Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Airan istuntatunnit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   13.11.16 08:26:11

Kokemuksia?

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   13.11.16 17:16:11

olen ollut kahdesti, en ollut minun juttu.

Toisille sopii toisille ei.

Nyt käyn toisen tosi ammattilaisen (cr-opettaja) tunneilla ja tykkään :)

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   13.11.16 17:29:57

Samaa piti kirjoittamani kuin z. Mulle sopii CR paremmin.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: Fakta 
Päivämäärä:   13.11.16 18:22:59

CR todellakin sopii valtaosalle tädeistä paremmin.Ei joudu samalla tavalla hikoilemaan ja etsimään oikeita(usein olemattomia) lihaksiaan :)

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   13.11.16 18:45:50

Millä tallilla opettaa?

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: z 
Päivämäärä:   13.11.16 18:53:20

kyllä niitä oikeita lihaksia cr-tunnillakin etsitään ja treenataan myös kotona. Ja kyllä siinä tunnilla hiki tulee ihan samoin kun tavallisessakin valmennuksessa.

Muutama eka tunti on monesti niiden oikeiden asentojen etsimistä, mutta kun edetään niin muuttuu tahti kyllä toiseksi.

Fakta nyt kirjoittelee parempaa tietoa vailla :D

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: Fakta 
Päivämäärä:   13.11.16 23:53:32

Sanotaan näin että aika moneen yksittäistapaukseen olen sekä CR opettajissa että oppilaissa törmännyt,ja niiden perusteella muodostanut mielipiteeni ja käsitykseni toiminnasta ja ihmisistä, jotka edes käyttävät tosissaan termiä Centered Riding puhuessaan tai kirjoittaessaan toiminnastaan :)

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: Niisku 
Päivämäärä:   14.11.16 10:21:00

Mä oon käyny kans sekä CR-tunneilla, että Airan tunneilla. Ja jotenki mulle tuo Airan systeemi sopii paremmin. Se on jotenkin järjestelmällisempi ja systemaattisempi. Ja lisäksi vielä, kun mattopilatesta harrastaa lisäksi, niin se tukee noita ratsastaessa tehtäviä harjotteita ja auttaa löytämään oikeat lihakset myös ratsastuksessa.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: Vuorenpeikko 
Päivämäärä:   14.11.16 15:05:31

Minäkin olen käynyt sekä CR-tunneilla että Airan tunneilla, ja mielestäni jälkimmäiset olivat tehokkaampia. Varmasti kumpikin opetustapa toimii, eli vastakkainasettelu ei kannata. Mikään oppi ei kuitenkaan auta, jos käy vain silloin tällöin tai pari kertaa. Tulee helposti opittua ihan vääriä asioita, jos opetuksessa ei ole jatkuvuutta.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   15.11.16 17:59:22

Pitäis tajuta jotain ratsastuksesta että sitä voi opettaa... eiku eihän tää olekaan ratsastusta..

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: jtt 
Päivämäärä:   31.12.16 21:30:45

Mä koin Airan tunnin jokeen et istunta meni ihan sekasin. Istunta oli aika köyry ja valmentajani joutui heti oikaisemaan istuntani.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: Ananas 
Päivämäärä:   1.1.17 02:19:44

Centered Riding on niin passka ja inflaation kärsinyt termi. Kukaan itseään vähänkään arvostava ei sano käyvänsä jollain fakin CR tunneilla! Näillä tunneilla käy ihmiset, jotka ei todellisuudessa tajua YHTÄÄN MITÄÄN hevosista tai ratsastuksesta. Amen!

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.1.17 10:56:08

No jopas. Itse olen käynyt monta vuotta III-tason CR-open valmennuksissa. Hän sattuu olemaan myös mastertason ratsastuksenopettaja, pitkän linjan hevoskasvattaja ja kilparatsastaja. Ja kyllä, uskon hänen ymmärtävän jotakin hevosista ja ratsastuksesta. Valmennusten myötä minunkin ymmärrykseni on pikkuhiljaa lisääntynyt. ;)

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   1.1.17 13:36:04

Käykö * Eerikan opissa?

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.1.17 16:39:42

Jep. :)

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.1.17 22:31:55

Kokeilkaa Siekkisen Sannaa, ratsastuksenopettaja ja kilpaillut kouluratsastuksessa. Omaa loistavan ratsastustaidon ja opettaa koko ratsukkoa, ei vedä ratsastajaa köyryyn. Kannattaa kokeilla.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   3.1.17 08:01:50

Siekkisen Sannaa voin minäkin suositella. Opettaa kokonaisvaltaisesti ja itse ainakin sain apua istuntaani.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: *v* 
Päivämäärä:   27.1.17 21:44:44

Aira on ollut todella hyvä mulle, myös hevonen kiittää.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: Ella 
Päivämäärä:   30.1.17 09:09:29

Käykö Aira jossain Turun suunnalla? ( tai Varsinais-Suomessa edes..)

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: opin 
Päivämäärä:   30.1.17 09:32:03

Opin Airan tunnilla istumaan oikeassa kohtaa satulaa (aiemmin liian takakaarella), tiivistämään istuntaa (aiemmin olin yliryhdissä). Suosittelen kokeilemaan!

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: Bukka 
Päivämäärä:   6.2.17 12:41:39

Centered riding on todella hyvä metodi, ja esim. Aira on kopioinut omaansa paljon CRää. Mutta sitten tehnyt täysin kummallisia ratkaisuja niillä staattisilla pilatesjutuilla, jotka eivät toimi. Onnistunut tuotteistamaan itsensä hyvin, mutta kyllä Suomen todelliset istuntagurut on esim. meidän III-tason centered riding ohjaajat, joilla vuosikymmenten kokemus ammattilaisina hevosalalla ja opettajina. Valitettavasti on myös sellaisia ykköstason CR-ohjaajia joiden ei pitäisi opettaa kenellekään mitään, ykköstasolle kun pääsee oikeastaan kuka vaan. Mutta on sielläkin varsin hyviä. Valitettavaa ettei seula ole tiukempi, kärsii koko CRn maine. Tiesittekö että esim. Carl Hester arvostaa CRää ja käyttää sitä opetuksessaan, ja että esim. Kyra pisti ainakin vielä 10v sitten kaikki oppilaansa lukemaan Swiftin kirjan ja käyttää yhäkin paljon CR mielikuvia opetuksessaa? Erittäin havainnollistava ja hyödyllinen metodi, jota ei yhden huonon opettajan takia ole todellakaan syytä sivuuttaa. Itse en ratsastaisi enää ollenkaan ilman CRän tuomaa apua kipeään ja vammautuneeseen kroppaani.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: @. 
Päivämäärä:   7.2.17 10:45:30

Olen käynyt molemmissa ja kyllä se niin vain on, että pilates on toimivampaa. Hevonen liikkuu paljon paremmin kuin cr-valkuissa. Ja pystyn itse selkeästi istumaan paremmin.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   7.2.17 11:24:34

Huuuuuuuuhaaaaaaaaata!

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: Leena 
Päivämäärä:   8.2.17 22:29:58

Centered Riding on tehokas ja toimiva metodi. Kannattaa lukea Swiftin kirjoja, niin ymmärtää myös miksei ATn metodi ole tosiaankaan paras mahdollinen. Hyvä istunta on kaiken perusta, eikä siihen ole mitään oikotietä staattisen pilateksen kautta.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: Vinkki 
Päivämäärä:   9.2.17 06:42:30

AT:n ongelma on, ettei varsinaisesti ymmärrä höykäsen pöläystä ratsastuksen hienomekaniikasta ja apujen käytöstä. On pilatesohjaaja, joka yrittänyt kopioida joitakin ideoita cr:sta ja soveltanut sekaan omiaan, missä vaiheessa menty metsään niin, että rytinä kävi.

Ihan yhtä toimiva juttu kuin koulutuomarit, jotka eivät itse ole koskaan kouluttaneet yhtään hevosta tuomaroimalleen tasolle. Annetaan pisteitä, mutta ei tiedetä mitä oikeasti tapahtuu eikä nähdä asioita.

Cr on loistava metodi, valittu mm. Vuoden kouluratsastusilmiöksi muutama vuosi takaperin, mutta ongelma tosiaan se, että 1-tason ohjaajilla ei ole lähtötasovaatimuksia.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   9.2.17 07:52:57

Vinkki: Olen samaa mieltä.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   18.2.17 11:36:20

Jännästi ne hevoset vaan on alkaneet kulkea paremmin Airan tuntienkin jälkeen, vaikka moni niin kovasti mollaa.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   18.2.17 14:00:18

Luulen, että AT sopii kokeneille ratsastajille, jotka osaavat soveltaa oman kehon korjaukset siihen varsinaiseen ratsastamiseen ilman että apujenkäyttö kärsii. Kokemattomammalle ratsastajalle, joka esim hakee apua siihen, miten pystyä tekemään harjoitusravissa tehtäviä ilman että koko keskittyminen menee harjoitusraviin itseensä cr on parempi heikonkin ohjaajan kanssa.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: siipu 
Päivämäärä:   18.2.17 20:58:02

Olen Airan kanssa samalla tallilla :)

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   28.2.17 22:08:34

Olen lukenut Airan kirjan ja sen perusteella haluaisin kyllä kokeilla, muttei ilmeisesti täällä Turun suunnalla käy.. Eipä täältä taida löytyä myöskään lll tason CR ohjaajia vai tietääkö joku oikeasti hyvän CR ammattilaisen täältä päin?

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.3.17 15:26:18

Oikeasti hyvästä niin tiedä, mutta Kilpiön Riitalla on kyllä varsin hyvä silmä ratsastajan virheasennoille. Kolehmaisen Jutta lienee myös kokeilemisen arvoinen.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.3.17 16:22:35

Turun seudulla on II-tason ohjaajia Jutta Kolehmainen ja Kaisa Laaksonen. Riitta Kilpiö on Halikossa, hän on I-tason ohjaaja. Kaikki kiertävät, joten kannattaa kysyä ja kokeilla.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   1.3.17 21:52:44

Minna, kyllä Aira varmasti järjestää kurssin Turun suunnalle, jos saatte porukan kasaan. Tähti arveli, että AT sopii kokeneemmalle ratsastajalle, mutta kyllä mä aika kokemattomana ratsastajana sain paljon irti Airan ohjauksesta ja voin siirtää oppimaani ratsastustunnille. Airan ohjauksessa tein vain siirtymiä, ympyröitä ja voltteja, eikä ratsastuspilateksen anti olekaan monimutkaisten tehtävien tekeminen. Toki edistyneemmät tekevät edistyneempiä tehtäviä.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: ananas 
Päivämäärä:   4.3.17 08:36:15

Ihan käsittämätöntä, että kehtaa ilmoittaa kotisivuillaan kokemuksesta fysioterapia-alalla. Se on suojattu nimike, ja sitä Airalla ei ole, hän EI ole fysioterapeutti. Hän on itse heB tasoinen ratsastaja, ihan kiva jos haluaa jonkun huokailemaan "ei hätää" mutta syvempi osaaminen uupuu vielä. Istuntapuolella mennään minun mielestä todella pahasti metsään, estetään vartalon normaali käyttö. Jollekin tämä sopii, joku selviää tästä huolimatta. Voi kokeilla mutta järki päässä.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: elli 
Päivämäärä:   4.3.17 08:57:24

Siellä on aika monta muutakin kohtaa joihin kannattaa tsekata faktat toisaalta... Nettiin voi, kirjoittaa asioita, lukijan vastuulla on mihin uskoo.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   4.3.17 09:59:32

Aira kertoi olevansa kuntohoitaja, eli on kokemusta fysioterapia-alalta. Mä oon käynyt kaksipäiväisen AT-ratsastuspilateskurssin, ja kokemukseni perusteella voin kertoa, että siellä opetellaan vartalon käyttöä, ei puututa muuhun ratsastukseen. Mä opin nimenomaan vartalon oikeaa käyttöä, ns. normaali käyttö aiheutti mulle kipuja. Eihän kaikki tietenkään kaikille sovi. Musta kuitenkin tuntuu, että moni Airan tunteja moittiva ei ole käynyt hänen tunneillaan tai kursseillaan. Meillä ainakin kaikki olivat tosi tyytyväisiä. Yksi kurssilaisista (yksi ratsastuksenopettajistamme) ei ollut löytänyt samanlaisia oivalluksia kuin me muut, mutta hänkin oli sitä mieltä, että kokeilee ajan kanssa. Tunnilla sovellettiin kurssilla opetettua.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: Hepo 
Päivämäärä:   4.3.17 11:08:22

Erittäin paljon samaa mieltä kuin ananas!

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   4.3.17 11:20:42

Mutta oletko samaa mieltä sillä perusteella, että olet ollut kurssilla tai tunnilla, vai vain sillä perusteella, että olet asiasta netissä lukenut? Mun mielestä olisi hyvä tuoda kirjoituksessaan esiin, onko kokemusta vai ei.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.3.17 14:00:01

Mä olen ollut parilla viikonloppukurssilla ja olen sitä mieltä, että Aira sopii lähinnä yliryhtisille notkoselille. Neuvot ja korjaukset tuntuivat olevan kaikille samat, istuipa oppilas alunperin miten tahansa. Kysyä ei saanut, jos ei ymmärtänyt miksi jotain tehtiin.

Eli osalla Aira varmasti sopii. Kaikille ei. Kokeilemallahan tuo selvinnee.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   4.3.17 18:36:19

Sama kokemus, minulla lantio kallistettiin niin taakse etten pystynyt liikkumaan enää. Ja ei ollut notkoa, vaan suora selkä joka muutettiin pyöreäksi (aiemmin ollut notko, joka oli jo korjattu pois).
Ja kun ratsastaessa tuli ongelma, jossa Aira ei osannut auttaa, ei neuvonut minua sitten enää ollenkaan hetken yrittämisen jälkeen, vain toinen tunnilla oleva sai ohjeita, minä olin kuin ilmaa lopputunnin.
Mattotunnit olivat hyviä, ratsastukselliset ohjeet todella huonoja/vääriä ja tosiaan, samalla muotilla korjaa kaikkia, oli alkuperäinen asento millainen tahansa. Tämä kokemus parin vuoden takaa, toivottavasti on parempi jo..

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: Ex 
Päivämäärä:   4.3.17 21:38:59

CR:n maine kyllä kärsii Suomessa enemmänkin siitä, että sen piirissä on ihmisiä, jotka käyttävät joka tilaisuuden markkinoidakseen itseään ja kavereitaan, ja tekevät sen morkkaamalla samalla oman metodinsa ohjaajakollegoita ja nyttemmin myös AT-metodia. Todella erikoinen taktiikka edistää oman menetelmän tunnettuutta. Jos heillä olisi enemmän tilannetajua, he kehittäisivät yhteisöönsä positiivista oppimisen ilmapiiriä ja tukisivat toisiaan, mutta energia tuntuu menevän pahanpuhumiseen. Näillä keinoilla ei menetelmä tule saamaan ansaitsemaansa arvoa, mikä on harmi, koska se on kuitenkin alkuperäisiltä lähtökohdiltaan niin ihmisiä kuin hevosiakin auttava, positiivinen ja myönteisillä tavoin ratsastuksen ongelmakohtiin pureutuva.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: Hepo 
Päivämäärä:   5.3.17 08:16:14

Perustan mielipiteeni kahteen kokeilukertaan. Ehkä olisi pitänyt antaa vielä useampi majdollisuus tälle tyylille, mutta se nyt tuntui vain rahan hukkaamiselta, oman istunnan sekoittamiselta ja hevosen hämmentämiseltä. Itselläni ei ole mitään suuria istuntaongelmia, ja tästä Aira sanoikin, ja totesi myös minun olevan suora. Halusi kuitenkin, että siirrän rintakehää ja olkapäitä eteenpäin, mikä sai hevoseni jarruttamaan voimakkaasti. Itse koin asennon jarruttavana, ja samankaltaisena kuin mitä käytän pidättäessäni istunnalla. Jouduin siis koko tunnin käskemään hevosta jatkuvasti eteenpäin, molemmilla kerroilla, vaikka se normaalisti liikkuu reippaasti eteenpäin. Aira hoki jatkuvasti samaa mantraa "liu'uta kyljet, kylkikaaret pläpläplä" ja "ei hätää". Videolta katsoessa hevosen selkä nousi ja takaosa aktivoitui aina niissä kohdissa, kun piti palata vanhaan istuntaan. Ehkä minä ja kaikki hevoset joita ratsastan, olemme liian kaavoihimme kangistuneita, sillä aiomme jatkaa entiseen malliin :)
Uskon että Aira sopii hyvin sellaiselle ratsastajalle, joka ei hahmota tai osaa käyttää keskivartalon lihaksia, tai jolla on isoja istuntaongelmia, vinoutta tms.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: elli 
Päivämäärä:   5.3.17 09:15:41

Nettisivun kuvaus kokemuksesta on todella harhaanjohtava. Käyttämällä sanaa fysioterapia antaa suoraan ymmärtää kuin olisi fysioterapeutti, ja sitä hän ei ole. Siitä voi saada tässä maassa ihan sakotkin, mutta "ei hätää"... Kuntohoitaja on todella heppoinen pohja, ja hän ei juuri ole kouluttautunut sittemmin, vaikka sivuilla lukee vaikka ja mitä maireaa ja ihanaa. Yrittää kyllä mainita trendikkäitä nimiä, mutta miksi sanoa jotain mikä ei pidä paikkaansa. Vaikuttaa todella epävarmalta tyypiltä kun muistaa aina kertoa cr:n olevan väärin, ja istunta jota opettaa ei ole tätä päivää, tuo valtava staattisuus ja annetut ohjeet estää ratsastajaa vaikuttamasta ja hengittämästä normaalisti. Itsellä herkkä nuori mutta osaava hevonen ei sietänyt tuota ollenkaan, ja hevosen vinouteen Aira ei osaa puuttua ollenkaan omasta tasostaan johtuen, jolloin istunnan korjaus jää puolitiehen.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   5.3.17 22:46:07

Meillä myös hevonen reagoi voimakkaasti negatiivisella tavalla istunnan muuttamiseen. Ei kiitos enää. Hevonen palautui onneksi parissa viikossa normaaliksi vaikka ensin pelkäsin sen saaneet todella pahat traumat.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: nessu 
Päivämäärä:   6.3.17 08:37:03

Muutaman tunnin käyneenä, kyllä oma istunta meni niin metsään, että pölinä kävi. Hevonen vaikutti etupainoiselta ja kuvista näki kuinka ryhti meni helposti etukönöön, kilpikonnaksi ja tuijottamiseksi hevosen niskaa. Vaihdoin Sanna Siekkiseen, joka kuitenkin kilpailee kouluratsastuksessa ja osaa opettaa muutenkin kuin sen istunnan. Ryhti on nyt suora ja vaikuttaminen hevoseen istunnalla hallinnassa. Suosittelen enemmän hänen tuntejaan.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   6.3.17 09:05:39

Voin myös suositella Sanna Siekkistä.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: öhkömöhkö 
Päivämäärä:   6.3.17 21:05:16


oma kokemukseni: ehkä olen sitten se ylinotkoinen HeB tasoinen ja ehkä meitä oli sitten useampi, koska sain avun Airan tunneista omaan ratsastukseeni kuin myös muutkin, kiitos siitä. Ehkä käyn kokeilemassa Siekkistä, jos sille tuntuu tai sitten en. Kokeilkaa ennakkoluulottomasti, niin minäkin teen, kaikki tiet vie Roomaan ;)

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   6.3.17 23:30:02

Kaikki tiet ei vie Roomaan, jotkut vei Neuvostoliittoon ja toiset Ruotsiin. Jatka toki matkaa, ehkä tämä kinttupolku on sinua varten

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: mm 
Päivämäärä:   14.3.17 13:23:43

On saanut korjata etukenossa könöttäviä ratsastajia. En ymmärrä miksi kaikille tolkutetaan samaa mantraa.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   18.3.17 00:03:21

kuka Aira?

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: öhkömöhkö 
Päivämäärä:   18.3.17 00:05:23

nimenomaan, niin teen. Minä sain avun, joten edelleen avoimin mielin :)

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   23.3.17 13:22:05

Up

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.3.17 07:56:23

En ymmärrä CR:n parjausta. Varmaan joukossa voi olla ohjaajiakin, joilla ei ole kovin hyvä tieto-taito, mutta itse metodi kyllä toimii ja itse CR-kursseja ja tunteja käyneenä olen aina saanut muutamassa kerrassa hyvän avun istuntaani. Pointtina ei mielestäni kuitenkaan olekaan pelkästään tuijottaa istuntaan CR-metodien kautta, vaan CR-mielikuvat ja opit tukevat muita ratsastusoppeja. En väitä, ettei samoja mielikuvia voisi periaatteessa käyttää joku, jolla ei CR-koulutusta ole, mutta koulutus varmasti tarjoaa eväitä oikeaoppisen istunnan tukemiseen. Ja erityisen hyvin on toimii, jos ohjaajalla on lisäksi myös perinteisempi ohjaaja- tai opettajakoulutus sekä oma monipuolinen ratsastus- ja valmentautumistausta.

Ehkä se on totta, mitkä jotkut sanoivat, että ongelma on, ettei 1-tason ohjaajilla ole lähtötasovaatimuksia koulutukseen mennessään. Tällöin joukkoon mahtuu monenlaista. Sitten taas osa perinteisistä pelkän ratsastuksenohjaaja tai -opettajakoulutuksen käyneistä osaa kyllä sanoa, miltä istunnan pitäisi näyttää, mutta eivät sitä, miten juuri minä tällä kropalla, juuri sillä hevosella ja siinä satulassa pystyisin sitä haluttua istuntaa toteuttamaan.

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.3.17 13:11:43

Olen käynyt useita kertoja Airan tunneilla. Ekoilla kerroilla jäi hieman epävarma olo, onko hommassa järkeä, mutta myöhemmillä tunneilla olen todellakin saanut apua ongelmiin ja hevonen alkanut liikkua paremmin.

Airan opeista poimin istuntapuolen, en varsinaisesti sitä miten jokin liike ratsastetaan (ymmärtääkö joku mitä tarkoitan). Emme siis Airan tunneilla tee liikkeitä, joita minä ja hevoseni emme entuudestaan jo osaa. Ne opettelen toisen valmentajan tunneilla.

Tällainen kokemus vinolta He:A tason ratsastajalta :)

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   1.4.17 00:24:42

"Pointtina ei mielestäni kuitenkaan olekaan pelkästään tuijottaa istuntaan CR-metodien kautta, vaan CR-mielikuvat ja opit tukevat muita ratsastusoppeja. "

Tämä on todellakin CR:n suuri anti. Sally Swiftin kirjat ovat loistavia, ja juurikin ne mielikuvat, kuvitukset ja harjoitukset tukevat oman ja hevosen kehon ja mekaniikan ymmärtämistä.

Itse olen istunnasta sitä mieltä että paras apu on fyssari/joogaope/muu ammattilainen joka auttaa venyttämään lonkat_oikeasti_auki. Siis sellainen joka venyttää avustamalla eikä vaan neuvomalla. Vasta sitten kun perse pysyy penkissä jalat rentona voi alkaa miettiä muuta. Paitsi että silloin varmaan on jo moni muukin palikka kohdallaan :)

  Re: Airan istuntatunnit

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   1.4.17 16:35:29

Tutustukaa Method Putkistoon. Siitä sain apua omiin vinouksiin ja jumeihin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.