Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hoitohevoset ratsastuskoulussa

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   30.1.17 19:00:24

Hei!

Teen tämmöisen pienen kyselyn kun tallille ollaan järjestämässä Hoitohevoset-tiimiä uudelleen pitkän ajan jälkeen. Eli miten nykypäivänä ratsastuskoulussa, jossa käytte on hoitohevostoimintaa? Jos on niin mitä hoitajat tekevät ja kuinka usein?
Eli vapaamuotoisia kertomuksia hoitohevosista ja kaikesta niihin liittyvästä. Ja mikäli tallillanne ei ole toimintaa niin minkälaista haluaisitte olevan?

  Re: Hoitohevoset ratsastuskoulussa

Lähettäjä: aa 
Päivämäärä:   4.2.17 17:30:05

Nuorempana hoidin erästä tuntsaria pääkaupunkiseudulla parin vuoden ajan kunnes lähti eläkkeelle. Hoitajia oli 2-3 per heppa, joillakin hankalilla hevosilla saattoi olla vain 1 joka ei välttämättä joka päivä ehtinyt tallille, joten hevonen oli ilman hoitajaa suurimman osan ajasta. Hoitajilla oli 2-3 hoitopäivää per viikko (tai enemmän) yleensä. Hoitajien tehtäviin kuului:
-Ruoka- ja juomakupin pesu
-Hevosen harjaus ja tietysti haavojen yms. ilmoittaminen ja osatessa hoitaminen
-Ratsastajien auttaminen, ennen tuntia kuntoonlaitto jos ei ratsastaja itse halunnut (selkäännousussa avustaminen) ja tunnin jälkeen poisvieminen etukäteen sovitusti ratsastajan kanssa ellei itse halua
-Alkeistunneilla taluttajana toimiminen, tietyn määrän talutettua sai palkkioksi ratsastaa tunnin
-Varusteiden pesu ja kunnossapito

Kun oli pidempään hoitanut ja heppa tullut tutuksi saattoi saada tehdä muutakin, kuten kesällä syötellä tms. :)

  Re: Hoitohevoset ratsastuskoulussa

Lähettäjä: teeea 
Päivämäärä:   7.2.17 22:19:38

Itse aikuisena tuntiratsastaja toivon, että hoitajat EIVÄT laita hevosia automaattisesti kuntoon enne ja jälkeen tunnin, vaan annetaan maksaville asiakkaille mahdollisuus kehittää hevosmiestaitoja ihan maasta käsin hoitaessa.

Ratsastin itse junnuna tallilla, jossa hoitoheppa toiminta oli niin omistavaa että nykyään ihan oksettaa. Hoitajat hoitivat hevoset hoitopäivinään, ostivat niille omilla rahoilla varusteita (lähinnä harjoja, riimuja, riimunnaruja yms. "halpaa"), laittoivat hevosen kuntoon tunnille ja taluttivat kentälle ratsastajan kanssa, auttoivat selkään ja tunnin jäkeen tulivat ryminällä hakemaan hoitsunsa kentältä. Ratsastajilta ei kyselty sen enempää, että haluavatko hoitaa itse vai ei. Esim. alkeistuntilaisille harmi, kun eivät päässeet harjoittelemaan. Mustasukkaisuus hoitohevosista oli suurta. Ei yhtään kivaa eikä reilua maksavalle asiakkaalle. Tietysti siinä tapauksessa, kun ratsastaja itse ei halua/ehdi hoitaa niin hoitajat hoitaa. Ja jos hevosella on vapaapäivä, niin hoitajat hoitaa. Hoitajien tehtäviin tuolla kuului myös varusteiden puhdistus, ruoka ja juomakippojen puhdistus, märkien loimien kuivaukseen vieminen, joskus tarhaaminen. Taluttelua alkeistunnilla jos tarve, mut yleensä ei. Hoitajille järkättiin myös oheistoimintaa (maksullista, mutta halpoja), esim. maastotunteja jne.

  Re: Hoitohevoset ratsastuskoulussa

Lähettäjä: Ia 
Päivämäärä:   8.2.17 14:31:28

Meillä toimii niin, että hoitajat auttavat laittamaan kuntoon, pois tunnilta ja muutenkin auttavat jos joku apua tarvitsee ja neuvovat kysyttäessä. Mutta tuntilaiset hoitavat kuitenkin itse ratsunsa. Lisäksi hoitajat taluttavat mm.minareilla jne. ja pitävät huolta varusteista, esiintyvät mm.joulujuhlassa, siivoilevat tallia silloin tällöin jne.

  Re: Hoitohevoset ratsastuskoulussa

Lähettäjä: = 
Päivämäärä:   16.3.17 22:30:12

Hoidin joskus tallilla, jossa me hoitajat huolehdimme hoitohevostemme varusteista. Sai ostaa omia tavaroita hevoselle ja jotkut niitä ostivatkin yllin kyllin (mm. minä...), mutta talli ei sitä missään nimessä vaatinut. Me myös autoimme tuntilaisia ennen ja jälkeen tunnin, avustimme alkeis- ja talutustunneilla, pesimme ruoka- ja juomakuppeja, harjasimme hevosia, haimme niitä sisälle ja ulos jne. Kesäisin saimme myös ratsastaa kauemmas laitumelle.
Hoitohommista saattoi saada aina välillä ilmaisia ratsastustunteja, alennuksia ja muita pikku etuja.

  Re: Hoitohevoset ratsastuskoulussa

Lähettäjä: Kurppa 
Päivämäärä:   15.5.17 13:55:47

Itsellä hyvin samanlainen kokemus kun teeealla. 10v kun alotti ratsatamisen ja sai noin vuoden kuluttua ensimmäisen hoitohevosen, oli meininki hyvinkin eri mitä nykyää. Itselläkin oli hoitsulle 2-3 päivää viikossa ja tuolloin laiettiin hevoset ratsastajille kuntoon, autettiin selkään, tarvittaessa talutettiin ja hoidettiin tunnilta pois. Satunnaisesti ratsastaja sattoi kysyä saako auttaa, jolloin pitkin hampain suostuttiin. Sille omalle hoitsulle osteltiin harjoja yms pientä, pestiin varusteet ja harjat. Tuolloin tallilla tuli oltua joka päivä useamman tunnin, joten sitä pääsi tekemään paljon muutakin henkilökunnan apuna mm tarhaamaan hevosia, syöttelemään, siivoamaan karsinoita, tekemään laitumia yms.

Nykyään aikuisena ratsastuskoulun tunneille palanneena, olen pistänyt mielissäni merkille sen, että hoitajakulttuuri on muuttunut. Ratsastajat laittavat itse hevoset kuntoon/pois. Joskus hevosen hoitaja on saattanut kysyä että saako hän taluttaa tms kentälle. Ilman tätä olis tuntiratsastajien ns talli-/hevosaika todella minimissään, eikä varsinaisia hevosmiestaitoja opittaisi sitäkään vähää. Sitä en tiedä mitä hoitajat nykyään saavat tehdä, ilmeiseti ainakin putsaavat varusteita yms.

  Re: Hoitohevoset ratsastuskoulussa

LähettäjäHeppailua 26v 
Päivämäärä:   21.5.17 09:21:31

Olen nyt hoitanut ratsastuskoulun tuntiheppaa 4 vuotta. meillä hoitajan hommiin kuuluu hevosten kuntoon laitto - itse aina kysyn haluaako ratsastaja laittaa itse, laitanko minä vai laitetaanko yhdessä - minusta tämä on reilua. Toiset haluaa itse laittaa. Hevosen tunnilta pois hoito - harjaus, kaviot putsataan jos hikinen, niin talvella fleeceloimikuivaus, kesäaikaan hikien pois pesu, varusteiden kunnossa pito, harjojen pesu, suojien hoito, hoitajien huoneen siivous vuorollaan, muiden avuntarvitsijoiden auttaminen, taulutustunneilla taluttaminen, tietyn määrän kun on taluttanut, saa ratsastustunnin, alkeistunneilla avustus jne. Meillä myös seuran kaikilla seuran hepoilla on ns. vastuuvanhempi joka auttaa ja neuvoo muita kyseisen hepan hoitajia.

  Re: Hoitohevoset ratsastuskoulussa

Lähettäjä: suhu 
Päivämäärä:   21.5.17 20:13:45

Ratsastuskoululla, jolla käyn, on vain muutama hoitaja. Enimmäkseen tallilla käyvät tytöt puuhailevat ihan kaikkien hevosten kanssa ja auttelevat tallihommissa. Aika vapaata siis.
Ne, joilla on varsinaiset hoitohevoset, ainakin:
-auttavat kuntoonlaittamisessa ja purkamisessa, jos ratsastaja pyytää. Yleensä ratsastajat kyllä hoitavat itse.
-putsaavat varusteita ja harjoja
-auttelevat yleensäkin tallihommissa
-pesevät kipot ja kupit
-jos hevoset jäävät yöksi ulos, vievät niille iltakaurat
-ja koska he viettävät hevosten kanssa aikaa, he ovat tavallaan vähän tallinpitäjän lisäsilmiä. Ei mitään kyyläämistä, vaan osaavat panna merkille jos kaikki ei ole kohdallaan, ja kysyä tallinpitäjältä apua
-pääsevät mukaan klinikkareissuille ja muille retkille
-jos hoidokilla on vapaapäivä, saavat syötellä, harjailla ja puuhailla muuta tarpeellista hevosen kanssa

Tämä on tosi hyvä systeemi, koska hevostaidot kehittyvät, ja opitaan että vaikka tämä nyt on "mun hoitoheppa", niin ei ruveta omimaan sitä. Lisäksi tallinpitäjä opettaa aina kaikenlaista hevosenhoidosta. :)

  Re: Hoitohevoset ratsastuskoulussa

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   10.6.17 22:38:36

Pienempi ratsastuskoulu, hepoilla 0-3 hoitajaa. Hoitopäiviä saa olla vaikka 5 jos on hevosen ainoa hoitaja. Hoitajien tehtäviin kuuluu seuraavat:
-Ratsastajien auttaminen tarvittaessa
-Taluttaminen tunneilla
-Hevosen/ponin syöttely ennen laidunkautta
-Hoitaa hoitsu ja sen varusteet
Siinä tais olla pakolliset tehtävät. Hoitajille kuuluu myös sosiaalitilojen siivous aina välillä, hepan ja sen varusteiden kunnon tarkastus. Tietystä määrästä talutuksia saa aina ilmaisen tunnin. Vapaaehtoisesti ollaan myös porukalla siivottu tarhoja, pesty maneesin seiniä, puhdistanut esteitä ja aitoja, autettu iltatallisaa, järjestetty valmennusporukan kanssa kilpailuja yms. Välillä ollaan myös siistitty ponejen harjaa/häntää (luvalla tietenkin), laiteltu heppoja opelle ratsastettavaksi, siivoiltu kakkoja kentältä, siivottu tallissa, vaihettu puhtaat huovat, pesty suojia jne. Saadaan kesäisin hoitaa heppoja myös ulkona harjauspuomilla. Oltu myös kisareissuilla mukana kannustamassa ja auttamassa. Ollaan saatu tehdä tosi vapaasti kaikenlaista, pienempi ridakoulu tosiaan ja erittäin hyvä tallihenki, suurimmaksi osaksi kaikki tuntee toisensa. Kaikki juttelee toisilleen ja auttaa toisia ikään tai tasoon katsomatta. Ollaan saatu tehdä tallitöitä, kuten karsinoiden siivoamista, ruokien laittoa, heinien ja vesien laittoa, haettu heppoja tarhasta ja viety tarhaan ym. Olen itse ollut nyt 3 vuotta hoitajana, enkä vaihtais sekuntiakaan pois!

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.