Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi ostat epäsopivan hevosen?

Lähettäjä: millamagia 
Päivämäärä:   21.11.24 00:57:11

Täss kun olen pari vuotta seurannut tallikaverien epäonnistuneita hevoskauppoja.

Niin hirveä harmi, sääli ja turha vaivannäkö kun niin moni ostaa itselleen täysin väärän hevosen. Siis hevonen voi olla vaikka kuinka hyvä ja kiva, mutta ko tyypille vaan väärä!
Esimerkiksi:
Erittäin varakas nainen joka on superarka ratsastaja. Siis ratsastanut vuosia mutta aina vain yhtä arka. Ostelee ulkomailta todella kalliita ja hienoja kisahevosia, jotka siis ovat aika helikoptereita. Ja rouva ei uskalla paljoa ratsastaa, ja aina, aina maneesissa. Hänen kriteeri hevosen hankinnassa on "Sen pitää olla hieno!"

Ratsastuskoulutaustaiset äiti ja tytär, eimitään kokemusta. Ilman kenenkään ammatilaisen apua ostivat ensihevoseksi hevosen jsta jo kaukaa näki että se on rikki. Ostajat eivät teettäeet ostotarkastusta, "kun se myyjä sanoi että tämä on terve!"
Nyt hevosta on hoidettu puoli vuotta, eikä siitä mitään kalua tule.

Kunnianhimoinen äiti joka ostaa tyttärelle hienon kisahevosen. Vaan kun tyttären taidt ovat todella vaatimatomat, perusatsastuksessa suuria puutteita. Niin sen hienon kisahevosen kanssa ei kisoissa silti tulosia tule. Hevonen vaihdetaan, ksoissa ei tule menestystä, taas hevonen vaihdetaan -sama homma
Kun se ratsastustaito ei kehity hevosta vaihtamalla...

Ja nitähän riittää...liian nuori, liian villi, liian vaikea, liian "hieno" (koska kisasuvun myötä tuee usein kisahevosen luonne).

Ja sitten harrastus ei ole kivaa.
Itse en ymmärrä tätä. Tämä harrastus on niin kallis että kuka haluaa tehdä sitä hevosella joka ei mitenkän sovi omaan käteen?

Re: Miksi ostat epäsopivan hevosen?

Lähettäjä: Jaana 
Päivämäärä:   21.11.24 05:17:28

Luultavasti suurin osa ostajista yliarvioi omia taitojansa. Lisäksi virheet on luonnollisia ja omaankäteen sopivan hevosen löytäminen ei kaikille ole niin helppoa kuin voisi kuvitella.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.11.24 06:21:24

Ajattelin sen olevan sopiva mutta olikin liian reaktiivinen. Hoidatin sitä isolla rahalla, kiinnyin ja koin ettei ole ok myydä vikaista iäkästä hevosta enää eteenpäin joten pidin ja siinä meni ilo harrastuksesta.

Päivämäärä:   21.11.24 06:27:59

Koska hevosta ei yleensä saa koeajalle tai ylläpitoon että pääsisi kunnolla ennen kauppoja tutustumaan. Jos käyt katsomassa 1-2 krt hevosta niin et voi tietäö millainen se oikeasti on

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.11.24 07:06:25

Samaa olen ihmetellyt. Halutaan ratsastaa aktiivisesti tunneilla muuta hankitaan hevosi joiden terveys tai koulutustaso ei ole selllainen että ratsastus on edes mhdollista. Siihen lisäksi he , jotka pelkäävät.

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   21.11.24 08:01:23

Mun yksi kaveri hakkasi hevoshankintojensa kanssa vuosia päätä seinään. Vähän arka tätiratsastaja jolla pituutta 150cm. Mutta kun yli 16 vuotiaalla pitää olla +165cm puoliverinen niin hankki aina itselleen liian herkän, liian kuuman ja liian isoliikkeisen jolla uskalsi ratsastaa vain maneesissa jos hevosella oli "hyvä päivä". Eli englanninkielisellä termillä oli overhorsed. Lopulta osti rauhallisen, kypsemmässä iässä olevan vaatimatonliikkeisen ponin kun pystyi myöntämään itselleen että aikuinen voi ratsastaa ponilla. Harrastukseen tuli kummasti iloa kun uskaltaa mennä maastossakin ja ajolle opetetulla ponilla pystyi ajamaankin.

Meillä on varmasti muitakin joiden takaraivoon on iskostettu että vain se "hevosenkokoinen", laadukas puoliverinen on oikea ratsu ja muilla kavioeläimillä ei vaan voi ratsastaa. Esimerkiksi edellä mainittu junnu tarvitsisi ihan erilaisen hevosen eri vaiheissa uraa, sillä hevosella jolla pärjää SM- kisoissa ei aluetason harjoittelu ole välttämättä kivaa tai turvallista kellekään.

Päivämäärä:   21.11.24 08:27:36

Näitä tyhmiä päätöksiä sattuu kun ei ole valmentajaa, joka neuvoisi ja auttaisi löytämään sopiva hevosen. Tälläisillä ihmisillä ei ole omista taidoista realistista kuvaa ja rahaa on liikaa käytössä.

Olen tavannut myös hevosen omistajia jotka eivät uskaltaneet ratsastaa omilla hevosilla. Yksi oli entinen ratsastuskoulu hevonen, jolla oli kisattu ympäriinsä ja hevonen oli tottunut kaikkeen. Fiksu hevonen kuitenkin ymmärsi nopeasti että tätiä on helppo kusettaa ja täti sitten talutteli hevosta tallia ympäri koska mihinkään osaavan ja kokeneen hevosen kanssa ei uskaltanut lähteä edes pihasta.. Mitään ratsastustunteja tai neuvoja hän ei tietenkään ottanut keneltäkään vastaan mutta hevoselle syötettiin ties mitä aromaattisia öljyjä ja sillä kävi hieroja ja ties mikä henkikuiskaaja säännöllisesti. Aika kallis hinta hevosen taluttelusta kuukausitasolla.

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   21.11.24 08:28:48

Ostin 15 v tyttärelle 6v reaktiivisen ensihevoseksi. Valmentajan avulla saatiin se kunnon hevoseksi systeemillä että molemmat kisasivat vuoronperään.

Lähettäjä: Kielo 
Päivämäärä:   21.11.24 08:58:24

Olin hölmö täti, mutta onneksi tarina sai onnellisen lopun.

Ostin 4-vuotiaan, mukamas sisäänratsastetun, kun oli sopivankokoinen ja kivanvärinen. Kotona lensin kahteen kertaan tantereeseen, kun hevonen sai paniikin laukannostosta.
Edelliset hevoset olin myös ostanut nuorena, yhden itsekin sisäänratsastanut, mutta ne oli luonteeltaan sitten kai vähän itsevarmempia.

Ratsuttaja kävi puoli vuotta ja teki kovasti töitä, seuraavat puoli vuotta työsti lisäksi minun pelkotiloja hevosen kanssa ja siitä tuli paras hevonen mitä minulla on ikinä ollut. 6 vuotta tässä on nyt touhuttu.

Lähettäjä: Köpö 
Päivämäärä:   21.11.24 09:22:17

Olen ollut hyväuskoinen ja tyhmä. Nyt sinnittelen vanhan, sopimattoman hevosen kanssa. Koko ilo on harrastuksesta kuollut ja viimeisetkin vähäiset taidot kadonneet, kun en pääse harjoittelemaan. 20v purevalle ja äkäpussihevoselle olisi varmaan armeliainta lopetus, mutta on nyt seurahevosena.

Lähettäjä: Jaahas 
Päivämäärä:   21.11.24 10:21:45

Muutaman hevosen olen hankkinut, suurin osa ollut itselle sopimattomia. Ensihevosen ostin varmana pakettina, olin vuokrannut sitä vuoden, joten tiesin aika hyvin mitä ostin. Terveyshuolet kuitenkin sävyttivät viimeisiä vuosia. Seuraava hevonen tuli postimyynnistä ulkomailta valmentajan avustuksella. Nuori, reaktiivinen, mutta valmentajan avulla homma saatiin pelittämään ja oma itsevarmuus kasvoi ja olin taitojeni huipulla. Tämä oli elämäni hevonen. Sitten loput ovatkin olleet hutiostoksia, helikopteria postimyynnistä,vikaista ja varsaa.

Ja lopulta piti myöntää, että olenkin taantunut araksi tätiratsastajaksi.

Ja tästä seuraakin dilemma! Jos vielä joskus haluan hevosen, miten voin ikinä löytää sopivaa: Haluan rauhallisen kylmäverisen hermoilla olevan maastopuksuttimen/perhehevosen, mutta haluan myös harrastaa hyvin liikkuvalla ja kevyellä hevosella kouluratsastusta. Se tunne kun menee hyvin koulutetulla laadukkaalla puokilla on niin mahtava! Mutta eihän tuollaisia hevosia ole olemassa, jotka pystyvät molempiin...?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   21.11.24 10:45:26

"Haluan rauhallisen kylmäverisen hermoilla olevan maastopuksuttimen/perhehevosen, mutta haluan myös harrastaa hyvin liikkuvalla ja kevyellä hevosella kouluratsastusta. Se tunne kun menee hyvin koulutetulla laadukkaalla puokilla on niin mahtava! Mutta eihän tuollaisia hevosia ole olemassa, jotka pystyvät molempiin...?"

Löytyisikö Viro, Latvia, Liettua akselilta? Siellä kun on risteytetty kylmiä puoliverisiin. Esim. torinhevonen.

Lähettäjä: Hoo 
Päivämäärä:   21.11.24 11:18:09

Vaikka hevonen olisi alkuun miten kiva, niin kun sille tulee epävarmat ja osaamattomat käsittelijät, siitä tulee vaikea, sopimaton tai jopa vaarallinen.

Päivämäärä:   21.11.24 11:41:15

"Haluan rauhallisen kylmäverisen hermoilla olevan maastopuksuttimen/perhehevosen, mutta haluan myös harrastaa hyvin liikkuvalla ja kevyellä hevosella kouluratsastusta. Se tunne kun menee hyvin koulutetulla laadukkaalla puokilla on niin mahtava! Mutta eihän tuollaisia hevosia ole olemassa, jotka pystyvät molempiin...?"
---
Nämä kriteerit kyllä täyttää hyvin laadukas koulusuokki! Ongelma vaan on se ettei niitä juuri ole kaupan. Itse ostin varsana, tietääpähän ainakin kaikki hevosen vaiheet 1,5 vuotiaasta eteenpäin.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.11.24 11:53:06

Sama tilanne kun nimimerkillä Jaahas, paitsi että lisänä vielä teini, jonka pitää myös päästä harrastamaan...kompromissin joutuu tekemään, Virosta ostin ja tämä vaikuttaa nyt asialliselta ja kehityskelpoiselta yksilöltä

Päivämäärä:   21.11.24 12:22:38

Epäsopiva hevonen valitaan tietysti tarkoituksella, tarkkaan, taidolla ja tiedolla...

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   21.11.24 12:34:25

Minusta meistä jokainen ottaa riskin ostaa epäsopivan hevosen koska oikeasti kuka pystyy vaikka kahden koeratsastuksen ja ostotarkin jälkeen sanomaan, että tämä sopii minulle täydellisesti, saan pidettyä sen ehjänä ja pärjään tämän kanssa?

Epäsopivia hevosia tai ratsukoita muodostuu kun ei ole apujoukkkoja eli lähinnä osaavaa valmentajaa, joka katsoo kokonaisuuden eli ruokinnan, varusteet ja liikutuksen. Terveydellisiä ongelmia tulee ihan vastaavasti eli aikaisempi ratsastaja on osannut ratsastaa "oikein päin" ja hevonen pysynyt kunnossa mutta uusi omistaja ei = hevonen kipeytyy jne. Eli vaikka ostotarkistus olisi miten tarkka niin ei sekään ole kristallipallo.

Itse en ostaisi näkemättä hevosta eli kyllä sen käsittely kertoo jo paljon eli jos hevonen ei seiso rauhassa karsinassa paikallaan kun sitä varustaa tai selkään noustessa niin ei se seiso uudessakaan paikassa. Jos se jännittyy uudesta ratsastajasta niin tilanne vaan pahenee uudessa paikassa jne.

Ja pitäisi vielä osata varautua siihen, että kun hevonen muuttaa uuteen kotiin niin se reagoi eri tavalla kuin entisessä elämässä.

Ja tämä vielä siihen päälle, että ostetaan näkemättä, nuoria, reaktiivisia (kisahevosia), kouluttamattomia, ilman ostotarkastusta jne.

Lähettäjä: damka 
Päivämäärä:   21.11.24 14:27:17

Olen miettinyt samaa. Toki hevosen käsittelijä vaikuttaa ja saa mistä tahansa hevosesta ongelmaisen, ja ihan jo rutiinien ja tallipaikan vaihtuminen voi muuttaa hevosen täysin toisenlaiseksi. Mutta ajattelen aloituksen käsittelevän sitä, että hevonen lähtökohtaisesti on ihan erilainen ja eri käyttöön sopiva, kuten näissä seuraavissa esimerkeissä:

- Kaveri halusi hypätä hevosellaan. Ei isoja, mutta kuitenkin. Osti ex-ravuri lv:n, joka myytiin etujalan vian vuoksi eläkkeelle. Sillä ei siis voinut hypätä. Jatkuvasti kyseli muilta somessa, että olisiko jollain antaa hevosta, jolla saisi hypätä, kun omaa ei saa hyppyyttää. Tai no, hyppyytti välillä, mutta jalka alkoi reagoida, joten...
Tämä olisi sopivut hömppähevoseksi hölkkäilyyn, muttei esteratsuksi. Oli myös hyvä ajaa, ei painanut ohjille ja kuvitellut olevansa Vermon suoralla kun sai kärryt perään.

- 180 cm nainen, joka halusi treenata kouluratsastusta, osti 150 cm säkäisen lv:n, entinen ravuri. Oli vielä korkeasäkäinen, eli oikeasti todella pieni. Kaveri ei ole pullea ja painava, vaan melko hoikka, mutta ihan liian pitkä kyseiselle hevoselle ja nilkat roikkui mahan alla koulusatulassa. Kun sitten sai välillä ratsastaa tallikaverin 180 cm hevosella, hän ihasteli, että kerrankin on oikean kokoinen hevonen alla.
Tämä olisi myös sopinut hömppähevoseksi tai vaikka sileälle, mutta huomattavasti lyhyemmälle ratsastajalle.

- Kaveri tarvitsi lapsilleen sopivan pikkuponin. Osti pikkuponin, joka ei edes edellisen omistajan mukaan ollut lapsille sopiva ja kiltti, vaan testasi ratsastajia ja kun oppi pudottamaan ne selästä, niin sehän olikin hauskaa kun se nakkeli lapsia alas. Eli lähti ravaamaan tai laukkaamaan ja yhtäkkiä teki äkkipysähdyksen ja veti pään alas. Eihän siinä mitenkään pysy kyydissä, kun horjahtaa kaulalle ja kaula on alhaalla. Poni tarvitsi osaavan ratsastajan, se ei soveltunut lasten opeteluponiksi. Reilusti alle 120 cm ponille voi olla vaikeaa löytää osaavaa ratsastajaa. Hänen 160 cm kaveri kävi välillä ratsastamassa sillä ja kisasikin pari kertaa HeA-luokkia ja jopa voitti sillä "ihan oikeat ratsuhevoset". Mutta lasten kanssa tuo poni soveltui lähinnä talutukseen tai liinassa juoksuttamiseen... Narussa ja liinassa poni meni ihan jees, mutta jos lapset ratsastivat itse, niin poni oli aika vekkuli. Teki mitä siltä osasi pyytää, mutta lapsilla ei taidot riittäneet pyytämisen koska ne vasta opettelivat. Toki kun he oppivat, niin kykenivät tuolla ponilla ratsastamaan, mutta moni alkoi pelätä ponia eikä halunnut ratsastaa sillä ilman talutusta. Ponin omistaja -kaverini oli ponille itse liian pitkä ja painava, joten hän ei edes itse voinut sitä läpiratsastaa, vaan se oli täysin muiden käytössä. Sitä ei edes opetettu ajolle. Lopulta se sitten jäi lähinnä lemmikiksi, kun ei sille enää ollut ratsastajia. Osaava kaveri lihoi muutaman kilon eikä suostunut enää selkään, ja sitten muutti pois, lapset menivät mieluummin ratsastuskoulussa kilteimmillä poneilla kunnes pituus oli tuolle pikkuponille liian pitkä.
Tämä poni sopi osaaville lapsille tai pienille aikuisille, joita ei montaa ollut tarjolla. Olisi pitänyt tämän tilalle ostaa lapsille sopiva opetteluponi.

- Arka 160 cm ihminen (tallikaverini) halusi itselleen helpon hevosen. Ostaa yli 170 cm kolmevuotiaan, joka kasvaa vielä. Pelkää hevosta, koska se on niin iso. Ei ole taitoa opettaa nuorta ja hevonen alkaa säpsyä, koska ratsastaja on niin arka ja säikkyy kaikkea. Mutta kun se oli niin nätin värinen eikä edes kovin kallis...
Tämä olisi sopinut osaavalle ihmiselle, joka ei ole arka vaan osaa kouluttaa nuorta. Tälle ihmiselle taas olisi sopinut rauhallinen hevonen, jonka selässä ratsastaja ei olisi pelännyt kaikkea.

- Kaverin kaveri halusi itselleen estehepan. Osti työhevossekoituksen, joka muistuttaa lähinnä sohvaa. Rakenne ei ole ratsulle passaava. Toinen puoli suvusta on työhevosta ja toinen kouluhevosta, joten hevosella oli upea laukka, mutta muuten se oli tosiaan sohva. Hypytti sillä kuitenkin jopa 120 cm esteitä, ja hevonen pääsi niistä joskus tuurilla yli mutta lopulta siitä tuli ihan vainoharhainen ja panikoi kun näki edes maapuomeja. Miksi hankkia työhevonen, jos haluaa estehevosen??
Tämä hevonen sopi hömppäilyyn ja sileälle. Ratsastaja taas olisi tarvinnut hevosen, jolal on taitoa ja uskallusta hypätä.

- Tallikaveri halusi panostaa treeniin ja estekisoihin. Hänellä oli traumoja hyppäämisestä, koska hänellä oli aiemmin ollut aika vaikea hevonen. Osti hevosen, jolla selkeä jalkavamma ja yksi jaloista kaupantekohetkellä ihan palloksi turvonnut. Mietti sitten, että voikohan tällä edes hypätä ja harmitteli, kun voi treenata lähinnä kavaletteja, eikä saa harrastuksesta mitään irti. No, kun se turvonnut jalka ja siinä oleva jännevamma oli mainittu jo myynti-ilmoituksessa sanoin, että eläinlääkärin mukaan kestää käyttöä sileällä, muttei uskalla luvata hyppykäyttöä. Vttu oikeesti...
Tämä hevonen sopi sileälle, oli siinä aika osaava. Esteillä tämä ei sopinut osaamattomalle ratsastajalle, koska ei korjannut virheitä tai ollut automaatti, joten ratsastaja ei päässyt estekammostaan eroon vaan alkoi olla enemmänkin paskanjäykkä. Hän ei ollut kiinnostunut panostamaan kouluratsastukseen tai kisaamaan koulua. Lopulta möi hevosen pois ja hankki sopivamman ponin tilalle, ja haaveilee hevoskokoisesta, koska ei pidä ponin nopesita askeleista ja siitä, ettei sen kapasiteetti taida riittää edes metrin radoille........

Muutenkin koulutuuppaajat ostavat ravureita jota sitten vetävät ohjilla linkkuun. Köpöttelyseuraa haluavat ostavat arkoja tai liikuntaan tottuneita hevosia, joille eivät pärjää tai joita eivät uskalla liikuttaa, ja sitten niistä tulee vaarallisia, kun eivät pääse purkamaan virtaa. Hankitaan liian pieni hevonen, jolla ei voi ratsastaa. Estekäyttöön ostetaan maahansidottu tai jalkavammainen hevonen. Miksi??

Jos on varaa ylläpitokuluihin, niin silloin kannattaisi myös ostokuluihin panostaa niin, että saa haluamansa hevosen. Tai sitten pitäisi olla taitoa tai turvaverkkoja niin, että saa koulutettua vihreämmstä hevosesta omiin tarpeisin sopivan.

Mutta luonne ja temperamentti periytyy, joten niitä ei paljoa muutella, joten jos haluaa rauhallisen ja tasaisen hevosen, niin ei pidä ostaa reaktivista ja temperamenttista tai arkaa hevosta. Se kun ei koulutuksella juuri muutu.

Olen itse ollut joskus kouluttamassa monenlaisia hevosia. Varsaa, aikuista, osaamattomia alas nakkelevia, jne. En itsekään ole kaikkien kanssa pärjännyt enkä osannut riittävästi, vaikka monien kanssa kemiat meni yhteen enkä itsekään olisi uskonut, miten hyvin hevonen minulla menee, vaikka muilla ei sen kanssa onnistu. Ja toki myös päinvastoin, eli minä en osaa tai onnistu, mutta jollain muulla ei mitään ongelmia ole... Nykyään olen niin vanha ja mukavuudenhaluinen, etten paljoa edes halua muiden hevosilla ratsastaa ja humputtelen lähinnä omilla, mukavilla ja sopivan osaavilla hevosilla. Nämä on nuorina ostettu ja minulle tosi passeleita. Toinen nyt 18 v, ollut minulla 4-vuotiaasta, toinen 9 v, jonka ostin kolmevuotiaana.

Jaahas: Minulla on kaksi tuommoista. Molemmat on puoliverisiä. Niillä on tosiaan syntyjään hyvä luonne ja oikea temperamentti ja lisäksi liikettä ja laatua. Vanhempi ostettu Ruotsista ja nuorempi Virosta.

Olen onneksi niin vanha, että aloitin hevosharrastksen jo ysärin alussa, eli olen ollut sellainen "perinteinen tallityttö", joka teki tallihommia ja hoiti hevosia päivittäin, oppi kaikkea näkemällä ja tekemällä enkä käynyt vain ratsastamassa kerran viikossa. Hemmetin arvokkaita kokemuksia ja oppia, joita nykyään on vaikea saada. Näitä muistelemme kavereiden kanssa.

Lähettäjä: mila 
Päivämäärä:   21.11.24 15:39:32

Kukaan koulutuuppari ei osta lv-hevosta. Koskaan. Persaukiset "koulutuupparit" voi ostaakin, mutta sillä ei ole mitään tekemistä kouluratsastuksen kanssa.

Näköjään syitä epäonnistuneisiin hevoskauppoihin on mm:
- täydellinen osaamattomuus ja tietämättömyys hevosista
- rahanpuute
- kuvitelmat omasta osaamistasosta
- perusteeteon kunnianhimo
- ja se että ostetaan hevonen kokonaan ilman ammattilaisen apua

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   21.11.24 15:52:25

Pitäisi myös opetella kouluttamaan itse, enkä tarkoita että kaikkien pitää osata sisäänratsastaa mutta aina kun tulee uusi hevonen on varauduttava erilaisiin ”ongelmiin” hevosta voi jännittää asiat joita se ei ennen jännittänyt, se voi reagoida yllättävästi uusiin tilanteisiin ja olosuhteisiin. Pelkkä ratsastustaito ei riitä. Påäsääntöisesti kaikki ostaa aina liian vaikeita hevosia. Toisaalta ihan tylsääkään ei ehkä jaksa jos on kokenut. Eli sopivasti haastetta jos ei ole ihan arka. Ja aina AINA valmennuskuvioit mietittävä valmiiksi. Heti vaan hommiin ja purkamaan kaikki haasteet luotettavan valmentajan kanssa joka on valmis myös auttamaan muuallakin kuin satulassa.

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   21.11.24 15:54:48

Tiedän niitäkin jotka ostavat valmentajan löytämän upealiikkeisen koulutuuppaukseen. Ensin hoidetaan vähän sitä ja tätä ja sitten päästään treenaamaan ja kas kun hevonen ei sitten yhtään toimikaan kisapaikoilla, kun on niin herkkä jännittäjä. Osa myy eteenpäin , jotkut pitää ja muuttaa omia tavoitteitaan.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   21.11.24 16:18:29

"Pitäisi myös opetella kouluttamaan itse, enkä tarkoita että kaikkien pitää osata sisäänratsastaa mutta aina kun tulee uusi hevonen on varauduttava erilaisiin ”ongelmiin” hevosta voi jännittää asiat joita se ei ennen jännittänyt, se voi reagoida yllättävästi uusiin tilanteisiin ja olosuhteisiin."

Tämähän se on. Ihmisten yleinen hevosmiestaidon taso on laskenut ja ihan perustavanlaatuiset asiat ei enää korjaannu omin voimin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.