Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: tallinpitäjä nro 6 
Päivämäärä:   19.4.17 10:12:25

Olen ymmälläni.
Meillä on samat puitteet, keskikokoinen maneesitalli, lähes samat hevoset ja sama tykätyt opettaja ja ohjaaja töissä, mutta vuosi sitten tilanteeseen verrattuna 30% vähemmän asiakkaista.
Asiakkailta olen kysynyt, ovat tyytyväisiä henkilökuntan ja hevosiin.
Lopettajilla on ollut syynä raha.

Onko muilla talleilla asiakaspulaa? Suuren kaupungin vieressä ollaan, eteläinen Suomi.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Viiru 
Päivämäärä:   19.4.17 10:16:17

En ole tallinpitäjä, mutta ratsastuskoulun asiakkaana olen huomannut, että tunneilla on nykyisin vähemmän väkeä. Ilmeisesti vakiotunnit ovat periaatteessa aika täynnä, mutta väki ei käy tunnillaan. Peruutuksia tulee paljon.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.4.17 10:49:11

Samaa huomannut asiakkaana pk-seudulla. Melkein kaikilla tunneilla on tilaa. Osalla on varaa useampaan viikkotuntiin, joillain ei edes yhteen.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Mummu 
Päivämäärä:   19.4.17 11:26:08

Meilläkin lähes kaikilla tunneilla tilaa, lopettajilla on tosiaan ollut syynä raha. Yksi vaihtoi tallia maneesin perässä. Ilmeisesti taloustilanne on edelleen niin huono, että harrastuksista nipistetään ensimmäisenä. Mekin sijaitaan Uudellamaalla lähellä isoja kaupunkeja.

Tällä hetkellä toiminta kannattaa niukasti, mutta sopii toivoa, että tilanne paranee pian.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Åå 
Päivämäärä:   19.4.17 11:45:12

Asiakkaana kommentoin, että käyn turkulaisessa ratsastuskoulussa ja syksyllä kaikki vakiotunnit tulivat täyteen, mutta nyt kotisivujen mukaan vaikka kuinka monessa ryhmässä olisi tilaa. Omilla tutuillani, jotka ovat joutuneet lopettamaan on syynä ollut juuri raha. Ratsastus tuntuu olevan harrastuksena sellainen (ainakin aikuisilla) että siitä luovutaan lähes ensimmäisenä kun on tiukkaa. Meilläkin lasten harrastukset menevät etusijalle ja olen itse luopunut toisesta viikkotunnistani. Tallilla on käytössä kymmenen kerran kortti, jolla ratsastaa paljon edullisemmin kuin irtotunneilla. Ongelmana on vaan se, että kortti on voimassa vain sen kymmenen viikkoa ja niin hullulta kuin se kuulostaakin niin paljon harrastavassa lapsiperheessä on tosi vaikeaa löytää aikaa korvaavalle tunnille jos joutuu perumaan oman vakiotuntinsa. Ja sitä tapahtuu jatkuvasti, joko töiden, lasten harrastusten tai oman tai lasten sairasteluiden takia peruutuksia tulee. Ennen kortti oli "ylimääräiset" kaksi viikkoa voimassa eli kaksi kertaa pystyi olemaan pois etsimättä korvaavaa tuntia, mutta voimassaoloa lyhennettiin, joka sai heti pari tuttua vuosikausia käynyttä vakiokävijää lopettamaan tai siirtymään muualle. Eräs pitkään tunneilla käynyt tuttu taas lopetti aikoja sitten kun siirryttiin systeemin, jossa tunti pitää perua edellisenä päivänä ennen tunteja tai siitä joutuu maksamaan osan. Hänellä oli terveysongelmia ja paljon sairasteleva lapsi, eikä hän pystynyt ennakoimaan useinkaan jo edellisenä päivänä pääseekö tunnille. Kovasti kurjaa jo olla kipeänä tai hoitaa sairasta lasta ja sitten vielä maksaa olemattomasta tunnista sakkomaksu. Eli ihan pelkän rahapulan lisäksi tuon kaltaiset päätökset voivat vähentää kävijöitä kun ihmisillä on pulaa rahasta tai muutenkin.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Aikuinen 
Päivämäärä:   19.4.17 12:50:39

Minulla taas ei ole rahasta kiinni, voisin ratsastaa useamman tunnin viikossa, mutta ei ole autoa, joka rajoittaa paljon ratsastuskoulujen valintaa. En tarvitse autoa mihinkään ja ratsastuksen takia en halua autoa omistaa, ei mitään järkeä.

Vielä kun löytyisi ratsastuskoulu, jossa on tasaiset tuntiratsut ja hyvä opetus, niin olen valmis maksamaan.

Asun Helsingissä ja aivan kohtuuttoman pitkä matka raahata ratsastuskamoja joillekin talleille ja haluan pienryhmän, kaksaritunnin tai yksityistunteja välillä.

Nyt taas ratsastus tauolla, kun sopivat tallit ovat liian kaukana.

Jos joku haluaa kanssani kaksaritunnille, niin minä maksaisin bensat tai pienryhmätunnille. Taso noin helppo B.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.4.17 13:12:07

Lounais-Suomessa, ison kaupungin lähellä. Meillä on tunnit täynnä eikä kaikkia tulijoita pysty ottamaan. Syksyllä oli sama tilanne, talvella oli muutama paikka vapaana, mikä on ihan normaalia maneesittomalla tallilla.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: :-) 
Päivämäärä:   19.4.17 14:26:18

Ratsastuskoulun asiakas vuosina 1970-2014. Siirryin lopullisesti yksäripuolelle kun alkoi toi kausikorttisysteemi tympimään. Tai lähinnä se, että piti maksaa rästeistä ekstraa ja sitten joutui jossain isossa rästiryhmässä korvaamaan. Vuorotyöläiselle alkoi olemaan liian vaikeeta. Vuokrapollen kanssa sovitaan vuorot viikko kerrallaan.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   19.4.17 14:54:42

Aikuinen; katsoppas netistä pähkinäntytön tilaa tai mm-tallia, nihin voisit päästä julkisila, vaikka ehkä on kävelymatkaa hiukan..

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Aikuinen 
Päivämäärä:   19.4.17 15:04:41

Mm-tallilla käyn silloin, kun saan autokyydin, muuten erittäin mukava paikka ja tänä keväänä ehkä pääsen muutaman kerran käymään, mutta ilman autoa aivan liian kaukana. Harmi. Opetus parasta ja hevoset rauhallisia, mutta osaavia.

Pähkinäntytön tilan edellisellä tallilla kävin muutaman kerran ja silloinkin tarvitsin kyydin, nykyisessä paikassa en ole käynyt, mutta hevoset tuttuja, oikein kivoja.
Samoin opetus.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.4.17 15:07:43

Ratsastuskeskus Ainoon pääsee julkisilla hienosti Helsingistä.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Jeejee € 
Päivämäärä:   19.4.17 15:15:53

Minä laitoin pillit pussiin kun porukka alkoi häviämään tunneilta. Syytä kysyin aina ja 90% asiakkaista sanoi syyn olevan raha. Otin myös nimettömät asiakaskyselyt kaikilta asiakkailtani kun meno alkoi hiipumaan.

Ensin aletaan perumaan, sitten jätetään kisat/kurssit väliin, sitten luovutaan toisesta viikkotunnista ja lopulta siitä ainoastakin ja "käydään peruutuspaikoilla".

Hintaa jos olisin alentanut nostamisen sijaan niin olisi porukkaa riittänyt (ehkä), mutta sitten ei olisi enää itseään elättänyt :(

P*ska homma kun alasta niin kovin tykkäsin.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Aikuinen 
Päivämäärä:   19.4.17 15:17:09

Juu, Ainossa käyty viime kesänä, ei ollut oikein minun paikka.

Mietin vaan, että jos Korson juna-asemalta pääsisi jotenkin MM-tallille, täytyy tutkia tarkemmin.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Tuntilainen 
Päivämäärä:   19.4.17 15:26:19

^ Aikuinen

Mitenkäs Ruskeasuo, Tuomarinkylä tai Primus. Niihin kaikkiin pääsee hyvin julkisillakin jos ei autoile.
Niissä lienee hyvä hevoskalusto ja opetuskin hyvää.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Tuntilainen 
Päivämäärä:   19.4.17 16:01:16

Aikuinen, Korson asemalta kulkee pari bussia (633 ja 973) noin kilometrin päähän MM-tallista. :) Matkaan kuluu parikymmentä minuuttia. 633 kulkee myös suoraan rautatieasemalta, toki hitaampi kuin juna mutta vaihtoja ei tarvitse suunnitella.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Aikuinen 
Päivämäärä:   19.4.17 16:08:39

Kiitos tuhannesti, hieno juttu!

Myyrmäen juna-asema lähin, joten jos sitä kautta vaikka yritän.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   19.4.17 16:28:26

Aikuinen; aina voi kysyä muilta tuntilaisilta kyytiä asemalle, itse autolla liikkeellä (asun jumalan selän takana) ja voin heittää/hakea korson asemalta. Olen myös itse ollut ilman autoa liikkeellä, tallille olen kävellyt pysäkiltä ja tunnin jälkeen olen yleensä aina saanut kyydin assalle. Mm-tallilla käy kivaa porukkaa

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Aikuinen 
Päivämäärä:   19.4.17 16:33:40

Hyvä tietää, olen vaan arka kysymään kyytiä..mutta katsotaan.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   19.4.17 18:37:30

Aikuinen: missä päin asut? Mulle kelpaisi talliseura ja samalla kyydillä pääsisit jos sattuisit asumaan samalla suunnalla. Tällä hetkellä uusi ratsastuspaikka mietinnässä syksyksi.. Pienryhmätunnit tai max. 6 ratsukkoa tunnilla.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   19.4.17 19:18:10

Ruskeasuolle pääsee ratikalla.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Aikuinen 
Päivämäärä:   19.4.17 19:43:21

N: Pohjois-Helsingissä tuusulantien varrella lähellä Tuomarinkylän ABC:tä.

Kävin Tuomarinkylässä 1990-luvulla noin 10 vuotta, mutta opettajani perustaessa oman tallin, lopetin siellä ja liian isot ryhmät, kun pienryhmiin olen jo tottunut, paljon tehokkaampaa.

Primus, Peik jne kokeiltu, mutta pidän enemmän pienemmistä talleista, mutta talvella olisi hyvä olla maneesi.

Olen käynyt myös monessa paikassa ykstyistunneilla ja saanut ratsastaa myös itsenäisesti ja sen takia isot tallit eivät niinkään enää kiinnosta.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: ma 
Päivämäärä:   19.4.17 21:56:08

Hirveästi asiakkaat peruvat nykyisin tuntejaan. MOni myös on lopettanut, mutta onneksi uusia on tullut tilalle ainakin toistaiseksi.
Meillä maneesiton talli ja edulliset hinnat, olen kuullut, että maneesitalleilla (joissa kalliimpi hinta) on asiakaskatoa ollut.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   19.4.17 22:49:53

En pyöritä itse tallia, mutta tallilla, jossa käyn, on jo pidemmän aikaa ollut aiemmasta poiketen jokunen tuntipaikka vapaana, vaikka ryhmäkokoakin pienennettiin tässä parin vuoden sisällä. Lopettamisen syyt ovat varmasti olleet moninaisia, mutta monella raha on ainakin osasyy.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Ope 
Päivämäärä:   20.4.17 07:26:40

Meillä tuntipaikoissa ei ole sinällään katoa käynyt, mutta moni vanhoista joutunut kyllä taloustilanteen takia lopettamaankin. Uusia kuitenkin tullut tilalle.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: 02/09 
Päivämäärä:   20.4.17 09:34:23

Ratsastuskoulun tunneilla käyn ja väki on vähentynyt, raha lähinnä syynä. Tähän koulu kuitenkin on osittain syypää, hintoja nostetaan joka vuosi, liian myöhään peruutetuista tunneista otetaan rahaa (oikeasti ei sairastumistaan voi tietää yli vuorokautta etukäteen, lasten sairastumisesta puhumattakaan. Eri asia sitten jos joku hölmöyttää tai piittaamattomuuttaan jättää peruuttamatta) ja kaikki lisäetuisuudet on karsittu, esimerkiksi vuosia oli systeemi, että jos kävi jollain viikolla kolmannen tunnin vaikka peruutuspaikalla tai jotkut vakionakin niin tunnista sai alennuksen. Ei saa enää.
Sekä kausimaksajana, että korttisysteemillä peruutettujen tuntien korvaaminen on hankalaa, voi olla viikkojakin ettei pääse vakiotunnilleen (vuorotyö, sairastelut ym.) ja rästitunteja ei pysty ratsastamaan. Kun korttia jää käyttämättä, maksaa sairasteluistaan tai lasten sairasteluista ratsastuskoululle hyvitysmaksuja jne. ja rahat ovat muutenkin vähissä niin mukavasta harrastuksesta alkaa tulla taakka.
Ymmärrän tietenkin ratsastuskoulujakin, peruuttamattomat tai myöhään peruutetut tunnit ovat kaikki tappiota, samoin täysille tunneille on turha antaa mitään alennuksia monta viikkotuntia ratsastaville. Kustannusten yleinen nousu selittänee tuntihintojen joka vuotisen noston. Mutta kaikki tämä alkaa kääntyä itseään vastaan sitten kun vuosikausia käyneitä vakiotuntilaisia joukolla lopettaa kokonaan. Irtotunnit ovat niin kalliita, että jos vakiotunnin jättää pois niin helposti jää käymättä kokonaan.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: qwerty 
Päivämäärä:   20.4.17 11:07:41

Asiakas; jos maneesia ja pieniä ryhmiä kaipaat niin helsingissä karlvik, itiksestä bussi menee lähelle ja kävellen pääsee pysäkiltä maks vartissa (oikoreitti).. Itse en tykännyt opetuksesta ja siitä et siel joutuu kanniskelemaan varusteita jne, mut käy katsomassa.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Pirke 
Päivämäärä:   20.4.17 12:42:16

Asiakkaat vähenivöt jo 2010-vuodesta alkaen. Viime keväänä ja syksyllä niitä tuli yhtäkkiä aika paljon lisää ja nyt keväällä on taas paljon lopettaneita. Lapset kyllä haluaisivat ratsastaa, mutta vanhemmat sanovat, että pidetään nyt taukoa ja aloitetaan taas syksyllä.
Samoin, jos on leiri kesällä niin nyt lopetetaan,koska rahat laitetaan leiriin. Säästetään siis.
Myös on lapsia, joilla niin paljon muita harrastuksia, että eivät ehdi ratsastaa.
Vähennys asiakkaissa n 25%. Ensi syksynä laitan muutaman hevosen pois ja jatkan pienimuotoisemmin.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Kitty 
Päivämäärä:   20.4.17 13:32:36

Meillä ratsastavat sekä kaksi tytärtäni, että minä itse. Lasten harrastamisesta ei ole vielä jouduttu tinkimään, mutta kerran viikossa saa riittää ja kesällä yksi leiri. Leirikustannukset katetaan sillä, että ratsastuskoulun hevosten viettäessä kesälomaa ja alkukesästä kun vakiotuntia ei ole lapset ovat ratsastamatta.

Itse olen luopunut kursseista ja kilpailuista ja omat tuntimääräni ovat vähentyneet yhteen viikkotuntiin. Siitäkin harkitsen luopumista, ei vaan raha ja aika riitä.

Vikaa on vähän ratsastuskoulujenkin puolella, yllä niitä on mainittu. Koulujen tiukka taloudenpito heijastuu myös ratsastuskoulujen hinnoitteluun. Kun niistä ratsastamattomista tunneista peritään maksua myös sairastapauksista ja ymmärrystä ja joustoa ei tunnu riittävän yksittäisen harrastajan elämäntilanteesta välittämiseen (vaikka on samaan kouluun kantanut rahojaan 15 vuotta) niin harmittaahan se. Mielestäni pitkäaikaisista asiakkaista, jotka tuntevat tallin tavat ja opastavat uusiakin, kannattaisi pitää kiinni vaikka joustamalla rästituntien ja korvaavien tuntien ajoissa ratsastamisesta. Jos ja kun tilaa on, niin mitä väliä sillä on jos ratsastaisi sen korvaustunnin joskus myöhemmin jos ratsastuskortin voimassaolo loppuu tai joutuu kausituntiaan perumaan useammalta viikolta. Parempi kai olisi joustaa kuin menettää koko asiakas.

Ehkä tässä meidänkin taloudessamme vielä rahatilanne kohenee ja tyttöjen kasvaessa omakin harrastaminen muuttuu vielä aktiivisemmaksi.

Yleisesti ottaen avaajan kysymykseen niin omassa tuttavapiirissäni meitä pitkään ratsastuskoulussa harrastaneita on lopettanut tai jäänyt tauolle todella useita ja tyttöjen tunneillakaan ei tunnu olevan enää täyttä ryhmää koskaan. Oletin, että näin keväällä tunnit olisivat ihan täynnä, mutta rahoja säästetään ilmeisesti kesäleireihin, matkoihin ym.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   20.4.17 13:51:43

meidän tallilla joustetaan juurikin näiden vakiasiakkaiden kanssa paljon, kaudesta jääneitä voi ratsia kesällä tai vähän milloin vaan haluaa. Virallisesti lukee että parin viikon sisään mieluiten korvataan ja saman kauden aikana, poikkeutilanteissa neuvotellaan.
Maneesiton pikkutalli pienellä paikkakunnalla. Vähitellen tuntipolleja vähennetty ja pienet ryhmät, keväällä ja syksyllä on välillä täyttä ja joskus kerran viikossa on peruutuspaikan jonottajiakin jollekin päivälle, mutta talvella on aina tilaa ja pidetään kympin tuntejakin välillä kampanjana (ja vakkarikävijöitä osaavampia voidaan pyytää ratsastaan jollain ilmaiseksi) että saisi väkeä ja polleja liikkeelle kun tuppaa oleen liikaa virtaa kun liian vähän töitä. usein ihmisille käy vain yksi ja ainoa päivä ja aika, ja pienellä tallilla ei sitä samaa aikaa ja päivää voi tarjota kuin muutamalle, se karsii myös. Mutta hevosen kulut on niin isot että vähennetään sitä mukaa kun nykyiset hevoset jäävät pois, ei olla oikein saatu kannattamaan ja investoinnit ei maksa itseään.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Kitty 
Päivämäärä:   20.4.17 14:19:33

Tuo kuulostaa tosi reilulta, pienemmillä talleilla varmaan tätä joustoa onkin enemmän. Isommilla tunnutaan ottavan se uusi oppilas mieluusti vastaan ja vähät välitetään siitä, että vanhoja jää pois. Jos rahaa ei ole (esim. jää työttömäksi) niin ei tietenkään pääse tunneillekaan (paitsi jos löytää noin kivan tallin kuin tuo yllä oleva eli saisi joskus vaikka ratsastaa ilmaiseksi) mutta jos tunneistaan on jo maksanut eli laittanut tilille koko kauden tuntimaksut tai ostanut kortin, jolla tunnit on maksettu etukäteen, niin olisi kiva, että varsinkin pitkään vakiona käyvät saisivat ratsastaa jo maksetut tunnit vaikka sitten myöhässäkin. Uusien oppilaiden suhteen olisin tiukempi ja sellainen hälläväliä-meininki eli että jätetään tunteja ihan vaan kokonaan peruuttamatta on ihan eri asia.

Kohtuuhintaisia ratsastuskouluja tarvitaan ja olisi vähintäänkin kohtuullista, että ratsastuskoulutoimintaa tuettaisiin valtion varoista kuten Ruotsissa. Pelottaa tämä suuntaus, että koulujen oppilasmäärät vähenevät, hintoja nostetaan ja toimintaa supistetaan. Ei ole hyvä suuntaus yrittäjien, eikä meidän oppilaiden kannalta. Perustaidot opitaan kuitenkin ratsastuskoulussa.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   20.4.17 15:42:15

Kovasti asiakkaat tuntuvat haluavan joustoa, mutta koittakaa ymmärtää ratsastuskouluakin.
Talli on ollut lähes 20 v, alkuun oli vakiotunnit ja irtotunnit, ei mitään määräaikoja eikä rästejä tai ei tarvinnut maksaa jos oli poissa. Ihmiset kävivät viikoittain ja olivat vähän poissa.
Jossain vaiheessa poissaolot kasvoivat ja oli pakko ottaa käyttöön 10-kortti, voimassa 3 kk, jotta ihmiset kävisivät säännöllisesti ja peruuttaisivat ajoissa.
Pian ilmeni sellaista, että ihmiset tarkoituksella jättivät väliin tunteja kortin voimassaolon aikana ja pitivät korttien välissä pari viikkoa taukoa. Tämän vuoksi lyhennettiin voimassaolo 12 viikkoon, ei auttanut.
Lopulta päädyttiin kausikorttiin, ainoa ratkaisu joka on järkevä. Nyt ihmiset korvailevat tunteja sekä sitoutuvat koko kaudeksi, jonka ansiosta tämä talli on pystyssä.

Minusta on oikeasti todella inhottavaa nostaa hintoja ja tiukentaa ehtoja, mutta jos se on ainoa keino pitää talli pystyssä, niin se on tehtävä. Itse kaipaan niitä aikoja, jolloin asiakkaisiin pystyi luottamaan, mutta valitettavasti ne ajat ovat olleet ohi jo pitkään.
Hevoset syövät joka päivä, olivat ne tunnilla tai seisoivatpa ne tallissa. Kahden ihmisen tuntimaksulla saa yhden heinäpaalin, sähkölaskuun tarvitaan 14 ihmistä, yhden hevosen kengittämiseen tarvitaan 3 ratsastajaa, madotukseen riittää yksi, samoin kivennäissäkkiin. Laitumien lannoittamiseen tarvitaan 17 ihmistä, raspaukseen 2. Jos hevonen menee lääkäriin, sen kustannuksiin tarvitaan vähintään 5 ratsastajaa, parhaimmillaan meillä on mennyt kuluihin 135 ratsastajan tunnit. Ja nämä ovat vain suoria kuluja hevosista, lisäksi pitää maksaa veroja ja pitää paikat kunnossa, sekin maksaa, esim. tarhan pohjiin meillä meni 80 ratsastajan tuntimaksut.
Joka kerta kun joku on poissa, tallilla pitää miettiä että mitä jätetään tekemättä tai ostamatta.
Ratsastajien mielestä tunnit ovat kalliita ja se on totta, mutta hevosten pito maksaa ja työntekijänkin pitäisi saada palkkaa. Se ei tietenkään ole asiakkaan murhe, mutta tässä on syitä siihen miksi hinnat nousevat ja ehdot kiristyvät.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: SS 
Päivämäärä:   20.4.17 17:14:06

Ratsastuskoulut ja tallit ylipäätään ovat osakeyhtiöitä, joiden ainoa tavoite on voitto.

Itse ratsastan 2x viikossa ratsastustunneilla ja sitoudun aina kausikorttiin. Tallilla saa hyvin ratsastettua rästejä eli kun peruu edellisenä päivänä niin saa rästin. Yritän aina perua tunnin vaikka sairastuisinkin samana päivänä, ymmärrän toki etten silloin saa rästiä ja se on ihan ok minulle. Pariin vuoteen en ehtinyt edes rästejä ratsastaa kun oli sen verran kiire mutta nyt olen päässyt rästimäänkin :)

Nyt katselen kesätunteja siksi aikaa kunnes taas omalla tallilla alkaa tunnit.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Vuor 
Päivämäärä:   20.4.17 22:56:11

Lama, työttömyys, korkeat hinnat siinä syitä ratsastus harrastuksen lopettamisille.
Myös työssäolevat kovilla, sillä nyky työelämä imee ihmisistä mehut. Ne jotka töissä joutuvat yt- neuvottelujen ym henkilökunnan vähennysten takia tekemään useamman ihmisen työt.
Työajat järjettömiä: on vuorotyötä, pätkätyötä, moni tekee kaksiosaista työpäivää jne..
Joustaa tarvitsee minkä kerkee, käsky töihin voi tulla koskatahansa, eikä epäsäännöllisiä työaikoja tekevä pysty ottamaan vakituisia ratsastus viikkotunteja. Ratsastuskoulujen korttijärjestelmät joustamattomia, eivätkä näissä huomioida muuttunutta työelämää. Harva saa enää tehdä säännöllistä 8-16 päivätyötä, jolloin vakituiseen ratsastustuntiin mahdollisuus. Maailma ja työelämä muuttuneet rajusti viimevuosina, myös ratsastuskoulujen korttikäytäntöjen tulisi muuttua mukana. Ihmiset jättävät tulematta tunneille jos ei joustoa löydy, ja vaihtavat lajien pariin joissa ei niin tiukkoja käytäntöjä.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Pirke 
Päivämäärä:   21.4.17 08:11:00

Kiitos asiallisesta keskustelusta! Olen itsekin miettinyt, että ne ihmiset, jotka ovat töissä, ovat nykyään aika lujilla ja niillä, jotka eivät ole töissä, ei ole varaa ratsastaa. Yhteiskunta on eriarvoistunut. Myös tuo joustamattomuus on varmaan hankala asia. Meillä on kymppikortissa 2 viikon pelivara. Mietin tässä pitäisikö se muuttaa kolmeksi viikoksi? Olen myös suunnitellut vähän kalliimpaa korttia, joka olisi voimassa vaikka puoli vuotta. Ollaan maalla eikä jonoa tunneille

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: sanni 
Päivämäärä:   21.4.17 10:39:50

Juuri noin. Itse olen ollut pätkätöissä ja väliin olin työttömänä ja työllisenä vaatimukset ovat juuri tuota, että ilmoitetaan edellisenä päivänä ja uhataan ettei työvuoroja tule jollei jousta jatkuvasti. Perheettömänä ajattelevat että voin tulla töihin milloin vaan ja kun kerran erehdyin mainitsemaan että olisi ratsastustunti (jo maksettu kortilla) niin pomo vaan tuhahti ja totesi, että kai nyt työ menee jonkun harrastuksen edelle ja meet sitten vaan vaikka aamulla ratsastamaan. Ihan kuin meidän ratsastuskoululla muka pääsisi aamulla ratsaille.

Sama juttu työkkärissä kun koitin vihjata että en haluais työtä arki-illoiksi kun on tärkeetä menoa silloin niin virkailija kysyi että onko lapsia ja kun sanoin että ei niin hän sanoi että sellaista harrastusta ei olekaan mitä menisi työn edelle ja seuraava karenssin uhalla otettava työtarjous oli juuri vain arki-iltatyötä. Tuntui ihan kiusanteolta.

Mulla on myös jonkin verran terveysongelmia, jotka ovat aihettaneet ja aiheuttavat jatkossakin pidempiä poissaoloja vakiotunneilta, joten en tosiaan ole ratsastuskoulun ihanneasiakas. Mutta omaan hevoseen ei ole varaa, kellään tutulla ei ole hevosta vuokrata tai lainata ja pikkutytöstä saakka ratsastus on ollut niin tärkeä osa elämää ettei osaa lopettaakaan. Mun kanssa samalla vakiotunnilla kymmenen vuotta käyneistä on kolme lopettanut tänä talvena, on kiirettä sekä iän myötä terveysongelmia ja rahat vähissä. Meidän niin ihana vakioryhmä on kuihtumassa olemattomiin. Pahinta on, että juuri koulun joustamattomuus on osasyy lopettamisiin. Kortissa ei ole lainkaan pelivaraa ja tunnit pitäisi osata peruuttaa jo edellisenä iltapäivänä ettei menisi mitään maksua.

Ja ymmärrän tietysti ratsastuskoulujakin, tosin ne eivät ole kaikki osakeyhtiöitä vaan Suomessa on myös seurojen omistamia kouluja, joiden tehtävä ei todellakaan ole vain voiton tuottaminen. Mutta joustoa kaipaisi juuri niiden pitkään käyneiden vakiokävijöiden suhteen. Jos on tallille sitoutunut ja tehnyt talkoohommia ja auttanut muita ja käynyt vakiotunnilla 15-25 vuotta niin kausimaksukäytännöistä ja korttiajoista voisi kai joustaa. Se edellä olleen nimimerkin * peräänkuuluttama luottamus näiden kohdalla on jo olemassa. Ja ratsastuskouluhan ei säästä yhtään mitään vaikka tunti peruutettaisiinkin ajoissa tai tuntilainen pitäisi taukoja jos tilalle ei ole ketään tulijaa.

Yksinkertaisella logiikalla siis vaikka vain joka toinen viikko ratsastava on koululle parempi asiakas kuin kokonaan tyhjä tuntipaikka.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Tätönen 
Päivämäärä:   21.4.17 11:00:57

Niin se on, että jos on tulijoita jonoksi asti on helppo luoda käytäntöjä joissa sitoutetaan oppilas käymään joka viikko puolenkin vuoden ajan tai koko kauden eli syksy + kevät, vaikka maailma ja työelämä on muuttumassa niin, että yhä useampi ei tiedä edes mitä tekee kahden kuukauden kuluttua.
Tämä osaltaan vähentää oppilaita, ei tiedetä työtilanteesta tai rahatilanteesta ja TE-toimisto saa työllistää ihmisiä hyvinkin pitkän etäisyyden päähän. On riskipeliä maksaa etukäteen tunneista, joita ei ehkä pääse mitenkään ratsastamaan. Ja vielä suurempi riski yrittää kieltäytyä työstä harrastuksen takia.
Jos tunnit eivät ole täynnä eikä ole mitään jonoa niin olen täysin edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä, että parempi harvemminkin käyvä tuntilainen kuin ei tuntilaista lainkaan. Jos tunneilla siis alkaa olla kovin paljon tilaa niin hintoja pitäisi laskea tai lisätä paljon joustoa vakiotuntien maksukäytäntöihin. Muuten tunnit tyhjenevät entisestään ja jokainen tyhjä tuntipaikka on rahanmenetystä koululle.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: haumau 
Päivämäärä:   21.4.17 11:03:51

Ratsastuskoululaisena ja vuorotyön tekijänä arvostan omaa ratsastuskouluani siinä että ope pitää vaikka arkiaamuna rästitunnin (totta kai maksan enemmän), jos vain aikatauluihin sopii ja muuten ei pääse rästimään. Talli viel pääkaupunkiseudulla ja pieni.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: miuku 
Päivämäärä:   21.4.17 11:23:56

No kaikilla ei oo varaa maksaa enemmän, mulla opiskelijana on ihan täys työ maksaa se normivakiotunti jonka onneks saa opiskelijana vähän halvemmalla kun vielä ostaa kortin ja maksaa seuranjäsenmaksun (ei halpa sekään) eikä mitään jakoa maksaa pienryhmätunteja tai ekstraa mistään. Mulle se rästimaksukin jos peruu tunnin myöhässä on puolen viikon ruokaraha. Ratsastuskoulujen pitäis sitten sumplia siinä välimaastossa kun joillakin on varaa vaikka mihin yksityistunteihin ja toisilla hädin tuskin viikottaiseen ison ryhmän tavistuntiin. Mutta ei meidän koululla mitään aamutunteja pidettäiskään, vuorotyöläisille sellasia varmaan on isoilla kouluilla tai pienemmillä jos opettajalle sopii.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.4.17 12:02:15

Asiassa on myös rahan lisäksi se toinen puoli, hevoset ja muut asiakkaat

Jos peruutukset tulevat saman päivänä, joskus vasta tuntien alla, on hyvin vaikea jakaa tunnit hevosille tasaisesti ja tällöin voi käydä niin että joku hevonen menee 3 h joku ei yhtään ja huonolla tuurilla sama toistuu seuraavana päivänä.
Ja jos joka toinen viikko on vaikka 80 asiakasta ja joka toinen 100, niin miten lasketaan hevostarve? Ei voi hankkia hevosia 100, koska se maksaa paljon, joten sitten ne vähät hevoset saavat repiä sen +20 ihmisen viikon selkänahastaan vai?
Katsokaas jos joustaa yhdelle, pitää joustaa kaikille, muuten asiakkaat joutuvat eriarvoiseen asemaan ja sitä pidän todella huonona vaihtoehtona.
Miten esimerkiksi määritellään kauan käynyt? Onko raja 5 vuotta vai 10, vaikuttaako viikkotuntien määrä? Jos jotain asiakasryhmää ruvetaan suosimaan toisen kustannuksella, niin siinä on yritys äkkiä pulassa, menee maine ja kuluttajasuoja-asiamieskin voi vierailla.

Täällä mainittiin myös, että miksi peruutusehdot ovat kovat jos ei saada muita tilalle? Tiedättekö että on paljon helpompaa saada ratsastaja tilalle sellaiselle tunnille, joka peruutettu viikkoa aiemmin kuin sellaiselle joka perutetaan edellisenä päivänä? Kun niillä muillakin ratsastajilla on menoja, niin pidemmällä varoitusajalla pystyy helpommin järjestämään itselleen rästiaikaa.
Ratsastuskoulut taistelevat olemassaolostaan. Ratsastajien mielestä jousto, korttien pitkät voimassaoloajat yms toisivat lisää asiakkaita. Voi olla tottakin, mutta kun se ratsastuskoulu tarvitsee ne asiakkaat säännöllisti ollakseen edes jotenkin kannattava. Ratsastuskoulua ei hyödytä että sillä on 100 kortin ostanutta asiakasta, jos tunneilla käy viikoittain vain 50 ihmistä.

Siinä kohtaa kun meillä ei ihmiset eivät enää käy säännöllisesti, laitan tallin pois, en edes aio yrittää mitään ihmeellistä. Siivoojanakin saa enemmän palkkaa ja vapaa-aikaa, joten miksi ruveta maksamaan muiden harrastuksia?

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Onnikkakuski 
Päivämäärä:   21.4.17 13:51:47

Olen kyllä aika varma, että kaikki vähänkään järkevät ihmiset peruuttavat mahdollisimman ajoissa tuntinsa. Työvuorot on useimmilla tiedossa jo edellisellä viikolla viimeistään, samoin matkat ja muut menot. Minä ainakin peruutan aina ajoissa kun tiedän poissaoloni, joskus on käynyt niinkin, että olen perunut ajoissa ja sitten olisinkin päässyt, mutta tilalleni on jo otettu korvaaja.

Miksi kukaan tahallaan vaikeuttaisi hevosjakoa tai aiheuttaisi taloudellista tappiota koululle. Uskon, että saman päivän peruutukset johtuvat valtaosin äkisti muuttuneista työvuoroista tai vielä useammin sairastapauksista. Itselläni on migreeniä muutaman kerran vuodessa ja se tulee noin puolessa tunnissa. Samoin mahatauti on mahdoton ennakoida edellisenä päivänä. Myös flunssa voi työpäivän aikana yltyä sellaiseksi että illalla ei vaan pysty lähtemään, kuumeessa ei ole asiallista ratsastaa eikä flunssaisena tartuttaa muita. Muutkin vaivat kuten niska- ja selkäkivut voivat vaihdella valtavasti päivästä toiseen.

Koitan tässä nyt puolustella niitä ketkä joutuvat tuntejaan peruuttelemaan, koska meidän ryhmässä se on varsin yleistä. Vikaa ja vaivaa tulee iän myötä. Joku voi olla sitä mieltä että jos usein joutuu perumaan kannattaisi lopettaa koko harrastus. Ja otsikon avauksen mukaan moni on niin tehnytkin.

Mutta nämä peruutukset kaiken järjen mukaan ainakin maneesitalleilla jakaantuvat suunnilleen tasan viikosta ja vuodenajasta riippumatta. Miksi jollain viikolla olisi vain 50 ratsastajaa ja seuraavalla sitten 100? Vähän tietysti vaihtelee esim. flunssakauden mukaan, mutta tuskin kovin radikaalisti. Se, että annetaanko kymmenen kerran korttiin 10 vai 12 viikkoa tai vielä enemmän käyttöaikaa ei sentään voi vaikuttaa siihen montaako tuntihevosta kannattaa pitää. Jos oppilaita yhtäkkiä tulee liikaa hevosmäärään nähden niin täytyy vaan hetkeksi karsia vaikka irtotuntilaisista ja myöntää enemmän korvaustuntiaikaa. Näinhän voi joka tapauksessa käydä jos hevosista useampi sairastaa samaan aikaan. Harvalla koululla on varaa pitää "ylimääräisiä" hevosia paikkaamaan sairastavia.

En myöskään ihan ymmärrä logiikkaa tuon suhteen, ettei ratsastuskoulua hyödytä jos on 100 kortin maksanutta ja vain 50 käy. Eikö se nyt tarkoita että ne loputkin 50 ovat kuitenkin tulossa. Se on sitten eri asia jos kouluun saa 100 kortin maksanutta, jotka käyvät joka ikinen viikko. Mutta jos tunneilla on tilaa niin tällöin 100 kortin ostanutta on taatusti parempi kuin vain 50.

Tässä otsikossa on kai nimenomaan kyse siitä että tunneilla on tyhjää ja oppilaita on lopettanut kokonaan. Ja tämä johtuu sekä rahavaikeuksista, että ajankäytöstä ja pelosta sitoutua eli maksaa etukäteen paljon tunteja, joita ei ehkä ehdikään ratsastaa. Kun kortista maksaa 340€ ja sitten kolmekin kertaa on itselläni jäänyt käyttämättä kun koko perhe on sairastanut peräkkäin, ei ole hoitoapua ja rahatilanne tosi tiukka niin kyllä se saa miettimään koko touhun lopettamista. Hyvin toimeentulevat tuskin osaavat edes ajatella tällaisia asioita. Satanen menee ulkona syömiseen tai ruokakauppaan niin että humahtaa.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Hiiri 
Päivämäärä:   21.4.17 14:08:13

Kun vierestä seuraa lähiratsastuskoulua vuokrahevosen ratsastajana niin valtavan selvästi huomaa ne tuntilaisten varallisuuserot. Siinä kun toinen itkee sitä kun kortista jää yksi kerta ratsastamatta, on toinen vieressä vaatimassa laadukkaampia hevosia ja valmis maksamaan tuplahintaa pienemmistä ryhmistä.
Ja toisella on ne samat ratsastusvaatteet kesät talvet niin kauan kun kestävät ja silloinkin ilmastointiteipillä voi vähän paikkailla, kun samalla tunnilla toinen ostaa Cavallon uutuushousut 300 eurolla ja vaatetta riittää joka säähän, ulos ja maneesiin.
Olisi kiva kuitenkin jos ratsastus säilyisi kaikille edes jotenkin mahdollisena, en tarkoita että yksityinen tallinpitäjä alkaa harjoittaa hyväntekeväisyyttä, mutta pieni alennus esim. opiskelijoille, työttömille ja eläkeläisille voitaisiin myöntää. Ja jousto omasta mielestäni voi olla ihan tapauskohtaista, ei mitenkään syrjintää koska siitä ei tarvitse edes kertoa muille. Ei lain mukaan ole mitenkään kiellettyä antaa jonkun ratsastaa vaikka ilmaiseksi jos sattuu huvittamaan :D

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   21.4.17 14:29:29

Tässä on edellisestä kirjoituksesta se oleellisin pointti:
Koitan tässä nyt puolustella niitä ketkä joutuvat tuntejaan peruuttelemaan, koska meidän ryhmässä se on varsin yleistä.

Peruutuksia tulee ja se on yleistä. Jos tunnilla on tyhjä paikka, joku maksaa siitä (ihan oikeasti, se tyhjä paikka maksaa: sitä varten on hankittu hevonen, tilat ja opettaja ja niiden kulut eivät poistu vaikka ratsastaja ei maksaisikaan). Tuntilaiset harmittelevat sitä että joutuvat joskus maksamaan peruutetun tunnin, ymmärrän, eihän ole kiva maksaa tyhjästä. Mutta jos he eivät maksa sitä, niin sitten ratsastuskoulu joutuu maksumieheksi.
Onko reilumpaa että asiakas maksaa joskus yhden tunnin (jos hän ei ehdi sitä rästimään, sellainen mahdollisuus on kuitenkin tarjottu) kuin että ratsastuskoulu maksaa siitä, että tarjoaa harrastusmahdollisuutta mutta ratsastaja ei pääse paikalle?

Ja tuo 50 kävijää/100 kortin ostanutta. Ratsastuskoulua ei hyödytä 100 kortin ostanutta, jos se on varautunut siihen että sillä olisi 100 kävijää viikossa, silloinhan se maksaa turhaan koko ajan siitä, että ne loput 50 ehkä tulevat tunneille: jos olisi 100 kävijää, pidetään 13 tuntia viikossa, 8 ratsastajaa/tunti ja hevosia pitäisi olla 9-10 kpl (1 jokaiselle tuntilaiselle ja vähintään yksi varalle). Jos kävijöitä on kuitenkin vain tuo 50, on hevosia liikaa koska hevonen ei elätä itseään sillä että se menee 1 h/päivä. Ja ratsastuskoulu joutuu maksumieheksi, huolimatta siitä että kortteja on myyty.

Ratsastuskoulujen (tai tallien ylipäätään) talous on oikeasti aika tiukilla. Se että viikossa on säännöllisesti vaikkapa 5 sellaista joka on varannut paikan muttei tulekaan eikä heidän tilalle saada korvaajia, tarkoittaa kuukaudessa 400-700 e riippuen tallin hinnoista. Se on iso raha, ja jos sitä ei tule, niin se on pois jostain (useimmiten yrittäjän palkasta).
Yksittäisestä asiakkaasta voi tuntua siltä, että eihän se nyt haittaa jos olen kerran poissa, kyllähän talli voisi sen joustaa koska syykin on oikeasti hyvä (sairaus, auto rikki, ei lastenhoitajaa jne). Ymmärrän sen tunteen, mutta ongelma onkin siinä, että kun moni ajattelee näin, ongelma kertautuu ja sitten yhdessä kuussa yrittäjä miettii että miten maksaa heinäpaalit kun useilla ratsastajilla oli flunssa ja kassassa on sen 700 e vaje..

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Vuor 
Päivämäärä:   21.4.17 14:52:03

Nim. Onnikkakuski hyvä kirjoitus sinulta. Varmasti valtaosa tietääkin työvuoronsa viikkoa etukäteen, mutta kokoajan on myös kasvava joukko meitä jotka emme saa tehdä säännöllistä työtä säännöllisin työajoin, vaan soitto töihin voi tulla lähes koska tahansa, lyhyellä varoitusajalla.
Vuoro voi olla aamua tai iltaa, tai molempia sekaisin saman vuorokauden aikana, eli kaksiosaista työpäivää. Tämä on todellakin tätä muuttunutta työelämää, työntekijöiltä vaaditaan ihan älytöntä joustoa työaikojen suhteen.
On mahdotonta sitoutua mihinkään harrastukseen tiettynä päivänä tiettyyn kellonaikaan, kun tulevasta ei tiedä.
Kyllä, mielelläni ratsastaisin edelleen mieluiten ratsastuskoulussa hyvässä opetuksessa, mutta korttikäytännöt ovat yksinkertaisesti liian tiukkoja niille joilla on kaltaisenilainen työ. Maailman ja työelämän muutosten takia olemme myös kokoajan kasvava joukko. Uskon vahvasti, että ns."normaali" 8-16 työ tulee kokoajan vähenemään. Tulevaisuudessa töihin menmään silloin kun työnantaja tarvitsee.
Keskustelimme harrastamisen vaikeudesta juuri työtovereiden kanssa, ja nuorella kollegallani aivan sama juttu, joutui lopettamaan ratsastustunnit työn ja ratsastustuntien yhteensovittamisen vaikeuden takia. + hänen lapsi joutui lopettamaan rakkaan ratsastus harrastuksen vanhempien työvuorojen takia, kun eivät pystyneet sitoutumaan vakituntiin (myös lapsen isä matkatyössä).
Täysin ratsastamatta en ole onneksi kuitenkaan joutunut olemaan, sillä saan käydä liikuttamassa serkkuni hevosta, kun työvuoroihini sopii.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Just näin 
Päivämäärä:   21.4.17 15:31:25

Totta! Maailma muuttuu ja ratsastuskoulujenkin pitäisi osata muuttua, ja muuttaa käytäntöjä jos haluaa pysyä mukana harrastepaikka kilpailussa.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: kuukkeli 
Päivämäärä:   21.4.17 15:38:43

Täällä päin yhdellä tallilla on listat asiakkaista joille voi tarjota peruutuspaikkoja tekstiviestitse, lyhyelläkin varoitusajalla. Olisiko tässäkin yksi keino muillekin kouluille ja ihmisille, joiden elämä ei ole niin säännöllistä. Kyllähän se valitettavan tosi on, että työelämä vaatii enemmän ja enemmän, työajat useilla epäsäännöllisiä ja töihin kutsut voivat tulla lyhyellä varoitusajalla. Toisaalta ratsastuskouluilla on samat menot ratsastajien peruutuksista huolimatta, joten tälläinen "välimuoto" voisi sopia muillekin kouluille hyvin.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Henry 
Päivämäärä:   21.4.17 15:39:15

Vanhat konseptit eivät toimi loputtomiin,tarvitaan uutta innovaatiota toiminnan kehittämiseen.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: So sad 
Päivämäärä:   21.4.17 16:39:18

Nimimerkki Hiiri kirjoitti miten varallisuuserot näkyvät talleilla.
Olen tismalleen samaa mieltä, tallilla jos missä huomaa mihin yhteiskuntaluokkaan ratsastaja kuuluu.
Jo parkkipaikalla rikkaiden hyväosaisten autot erottuvat meidän tavisten "köyhäläisten" autoista.
(Puhun nyt yksäritallista, mutta ratsastuskouluissa tilanne varmasti sama)
Hyväosaisilla on todellakin kaikkea yllinkyllin; hienot autot, kuljetuskalustot, kalliit hevoset, merkkivarusteet, nimi valkut ym ym. Itse esim. pystyn just ja just vuokraamaan toisen ihmisen omistamaa hevosta, että pääsen harrastamaan. Ratsastuskouluun ei varaa :(

On surullista miten luokkaerot ihan viimevuosina ovat kasvaneet näin rajusti. Jottain tarttis tehrä!
Luulen että ratsastuskouluilla sama tilanne. Vain parempi tuloiset pystyvät harrastamaan kalliina lajina tunnettua ratsastusta. Työttömillä, opiskelijoilla, pätkätyöläisillä ei minkäänlaisia tsäänssejä ratsastustunneille.
Lama ja heikko yleinen taloustilanne ova tehneet monista entisistä ratsastajista työttömiä, ja tätäkautta harrastus on pitänyt jättää. Myöskään lapset eivät ratsasta työttömien tai opiskelija vanhempien perheessä.

Vika asiakaskatoon ei siis ole ratsastuskouluissa eikä asiakkaissa, vaan yleisessä taloustilanteessa ja lamassa.
Tätä yhteiskuntaa on viety kyllä ihan väärään suuntaan! So sad!

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: N2 
Päivämäärä:   21.4.17 20:17:27

Tuli mieleeni sellainen systeemi että korttiin voisi ostaa lisää voimassaoloaikaa. Vaikka euro/tunti/viikko voimassaolon umpeutumisen jälkeen. Näin ehkä uskallettaisiin ostaa vielä kortteja kun tunteja ei menettäisi kokonaan jos niitä ei ehdi käyttää. Tallikin olisi tyytyväinen kun saisi ns. sakkomaksua ja saisi mahdollisesti pitää joustoa tarvitsevat asiakkaansa.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Satulaan palannut 
Päivämäärä:   21.4.17 23:09:33

Oma kouluni on joustava (tosin kallis), mutta silti mieleeni on tullut muutama asia kun palasin ratsastuskoulun tunneille:

- miksei tehdä eroa, rästiikö etukäteen vai jälkikäteen? Koska etukäteen rästijän (tiedetään muutos suht hyvissä ajoin) tunti voidaan myydä jollekin toiselle / käyttää rästimiseen. Jälkikäteen rästiminen vain lisää kausien loppuviikkojen kuormitusta, kun rästijöitä on paljon.

- selkeämmät tasot eri tunneille (toimisi ainakin aikuisten ratsastuskouluissa) ilman vakioaikaa, eli HeB-tasoinen ratsastaja voisi varata itselleen netissä kausikorttimäärän haluamiaan tunteja (joko HeB tai alemmalla tasolla), näinhän kuntosalien yhteydessä jumppatunnitkin toimivat. Jos joku haluaa vakiotunnin, niin senkin varaus onnistuisi.

- kausikortti mitoitettaisiin 1-2 tuntia lyhyemmäksi kuin kausi, eli jäisi varaa 1-2 poissaoloon (toki ilmoittaen!)

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   21.4.17 23:19:05

Aikuinen: oletko kokeillut Tuomarinkylän ratsastuskoulun pienryhmiä, joko Dumissa tai Rusalla? Rusa on pieni 9-10 hevosen toimipiste, vain aikuisille. Lämmitetty maneesi, ratikalla/bussilla pääsee lähelle. Hyvä opetus.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Sartsa 
Päivämäärä:   21.4.17 23:33:31

N2 hyviä ideoita, juuri tämänkaltaisia kaivataan! Innovaatiota, kuten joku täällä jo kirjoitti.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.4.17 01:10:17

N2:n idea ei hyödytä tallia, asiakasta kylläkin. Tai jos siihen hintaa voisi laittaa lisää 15 e/tunti niin sitten ehkä talli pääsisi jo omilleen.

Monessa paikassa kausikorttilainen voi ratsastaa kauden aikana tunteja sisään, eikö asiakkaat voisi hyödyntää enemmän tätä vaihtoehtoa? Heti kauden alussa koittaisi mennä 1-2 tuntia, jolloin ei tarvitsisi huolehtia jälkikäteen että ehtiikö rästiä.

Ja tuosta hinnasta, että kausikortissa olisi ylimääräisiä tunteja. Tavallaan siinä onkin, kausikortti on aina se edullisin vaihtoehto. Jos irtotunti maksaa 30 e, kausikortti maksaa 25 e ja jos joillakin paikoilla on vielä käytössä 10-kortti, on sen hinta 26-29 e. Jos kaudessa on 20 tuntia= 500 e kausikortilla, 10-kortilla 520-580 e ja irtona 600 e. Eli kausikortissa on tavallaan vähintään 1 "ilmainen" tunti jo mukana.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Yrittäjä 
Päivämäärä:   22.4.17 05:39:09

10 vuotta ratsikoulunpitoa takana. Jo alunperin loin tiukat säännöt vaikka maalla ollaan. Raha tulee kymmenen viikon välein ympäri vuoden. Rästien kanssa olen joustanut, vaikka suositus suorittaa kymppikortin aikana. Jos tämä kymmenen viikon välein maksu tuntuu mahdottomalta ja tai on lasten sairasteluja ym paljon niin suosittelen luopumaan vakituisesta viikkopaikasta ja käymään vaikka irtotunneilla, jolloin paljon poissaoleva asiakas hyötyy kun ei tarvitse tuskailla rästien kanssa.

Ehdottoman tärkeää on että tiedän minkä verran rahaa on tulossa minäkin aikana. En voisi pyörittää hommaa siten että kulut juoksee ja rahaa tulee ehkä joskus ja nyt ei tulekaan kun kylmä tai ihmiset lomilla.

Asiakkaiden suoraselkäisyys on vähentynyt. Hupaisia tapahtumia:

a) varaa tuntipaikan kymmeneksi viikoksi. Käy ekalla tunnilla ja laittaa viestin että maksaakin tästä irtotunnin, eikä otakaan tuntipaikkaa, koska tuli mieleen että etelänmatka nieleekin paljon rahaa. En tietenkään joustanut. Lopulta ymmärsi miksi.

b) on paljon poissa, mutta haluaa pitää vakkarituntipaikan. Ei yritäkään varailla rästejä, vaikka niitä aktiivisesti hänelle tarjoan. Jossain vaiheessa vuotta ryhtyy ehdottelemaan käyttämättömien rästien vähentämistä seuraavasta laskusta. Ei onnistu.

c) on juuri maksanut kymppikortin, josta ratsinut pari tuntia. Henk.koht elämässä ongelmaa, kysyy voiko jättää maksetut tunnit jemmaan puolen vuoden päähän. Joustan, koska hoitaa asiansa aina säntillisesti.

Esimerkkejä riittää. Pelisäännöt on oltava selvät ja niistä pidetään kiinni. Kaikki asiakkaat on samanarvoisessa asemassa. Asiakas on tärkein, muttei joka asiassa aina pikeassa ;) Nimimerkki * luetteli hyvin montako ratsastajaa tarvitaan että saa maksettua mitäkin. Meillä vaan esim kengitys maksaa enemmän kuin 3 ratsastajaa.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   22.4.17 12:39:48

Ketjua lukiessa asiakaskato kiteytyy kolmeen pääasialliseen syyhyn:

1. Suomen viitisen vuotta jatkunut taantuma ja taloudellinen epävarmuus yhdistettynä palkkojen n. 0 % korotuslinjaan
2. ratsastuskoulujen hinnoittelupolitiikka (hintojen korotukset ja erilaiset hinnoittelut eri korteille)
3. Onko ratsastuskoulu joustava korteissaan ja rästitunti/peruutuskäytönnöissä?

1. Pääasiallisin syy on Suomen heikentynyt taloudellinen tilanne ja epvarmuus tulevaisuuden näkymissä. Monissa perheissä on jouduttu säästämään tai miettimään tuloja/menoja ja karsimaan vähemmän tarpeellisista menoista. Tulot ovat voineet pienentyä työttömyyden tai pelko sen uhasta, pätkätöiden tai määräaikaisten töiden epävarmuudessa. Silloin ensimmäisenä, varsinkin, lapsiperheissä, mutta pakosti myös aikuisten taloudessa säästetään harrstusmenoista. Asuntolainan hoitaminen on ykkösprioriteetti. Seuraksena on, että harrastus lopetetaan, vaihdetaan edullisempaan tapaan harrastaa (villit tallit/vuokraus), vähennetään harrastuskertojen määrää tai yhdistetään loma ja harrastaminen (ratsastusleirit/kurssit Suomessa tai Virossa). 5-tunnin kortit ovat hyvä ratkaisu silloin, kun rahaa on vähän, mutta silloin tällöin voi hankkia kortin.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   22.4.17 13:01:48

Jos on rahasta puutetta, kannattaa katsastaa koko alueen tallitarjonta, hankkia vuokrahevonen, mennä ravi-tai muulle pikkutallille avuksi.

2. Ratsastuskoulujen hinnoittelupolitiikka Suuret erot korttihinnoissa ja joustamattomuus sairaustapauksissa aiheuttaa sen, että mikään ei ole oikein hyvä systeemi laskutaitoiselle ja rahanarvon tuntevalle asiakkaalle. Tyhjästä haluaa harva maksaa ja osalle se on kynnyskysymys, ostaaka palveluita yrityksestä x! Irtotunneilla kukaan järkevä ei yleensä edes satunnaisesti käy. Niillä on niin suolainen hinta nykyään, että näin tallit karkoittavat mahdollisesti kiinnostuneet kokeilijat.
Kausikortti voi olla ok, jos ratsastat tunnin viikkossa, ehkä vielä kahdella viikkotunnilla voi menetellä. Mutta usein jo kahdella tai useammalla viikkotunnilla se tulee ratsastajalle sellaiseksi taakaksi ja kiveksi kengässä, että sitä riesakseen ei moni halua. Minä myös olen harrastanut aktiivisesti jopa 3 - 5 viikkotunnilla, mutta korvaussääntöineen kausikortti on ehdoton ei. Työssäni on ihan riittävästi minuuttiaikataulua ja stressiä, jota en vapaa-ajalleni halua ottaa. Tiukat korvaussäännöt ajavat ahdinkoon pakkasten takia, sairauden tai työ- tai muiden pakollisten menojen takia. Ei kiitos!

Usein jo kaudessa kaksi äkillistä sairastumista vie kausikortin tappiolle, jos talli on ottanut käytännökseen, että samana päivänä sairastuminen aiheuttaa tunnin menetyksen. Tallinomistajasta voi tuntua oivalliselta siirtää yrittäjän riski asiakkaalle, mutta asiakas voi olla tästä toista mieltä.
Myös osa yrittäjistä katsoo oikeudekseen muuttaa ratsastustunti teoriatunniksi pakkasella tai lyhentää tunnin kestoa ja asiaakkaan tehtävksi jää maksaa normaali hinta.
Kannattaisiko ajatella, että vakioasiakkaan kerran- pari vuoteen sattuvat sairastuminen ja sen vuoksi äkillinen peruutus ja korvaaminen toiste on sitä joustavuutta, jolla saa asiakkaan pysymään asiakkaana kuin, että korttisääntöjen tiukennukset vievät asiakkaan muualle harrstamaan tai muihin harrastuksiin. 25 - 30 euroa on iso raha palkansaajallekin maksaa tyhjästä. Hevoselta säästyy tunnin työ ja pieni kausivaihtelua on eduksi hevosille; välillä helpompia päiviä tai viikkoja.

Kymppikortit on monelle hyvä ratkaisu ja itse pidän niistä eniten. Asiakkaalle jää hieman jouston varaa. Kymppikortin vika viikolle sattunut sairastuminen tulee saada korvata. Hyvä tapa on myös, että kymppikortin voimassaoloajan ylittävistä tunneista on joko joustoa tai asiakas maksaa kymppikortin ja irtotuntihinnan erotuksen.

Tallien hinnoittelu-ja korttipolittiikka vaikuttaa monella tallin valintaan tai päätökseen lopettaa tietyssä paikassa ratsastus.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   22.4.17 13:26:50

3. Kolmosta sivusin jo korttikäytönnöissä. Suhtautuminen sairaustapauksiin on osa joustavuutta. Talli,joka ilmoittaa, että tunnit on peruttava kaksi vuorokautta aikaisemmin, tai samana päivänä peruutuksissa edes sairastapauksissa ei saa korvata, taikka menettää kurssin/leirin etumaksut sairastapauksissa taikka rästiminen maksaa ekstraa tai asiakas joutuu yrittäjäksi ja myymään tuntinsa, jos ei pääse tunneille, menettää asiakkaitaan joustavuuden puutteen takia. Huonoina aikoina asiakkailla on mahdollisuus valita, ja näillä säännöillä moni talli hinnoittelee itsensä ulos taloudellista ajattelua omaavilta asiakkailta. Näillä talleilla asiakaskato iskee hyvästä laadusta ja puitteista huolimatta.

Kausikorttitallit menettävät vuorotyöläiset, ammateissa, joissa voi joutua sijaistamaan usein toista myös iltaaikaan, pienituloiset tai vaikka työttömät, jotka eivät uskalla ottaa kausikorttia, jos yhtäkkiä tuleekin töitä tai joutuu muuttamaan. Myös monilapsisille perheille kausikortti voi olla hankala. Tänä syksy- talvikautena meilläpäin on ollut kaksi influenssaepidemiaa ja kaksi vatsatautiepidemiaa. Kun yrittäjä suhtautuu joustavasti asiakkaisiin, saavuttaa hän potentiaalisesti suuremman määrän asiakkaita vuoden aikana. Kolme viikkotuntia ratsastava asiakas tuo tallille 150 tunnista rahaa ( - mahdollisesti kolme äkillistä peruutusta), joissa talli joustaa tai talli menettää tämän asiakkaan, joka voisi tuoda 150 tunnin maksut vuodessa. Tätä osa yrittäjistä ei tunnu ymmärtävän, vaan kun meillä on nämä hyväksi havaitut tiukat säännöt.

Paras hinnoittelusysteemi menneisyydestä oli eräällä kartanolla. Maksut perittiin kuukausittain jälkikäteen. Mitä enemmän ratsastit, sitä halvemmaksi tuntisi muuttui. Neljä tuntia kuukaudessa perushinta, yli sen hieman alennusta, 10 tunnin jälkeen lisäalennusta ja taas yli 15/20 tunnin jälkeen tuntihinta halpeni. Jo kolmella viikkotunnilla oli merkittävästi halvempi ratsastaa kuin yksittäisellä tunnilla.

Ennen myös kovilla pakkasilla - 20 tai routakeleillä monissa paikoissa sai tunnin puoleen hintaan, jos halusi tulla ratsastamaan. Näin hevonen saatiin liikkeelle ja ratsastaja sai kompensaation, koska näillä tunneilla ei laukattu ja raviakin mentiin vähän tai ollenkaan(routa).

Ratsastajan ratsastuskoulun valintaan vaikuttaa myös opetushevosten taso ja terveys, opetuksen taso (opettajan koulutus/ryhmien tasalaatuisuus jaryhmäkoko), hevosten hyvät/huonot varusteet sekä hevosten hyvinvointiin ja eläinsuojelulliset asiat.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Aikuinen asiakas 
Päivämäärä:   22.4.17 18:55:49

Nimimerkki h:lla loistavaa tekstiä. Hyvin kiteytetty, osui asian ytimeen.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.4.17 00:42:48

Juu, asiakkaan kannalta hyvin kiteytetty :)

1. ratsastuskoulu ei voi mitään taloustilanteelle, vaan sekin kärsii omalta osaltaan hintojen noususta ilman palkankorotuksia (hintoja on pakko nostaa jos heinän, sähkön, polttoaineen, kuivikkeen ja rehujen hinnat nousevat). Ja vaikka hinnat nousevat, ne eivät peitä nousseita kuluja.

2. Hinnoittelupolitiikka on pakon sanelemaa. Jos ei ole varmuutta tuloista, ei pysty pitämään hevosia. Kävisittekö itse töissä niin, että teille sanotaan että ehkä saatte palkan jos käy asiakkaita ja jos ei käy niin olette sitten ilman, mutta teette työt silti?

3. Jouston puute on myös pakon sanelemaa, sitä sivuttiinkin jo yllä. Lisäksi voisi kysyä, että tokihan te teette työssänne ylimääräisen vuoron oman perään samalla palkalla koska työkaveri sairastui? Pitää joustaa, eihän työkaveri voinut tietää sairastumista ja kun kerta olet jo paikalla niin hyvin voit tehdä pari tuntia pidempään eikä siitä tarvitse palkkaa kun kerran olit jo paikalla.

Ymmärrän hyvin että pienillä tuloilla se pari kymppiäkin on paljon, niin se on minullakin ja tallin tuloissa se on myös paljon, varsinkin jos viikossa jää useampi saamatta.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: TavisAsiakas 
Päivämäärä:   23.4.17 07:44:27

Joistakin tämän topikin viesteistä saa vähän sellaisen vaikutelman, että ratsastus on tai sen pitäisi olla jokaisen perusoikeus..

Ne ratsastavat, joilla on varaa, ja muut sitten harrastavat jotain halvempaa lajia. Ihan turha itkeä, että on liian kallista. Niin moni muukin harrastus on todella kallis (vaikkapa jääkiekon pelaaminen joukkueessa) ja sitäkin harrastavat vain ne joilla on varaa.

Jos taas tunneilla ei käy tarpeeksi asiakkaita ja tallin pyörittäminen ei kannata, yrittäjä laittaa pillit pussiin niin kuin mikä tahansa muukin yrittäjä.

Elämä on välillä julmaa ja ratsastus on hyvätuloisten harrastus (mikä ei todellakaan ole niitä julmimpia asioita tällä pallolla).

Jotenkin tuntuu hassulta että aikuiset (?) jaksavat niin paljon itkeä korkeiden hintojen vuoksi. Eivätkä kaikki tietenkään ole itkeneet tässä ketjussa (vaan esittäneet kehitysideoita) mutta kyllä ne ideat on varmasti käyty aikoinaan läpi talliyrittäjien päässä. Ei ole mitään järkeä harjoittaa elinkeinoa tappiolla tai sitten kauhealla riskillä ja jatkuva stressi takaraivossa.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: KASKASKAS 
Päivämäärä:   23.4.17 08:37:29

AMEN! Juuri näin TavisAsiakas!

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: (A)asiakas 
Päivämäärä:   23.4.17 08:42:26

Täysin samaa mieltä kuin TavisAsiakas.

Yrittäjiltä tuntuu unohtuneen se, että yritystoimintaan kuuluu aina riski, ja sitä ei voi (tai ei saisi) siirtää asiakkaalle. Esim. *:n 3. kohdassa mainitsema "tokihan te teette ylimääräisen vuoron samalla palkalla, jos työkaveri sairastuu". Palkansaaja ei yleensä tee (toki TES:stä riippuen, millä perustein palkka muodostuu), yrittäjä tekee. Elämän valintoja.

Aiemmin mainitusta Ruotsista on pakko todeta, että vaikka ratsastaminen siellä hieman halvempaa voikin olla, niin Ruotsi on kyllä luokkayhteiskunta. Tiettyyn sukuihin kuuluminen avaa ovia mukavasti. Suomen viimeaikaiset talousmuutokset ovat vain paluuta vanhaan, ei ratsastus esim. 1980-luvullakaan ollut kaikkien harrastus!

Toki asiakkailtakin näyttää puuttuvan realismi. Aikuinen etsi yllä pientä ratsastuskoulua, jossa maneesi & pienryhmiä ja johon pääsee Pohjois-Helsingistä julkisilla liikennevälineillä. Lähtökohtaisesti kannattava ratsastuskoulu ei voi olla kovin pieni, ellei yrittäjän leipä tule jostakin muualta. Maneesi vaatii tietyn käyttömäärän, jotta tunti- ja ratsastajakohtaiset kustannukset ovat järkeviä. 10 tuntihevosen koulussa voi päivittäisiä tunteja olla 2-3, joten ratsastuksenopettajaa voi olla vaikea löytää - tai sitten ratsastajakohtainen kulu on jälleen iso, kun opettajan palkka jyvitetään pienelle ratsastajamäärälle. Hyvä sijainti, julkisen liikenteen reittien lähellä, jälleen kerran maksaa.

Kekseliäisyyttä varmasti yrittäjiltä vaaditaan, ja meiltä asiakkailta sitä realismia.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Ei hyvä suuntaus 
Päivämäärä:   23.4.17 08:59:12

Tällä maailman menolla ratsastuskoulut häviää kohta kokonaan; vain rikkaat harrastaa ja hekin yksityistalleilla luxuspuitteissa. Heillä on varaa valita ja sanella mitä harrastukseltaan haluavat.
Tavantallaajilla ei varaa ratsastaa (palkat junnaa , hinnat nousee), toisaalta ei edes aikaa harrastaa kun työ vie kaikenajan harrastamiselta; on pätkätyötä siellä täällä ja työajatkin mitä millonkin työnantaja sattuu keksimään, on nolla tuntisopimusta, työttömien määrä kasvaa kokoajan ...maailma muuttumassa todella huonoon suuntaan, ja tämän hetken hallitus oikein ruokkii tämän suuntaista muutosta.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: taavi 
Päivämäärä:   23.4.17 10:44:35

Työajat vaan pidentyy, palkkoja leikattiin 30% työnantajan yksipuolisella ilmoituksella. Asumismenot nousee, ruokaa ei ole varaa nostaa.
Ainoa halpa harrastus on kävely/juoksu tuolla asfalttiviidakossa.
Tasa-arvoinen yhteiskunta on mennyttä, rikkaat ostaa 56metrin purjeveneitä ja sadan tonnin kaakkeja, köyhät yrittää edes saada 10x korttiin pulloja kerättyä. Tai hakevat sossusta harrastuskulut niin pääsevät ilmaiseksi harrastamaan. Keskiluokkaa maksaa kaiken itse, eivät ole oikeutettuja mihinkään tukiaisiin ja nekin joutuu tekemään kohta kahta duunia että pystyy elämään ja kustantamaan lasten harrastukset. Jopa uimahallin lippu maksaa 7 euroa!

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Laman lapset 
Päivämäärä:   23.4.17 11:11:34

Syy asiakaskatoon on ynteiskunnallinen. Taitamattomuutta on ajettu maan asiat tähän jamaan.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: taviskans 
Päivämäärä:   23.4.17 11:13:23

Hienoa keskustelua ja järkeviä mielipiteitä! Sellaista mietin, miksi ei voi maksaa aina yhtä tuntia kerrallaan? Tietysti tunti pitää olla varattu ja mielellään ihan viikko vakiotunti, mutta miksi pitää tässä taloustilanteessa olla syys- ja kevätkausi? Kun monella on rahasta tiukkaa, niin ehkä viikottain pienemmän rahasumman irrottaminen onnistuu monelta paremmin. Toisaalta, ratsastuskoulujen vaikea periä maksua tunneista mitä ei ratsasteta. Onko yleensäkään enää tällaista kertamaksu-mahdolllisuutta talleilla?

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Pirke 
Päivämäärä:   23.4.17 11:25:14

On mahdollista maksaa jokainen tunti irtotuntina, mutta se maksaa kolme euroa enemmän kuin 1 tunti kymppikortista. Ei kukaan käytä tätä mahdollisuutta.
Meillä on kyllä täällä sellainenkin aika erikoinen ilmil, että rästitunnit vain jätetään ratsastamatta, vaikka siihen olisi mahdollisuus. Vanhemmat siis ostavat 10 tuntia, lapsi ratsastaa niistä kahdeksan ja taas ostetaan uudet 10 tuntia. Lapsi voi hengailla tallilla muuten kaiket illat, mutta ei ratsasta????
Silloin tulee sellainen olo, että ei tämä kauhean kallista taida olla.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   23.4.17 11:25:39

On yksioikoista ajattelua, että hinnoittelupolitiikka ja joustonpuute on pakon sanelemaa. Hallituksetkin ovat Suomessa toitottaneet 90-luvusta lähtien, että tämä on ainut vaihtoehto. Silloin kriittisesti ja omilla aivoillaan ajattelevien hälytyskellojen pitäisi soida. Jälkikäteen on todettu, että se ainut vaihtoehto oli loppujen lopuksi huonoa taktiikkaa, joka syvensi laman kestoa ja vaikutuksia.

Hinnoittelupolitiikka ja jouston puute kolahtaa yrittäjän omaan nilkkaan kilpailutilanteessa. Joskus aiemmin hevosalalla oli yrittäjien markkinat, mutta kilpailutilanteen kiristyessä, on asiakkailla aidosti mahdollisuuksia valita tallipaikka tai ratsastuskoulu - asiakas päättää, yrittäjä säätää.

Asiakaslähtöisesti toimiva yritys menestyy paremmin; mitkä on asiakkaiden toiveet ja mitä puutteita asiakkaat vierastaa/poisvalitsee? Kaupallinen koulutus (laskentatoimi/markkinointi) tekisi terää myös tallinpidossa.

Asiakaskato tallipaikoissa ketjussa yksi yrittäjä on sitä mieltä, että parempi periä 600 e neljältä hevoselta kuin hoitaa kuutta hevosta 400 euroa kuukaudella. Jotkut yrittää vihjata suuruuden ekonomian eduista - kiinteät kulut laskee/tallipaikka ja toki asiakas valitsee myös hinnanperusteella. Lyhytnäköistä on vetää hinnat ylos ja korottaa vuosittain/kaksi kertaa vuodessa aikana, jolloin talous polkee paikallaan.

Jos yrittäjän yrityksenprofiili ja asiakkaan tarpeet ei kohtaa, niin yrityksellä asiakkaat vähenee ja toiset yrittäjät hyötyvät tästä. Asiakas aina valitsee itselleen parhaan vaihtoehdon. Toki vieläkin osa asiakkaista on paikkauskollisia. Toisaalta, mitä enemmin ihminen vaikka muuttojen tai matkailun myötä käy eri talleilla, sitä selkeämmin hän pystyy vertaamaan ja valitsemaan mieleisensä tallikonseptin. Hän näkee eri tasoisia talleja, eri tavalla toimivia talleja, ymmärtää hinta-laatusuhteen päälle.

Parhaiten menestyvät tallit ovat pitkällä tähtäimellä maltillisesti hinnoittelevat tallit, joilla asiakasmäärä pikkuhiljaa nousee. Ylimpään hintaluokkaan (myös puitteiltaan) itsensä nostavat tallit voivat menestyä siellä, missä on rahaa, mutta oman hevosen pitäminen keskituloisellekin vaikeaa (Helsinki). Pienissä kaupungeissa ei ole riittävästi tälläisille talleille maksukykyisiä asiakkaita. Yksi vaihtoehto tallille on erikoistua viikonloppu- ja kesäleireihin. Kalliit hinnat ilman katetta näivettävät tallin toiminnan.

Onko joustavuuden puute ainut vaihtoehto? Ei! Yrittäjä sanoo, että ei käy, jos yhdellä viikolla on 80 asiakasta ja toisella 100. Kyse on kuitenkin kausikorttitallista. Asiakas on maksanut tunneista. Hevosten työmäärä vaihtelee vain hieman. Toisella viikolla hevosilla olisi 10 tuntia ja toisella viikolla 13 tuntia viikossa eli hyttysen pierun verran vaihtelua, jos kahdeksan hevosta. Kuudella hevosella olisi eka viikolla 13 tuntia ja toisella viikolla 16 tuntia. Joka tapauksessa talleilla tulee olla 1 - 3 hevosta ekstraa, hevosten sairastumisten vuoksi. Suurempi hevosmäärä mahdollistaa tallin joustavuuden - yhden hevosen kustannukset on pieni hinta. Tuntihevonen juoksee rahaa tallille helposti 1000 - 1500 euroa kuussa. Hevosen elinkustannukset on noin 150 - 200 euroa.

On epätodennäköistä, että yhdellä viikolla olisi noin suuret vaihtelut. Todennäköisempää on, että peruutuksia tulee paljon tasaisemmin ja korvaukset jakaantuvat tasaisemmin. Pakkasjaksolla asiakkaita tulee vähemmän (jos ei ole luotu pakkoratsastussysteemiä - asiakas ei voi perua pakkasten takia) ja vuodessa on ehkä pari viikkoa, jolloin on suurempi tautiepidemia meneillään. Kausikorttitallit luovat kausikorttisysteemillä paineen kausien loppuun. Tässä mielessä 10/20 tunnin kortit hevosystävällisempiä.

Lisää siis joustoa! Moni asiakas voisi tulla tallin asiakkaaksi tässäkin ketjussa, jos tallilla on joustoa eri asiakasryhmiä kohtaan. Työelämä on Suomessa niin suuren muutoksen kourissa, että tämä kannattaa ottaa huomioon.

Tallin sivujen pikapäivitykset on toimiva tapa. Ilmoitetaan tunnit, joilla on tilaa tallin sivulle tai someen. Moni ratsastaja saattaisi tulla tunnille, kun huomaa tänään estetunnilla tai helppoB-kouluryhmässä vapaa paikka. Näin tiedonkulun lisääminen parantaa tuntien täyttöastetta.

Joku aiemmin ehdotti ketjussa, että kortin sitominen tuntiin on monelle huono asia. Kannattaa toimia asiakkaiden kohdalla, että voi varata viikkotunnin tai korttilainen varaa itselleen oikeuden mihin tahansa esim. helppoB, jossa on tilaa, ryhmään - näin pääsevät ratsastamaan myös epätyypillisten työsuhteiden ihmiset ilman paineita. Kun tunnit päivitetään nettiin, on ihmisten helppo löytää sopivat ajankohdat ilman puhelinrumbaa (jonkin ajanvaraustaulukon käyttö). Kaikkien ratsastuskoulujen ja tallien kannattaa pitää omat facebookinsa avoimina kaikille - näin kuka tahansa vieraileva saa tietoa tallista ja innostuu varaamaan tunteja. Some on talleille tärkeä mainosreitti. Katsokaapa vaikka joidenkin isojen tallien kesäleirikuvapäivitysten käyttö. Tehokasta markkinointia vaikkapa nämä maasto+vesiotokset!

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Totta 
Päivämäärä:   23.4.17 12:56:24

Erittain hyvä kirjoitus, kiitos h!

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: CC 
Päivämäärä:   23.4.17 13:02:34

h:lta valtavasti täyttä asiaa, olen lähes kaikessa samaa mieltä, joten ei tarvitse kerrata.
Sen verran kuitenkin lisään omia mielipiteitäni, että ratsastuskouluja on myös erilaisia, vielä toiminnassa on joitakin seuran omistamia, joiden ei tarvitse tai kuulukaan tuottaa valtavasti voittoa. Toki voitto on hyväksi ja sen rahan voi sitten laittaa vaikka laadukkaampiin hevosiin.
Yrittäjien pitää tietysti ansaita leipänsä, mutta usein käy kyllä mielessä olisiko pahimpien valittajien kannattanut valita jokin muu ala toimeentulonsa varmistamiseen. Jos se oma toimeentulo ja jatkuva sairastavien asiakkaiden suhde kengitystä kaipaaviin hevosiin on mietinnässä (näin vähän kärjistetysti) ja tämän vuoksi ei asiakaspalvelu ja jousto pelaa, niin kannattanee laittaa ne pillit pussiin ja tehdä jotain muuta.
Myös hevosia voi ja pitää ajatella, kuten h myös ansiokkaasti tuo esiin. Se, että jollain viikolla on vähemmän tuntilaisia on hevosille vähemmän töitä ja vaikka esille on tuotu myös se, että jollain tallilla hevoset pääsevät "villiintymään" kun asiakkaita on niin vähän, niin huomattavasti tavallisempaa on, että hevoset tekevät jatkuvasti paljon töitä ja niille on vaan hyväksi tehdä kevyempi päivä tai viikko.
Olen myös sitä mieltä, että kaikkien hinnankorotusten ja joustamattomuuden jälkeen vielä talliin sitoutuneille ja todella pitkään käyneille vakiokävijöille voi helpommin antaa joustoa ja korvausmahdollisuuksia peruuntuneille tunneilleen ja jättää maksuja sairastapauksista ottamatta, kuin uudemmille asiakkaille. Palkitaan niitä kanta-asiakkaita vaikka kuinka monessa muussakin yritystoiminnassa. Stockmannista lähtien on erilaisia kanta-asiakasohjelmia ja etuisuuksia.
Tiedän, että tämä loukkaa yhdenvertaisuutta, mutta ei se nyt yksin ole mikään ratsastuskoulunpidon ykkösprioriteetti. Tietenkään mihinkään sääntöihin ei ehkä sovi kirjoittaa, että kun olet käynyt 15 vuotta kolme viikkotuntia viikossa vakiona saat alkaa peruutella vasta samana päivänä tai saat umpisuolileikkauksesta kolmen viikon jatkon korttiisi. Nämä voi sopia kahdenkesken asiakkaan kanssa.
Lähtökohtaisesti antaisin paljon enemmän joustomahdollisuuksia kaikille, mutta myös pitkästä sitoutumisesta talliin voi palkita. Mietin mitä meidänkin perheemme (vähimmillään yhden, tosin monta viikkotuntia ja enimmillään kolmen ratsastavat, joista kaikilla vähintään kaksi viikkotuntia) on rahaa kärrännyt yhdelle ja samalle ratsastuskoululle pian 16 vuotta niin olisi kummallista jos esimerkiksi jonkun meistä pidempään sairastaessa emme saisi joustoa. Pahin tapahtuma oli kun tyttäreni putosi maastossa ja mursi kätensä kahdesta kohtaa. Tästäkin tapahtumasta sai sovittua koulun kanssa niin, ettemme menettäneet tunteja tai rahaa, vaikka tunnit oli maksettu etukäteen. Joustoa on riittänyt myös muiden kuin ratsastusonnettomuuksien ja sairastumisten aikaan kuten myös muuton, vesivahingon ja muiden ongelmien aikana. Mutta myös me olemme joustaneet tarvittaessa, kun useampi hevosista oli sairaana ja muiden työmäärä alkoi olla liian suuri, niin pidimme taukoa ja vähensimme käyntikertoja. Oli helpompi sopia meidän pitkään käyneiden kanssa kuin myydä uudehkoille asiakkaille eioota. Autamme myös uusia kävijöitä ja neuvomme "talon tavoille".
En koskaan sitoutuisi ratsastamaan ilman pakkasrajaa (olen astmaatikko) enkä maksaisi sairauden takia peruutetuista tunneista. Jos joskus kävisi niin, että todella unohtuisi kokonaan peruuttaa niin siitä toki maksaisin sakkomaksun. Näin ei ole ikinä käynyt.
Lopuksi vielä, että oli oikein mielenkiintoinen ja kannatettava idea, että voisi maksaa tuntejaan jälkikäteen sen mukaan paljonko on käynyt. Tuollaisesta en ole ennen kuullut mutta vaikuttaa tosi mielenkiintoiselta. Paljon ratsastavia on kuulemma joillain talleilla palkittu esim. halvemmalla viikon kolmannella tunnilla ja tällainen systeemi saisi varmaan meidätkin innostumaan vielä lisätunteihin.
Mutta kyllä meidänkin perheessä vaanii uhka irtisanomisista ja lomauttamisista eikä oikein mistään tahtoisi maksaa etukäteen tai sitoutua pidemmäksi aikaa. Mutta summa summarum, liika sitouttamisen yrittäminen ja joustamattomuus lopulta vain vähentää sitä sitoutumista.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: voitto 
Päivämäärä:   23.4.17 13:07:06

Jos ratsastuskoulu on Oy tai Oyj päätteinen niin silloin niiden ainoana tavoitteena on voiton tuottaminen osakkeenomistajille.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.4.17 14:21:03

Hienoa keskustelua!

Yksi hyvä vaihtoehto olisi sallia "puolikkaiden korttien" osto ja tarjota mahdollisuus joka toinen viikko ratsastamiseen niille, joilla ei varat riitä enää joka viikkoisiin tunteihin. Kaksi tällaista ratsastajaa täyttäisi kuitenkin sen yhden vakkarin paikan ja toisi saman rahan.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.4.17 14:39:11

Muutamilla tietämilläni talleilla toimii tuntipörssi todella hyvänä tuntiperuutusten tasaajana. Tunnit tulee peruuttaa edellisenä päivänä, mutta jos sattuu sairastumaan, niin pörssin kautta voi saada ihan parissa tunnissakin sijaisratsastajan. Asiakkaan riski menettää rahaa on tällöin pienempi ja kausikorttiin on helpompi sitoutua.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Ex tuntilainen 
Päivämäärä:   23.4.17 15:34:56

Hyvä ja mielenkiintoinen keskustelu aiheesta. Totta on että näin matalasuhdanteen aikana eivät ratsastuskoulut voi pyöriä samalla konseptilla kuin nousukautena. Lisäksi työelämän kuviot, työajoista lähtien ovat muuttuneet niin rajusti ettei vanhoilla käytännöillä voida toimia. Enkä usko että vanhaan on paluuta, maailma on muuttunut pysyvästi, ja muuttuu edelleen.
Pysyäkseen mukana kilpailussa asiakkaista, sekä ylipäätään liikuntapaikkana-harrastepaikkana, tulisi ratsastuskoulujen omistajien tosissaan miettiä tässäkin keskustelussa väläytettyjä toiminnan muutoksia, että joustoja ratsastustunti käytäntöihin.
Jos ratsastuskoulut eivät osaa muuttua ja muuttaa käytäntöjään, kohta ollaan tosissaan tilanteessa että vain ne rikkaimmat ja hyvätuloisimmat harrastavat ratsastusta, ja hekin yksityistalleilla omine hevosineen ja valmentajineen.
Ratsastuskoulut kuolevat pois, asiakaskato syynä.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   23.4.17 19:41:55

Yritetään nyt kerran vielä selittää. Eli jos tallilla on kausikortti ja sen on ostanut 100 ihmistä, on tallinpitäjälle ihan sama kuinka monta ratsastajaa viikolla pääsee paikalle. Täytenä viikkona hevoset tekevät enemmän, vajaana ne saavat helpomman työviikon. Ratsastuskoulu kuitenkin saa tuloja niin että menot peittyvät ja tallinpitäjäkin voi saada palkkaa.

Jos taas tallilla on 100 kymppikortin ostanutta, varaudutaan siihen että viikossa kävisi 100 ratsastajaa. Jos silloin käykin vain 80, on ratsastuskoulu jäänyt tappiolle 20 ratsastajan verran.

Se toivomanne jousto siis maksaa tallille. Kyllä, yrittäjillä on riski, mutta sitähän juuri koitetaan kausikortilla minimoida. ja kyllä, asiakkaan kustannuksella, mutta niinhän kaikki yritykset tekevät, jopa kunnat ja kaupungit. Esim. hammaslääkäriaika on meidän kaupungissa peruutettava vähintään 24 h aikaisemmin, muuten pitää maksaa ja ihan sama mikä syy on.

Ratsastuskoulujenkin täytyy sopeutua tähän aikaan ja valitettavasti tämä tarkoittaa tiukempia ehtoja, koska jostain se raha on saatava. Tämä myös aiheuttaa sen, että osan ratsastajista on lopetettava. Se on harmillista, mutta ratsastuskoululla ei ole varaa sponsoroida ketään.
Tosiasia on, että kausimaksun maksanut asiakas on parempi kuin silloin tällöin käyvä. Harmillista jos joku pitkään käynyt joutuu sen takia lopettamaan, mutta sille ei voi mitään, kyse on siitä että talli ylipäätään pysyy pystyssä.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: näinhän se menee 
Päivämäärä:   23.4.17 19:58:47

Vertailun vuoksi, tilanne autokauppiaan luona:
"Hei! Mä niin kovasti haluaisin tuon bemarin!! Niin nätti ja ihana auto, mä haluan sen!! Ei mulla kyllä oikeasti ole siihen varaa, mutta jos saan todella joustavan osamaksusopimuksen, niin voisin sen kuitenkin ostaa. Siihen sopimukseen kuuluisi sitten, että voin maksaa osamaksuja aina silleen kun pystyn, ja jos jään vaikka työttömäksi, niin lunastatte auton takaisin samalla hinnalla millä sen teiltä ostin! Miltä kuulostaa, tehdäänkö kaupat? Mun on hei ihan PAKKO saada just tuo bemari, kun mun tuttavalääkärilläkin on samanlainen. Jos en tuota saa, niin se on yhteiskunnan vika ja Suomi on ihan läpimätä maa!! Niih! Yhteiskunnan vika on, että tuo bemari on niin kallis eikä mulla oikeesti olis siihen varaa. Mutta kun mä niin haluan sen, niin ymmärrätte varmaan herra autokauppias, että teidän tulisi nyt kunnolla joustaa!!"

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: alaarvoista 
Päivämäärä:   23.4.17 22:02:34

näinhän se menee- lapsellista tekstiä!

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: 90 
Päivämäärä:   23.4.17 22:39:25

Kaikki haluaa kaiken. Ihmisillä on varaa harrastaa pienemmälläkin palkalla, mutta ei haluta tehdä valintoja. Ostamisesta kaikki on kiinni. Mistä haluat tinkiä? Asuminen,Kahvilat, ulkona syöminen, vaatteet,sisustaminen, leffat, matkustus, hieronnat, meikit, kampaajat... Itsellä on aina riittänyt rahat harrastaa pienellä sumplimisella. Parhaimmillaan kävin 3 viikkotuntia pk-seudulla kallilla tallilla. Nykyään oma hevonen ja vielä enemmän saa tehdä valintoja. Kannattaa istua alas ja käydä ihan ajatuksella omat tulot, menot ja halut läpi.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Arja 
Päivämäärä:   24.4.17 06:43:50

Suurin ongelma mielestäni harrastusten ja työn yhteen sovittaminen, ja tässä tapauksessa kyse ratsastustunneista.
Yhä harvempi tekee töitä säännöllisillä päivätyöajoilla, joka johtaa siihen että vakituiseen viikkotuntiin on täysin mahdotonta sitoutua vaikka rahaa löytyisikin. Saattaa tulla esim. useamman viikon putki iltavuoroa yms.
Ratsastuskortti järjestelmiin enemmän joustoa, on kohtuutonta vaatia kymppikorttia ratsastettavaksi kolmen kuukauden sisään ostamisesta! Vertailuksi uimahalliin 10 kortti tai 50 krt kortti on voimassa 2 vuotta ostopäivästä!

Tiukat korttijärjestelmät tekevät vain sen että ihmiset siirtyvät muiden, joustavammilla systeemeillä toimivien lajien pariin.
Ryhmäliikuntaa järjestetään aamusta-iltaan, ja lunastetulla kortilla voi osallistua itselle sopivaan ryhmään,itselle sopivaan aikaan silloin kun tuövuorot antavat periksi.
Kuntosaleille pääsee sisälle lähes 24h erillisellä kulkutunnisteella.
Myös uimahallit järjestävät vesijumppia aamulla, päivällä, illalla, ja näin ollen vuorotyöläinen pystyy osallistumaan kortillaan itselleen kulloinkin sopivaan aikaan.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: dws 
Päivämäärä:   24.4.17 09:06:46

Eivät hevosalan yrittäjät ilkeyttään noita kausikortteja myy vaan siksi koska on pakko. Jos asiakkaita riittäisi aina peruutuksista huolimatta niin ei silloin tarvitsisi kausikortteihin asiakkaita sitoa. Nyt vaan on sellainen tilanne että jos raha jää tunneista saamatta, täytyy tinkiä jostain muusta (omasta palkasta, hevosten rehuista/kengityksistä/varusteista, remonteista jne).

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: haumau 
Päivämäärä:   24.4.17 09:55:16

Itse vuorotyöläisenä en aina saa vapaaksi niitä iltoja joina mulla on viikottaiset kaksi ratsastustuntiani, mutta pystyn yleensä ne ratsastamaan lähiaikoina siitä kun olen ne ilmoittanut.. Helpottaa sekin että voin mennä vaikka aamulla tunnille.. Meillä onneks on sopimuksen mukaan myös aamulla tunti

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Merkku 
Päivämäärä:   24.4.17 11:05:06

Luin koko keskustelun ja minusta tässä puhutaan tosi monesta eri tilanteesta. On esimerkiksi eri asia jos talli on ratsastusseuran hallinnoima tai se on osakeyhtiö tai yksittäisen ammatinharjoittajan tulonlähde.

On myös ihan eri asia, että haittaako asiakaskato siinä tapauksessa jos niiden usein peruuttavien ja jatkuvasti työn tai sairauksien takia joustoa kaipaavien tilalle on tulossa täyttä kausihintaa maksavia ja aina tunnilleen pääseviä. Vai onko niin, että tunneilla on jatkuvasti tyhjää kun tulijoita ei ole. Tällöinhän on järkevää pitää se vaikka joka toinen viikko ratsastamassa käyvä asiakkaana kun muuten ei ole täyttä ryhmää koskaan.

Jos vaikka kymmenen vuotta säännöllisesti käyneellä sattuu asunnossa vesivahinko ja hän joutuu tilapäismajoitukseen perheineen ja ei saa järjestetty pääsyä ratsastustunneille (harvalle ne ovat kuitenkaan ykkösasia kun jotain vakavaa sattuu ja järjestelyt ovat vaikeita muutenkin) niin annetaanko hänelle aikaa kymppikorttiin lisää tai annetaanko kausimaksetut tunnit ratsastaa myöhemmin. Tästä voi riippua tuon ihmisen halu jatkaa tallilla.

Ratsastuskouluyrittäminen ei ole mitään hyväntekeväisyystoimintaa ja köyhimmillä (esim. työttömillä) ei missään tapauksessa ole varaa ratsastaa edes joka toinen viikko, mutta inhimillisyyttä, empatiaa ja joustoa kaipaisin tilanteissa jossa se vakiotuntilainen ei vaikeuksitta pääse tunnilleen. Tällaiset pidemmät poissaolot ilmoitetaan kerralla ja tunnille taatusti saa jonkun tilalle ja jos ei saa niin ei sitä olisi saanut ilman poissaoloakaan. Ja tämä tuntilainenhan kuitenkin on maksanut kaikki tuntinsa ja ratsastaa ne viemättä kenenkään muun paikkaa, joskin myöhemmin kuin alunperin piti. Ei tästä koululle pitäisi mitään suunnatonta tappiota tulla. Ja säilyy jatkossa taas säännöllisesti ratsastava asiakas. Minusta tälläisilla keinoilla sitoutetaan, ei tiukoilla säännöillä.

Oli erikoista lukea, että jossain annetaan vielä kymppikortilla ratsastaa 12 tai 13 viikkoa. Toivoisin, että silläkin tallilla jossa itse aloitin viime syksynä. Mutta ei, 10 tunnin kortti on käytettävä 10 viikossa. Joku vähän vanhempi kävijä sanoi kyllä että ennen on ollut toisin. Seuran puheenjohtaja on kuulemma sanonut, että aina löytyy aikaa käydä kortti ajoissa loppuun. Tulisipa kokeilemaan minun elämääni, on satunnaisvuorotyö, mies poissa kaikki illat, lapsenvahtiapua ei saatavissa ilman maksua eikä aina maksustakaan (lapsi kroonisesti sairas) ja kun illassa on aina estetunteja ja kalliimpia pienryhmiä ja tunteja yhteensä vain kolme per ilta niin ei se korvaaminen suju ihan tuosta vaan. Pitkäaikaiskävijöitä kuulemani mukaan on lähtenyt pois kun kortin voimassaolo vaihdettiin kahdestatoista viikosta kymmeneen. Olikohan järkevä ratkaisu seuralta tässä taloustilanteessa. Tosin en tiedä milloin näin on päätetty, itse käyn tosiaan vasta eka vuotta.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: ## 
Päivämäärä:   24.4.17 11:10:01

Myös kymppikortti maksetaan yleensä etukäteen, käy ratsastaja tunneilla tai ei käy, joten kyllä yrittäjä siitä rahansa saa.

Minulle ei ole joustettu suuremmissa ratsastuskouluissa edes tapaturman takia kausikortilla eli vakitunneilla , koska sekin maksetaan etukäteen, joillain talleilla kahdesti ja joillain kolmessa erässä ja tietenkin se varausmaksu, jonka kyllä ymmärrän.

Mutta sitä en ymmärrä, että kun kausikortti maksetaan kahdessa erässä ja sitten tapahtuu jotain, ettei voikaan loppukautta ratsastaa, niin on jäänyt ainakin 10 tuntia käyttämättä, kun olen ehtinyt jo maksaa koko kauden. Vastaavasti jos en ole ehtinyt maksaa toista erää ja jotakin sattuu, niin ei ole tarvinnut maksaa tyhjästä eli sitä toista maksuerää. Joillakin talleilla erät maksetaan jopa perättäisinä kuukausina, vaikka pitäisi olla niin päin, ettei laskuteta toista erää, ennen kuin puolet kausikortista on käytetty. Jos koko kausi on maksettu jo kauden alussa, niin en ole saanut edes lääkärintodistuksella ratsastaa loppukauden tunteja myöhemmin.

Ei kannata ottaa kausikorttia tällaiselta tallilta ja kannattaa aina varmistaa, miten käy, jos tapahtuu tapaturma tai muu pitkäaikainen sairaus.

Talleilla on monenlaisia sääntöjä ja olen menettänyt useita satasia, kun olen maksanut koko kauden, enkä ole saanut näitä korvattua millään, kun tunnit täytyy ratsastaa kauden aikana. Harvoin tapahtuu näin dramaattista kuin onnettomuudet tai vakavampi sairaus, niin kyllä silloin täytyisi tallin voida joustaa.

Mitä tuntipörsseihin tulee, niin ne tunnit eivät enää nykyisin käy kaupaksi kovin helposti, ei vaikka alentaisin hintaa. Estetunneilla on enemmän kysyntää, mutta ei niitäkään saa aina edes yhtä myytyä, saati koulutuntia. Pari vuotta sitten tilanne oli parempi ja silloin sai vaihdettua, jos oli pari tuntia vaan myynnissä, mutta ei puolikasta kautta ole kukaan enää nykyään ostanut.

Olen ottanut sitten rästitunnin, mutta ne ovat täynnä jo kauden loppupuolella, joten yksittäisiä tunteja on jäänyt ratsastamatta.

Jos ratsastaja on ostanut kauden, eikä sitten pääsekään yllämainituista syistä, niin tallinomistajalle on yksi hailee, tuleeko ratsastaja vai ei, kun on jo rahansa saanut. Kun on ajoissa ilmoittanut, ettei voi vaikka tapaturman takia ratsastaa esim. loppukautta, on käynyt niinkin, että talli on jo ottanut tilalle toisen ratsastajan ja tämä tarkoittaa sitä, että loppukausi on myyty kahteen kertaan.

Tässä tapauksessa en ole tällaiselta tallilta kysellyt enää uutta kautta, vaan vaihtanut tallia.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Fiiu 
Päivämäärä:   24.4.17 11:41:05

Juuri tuollaiseen tallinpitoon olen itsekin törmännyt ja en enää aio sitoutua yhteenkään kausikorttiin, ei elämästä tiedä mitä se tuo tullessaan ja jatkuva taloudellinen epävarmuus ei puolla maksamaan valtavia summia harrastuksesta, joka luo sitten suurta stressiä ja paineita kun rahanmenetyksen pelossa ei voi matkustaa tai tehdä ex-tempore juttuja, mökkeillä kuin hevosten loman aikana ja aina on pelko omasta tai lasten/miehen sairastumisesta tai onnettomuudesta ja työn perässä nykyään pitäisi olla valmis muuttamaan todella kauaskin ja työajat ovat ihan muuta kuin kahdeksasta neljään. Ja jos työmatkaan menee yli kaksi tuntia niin ei auta ratsastuksen suhteen. Meillä on tunnit kahdeksaan siellä missä nyt käyn.

Tiedän, että on valtavasti ihmisiä joita satastenkaan menettäminen ei hetkauta, mutta meillä jo yhden kausitunnin tai korttitunnin turha maksaminen harmittaa, Samoin jos sairastumisen takia joutuu tunnin peruuttamaan niin myöhään, että siitä pitää maksaa.

Enkä ymmärrä, että miten koulunpitäjä muka menettää rahaa jos antaa ratsastaa kymppikerrasta jääneen tunnin myöhemmin sellaisella tunnilla, jossa on paljon tilaa. Silloin ei vie kenenkään paikkaa ja tunti on joka tapauksessa maksettu etukäteen. Ja sille aiemmin peruutetulle tunnille opettaja on ehkä saanut jonkun korvaamaan, ainakin jos se on ajoissa peruutettu. Niitä tyhjiä paikkojahan tavallaan tarvitaan, miten muuten ihmiset korvaisivat jos joka tunti olisi aina täynnä. Ja jos joku hevonen menee tunnin vähemmän jonain päivänä peruutuksen takia niin se menee sitten taas yhden enemmän kun tuntilainen tulee ratsastamaan tuntinsa, vaikka sitten myöhässä, mutta jos tilaa on niin mitä siitä. Parempi se, kuin että tuntilainen harmistuu eikä osta enää uutta korttia ollenkaan. Sitähän talli toivoo että kortti ostetaan 10 viikon välein, mutta voi se vajaa kortti tosiaan harmituttaa niin paljon että koko talli menee vaihtoon.

Mutta helpointa olisi automaattisesti myöntää se 12 viikkoa tai 3 kuukautta käyttöaikaa, suurin osa kun käyttää kuitenkin korttinsa 10 viikossa. Ja pidemmistä poissaoloista ja niiden korvaamisesta sitten neuvottelua opettajan kanssa.

Melkein neljä vuotta olin kausisysteemissä mukana ja ei ikinä enää. Ja täältä lukemani perusteella en ole edes ihan tiukimpiin ehtoihin joutunut tutustumaan. Ihanko oikeasti jossain sairastumisen tai matkan takia peruutettu tunti pitää ratsastaa samalla viikolla? Eihän se voi onnistua. Eli rahastetaan sillä, että jo valmiiksi tiedetään, että osa asiakkaista tulee maksamaan olemattomista tunneista.

Kuluttajillakin on oikeuksia, noita räikeimpiä tapauksia voisi viedä kuluttajaneuvojalle arvioitavaksi. Vaikka olisi minkä paperin allekirjoittanut niin sopimusehdot voivat olla silti kohtuuttomat.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Ruupertti 
Päivämäärä:   24.4.17 12:28:19

Ei kai joku tuossa ylempänä tosissaan ajatellut, että sossusta saisi rahaa ratsastukseen?

Pakko jakaa oma kokemus kun en opiskeluaikana saanut kesätöitä ja opintotukea sai vaan kahdeksi kuukaudeksi kun suoritti tentin (minkä tein) mutta silti joutui sossun luukulta loppukesällä hakemaan kertaalleen toimeentulotukea. Haastattelu sossutädin huoneessa oli tiukka, kesti ainakin tunnin ja kaikki mahdollinen käytiin läpi. Kun sanoin ratsastuksen harrastukseksi sossutäti oikein riemastui ja sanoi, että jos on varaa käydä ratsastamassa niin sitten ei ole toimeentulotuen tarpeessa. Sain selitellä ja luulin jo joutuvani hakemaan jonkun todistamaan, että sain silloin ilmaiseksi ratsastaa tutun hevosta enkä siis käyttänyt vuokra- tai ruokarahoja moiseen turhuuteen. En sitten kysynyt tädiltä rahaa ihan oikeisiin ratsastustunteihin :-D

Hieman myöhemmin vastavalmistuneena asioin silloisen työvoimatoimiston kanssa ja siellä taas erehdyin sanomaan että olen joskus vähän kilpaillut ratsastuksessa. Virkailija alkoi heti karmean tenttaamisen, että olenko saanut palkintoja ja kuinka isoja summia. Kun oikeasti kyse oli talli- ja seurakisojen helposta B:stä ja 60-80cm esteradoista ratsastuskouluhevosella. Palkintoja ruusukkeet ja yksi pyyheliina. Virkailija ei millään meinannut uskoa, ettei tällä "kilpailemisella" tienaa ja oli vähällä etten menettänyt koko työttömyysetuutta. Eräs tuttuni sai pitkähkön karenssin kun ei halunnut ottaa vastaan työtä, joka olisi ollut vain arki-iltaisin kun hän oli jo maksanut koululle koko kauden vakiotunneista.

Samaa olen itsekin miettinyt, että vaikka työttömällä olisi varaakin viikkotuntiin niin TE-toimistolla on koska tahansa mahdollisuus osoittaa hänelle työttömyysetuuden menettämisen uhalla työtä, joka ajallisesti tai paikallisesti estää jo maksettujen tuntien ratsastamisen.

Eli maksukykyisenkään työttömän ei kannata sitoutua ainakaan kymppikorttia pidempään harrastusjaksoon, koska rahanmenetys voi olla todella tuntuva ja TE-toimiston kanssa mikään järkevä sopiminen ei onnistu.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Yrittäjä 
Päivämäärä:   24.4.17 14:34:53

Joustoa joustoa... mihin vedetään raja että joustetaan?
Siihen vesivahinkoon? Kattoremonttiin? Putkiremonttiin? Selkä murtuu? Jalka katkeaa? Lapsen käsi murtuu? Migreeni? Ehkä flunssa.....????

On aivan mahdotonta antaa jollekin joustoa kun sitten täytyy joustaa muillekin.

Olis niin kiva olla kiva mutta kun oma elanto on kyseessä.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.17 15:56:13

Ratsastuskoululla on rajallinen aika vuorokaudessa, milloin toiminnan koko tuotto on taottava.
Käytännössä klo 16-21. Jokaiseen ryhmään mahtuu x määrä asiakkaita.

Ei voi verrata kuntosaliin tai ryhmäliikuntaan, jossa voi olla asiakkaita moninkertainen määrä ratsastustuntiin verrattuna.

JOS harrastaa esin jääkiekkoa ja treenit on 3x viikossa. Harrastaja on maksanut kausikortin, mutta ei pääsekkään johonkin harjoitukiin matkan tai sairastumisen vuoksi, niin ei varmasti tulla korvaamaan menetettyä harjoituskertaa; Se meni jo!

Myöskin opettajan on vaikea suunnitella systemaattisesti eteneviä tunteja, hevosten käyttöä jolleivät ratsastajat sitoudu tunteihinsa.

Ns. elämyspaikoissa joihin mennään maastoilemaan silloin tällöin on myöskin varaus ja peruutus ehdot ja peruutus voidaan hyväksyä vain tiettyyn aikaan mennessä tai pitää maksaa ainakin osa varatusta ratsastusretkestä.

Sama koskee myös varattuja pakettimatkoja, hotelleja ja monia muita palveluja.

Ei ratsastus ole ollenkaan tiukimmasta päästä.

Ja ainahan on mahdollista ratsastaa myös ns. irtotunneilla myös, jollei halua sitoutua.

Nyky ihmiset eivät vain välittäisi ottaa itse vastuuta mistään.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.17 16:03:44

Ruupertti se nyt härskiä olisikin, jos karenssia EI tulisi siksi että ratsastustunnin takia jättää ottamatta työn vastaan.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Hhhh 
Päivämäärä:   24.4.17 18:51:23

"mul on niin hankalaa kun on vuorotyöt ja mies matkustaa ja lapsenhoito ja matkat ja raha..."
Kuule, näyttää kovasti siltä että ratsastus ei todellakaan ole sun harrastus. Kun ei missään voida pitää sitä täydellistä hevosta valmiina sua odottamassa niitä hetkiä varten kun rouvalle sopii...
Jos haluaa ratsastaa, tai harrastaa mitä vain säännöllistä liikuntaa tms, niin se on tiettyyn aikaan. Ja ihminen itse sitten arvioi ehtiikö tai pystyykö säännöllisesti käymään. Ja jos simputus, ei käy. So simple.

Ja mitä kymppikorttiin ja 10 viikkoon tulee, kyllä ehtii jos haluaa. Vaikka et jollain viikolla ehtis sun valitunnille vaikka tiistaina, ehdit takuulla jollekin tunnille sen viikon jonain muuna päivänä.

Miten te ootte niin kädettömät järjestämään teidän elämää!!!

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Kaikki 
Päivämäärä:   24.4.17 22:36:32

Onko nämä salit ja kuntokeskusten ryhmäliikunnat mitenkään verrattavissa? Jos käyt vaikka kansalaisopistossa tekemässä keramiikkaa, pianotunnilla tai tanssitunnilla ollaan lähempänä. Ratsastus on harrastus, johon täytyy sitoutua. Ehkä ollaan muutenkin menty siihen suuntaan, että perutaan mielellään asioita, pieniä ja isoja. Ajatellaan, että on oikeus muuttaa mielipidettään ja unohdetaan vastapuoli ja se, mitä peruminen muille aiheuttaa. Tämä näkyy myös työelämässä; palavereja siirrellään, kynnys sairaslomaan on matala, ei haluta nähdä kokonaisuutta, kun kylvetään omissa oloissa. Ei haluta tehdä asioita, jos oma fiilis ei ole juuri oikeanlainen. Päällimmäisenä aina mitä itse haluaa, mitkä on omat oikeudet kaikissa maailman asioissa.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.4.17 23:04:44

Kaikki tässä mietittiinkin syitä ja eri ratkaisuvaihtoehtoja, kun niitä asiakkaita EI ole tarpeeksi. Siihen ratkaisuksi ei käy tuo että etsiköön vuorotyöläiset uuden harrastuksen.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.4.17 23:29:59

Ainoa oikea ratkaisu on sopeuttaa toiminta nykyiseen asiakasmäärään. Hevosia ja tunteja vähemmäksi, kulut pienenee ja sitten katsoo miten tilanne etenee. Jos asiakkaista alkaa taas tulla, sitten hankitaan taas lisää hevosia ja lisätään tarjontaa.

Vain idiootti rupeaa myymään tappiolla (=joustaa kaikessa), se on oman oksan sahaamista eikä toimi pitkässä juoksussa.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: XXXXX 
Päivämäärä:   25.4.17 00:16:14

Tässä keskustelussa näkee ettei ratsastuskoulut ole juurikaan valmiita kuuntelemaan asiakkaiden toiveita.
Muuttamalla toimintatapoja sekö käytäntöjä nykymaailman vaatimusten suuntaan, pystyisivät ratsastuskoulut helposti lisäämään asiakaskuntaa.
Mutta ei, ei kiinnosta alan yrittäjiä, pidetään vaan kynsin ja hampain kiinni vanhasta.
Noh, sitten on myös ihan turha valitella asiakaspulaa, jos ei olla valmiita kuuntelemaan asiakkaiden toiveita.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: What?! 
Päivämäärä:   25.4.17 06:56:56

^ Ja mikä on yllämainittu "nykymaailma"?

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.4.17 07:44:07

Ja tässä myös näkee sen, että asiakkaat katsovat niin paljon omaan napaansa, että eivät tajua sitä perusasiaa, että ratsastuskoulut tarvitsevat säännöllisesti käyviä asiakkaita, eivät lisää silloin tällöin käyvää asiakaskuntaa.

Kyllä niitä toiveita kuunnellaan ja ymmärretäänkin, mutta jos niitä toteutettaisiin, menisi talli konkurssiin hyvinkin äkkiä, ikävä kyllä.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Joopa joo 
Päivämäärä:   25.4.17 08:09:39

Mä olen niin seurannut hyvin läheltä ja kauempaakin tätä "nykymaailman" menoa.
Taitaa olla niin se oikea asianlaita, ettei pikkuäityleillä pää kestä menossa mukana. Sitten hyökätään kaikin keinoin harrastuskohteen kimppuun, ja alkaa vali vali siitä kun ei ole lapselle hoitoa. Yrittäjä ei huomioi juuri minun tarpeitani jne. Jos ette valittajat muuhun kykene niin ajatelkaa ainakin että osapuolena on myös elävä eläin. Niissä puitteissa ei voi venyä jokaisen toiveeseen.
Eräällä espoolais tallin facessa näkee, että vähän väliä joku pyytää laittamaan hevosen valmiiksi "kun en itse ehdi ajoissa tallille/laittamaan" tai "palaveri vähän venyy...".
Hevonen odottaa tallilla juuri "sinua" ja se on sinulle valittu etkä vaivaudu edes ajoissa paikalle.
Miksi ei voi vaihtaa harrastusta - ai niin mutta kun se on niin hienoa sanoa että ratsastaa ja liikuttaa 500kg pakoeläintä. Johtaja-ainesta nääs. Kannattaa tietoisesti suututtaa tällainen asiakas vaihtamaan tallia. Kaikille ei tarvitse kyykistellä, jos ei saa kun kuraa silmille.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Huhhuh 
Päivämäärä:   25.4.17 09:36:21

Niiiin totta! Kaikilla tuntuu olevan vain oikeuksia, muttei velvollisuuksia. Asiakas tyyppi ''Maksava Asiakas'' on kyllä maailman ikävin. Ihan joka alalla.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Mikrobi 
Päivämäärä:   25.4.17 10:33:24

Tämä on ihan outo keskustelu, viimeiset kirjoittajat (vaiko sama monella nimellä?) toivottavat kaikki köyhemmät, vuorotyöläiset, pienten lasten äidit, usein sairastelevat ja ne, jotka eivät tiedä tulevaisuudestaan pois ratsastuskouluista.

Ja kuitenkin ekana kirjoittava ratsastuskoulunpitäjä kysyy nimenomaan miten asiakkaat saisi pidettyä ja niitä saisi lisää. Ja keskustelu on pitkään asiallista ja mielenkiintoista, kerrotaan ja puhutaan joustamattomuudesta (työ, lastenhoito, tiukat rästiratsastusajat ym.)

Sitten joku tai jotkut tulevaan tekemään tästä jonkun suomi24 tai vauvaforumikeskustelun negatiivisella vihamielisyydellä. Enää puuttuu se kirjoittaja joka käy eri tallien otsikoissa kertomassa että läskeillä ei ole asiaa hevosen selkään ja että ratsastus on urheilua ja tädit pois ratsastuskouluista.

Oman kokemukseni mukaan asiakaspalvelu Suomessa on valtaosin järjettömän huonoa, ratsastuskoulut eivät vastaa sähköposteihin, eivät vastaa puhelimeen asiakaspalveluun tarkoitettuna aikana, eivät juurikaan jousta mistään ja taatusti ei ole sitä valmiiksi satuloitua hevosta odottamassa.

Jos edellisten kirjoittajien kaltainen nuori nainen tai keski-ikäinen vanhapiika olisi omalla tallillani ratsastuskouluyrittäjänä niin olisin aikoja sitten lähtenyt. Kun kirjoittajalla on selvästikin itsellä loistava parisuhde, kiltit lapsukaiset ja hoitoapu naapurissa, iso maksettu asunto, takuuvarma työ maksimissaan neljään iltapäivällä eikä itsellä, miehellä tai lapsilla muita harrastuksia eikä sairauksia koskaan niin helppo sanoa, että korvaamaan pääsee koska vaan jos haluaa. Ei pääse, meidänkin tallilla on vain 2-3 tuntia illassa ja niistä noin puolet estepainotteisia tai ihan junioille ja osa kilparatsastajille. Ei siinä kovin montaa tuntia jää tavallisille kouluratsastusta korvaaville. Jos sellainen tunti olisikin ja päivä ja aika kävisi niin tunnilla ei välttämättä ole tilaa.

Mutta karavaani kulkee ja koirat haukkuu, on helppoa olla rikas ja terve tai sitten kovin kärttyinen perheetön ja autollinen, jolle työ on ainoa sisältö elämässä mutta silti pääsee viikottaiselle tunnilleen.

Harmittaa tämän otsikon pilalle meno, alun pohdinta oli mielenkiintoista ja esimerkiksi h toi hienosti esiin syitä oppilaiden vähenemisen takaa. Ja se oli tarkoituskin, ei kiireisten ihmisten syyllistäminen. Toiset myös jaksavat enemmän kuin toiset.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Luumu 
Päivämäärä:   25.4.17 10:47:37

Kuule: kuvittelepa tilanne että haluaisit harrastaa purjelentoa, ratsastustakin kalliimpaa harrastusta. Sulla ei olis tarpeeksi rahaa, et pääsis paikapäälle kun lentotunti on sovittu tai myöhästelisit tms. Ei kuule onnistuisi kahta viikkoa!
Kun kaikki ihmiset ei vaan ole automaattisesti oikeutettu kaikkeen! Jos sulla ei oo rahaa ja/tai aikaa ratsastaa, et ratsasta. Ratsastus on eräs kalleimpia harrastuksia, ja siksi se ei ole todellakaan joka tytön harrastus. Ei köyhien harrastus todellakaan. Jos ei ole varaa, aikaa ja mahdollisuutta sitoutua yhteen(!) tuntiin viikossa, sitten ei vaan ratsasta.

Tätä mutkumähaluun -sukupolvi ei tajua.

Joidenkin ratsastuskouluyrittäjien huono palveluasenne on täysin eri asia, toki sähköposteihin ja puhelimeen pitää vastata jne.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: A.L. 
Päivämäärä:   25.4.17 11:00:14

Maksava Asiakas on muualla maailmassa aika itsestäänselvyys, täällä pohjanperukoilla on vaan se Huono Asiakaspalvelija.

Mikä meikäläistä nyt eniten ärsyttää (muutaman tänne kirjoittavan lisäksi) on se, että tullaan tunnille väkisin vaikka missä taudissa, flunssaisena tai vatsataudissa kun peruuttaa ei saa ja korvata ei ehdi. Ja sitten tartutetaan muutkin.

Pysykää ihmiset kotonanne sairaina, ei tahdota enää yhtään influessaa tai noroa meidän perheeseen siksi että vakiotunnilla on PAKKO käydä. Alkaa myös väsyttää kun opettaja-yrittäjä pitää tunteja vähän väliä kovassa flunssassa ja ääni poissa. Jos open ääni on pelkkää pihinää niin sijainen tilalle tai hätätapauksessa vaikka perutaan tunnit.

Joo on yrittäjällä tarve tienata, ymmärrän, mutta jos on pakko sairaana pitää tunteja tai joustamattomuudella pakottaa sairaat ratsastamaan on jotain pielessä.

Toi Hhhhh on kaikkein käsittämättömin kirjottaja, siis jos oon tiistaina 39,4 asteen kuumeessa influenssassa niin pystyn sitten korvaamaan tunnin vielä samalla viikolla? Sori vaan, mutta en takuulla pysty ja älkää te muutkaan urheilko sairaina. Hevonen saa kolme vapaapäivää yhdestä kuumepäivästä eläinlääkärin ohjeen mukaan, ihmisiä koskee melkein sama ohje, on idioottimaista rasittaa itseään kuumeisena tai jos tulehdusarvot ovat korkeat ja on myös muita kohtaan väärin tulla sinne tallinkäytävälle yskimään, aivastamaan ja niistämään. Ja sitten vielä oikein ylpistellään sillä että tultiin kipeänäkin sentään tunnille. Samaa tehdään työpaikoilla. On vähemmän kivaa ostaa elintarvikkeita kaupassa kun kassatyttö aina pärskäyttää kunnon aivastuksen ja niistää pariin kertaan piipatessaan koodeja.

Mutta maailma on täynnä itsekkäitä omaan napaan tuijottelijoita ja en nyt todellakaan tarkoita niitä, jotka joutuvat perumaan tuntejaan ja tästä syyllisyyttä tuntiessaan lopettavat koko harrastuksen. Ikävää, että niin moni omistakin ystävistäni on joutunut tekemään tämän päätöksen. Maailma muuttuu, ratsastuskoulut eivät, paitsi huonompaan suuntaan. Peruutusten suhteen ollaan entistä tiukempia vaikka totuus on että myöntämällä 10 viikkoa kymppikorttiin ratsastusajaksi ei säästetä pidemmän päälle yhtään siitä että aikaa olisi 12 viikkoa. Tai sitten pitäisi velvoittaa ostamaan uusi kortti heti vanhan loputtua, sekin varmaan pian tulee säännöksi. Vakiopaikkoja on kokoajan enemmän tyhjillään ja silti talleille ei muka epäsäännöllisesti käyvät kelpaa tulonlähteeksi. Omituista kyllä. Irtotunneista maksaa vain hullu tai todella rikas.

Muistakaa oleellinen eli ne tunnin varanneet ja kortin ostaneet haluavat ratsastaa, ei se ole mikään pakollinen paha ja he yrittävät ehtiä tunneille parhaansa mukaan, toiselle se on helpompaa kuin toiselle. Kukaan jonkun seuran jäsen ja vakioratsastaja ei tietoisesti halua vahingoittaa koulua tai pilata ratsastuskouluyrittäjän bisneksiä. Se on varmaa. Joku lajin parissa uusi voi toki luulla asioiden menevän erillä lailla eli odottaa vaikka että hevonen olisi valmiiksi satuloituna.

Ja meidän tunnilla laitetaan aina hevoset kuntoon niille jotka pääsevät vasta viime tipassa, mitä pahaa siinä on. Joskus se osuu todennäköisesti aina omallekin kohdalle että tarvitsee apua. Ja pitkään tallillamme kävi allergikko jolle aina laitettiin hevonen kuntoon, hän ei tullut talliin sisään ollenkaan. Ei siitä ollut mahdotonta vaivaa. Miten joku voi tällaisestakin kitistä. Toivottavasti elämä opettaa.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Kvitteni 
Päivämäärä:   25.4.17 11:19:11

Luumu: Luitko alkuperäisen kysymyksen? Vastasitko siihen? Meidän koulussa lopettaneet eivät ainakaan ole mitään mutkumähaluun -sukupolvea, jota ei oikeasti ole olemassakaan, vaan vanhemmat, todella pitkään ratsastaneet lopettavat. Pääosin rahan ja kiireiden takia. On noloa ja ikävää perua usein ja pyydellä sitten korvauksia ja pidennystä korttiin. Moni lopettaa tai vaihtaa muualle. Tallimme on vain aikuisille suunnattu, alaikäraja n. 12-14v ratsastajan koosta riippuen.

Enkä ymmärrä purjelentovertausta, halvin tunti maksaa 6€ ja hinausmaksu 12€ eli paljon vähemmän kuin ratsastustunti (meillä 38€) ja purjelentotunnin voi peruuttaa ihan helposti, kuten myös siirtää. Kuumailmapallolentoamme taas siirrettiin järjestäjän puolesta kolmeen kertaan, ilman mitään alennuksia. En ymmärrä miksi nyt pitäisi vertailla lajeja tai tapahtumia. Ratsastusyrittäjien palvelualttius ei ole aina parasta, se on selvää.

Ratsastuskoulujen asiakaskato ei parane näillä Luumun kaltaisilla kuningasideoiden väläyttäjillä, ei varmasti ole oikea ratkaisu että kaikki köyhemmät ja kiireisemmät (vuorotyö) pois tunneilta. Joustoa ja lisäaikaa jos kerran tunneilla on tilaa.

Jos taas tunneille on jonoa niin sitten voi miettiä niiden usein peruuttavien ja korvaamista haluavien karsimista. Jos tunneille mahtuu niin asiakkaita vaan niin paljon kun löytyy. Käyvät sitten kerran kuussa tai joka toinen viikko. Jos elämäntilanteen tms. vuoksi haluaa pitää vaikka kuukauden tai kahden tauon niin senkin pitäisi olla mahdollista. Jos vielä tauon jälkeen löytyy vapaa vakiotuntipaikka niin sinne sitten taas jatkamaan. Ratsastuksen kuuluu olla KIVAA, se on harrastus johon moni laittaa viimeiset rahansa, muusta tingitään mutta tunneilla käydään sen verran kuin voidaan. Lisää sitoutumista ei tarvita jos tunnit eivät ole läheskään täynnä.

  Re: ONKO ASIAKASKATOA RATSASTUSKOULUISSA?

Lähettäjä: Vuor 
Päivämäärä:   25.4.17 11:40:21

Aloittajan kysymys oli hyvä, ja keskustelua oli pitkään mielenkiintoista seurata. On hyödyllistä, että aiheesta käydään asiallista keskustelua.
Kiitokset nimimerkki h:lle rakentavista kirjoituksista, samoin nim. Mikrobille ja A.L:lle.
Oli myös muita todella loistavia ja asiallisia mielipiteitä.

Kuten nim. Mikrobi jo totesi, on sääli että tämänkin keskustelun taso ja sävy muuttuivat suomi24 tyyliseksi vihamieliseksi ja epäkypsäksi hyökkimiseksi. Tällä tyylillä ja asenteella ei voida koskaan saavuttaa taikka kehittää mitään uutta ja hyvää!

   Ylös ⇑   


Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.