Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevoskoulut

Lähettäjä: 9-luokkalainen 
Päivämäärä:   22.1.17 17:05:58

Kohta pitäisi hakea tulevaa opiskelupaikkaa, mutta tarvitsisin vielä useaan kysymykseeni vastauksen, ennen lopullisen listan päättämistä. Olisi mahtavaa jos vastaisitte, tarvitsen jokaista tiedonmurusta!
Ja erityisesti jos olet käynyt/käymässä ratsastuslukiota, niin vastauksesi olisivat erittäin tervetulleita!

1. Tarvitaanko jokaiseen hevoskouluun vankka ratsastuskokemus? Kuinka vankka? Jos ei tai jos kyllä, niin missä? (itse en ole rahan vuoksi päässyt hirveästi harrastelemaan, niin tasoni on alhainen)

2. Oletko itse tyytyväinen, että hait hevosalalle (jos olet siis hakenut ja päässyt)? Minne hait ja mitä pidit paikasta? Mikä oli tasosi sinne mentäessä? Oletko päässyt sitä kautta töihin hevosalalle ja onko sinulla hyvä palkka (jos olet töissä)?

3. Suosittele ihan mitä vaan hevoskoulua, ja kerro paikasta omin sanoin. Hyvät ja huonot puolet!

4. Jos suoritit/suoritat kaksoistutkintoa, onko se liian rankkaa? Kuinka paljon se tosiasiassa vaatii töitä? Kadutko kaksoistutkinnon ottamista?

5. Saako joidenkin hevoskoulujen, -opistoiden, -lukioiden asuntoloissa elää myös viikonloppuisin? (opo sanoi ettei suurimmassa osassa asuntoloita saa, mutta olen kuullut myös huhua, että joissakin saisi)

6. Kannattaako hevosalalle lähteä? Miinukset ja plussat!

7. Miksi juuri sinä menit/et mennyt hevosalalle ja onko päätös mielestäsi hyvä? Tykkäätkö nykyisistä hommistasi? Ja jos et ole hevosalalla töissä, niin miten heppailet?

Pistän kommentteihin lisää kyssäreitä jos mieleen tulee!

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   22.1.17 20:32:45

Kaikkiin kysymyksiin yksi vastaus:
ÄLÄ IKINÄ LÄHDE HEVOSALALLE!

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: hui 
Päivämäärä:   22.1.17 23:01:30

Älä tosiaan lähde hevosalalle, paitsi jos sulle on ok

-elää köyhänä
-tehdä niska limassa töitä ja pahimmillaan ihan sairaita vuoroja
-ennemmin tai myöhemmin ajautua ennenakaiselle sairaseläkkeelle

Toisin sanoen, kai tiedät hevosalan realiteetit *ihan oikeasti*? Ne tulevat vastaan viimeistään siinä vaiheessa kun haluaisi (jos haluaisi) perustaa perheen, hankkia omistusasunnon ja ylipäätään muutenkin elää aikuisen ihmisen elämää.

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: Liisa 
Päivämäärä:   22.1.17 23:38:24

Hevosalalla olleena vain yksi neuvo: älä lähde hevosalalle. Mä tiedän. Olen ollut vuosia, onneksi pääsin pois. Hevosalalle lähtö oli elämäni huonoin päätös. Onneksi lähdin muihin hommiin.

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   23.1.17 08:32:44

Muista sitten että tallivuorossa ollessa olet pois kaikilta teoriatunneilta ( viikko) ja saat jälkeenpäin kynä sauhuten kopioida tuntien muistiinpanoja. Jäät tallivuorojen aikana opettajan opetuksesta paitsi ja kuitenkin kaikki kokeet tulee ajallaan.

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   23.1.17 20:36:56

Minuakin kiinnostaisi minkälaista tasoa minimissään ratsastajana pitää olla vaikkapa Harjuun tai Ypäjälle päästäkseen (enkä nyt tarkoita tyyppejä joilla kokemusta ravipuolelta).

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: hdf 
Päivämäärä:   23.1.17 22:14:49

Itse opiskelen Harjussa. Ei paljoa vaadittu että pääsi hevostenhoitajaksi kouluun, ka oli 9-luokan jälkeen 6,4 ja kaverilla 5,1 :D Kokemusta itsellä hevosista noin 4 vuoden ajalta, mutta koulussa myös ihmisiä, joilla ei kokemusta ennestään hirveästi ollut. Pääsykokeissa harjattiin hevonen, kysyttiin että miksi harjataan ja miksi kaviot puhdistetaan. Lopuksi yhteistehtävänä lakastiin käytävä :D

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: .....! 
Päivämäärä:   24.1.17 06:36:41

Ilman muuta lähdet hevosalalle, jos se kiinnostaa. Siellä on monia mahdollisuuksia, mutta rikastumaan et pääse, ellet löydä rikasta puolisoa. Mutta ei raha ole kaikki kaikessa, itse olen kohta viisikymppinen ja edelleen työskentelen onnellisena hevosalalla. Ja pääseehän tältä alalta poiskin, jos haluaa. Mitä pääsykoe- tai ratsastusvaatimuksia on, sitä en tiedä.

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: Sinna 
Päivämäärä:   24.1.17 06:46:35

Hevoskouluun ehdottomasti.
Itse opiskelin Harjussa , aivan loistava koulu mutta ratsastusta oisi voinnit olla enemmän.
Peruskoulun jälkeen kun lähdin opiskelemaan juniorina asuntola ja toisella paikkakunnalla olo opetti "aikuistumaan" ja ottamaan vastuuta omista asioista. Elämässä pitää tehdä sitä mitä haluaa hevosalalta voi siirtyä muualle jos töitä ei ole.

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: tonttu 
Päivämäärä:   24.1.17 09:11:24

Itse olin puolivuotta kaksoostutkinnossa Ypäjällä, kaksoostutkinnosta säästetään joten kursseja saa enää puolikkaita, eli joka toinen viikko itsenäistä lukiota +amista ja joka toinen lähiopetusta...

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: mi 
Päivämäärä:   24.1.17 17:09:01

Mulla on kokemusta Ruukista ja Hingunniemestä, molemmissa sai olla viikonloppuisinkin asuntolassa, jos oli pitkä matka. En ollut mikään kovin hyvä ratsastaja ja oli siellä sellasiakin jotka ei ollut kauaa ratsastaneet.

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: Lillis 
Päivämäärä:   24.1.17 19:07:13

Kukaan hevoskoulun perusopetuksen käynyt ei osaa ratsastaa. Kun se ei ole ratsastuskoulu. Siellä opetellaan lappamaan paskaa, koska se on tallityöntekijän ja hevosenhoitajan päätyö. Edes suurin osa ratsastuksenohjaajiksi valmistuneista ei osaa lainkaan ratsastaa.

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: GOOO 
Päivämäärä:   25.1.17 14:29:42

Nuorena olin hevosenhoitajana ja mietin hevosalaa. Mutta vähän aikaa tallimestarin tuuraajana riitti, ei kiitos hevosalalle. Kävin lukion, ammattiopiston ja yliopiston, nyt on siisti sisätyö eli normityö ja keskiverto palkka, sillä kustantaa hevosharrastuksen (oma hevonen täysihoitotallilla pk-seudulla). Elämäni paras päätös, olen onnellinen ettei tarvitse kituuttaa ja laskea joka penniä ja miettiä mitä voi hankkia hepalle, niin kuin monien hevosalan ihmisten itse täytyy.

Mutta toisaalta: kauniilla ilmalla on aamulla ja keskellä päivää tallilla ihanaa, voi olla ulkona ja liikkua, kun taas itse kökötän koko talven valoisan ajan sisällä toimistossa tietokoneen ääressä ja pääsen ulos vain pimeällä. Silloin tulee vielä joskus mietittyä alan vaihtoa...

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.1.17 14:55:19

Työajat ja olot riippuvat niin paljon työpaikasta. Jos olet kunnianhimoinen ja hyvä hevosenhoitaja niin lähdet ulkomaille.! Tai etsit paikan jossa sinua arvostetaan!
"Nämä huonot ei meillä viihdykään"(näin sanoi muuan Harri Koivunen)-paikat kierrä kaukaa! Niissä ei yleensä työntekijää pidetä minään!

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: Mörkö 
Päivämäärä:   26.1.17 08:18:09

Mene lukioon, lue pitkä ruotsi ja hae sen jälkeen Ruotsiin hippologikoulutukseen. Samalla saat kolme vuotta aikaa petrata ratsaastustaitoasi.

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: ieva 
Päivämäärä:   26.1.17 09:06:52

Ja sitten kymmenen vuoden päästä ammattilaispaskanlappajana mietit, että "Olisinpa opiskellut itselleni hyväpalkkaisen ammatin - eläisin mukavasti ja omistaisin kivan hevosen. Nyt mätän paskaa, elän köyhyysrajalla selkä rikki ja voin vain haaveilla kivasta talosta, ulkomaanmatkoista ja omasta hevosesta."

Mutta tokihan voit myöhemminkin opiskella uuden ammatin itsellesi, jos sulla on joku, joka sut elättää. Eli summa summarum: hanki itsellesi mies, mieluiten rikas.

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: Viu 
Päivämäärä:   26.1.17 13:23:34

Mistä tää harha että hevosopiskeluissa pääsis ratsastamaan paljon??? Ei pääse, siellä opiskellaan ihan muita asioita. Rarsastamaan pääsee kun ostaa oman hevosen ja alkaa valmentautua.

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: HIppa 
Päivämäärä:   26.1.17 16:27:23

Joo, siihen se ei varmasti ole ratkaisu, että pääsisi äkkiä "ilmaiseksi" ratsastustunneille.

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: Huilu 
Päivämäärä:   27.1.17 08:08:47

Millä tasolla pyörii karsinapaikkojen hinnat?
-jos sen oman hepan ottaa mukaan. Jota ilmeisesti vain iltaisin ehtii liikuttamaan. Sehän jää ilmeisesti opetuksen ulkopuolelle?
Täällä ysiluokkalaisen vanhemmat on hyvin huolissaan tuosta yhdistelmästä. Liikaa vastuuta liian nuorena. Muutto asuntolaan, koulun käynti, hevosesta vastuu. Eli liikutus mahd.valmennus yms. No, ei olla rikkaita joten tämä ajatus taitaa kaatua rahaan.
Oman liikutus jää vain vkl. koska koulupaikkakunta on sen verran kaukana kotoa.

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.1.17 09:26:41

En ikinä päästäisi omaa teiniäni asumaan jonnekin asuntolaan, missä kansan syvien rivien jälkikasvu mellastaa. Huonoon seuraan joutumista ei voi estää.

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: Bb 
Päivämäärä:   27.1.17 10:56:05

Peruskoulupohjalta siellä on oikein wt tyttöjen kerho! Opinnot ei kiinnosta, mutta juominen, rööki ja naiminen sitäkin enemmän. Kun ryhmä alaluokan kodeista kotoisin olevia 16 vuotiaita päästetään irti ja käytännössä ilman valvontaa - just joo. IKINÄ ei lastani tonne päästäisi. Ja koko Hevosopisto muutenkin täysin sekaisin ja siellä rahat loppu> heijastuu opetukseen.

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: Huilu 
Päivämäärä:   27.1.17 12:22:01

Näin olen vähän muettinytkin. Teinidraamaa piisaa, kun tuo koulu ei oikein käy vanhemmille.

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: wt 
Päivämäärä:   27.1.17 12:42:47

WT = white trash ?

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: Bb 
Päivämäärä:   27.1.17 20:33:46

Kyllä. White trash. Eihän sinne erityisesti peruskoulupohjaiselle linjalla muita mene. Ja oon törmännyt näihin Ypäjältä tulleisiin "harjoittelijoihin" Euroopassa ja hävennyt silmät päästäni. Niin huonosti käyttäytyiviä, negatiivisia, laiskoja nuoria ei esim täällä Saksassa näe missään!

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: 9-luokkalainen 
Päivämäärä:   28.1.17 20:32:30

Hei kiitos todella paljon kaikille kommentoijille, kaikista on apua ja kaikki olen käynyt ajatuksella läpi.
Ja vaikka monia erilaisia vastauksia sain, eniten tuli negatiivisia vastauksia, joten se vahvistaa entistä enemmän päätöstäni hakea lukioon.

Ja tuohon, että mikä on tämä minun ajatukseni tuosta ratsastuksen paljoudesta hevoskouluissa, niin olen itse saanut sellaisen käsityksen monen henkilön puheista, mutta kiitos korjauksesta!

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: Liima 
Päivämäärä:   28.1.17 20:40:01

Menet lukioon, sitten opiskelemaan sellaiseen ammattiin jossa hyvä palkka, ja hankit laadukkaan hevosen jolla voit valmentautua ja jota voitpitää hyvällä tallilla.

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjäse.pienitalli 
Päivämäärä:   29.1.17 12:04:14

Tuolla aiemmin kehoitettiin mene lukioon. Se olisi viisas valinta, eli opettele englanti ja saksa kunnolla.
Ja lähde opiskelemaan hevosalaa ulkomaille.

Suomessa hevospuolen hommin palkataan yleensä tallityövoimaa karsinanputsaukseen ja hevosen
hoitoon alle 10 euron tuntipalkalla.

Paremmin palkattuja ratsastuksenopettajan tai valmentajan hommia on aika vähän

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: liisi 
Päivämäärä:   29.1.17 12:22:53

Ja sitten kun menet sinne lukioon ja ikää tulee muutama vuosi lisää, todennäköisesti tajuat, että haluatkin tehdä työksesi jotain ihan muuta. Ei ysillä voi vielä tietää, mitä haluaa, kun moni ei parikymppisenäkään vielä tiedä. Ysiluokkalainen ei tiedä vielä elämästä tarpeeksi :)

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: Hulda 
Päivämäärä:   29.1.17 22:14:37

Törkeetä ettei kukaan vastaa aloittajan kysymyksiin. Heppa-alalle kuitenkin menee peruskoulusta paljon nuoria, varmasti joku osaisi kertoa asioista.
Ehkä kannattaisi kysyä yleiseltä puolelta, siellä varmaan käy nuorempia jotka ei niin kyynisiä mammoja vielä. Kouluja ehtii käymään vaikka useampia, nykyään ei tarvi jämähtää.

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: Milja 
Päivämäärä:   29.1.17 22:46:29

Ei tietämättömiltä nuorilta kannata mitään kysyä, vaan aikuisilta, jotka on nähneet elämää ja sitä miten se menee.

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: -., 
Päivämäärä:   30.1.17 11:30:17

Jos haluat niin kannattaa hakea hevoskouluun, mutta työ alalla on raskasta ja palkka suomessa tehtynä on alhainen. Monet koulutetut opiskelijat hakee ulkomaille työharjotteluu ja saattaa päästäsiellä työelämään ja näin myös parempiin tuloihin. Suomalaisia työntekijöitä kehutaa ahkeriksi ja tunnollisiksi työntekijöiksi.
Työt ulkomailla on rahallisesti parempaa.
Jos haluat jäädä suomeen niin ainakin koulutus turvaa oman hevosen pidon ja tiedon mitä sen eteen pitää tehdä. Paljon siis hyvääkin on koulutuksella. Avaa silmiä enne työhön menemistä.
Paljon tietoa saa koulutuksella, mutta työtä kannattaa etsiä ulkomailta, jos kunnon palkoille haluat.
:)

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: marisa 
Päivämäärä:   18.2.17 13:02:28

Olen toista vuotta ypäjällä, ratsastuksenohjaajalinjalla pk pohjaisena.

1. Tarvitaanko jokaiseen hevoskouluun vankka ratsastuskokemus? Kuinka vankka? Jos ei tai jos kyllä, niin missä? (itse en ole rahan vuoksi päässyt hirveästi harrastelemaan, niin tasoni on alhainen)
Ypäjällä hevosenhoitajalinjalla sinun ei tarvitse osata ratsastaa. Toki jos haluat suuntautua rempalle tai hevosharrastepalvelulinjalle, on linjoilla myös ratsastusnäyttöjä. Rempalle pääsee n. heB tasoinen ja harrastepalveluihin n. heC. Muille suuntautumisille ei ole mitään ratsastuspääsykokeita yms. Muut suuntautumiset ovat kengitys, hevosvarusteiden valmistaminen, ravi ja kasvatus.

2. Oletko itse tyytyväinen, että hait hevosalalle (jos olet siis hakenut ja päässyt)? Minne hait ja mitä pidit paikasta? Mikä oli tasosi sinne mentäessä? Oletko päässyt sitä kautta töihin hevosalalle ja onko sinulla hyvä palkka (jos olet töissä)?
Olen tyytyväinen. Ypäjälle siis hain. Ypäjällä on hyvät ja huonot puolet mutta täällä on mukavat ihmiset ja mukavat hevoset, viihdyn pääosin hyvin. Olen ollut jo ennen opiskelemaan lähtöä töissä tallilla, ja olen edelleen opiskelujen ohella esim viikonloppuisin ja lomilla.

3. Suosittele ihan mitä vaan hevoskoulua, ja kerro paikasta omin sanoin. Hyvät ja huonot puolet!
No hevosopisto vaikkapa. Kivat asuntolat, hyvät ruuat, pääosin kivat opettajat, kivat hevoset, oppii paljon kaikenlaista mitä muualla välttämättä ei (esim. hevosfysio, kansainvälisten kisojen järjestäminen). Paljon valmennuksia ja kilpailuja, joihin pääsee myös opiston hevosilla. Alue on todella suuri joten pitkät välimatkat, pyörä/auto hyvä olla. Huonot kulkuyhteydet yhtään mihinkään, arkisin pääsee jotenkuten mutta viikonloppuisin ei minnekkään.

4. Jos suoritit/suoritat kaksoistutkintoa, onko se liian rankkaa? Kuinka paljon se tosiasiassa vaatii töitä? Kadutko kaksoistutkinnon ottamista?
En suorita kaksoistutkintoa, se ei ole ohjaajalinjalla mahdollista.
5. Saako joidenkin hevoskoulujen, -opistoiden, -lukioiden asuntoloissa elää myös viikonloppuisin? (opo sanoi ettei suurimmassa osassa asuntoloita saa, mutta olen kuullut myös huhua, että joissakin saisi)
Saa asua opistolla ilmaiseksi myös viikonloput. Ruokia ei viikonloppuisin saa koulun puolesta.

6. Kannattaako hevosalalle lähteä? Miinukset ja plussat!
Rehellisesti sanottuna ei :D Huono palkka, todella fyysistä, paikat hajalla luultavasti ennen 30ikävuotta. Mutta itselläni ainakin se tilanne etten muuta halua tehdä, joten menen hevosalalle huonoista puolista huolimatta.

7. Miksi juuri sinä menit/et mennyt hevosalalle ja onko päätös mielestäsi hyvä? Tykkäätkö nykyisistä hommistasi? Ja jos et ole hevosalalla töissä, niin miten heppailet?
En halua tehdä mitään muutakaan. En tiedä siitä onko niin hyvä päätös mutta..:D

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: marisa 
Päivämäärä:   18.2.17 13:04:57

Tuosta omasta hepasta vielä, meillä loppuu yleensä päivät viimeistään klo 19, jonka jälkeen ehtii hevosensa liikuttaa. Harvoin on kuitenkaan päiviä, jolloin sitä ei ehtisi liikuttaa päivällä opiskelujen välissä.

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.2.17 13:38:15

Aloittajana menisin lukioon, ihan tavalliseen eikä kaksoistutkintolinjalle. Saat 2-4 v lisää aikaa kasvaa ja miettiä, mitä oikeasti haluat. Eikä tarvitse siinäkään vaiheessa vielä tietää, mitä haluat lopun ikääsi, se on ihan ok. Lukio avaa enemmän ovia jatkossa, mahdollisuuksia on enemmän. Ja ei voi kyllä kiistää sitäkään, että vaikuttaa aika paljon ihmiseen onko viettänyt ne teinivuotensa sen wt-porukan kanssa vai ei... Opo varmaan sanoo, että pitäisi tietää, mitä haluat isona jne, mutta ei se oikeasti niin ole. Kun menet reittiä, joka pitää mahdollisimman monta ovea avoimena, voit tehdä myöhemmin ihan mitä tahansa. Itse olen käynyt lukion ja sitten yliopiston maisteriin saakka, ja sen jälkeen opiskelin ratsastuksenohjaajaksi monimuotokoulutuksella, kun rupesi tuntumaan, että hevoset ovat ehkä sittenkin se juttu. Laskeskelin, että haluan ratsastaa eikä sellaista ammattia olekaan, jonka ohella minulla olisi sekä aikaa että varaa ratsastaa niin paljon kuin halusin (ie se 4-8 hevosta päivässä, minkä nyt ratsastan). Mutta ikinä en kadu tätä järjestystä: sivistys ei ole pahasta koskaan, ja nyt minulla on ihan erilainen turva takanani kuin monilla kollegoilla hevosalalla, joilla ei ole muuta koulutusta. Nyt olen ratsuttaja ja tallinpitäjä, mutta en välttämättä lopun ikääni. Työssä on valtavasti hyviä puolia huolimatta kovuudesta ja surkeasta palkasta, joten tällä hetkellä olen happy. Ja sitten jos/kun haluan tehdä jotain muuta, se onnistuu huomattavasti helpommin kuin jos tuo ratsastuksenohjaaja olisi ensimmäinen ja ainut koulutukseni.

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.2.17 13:43:00

Rehellisyyden nimissä pakko lisätä kuitenkin se, että tämä minun kuvioni ei olisi ollut mahdollinen tuosta aloittajan tilanteesta. Minulla oli sen verran varakkaat vanhemmat, että meillä oli vähintään yksi oma hevonen 12-vuotiaasta ja olin ratsastanut paljon sekä koulu- että opiskeluaikana. En muuten tietenkään olisi tarpeeksi taitava ratsuttajaksi. Mutta hevosalan koulu ei siihen paljon auta, koska kouluissa ratsastuksen osuus on pieni (ohjaajakoulutuksestakin tosiaan valmistuu ihmisiä, jotka eivät juurikaan osaa ratsastaa). Sen sijaan sitkeydellä ja hyvällä tuurilla on kyllä mahdollista päästä ratsastamaan paljon ilmankin perheen resursseja, moni on tehnyt senkin.

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: alanvaihtaja 
Päivämäärä:   21.2.17 19:49:14

Moni teilannut täällä hevosalan opiskelun, itse olen ollut tyytyväinen kun koulun kävin ja sitten muutama vuosi töitä hyvällä tallilla ja nyt sitten olen lähtenyt opiskelemaan AMK toista alaa. Aina voi vaihtaa alaa myöhemmälläkin iällä ja lukiota ei tarvitse AMK tason opintoihin.

Tässä vastauksia kysymyksiisi Salpauksessa opiskelleena, aikaa tosin jo sen verran et systeemit osittain muuttunutt (koulu nykyään Jokimaalla, ei asuntolaa enää)

1. Tarvitaanko jokaiseen hevoskouluun vankka ratsastuskokemus? Kuinka vankka? Jos ei tai jos kyllä, niin missä? (itse en ole rahan vuoksi päässyt hirveästi harrastelemaan, niin tasoni on alhainen)

- Ei tarvitse olla kaksinen taitotaso, osa meillä oli ravi-ihmisiä jotka ne kaksi ekaa vuotta ratsasteli tunneilla oman tason mukaan. Harrasteohjaaja puolellakin kaverit pärjäsi ei niin hyvällä (HeC) taidoilla, näytöistä pääsi läpi muttei saanut harkkarin papereita eli valmistui vain hevosenhoitajiksi.

2. Oletko itse tyytyväinen, että hait hevosalalle (jos olet siis hakenut ja päässyt)? Minne hait ja mitä pidit paikasta? Mikä oli tasosi sinne mentäessä? Oletko päässyt sitä kautta töihin hevosalalle ja onko sinulla hyvä palkka (jos olet töissä)?

- Alussa jo kerroinkin, että alalla olin muutaman vuoden ja työpaikka mitä parhain (säännölliset työajat, lomat asianmukaiset yms.) ja palkka oli tessin mukainen. Salpauksessa olisi ollut paljon petrattavaa, toivon että asiat ovat nyt muuttuneet jo parempaan suuntaan. Oma taitotaso ei ollut ihmeellinen, vuokrahevosten kautta hieman jotain osasin hoidosta ja ratsastustaso vahva HeC. Ja siis harrasteohjaajaksi valmistuin.

3. Suosittele ihan mitä vaan hevoskoulua, ja kerro paikasta omin sanoin. Hyvät ja huonot puolet!

-Jätän kommentoimatta, sen verran aikaa jo omasa opiskeluajasta.

4. Jos suoritit/suoritat kaksoistutkintoa, onko se liian rankkaa? Kuinka paljon se tosiasiassa vaatii töitä? Kadutko kaksoistutkinnon ottamista?

-Pari kaveria teki kaksoistutkinnon ja he eivät kokeneet sitä raskaaksi: kun oli lukiojakso, he keskittivät lukioon (me muut tehtiin silloin perusopintoja eli matikka, enkku yms.) ja sitten vastaavasti oli erikseen ammattiaineiden jaksot.

5. Saako joidenkin hevoskoulujen, -opistoiden, -lukioiden asuntoloissa elää myös viikonloppuisin? (opo sanoi ettei suurimmassa osassa asuntoloita saa, mutta olen kuullut myös huhua, että joissakin saisi)

-Meillä ei saanut olla asuntoloissa, paitsi oikeasti pitkänmatkanlaiset. Nykyään ei ole enää asuntolaa.

6. Kannattaako hevosalalle lähteä? Miinukset ja plussat!

-Kannattaa, vaikka ei sitten alalla viihtyisikään pitkään: oppii uutta hevosista (vaikka sitten vahvistamaan omaa harrastustaan myöhemmin jos/kun alaa vaihtaa). Ite tykkäsin eniten hevosalalla fyysisestä työstä ja ulkona työskentelystä, vaikka sade päivät ketuttukin. Huonoja ehkä työvuorot/ajat paikasta riippuen, itse tein niin arkena kuin viikonloppuna töitä 8-16 vuoroista riippuen. Palkkaus ei kaksinen, mutta kyllä sillä elää.

7. Miksi juuri sinä menit/et mennyt hevosalalle ja onko päätös mielestäsi hyvä? Tykkäätkö nykyisistä hommistasi? Ja jos et ole hevosalalla töissä, niin miten heppailet?

- Tykkäsin työstä, uutta alaa lähdin opiskelemaan, jotta myöhemmin voin palata hevosten pariin työskentelemään muuten kun talikon varressa.

Moni valittaa huonoa palkkaa alalta, mutta itse koen sen suhteellisena: työskennellessäni elätin itseni hyvin vuokrakaksiossa, ostin kaupasta mitä halusin ja omistin autonkin. Eläimiä ei ollut ja säästöön jäi joka kuukausi.

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: Inka 
Päivämäärä:   23.2.17 20:43:36

Minä oon ollu hevosopistolla hevostenhoitaja linjalla n. 10 vuotta sitten. Tykkäsin kyllä koulusta ja hevosista mutta meillä siihen aikaan teetettiin ihan liikaa töitä jota vastaan protestoitiin. Talliviikoilla meillä ei ollut alkuun kuin kaksi vapaapäivää kahta viikkoa kohden joka oli tosi rankkaa 16 vuotiaille, varsinkin kun sitä tehtiin palkatta. Tuo on varmaan jo muuttunut. Jos on aidosti kiinnostunut hevosista on siellä mahdollisuus oppia paljon ja päästä myös ratsastamaan. Itseäni kiinnosti siihen aikaan liikaa myös ne kylän pojat... Mutta opin paljon kuitenkin. Mulla oli sillon nimikkohevosena liikutettava hevonen eli ratsastaa piti enemmän kun loppujen lopuksi kiinnostus riitti. Ratsastamisesta tuli vähän pakkopullaa.

Aikuisiällä olen ollut hingunniemessä ja tykkäsin siitäkin paikasta. Paljon pienempi ja kotoisampi kuin hevosopisto. Sitä ehkä suosittelisin enemmänkin nuorelle henkilölle :)

Olen myös ollut Rautalammin ratsastuslukiossa. Siellä saa ratsastaa 1,5 h viikossa ja hevosaineita on muistaakseni 5 kurssia. Juuri uusittu koko rakennus eli hyvät tilat ja ihan kivat opet. Ihan hyvä vaihtoehto jos lukioaineet kiinnostaa.

Olen myös opiskellut salpauksessa hevosen valmentajaksi ja pitänyt siitäkin koulusta :D Tosin Tasso vaiheessa kun rupeaa olemaan sitä tietoa itsellä aika paljon ja omia mielipiteitä asioihin niin aina ei ihan tallimestareiden osaaminen vakuuta... Mutta siellä on myös paljon hyviä opettajia!

Hevosalalle kannattaa ehdottomasri lähteä kos on valmis tekemään kovasti töitä ja oikeasti haluaa oppia paljon! Itse olen välillä koittanut muita aloja ja aina palannut takaisin hevosten pariin ja oppimaan niistä lisää. Mutta siihen vaaditaan oikeasti se palava halu olla hevosten kanssa.

Eihän sun ole pakko jäädä paskanlappaajaks johonkin talliin vaan voit koko aika Lisääkouluttautua jolloin sun oma mielenkiinto säilyy ja se avaa uusia ovia ja uusia työpaikka mahdollisuuksia. Hevosalalla on paljon eri linjoja johon voit erikoistua ja löytää se oma juttus :)

En mäkään kauaa olis jaksanu pelkästään hevosen hoitajan hommia vaan olen halunnu edetä ja opiskella niin että voin perustaa oman yrityksen. Ja niitä yrityksiäkin on monia muita kun se ratsastuskoulu tai yksityistallin jotka on varmasti haastavaa saada kannattamaan. Esim. Hevososteopaatteja on suomessa tosi vähän ;)

Tsemppiä, toivottavasti pääset sinne kouluun minne haluat! :)

  Re: Hevoskoulut

Lähettäjä: viiva 
Päivämäärä:   25.2.17 22:43:15

Itse pystyn vastaamaan Koulutuskeskus Salpauksen eli Lahden Jokimaan toimipisteen hevosalan nähtyäni. Vuoden siellä aikaani vietin kunnes tajusin että ei saakeli mitä täs on tullu tehtyä ja tuhlattua aikaa vuoden verran.
Jokimaata siis en voi suositella kenellekään.

1. Salpauksella ei ollut minkäänlaisia ratsastuskokeita, oli haastattelu, yksilötehtävä (pue hevoselle riimu, laita se käytävälle kiinni & puhdista kavio), ryhmätehtävä (siivoa turpeella ja hevosen harjoilla sotkettu käytävä ryhmässä), ja haastattelu. Meilläkin oli alottavissa sellaisia jotka oli ratsastanut joskus kauan aikaa sitten, tai sitten ei ollenkaan.

2. En todellakaan ole tyytyväinen. Kadun sitä että vuoden vietin turhaan koulun penkillä.

3. En voi suositella mitään koulua kun en ole kuin Jokimaan meiningin nähnyt. Siellä on suurin osa hevosista rikkinäisiä ja vanhoja. Ratsut on joko ex-ravurisuokkeja tai entisiä kilpahevosia jotka on menneet rikki. Tallimestareista ja opettajista suurin osa on mahtavia ihmisiä, mutta kyllä risuja mahtuu jokaiseen kukkakimppuun.

4. En itse suorittanut, mutta pari kaveria kyllä suoritti. Ilmeisesti suhteellisen rankkaa kun Lahdessa piti matkata kaupungin toiselle puolelle kesken päivän lukiotunneille

5. Lahdessa Jokimaalla ei ole ollenkaan asuntolaa, talliviikoille on majoitus.

6. Ei kannata, huonosti saa töitä ja jos töitä saa niin palkka on surkea. Harrastusta ja työtä ei kannata yhdistää, siitä lähtee vain maku.

7. Eiköhän asia tullut suhteellisen selväksi aikaisemmissa vastauksissa :D

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.