Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevosen vuokraaminen

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.8.18 03:50:40

Minkälaisia sopimuksia olette tehneet vuokrauksesta? Mitä hintaan kuuluu? Toimiiko homma puolin ja toisin? Olisi kiva, jos kertoisitte hinnan ja mistä päin Suomea olette. :) Myös hevosen ja itsenne kokemus/taso.

  Re: Hevosen vuokraaminen

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   6.8.18 19:07:56

Hyvä kysymys.

Itse mietin, ”vuokrataanko” hevosia oikeasti ilmaiseksi? Täysihoito on kallista. Miksi kukaan antaisi hevosta tuntemattomalle käyttöön ilman korvausta? Riskit kuitenkin omistajalla. Jos hevonen loukkaantuu, voi vuokraaja siirtyä tarjoamaan ”liikutusapua” seuraavalle.

Tai toisin päin: Miksi ratsastaja, joka on niin taitava, että pystyy nostamaan hevosen koulutustasoa ja lisäämään sen arvoa, tekisi sen ilman korvausta? Eikö hyvä ratsuttaja ole palkkionsa ansainnut?

Kiinnostaisi kuulla näistäkin diileistä.

  Re: Hevosen vuokraaminen

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   6.8.18 21:21:23

Meillä ollut vuosien mittaan kaikkea kolmea kolmen pisteen sanomaa vuokramallia. Nykyisessä paikassa edukkaampi vuokra joten "vuokraaja" käy ilmaiseksi tarjoten minulle samalla päivän pari tallivapaata viikosta. Pk seudulla vuokra maneesitallilla sen 700e niin oli pakko olla maksava vuokraaja, toki hevosen tasoon nähden mielestäni kohtuuhintainen kun 120€ kuukaudessa kahdesta kerrasta viikossa, välillä sai mennä enemmänkin oman tilanteeni vuoksi samaan hintaan. Sitten meillä on myös ponilla ollut vuokraajia (läpiratsastaja ehkä parempi nimitys, kun raha vaihtuu vuokraajan suuntaan), jolle olen maksanut kertakorvauksena kun on käynyt oman ehtimisensä mukaan läpiratsastamassa ponia, jolla itse ajan vain kokoni vuoksi.

  Re: Hevosen vuokraaminen

Lähettäjä: Helmi 
Päivämäärä:   7.8.18 07:57:34

Mun hevosilla on aina ollut vuokraaja. 3krt vkossa ja kk hinta 450e. Laadukas, osaava kiltti ja helppo hevonen hyvällä maneesitallilla jonne pääsee julkisilla. Kerran vkossa täytyy valmentautua ja kisata saa niin paljon kuin haluaa.
Vuokraan kuuluu ratsastus, ja hevosen ja varusteiden hoito ennen/jälkeen ratsastuksen. Muuta ei tarvis tehdä, toki saa jos haluaa.
Mulla on ollut vain fiksuja, luotettavia ja mukavia aikuisia vuokraajia. Aina on tehty tarkka kirjallinen vuokrasopimus. Vuokraaminen päättynyt esim paikkakunnalta muuton tms takia. Pk seudulla ollaan.

  Re: Hevosen vuokraaminen

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   7.8.18 13:58:57

Mun tutuilla vuokraaminen on mennyt niin että maksavat 20-30e hevosen omistajalle ja siihen sisältyy ponin hoito, liikutus ja varusteiden hoito. Itse liikutan projektia ja vien sitä eteenpäin. Rahaa tässä ei kulje mihinkään suuntaan vaan hyvyyttäni autan. Ponista joka ei osaa mitään ei voi pyytää maksua.

  Re: Hevosen vuokraaminen

Lähettäjä: MM 
Päivämäärä:   7.8.18 15:30:41

Rahan liikkuminen ja suunta meilläkin ihan tapauskohtaista:).

  Re: Hevosen vuokraaminen

Lähettäjä: Ohi 
Päivämäärä:   8.8.18 19:19:08

Mikä on vuokrauksen tunti hinta pk seudulla

  Re: Hevosen vuokraaminen

Lähettäjä: Muu 
Päivämäärä:   8.8.18 20:21:31

Riippuen hevosen koulutustasosta ja tallista, onko maneesia, pääseekö julkisilla jne ja onko oikeasti pk seudulla (Hki-Vantaa Espoo) vai jossain Kirkkonummen perukoilla...
25-40e sanoisin. 40e on ehkä huippupaikoissa kuten Ruskeasuolla.

  Re: Hevosen vuokraaminen

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   11.8.18 14:16:19

Aika tavallinen vuokra/kerta lienee tallivuokra/30. Siinä vuokraaja ikään kuin maksaa hevosen asumiskulut vuokrapäivältään. Toisaalta on mielestäni myös reilua, että jos omistaja vaikkapa sairastuu tai lomailee, ja pyytää vuokraajaa käymään enemmän, ei siitä tarvitse sitten maksaa mitään.

Kyllähän tämä vuokrauskuvio on hieman sellainen toisaalta ja toisaalta. Hevosen pito on kallista, mutta taitava ja huolellinen vuokraaja voi viedä hevosta eteenpäin. Mulla saattaa olla syksyllä mahdollisuus saada itseäni taitavampi ihminen ratsastamaan omaani, ja olen kahden vaiheilla pyytääkö häneltä mitään kun ennemmin tuntuu, että pitäisi itse maksaa hänelle ratsutuksesta. Ehkä päädymme siihen ettei rahaa liikutella kumpaankaan suuntaan.

Mutta joo, ei ole yksiselitteistä tämäkään.

  Re: Hevosen vuokraaminen

Lähettäjä: Hellu 
Päivämäärä:   11.8.18 14:52:21

Mun vuokraaja on mua taitavampi mutta ei se hevosta mitään eteenpäin vie! Sen tekee mun ratsuttaja jako on GP tasoa.

  Re: Hevosen vuokraaminen

Lähettäjä: 1ssu 
Päivämäärä:   12.8.18 11:30:01

ei ole kokemusta.en siis tiedä. tallilla vain omia hevosia kuten Topi.mutta ei tiedä vuokraamisesta.

  Re: Hevosen vuokraaminen

Lähettäjä: Hyppyri 
Päivämäärä:   16.8.18 23:16:40

En maksa mitään, lähinnä maastoilen oikeastaan. Pikkuhommia kuuluu kuten vesien ja ruokien laittoa. Pk-seutu. Yleensä teen jotain ylimäärästäkin kuten putsailen kamoja jne jos aikaa.

  Re: Hevosen vuokraaminen

Lähettäjä: !!!!??? 
Päivämäärä:   4.9.18 17:19:54

Ilmaiseksi nim.hyppyri tuskin pääsee kuin lämppärillä pk-seudulla. Tallivuokrat kalliita ja riskit omistajalle isot. Itse en vuokraa.

  Re: Hevosen vuokraaminen

Lähettäjä: Mamma 
Päivämäärä:   4.9.18 18:58:08

Olen vuokrannut hevosiani aina, hyvällä tallilla, hyvin koulutettuja ja kilttejä. Aina on ollut kivoja, fiksuja ja luotettavia aikuisia vuokraajia. 35e tunti pk seudulla, julkisilla pääsee. Vuokralaisista on paljon tarjontaa pk seudulla, voi valita parhaat.

  Re: Hevosen vuokraaminen

Lähettäjä: Kisse 
Päivämäärä:   4.9.18 21:00:51

Olen vuokraaja, vuokrannut saman omistajan hevosia jo vuosia. Nyt kolmas hevonen järjestyksessään. Hinta on edelleen sama 100 e kk kuin aloittaessani. Siihen kuuluu ratsastus kerran viikkoon, yleensä yhteisen valmentajamme tunnilla. Tunnit maksan itse, treenataan va B:n asioita. Hoidan hevosen ja varusteet sekä annan lisäpuurot. Lisäksi liikutan hevosta aina kun omistaja niin pyytää, ilman lisämaksua. Autan myös sairaslomien yli.

Lisäksi liikutan viikottain kahta hevosta ilman että raha liikkuu. Toinen on nuori kouluruuna ja toinen parhaassa kisaiässä. Molempien kanssa saan käydä näiden omien valmentajien tunneilla, toisen jopa omistaja maksaa. Nuori harjoittelee perusratsastusta, vanhempi yrjön tehtäviä. Näiden kahden kohdalla homma perustuu luottamukseen. Omistajat tarvitsevat apukäden ja ratsastukseni hyödyttää heitä. En silti kuvittele ratsuttavani näitä kahta. Liikutan kuten omistaja toivoo - juoksuttaen, hölkäten tai hikipäässä treenaten.

Asun pk-seudulla, olen aikuinen ja startannut itse va B hyvin tuloksin. Taloustilanne ei salli omaa hevosta, enkä sitä nyt haluaisikaan. Tilanteeni on ihanteellinen ja olen siitä äärimmäisen kiitollinen.

Ja juu, kaikki asuvat pk-seudulla hyvillä maneesitalleilla.

  Re: Hevosen vuokraaminen

Lähettäjä: Kisse 
Päivämäärä:   4.9.18 21:05:34

!!!!???

Kaikki omistajat eivät tarvitse rahaa. Toiset arvostavat enemmän "sitä oikeaa" ihmistä, johon voivat luottaa ja joka pääsee lyhyelläkin varoitusajalla. Ja hoitaa hevosen just eikä melkein siten, kun on sovittu. Jos sen lisäksi osaa ratsastaa niin, että hevonen on jäljiltäsi hyvä, niin liikutettavaa riittää kyllä.

  Re: Hevosen vuokraaminen

Lähettäjä: !!!!??? 
Päivämäärä:   5.9.18 18:04:34

Vierasta ihmistä liikuttamaan? No way. Kaverit liikuttaa tarvittaessa.

  Re: Hevosen vuokraaminen

Lähettäjä: Jehe 
Päivämäärä:   5.9.18 19:55:05

Oulun seudulla, yksityinen maalaistalli lähellä kaupunkia, vain omistajan omat hevoset omassa pihassa.
Vuokraan n. HeA -tasoista ponia, kertaan kuuluu ratsastus/muu liikutus ja mössön anto liikutuksen jälkeen. Saa maastoilla, hypätä, ottaa tunteja omalla kustannuksella jne. Yleensä myös saatan siivota karsinan tai putsata varusteet vaikka ei olisi pakko :) Tästä lystistä maksan 10e/kerta.
Itse olen HeB miinus tasoinen ehkäpä, ponin kanssa lähinnä harrastellaan hyvän mielen takia, ei ole suurempia tavoitteita.

Homma toimii molemminpuolin tosi hyvin, välillä käydään omistajan kanssa maastoilemassa ja satunnaisesti nähdään tallissa :)

  Re: Hevosen vuokraaminen

Lähettäjä: OUdxöjzöj 
Päivämäärä:   5.9.18 22:05:16

Sanoisin että tilanne pk seudulla ja muuaöla Suomessa on täysin eri! Ei voi verrata!

  Re: Hevosen vuokraaminen

Lähettäjä: Hyppyri 
Päivämäärä:   6.9.18 10:30:19

!!!!???: Olen käynyt jo pidempään, aluksi maksoin mutta korvaus oli vain nimellinen silloinkin. Hevonen ei kummoisia osaa mutta enpä maastoiluun mitään taitavaa vaadikaan.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.