Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: Poninomistaja 
Päivämäärä:   16.1.18 15:49:21

Toisesta topikista bongasin tämän käsitteen "käyttävät harjoittelijoita törkeästi hyväkseen". Joten herätänpä uuden keskustelun:

Miten koette että jotkut tallit käyttävät harjoittelijoita hyväkseen? Mitä harjoittelijat odottavat työharjoittelupaikalta? Millaisia hommia työharjoittelijalle voi antaa ja kuinka monta tuntia päivässä? Mikä on liikaa?

Harjottelijan ottamista olen harkinnut... joten kaikki puolesta/ vastaan ja mitä tallinomistajan pitää huomioida?

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: Pou 
Päivämäärä:   16.1.18 16:25:11

Kouluun liittyvät harjoittelut/oppisopimus ovat ok. Työkkärin ilmaistyöntekijät eivät, se on pelkkää hyväksikäyttöä.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   16.1.18 19:19:35

Mielestäni myös jatkuva harjoittelijoiden käyttö on hyväksikäyttöä, ymmärrän että työntekijä maksaa enemmän kun palkan verran mutta silti.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: Poninomistaja 
Päivämäärä:   16.1.18 20:54:33

Miksi harjoittelijoden jatkuva käyttö olisi hyväksikäyttöä? Opiskelijoilla pitää kuitenkin olla se harjoittelupaikka että saavat ammatin.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   16.1.18 21:48:05

Ajatelkaas näinkin päin.....olen jo jonkin aikaa halunnut opiskella hevosenhoitajan ammattitutkinnon. Työn raskaus mietityttää,yksi ammatti+työ jo on. Alan vaihto kiinnostaisi,mutta kannattaako?. No,jäin syksyllä työttömäksi, ja siitä se ajatus sitten lähti. Hakeuduin työkkärin kautta työssäoppimispaikkaan tallille. Ensib olin 3kk ja sain aikalisän syksyyn saakka. Tää on mun juttu ja syksyllä ypäjälle. Kiitos työkokeilun ja harjoittelun! VOI SIIS PALVELLA "ILMAISTYÖ TALLILLA" NÄINKINPÄIN.KIITOS SIITÄ!

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   16.1.18 21:55:26

On se kuitenkin hyvä, että joku viitsii harjoittelupaikkoja tarjota jatkuvasti, koska muuten ei taida enää yhdestäkään hevosalan oppilaitoksesta pystyä valmistumaan.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: KA 
Päivämäärä:   16.1.18 23:36:55

On hyväksikäyttöä siinävaiheessa jos jatkuvaa resurssi pulaa paikataan työharjoittelijoilla.
Tässä vaiheessa kuuluu palkata vakituinen työntekijä oikealla palkalla.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   17.1.18 00:23:09

Työharjoittelija vie työntekijän aikaa, joten ihan jo siitä syystä voi resurssipula syntyä.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: Pou 
Päivämäärä:   17.1.18 01:31:58

., sitä samaa kokemusta olisit saanut vaikka sinulle olisi maksettu palkkaa. Kohta ei kukaan enää palkkaa työntekijöitä kun ilmaiseksikin saa.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   17.1.18 08:23:44

Miksi pitäisi maksaa siitä, että saa harjoittelijan? Hän ei vielä osaa mitään ja palkatun työntekijän aikaa menee hänen opettamiseensa. Usein harjoittelija luulee osaavansa, todellisuus on aivan toinen. Kun kaksi ihmistä tekee työtä tallissa samaan aikaan, varsinkin, jos toinen on harjoittelija, työ ei suju tuplavauhtia. Useinkaan aikaa ei säästy yhtään. Jos säästyykin, se menee harjoittelijan opastamiseen. Miksi ihmeessä tästä pitäisi vielä maksaa? Jos pitäisi, kukaan ei ottaisi harjoittelijoita.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: Pou 
Päivämäärä:   17.1.18 11:39:22

Kaikissa muissakin töissä maksetaan harjoitteluajan palkkaa. Ei kukaan suostu istumaan esim. Kaupan kassalla ilmaiseksi. Perehdyttäminen kuuluu ihan jokaiseen työpaikkaan. Harjoittelijankin pitää elää jollain. Toivottavasti koko työharjoittelu kielletään, ja en nyt tarkoita opiskelijoita vaan näitä kelan ilmaisorjia.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: özi 
Päivämäärä:   17.1.18 12:35:04

"Miksi pitäisi maksaa siitä, että saa harjoittelijan?"

1980-luvulla puualan opintoihini kului muutaman viikon harjoittelu sekä sahalla että vaneritehtaalla. Ei kenellekään tullut tuohon aikaan mieleenkään, etteikö harjoittelusta maksettaisi palkkaa. Ajat on muuttuneet.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   17.1.18 12:38:03

Tallin täytyy olla oikeasti kiinnostunut siitä, että harjoittelija oppii ja saa tehdä monipuolisesti hommia. Harjoittelijoita otetaan monesti korvaamaan oikeat työntekijät ja jätetään oman onnensa nojaan ja työ saattaa olla pelkkää siivousta...

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   17.1.18 13:14:32

Jep, omat hevoseni oli tallilla missä kaiken aikaa joku ilmaiseksi harjoittelussa.
Oli ilman heinää, loimettta, vedettä, milloin karsina oli siivottu huonosti tai ei lainkaan. Hevosia oli irti tämän tästä.
Tallin omistaja oli sisällä tai sitten muualla ja harjoittelija jätetty yksin selviytymään. Ja kun reklamointi, oli aina syy harjoittelijassa.

Minä en syyttänyt harjoittelijaa kertaakaan, yrittäjä on vastuussa perehdytyksestä ja siitä että hommat tehdään oikein. Lähdin tallista kun homma ei muuttunut. Teki siellä viikonloppuna tallia pari ponitätiä joiden jäljiltä hommat oli ihan sekaisin. Ennen sinne muuttoa minulle kerrottiin kuinka täysihoito on talliyrittäjän sydämen asia ja kaikki hän tekee. 3kk aikana minkä olin tallissa, ei yhtään viikonloppuaamua itse tehnyt.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   17.1.18 17:33:50

Jos näitä käsitteitä hieman selvennetään, niin työharjoittelu ja perehdytys ovat täysin eri asioita. Perehdytyksessä opetetaan jo palkatulle ja ammattitaitoiselle työntekijälle talon tavat. Työharjoittelussa opetetaan ammattitaidotomalle henkilölle uutta ammattia. Eikä siitä makseta.

---

Lähettäjä: Pou
Päivämäärä: 17.1.18 11:39:22

Kaikissa muissakin töissä maksetaan harjoitteluajan palkkaa. Ei kukaan suostu istumaan esim. Kaupan kassalla ilmaiseksi. Perehdyttäminen kuuluu ihan jokaiseen työpaikkaan. Harjoittelijankin pitää elää jollain. Toivottavasti koko työharjoittelu kielletään, ja en nyt tarkoita opiskelijoita vaan näitä kelan ilmaisorjia.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: Pou 
Päivämäärä:   17.1.18 17:54:42

P, harvalla on ”ammattitaitoa” esim. Kaupan kassalle, Heseen tms ja silti niissäkin maksetaan harjoitteluajasta palkka.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   17.1.18 20:28:28

Toi harjoitteluajan palkan maksaminen on ihan alasidonnaista; ensimmäisessä AMK tutkinnossa maksettiin harjoitteluista palkkaa, nykyisissä opinnoissa ei makseta.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   17.1.18 22:14:31

Kaupan kassan ja Hesen työntekijöiden tehtävät ovat yksinkertaista rutiinia, joka toistuu samanlaisena päivästä toiseen. Esim. Hevosenhoitajan tehtävä edellyttää niin paljon tietämystä hevosista, niiden käyttäytymisestä, ruokinnasta, sairauksista, kuivikkeista, laidunten hoitamisesta, rutiinirokotuksista ja madotuksista, tarhojen hoidosta, heinän laadun arvioinnista, aitojen korjaamisesta tai jopa niiden rakentamisesta ja paljon muusta. Työpaikka antaa harjoittelijalle arvokasta tietoa ja kouluttaa tehtävään, jonka oppimiseen menee vuosia ja joka on käypää valuuttaa työmarkkinoilla.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: Pou 
Päivämäärä:   17.1.18 22:47:47

Nuo asiat oppii koulussa ja koulun työharjoittelussa. Ilmaistyöntekijälle ei kuulu rutiinirokotukset, sairaudet tai heinän laadun arvioinnit. Ja toisaalta, palkka ei mitenkään estä asioiden oppimista.
Itse kierrän kaikki ilmaistyövoimaa käyttävät tallit kaukaa.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: Juikjji 
Päivämäärä:   17.1.18 23:38:57

Ihan suomalaisillakin on talleja keskieuroopassa jotka pyörii TÄYSIN harjoittelijoiden työvoimalla. Siis isoja talleja joissa paljon hevosia, ei yhtään valmista ammattilaista, kaikki työt tehdään ja hevoset hoidetaan harjoittelijoiden voimin. Jotka siis vaihtuu parin viikon/kuukauden välein. Kukaan ei saa euroakaan palkkaa.
Erittäin kannattavaa tallinpitäjälle kun ei ole palkka ja sosiaalikuluja ollenkaan. Ja suomalaiset hevoskoulut lähettää näihin nuoria...

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   18.1.18 10:22:11

Onnea vaan kun valmistuvat alalle jossa työt vie ja palkat polkee alas harjoittelijat. Tämä vaikuttaa alan hinnoitteluun kun orjatyövoimalla teetetään.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: harjoittelu 
Päivämäärä:   18.1.18 13:14:42

Itse opiskelen uutta AMK tutkintoa ja olen juuri keväällä aloittamassa 10viikon ilmaista työharjoittelua. Siitä huolimatta että työkokemusta on jo kymmeniä vuosia enkä edes alalla ole ummikko. Sama tilanne 80% opiskelukavereista (joillain hyvällä tuurilla sattuu olemaan vakiotyö joka kelpaa harjoitteluksi). Ei siis todellakaan muissakaan työpaikoissa tehdä työtä palkallisena.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   18.1.18 14:12:42

Harjoittelija on oppimassa, joten kyllä hänelle opetetaan mitä rokotuksia hevonen tarvitsee ja milloin, mitä sairauksia hevosilla on ja miten ne tunnistetaan ja annetaan ensiapua eläinlääkäriä odotellessa. Heinääkin on ilman muuta pakko oppia arvioimaan, koska muuten ei voi ruokkia hevosia. Harjoittelijanhan on tarkoitus oppia, vain mitä?

Hevosalan tutkinnot perustuvat tammikuusta 2018 alkaen hyvin pitkälti siihen, että oppilaat työskentelevät talleilla ja oppivat ammatin käytännön töissä. Palkkaa ei siitä saa, mutta eipä saa juuri mistään muustakaan opiskelusta.

---

Lähettäjä: Pou
Päivämäärä: 17.1.18 22:47:47

Nuo asiat oppii koulussa ja koulun työharjoittelussa. Ilmaistyöntekijälle ei kuulu rutiinirokotukset, sairaudet tai heinän laadun arvioinnit. Ja toisaalta, palkka ei mitenkään estä asioiden oppimista.
Itse kierrän kaikki ilmaistyövoimaa käyttävät tallit kaukaa.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: Polle 
Päivämäärä:   18.1.18 17:03:09

Työharjoitteluun pitää ottaa vain todella hevosista ja niiden hoidosta kiinnostuneet. Työharjoittelusta on hyötyä pyrkiessä eteenpäin hevosalalla.
Hesen hampurilaisbaareista sitä ei ole.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   18.1.18 18:52:17

Toki omalla kohdalla tuleva ammattinimike on suojattu ja niitä töitä ei voida harjoittelijoilla teettää, kuten hevosalalla. Joten siinä mielessä palkaton harjoittelu on mielestäni perustellumpaa kuin työssä, missä kaikki työt voidaan jatkossakin teettää pelkällä harjoittelijalla.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: Hilpari 
Päivämäärä:   18.1.18 22:54:22

Hyväksiläytön puolelle menee se, että harjoittelija jää yksin hoitamaan tallin rutiinit. Ei tarkoita sitä, että harjoittelija siivoaa karsinoita ja yrittäjä istuu toimistossa. Enemmänkin sitä, että yrittäjä poistuu tontilta hoitamaan henkilökohtaisia asioita jne. Harjoittelija ei saa olla yksin, eikä varsinkaan yksin vastuussa mistään.

Toinen harjoittelijoiden hyväksikäyttö on jatkuva virta harjoittelijoita, mielellään vielä työkkärin kautta. Selkeää että työvoiman tarve on, muttei resursseja tai halua maksaa palkkaa.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: Pou 
Päivämäärä:   19.1.18 12:44:46

Työkkärin työharjoittelijasta hyötyy vain ahne ja pihi yrittäjä.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: oppi 
Päivämäärä:   19.1.18 14:26:52

Luulisi että oppilaitokset vastaavat/ määrittelevät opiskelijoidensa harjoittelujaksojen sisältöä. Itse ymmärtäisin että jaksojen tulee sisältää vaadittuja tavoitteellisia tehtäviä ja olettaisin että muuten tallin arki pyörii "normaalin" (mitä se sitten lienee) mukaan. Ei niin että kun harjoittelija tallissa, tehdään koko vuoden tai puolen vuoden ajalta rästiin jääneet lisähommat :)
TE- toimiston kanssa sovitussa työkokeilussa sovitaan etukäteen työajoista ja tehtävistä molempien osapuolien kannattaa valvoa että sopimusta noudatetaan.
Ei kai harjoittelijaa tai työkokeilijaakaan saa jättää yksin vaan toimittava työparina tai ainakin hyvin opastettuna lähettyvillä.
Suositeltavaa olisi hakeutua työkokeiluun/harjoitteluun vain niihin yrityksiin , joissa on palkattua ammattitaitoista henkilökuntaa, näin voi välttyä siltä että harjoittelija/kokeilija on palkatun työvoiman korvike ja hänestä todennäköisesti ns otetaan kaikki hyöty irti!
Satuin näkemään dokumentin Ruotsista, missä tallityössä, josta vastineena sai paikan hevoselleen ja/tai ratsastusta/valmennusta, on loukkaantunut ja vammautunut pysyvästi hevosonnettomuuksissa nuoria tyttöjä vailla minkäänlaista vakuutusturvaa. Joten kannattaa pitää huoli, että asiat menevät virallisestikin oikein.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   19.1.18 15:01:32

Saksassa on paljon suomalaisten pitämiä talleja, joissa työvoimana ovat lähinnä sinne valmentautumaan lähteneet tytöt, jotka lisäksi maksavat valmennuksesta ja tallipaikastaan. Hyvällä tuurilla voi jossain vaiheessa saada tallipaikan veloituksetta tms., mutta palkasta on ihan turha puhuakaan. Kannattaisi mieluummin puuttua tähän väärinkäyttöön kuin siihen, mikä on laillista, eli opiskelijat ja työttömät harjoittelijoina.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: harjoittelija 
Päivämäärä:   19.1.18 21:26:29

Hevosenhoitajaopintoja suorittaessani olin harjoittelussa tallilla, jossa minua kyllä pidettiin orjatyövoimana. Sain tarhata valitut hevoset (en omistajan, tietenkään) ja siivota karsinoita. Yhtään mitään muuta hommaa minulle ei sallittu. Olisin halunnut seurata kuumakengitystä, mutta minut patisteltiin saman tien siivoushommiin. Tallilla olis ollut monia hyviä oppimistilanteita (em. kuumakengitys, haavanhoitoa, varustehuoltoa, kaviohauteen tekoa, löystyneen kengän irroitusta jne.), mutta mitään en saanut seurata saatika osallistua itse. Minun tehtävä oli vain ja ainoastaan lappaa paskaa ja jakaa hevosille heiniä. Tuolta jaksolta en oppinut yhtään mitään mitään.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: PP 
Päivämäärä:   20.1.18 18:20:47

harjoittelija: Sulla on käynyt huono tuuri. Toki pitäisi kyetä opettamaan sellaisa asioita, joita opetussuunnitelman mukaan kulloinkin on tarkoitus opetella.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   21.1.18 00:37:31

harjoittelija: tämä sun kokema meno jatkuu, kun opiskelijat eivät uskalla jostain syystä antaa totuuden mukaista palautetta eteenpäin.. Olkaa vaan rohkeita, niin jää nää pelkät paskan lappaamis tallit jatkossa ilman harjoittelijoita.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: Omistaja 
Päivämäärä:   26.1.18 12:40:41

Yhtään työharj. En enää ota. Milloin tupakalla milloin missäki. Koko aika meni vahtimiseen.
Oikeastaan ei osanneet mitään. Itsekin tuli vaan ärsyyntyneeksi kun piti koko ajan näiden perään katsoa. Ja kun näiltä kysyi osaavat ihan kaiken.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   27.1.18 11:57:13

Ilmainen työharjoittelu kuuluu asiaan ainakin sosiaalialalla. Ei kokemattomalle makseta palkkaa. Moni luulee osaavansa. Henkilöstä riippuen voi myös tehdä itsenäisesti hommia. Työkokeilu ja työllistämistuki ok. Harjoittelija voi tsekata kiinnostaako ala ja jaksaako pitkässä juoksussa ja samaa arviota voi tehdä paikan pomo. Hyviä työntekijöitä on vaikea löytää. Tallihommat eivät sovi helposti sairaslomaileville. Hyvät ovat harvoin saikulla jostain kumman syystä. Ehkä se on se motivaatio ja omasta kunnosta huolehtiminen. Moni ei vaan jaksa.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: Sama 
Päivämäärä:   27.1.18 12:03:52

Ei enää ikinä harjoittelijoita ainakaan perhosta.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: Pietu 
Päivämäärä:   7.2.18 17:21:39

Kahdessa hevosalan harjoittelussa olleena, ekassa paikassa olin yksin koko päivän tekemässä aamutallia ja päiväjuttuja aina siihen saakka kun ratsastuksenope saapui tontille ja mun työaika loppui. Kaikki ruokinnat, loimotukset, ulos viennit, kaikki karsinat, vedet, tarhojen siivoukset, haravoinnit, hevosten raahaaminen takaisin sisälle.. Ekat kolme päivää omistaja oli paikalla ja totesi että osaan hommani reippaasti ja hyvin, sitten sitä näkyi vain satunnaisesti. Häipyi siis omaan kotiinsa, joka ei ollut tallilla.

Toinen harjoittelu oli mukavampi, tallia teki lisäkseni kaksi muuta harjoittelijaa ja tuntilaiset. Joskus iltaisin jäin yksin tekemään tallia, mutta se ei haitannut. Vähän silti epämääräistä että työvoimapulaa yritettiin pienentää tallilaisten tekemillä aamu- ja iltatallivuoroilla. Hmm.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: Hilpari 
Päivämäärä:   8.2.18 09:20:09

Koulusta tulevan työssäoppijan tehtävä on opiskella käytännössä niitä asioita, mitä työssäoppimisjaksoon kuuluu. Näihin sopimuksessa eriteltyihin työtehtäviin perehdyttäminen ja opettamisvastuu kuuluu työpaikkaohjaajalle, joka kirjataan samalla tavalla sopimukseen.

Käytännössä oppilaitosten "listoilla" olevista työssäoppimispaikoista saa tulla useita työssäoppijoita ongelmineen peräjälkeen ennen kuin asialle tehdään mitään. Jotkut tallit soittelee kouluille ja pyytää lähettämään top-jaksolle jonkun "pätevän tyypin". Tällaista on arki.

Työkkärin työkokeilijat ovat se suurempi kysymysmerkki, jos vuoden aikana kolmen kuukauden kokeilujaksolla käytetään vaikkapa kolme tyyppiä niin perustellusti voidaan olettaa että työkokeilijat ovat paikkaamassa työvoimapulaa. Itse joskus kymmenen vuotta sitten väänsin työkkärin kanssa aiheesta, kun oli täysin selvää että yksi paikallinen ratsastuskoulu on toiminnassa vain siksi että ilmaiset harjoittelijat tekevät viisi päivää viikossa aamutallit siihen asti että ratsastuksenohjaaja tulee varustamaan tunneille. Heitä ei kiinnostanut - jos asiaan olisi reagoitu, olisi ollut yksi työelämävalmennuspaikka vähemmän tarjota työttömille.

Kun itse olin tallimestarina töissä, oli työssäoppijoiden ja muiden palkattomien ohjaaminen minun työtäni. Pomon ohje oli että oma työ ei saa kärsiä - joten minä tein asiat kuten aina, ohjattava teki mukana minkä ehti. Ohjattavat pääsivät aina etusijalla seuraamaan kengityksiä, raspauksia ynnä muita "ekstrajuttuja", joillakin oli kolme tiettyä karsinaa joiden siivous ja kuivitus oli heidän oma hommansa ja tietysti valvonnan alla niissä asuvien hevosten ruokinta ja muu hoito. Systeemi toimi ihan hyvin, harjoittelijoilla oli mahdollisuus kehittyä ja oppia uutta.

Jutun juoni oli se, että suorituspaineen puuttuessa laumasta erottuivat ne joiden työskentelyssä tapahtui kehitystä jakson aikana. Jotkut siivosivat kahdeksan viikkoa niitä samoja karsinoita samalla kun minä tein kaiken muun, toiset rutinoituessaan pääsivät niin hyvin rytmiin että aamutallin tehtävät jakautuivat pikkuhiljaa tasan. Näiden jälkimmäisten kanssa ehdittiin myös ratsastaa ja tehdä muuta kivaa.

Ikinä ei tullut mieleenkään jättää harjoittelijaa yksin tekemään muuta kuin siivousta, ja sekin yksinäisyys oli sitä että minä olin päätallissa ja toinen erillisessä pikkutallissa. Kaikki hevosten loimitus, tarhaus, ruokinta ja muut toimenpiteet AINA valvotusti ettei tule virheitä. Karsinat tarkistin joka päivä ja tarvittaessa pistin siivoamaan uudelleen.

Yhdestä koulusta meillä oli samalta vuosikurssilta useampi työssäoppija, kuulin heidän ryhmänohjaajaltaan että olen mielipiteitä jakava ohjaaja - motivoituneet tykkää, ei-niin-motivoituneet eivät yhtään.

  Re: Työharjoittelijat / hyväksikäyttö

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   8.2.18 09:32:24

"Miten koette että jotkut tallit käyttävät harjoittelijoita hyväkseen?"

Tästähän tuli se hyvä ruotsalainen dokumentti jokin aika sitten. Tässä tuohon dokumenttiin perustuva blogkirjoitus:

http://pennien.playsson.net/2017/09/02/hevosilla-on-helppo-huijata/

"Mitä harjoittelijat odottavat työharjoittelupaikalta?"

En tiedä, mitä yleisesti odotetaan, mutta itse ajattelisin, että perehdytys/opastus, turvalliset puitteet, sopiva vastuu/vastuun asteittainen lisääminen, kohtuullinen työmäärä ja tauot/vapaa-aika. Ei niin, että harjoittelija tekee saman ja enemmänkin kuin ne palkatut työntekijät tekisivät.

"Millaisia hommia työharjoittelijalle voi antaa ja kuinka monta tuntia päivässä?"

Muilla aloilla opiskelija-harjoittelijan tyypillinen päivittäinen työaika on usein esim. 6 tuntia. Sanoisin, että sellainen 6-8. Eihän se hevosaloilla oikeasti niin mene, mutta ei harjoittelijaa pidä ilman palkkaa laittaa tekemään maksimitunteja ja samaa määrää, kuin palkattu työntekijä - saati sitten enemmän...

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.