Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Rats.koulun vaihto koska inhokkiheppa tunnilla

Lähettäjä: Tuntiratsastaja 
Päivämäärä:   27.9.24 14:13:06

Onko ihan hullua vaihtaa ratsastuskoulua jos opettaja aina laittaa minulle inhokkihevosen tunnille? Olen maininnut opettajalle monta kertaa, että en sovi hevoselle. Hevosessa ei ole mitään vikaa, mutta on minulle liian haastava. En saa tunnista mitään irti kun en tällä osaa ratsastaa. Ratsastukseni itseasiassa on huonontunut, kun viimeset 7 tuntia olen joutunut tämän kyytiin, enkä pysty istumaan kunnolla ja tuntuu että olen taas alkeistunnilla tämän selässä.
Opettajan mielestä pitää oppia ratsastamaan kaikenlaisia hevosia, periaatteessa ymmärrän, mutta toisaalta maksan tunnista että parantaisin istuntaa ja ratsastusta, ja ennen kaikkea että saan nauttia ratsastuksesta. Nyt ratsastus on kaikkea muuta kuin kivaa, ja opettaja aikoo laittaa minut tämän selkään kunnes opin sillä menemään, ahdistaa jo nyt ensiviikon ratsastustunti… pitäisikö vain perua ja mennä muualle?

  Re: Rats.koulun vaihto koska inhokkiheppa tunnilla

Lähettäjä: Kiva 
Päivämäärä:   27.9.24 14:17:50

Vaiha vaan iha hyvällä omatunnolla.
Maksat siitä että opitratsastamaan ja kehittymään.

  Re: Rats.koulun vaihto koska inhokkiheppa tunnilla

Lähettäjä: muffe 
Päivämäärä:   27.9.24 14:19:42

Siis haluaisit parantaa istuntaa, mutta et kuitenkaan halua ratsastaa hevosella, jonka selässä sinun pitäisi parantaa istuntaa ollaksesi hölskymättä siellä? Et sinä sitten oppia halua vaan nimenomaan vain sitä että voi puksutella kivasti ja nauttia. Pieni- ja helppoliikkeisillä hevosilla et opi istumaan, koska niiden selässä on helppo olla huonossakin istunnossa. Puutteesi tulee esiin tämän hevosen askellajeissa ja sitten marmatat, että haluat helpomman, jonka selässä saa valheellisen tunteen siitä että osaa jo.

Ilmoita opettajalle, että hän on ymmärtänyt väärin tavoitteesi, oikeasti haluat nautiskella. Kyllä hän sitten varmaan antaa helpomman hevosen ja keskittyy opettamaan enemmän muita ja saat seilata mukana.

  Re: Rats.koulun vaihto koska inhokkiheppa tunnilla

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   27.9.24 14:23:26

''Siis haluaisit parantaa istuntaa, mutta et kuitenkaan halua ratsastaa hevosella, jonka selässä sinun pitäisi parantaa istuntaa ollaksesi hölskymättä siellä? Et sinä sitten oppia halua vaan nimenomaan vain sitä että voi puksutella kivasti ja nauttia. Pieni- ja helppoliikkeisillä hevosilla et opi istumaan, koska niiden selässä on helppo olla huonossakin istunnossa. Puutteesi tulee esiin tämän hevosen askellajeissa ja sitten marmatat, että haluat helpomman, jonka selässä saa valheellisen tunteen siitä että osaa jo.

Ilmoita opettajalle, että hän on ymmärtänyt väärin tavoitteesi, oikeasti haluat nautiskella. Kyllä hän sitten varmaan antaa helpomman hevosen ja keskittyy opettamaan enemmän muita ja saat seilata mukana.''

Ei sitä kyllä opi jos tungetaan liian vaikean hevosen selkään. Ensin opitaan hyvä perusta tarpeeksi helpolla hevosella ennenkuin laitetaan liian vaikean selkään. Jos osaa hyvin helpomilla hevosilla, on helppo siirtyä vaikeampiin, jos vielä helppojenkin kanssa paljon korjattavaa on vain haitallista hevoselle ja ratsastajalle tunkea vaikean kyytiin.

  Re: Rats.koulun vaihto koska inhokkiheppa tunnilla

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.9.24 14:25:04

Mä vaihtaisin ja vaihdoinkin.

Kyllä, kaikilla hevosilla pitäisi oppia ratsastamaan enkä itsekään kieltäytynyt menemästä edes sillä yhdellä. Mutta en opi mitään, päin vastoin, jos itseluottamus murskataan täysin eikä sille anneta mahdollisuutta parantua ja joka tunti tuntuu vain selviämiseltä.

Nykyisellä tallilla on yksi hevonen, jolla en mielelläni menisi. Mutta kun se jaetaan pari kertaa kaudessa, pystyn suhtautumaan siihen positiivisena haasteena. Tarvitsen onnistumisen tunteita, jotta voin ajatella olevani tarpeeksi hyvä ratsastaja saamaan niitä vaikeampienkin hevosten kanssa. Jos niitä ei tule koskaan, miksi edes yrittää kun ei kuitenkaan osaa mitään.

  Re: Rats.koulun vaihto koska inhokkiheppa tunnilla

Lähettäjä: Tuntiratsastaja 
Päivämäärä:   27.9.24 14:26:54

Ja ongelmaa ei tosiaan olisi jos olisi vaikka kerran kuussa enemmän haastetta, mutta joka ikinen kerta on jo aika tuskallista

  Re: Rats.koulun vaihto koska inhokkiheppa tunnilla

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.9.24 14:27:04

Vaihda jos siltä tuntuu.

MUTTA ajattele ensin ihan realistisesti. Mitä jos sulla onkin alla hevonen joka opettaa sinut oikeasti ratsastamaan? Mikä mättää että sanot ettet osaa? Etkö saa liikkumaan eteen vai etkö saa taipumaan vai eikö temput suju? Voitko saada opettajalta parempia täsmävinkkejä kyseisen hevosen ratsastamiseen? Rima tarpeeksi alas ja tipuaskelin liikkeelle.

  Re: Rats.koulun vaihto koska inhokkiheppa tunnilla

Lähettäjä: Pilkkumi 
Päivämäärä:   27.9.24 14:28:22

Mitä jos pyytäisit opettajalta, että saisit tehdä tehtävät vähän helpompina? Tuon hevosen kanssa voisit varmaan oikeasti kehittyä, mutta se vaatii paljon työtä. Vaan onhan se sen arvoistakin.

  Re: Rats.koulun vaihto koska inhokkiheppa tunnilla

Lähettäjä: Tuntiratsastaja 
Päivämäärä:   27.9.24 14:31:20

''MUTTA ajattele ensin ihan realistisesti. Mitä jos sulla onkin alla hevonen joka opettaa sinut oikeasti ratsastamaan? Mikä mättää että sanot ettet osaa? Etkö saa liikkumaan eteen vai etkö saa taipumaan vai eikö temput suju? Voitko saada opettajalta parempia täsmävinkkejä kyseisen hevosen ratsastamiseen? Rima tarpeeksi alas ja tipuaskelin liikkeelle.''

Kaikki on vaikeaa. Hevonen on tosi iso (178cm) ja itse olen vain 156cm pätkä joten kokokin on ongelma kun varustaminenkin on vaikeaa :D

  Re: Rats.koulun vaihto koska inhokkiheppa tunnilla

Lähettäjä: Tuntiratsastaja 
Päivämäärä:   27.9.24 14:33:03

''Mitä jos pyytäisit opettajalta, että saisit tehdä tehtävät vähän helpompina? Tuon hevosen kanssa voisit varmaan oikeasti kehittyä, mutta se vaatii paljon työtä. Vaan onhan se sen arvoistakin.''

Teen jo joitakin tehtäviä vähän helpompina. Jos muut tekee pohkeenväistöjä uralta ja takaisin, teen itse vain kaareva uran, koska en osaa ratsastaa tällä.

  Re: Rats.koulun vaihto koska inhokkiheppa tunnilla

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   27.9.24 14:33:59

Jos löytyy talleja mihin vaihtaa, niin vaihda vain.
Kyllä itselle ainakin on tärkeää että hevoset millä ratsastan on jokseenkin mieluisia. Satunnaisesti voi käydä jonkun ei niin mieluisen selässä, mutta en kyllä jaksaisi tuollaisia 7 tunnin putkia.

  Re: Rats.koulun vaihto koska inhokkiheppa tunnilla

Lähettäjä:  
Päivämäärä:   27.9.24 14:37:48

"teen itse vain kaareva uran, koska en osaa ratsastaa tällä."

Eikö se opettaja opeta sua? Käynnissä ensin vaikka opettaja näyttää kädestä pitäen että miten. Sitten vaan harjottelua

  Re: Rats.koulun vaihto koska inhokkiheppa tunnilla

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   27.9.24 14:44:14

Sano opettajalle että hevonen on aivan liian suuri ja vaikea ratsastaa.

  Re: Rats.koulun vaihto koska inhokkiheppa tunnilla

Lähettäjä: Migsu 
Päivämäärä:   27.9.24 15:02:21

Onko ongelma siis enemmän fyysinen (eli jalkasi ovat vain liian lyhyet) vai taidollinen? Jos fyysinen, niin sille et mahda mitään ja opettaja on ammattitaidoton, kun ei näe sitä. Jos taidollinen niin vaadi opetusta vaikka kädestä pitäen.

  Re: Rats.koulun vaihto koska inhokkiheppa tunnilla

Lähettäjä: Vaihda 
Päivämäärä:   27.9.24 15:13:32

Jos sun kallis ja aikaavievä harrastus vastustaa tohon tyyliin, niin vaihda. Mutta itse en usko että vaihtamalla paranee. Jokaisella tallilla on ne kivoimmat ja vähemmän kivat hevoset

  Re: Rats.koulun vaihto koska inhokkiheppa tunnilla

Lähettäjä: hs 
Päivämäärä:   27.9.24 15:17:34

7kertaa peräkkäin hevosella jolla ei halua mennä jokatunti, on liikaa. itse sanoisin suoraan että jos sama meno jatkuu vaihdat toiseen paikkan.

vaikka voisit myös kysyä opelta mitä hän luulee sinun oppivan kys hevosella ja onko ratsastuksesi hänen mielestään mennyt hänen haluamaan suuntaan koska itse koet meneväsi alaspäin...

  Re: Rats.koulun vaihto koska inhokkiheppa tunnilla

Lähettäjä: VV 
Päivämäärä:   27.9.24 15:25:49

On täysin ok, tästä harrastuksesta maksetaan niin isot summat että on aikamoista rahan tuhlausta paukuttaa inhokkihevosella tunnista toiseen. Harmi että r.koulut eivät ole asiakaslähtöisiä.

Esim itse vaihdoin ihan vaan sen takia, että ope antoi minulle aina sellaiset hevoset joilla ratsastukseni meni valovuoden taaksepäin eli toisin sanoen aloin jännittämään yms (hevoset olivat siis sinkoilevia, pukittelevia, jäkittäviä ratsuja) enkä lopulta enää osannut mielestäni ratsastaa kun aloin vaan miettimään miten selviän tunnista hengissä. Meinasin jo lopettaa uskon puutteessa koko harrastuksen. Lisäksi tunneilla pakotettiin myös hyppäämään vaikka oma kiinnostus oli jo dressagessa. Muille jaettiin tunnista toiseen aina samat kiltit pollet. Tunsin olevani pelkkää roskaa muihin nähden.

  Re: Rats.koulun vaihto koska inhokkiheppa tunnilla

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   27.9.24 15:35:00

Vaihtaisin, mutta ensin kyllä kysyisin, että miksi juuri minulle jaetaan aina tämä. Miksi oppilaita ei kohdella tasa-arvoisesti?

  Re: Rats.koulun vaihto koska inhokkiheppa tunnilla

Lähettäjä: James 
Päivämäärä:   27.9.24 15:36:12

Aloittaja mikä rk kyseessä?

  Re: Rats.koulun vaihto koska inhokkiheppa tunnilla

Lähettäjä: sos 
Päivämäärä:   27.9.24 15:37:34

Voisitko ottaa yksärin tällä sulle haastavalla hevosella? Ope pystyisi keskittymään teihin koko tunnin ja auttamaan niissä asioissa, joissa on haasteita. Ehkä jopa ihan liinatunti voisi olla hyvä, niin pystyisi keskittymään ensin pelkkään istuntaan, kun hevosen hallinta on opella? Näiden toimien jälkeen ope pystyisi ehkä paremmin myös auttamaan, kun ratsastat heppaa ryhmätunnilla. Totta kai voit myös vaihtaa koulua, mutta tässä olisi mahtava tilaisuus oppia! Tilannetta pitäisi vaan päästä purkamaan jollain tavalla, jos ryhmätunneilla meno on aina samaa puurtamista ilman onnistumisia ja kehittymistä.

  Re: Rats.koulun vaihto koska inhokkiheppa tunnilla

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   27.9.24 15:49:52

Kyllä opettajan pitää myös kuunnella oppilasta = maksavaa asiakasta. Jos joka kerta "inhokki" niin häviääpi yksi maksava asiakas. Luulisi pitävän jokaisesta asiakkaastaan tämä päivänä kiinni.

Itse olisin jo vaihtanut ratsastuskoulua.

  Re: Rats.koulun vaihto koska inhokkiheppa tunnilla

Lähettäjä: Qqq 
Päivämäärä:   27.9.24 16:13:51

Se nyt on ihan oikein ja normaalia, että joskus joutuu myös menemään niillä ei-lemppareilla, mutta kyllä melkein kaksi kuukautta putkeen on jo liikaa. Varsinkin kun oot asiasta opettajalle sanonut.

Tää on kallis harrastus, josta pitää myös voida nauttia ja päästä kokemaan onnistumisia. Ei kenelläkään pysy motivaatio yllä, jos joka kerran jälkeen kokee olevansa ihan täyspaska, vaikka tekee jo helpotettuja tehtäviä.

Kaikki ratsastajat ei passaa kaikille hevosille ja sama myös toisinpäin. Usein nää on myös vähän fiilispohjaisia asioita. Ei oo myöskään hevosta kohtaan oikein laittaa kerta toisensa jälkeen selkään ihmistä, jonka energiat jo karsinassa välittää hevoselle kaikkea muuta ku iloa ja auringonpaistetta :’D

Ei myöskään kukaan (ainakaan täysijärkinen) ostaisi itselle hevosta, josta ei tykkää yhtään ja jonka kanssa kemiat ei kohtaa ja hommat ei vaan natsaa.
Sen takia tää ratsastuskoululaisten ristiinnaulitseminen näissä langoissa on vähän hupsua.

Sehän pitää varmasti paikkansa, että parin vuoden päästä taitojen kartuttua tän kyseisen hevosen kanssa saattais sujuakin ilman mitään ongelmia, mutta miksi pitäis väkisin rynkyttää nyt, kun niitä taitoja voisi ensin kartuttaa muiden hevosten kanssa?

  Re: Rats.koulun vaihto koska inhokkiheppa tunnilla

Lähettäjä: 444 
Päivämäärä:   27.9.24 16:24:50

Nimenomaan. Kallis harrastus ja sille pitää saada vastinetta.
On totta myös se, että kaikenlaisilla hevosilla pitää opetella ratsastamaan mutta ihan kuten ihmisissä, kaikkien kanssa ei vaan "natsaa".

Olen itse ratsastanut oikeasti todella erilaisia hevosia elämäni aikana – myös silloin ratsastuskouluaikoina. Olen sen jälkeen ratsuttanut ja vienyt eteenpäin mm. ex-ravureita ja useita nuoria (ml. omani).

En silti keksi miksi tavallisen harrastajan täytyisi niin väkisin sopeutua jokaisen satulaan ratsastaessaan esim. kerran viikossa tunneilla jos on jo todennut, että tietyn hevosen kanssa ei vaan mene sukset samoja latuja. Kuulostaa enemmän näpäyttelyltä opettajan puolelta kuin oikeasti kannustavalta ja kokeilemiseen rohkaisevalta.

Joku tuossa jo ehti lytätä aloittajan silläkin, ettei halua oikeasti kehittyä vaan on vain mukavuudenhaluinen. Me ihmiset ollaan kaikki aika erilaisia ja jokaisella on omat heikkoutensa ja vahvuutensa. On niitäkin, joiden kroppa ei vaan jousta joiltain osin niin että voisi esimerkiksi hevosen x ravissa istua oikein vaikka kuinka opettelisi. Se on myös hevoselle ikävää, jos väkisin pompottaa menemään eikä ratsastaja saa siitä mitään irti. Istunta on paljon muutakin, kuin sitä kuinka vähän voi olla hyppimättä satulasta irti. Kun alleen saa hevosen, jonka selässä on mukavampi itse istua, oppii paremmin myös vaikuttamaan sillä istunnalla, koska se on silloin mahdollista. Tästä saisi nyt vaikka kuinka pitkän litanjan naputeltua joten ehkä ymmärsitte, ehkä ette.

  Re: Rats.koulun vaihto koska inhokkiheppa tunnilla

Lähettäjä: Mai 
Päivämäärä:   27.9.24 17:43:46

Aika kuutamolla on opettaja, jos pohkeenväistö on liian vaativaa ja täytyy vaihtaa loivaan kiemuraan. Pphkeenväistöähän voi tehdä myös kevyessä ravissa mutta ilmeisesti opettaja pakottaa istumaan alas.
Ei tuossa mitään järkeä ole, kun vaan jännittää ja tulee aina pelkkää negatiivista kokemusta. Silloin tällöin ok mutta ei noin paljon putkeen. Kysyisin myös opettajalta, että mitä tämä minulle opettaa ja onko ratsastukseni parantunut. Ja vaihtaisin tallia, jos ei moiselle uunolle vieläkään mikään lamppu syty päässä. Eihän kaikki ammattilaisetkaan suostu menemään edes rahasta kaikilla hevosilla. Tässä ihan sama vaikka ollaankin matalammalla tasolla ja ratsastaja vieläpä maksaa opetuksesta ja palvelusta..

  Re: Rats.koulun vaihto koska inhokkiheppa tunnilla

Lähettäjä: wnfinff 
Päivämäärä:   27.9.24 20:24:16

En mitään niin inhoa kuin näitä jotka muistaa kerto olevansa "maksavia asiakkaita" ja jotka haluaa "rahalle vastinetta". Voi kun kaikki sellaiset paskahatut vois heittää kokonaan ulos rats kouluista!

  Re: Rats.koulun vaihto koska inhokkiheppa tunnilla

Lähettäjä: an 
Päivämäärä:   27.9.24 20:40:44

Jokainen voi mennä just siihen ratsastuskouluun kuin haluaa. ratsastuksen oppiminen on sitten toinen asia.

  Re: Rats.koulun vaihto koska inhokkiheppa tunnilla

Lähettäjä: Turkey 
Päivämäärä:   27.9.24 20:50:21

No mitä me muutakaan ollaan kuin maksavia asiakkaita?

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.