Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevonen ei kunnioita ihmistä

Lähettäjä: mau 
Päivämäärä:   23.11.24 13:47:15

Taluttaessa hevonen yrittää kokoajan tulla iholle ja purra, kun pyytää esim. peruuttamaan vetää herneet nenään ja rynnii päälle. Ajoittain jopa vaarallinen kun hyökkää päälle korvat luimussa kun kääntää selän. Karsinasta livahtaa pois heti jos siihen tulee mahdollisuus. Ratsastaessa ei ole ongelmia kunhan selkään pääsee. Miten lähtisitte tätä tapaa kitkemään pois?

Re: Hevonen ei kunnioita ihmistä

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   23.11.24 14:08:53

9mm kuula otsaluuhun rauhoittaa kummasti

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.11.24 14:31:06

Miten lähtisitte tätä tapaa kitkemään pois.
**
Tämän kyselijän laittaisin kouluun. Tai jos ei opettajaa löydy, lue equitation science- opuksia.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   23.11.24 14:54:54

Hevonen ei oireile ilman syytä. Sanoisin että noin agressiivinen käytös pakoeläimeltä on jo hätähuuto.

Veikkaan vähintäänkin vatsahaavaa (jonka syy voi olla myös alunperin kipu jossain muualla).

Jos et aio tutkituttaa sitä ole armollinen ja päästä se pois, älä pidä kuin polkupyörää jolla voi kyllä "polkea kun satulaan pääsee".

Millä ihmeen tavalla eläin voisi ihmiselle kertoa ettei asiat ole hyvin jos ei sen elekieltä ymmärretä? Kirjallisesti vai?

Minulla on ollut kymmenittäin hevosia. Olen toiminut ammatikseni satojen hevosten kanssa ja kouluttanut monia. Kokemukseni mukaan agressiivisuus ihmistä kohtaan ei ole hevoselle millään tavalla luonnollista käytöstä (se on luonnostaan saaliseläin joka pakenee uhkaa niin kauan kuin se on mahdollista ja puolustautuu vasta kun on "ajettu seinää vasten" Elise on se viimeinen keino selviytyä).

Kysymys ei siis kuulu millä kitkeä agressiivinen käytös pois vaan mikä sen aiheuttaa koska jos hoidat vain oiretta etkä itse sairautta se on hyödytöntä. Lopputulos vain pahempi.
Miksi yrittää vain peittää oire sen sijaan että auttaa hevosta vapaaksi kivusta?

Äläkä sano että "joo kaikki on tutkittu ja hevonen on täysin terve" (osaamatta edes sanoa missä, koska, mitä tutkittiin ja kuka tutki ja livenä hoidettiin").
"Tervermpää" hevosta ei olekaan kuin ne joita ei ole ikinä käytetty millään klinikalla eikä tutkittu koskaan.

Minulla on itselläni hevonen joka osaa olla äreä (sillä on diagnoosit olemassa ja on kevyellä käytöllä). Siinä vaiheessa jos muuttuisi agressiiviseksi olisi todella jo aika päästää pois.
Kuuntelen sitä herkällä korvalla miten se voi, kipeänä en todellakaan liikuta ja heti jos alkaa oirehtia niin klinikka kutsuu ja vaiva hoidetaan tai vapautetaan kärsimästä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   23.11.24 15:00:43

Onko hevonen missään vaiheessa elämäänsä ollut normaali käsitellä? Tuollainen käytös on hevoselta jo sen verran äärimmäistä, että kyse ei ole kunnioituksen puutteesta vaan jostain suuresta ongelmasta. Joko se on ratsastuskouluhevonen joka ei kestä sitä elämää tai se on pahasti kipeä.

Päivämäärä:   23.11.24 15:04:52

Kyllä varmasti tuossa on kyse sairaasta eläimestä. En lähtisi kouluttamaan ilman tutkimuksia, on liian vaarallista. Kunnioituksen puute ei ole raivokasta aggressiivisuutta niin että selkään käy kiinni. Suolistotulehduksesta kärsivät pari hevosta olen tälläistä tavannut ettei selkää passaa kääntää. Jos nyt ehkä nuoret orit laskee kuviosta pois.

Päivämäärä:   23.11.24 15:06:39

Ja selkään kiinni käyvä hevonen on yleensä sellainen, että sitä on jo joku yrittänyt "kouluttaa". Vihainen kavala hevonen on varsin vaarallinen.

Päivämäärä:   23.11.24 16:44:45

ensin tutkisin, jos ei löydy mitään niin ammattikouluttajalle. Tuo koituu vielä jonkun kohtaloksi jos normi toimeenpiteissä vaarallinen

Lähettäjä~*~ 
Päivämäärä:   23.11.24 16:50:27

Kipeä tai päävikainen - voi toki olla molempia. Selän takaa hyökkäävä on viheliäinen otus.

Päivämäärä:   23.11.24 16:57:55

Kaverilla oli joskus vähän vastaava, raipan kanssa piti taluttaa, koska hyppi pystyyn ja nappaili ihmistä, rynni päälle jne. Kaverin mielestä tämä oli vain hauskaa eikä muka kertonut kunnioituksen puutteesta...aika hevostaidoton oli siis omistajakin. olin sitä mieltä, että se hevonen tappaa vielä jonkun, kun tarpeeksi päässä pimahtaa. Onneksi hevonen sairastui ja lopetettiin. Kaikenlaisia perseitä olen meinaan minäkin nähnyt mutta en ikinä tuollaista.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.