Lähettäjä: unnis
Päivämäärä: 30.11.24 12:18:52
Miten kerätä itsevarmuutta ja hevostenkäsittelytaitoa, jotta osaisi olla myös niiden vähän haastavampien kanssa rohkeampi ja jämäkämpi?
Osan hevosista kanssa sujuu hyvin eikä ole mitään ongelmia esim taluttaessa ja muista maasta käsin tilanteissa vaikka hevonen olisikin hieman virkeämpi tai säikkyisi asioita, pysyn rauhallisena enkä jännity itse. Kuitenkin joidenkin hevosten kanssa, jos ne esimerkiksi yhtään alkavat jyräämään tai tulevat liikaa omaan tilaani, alan itse hieman jännittämään. Jännittyessäni pysyn edelleen rauhallisena, mutta ikään kuin hieman lamaannun, enkä ole kovin nopea reaktioissani. Uskon että jännitykseni lisää myös näiden hevosten jännittyneisyyttä, eivätkä ne koe minua johdonmukaiseksi tai luotettavaksi.
Tällaisia hevosia ei ole tullut vastaan kovin montaa, mutta haluaisin pystyä käsittelemään myös näitä minulle haastavampia hevosia. Esimerkiksi eräs tällainen hevonen oli muilla toiminut oikein hyvin, mutta minun kanssa, etenkin jos olin sen kanssa yksin tallissa, ei hommasta tullut mitään vaan hevonen oli todella levoton ja saattoi yrittää rynniä ohitseni.
Olen hevostellut reilu 20 vuotta, mutta ratsastuskoulussa, jossa luonnollisesti hevoset ovat melko leppoisia, eikä hevosen käsittelyä tule tehtyä kovinkaan paljon. Viimeisen viiden vuoden aikana minulla on ollut vuokrahevosia ja olen tehnyt hieman tallitöitä, jossa sitten olenkin huomannut tämän haasteeni. Ratsain minua ei lainkaan jännitä haastavammatkaan hevoset, ja olenkin selkeästi parempi ratsastaja, kuin hevosenkäsittelijä maasta.
Haluaisin ehdottomasti lisätä osaamistani myös hevosten käsittelyssä, haaveena nimittäin olisi joskus hankkia omia hevosia, ehkäpä jopa oma talli.
Mainitaan nyt vielä, että esim. talleja tehdessäni olen kyllä pärjännyt kaikkien hevosten kanssa, mutta joidenkin kanssa se ei ole ollut niin miellyttävää epävarmuuden vuoksi. Koen myös, että itsevarmuuteni on kyllä lisääntynyt mitä enemmän olen tehnyt hevosten kanssa muutakin, kuin ratsastanut. Lapsena olin aika arka ja pelkäsin ratsastuskoulussa hevosia, jotka uhkailivat näykkiä tai potkia, tai olivat kääntäneet takapuolensa karsinan ovelle.
Vertaistukea tai vinkkejä?
|