Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kaarelan talli?

Lähettäjä: maltsu 
Päivämäärä:   8.7.19 13:35:08

Kaarelan tallista kellään kokemuksia? Hieno uusi maneesi näkyy olevan melkein valmis. Enemmän taitaa olla poneja kuin isoja hevosia, mutta sopisikohan silti pienehkölle aikuiselle (HeB/HeA) harrasteluun? Onko kellään kokemusta, miten paikassa toimii ryhmäkoot, opetus, tallihenki?

Asun Malminkartanossa, joten houkuttelisi ihan kodin naapurissa maneesitalli, jos hepat ja opetus vain ovat vähintään perus-ok-ratsastuskoulun tasoa.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: olisiko 
Päivämäärä:   8.7.19 16:47:44

Itse kiertäisin kaukaa. Ehkä nykyään paremmat oltavat hevosilla, kuin alussa. Mutta alun toilailut karkoittivat monet asiakkaat ja ihmisillä on pitkä muisti.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   8.7.19 16:58:35

Mitä on ollut alun toilailut? Talli kuitenkin ollut jo olemassa 17 vuotta, niin eiköhän asiat, tilat, hevoset, toiminta jne. jo moneen otteeseen muuttuneet.

Ryhmät ovat pienet, max. 6 oppilasta, mutta omassa ryhmässä ollut muutaman kauden 5, joten opetus tehokasta. Hevoset ja ponit kivoja sekä moneen makuun ja nyt on hevoskalustokin vähän kasvanut, tosin myös tuntitoiminta. Pidän opetustyylistä ja tallihenkikin tosi hyvä. Kannattaa ihmeessä ottaa talliin yhteyttä.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Cello 
Päivämäärä:   8.7.19 19:51:51

Maneesin myötä ryhmien määrä kasvaa (ryhmäkoko ei kuitenkaan, se on aina max 6) ja samalla hevosten määrä kasvaa. Uusista hevosista on paha sanoa, mutta selkeästi hankinnassa olisi nimenomaan niitä isompia ja vähintään HeA tasoisia. Aiemmin ollut enemmän poneja, mutta tätä on selvästi alettu tasata.
Tallihenki on kokemukseni mukaan poikkeuksellisen hyvä.

Edelleen se on pk-seutulaisittain pieni talli, josta seuraa paljon hyvää, mutta rajoittaa myös. Melkein kaikkien hevosten on pystyttävä tekemään melkein mitä vain tunteja jne.

Opetus on hyvää ja vuorovaikutuksellista ainakin aikuisten kanssa. Asiat selitetään ja tunnin jälkeen voi keskustella opettajan kanssa. Opettajasta välittyy, että ratsastajien kehitys kiinnostaa häntä ja motivoituu motivoituneista oppilaista.

Hevosten ehdoilla kyllä mennään monessa jutussa ja virhe etsitään kyllä sieltä satulan päältä (eri asia jos ihan ilmeinen tiedossa oleva hevosen osaamattomuus).

Useimmilla hevosilla on koulu- ja estesatula erikseen ja hevosten hoito on yksilöllistä. Omistaja asuu tallin yläkerrassa ja oikeasti tuntee hevosensa.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Cello 
Päivämäärä:   8.7.19 20:02:36

Sanoisin myös, että pk seudun ja lähikuntien tunteja seuranneena keskimäärin enemmän keskitytään perusratsastukseen. Kullekin ryhmälle on omat ”opetussuunnitelmat” ja tuntien aiheet ja niihin voi tietysti jonkun verran vaikuttaa, mutta hiotaan kyllä hyvää perusratsastusta ja omaa kehonhallintaa enemmän kuin tehdään ”temppuja”. Tarkoitan, että jossain toisilla ratsastuskouluilla näen (lähteeni instagram tai vierailut talleilla) miten ryhmä tekee ”sulkuja ravissa” puolet tunnista koko pitkät sivut -> todellisuudessa ratsastajat joilla vielä kantapää nousee kaivamaan kylkeä ja kädet heilahtelee ja yläkroppa menee korkkiruuville yrittävät pukertaa jotain, osa väistöä, osa juoksee alta, osa vaan poikittaa vinona. Kaarelassa tän tasoinen ryhmä treenaisi yleensä enintään avoja käynnissä. Joskus ehkä kokeillaan taitojen yli, mutta ne on enemmän lyhyitä kokeiluja, että saa jonkun idean liikkeestä (ei siis puolet tunnista ja koko pitkän sivun matkat).
Olen yrittänyt varovasti joskus selvittää miksi jollain talleilla tehdään liikkeitä, joihin ryhmien taito ja kehonhallinta ei riitä, ja joita ratsastajat ei sitten tee lähellekään oikein. Ilmeisesti monet opettajat kokee, että ratsastajat vaatii tätä. Ja pelkäävät että ihmiset vaihtaa paikkaa, jos eivät edisty. En tiedä onko oikeasti näin. Itse tykkään perusratsastuksesta.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Kuinkas 
Päivämäärä:   8.7.19 20:59:01

Onko maneesi kokonaan yhden ryhmän käytössä? Vai jaettu maneesi? 6 ratsukkoa on kivan vähän jos koko maneesi käytössä..

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   8.7.19 21:30:27

Yhden ryhmän käytössä. Ei ole tarkoitus olla kahta ryhmää yhtä aikaa.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Kuinkas 
Päivämäärä:   8.7.19 21:32:03

Äh, tuntikalenterissa on vain muutamia sennujen heb-tunteja :( ei taida onnistua aikataulujen takia itselläni vaihto tälle tallille.. Ja rästiminen varmasti hankalaa tai joutuu alkeistunneille rästimään?

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Talli 
Päivämäärä:   8.7.19 22:33:34

Rästejä on sekä yleisiä rästejä (kaiken tasoiselle ja sit sovelletaan) että voi varata muilta tunneilta silloin kun siellä on tilaa. Aikuisia on monissa muissakin ryhmissä kuin sennuryhmissä ja useampi ryhmistä on kyllä tasoltaan ihan mielekkäitä jos itse on noin HeB. Tunteja voi myös myydä tai vaihtaa. Wapissa tallin ryhmässä se on suht vilkasta ja tuntuvat menevän kaupaksi.
Jos ajoissa on liikkeellä niin yleensä kyllä löytyy tunti ellei oma aikataulu ole todella hankala. Mutta joo, varmaan rästiminen on yksi missä just pieni talli ja pienet ryhmät (joista pidetään kiinni) vaikuttaa, vrt jos tunteja on 2 kerralla monta tuntia päivässä seitsemänä päivänä viikossa ja osallistujamäärä 8 niin onhan siellä varmemmin aina joku oman tasoinen ryhmä jossa on vapaa paikka.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: maltsu 
Päivämäärä:   8.7.19 23:48:44

Kiitos kaikille kokemuksista ja tiedoista! Vaikuttaa ihan ok harrastuspaikalta, kun tosiaan se maneesikin nyt on. Täytyypä ottaa yhteyttä.

Kuljen päivittäin tallin ohi kun pyöräilen töihin ja Kaarelan hepat ainakin näyttävät ulkoilevan runsaasti, mikä ei ole itsestään selvää helsinkiläisellä talleilla.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Mii 
Päivämäärä:   11.7.19 18:45:00

Kiva talli erityisesti lapsille. Hevoset ei oo kovin kummosia eikä opetuksen tasokaan päätä huimaa (onko yhtään koulutettua opea?) mutta mukava fiilis, kiva paikka lapselle ja nuorelle aloittaa ratsastus

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Äippä 
Päivämäärä:   12.7.19 16:20:19

Tosi kiva talli lapsille! Suurin osa poneja ja hyvä ilmapiiri.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   16.7.19 10:33:55

Minua on usein harmittanut se, ettei talliin tai edes tallin pihalle pääse katsomaan vaikkapa tunteja. Alue on aidattu ja portti kiinni, joten ei sinne uskalla mennä katsomaan. Olen joskus pellon laidalta katsellut tunnin pitoa ja on vaikuttanut hyvältä.

Olisi mukava käydä vilkaisemassa joskus. Toivottavasti maneesiin olisi pääsy myös satunnaisille katsojille.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Pena 
Päivämäärä:   16.7.19 12:45:33

Toi on kyllä totta. Talli on pieni ja keskellä kaupunkialuetta ja osin levottoman maineisten alueiden välissä (Kantsu, Maltsu). Aitaamiselle on varmasti syynsä, mutta uusien potentiaalisten asiakkaiden (tai uusien potentiaalisten asiakkaiden vanhempien) kannalta portti saisi olla silti jotenkin enemmän toivottamassa tervetulleeksi. Siis ohjeet, että talliin ei valitettavasti ulkopuolisia, mutta tunteja saa tulla seuraamaan niiden ollessa käynnissä ja sit ohjeet miten tehdä se. Ja ohjeet mieluiten ystävällisesti selittäen niiden syyt. (Mitä ne nyt sitten on, ei sateenvarjoja, ei varsinkaan niiden aukomista kesken tunnin. Kisoissa hevoset kyllä näkee kaikkia härpäkkeitä, mutta etenkin jos tunnilla on pienempiä selässä parempi olla ottamatta riskejä. Ja ehkä voisi myös toivottaa tervetulleeksi katsomaan tallin omia sisäisiä kisoja, koska ne on usein hyvää markkinointia tallille. Itse niissä ihastuin tallin henkeen, miten muiden puolesta jännitettiin, isot ja ”coolit” kannusti pieniä jne)

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Pena 
Päivämäärä:   16.7.19 12:47:29

Mä olen kuullut useammalta alueella asuvalta hevosihmiseltä, että eivät ole oikein tienneet edes, että siinä on ratsastuskoulu.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Jeps 
Päivämäärä:   16.7.19 14:18:14

Ymmärrän sinällään hyvin, että alue on aidattu. Siellä oli kai alkuun joitain häiriöitä, joten aitojen pystyttämiselle oli syynsä. Mutta tuskin sinne porttien läpi menisi muuta kuin sellaiset, jotka ovat oikeasti kiinnostuneita katsastamaan paikan, hevosia ja esim. tuntien pitoa. Ovella taitaa olla lappu jotenkin siihen malliin, että sisään saa tulla vain tallin asiakkaat. Vähän avoimemmalla systeemillä myös tulevat asiakkaat voisivat löytää tallin ja sen tuntitoiminnan.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Seela 
Päivämäärä:   24.7.19 18:08:36

Jos on pieni aikuinen, saako sitten tunnille aikuisryhmässä aina ponin vai onko mahdollisuus myös isoihin ratsuihin? Kuinka monta hevosenkokoista ratsua tallissa on? Tämä talli olisi lähellä kotiani mutta en haluaisi aina mennä poneilla.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Mustasilmäsusanna 
Päivämäärä:   24.7.19 22:04:13

Hevoskokoisia on nykyään varmaan puolet, tai enemmänkin. Aiemmin oli vähemmän. Aika moni pienikokoinen aikuinen on kyllä mennyt poneilla, mutta en osaa sanoa miten vertailukelpoista on. Osa esim. tykkääkin nimenomaan poneista ja tosiaan välillä hevoskokoisia oli selvästi vähemmän. Varmimman vastauksen ehkä saisi jos kysyisi tallilta suoraan. Siis siinäkin mielessä, että jos ennen tuntipaikan ostoa vielä sanoo, että haluaa mennä isoilla niin se voidaan paremmin huomioida. (Siis esim. jos tunti on päivänä, jolloin on todella monta hevoskokoista ratsastajaa niin pienikokoisille on vähän pakko laittaa poneja.
Esim joskus aiemmin muistan, että tiettyyn ryhmään oli tilaa pienikokoiselle. Eli ryhmä ei täynnä, mutta siinä oli niin monta hevoskokoista, että isompaa ratsastajaa ei siihen ryhmään enää voinut ottaa. Nykyisellä hevosmäärällä näin ei varmaan käy yhtä helposti.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Seela 
Päivämäärä:   25.7.19 12:30:06

Kiitos vastauksesta, pitääpä olla talliin yhteydessä.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   30.7.19 13:17:11

Montako uutta heppaa on tullut? Ovatko jo tunneilla?

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Titti 
Päivämäärä:   31.7.19 11:10:37

Kesän aikana on tainnut tulla neljä uutta, näkyisivät tekevän tunteja.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: seuraaja 
Päivämäärä:   1.8.19 15:30:40

Kävin katsomassa kaverin tuntia tällä viikolla kun tallilla alkanut syyskausi. En ollut ennen käynyt paikassa, mutta mun mielestä aivan kivan ja asiallisen oloinen pienehkö ratsastuskoulu. Aikuisten ryhmässä suurin osa ratsuista oli puoliverisiä. Joku isompi poni joukossa. Tuntihevoset ei ehkä mitään megaliitokavioita, mutta kaikki kyllä liikkuivat kivasti eteen ja näytti suorittavan tasaisesti tunnin tehtävät. Opetus vaikutti olevan perusratsastukseen keskittyvää ja tunnin päätteeksi ope jututti kaikki ratsastajat loppupalautteella. Ei näkynyt apuohjia tai muita viritelmiä. Talli oli siisti ja viihtyisä ja varusteet ja hoitotarvikkeet hyvässä järjestyksesä. Ihan positiivinen vaikutelma jäi.

Ilmoitustaululla olleen tiedotteen mukaan maneesissa ei tule olemaan katsomoa ollenkaan eli varmaan jos haluaa tuntia käydä seuraamassa niin kannattaa käydä ennen kuin maneesikelit alkavat.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Ippe 
Päivämäärä:   1.8.19 17:36:09

Paljo no tuolla tunti ?

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   2.8.19 09:55:53

Seuraaja, voi harmi. Olisi ollut oikeasti kiva, jos maneesiin olisi päässyt tunteja seuraamaan. Se koko talli on niin suljettu, että en ole koskaan uskaltanut mennä portista sisään, vaikka joskus olisin halunnut käydä vähän katsomassa paikkaa

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: pallo 
Päivämäärä:   2.8.19 13:07:53

Saako/ pystyykö tunteja käydä nyt seuraamassa ilman, että tallille ilmoittaa etukäteen? Vai onko siellä joku portti kiinni/lukittu? Haluaisin ensi viikolla käydä tutustumassa talliin mutta saako sinne mennä seuraamaan tunteja kuten muille talleille..?

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Nbb 
Päivämäärä:   2.8.19 17:05:52

Portti on aina lukossa ja muut kun tuntilaiset ei oo tervetulleita.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Heppa 
Päivämäärä:   2.8.19 17:48:42

Portti ei ole lukossa tuntien aikaan, ts tallin aukioloaikoina.

Talliin ei voi ulkopuoliset tulla, mutta oletan, että tunteja saa tulla seuraamaan siinä kuin muillekin talleille (ilman sateenvarjoja, isoja lastenvaunuja ja noudattaen normaaleja käytöstapoja ja tarvittaessa open toiveita noudattaen, mutta tää nyt on hevosihmisille kai itsestäänselvää).
100% varma en ole koska olen tietty itse ollut siellä aina asiakkaana tai asiakkaan kaverina tms ominaisuudessa. Kyllä mun mielestä kentän laidalla on välillä ollut ulkopuolisiakin. On tosi vaikea kuvitella, että se olisi kiellettyä. Kohteliasta on kyllä varmaan tervehtiä ja kysyä joltain jos mahdollista (toisaalta asiakkaathan ei aina tiedä). Näin itse olen tehnyt kun olen tullut vieraalle tallille tuntia katsomaan.
Pellon puolella on välillä katselijoita, ja sieltä heitä joskus on pyydetty siirtymään jos hevoset kyttäävät yllättävässä paikassa seisovaa ihmistä (saati jos tulee aitojen yli laitumelle...)

Tallin sivuilla netissä taitaa olla myös kauden tuntikalenteri, mistä näkee mitä tunteja milloinkin on (jos ensisijaisesti haluaisi katsomaan suunnilleen oman tasoista).

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Google 
Päivämäärä:   9.8.19 10:45:11

Ihanaa jos saa portin kiinni kun ei asiakasaika

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   9.8.19 11:59:20

On niin oudot kotisivut
Oudot säännöt ja oudot esittelyt hevosista
Et ei tiedä onko kepparitalli vai 10-vuotias tehnyt.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Mimmompo 
Päivämäärä:   9.8.19 16:27:37

Tallia pitävä perhe on ....erikoinen.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: ****** 
Päivämäärä:   9.8.19 18:10:12

Minusta taas heppaesittelyt netissä on ihanat! Sääntöjä kieltämättä piisaa, mutta tehty varmasti hevosten hyvinvointia ajatellen.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: *_* 
Päivämäärä:   9.8.19 19:01:13

Yksityistuntien hinnat on aika järkkyjä... estetunnista 110€/h?!

Ja jännä et oppilailtaan vaativat kypärän käyttöä mut ite eivät käytä.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   9.8.19 19:41:21

Mitä ihmettelet yksärihinnassa? Kouluyksäri 85e kun Rusalla 90e ja Poni-haassa erikseen esteyksäri 115e. Normi viikkotunneilla ratsastat halvemmalla. Onhan noi yksärit extratyötä hevosille, vai? Eikä ne kai ainoita kypärättä ratsastavia ole. Tosin oonpa nähnyt niiden kyllä nyt ratsastavan paljonkin kypärä päässä hevosia läpi.

Miten tallia pitävä perhe on erikoinen? Minusta molemmat siskot on erittäin kivoja ja erittäin ammattitaitoisia tallin pidossa sekä hevosten hyvinvoinnissa.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   9.8.19 22:06:40

"Eikä ne kai ainoita kypärättä ratsastavia ole."

Best argument ever.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   9.8.19 23:19:11

Parasta että täällä arvostellaan taas ihmisiä hävetkää

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   9.8.19 23:40:35

Onko kummallakaan mitään koulutusta alalle? Toinen vissiin aloitti heppakoulun joskus kauan sitten, saiko ikinä päätökseen?

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: /// 
Päivämäärä:   11.8.19 19:36:45

Kertokaa jotain niistä uusista hepoista? :) Millaisia ovat? menevätkö millä tunneilla?

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   17.8.19 10:47:58

Uusia ainakin Kalle, taitaa olla haastavahko ratsastaa :D

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: //// 
Päivämäärä:   17.8.19 14:46:54

Ihania heppoja. Oon kyllä tykännyt myös Kallesta <3

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: poison 
Päivämäärä:   17.8.19 15:12:21



Mistä nämä myrkyn nielleet tulevat jokaiseen viestiketjuun?
Oletettavasti ja toivottavasti kyseessä on vain yksi onneton!

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: //// 
Päivämäärä:   17.8.19 15:33:12

Sanoppa. Kaarelan uutena ratsastajana olen ollut todella tyytyväinen. Hevoset koulutettuja ja läpiratsastettuja, usealla sekä koulu- että estesatula, hyvä opetus ja pienet ryhmät. Ja tässä mainittu Kalle oli todella ihana ratsastaa! Ei ehkä ihan aloittelijalle mutta aloittelijan ratsuja on myös tallissa näkemäni perusteella.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Viima 
Päivämäärä:   18.8.19 12:30:31

Kaarelan uusi ratsastaja, kertoo paljon omasta osaamisestasi ja ymmärryksestäsi kun kirjoitat että hevoset on hyvin koulutettuja ja ratsastettuja.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: //// 
Päivämäärä:   18.8.19 13:01:42

Okei ja sä Viima siis käyt tallilla vakkarina ratsastamassa (tullen porteista sisäpuolelle) tietäen heppojen tason yms ja mustamaalaat samalla tallia? Kertoo "uskottavasti" sun tiedoista paikasta.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Milla 
Päivämäärä:   18.8.19 20:03:34

Kaarela on ihan kiva perustalli erityisesti lapsille ja junnuille. Eipä paljon siitä eteenpäin. Erittäin kiva tunnelma vaikka opetus ei ihan huippua olekaan.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: ei ikinä 
Päivämäärä:   18.8.19 20:26:31

Kiertäisin paikan kaukaa. Onneksi tajusin lopettaa ajoissa

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: JJ 
Päivämäärä:   19.8.19 07:06:07

Heh täällä ketjussa taitaa olla joku sitkeä mustamaalaaja.
Omaa kokemusta ei ole mutta kaveri käynyt tuolla jonkin aikaa ja on kuulemma ihan ok. Kaveri on ihan kokenut aikuinen niin uskon että erottaisi jos paikassa olisi jotain hirveää. Itseäkin kiinnostaisi maneesillinen talli Helsingissä mutta mulla on pituutta ja painoa sen verran että olisin ylärajoilla tallin painorajojen suhteen.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Kiinnostunut 
Päivämäärä:   1.9.19 20:59:00

Kertokaa lisää!

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   5.9.19 19:04:48

Uusi maneesi on sikahieno <3 ihanaa, että saatiin lisää hyviä harrastuspaikkoja ratsastajille Helsinkiin!

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Näin 
Päivämäärä:   5.9.19 20:25:58

Näitä tallien haukkujia on aina seassa, heille ei pidä antaa mitään arvoa.
Näitä tyyppejä nimettömät viestiketjut keräävät.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: leelia 
Päivämäärä:   6.9.19 23:25:27

Lapsellista kuitata kaikki asiallinen kritiikki "haukkumiseksi". Kaarela on ihan kiva mutta tasoltaan vaatimaton. Niin hevoset kuin opetus. Joka ei ole paha asia, lapsille ja nuorille hyvä fiilis on tärkein, ja se tallissa on!

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: ¿ 
Päivämäärä:   7.9.19 08:20:20

Koska leelia on viimeksi käynyt tallilla? Oletko ollut ratsastaja vai vanhempi? Olen aloittanut tallilla nyt syksyllä ja puitteet on erittäin hyvät, ei mitenkään tule kuvaamasi sana "vaatimaton" mieleenkään. Hevosia on hyvinkin erilaisia ja osaavia, opettaminen on erittäin tehokasta ja yksilöllistä. Lisäksi olen nähnyt vielä minua taitavampia oppilaita tunneilla, jotka ovat saaneet hevoset liikkumaan vielä minuakin paremmin eli ovat hekin saaneet näistä mainitsemistasi "vaatimattomista" opetushevosista kyllä paljon irti. Itse olen kyllä aivan älyttömästi tykännyt, ihan kaikesta.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: dejaa 
Päivämäärä:   7.9.19 10:56:05

Mäkin oon aloittanut tällä tallilla hiljattain ja mielestäni ihan asiallinen pieni ratsastuskoulu. Tuntihevoset ovat kivoja ja eivät mielestäni musta sen huonompia kuin muissakaan Helsingin ratsastuskouluissa (HeB/HeA). Ryhmäkoko on max 6. Maneesi on hurjan hieno juttu. Muutkin puitteet ja hevosten varusteet on hyvät sekä hevosten että asiakkaitten kannalta ja asiakaspalvelu sekä uuden kävijän opastus ekoilla kerralla ollut ystävällistä sekä henkilökunnan että muiden tallilaisten puolelta.
Muutaman viikon kokemuksen perusteella siis kivahenkinen pieni ridakoulu, jossa nyt tuo hulppea maneesi :) Varmaan maneesi lisää kiinnostusta myös aikuisten keskuudessa, ja kannattaa mun mielestä kokeilla.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   7.9.19 18:44:18

Täällä on jo vuosia ollut tää yksi vakihaukkuja aina kun Kaarelasta puhutaan. Hänen argumenttinsa ovat aina olleet ”kiva paikka lapsille (mutta ei osaaville)” ”kenttä on vino” ”maneesia sinne ei tule koskaan”
Vikaa argumenttia käytti viimeksi aikana jolloin maneesi oli jo harjakorkeudessa rakentumassa. Nyt sentään luopunut...
Mulla meni vuosia, että tajusin mitä tarkoitti vinolla kentällä. Sit selvisi, että puhui vanhasta kentästä (joka nykyään osana laidunta käytännössä), joka on sinä aikana kun mä olen tallilla ollut lähinnä käytetty tarvittaessa tuntien aikana juoksutukseen ja joskus tallikisojen verkassa. Ikinä siinä ei ole pidetty tunteja. Ilmeisesti tämä tieto meni hänelle myös jakeluun pari kuukautta sitten, kun ei ole siitä enää valittanut.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Huoh 
Päivämäärä:   7.9.19 18:50:54

Toi eka väite nyt on mielipideasia. Tässä useampi on sanonut eriävän mielipiteensä. Kaarelassa on paljon aikuisratsasrajia. Opetus kuuden hengen ryhmissä on tallin isoin valtti. Muualla pk-seudulla vastaavat on jo melkein pienryhmiä.
Opettajat oikeasti myös keskustelevat tunnin jälkeen kaikkien kanssa ja lopuksi saa palautetta. Tunteva hevoset hyvin ja pystyvät sikäli opettamaan yksilöllisemmin.
Jo vertaa vaikka johonkin pk-seudun isoon laadukkaaseen talliin (joita olen kokeillut tai ollut katsomassa tunteja) opettajat ja hevoset ovat niissä tosi hyviä. Voi olla enemmän parempia ja automaatinpia hevosia joilla päästä kokeilemaan vaikeampia juttuja pienemmällä kynnyksellä. Mutta itse en tykkää siitä että opettajat ei tunne hevosi yhtä hyvin, eivät myöskään ratsastajia, eikä tunnista pääse oikein käymään mitään dialogia, koska resurssit ei riitä siihen että isossa ryhmässä loppukäyntien ajan juttelisi kaikille (halukkaille).

Totta kai Kaarelassa on myös huonoja puolia. Niinkuin joka paikassa (ja Kaarelassa ne on omansa). Mutta hyvä talli hyvillä puitteilla, omistautuvalla opetuksella ja ennen kaikkea ne max kuuden hengen ryhmät.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: heka 
Päivämäärä:   9.9.19 18:05:59

Onko yksikään Kaarelan ope koulutettu ratsastuksenopettaja?

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Ryhmäkoko 
Päivämäärä:   16.9.19 00:58:37

Tässä useampi sanoo, että tallin ryhmäkoko on kuusi, mutta tallin nettisivuilla puhutaan perusryhmissä seitsemästä? Kumpi pitää paikkansa, vai onko ryhmäkoko muuttunut?

Seitsemän on kuitenkin jo ihan normaali ison ryhmän koko. En tiedä, että pk-seudulla olisi missään enemmän kuin 7-8 maksimikoko. Pienryhmät sitten erikseen.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.9.19 07:07:29

Kuuden ryhmät on ja valmennuksissa pienemmät.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: >< 
Päivämäärä:   16.9.19 07:33:32

Valmennusryhmissä max 5, vakkariryhmissä max 6, korvaustunneilla max 7 ja alkeiskursseilla max 7/8.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Ryhmäkoko 
Päivämäärä:   16.9.19 07:43:50

Miksi heidän sivuillaan sitten sanotaan, että ”Yleisryhmät
21h-23h/kausi
Koulu- ja esteratsastusharjoituksia, max. 7 ratsastajaa”.

Alkeisryhmien ryhmäkooksi ilmoitetaan siellä 8.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Ryhmäkoko 
Päivämäärä:   16.9.19 07:44:52

Tietenkään ryhmät eivät ole aina täynnä.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: >< 
Päivämäärä:   16.9.19 08:03:28

No ainakin varmastikin sen takia että nämä yleisryhmät ratsastavat myös erillisillä korvaustunneilla max 7 oppilaan ryhmissä. Eli siis vakkariryhmät max 6 mutta erillisille korvaustunneille mahtuu max 7. Jos on jotenkin epäselvää niin eikö kaikki selviäisi kysymällä suoraan tallilta.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Ryhmäkoko 
Päivämäärä:   16.9.19 08:14:29

Kysynkin tietenkin jos varaan paikan. Aika iso eri kuitenkin. Olen käynyt toisella tallilla pienryhmätunneilla (5) ja harkitsin tätä pienehköjen ryhmien takia (6). Mutta nyt nettisivun mukaan ryhmäkoko olisikin ihan normi seitsemän. Tuskin kukaan ilmoittaisi ryhmäkokoa satunnaisten korvaustuntien perusteella, eiväthän ne ole mitään vakiryhmiä vaan ylimääräinen palvelu.
Itselleni tuli mieleen, että ryhmäkoko on nousemassa maneesin takia. Mitenköhän vaikuttaa hintoihin jos näin on? No tätäkin pitäisi kysyä tallilta.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   16.9.19 15:39:10

Hmmm käsittääkseni Max 6 ratsukkoa on normaalitunneilla aina. Kertaakaan ei tällä kaudella ole kyllä ollut yli kuutta ratsastajaa ryhmässäni.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: liima 
Päivämäärä:   16.9.19 17:58:08

Onko siis paikassa yhtään koulutettua ratsastuksen opettajaa?

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Pompula 
Päivämäärä:   19.9.19 13:55:04

Nettisivujen mukaan ei ole ROK-koulutusta kummallakaan opettajalla.
Aika monet ovat kyllä enemmän tai vähemmän tyytyväisiä opetukseen ja opetuskokemusta heillä on useiden vuosien ajalta. Vaikea arvioida miten toi koulutuksen puute näkyy, pedagoginen ote on myös sellaista, jota joillain ihmisillä on luonnostaan ja toisilla ei ole. Kaikki tietää vaikka omista kouluopettajistaan, että samalla koulutuksella tulee aika erilaisia opettajia, eikä se, että tuntee alansa hyvin tee vielä ihmisestä hyvää opettajaa. Eikä pedagoginen opiskelu tee ihmisestä hyvä pedagogia.
Siis varmasti olisivat parempia opettajia koulutettuina. Toisaalta saattavat nyt olla parempia opettajia kuin joku/moni koulutettu.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: >< 
Päivämäärä:   19.9.19 14:26:59

Toki myös vaikea sanoa, että jos toiselta puuttuu pari loppukoetta tms. niin miten se siihen itse opettamiseen liittyy... Molemmilla on reippaasti yli 10 vuoden kokemus opettamisesta ja lähes 30 vuoden ratsastuskokemus. Ratsastavat siististi ja hevosystävällisesti ja opettavat oppilaitaan samalla tavalla. Valmentautuvat itse säännöllisesti, myöskin niillä opetushevosilla. Opettaminen on tehokasta, selkeää, korjaavaa eikä todellakaan mitään liikenteen ohjaamista niinkuin monella pääkaupunkiseudunkin tallilla. Lisäksi molemmilla on valmentajan paperit.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   19.9.19 15:14:29

Mitä kertoo ihmisestä jos jättää tutkinnon kesken, ”paria loppukoetta vaille”

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Vilhelmiina 
Päivämäärä:   19.9.19 15:24:29

Puuttumatta nyt tämän tallin opettajiin valmentajan paperit eivät merkitse ihan hirveästi, vaikka tietysti parempi, että on ne kuin ei mitään. Koulutus kestää muutaman vuorokauden ja taitaa olla joku opetusnäyte ja vaatimus omasta ratsastustasosta. Yksilövalmentaminen on myös aika erilaista kuin ratsastuskoulussa opettaminen. Yleensä Max 3 kertaa viikossa vaihtuvilla tuntareilla ratsastava ei voi saada parasta hyötyä samanlaisesta opetuksesta kuin omalla hevosella 4-7 kertaa viikossa ratsastava. Vaatimustaso ratsukon yhteistyöstä ei voi olla sama, tai sitten annetaan tuntilaisille tavoite, jota he eivät voi saavuttaa. Ja se ei ole kovin kannustavaa tai opettavaista.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Huh 
Päivämäärä:   19.9.19 17:02:57

123: mitä sinä tiedät sen ihmisen elämäntilanteesta noin niinkuin yleisesti ottaen, mitkä ovat olleet syyt siihen ettei koulua ole voinut käydä loppuun? Hevonen uupuu, työpaikka tai koko "ammatti" vaihtuu välissä, pitkä sairastuminen, työkiireet, oman elämän kiireet ym ym. Lista voi olla hyvinkin pitkä. Kuitenkin uskoisin ihmisten priorisoivan elämänsä, tekemisensä ja jaksamisensa ennen ammattinimikkeitä tai muita "ei niin tärkeitä" asioita. Varmastikaan kukaan ei jätä tahallaan kesken... Tai voin olla ihan hakoteillä.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Miukkis 
Päivämäärä:   19.9.19 17:12:30

Vilhelmiina, ei ole kysymys valmentajan vaan ratsastuksen open papereista. Täysin eri asia! Ja kyllä, ihmeellistä jos vuosikausiin ei saa sitä tutkintoa kasaan, on kuitenkin ihan tavallinen amistutkinto.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   19.9.19 17:18:51

Vilhelmiina: siskokset kyllä tietävät mitä tekevät. Molemmilla erittäin suuri halu opettaa oppilaitaan, ovat siinä hyviä ja kannustavia, tiukkoja ja johdonmukaisia. Toinen siskoista vienyt omalla hevosellaan yhden kilparatsastajan aikanaan kansalliselle ja lopulta jopa kansainväliselle tasolle ja ratsastuskoulunkin puolella vie oppilaita eteenpäin kisapuolellakin. Eli ei se nyt ihan tavoitteetonta ja hyödytöntä ole. Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä, niin se vaan menee. Ja omalla kohdallani sillä ei ole mitään merkitystä onko opettajallani alan paperit vai ei. Ei ne paperit kerro sitä, osaako hän opettaa.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Vilhelmiina 
Päivämäärä:   19.9.19 17:40:00

Miukkis. Nimenomaan, vastasinkin siihen, että joku mainitsi, että valmentajan paperit löytyy.

@ Opettajat ovat siis ilmeisesti nyt nämä siskokset? Niinkun kirjoitin, en puhunut just tän tallin opettajista, vaan vain siitä, että valmentajan paperit eivät itsessään merkitse paljon. Ratsastuksenopettajan paperit on kuitenkin ammattitutkinto.
Ja edelleen IMHO tarvitaan eri asioita saada yksityinen ratsastaja+hevonen kansalliselle tasolle ja saada ryhmässä tuntarilla ratsastava kehittymään ja nostamaan tasoaan.
Verrataan. Ratsastaja treenaa samalla konilla keskimäärin 5/viikko eli 260 kertaa vuodessa. Yksi kerta voi olla yli tunnin pituinen ja opetus on yleensä yksityisopetusta. Hevosella ratsastaa vain ratsastaja ja valmentaja ja mahdollisesti muut valitut kokeneet ihmiset.
Tuntiratsastaja ratsastaa 2-3 kertaa viikossa kaksi 22 tunnin kautta, eli 88-132 tunnin pituista (sisältää alku- ja loppukäynnit) tuntia ryhmässä. Hevonen on mennyt osaamattomien ryhmissä ja sitä haetaan avuille alkutunti.
Tosi hyvä ja opetustavoilta pidetty ratsastuskouluope ei myöskään välttämättä ole yhtäkuin hyvä valmentaja.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   19.9.19 17:54:38

Keskustelu elää...Takaisin alkupuolen aiheisiin, talli mainosti Facessa, että tiistaille tulossa uusi vähän kokeneempi ryhmä. Tämä nyt siis tässä ketjussa aiemmin tuntipaikkaa miettineille. En tiedä asiasta enempää (tasoa tai onko täynnä) mutta kannattaa kysellä tallilta.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Luumu 
Päivämäärä:   19.9.19 19:06:46

Huttulan tytön ”meriiteillä” en paljoa kerskailisi. Lol.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   19.9.19 19:25:23

Vilhelmiina: kyllä, siskokset opettaa. Ja toki, valmentajan-valmennettavan ja ratsastuskouluopen-oppilaan ero on selvä, en kiellä sitä. Halusin vain sanoa, etteivät he mitään ammattitaidottomia ole vaikkei heillä ole kuin valmentajan paperit. Eikä niitäkään kyllä ihan kuka vaan saa.

Luumu: se, mitä Huttulan tyttö on nyt tai miten menestyy/ei menesty ei liity mitenkään siihen, että toinen hänet kuitenkin aikanaan vei omalla työllään ja osaamisellaan tietylle tasolle. Sijoituksia ja voittoja tuli lähes koko ajan.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Jane 
Päivämäärä:   19.9.19 22:12:26

Huttulan tytön opetti ratsastamaan Hencca Ehrnrooth.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Tuuli 
Päivämäärä:   28.9.19 12:56:59

Hyvä talli

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Seela 
Päivämäärä:   28.9.19 16:06:01

Kiva talli, jossa laadukas opetus, hyvät puitteet ja osaavat hevoset. Toivottavasti talliin tulisi maneesin myötä enenmmän osaavia aikuisia ja sitä myötä parempitasoisia ryhmiä.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Å 
Päivämäärä:   28.9.19 20:19:15

Ihan tavallinen pikku ratsastuskoulu, ok hevoset, tosin suurin osa poneja, ja ei erityisen ihmeellinen opetus. Opettajilla ei koulutusta. Lapsille varmasti tosi kiva paikka, osaavat aikuiset vaatii kyllä hieman enemmän.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: polle 
Päivämäärä:   28.9.19 21:19:32

Å - ootko ihan ajantasalla? Tallilla tällä hetkellä 6 ponia ja 7 hevosta opetuskäytössä joten missä määrin suurin osa poneja? Ärsyttää kovasti kaikkien tallien puolesta ku tänne tullaan latelemaan totuuksia vaikkei siitä ole tietoakaan...

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: (((((( 
Päivämäärä:   1.10.19 06:58:21

Sanosin että kannattaa tulla kokeilemaan. En tiedä mikä tilanne on ollut aiemmin mutta Kaarelan tämänhetkiset hevoset on kyllä oikein miellyttäviä aikuisellekin ratsastaa. Tunnit ovat uudessa valoisassa maneesissa ja ratsukoita max 6. Omissa ryhmissäni ollut nyt pariin otteeseen 4-5 kun ihmisillä poissaoloja. Mahtuu ratsastamaan. Tallilla on kiva henki.

Itselläni ei ole autoa niin mulle on mahdollisia vain ridakoulut jonne pääsee julkisilla. Käyn tunnilla edelleen myös toisella tallilla mutta Helsingin isoihin kaupunkitalleihin verrattuna Kaarelassa on mielestäni muutamia pienen paikan hyviä puolia, kannattaa siis tutustua.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Moikku 
Päivämäärä:   16.10.19 09:31:50

Kaikilla on nykyään ala turpahihnat ja martingaalit

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: 11 
Päivämäärä:   16.10.19 13:43:26

martingaalit on melkein kaikilla tuntihevosilla joka paikassa

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Ullis 
Päivämäärä:   16.10.19 14:01:15

Ei muuten ole.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: kuivaa 
Päivämäärä:   16.10.19 14:39:38

kyllä monella tallilla on

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Vilke 
Päivämäärä:   16.10.19 21:44:57

Huonoilla ratsastuskouluilla on. Hyvillä hevoset on läpiratsastettu ja kulkevat oikein päin.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Kerttu 
Päivämäärä:   16.10.19 22:02:41

Jos on ns tavallinen martingaali (eikä kiinteä) niin se ei millään tavalla haittaa hevosta eikä ohjaa hevosen turpaa alas. Martingaalia käytetäänkin yleensä esteillä, kun jotku hevoset innostuessaan heittävät pään ihan nurin niskoin. Tällöin martingaali auttaa saamaan ohjasotteen läpi. Martingaalin käyttö voi olla hyvinkin ok. Sekoittaako joku nyt martingaalin ja gramaanit.. Gramaanit on ehdoton nounou ratsastuskoulussa. Jos niitä joutuu käyttämään, silloin hevonen ei ole ratsastuskouluun sopiva..

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Sami 
Päivämäärä:   16.10.19 22:32:39

Kaarelassa hevosilla on estetunneilla martingaalit. Muuten niillä ei käytetä apuohjia, tietääkseni tällä hetkellä yhdelläkään.
Gramaaneja tai mitään kumppareita/piuhoja en tiedä että ois yhdelläkään hevosella siellä käytetty ainakaan oppilaiden käsissä.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Erkkitakakireä 
Päivämäärä:   16.10.19 23:47:03

Lähettäjä: 11
Päivämäärä: 16.10.19 13:43:26

martingaalit on melkein kaikilla tuntihevosilla joka paikassa

Meillä ei tallilla oo kellään

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: polle 
Päivämäärä:   17.10.19 07:18:36

Mikä ihmeen nounou nuo martingaalit on? Tärkein asia ja tehtävä niillä tietääkseni on se, että innostuessaan tai isossa hypyssä hevonen ei nosta/heilauta päätään niin paljon taakse, että se osuisi useinkin liikaa kaulalla olevaa ratsastajaa päähän. Minulle on käynyt niin hypätessäni ilman martingaalia eikä se tälli mikään ihan pieni ollut. Martingaali ei pakota hevosta mihinkään tiettyyn muotoon, ihan yhtä pitkänä tai alhaalla se hevonen voi kulkea kuin mitä ratsastaja sen antaa, mutta se estää pään nousemisen LIIAN korkealle. Mielestäni estetunneilla on ihan hyvä olla martsarit.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: yx 
Päivämäärä:   17.10.19 14:04:29

Mun mielestä tavallinen martingaali voi lisätä turvallisuutta siinäkin mielessä, että ohjat todennäköisemmin pysyvät kaulalla (jos hevonen viskoo päätään) sen sijaan että ohjat sotkeutuvat hevosen jalkoihin.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   17.10.19 16:33:59

”Kaarelassa hevosilla on estetunneilla martingaalit. Muuten niillä ei käytetä apuohjia, tietääkseni tällä hetkellä yhdelläkään.
Gramaaneja tai mitään kumppareita/piuhoja en tiedä että ois yhdelläkään hevosella siellä käytetty ainakaan oppilaiden käsissä.”

Tällä hetkellä siellä ei ehkä käytetä muita apuohjia, mutta niitä on kyllä käytetty siellä aiemmin myös oppilaiden käytössä - sekä gramaanit että piuhat.

Siellä läpiratsastetaan hevoset läpi säännöölisesti, mutta hevoset ovat energisempiä kuin monissa muissa ratsastuskouluissa (minusta hyvä juttu), mikä ehkä osittain selittää apuohjien käyttö....

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: ö 
Päivämäärä:   17.10.19 19:31:30

Oon käyny pari vuotta, en ole nähnyt kellään gramaaneja tai piuhoja tavallisilla tunneilla. Martingaali esteillä järkevä apuohja niinkuin joku kirjotti.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Sami 
Päivämäärä:   18.10.19 00:56:10

En tiedä kuinka kaukaisia asioita M ajattelee, mutta noin 3-5 vuoteen hevosilla ei ainakaan ole ollut piuhoja tai gramaaneja oppilailla. Jokaista yksittäistä tuntia en tietty osaa sanoa, voi olla että valittu oppilas, valittu tilanne ja tietty hevonen on voitu väliaikaisesti käyttää gramaaneja. Pysyvästi ei kyllä millään hevosella.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: KKK 
Päivämäärä:   18.10.19 07:12:30

Sen sijaan että täällä kirjoitat mene katsomaan

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   18.10.19 08:32:20

Ainakin Malikalla ja Riolla käytettiin piuhoja tunneilla vielä vuosi sitten.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: +++ 
Päivämäärä:   18.10.19 12:27:07

Mua hämmentää tuolla noi ryhmien tasot. Taso 1, taso 2 ja taso 3, ja sit tasot 1.3, 2.4 ja 3++, mitähän nämä mahtaa olla käytännössä? Missään ei oo selitetty näitä.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Kouluridaaja 
Päivämäärä:   18.10.19 17:55:18

No yhtä vähän ne merkkaa kuin missään muussakaan ridakoulussa ”tasot”.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   18.10.19 19:42:41

Kyllä muutama vuosi sitten siellä vielä yhdellä hevosella jopa hypättiin piuhojen kanssa..

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Malika 
Päivämäärä:   18.10.19 21:18:07

Malikalla oli hetken thiedemannit, joita mun tietääkseni kukaan ei kutsu piuhoiksi.

  Re: Kaarelan talli?

Lähettäjä: Malika 
Päivämäärä:   18.10.19 21:19:21

Tasot on selitetty kyllä nettisivuilla. Mutta parhaiten selviää laittamalla sähköpostia tai soittamalla.

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.