Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: Ahti 
Päivämäärä:   16.10.18 19:18:22

Ravikilpailussa?
Tuntuisi että varsinkin loppusuoralla kasvaa merkitys.

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: pulska 
Päivämäärä:   16.10.18 19:47:16

Lisäpaino on aina lisäpaino.

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: Aqua 
Päivämäärä:   17.10.18 07:15:52

Lihavat hyviä reenaan mutta harva läski pärjää,miksiköhän 

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: Ajotarkkailija 
Päivämäärä:   17.10.18 07:18:13

Kyllähän kuskin painolla on merkitystä. Perustuu ihan fysiikan lakeihin ja jos vähänkin tuntee vierintävastuksen merkitystä. Raskaalla ja upottavalla radalla merkitys vain korostuu.

  Re: Kuskin painon merkitys

LähettäjäPohojalaanen 
Päivämäärä:   17.10.18 07:19:57

Ajotarkkailija... olet oikeassa, samaa mieltä, mitäpä tuota selvää asiaa kieltämään.

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: Aivan totta 
Päivämäärä:   17.10.18 07:52:36

Ja jotkut kiistää että ei merkitystä. Mutta kärryt pitää olla viimeisen päälle kevyet että se siitä sitten.

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: faktaa 
Päivämäärä:   17.10.18 09:11:53

Puikkonen ajoi I.P.Vipotiinalla ME-ajan. Joten ei se painon merkitys kovin suuri ole. Ihminenhän on kuitenkin kuin höyhen verrattuna hevosen painoon ja tehoihin.

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.10.18 09:16:47

Lucky Numberilla Elitloppet-finaalissa hienosti neljäs.

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: Kreivi D 
Päivämäärä:   17.10.18 09:20:49

Puikkosen ajamina lämminveristen SM-kisassa Vermossa Nibs Bee kahdesti, Bettina Kähö kerran. Ei ollut painolla merkitystä

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: Ajotarkkailija 
Päivämäärä:   17.10.18 09:24:45

Aivan sama onko tullut menestystä sillä eihän se sitä tosiasiaa muuta eikä fysiikan lakeja että painolla on merkitystä vierintävastukseen ja sitä myötä tarvittavaan voimaan joka kärryjä vetää. Eli kevyemmällä kuskilla olisi aivan varmasti samaan ellei parempaankin lopputulokseen päästy. Kumpaa on helpompi työntää.. puolillaan soraa olevaa kottikärryä vaiko äärilaitojaan myöten täynnä olevaa?

  Re: Kuskin painon merkitys

LähettäjäPohojalaanen 
Päivämäärä:   17.10.18 09:30:39

Lähettäjä: Kreivi D SM-kisassa Vermossa Nibs Bee kahdesti, Bettina Kähö kerran. Ei ollut painolla merkitystä.
Lähettäjä: . Lucky Numberilla Elitloppet-finaalissa hienosti neljäs.
Eipä niin mutta kymmeniä vuosia sitten ja montakohan kiloa kevyempänä Puikkonen mahtoi tuolloin olla, aika monta, jotenka ei kelpaa mulle.

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: Ajotarkkailija 
Päivämäärä:   17.10.18 09:39:30

Ottamatta kantaa kehenkään kuskiin niin painavampi kuski voi kompensoida painoa jonkin verran taidoillaan; kyky pitää hankala hevonen ravilla, kyky lukea lähtöä ja juoksunkulkua sekä vauhdinjakoa, kyky tehdä nopeasti oikeita ratkaisuja lähdön aikana. Jos kaksi taidoiltaan samanarvoista kuskia joista toinen on 20 - 30 kiloa kevyempi niin uskaltaisinpa väittää että tällä kevyemmällä kuskilla paremmat mahdollisuudet menestyä.

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: Nikke 
Päivämäärä:   17.10.18 09:40:28

Jos painolla olis merkittävästi merkitystä, niin raveissa ajaisivat ainoastaan naiset, lapset ja japanilaiset.

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: Ajotarkkailija 
Päivämäärä:   17.10.18 09:54:48

Ummikolle jäi kaiketi vähän epäselväksi mitä tuo viestini loppukaneetti tarkoittaa? Kevyempi ja taitamattomampi kuskii versus painavampi ja taitavampi kuski.. kumpi pärjää paremmin? Siinäpä pähkäilemistä..

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   17.10.18 09:58:06

Kuinkas ravitohtori pulkka tähän liittyy?eihän raveissa rekiä vedetä. Kuinkas jos päästät 100 kg tai 1000 kg painavat kärryt samasta vauhdista irti niin kumpiko vierii kauemmas? Tai jos jarrutat henkilöautolla tai rekalla 80 km, h, niin kumpiko pysähtyy ennemmin?

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: Ajotarkkailija 
Päivämäärä:   17.10.18 10:04:37

Nyt loppui rautalanka ja harjateräksestä on vaikeampi vääntää..

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   17.10.18 10:15:55

Laukkaurheilussa, mikä on todennäköisesti pitemmälle kehittynyttä hevoskilpailua kuin raviurheilu, ratsastajan painolla on todettu olevan merkitystä. Sen takia ratsastajan ja varusteiden yhteispaino on säännöissä määritelty. Ylimääräinen paino antaa tarpeetonta tasoitusta kanssakilpailijoille. (Formuloissa varsinkin aika-ajoon auto tankataan tarkasti kierrosten mukaan, ettei tule ylimääräistä painoa hidastamaan nopeutta ja muuttamaan ajo-ominaisuuksia.)

Fysiikan lakien mukaan painolla on merkitystä. Se ei ole mielipidekysymys, vaan fakta.

Ohjastajan menestykseen tai menestymättömyyteen ravikilpailussa vaikuttaa monta asiaa, jotka osittain kompensoivat ohjastajan painoa.

Jos katsotaan ravikilpailujen maaliintuloa: usein hevoset tulevat yhtenäisenä laumana maaliin, voittajan ja ensimmäisen ei-rahasijan välillä ei ole kuin muutama sekunnin kymmenys. Jokainen yksittäinen tekijä kokonaisuudessa pitäisi hioa niin, että saadaan tarpeettomat kymmenykset pois. Sijoitukset paranisivat, on kyseessä sitten iltaravit tai kansainväliset kilpailut.

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: Ajotarkkailija 
Päivämäärä:   17.10.18 10:32:56

Saivartelu kunniaan. Käytin ehkä väärää sanamuotoa. Lopputulosta voi kompensoida kuskin taidoilla, olkoon se vaikka sitten valittu sanamuoto..

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.10.18 10:35:23

pläskit ei vaan halua tajuta miten asia on. joutuupi pian vaikka laihduttaan.

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: Sk 
Päivämäärä:   17.10.18 10:47:25

Tälle J:lle sanoisin, että tiedätkö itse kumpi autoista menee kauemmas , auto joka on lastattu vain kuljettajalla, vaiko sekä jossa on auto täynnä kuormaa. Puhun nyt pakettiautosta , jonka olemme testanneet moneen kertaan jäisellä tiellä, (lentokentällä) 🚔. Autoina oli käytöstä poistuvat virka-autot. Ja tulos oli 60 km tuntinopeudella vain senttejä suuntaan tai toiseen , mutta tämä ei ole sama juttu mistä otsikossa aloitettiin.⚖️

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: Lager 
Päivämäärä:   17.10.18 11:08:32

Hevoselle kärryjen veto on yks hailee oli siellä kuka vaan kärryissä, se paino on kuitenkin aivan mitätön. Eri asia tietysti jos ijminen joutuisi vetämään vastaavia painomääriä ja vielä pulkkaa :D

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: Esim. 
Päivämäärä:   17.10.18 11:09:59

Pete vastaan Antti.

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: Ajotarkkailija 
Päivämäärä:   17.10.18 11:11:47

Hevonen on vahva eläin, tiedetään että vetää melkoisia tukkikuormiakin. Mutta onhan sillä toki merktystä onko kärryissä 60-kiloinen vai 120-kiloinen ohjastaja..

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: Lager 
Päivämäärä:   17.10.18 11:19:00

Ei ole silloin jos painavakin kuski voittaa ravilähdön.

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: Pulskat treenaa 
Päivämäärä:   17.10.18 11:41:02

Treenasin on hyvä olla pulska mutta kuskin ei.

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.10.18 12:06:21

Katsokaa nykyset huippukusit swe fin ym,aika normaalipainosia kaikki,harvoin enään lihava ajakaan isoissa kisoissa nykypäivänä 2018v,menneet ajat on meneet.

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: Uimamaisteri 
Päivämäärä:   17.10.18 12:23:34

No niin teillä on taas umpilisäkestudio lähetys käynnissä...

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: Lin De Man 
Päivämäärä:   17.10.18 21:49:00

Linströmmi

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: Eero 
Päivämäärä:   18.10.18 23:01:07

Ei merkitystä

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: liikekitkapyörillä 
Päivämäärä:   18.10.18 23:34:50

Joku tuolla puhui fysiikan laeista. No, puhutaan sitten niistä.

Pulkkaa ei ainakaan voida verrata mihinkään kärryyn, kun siinä ei ole pyöriä alla. Painolla pyörienpäällä on varmasti merkitystä alustan kovuudella. Suuremman massan saaminen liikkeelle (kiihdytys vaihe), joka rullaa pyörien päällä on painolla merkitystä, taas kun se massa saadaan liikenteeseen, niin painolla ei ole merkitystä niin paljon.

Aikoinaan oli ne ultrakevyet Customin kärryt muka ihan in. Miksi niitä ei enää ole, kun olivat kaikkein kevyimmät ja niillä hevosten olisi pitänyt juosta kovempaa?

Jenkkikärryt ei niitä kevyimpiä minusta ainakaan ole. Miksi sitten niillä sitten usein voi olla positiivinen vaikutus hevosen suorituksiin, sitä jokainen fysiikan lakien "asiantuntija" voi harkita mielessään. Paino se ei ainakaan ole, voin kertoa tähän ihan pikku vinkkinä.

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   19.10.18 09:00:42

Lihavat on lepposia:)

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   19.10.18 09:14:46

Mutta mites ohjastajan pituus?
Miten ilmavastus vaikuttaa.

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: : 
Päivämäärä:   19.10.18 09:37:19

liikekitkapyörillä: kirjoituksessasi kirjoitit itseäsi vastaan.
Ravilähdöt on monelta osin kiihdytystä: startti, välispurtit, kiertäminen kolmatta johtavan rinnalle, loppukiri. (Esim. Vincennesin korkeuserot oma lukunsa.)

Joillain hevosilla ei ole kuin yksi spurtti, vähän paremmilla kaksi, parhailla tarvittava määrä. Jotkut ovat tasavauhtisia alusta loppuun. Se ohjastaja, joka osaa ajoittaa hevosen kirikyvyt lähdössä oikein, saavuttaa yleensä hevosen parhaimman tuloksen. Se taito ei ole painosta kiinni.

liikekitkapyörillä: vaikuttaako hevosten kenkien paino tai kengättömyys ravikilpailun tulokseen?

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: Toto-Jaakko 
Päivämäärä:   19.10.18 09:54:27

Voitte miettiä jos hevonen painaa 500kg ja vetää kärryjä 100kg kuskeineen. Se on sama kun kuski vetäisi suhteessa kevyempiä kärryjä ja 20kg sementtisäkkiä kyydissä. Mutta jos kyydissä onkin 60kg kuski tai vastaavasti se 100kg ukko vetäisi 12 kg säkkiä niin kyllä miehelle tulisi iso ero 500m matkalla lähes puolet pienemmästä vetomassasta.

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: peluri 
Päivämäärä:   19.10.18 09:57:51

Eikös jenkkipaikin tarkoitus, kun kuski makaa suorana taaksepäin, ole keventää hevosen selästä alaspäin suuntautuvaa painoa, laukkakilpailussa sillä on kuitenkin suuri mrekitys, 2kg lisäpainoa selässä voi olla ratkaiseva.

  Re: Kuskin painon merkitys

LähettäjäDF 
Päivämäärä:   19.10.18 10:02:16

Kyllä niitä kevytmateriaalista tehtyjä kärryjä vielä näkee. Hinta on muodostunut niissä ongelmaksi, jotkut ovat myös pelotelleet niiden kestävyydestä vanhempana (kuluvathan ne toki metallirunkoisetkin). Jenkkikärryjen osalta on varmaan haettu järeällä rungolla vääntöjäykkyyttä ja painavat pyörät toimivat vauhtipyörän tavoin vauhdin tasaisuutta ylläpitävänä tekijänä. Raskaalla radalla paino eikä vauhtipörä -ominaisuus vaikuta samalla tavalla. Joillekkin hevosille nässäkin olosuhteissa voi jenkkikärryistä olla hyötyä vipuvaikutuksen (pyörän laakeripesän paikka ja istuimen sijoittaminen mahdollisimman taakse). Jenkkikärryt auttavat myös ulkoratoja kirivän hevosen loppukaarretta, jos radan mutka on voimakkaasti kallistettu ja päästään loppusuoralle hieman alamäkeen (pidentynyt juoksumatka tosin syö tämän edun). Itse uskon kevyisiin kärryihin ja kuskeihin erityisesti pienillä ja nopeisiin rytminvaihdoksiin kykenevillä hevosilla. Tosin nämä pärjäävät harvoin pehmeällä radalla, joten näillä pyritään kilpailemaan enemmän hyvissä olosuhteissa. Kun rata ei ole upottava pääsevät jenkkikärryjenkin käyttäjät optimiolosuhteisiinsa, joten eroa hyvällä radalla on vaikea havaita. Tasaisella alustalla ajettaessa uskon lisäpainon lisäävän aina vetovastusta. Jenkkikärryt voivat auttaa jonkin verran balanssin saavuttamisessa, kun etupäätä kevennetään (tämä voi myös auttaa joidenkin etujalan vammojen jälkeen radalle palaavia hevosia).
Tasaisella matkavauhdilla painon merkitys on vähäisempi, useat kiihdytykset ja erityisesti nopea vauhdin lisäys näkyvät selkeästi painavampaa massaa vedettäessä. Tämä näkyy myös hevoskoppia vedettäessä, vauhdin muutokset lisäävät polttoaineen kulutusta rajusti, mutta tasaisella matkavauhdilla kulutusero on melko pieni. Hevosten massa pienentää hieman hevoskopin ilmanvastusta, kun paino laskee jousitusta alemmaksi (mikä on kulutuseroa tasaava tekijä). Olen joskus kuljettanut kahta suomenhevostammaa hevoskopissa ja mielestäni ero esim. kahden 1 vuotisen varsan vetämiseen on merkittävä. Siirsin myös aikoinaan traktoria (ford 2000) nelivetoisella pick-up- autolla muutamia satoja kilometrejä. Auton normaali keskikulutus ilman perävaunua oli noin 8 litraa. Traktorin siirrossa keskikulutukseksi saatiin reilusti yli 20 litraa, vaikka vauhti oli selkeästi normaalia hiljaisempaa. Osa lisäkulutuksesta tuli toki perävaunun vierintävastuksesta ja traktorin aiheuttamasta rättikopin ilmanvastuksesta, mutta uskon vedettävän massan vaikuttaneen suurimmalta osalta lisääntyneeseen kulutukseen. Joka epäilee näitä asioita voi laittaa selkärepun selkään ja toisen etupuolelle, molempiin vaikka kivennäissäkin. Näin ajetaan normaali hiitti ja verrataan tuntumaa vastaavaan hiittiin ilman lisäpainotusta. Jos hiitti ajetaan viimeinen kaksisataa vapaavauhtisena ja kelloa apuna käyttäen uskon että tästä tuskin saadaan kiistaa aikaiseksi.
Oletan että säästeliäällä ajotavalla (sisärata, tasainen matkavauhti ja mahdollisimman vähän välikiihdytyksiä) raskaampi kuski voi kompensoida painon aiheuttamaa lisäenergian tarvetta. Mutta kevyempi kuski vastaavalla taktiikalla saa usein ajettua vielä enemmän rahaa sisään.
Hyvä esimerkki kevyestä järkeviä ajotapoja käyttävästä kuskista on Santtu Raitala. Tässä erilaisista ongelmista kärsineen pienikokoisen kasvattimme juoksuvideo Santtu kevyillä rattailla, rataolosuhteet kevyet. Rhttps://veikkausmedia.fi/?video=20160821_28_101

  Re: Kuskin painon merkitys

Lähettäjä: v 
Päivämäärä:   19.10.18 10:40:37

120-kiloinen ukko 400-kiloisen hevosen rattailla: Ohjastaja on 30% hevosen painosta. 70-kiloinen taas 17,5%.

Jos 70-kiloinen ihminen vetäisi 30% painostaan, se olisi 21 kiloa.
17,5% sen sijaan 12,25 kiloa.

Eli suurinpiirtein saisi sementtisäkin puolittaa...Jokainen muodostakoon sitten mielipiteensä, parantaako tämä suoritusta...Välineillä on toki merkitystä myös.

"Lähettäjä: Lager
Päivämäärä: 17.10.18 11:08:32

Hevoselle kärryjen veto on yks hailee oli siellä kuka vaan kärryissä, se paino on kuitenkin aivan mitätön. Eri asia tietysti jos ijminen joutuisi vetämään vastaavia painomääriä ja vielä pulkkaa :D"

-> En ehkä sanoisi, että hevosellekaan se paino on aivan yksi hailee, jos puhutaan jo jostain 25-30% hevosen omasta painosta. Mutta kuten sanottu, kisasuoritukseen vaikuttaa moni muukin asia. Mutta jos siis puhutaan yksinomaan painosta. Voihan tosiaan olla, että lihavat on leppoisia ja jos tällainen ohjasta laihduttaisi ja muuttuisi tympeäksi niin hevosia ei huvittaisi juosta hänen kanssaan enää laisinkaan;)

Pienet painoerot tuskin haittaa, mutta oikein isokokoinen kuski vastaa jo kahta pientä ja kaiketi sillä alkaa olemaan jo vaikutusta, yltääkö huippusuoritukseen yksi vai "kaksi" kuskia rattailla?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.