Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.9.24 20:44:46

Niin että myös muukin elämä on siedettävää eikä pelkkää kituuttelua

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.9.24 20:47:23

Oma talli, kulut minimissä. Koko ajan ei tarvi ostaa kaikkea, ei itselle eikä hevosille. En edes muista millon olisin ostanut vaatteita. Autot ja koppi ei hienoja mutta toimivia. Elämää ei kannata kuluttaa kovin huonopalkkaisessa työssä.

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: Minttu 
Päivämäärä:   26.9.24 21:04:33

Meillä edullisten asuntokauppojen yhteydessä tuli talli mukana. Tarkkaan mietitty kaikki ihan kaikessa. 3 heppaa tällä hetkellä. Lapset mukana eläinten hoidossa. Helpompaa ja halvempaa näiden 3 kanssa omassa pihassa mitä 1 kanssa vuokrapaikalla. Naapurista saa myös apuja lomilla ja me autetaan sitten naapureita heidän eläinten kanssa vastavuoroisesti. Ei ole yhtään ikävä vuokratalleihin...

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.9.24 21:09:42

Keskipalkka, ei lapsia, asumiskustannukset puolison kanssa puoliksi ja edullinen tallipaikka ilman maneesia, jossa muutoin fasiliteetit kunnossa.

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.9.24 21:22:23

Maisterin tutkinto ja hyväpalkkainen työ, ei lapsia ja asunto + hevonen pääkaupunkiseudun ulkopuolella

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.9.24 21:24:29

Hevonen pienellä tallilla, jossa ei huiput fasiliteetit ihmiselle, mm kantovesi. Itsehoito. En juuri osta uusia vaatteita tai käy ravintolassa syömässä :D

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.9.24 21:26:40

Asun Satakunnassa, pienen pienessä kylässä. Asuminen edullista, eläimille on tilaa paljon. Omassa pihassa pitää kolmea samalla hintaa, kuin täysihoidossa yhtä. Tosin täysihoitopaikatkin on täällä edullisia, mutta vielä edullisempaa on pitää omassa pihassa.

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: täti 
Päivämäärä:   26.9.24 21:31:45

Riippuu paljon siitä, mitä se "siedettävä elämä" pitää sisällään?

Mulle hevonen on tärkeä osa sitä, mikä tekee elämästä ihanaa. Elämä on valintoja.

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: hoh 
Päivämäärä:   26.9.24 21:48:28

Rikkaiden hommia ellei sitten ole omasta takaa tiloja eläintenpitoon

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.9.24 21:54:53

Päivätyön lisäksi on toinen työ, jolla saan ylläpidettyä elämänlaadun sellaisena, ettei ihan kaikki ole kituuttelua. Myös maisterin tutkinto ja palkka keskiarvoista mediaania korkeampi. Pääkaupunkiseutu.

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: Mummotamma 
Päivämäärä:   26.9.24 21:57:22

Osa-aikatyö, oma velaton tila, lapset jo aikuisia.
Noh, pienet menot kaiken kaikkiaan mahdollistaa hevosten pidon.
Toki nuo ravihevoset tienaavat välillä omat ruokansa :D

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.9.24 22:00:16

Olen aina ollut ahkera, ensin opinnoissa ja myöhemmin työelämässä. Siten olen päässyt mukavaan ja hyväpalkkainen työhön. Olen mitoittanut muut elämisen kulut järkevästi, esim. asuntolaina on enää ihan vähän jäljellä ja autot ovat velattomat. Miehellä on sama tulotaso kuin minulla. Meillä ei ole lapsia. Näin rahaa riittää hevoseen ja muuhunkin mukavaan.

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: gii 
Päivämäärä:   26.9.24 22:09:39

pk seudulla mulla hevosen kulut 1500-1700 kk. Hirveä summa. Ja vähän on kitkuttelua vaikka lapset on muuttaneet kotoa. Onneksi mies maksaa aika paljon kuluja.

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: Hobby 
Päivämäärä:   26.9.24 22:24:05

Hevosen kulut noin 1200€/kk. Tähän riittävät tulot hyvin. Hankkisin toisen hevosen jos sopivia tallipaikkoja ja palveluja olisii paremmin saatavilla ja ne olisivat lähempänä omaa kotia. Yksi vaihtoehto olisi muuttaa itse mutta juuri nyt se ei ole ajankohtaista.

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.9.24 22:25:18

Täällä periferiassa ei tee edes tiukkaa, rahallisesti eikä ajallisesti.

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   26.9.24 22:30:36

Rikas mies

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.9.24 23:08:18

Helposti, kun ne hevoset on kotipihassa. Eipä noihin paljoa rahaa mene.

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.9.24 23:12:14

Parempi keskituloinen olen, pieni lapsi löytyy, hevonen maneesitallilla. Töitä tehdään vähän extraa ja muuten eletään tiukalla tyylillä.

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: Dvy 
Päivämäärä:   26.9.24 23:19:43

Menin yliopiston, hankin hyvän ammatin ja pohjalta aloitettuani nyt on niin hyvä palkka, että sillä maksaa asuntolainan, 3 hevosta ja lomamatkat.

Ei ollut suhteita, joilla olisin saanut hyvän työn. Jo silloin kun valmistuin 20 vuotta sitten väitettiin, että pelkästään suhteilla onnistuu. No toki nämä suhteita omaavat ovat nyt toimitusjohtajia kuin me "suhteettoman" olemme vain tavallisia johtajia, mutten valita, koska työn määrä ja vastuu on pienempi, joten ehtii ne hevosetkin liikuttaa ja käymään kisoissa.

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: aA 
Päivämäärä:   26.9.24 23:22:39

Kun ei harrasta kilparatsastusta selviää jotenkin reilu 5000e kk palkalla yhden hevosen kanssa maneesitallilla. Hevosen pakolliset kuukausi kulut tonnin luokkaa.

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: Mikäs siinä 
Päivämäärä:   26.9.24 23:49:24

Maalla omat asumiskulut on pienet ja tallimaksut edulliset. Hyvin pärjään. Aina ollut yksinhuoltaja ja lapsi on ratsastanut. Nyt oma yhteinen hevonen

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   27.9.24 00:28:10

Kaikki rahat (ja vapaa-aika) menevät hevosiin kun palkka on pieni. Ei onnistuisi ilman puolisoa joka on harrastuksessa mukana.
Itse joutuu kyllä tinkimään monista asioista.

Ei tämä ole järkevää ollenkaan, varsinkaan kun ei kaikki tavallisessa elämässä aina suju "kuin elokuvissa".
En silti tiedä mitä muutakaan tekisin jos ei hevosia olisi, minulla on ollut niitä suurimman osan elämästäni...

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   27.9.24 05:11:29

Hevosen kulut helposti 2te/kk, pks, kisataan. Hyväpalkkainen ammatti sekä sivutyö siihen päälle, ei lapsia, edullinen asunto ja mies joka maksaa siitä puolet.

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: Ll 
Päivämäärä:   27.9.24 06:27:21

Kotona 2hevosta. Ei ole kallista. Ei käy valmentajia yms koska hömppäillää omaksi iloksi. Kengitys ja muut kuten raspaukset maksaa.

Heinät vuodelta hevosille 1400e, se on kallein.

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   27.9.24 07:13:20

Ei lapsia,hevosen kulut n.500e toki sitten kun tulee vuolu,rokote yms.mutta noin. Ei valkkuja,ei kisoja. Tallimatkaa 10km yhteensä.

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: oma 
Päivämäärä:   27.9.24 07:43:03

Omassa tallissa hevosen pito tulee edullisemmaksi. Fasiliteetit riittävät, mutta ei toki kultaa, ei kimallusta. Rahaa jää säästöön hyvin. Lapset jo aikuisia. Ostelen ylimääräistä hevosille aika usein ja osa tarvikkeista tarpeellisia kuten uusi satula ja vanha pois yms. sälää. Ja tiedostan miten kallista hevosen pito nykyisin on, joten olen kiitollinen, että tulemme hyvin toimeen. Olen auttanut myös niitä, joilla ei ole rahaa samoin kuin itsellä. Mm. maksanut eläinlääkärikulut yms., jotta saa hoidettua akuutin tilanteen hevosensa kanssa. Ja emme ole rikkaita jos tämä siltä kuullostaa, olen vaatimaton, joten meidän talomme ei varmasti kelpaisi monelle eikä tallimme, mutta hevoset voivat hyvin.

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: i 
Päivämäärä:   27.9.24 08:05:06

Ylempi kk-tutkinto, hyväpalkkainen työ, arjen kulut jaetaan puolison kanssa, ei lapsia, velaton talo, hevonen asuu lähellä pk-seutua mutta pienehköllä maaseututallilla eli tallivuokra ei ole tonnin kuussa vaan about puolet siitä.

En ole syntynyt kultalusikka suussa, vanhemmat olivat tavallisia melko pienituloisia duunareita. Ei puhettakaan, että olisin saanut lapsena oman hevosen. Ostin sellaisen, kun 30+ iässä oma talous antoi vihdoin myöden.

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: Lll 
Päivämäärä:   27.9.24 08:05:33

Hevoset kotona, kuluja en eurolleen mieti ja juoksevat kulut jakautuu kahdelle taloudelle kun yksi "vieras" (sukulaisen) hevonen omien kahden lisäksi. Sanoisin että tulot keskitasoa tai vähän yli. En koe, että olisi tiukkaa, mutta joskus yllätyskulut kirpasee, jos tulee isompaa auto tai muuta koneremonttia tai isompi ell lasku, kun nämäkin tuntuu tulevan ryppäissä

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   27.9.24 09:04:38

Asun sataneliöisessä rivitalossa pikkukaupungissa. Ei velkaa ja vastike 100 €. Hevonen maneesitallissa ja paikkaa ratsastuskoulun hevosten sairauslomia ym sekä muutama luotettu vuokraaja. Yhteensä oma ja hevosen asuminen alle 500€.
Hyvin pärjään vaikka ei ole miestä jakamassa kuluja

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   27.9.24 09:08:44

Itsehoitotalli, vuokra 120e
Muutenkin kuin kulujen puolesta minulle ainoa tapa pitää hevosta.

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: gia 
Päivämäärä:   27.9.24 09:13:56

Neljä hevosta omassa tallissa, yhden lapsen yh ja ei miestä jakamassa kuluja, mutta kohtuupalkkainen etätyö niin on varaa harrastaa. Tilastakin on vielä lainaa eli sitäkin pitää maksella vielä pois.

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.9.24 09:36:28

Nyt opin uutta, tutkinnoilla ylläpidetään hevosta;)

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.9.24 10:31:09

Jos ei olisi lainan lyhennyksiä niin hyvin, mutta elämä on valintoja. Ei ole kovin iso palkka ja hevoseen menee n. 500e kuussa jos ei ole normimenoja ihmeempiä.

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.9.24 11:32:07

Kyllähän tutkinnolla edesautetaan mahdollisuutta hevosenpitoon. Oikeustieteen lisensiaatin tutkinto mahdollistaa paljon enemmän, kuin siivousteknikon.

Oma tutkintoni on mahdollistanut hyvän työtilanteen ja riittävän palkan, eikä hevosenpito tarkoita muun elämän osalta minkäänlaista kituuttamista.

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   27.9.24 12:04:57

On työpaikkoja ja toimenkuvia, joissa sillä tutkinnolla on väliä, ihan lakiin perustuen. Monesti semmoisesta sitten maksetaankin jo jotain, ja etenkin sitten, kun siihen päälle on vielä kunnon työkokemus kyseisen sorttisesta työstä. Terveisen nimimerkki "jalat alta työtarjouksella".

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: Kisaaja 
Päivämäärä:   27.9.24 12:13:44

Heppa halvemmalla "kimppahoitotallilla" joka edullisempi, toki sitoo kun on tallivuoroja mut tallilla puitteet kunnossa ja on näin varaa kisatakin

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.9.24 12:16:45

Pk-seudulla lapsen kilpahevonen vuokrapaikalla maneesitallissa: molemmat keskituloiset vanhemmat osallistuvat kustannuksiin, kaikesta muusta tingitään. Ei etelänlomia tai ravintolakäyntejä, ei kalliita merkkivaatteita, tarkkana ruokakaupassa, vanhat velattomat autot, asuntolainan lyhennys minimiin, varusteet käytettyinä jos mahdollista. Eli kyllä se täällä etelässä vaatii panostusta ja asioiden junailua, eikä todellakaan ole mitenkään kivaa ja kevyttä, kun toinenkin lapsi harrastaa omaa lajiaan.

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   27.9.24 12:33:58

Hevosia omassa pihassa vähän vaihdellen 4-6 kpl, osa varsoja/poneja. Maatilalla asutaan, heinät tulee täten "tilan puolesta" eli käytännössä itse maksan pelkät paalausmuovit heinistä, tänä kesänä ostin 4 rullaa (n.90e/rulla).

Oman työn brutto 3200e, sivutöistä 1000-2000e/kk, muut tulot n.750e. Miehen brutto yli 5k. Eli parhaillaan molempien brutto siis yli 5k/kk. Tehdään useampaa työtä, eli molemmilla tilan ulkopuolinen päivätyö, sen lisäksi tehdään yhdessä tilan työt ja itselläni vielä pari keikkatyötä siihen päälle. Molemmilla taustalla amk-tutkinto, eri aloilta tosin.

Ei matkusteta (koska eläimiä tilalla, muttei lomitusoikeutta). Katsotaan melko tarkkaan, mihin rahat menee, osa ruoasta pyritään tuottamaan itse. Autot yli 10v vanhoja, traktorit & muut koneet paaaaljon vanhempia.

Hevosiin menee 500-2000e/kk, riippuen kuukaudesta. Jos on paljon treenejä ja kisoja, niin voi mennä jopa 3000e/kk ihan heittämällä.

Hulluuttahan tämä on. Ja elämäntapa. Näin siinä joskus vaan käy, kun itsellä oli hevonen jo ennen miehen löytymistä ja mies sattui olemaan maatilan tuleva isäntä. Hupsista. Mutta en valita. Tästä olen haaveillut ja tätä olen toivonut, joten olen varsin tyytyväinen.

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: x) 
Päivämäärä:   27.9.24 12:46:40

Oikein hyvin pysyy pitämättä kaksi hevosta maneesitallilla, ei tarvitse tinkiä menoista kuten ravintoloista, matkoista yms. mitenkään kun asuu omistusasunnossa eikä ole lainoja.

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: tossavainen 
Päivämäärä:   27.9.24 21:35:02

Minusta (yksin pk-seudulla asuva maisteri) tuli pian kuukausi sitten hevosen omistaja kun hankimme tutun kanssa yhteisen hevosen, joka asuu laadukkaassa maneesitallissa. Yksin en olisi uskaltanut hevoseen sitoutua vaikka rahat ”teoriassa” riittäisivätkin.

  Re: Miten teillä on varaa pitää hevosta/hevosia?

Lähettäjä: moi 
Päivämäärä:   27.9.24 21:39:47

perintöjä pistän menemään :)

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.