Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Pelottaako muita trailerin vetäminen

Lähettäjä: Ram 
Päivämäärä:   20.7.25 17:54:09

Pelottaako muita lähteä hevosen kanssa pidemmälle reissulle trailerilla?

Minulla on tosi iso kynnys lähteä edes parin tunnin ajomatkalle kun jännittää vetohommat niin paljon.
Lähikisoja olen nyt kiertänyt ja hienosti selvinnyt niistä kyllä, mutta olisi ihanaa päästä vähän etäämmälle kilpailuihin kansallisiin yms. mutta ahdistaa ihan hirveästi reissaaminen. Kalustoni on siis hyvä ja täysin huollettu tms ja hevoseni matkustaa hienosti.
Tiedän että niin ne reissaa muutkin monta tuntia kisoihin ympäri suomen ratsuista ravureihin ja ties millä kalustolla, mutta en ymmärrä miten olen saanut itselleni tästä ongelman.

Onhan minulla kohtalotovereita? Helpottaako tämä kunhan reissaa vaan? Vai mikä avuksi, en haluaisi jäädä vaan tähän kotialueelle.
Itse kilpailuja en jännitä, vaan jännitän ajomatkoja. Yritän olla varautunut kaikkeen, mutta kun jokapäivä näkee törttöilyjä tuolla liikenteeseen.

Talviajoista en viitsi edes avautua xD

Re: Pelottaako muita trailerin vetäminen

Lähettäjä: .-.-. 
Päivämäärä:   20.7.25 19:12:04

Ekat vuodet en halunnut vetää talvikelissä, mutta nopeasti sitä vaan jatkoi kiskomista syksyllä ulkopuolelle valmennuksiin, niin nopeasti sitä jäi jännitykset väliin.

Nykyisellä autolla en vedä talvella jos ei ole pakko, mutta kunnon nelivedolla ei ongelmia.

Itselleni ainakin rutiini ja kun meni vaan auttoi

Lähettäjä: Tiger 
Päivämäärä:   20.7.25 19:26:52

Täällä yksi jota ajomatkat jännittää edelleen enemmän kuin kisat, vaikka on hyvä kalusto sekä eri keleissä ajamista (ajan siis työssäni päivittäin kuorma-autoa) ja eri hevosten kanssa reissattuja kilometrejä pitkin poikin Suomea jo monien vuosien ajalta roppakaupalla kokemusten korissa. Jostain syystä mun aivot vaan ei osaa lopettaa stressaamista. Vaikka koskaan ei ole edes sattunut mitään yhtä puhjennutta rengasta kummempaa. Olisin todella onnellinen, jos voisin aina palkata kuskin kisareissuille :D

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   20.7.25 19:59:56

Mun mielestä se vetäminen helpottaa mitä pidemmälle ajaa. Jossain kohtaa ei edes muista et on koppi perässä :D

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   20.7.25 20:05:02

Ei pelota. Kuitenkin tiedostan tiettyjen kelien haasteet, enkä lähde mitään peräkärryä vetämään tiettyihin ajokeleihin ellei ole välttämätöntä. Ajan paljon erilaisia, vaativiakin yhdistelmiä, joten tiedän ajotaidon riittävän. Minulle on myös tärkeää, että vedettävä kärry on asiallisessa kunnossa ja turvallinen vetää.

Päivämäärä:   20.7.25 20:37:05

Toivottavasti rutiini siis auttaa ja että vaan lähtee sinne pitemmälle reissulle. Tosi usein olen vaan perääntynytkin ja perunut vaan kilpailut. Talvikeleille en aio vielä lähteä, ellei ole pakko esim klinikka.

Olisi kivaa kuulla tarinoita lisää että pelko hellittänyt ajan kanssa :'D

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   20.7.25 20:46:30

Pääkallo liukkaat, kova tuuli ja tuulenpuuskat, sankka sumu ja sakea lumimyräkkä on ne omat inhokki olosuhteet lähteä ajamaan. Ei varsinaisesti pelota, mutta huomaa mielessään ajattelevan että mitenkähän selvitään. Aina on kuitenkin selvitty kun varaa riittävästi aikaa ja ajelee hiljaa. :)

Lähettäjä: Paljaspylly 
Päivämäärä:   20.7.25 20:52:32

En voi sanoa että pelottaa, mutta jännittää. Kisoja en jännitä mutta matkoja kyllä... Talvisin välttelen ajoja. Ostin oman kaluston ja aloin reissata enemmän niin hiukan helpotti mutta kyllä se jännitys on edelleen läsnä. Ja varsinaisesti en edes tiedä mitä jännitän, varmaan jotain rikkoutumista/vikaa

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   20.7.25 21:05:57

Jännittää sen jälkeen, kun olen nähnyt trailerin korjauksen ja miten simppeli se on rakenteltaan :D

Päivämäärä:   20.7.25 21:08:24

Helpottavaa kuulla että on muitakin. Kun minäkään en tiedä mitä siinä pelkään. Poni ja juniori vuosina oli niin helppoa, kun vanhempani kuskasivat minua.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.7.25 21:13:34

Rutiini auttaa. Mulla on ollut kortti vuoden mutta hallitsen mielestäni vetohommat aika hyvin ja nyt on jo ok olo lähteä yksin pidemmälle reissuun. Hevonen toki konkari matkustaja, saa yksin purettua/lastattua jne. Ennakoivaa ajoa ja rauhassa vaan, oppii kyllä:)

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.7.25 21:31:04

Minuakin jännitti alkuun, kun vedin ensimmäisiä kertoja, vaikka meilläkin kalusto on hyvä ja tiesin hevosen kulkevan nätisti. Siihen auttaa se, että ajaa oikeasti rauhallisesti ja suunnitellen. En tarkoita, että 80km/h suorilla körötellään kuuttakymppiä, vaan tarkoitan, että kiihdytetään rauhallisesti, tiukat kurvit hieman hitaammin ettei hevonen menetä tasapainoaan, pidetään kunnon turvavälit, varataan matkustamiseen riittävästi aikaa, ja tärkeimpänä itselle on se ettei ala kiirehtimään sen vuoksi, että takana ajaa joku. Ei siis edelleenkään olla tarkoituksellisesti tientukkona, mutta jos on vaikka todella kuoppainen hiekkatie, niin sitä ei hevonen kyydissä ajeta kovinkaan kummoista vauhtia. Siinä menee hevosen matkustusmukavuus edelle, ei se, mitä takana olrva ajattelee.

Kun ajamisesta tulee rutiini niin itsellä ainakin loppui jännitys. Tietää millaisiin mutkiin kannattaa hidastaa ja millaisia matkoja siihen hidastamiseen tarvii yms.

Muistakaa kaikki, että vaikka hevonen lastautuu ja matkustaa nätisti, se on kaikki pilattavissa yhdellä p*skalla kuljetusreissulla. Mielummin vähän liian hitaasti ja rauhallisesti, kuin liian lujaa ja varomattomasti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.