Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Rasituslämmön poistamisen tärkeys?

Lähettäjä: hämmentynyt 
Päivämäärä:   24.9.17 15:04:01

Hevoseni on valmennuksessa eräällä ihan menestyvällä valmentajalla ja olin seuraamassa hiitinajoa hänen luonaan. Ihmettelin ääneen kun hevoset ajon jälkeen pestiin ja laitettiin karsinaan mutta yhdenkään jalkoja ei kylmätty. Sain perusteluksi ettei ole hyötyä terveillä, kylmätään ainoastaan jos joku esimerkiksi jännevamma. Hänen työntekijänsä myös kertoi että hänen työskennellessään ulkomailla, ei monessakaan paikassa rutiinisti jalkoja kylmätty. Itse olen aina kuvitellut että kylmäys olisi hyödyksi hiittien jälkeen, ennaltaehkäisevästi?

  Re: Rasituslämmön poistamisen tärkeys?

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   24.9.17 17:40:27

Hyvä kysymys. Itse kylmään kyllä aina, varmuuden vuoksi, myös treeniajon jälkeen.

  Re: Rasituslämmön poistamisen tärkeys?

Lähettäjä: niinpä 
Päivämäärä:   24.9.17 17:44:28

turhaahan se on ,mutta tuleehan itelle hyvä mieli.

  Re: Rasituslämmön poistamisen tärkeys?

Lähettäjä: aVa 
Päivämäärä:   24.9.17 18:00:29

Nykyään on alettu esittää mielipiteitä, että kylmäämisestä on vammojenkin hoidossa pelkkää haittaa. Ei ole pitkä aika siitä kun tästä luin artikkelin netistä.

  Re: Rasituslämmön poistamisen tärkeys?

Lähettäjä: Huomio 
Päivämäärä:   24.9.17 21:25:45

Up!

  Re: Rasituslämmön poistamisen tärkeys?

Lähettäjä: hämmentynyt 
Päivämäärä:   24.9.17 21:31:18

Mihin perustuu tuo väite, että kylmä olisi haitallista? Ei siis mitään kettuilua vaan olen kiinnostunut asiasta.

  Re: Rasituslämmön poistamisen tärkeys?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.9.17 21:51:57

Kylmä supistaa verisuonia, mikä estää verenkirtoa ja "parantavien"partikkeleiden saapumista"kohteeseen". Tätähän on ihmispuolella kyseenalaistettu jo hetken aikaa vammanhoidossa (kylmäämistä),jopa legendaarisen KKKn keksijä on myöntänyt olleensa väärässä. Kylmä hidastaa paranemisprosessia, keho "tekee lämmön" ihan tarpeesta.

Ilmeisesti hevospuolella kuitenkin kovan rasituksen jälkeen nivelissä voi olla semmoisia lämpötiloja, jotka aiheuttavat jo vammoja, tämän takia rasituslämmön laskeminen on mielestäni KOVAN suorituksen jälkeen paikallaan.

  Re: Rasituslämmön poistamisen tärkeys?

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   24.9.17 22:10:48

Mulla on nuori hevonen jolla on ollut takapolvivaivoja. Ajon jälkeen kun olen alkanut kylmäillä jalkoja, selkeä muutos on havaittu. Mitenkään muuten en hoida.

  Re: Rasituslämmön poistamisen tärkeys?

Lähettäjä: hän 
Päivämäärä:   25.9.17 00:43:44

meillä laitetaan viiden hehtaarin tarhaan kavereiden sekaan jotka sopivasti kiusaavat päivän poissaollutta joka joutuu vielä spurttailermaan sen 20 kilometriä seuraavan vuorokauden aikana. Sulaa jalat.

  Re: Rasituslämmön poistamisen tärkeys?

Lähettäjä: j 
Päivämäärä:   25.9.17 01:49:24

kylmään jalat aina treenin jälkeen. ei ole tarvinnut niveliä piikittää yli kahteen vuoteen.

  Re: Rasituslämmön poistamisen tärkeys?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.9.17 05:44:18

Kylmään jos laitan karsinaan, mutta yleensä menee ulos jotta saa liikkua.

  Re: Rasituslämmön poistamisen tärkeys?

Lähettäjä: Timo 
Päivämäärä:   25.9.17 07:54:27

Vaikka on todistettu,että kylmästä on haittaa silti sitä käytetään.
Tosi tyhmää? tehdään samallalailla kuin isoisäkin teki.

  Re: Rasituslämmön poistamisen tärkeys?

Lähettäjä: no 
Päivämäärä:   25.9.17 09:21:28

Olen huomannut, että kun ajon jälkeen pesen hevosen lämpimällä vedellä ja laitan karsinaan, ovat jalat tunnin, parin päästä sulat ja kylmät. Mutta jos kylmään jalat, ovat ne hetken päästä turvonneet ja lämpimät. Joku vastareaktio kylmäykseen?

Muutenkin jos läträä kovin vettä hevosen jalkoihin, tulee riviä ja rupea.

  Re: Rasituslämmön poistamisen tärkeys?

Lähettäjä: hämmentynyt 
Päivämäärä:   25.9.17 22:31:46

Olisi hauska lukea ihan faktatietoa tai tutkimustuloksia kylmän "haitallisuudesta"? Ja todellakin, miksi sitä edelleen niin paljon käytetään jos on todettu huonoksi?

  Re: Rasituslämmön poistamisen tärkeys?

Lähettäjä: aVa 
Päivämäärä:   26.9.17 18:13:17

Alla on linkki yhteen kirjoitukseen, muuten saat turvautua itse googleen!

Poista linkistä välilyönti kenoviivan ja sanan "kylman" välistä , niin se toimii.

http://www.kehonhuoltamo.fi/uncategorized/ kylman-kaytto-urheiluvammoissa-aika-astua-pois-jaakaudelta/

  Re: Rasituslämmön poistamisen tärkeys?

Lähettäjä: Heinä 
Päivämäärä:   27.9.17 00:43:42

Tuosta tosiaan nykyään tunnutaan olevan kahta mieltä - jotkut kannattavat kylmäystä, kun taas jotkut ovat ehdottomasti vastaan. Kuitenkaan itse en ole törmännyt mihinkään niin mullistaviin tutkimustuloksiin, että jalkojen kylmäilyä mitenkään olisin vähentänyt. Yleensä aina kovemman treenin jälkeen kaikille kylmät jalkaan, jalkavaivaisilla kevyemmänkin lenkin jälkeen.

Kylmä tosiaan hidastaa verenkiertoa, mutta siitä on hyötyäkin. Treenissä syntyy usein pieniä mikrovaurioita, jotka ovat täysin normaaleja (vrt. esim. lihas kehittyy juuri vaurioiden avulla). Kuitenkin, kun kylmällä hillitään verenkiertoa, estetään näiden mikrovaurioiden mahdollinen laajeneminen ja siten isommat vammat. Kun taas jalkoja kylmäyksen jälkeen lämmitetään (kaksitehohoito, jota itse pidän kaikista tehokkaimpana), kiihdytetään verenkiertoa ja nopeutetaan näiden pienten mikrovaurioiden paranemista.

Muistetaanhan myös aina, kun puhutaan ihmistutkimuksista, että ihmisten ja hevosten jalan anatomiat ovat aivan erilaisia keskenään :)

  Re: Rasituslämmön poistamisen tärkeys?

Lähettäjä: lulu 
Päivämäärä:   6.10.17 11:58:39


Hevosen hoitoa ei suositella sellaisilla kylmähoitolaitteilla, joiden kaasusuihkun painetta ja lämpötilaa sekä käsiteltävän kudoksen lämpötilaa ei pystytä luotettavasti mittaamaan.

Kylmähoitoja käytetään laajalti eri tarkoituksiin ihmisten ja eläinten hoidossa. Hoitotekniikat vaihtelevat perinteisistä, kudosta viilentävistä hoidoista (esimerkiksi kylmägeelit, kylmä vesi, jää, kylmä ilma) huippukylmähoitoihin, joissa kylmäaineena käytetään hiilidioksidia tai typpeä. Huippukylmähoitojen käyttö myös hevosten lihashuollossa on lisääntynyt, vaikka hiilidioksidin ja erilaisten kylmähoitolaitteiden käyttöä ja vaikutusta hevosille ei ole vielä tutkittu. Kaupallisesti saatavilla olevat, CE-hyväksytyt kylmähoitolaitteet, on kehitetty ihmisten fysioterapian avuksi. Näiden virallisen luokituksen saaneiden laitteiden käyttäjät saavat maahantuojan toimesta turvallisuus- ja käyttökoulutuksen ennen kuin ottavat laitteen käyttöön. Käytössä on myös itse rakennettuja laitteita.

Eläinsuojelulain 247/1996; 3 §:n mukaan eläimiä on kohdeltava hyvin, eikä niille saa aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä. Eläinsuojelulain 12 §:n mukaan sellaisten eläimen hoitoon, käsittelyyn, kiinniottamiseen, kuljettamiseen, tainnuttamiseen tai lopettamiseen tarkoitettujen välineiden, laitteiden ja aineiden, joiden käyttö ilmeisesti aiheuttaa eläimelle tarpeetonta kipua tai tuskaa, valmistus, maahantuonti, myynti, luovutus ja käyttö on kielletty. Koska itse rakennetuissa laitteissa ei yleensä ole mahdollisuutta lämpötilan ja paineen tarkkaan kontrollointiin, eikä niiden teknisille ominaisuuksille ole asetettu laatuvaatimuksia, niiden käyttö voi aiheuttaa hevosille kipua tai jopa paleltumia. Itse rakennetut laitteet ja kouluttamattomat käyttäjät muodostavat turvallisuusriskin myös laitteen käyttäjälle ja muille lähellä oleville henkilöille. Hevosen hoitoa ei suositella sellaisilla kylmähoitolaitteilla, joiden kaasusuihkun painetta ja lämpötilaa sekä käsiteltävän kudoksen lämpötilaa ei pystytä luotettavasti mittaamaan.

Lisätietoja:

Reija Junkkari
Asiantuntijaeläinlääkäri
020 760 5244
reija.junkkari@hippos.fi

  Re: Rasituslämmön poistamisen tärkeys?

Lähettäjä: Kylmä 
Päivämäärä:   6.10.17 15:59:37

Kylmähoidossa on tiedettävä, mitä vaikutusta sillä haetaan, esim. akuutti vamma tai tulehdusperäisten vaivojen hoito. Jokaisen lenkin jälkeistä kylmäystä en oikein ymmärrä. Tutkimus jonka itse viimeksi olen lukenut, oli rajattu kylmäysaika 15min, kun parhaat fysiologiset vaikutukset kylmästä saadaan vasta pidemmällä ajalla

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.