Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten opettaa lapselle hyvää hevosen käsittelyä?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.9.24 17:15:57

Puolisoni lapsi 10v. on käynyt pari vuotta ratsastamassa. Kyse on lapsen äidin kaverin tallista. Ei ole varsinainen ratsastuskoulu, vaan harrastetalli, jossa on muutamia pitäjän omia hevosia ja joitain yksäreitä. Hänellä on muutama poni, joilla pitää jonkin verran ratsastustunteja lapsille. Ratsastustunnit on halpoja, saa varmaan kaverialennusta. Mieheni ja hänen exänsä eivät itse ole millään tavoin hevosihmisiä.

Itse olen koko ikäni ratsastanut. Tällä hetkellä käyn vain rastastuskoulussa, mutta on ollut omakin hevonen aikoinaan.

Olen satunnaisesti ollut miehen ja lapsen kanssa tallilla mukana ja olen vähän kauhistunut menosta. Hevosten hoitamista ei varsinaisesti opeteta mitenkään. Ponit laitetaan vaan käytävälle johonkin kiinni ja sitten vähän pyyhkästään harjalla ja heitetään satulat jotenkin päin päälle. Vanhemmat toimii itse avustajina, mutta kun vanhemmat ei ole hevosihmisiä, voi kuvitella lopputuloksen.
Tallinpitäjä itse pyörii kyllä lähistöllä ja käy sitten korjailemassa varusteita oikein päin, jos ehtii.

Olin ekan kerran tallilla mukana, kun lapsi oli ratsastanut noin vuoden. Näin niin monta alkeistason virhettä, etten jokaista voi edes listata. Mutta puutuin mm seuraaviin tilanteisiin: lapsi muiden lasten kanssa lähti juoksemaan täysillä pitkin tallin käytävää ja ovesta ulos katsomatta yhtään tuleeko joku vastaan, ponille oltiin laittamassa varusteita vaikka se oli vielä aivan kurainen, poni meinataan sitoa kuolaimista kiinni, lapsi ratsastaa ilman hanskoja, pitkät hiukset auki ja takki lepattaen. Miestäni opetin pitämään narua kietomatta sitä kätensä ympärille. Tilanne oli aivan kuin jostain "älä toimi näin tallilla" -ohjeesta. Ja tosiaan vuoden he olivat jo tuolla käyneet.

Ratsastaessakaan ei varsinaista opetusta ole, vaan rastastajat haahuilee kentällä miten sattuu ja rohkeimmat saa sitten kokeilla välillä ravia ja jopa laukkaa. Tallinpitäjä välillä korjailee jotain pahimpia virheitä tai antaa jotain vinkkejä, mutta varsinaisesti aktiivisesti ei opeteta. Lapsi ei vielä vuoden ratsastuksen jälkeen uskaltanut laukata, nykyään parin vuoden jälkeen laukkaa pieniä pätkiä jos saa ponin ajettua laukkaan.

Onneksi ponit on kaikin puolin kilttejä, joten vaaratilanteita ei käsittääkseni ole syntynyt. Mutta kaikki riskit kyllä siihen on.

Eniten minua inhottaa se, että lapsille ei opetea hyvää hevosten pitoa. Sitä, että oikeasti kunnioitettaisiin hevosta eläimenä hoitamalla sitä hyvin ennen ja jälkeen ratsastuksen.
Idea tähän topaan lähti siitä, kun viimeksi rastastuksen jälkeen lapsi kulki ympäri asuntoa läiskytellen raippaa ja kertoi kuinka oli antanut kovaa raippaa ponille jotta se lähti laukkaamaan ja lapsi oli niin ylpeä kun oli uskaltanut käskyttää ponia. Eihän tuo lapsen raipan käyttö tässä vaiheessa nyt oikeasti isoa kipua ponille aiheuta, kun raippakin on niin lyhyt enkä muutenkaan siis vastusta raipan käyttöä apuna, mutta en pidä siitä, että lapsi oppii ajatusmaailman, jossa raipan käytöllä ylpeillään.

Olen miehelleni huolistani puhunut ja hän kyllä näkee osan ongelmista ja on alkanutkin puuttua osaan ongelmista, lapsi ei enää kai juokse tallilla (vaikka muut lapset juoksisi), varusteet on asialliset ja mies osaa huolehtia että poni harjataan kunnolla.

Olen puhunut siitä, että lapsen voisi laittaa läheiselle ratsastuskoululle, jossa minäkin käyn, ihan oikealle alkeiskurssilla, jossa oikeasti opetetaan hoitoa ja ratsastusta, mutta se totta kai maksaa. Exä on tuon harrastuspaikan valinnut ja hänen valintoihinsa puuttuminen on kuin tökkisi karhua tikulla silmään. Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun ex on uhannut muuttaa lapsen kanssa muualle (hän on lähivanhempi) tai vähintäänkin hän manipuloi lasta kertomalla kuinka isä ei välitä. Tilanne on nyt ollut pitkään tasainen, joten mies ei millään haluaisi ottaa mitään riskejä riitaan, exä on suuttunut paljon pienemmistäkin asioista... Yksinään mies taas ei pysty maksamaan ratsastusta toisessa paikassa eikä mies rehellisesti sanottuna ihan näe ongelmaa, kun ei ole mitenkään hevosihminen.

Ajattelin, että jos nyt aloittaisi sillä, että voisin yrittää itse opettaa lapselle parempaa suhtautumista hevosiin. Kenties esimerkiksi jonkin kirjan kautta tai jos olisi vaikka joku tv-sarja tai youtube-videosarja tms.

Nyt kysynkin vinkkejä, mikä voisi olla hyvä kirja tai muu materiaali, mitä lapsen kanssa voisi katsella ja kenties sitten myös sen pohjalta jutella hevosista?

Tai onko muita vinkkejä, miten voisin yrittää ujuttaa lapselle oppia hevosista? Minun ratsastus on yleensä niin myöhään, ettei lapsi voi kovin usein tulla mukaan (aikuiten ryhmät on niitä illan vikoja) ja itse taas en kovin usein ehdi mukaan lapsen ratsastusta katsomaan. Sehän olisi muuten paras tilaisuus opettaa asiaa.

  Re: Miten opettaa lapselle hyvää hevosen käsittelyä?

Lähettäjä: Kirja 
Päivämäärä:   26.9.24 18:13:41

Jos kirjastosta vielä löytyy, niin Ulla Ståhlberg: Laukkaa Emilia ja jatko-osa Istu satulaan Emilia. Kirjassa seurataan Emilian ensimmäistä vuotta ratsastuskoulussa (Laukkaa Emilia on syyskausi ja Istu satulaan Emilia kevätkausi). Emilialle opetetaan paljon hevosenhoitoa ja jonkin verran ratsastusta.

  Re: Miten opettaa lapselle hyvää hevosen käsittelyä?

Lähettäjä: 324 
Päivämäärä:   26.9.24 18:25:10

Mulla tuli mieleen joku mahdollinen hoitoponi, jota kävisitte yhdessä hoitamassa. Ihannetilannehan olisi se, että olisi poni johon lapsi rakastuu ja sitä kautta varmaan helpompi neuvoa miten hoitaa ja saa ponille mahdollisimman hyvän olon.

Mutta mistäpä semmoinen löytyisi ja niin, että aikatauluihin sopii eikä se ex suutu niin onkin ihan toinen juttu.

  Re: Miten opettaa lapselle hyvää hevosen käsittelyä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.9.24 19:16:47

Voisitko itse etsiä vuokra- tai hoitoponia, tai esimerkiksi varata irtotunnin ratsastuskoulusta? Onko sinulla Hopoti-tiliä? Hopotista löytyy useita ratsastuskouluja, joistalöytyy ponitunteja joihin kuuluu ponin hoitoa. Hinnat 20-35 euroa, turvalliset ponit, opetuskuuluu hintaan. Ei ole iso rahallinen panostus. Esim pääkaupunkiseudulla heti tulee mieleen Miran miniponit, Stall Sandbacken, Espoon talli ainakin, joista mahdollista ostaa yksittäisiä tunteja alkeistason lapsille.

  Re: Miten opettaa lapselle hyvää hevosen käsittelyä?

Lähettäjä: Mai 
Päivämäärä:   27.9.24 12:00:38

Aika tekemätön paikka. Nykyajan lapsethan ei lue mitään heppakirjoja, joista kuin huomaamatta oppii kaikenlaista ratsastuksesta, varusteista ja hevosten hoidosta. Tähänhän käy siis ihan ne "nummelan ponikirjat" eikä mitkään tietokirjat. Mutta eihän ne lue. Tuskin jaksavat videoitakaan katsoa. Mutta kai netistä löytyy kaikesta vaikka ponin harjaamisesta opetusvideo, kun etsii?
Ratsastamaanhan lapsi ei tuolla opi, eikä oikein mitään muutakaan, mutta minkäs teet.

  Re: Miten opettaa lapselle hyvää hevosen käsittelyä?

Lähettäjä: Xxxzzzyhh 
Päivämäärä:   27.9.24 12:29:18

Menet mukaan hänen tunnille vaikka kerran kuussa tueksi ja vähän sivusta opettamaan

  Re: Miten opettaa lapselle hyvää hevosen käsittelyä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.9.24 12:35:52

"Tähänhän käy siis ihan ne "nummelan ponikirjat" eikä mitkään tietokirjat. "

Tästä olen kyllä eri mieltä. Monissa lasten ja nuorten heppakirjoissa on hyvinkin virheellistä tietoa ja ulkomaisissa kirjoissa hevosista mitään ymmärtämättömän kääntäjän käännökset saattavat olla jotain aivan kummallista. Ja ne Nummelat ja muut saman kirjailijan tuotokset tosiaan sisälsivät kaikenlaista hyvin heikkotasoista "tietoa" ja sellaista toimintaa mistä ei todellakaan kannata ottaa mallia.

Näin oli ainakin silloin kun itse olin lapsi eli 80/90-luvulla. Ehkä nykyään tehdään asiantuntevampaa materiaalia, en tiedä kun en ole tutustunut.

  Re: Miten opettaa lapselle hyvää hevosen käsittelyä?

Lähettäjä: fkidfj 
Päivämäärä:   27.9.24 12:54:49

"Menet mukaan hänen tunnille vaikka kerran kuussa tueksi ja vähän sivusta opettamaan"

Jep, omalla esimerkillä on yleensä suurin vaikutus. Samalla voi yrittää vähän "haastaa" lapsia kilpailuun, että katsokaas miten puhdas poni Minttumarilla on!

Lisäksi tietysti jos on mahdollista, voisi ihan ystävällisesti udellen yrittää kysyä tallinpitäjältä/tunninpitäjältä/who ever, että voisiko hän puuttua vaikka turvallisuusasioihin x ja y. Jos pienellä tuuppauksella viesti menee perille, saattaa ajan myötä muuttua enemmänkin asioita. Hyökätä ei kuitenkaan kannata.

  Re: Miten opettaa lapselle hyvää hevosen käsittelyä?

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   27.9.24 12:59:28

Lukemiseksi Telkänrannan Hevosen mieli. Sarjakuva-tietokirja avaa kivasti hevosta tuntevana olentona (mitä ei voi kohdella miten vaan), olematta kuitenkaan liian kukkahattusarjaa.

  Re: Miten opettaa lapselle hyvää hevosen käsittelyä?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   27.9.24 13:29:13

Kiitos kommenteista. Ei asuta valitettavasti lähelläkään pk-seutua ja ratsastusmahdollisuudet on varsin rajalliset ja kaikki vaatii vanhempien kuskaamista. Minä en pysty sitoutumaan viikottaiseen vuokra- tai hoitoponin hoitoon ja mies taas ei osaa riittävästi käsitellä hevosia, että pärjäisivät täysin kahdestaan.

Pitäisi yrittää vaikka sen kerran kuussa käydä mukana tallilla, jos vähän saisi sitten katsottua perään. Tuo "haastaminen" on ihan hyvä ajatus, en tosin tunne muita lapsia tai heidän vanhempia lainkaan. Mutta ehkä sitä voisi yrittää. Tai ainakin tätä omaa lasta saada innostettua siihen, kuinka hienoa on kun poni kiiltää.

Tämäkään lapsi ei itse tosiaan kirjoja oikein lue, mutta tykkää kun hänelle luetaan. Ehkä pitäisikin kokeilla heppakirjan lukemista! Muistan hämärästi nuo kaksi Emilia kirjaa, pitääkin katsoa löytyykö kirjastosta.
Hevosen mieli ei ole tuttu kirja, mutta täytyy tutustua, kiitos.

Nummelan ponitallit muistan että eivät tosiaan ihan sellaista optimaalista materiaalia hyvään hevosen pitoon. Mutta toisaalta, ehkä heppakirjoja yleisestikin lukemalla voisi päästä enemmän sisälle hevoten maailmaan. Ja ehkä jos lukisin kirjoja lapselle itse, voisimme samalla jutella niiden sisällöstä.

  Re: Miten opettaa lapselle hyvää hevosen käsittelyä?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.9.24 13:50:46

Ei hitsi, tässä ihan äskettäin meillä oli tyttö lainannut kirjastosta ihan kotimaista sarjaa olevan hevoskirjan, jossa siis kerrotaan jonkun pienen ratsastustallin elämästä, hevosista ja tallilla kävijöistä. Tekstiin oli mielestäni saatu tosi kivasti mukaan ohjausta hevosen hyvään käsittelyyn ja sen semmoiseen. Muistaakseni kirjan lapset taisivat keppareitakin harrastaa, jos joku tämän perusteella tunnistaisi sarjan?

  Re: Miten opettaa lapselle hyvää hevosen käsittelyä?

Lähettäjä: muumi 
Päivämäärä:   27.9.24 13:55:52

Maksat ja viet lapsen itse kerran vkossa oikeaan ratsastuskouluun. Tai mies vie jos sä et ehdi. Siellä ei miestä tarvita ponin hoitoon ja satulointiin avuksi.
Ja MITEN köyhä mies on jos ei pysty lapselleen kustantamaan 1 kerta vkossa jossain rats koulussa? 30 vkossa vai mitä se nyt on.

  Re: Miten opettaa lapselle hyvää hevosen käsittelyä?

Lähettäjä: a 
Päivämäärä:   27.9.24 14:08:39

Yhdessä lukeminen ja edes jokunen käynti jossain muualla vain hoitamassa ponia/hevosta sun kanssa tuntuis näillä tiedoilla parhailta ratkaisuilta ensi hätään.

Ajattelisin, että kannattaisi lähestyä hevosten ajatusmaailman ja -tapojen kautta ja herätellä empatiaa ennemmin kuin kovasti tyrkyttää tiukkoja sääntöjä, joita vastassa on jo opitut käytännöt. Eli loisi sitä "miksi"-pohjaa ja sitten sen perusteella toimintatapoja.

Itse ratsastuksen puolella myös miettiä _miksi_ se poni on vastahakoinen liikkumaan, haittaako sitä oma tekeminen jotenkin, millä muulla tavalla asioita voisi ratkaista.

Ja silloin kun käyt mukana tuolla tallilla, voit ihan tilanne tilanteelta avata mitä poni nyt miettii, miltä siitä tuntuu, miksi se mahtaa reagoida niin kuin reagoi.

  Re: Miten opettaa lapselle hyvää hevosen käsittelyä?

Lähettäjä: Mai 
Päivämäärä:   27.9.24 19:19:46

Taattua htnettiä, ei sitten ymmärretty, että lainausmerkit oli sen takia, että tarkoitin kaikenlaisia hevoskirjoja. Onhan niissä soopaa mutta paljon ihan oikeaa asiaakin, sanastoa jne. Mutta joo, ei oo vissiin täälläkään olevista kovin moni mitään lukenut kun luetun ymmärtäminen on tätä tasoa ja luetaan kuin piru raamattua.

  Re: Miten opettaa lapselle hyvää hevosen käsittelyä?

Lähettäjä: ope 
Päivämäärä:   27.9.24 19:43:20

Ratsastusseuran kerhoon suorittamaan hevostaitomerkkejä. Niihin saa ihan mielettömän hyvän materiaalin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.