Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten itsevarmemmaksi hevosten käsittelijäksi?

Lähettäjä: unnis 
Päivämäärä:   30.11.24 12:18:52

Miten kerätä itsevarmuutta ja hevostenkäsittelytaitoa, jotta osaisi olla myös niiden vähän haastavampien kanssa rohkeampi ja jämäkämpi?

Osan hevosista kanssa sujuu hyvin eikä ole mitään ongelmia esim taluttaessa ja muista maasta käsin tilanteissa vaikka hevonen olisikin hieman virkeämpi tai säikkyisi asioita, pysyn rauhallisena enkä jännity itse. Kuitenkin joidenkin hevosten kanssa, jos ne esimerkiksi yhtään alkavat jyräämään tai tulevat liikaa omaan tilaani, alan itse hieman jännittämään. Jännittyessäni pysyn edelleen rauhallisena, mutta ikään kuin hieman lamaannun, enkä ole kovin nopea reaktioissani. Uskon että jännitykseni lisää myös näiden hevosten jännittyneisyyttä, eivätkä ne koe minua johdonmukaiseksi tai luotettavaksi.
Tällaisia hevosia ei ole tullut vastaan kovin montaa, mutta haluaisin pystyä käsittelemään myös näitä minulle haastavampia hevosia. Esimerkiksi eräs tällainen hevonen oli muilla toiminut oikein hyvin, mutta minun kanssa, etenkin jos olin sen kanssa yksin tallissa, ei hommasta tullut mitään vaan hevonen oli todella levoton ja saattoi yrittää rynniä ohitseni.

Olen hevostellut reilu 20 vuotta, mutta ratsastuskoulussa, jossa luonnollisesti hevoset ovat melko leppoisia, eikä hevosen käsittelyä tule tehtyä kovinkaan paljon. Viimeisen viiden vuoden aikana minulla on ollut vuokrahevosia ja olen tehnyt hieman tallitöitä, jossa sitten olenkin huomannut tämän haasteeni. Ratsain minua ei lainkaan jännitä haastavammatkaan hevoset, ja olenkin selkeästi parempi ratsastaja, kuin hevosenkäsittelijä maasta.

Haluaisin ehdottomasti lisätä osaamistani myös hevosten käsittelyssä, haaveena nimittäin olisi joskus hankkia omia hevosia, ehkäpä jopa oma talli.

Mainitaan nyt vielä, että esim. talleja tehdessäni olen kyllä pärjännyt kaikkien hevosten kanssa, mutta joidenkin kanssa se ei ole ollut niin miellyttävää epävarmuuden vuoksi. Koen myös, että itsevarmuuteni on kyllä lisääntynyt mitä enemmän olen tehnyt hevosten kanssa muutakin, kuin ratsastanut. Lapsena olin aika arka ja pelkäsin ratsastuskoulussa hevosia, jotka uhkailivat näykkiä tai potkia, tai olivat kääntäneet takapuolensa karsinan ovelle.

Vertaistukea tai vinkkejä?

Re: Miten itsevarmemmaksi hevosten käsittelijäksi?

Lähettäjä: Noppa 
Päivämäärä:   30.11.24 13:04:44

No siis, on ihan tervettä olla varuillaan säikyn tai ryysäävän hevosen kanssa. Itsesuojeluvaisto on syystä olemassa :)

Jos on vieras hevonen, jonka käytöksestä ei ole vielä mitään "tuntumaa", tottakai sellaisen kanssa tulee epävarmaksi. Et tiedä miten hevonen reagoi mihinkin tilanteeseen tai mitkä on niitä toimivia keinoja rauhoittaa hevonen.
Kun hevonen tulee tutuksi, tulee varmemmaksi itsekin.

Lähettäjä: Puh 
Päivämäärä:   30.11.24 13:13:29

Älä yritä tulla itsevarmemmaksi, vaan kiitä itsesuojeluvaistoasi. Kaikista ”hulluimpia” helikoptereita ei kannatakaan käsitellä muuten kuin pakon edessä.

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   30.11.24 13:32:58

Vastasit jo itse kysymykseesi.Kokemuksen myötä varmuus hevosten käsittelyssä lisääntyy.Myös niiden hiukan haastavempien yksilöiden.

Lähettäjä: jj 
Päivämäärä:   30.11.24 14:03:15

Kun alat käsitellä, niin ota kontakti hevoseen jo sitä lähestyessäsi. Sitten pyydä sitä ottamaan askel tai pari taaksepäin ennen kuin lähdet taluttamaan sitä. Ja varmasti tiedät, ettei pidä työntää hevosta lavasta tai ryntäistä taaksepäin, vai mitä :)

Rynniminen on merkki siitä, ettei hevonen kunnioita sinua. Sinun pitää ihan ensiksi näyttää hevoselle, että olet kiva tyyppi ja sinun ylitsesi ei kävellä. Ja koska osaat lukea hevosia, niin et ala töniä sitä lapaan tai ryntäisiin.

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   30.11.24 14:18:26

"Kun alat käsitellä, niin ota kontakti hevoseen jo sitä lähestyessäsi. Sitten pyydä sitä ottamaan askel tai pari taaksepäin ennen kuin lähdet taluttamaan sitä. Ja varmasti tiedät, ettei pidä työntää hevosta lavasta tai ryntäistä taaksepäin, vai mitä :)

Rynniminen on merkki siitä, ettei hevonen kunnioita sinua. Sinun pitää ihan ensiksi näyttää hevoselle, että olet kiva tyyppi ja sinun ylitsesi ei kävellä. Ja koska osaat lukea hevosia, niin et ala töniä sitä lapaan tai ryntäisiin."

Niin mistä syystä hevosta ei saa työntää lavasta, kaulasta tai ryntäistä?

Hevonen ei lopeta ryysäämistä sillä että sille näyttää olevansa "kiva tyyppi". Hevoselle pitää olla jämäkkä ja reilu johtaja.

Lähettäjä: jj 
Päivämäärä:   30.11.24 14:39:44

"Niin mistä syystä hevosta ei saa työntää lavasta, kaulasta tai ryntäistä?"

Kerro, ettet ymmärrä hevosista mitään kertomatta, ettet ymmärrä hevosista mitään...

Kun hevosen kanssa on ongelmia käsittelyssä, varsinkin rynnimisessä, niin turvan hiplaaminen, lavasta, kaulasta tai ryntäistä tuuppiminen yms. voi provosoida hevosta härväämään takaisin. Eli silloin on iso riski sille, että hevonen kunnioittaa käsittelijäänsä entistä vähemmän :)))

Eli kun hevosella on riimu päässä, niin ihan riimuun painetta laittamalla askel taaksepäin. Sitten löysää, ja pyydä toinen askel taaksepäin.

Hevosalan ammattilaiset tietävät nämä eikä heillä ole ongelmia hevosten käsittelyssä. Ja ihmettelevät sitä, miten muut eivät asioita tiedä, kun nuo on ihan perusasioita, jotka kuuluisi opettaa jo aloittelijoille.

Minulle opetettiin jo 10-vuotiaana, miten toimitaan järkevästi hevosten kanssa. Ei siis opetettu, miten toimitaan järkevien hevosten kanssa vaan myös se, miten itse pitää toimia, jos hevonen ei olekaan pystyynkuollut automaatti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.