisineen, mutta kerran pari kun on osunut se myrkkysieni joukkoon, niin siitä kärsii monta vuotta.
Jotkut vuokralaiset, vaikka kuinka kivoja olisivatkin, alkavat pari kolme vuotta oltuaan omia tallia. Ilmenee siten, että kun olisikin tulossa joku uusi ihminen hevosineen, niin alkaa karmea höykytys ja nega-asenne uutta ihmistä kohtaan.
Kerran ihmisille tuli riitaa keskenään. Koska halusin pitää muutaman muun, niin pyysin tätä yhtä riidan aiheuttajaa lähtemään. Yritin niin ystävällisesti kuin suinkin mahdollista sanoa, että varmaankin hänen olisi parempi etsiä uusi tallipaikka....ja arvaahan sen, sitä paskaa meikäläisestä jauhettiin pitkin pitäjää pitkän ajan päästä vielä.

Pitäisi kai osata vaan sanoa kaikille yhteisesti, että turvat tukkoon ja käyttäytykää ja jokainen siivotkoon omat sotkunsa jättämättä niitä muille ja katsoa kenen kantti komentoa kestää ja kenen ei. Kun yrittää olla kaikille ystävällinen, saa lopulta syyt ja shitit itselleen niskaan. Tai no, sama lopputuloshan se ois jos käskisi niitten käyttäytyä ja hyväksyä toisensa.

Ja sitten tämä nykyinen hevosen hoito! Ihmiset ovat hirveän vieraantuneet eläimestä nimeltä hevonen. He haluavat hevoselleen samaa mitä haluavat itselleen. Ihmiselle tulee hyvä mieli, kun hevonen hautuu loimissaan katoksissa, karsinoissa tai pihatoissa, kun hevonen itse olisi tyytyväinen pakkasessa ulkona....hevonen ei ole enää hevonen vaan tätien ja teinien lemmikkieläin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.