Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallin rakentaminen

Lähettäjä: Kysyvä 
Päivämäärä:   25.9.24 13:02:06

Hei tallin rakentaneet! Mistä olette löytäneet hevostalleista ymmärtävän suunnittelijan ja rakentajan? Jos on tullut pakettina niin kenen kautta? Paljonko on ollut neliöhinta (noin) ilman maatöitä?

Meillä toiveissa 6 hevosen talli vesikarsinalla sekä kuivaus-, varuste- ja rehuhuoneella. Pohdimme vanhan remontoimisen ja uuden rakentamisen välillä. Vanha kaipaisi paljon työtä eikä varmuutta mahd. eteen tulevista yllätyksistä.

  Re: Tallin rakentaminen

Lähettäjä: *x* 
Päivämäärä:   25.9.24 13:14:27

Hevostalliymmärrys oli itsellä ja tavallinen arkkitehti teki toiveitteni mukaan piirustukset. Välillä keskusteltiin ja muokkailtiin. Pääasiassa rakennettiin itse, karsinaelementit tuli valmiina ja joitain rakenteita tilattiin paikallisilta rakennusfirmoilta. En koe, että tässä olisi hevosalan ymmärrystä niin tarvittu, toki itse täytyi toimia ”työnjohtajana”, joka niistä hevosista ymmärtää. Oman rakentamisesta on jo niin kauan aikaa, ettei kustannukset tähän päivään ole mitenkään verrannollisia. Ja monta asiaa tekisin nyt toisin, jos voisin aloittaa alusta, että sinällään paikkoihin kannattaa käydä tutustumassa ja kuunnella millaisia hyviä talleja on rakennettu. Itse en esim. rakentaisi hevosille enää niitä standardikokoisia karsinoita.

  Re: Tallin rakentaminen

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   25.9.24 13:26:10

Olen hevostelevainen arkkitehti, joten suunnittelin tallini ja hain rakennusluvan itse. Mukana oli lisäksi LVI-suunnittelija, hyvä sähköasentaja (rakennuslupaan kelpasi piirtämäni sähkösuunnitelma), muurari ja timpuri/mestari, maanrakentaja, rakennesuunnittelija, hirsilaskelmat hirsitoimittajalta. Itse lähinnä rakennutin ja maalasin ja piirustelin tarpeelliset työpiirustukset lupakuvien lisäksi, siippa ja joitakin sukulaisia oli työmaalla tsuppareina tarvittaessa.

  Re: Tallin rakentaminen

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   25.9.24 13:50:11

Itse suunnittelin ruutupaperille tallin. Sen pohjalta sitten ammattilainen teki rakennuspiirustukset yms. Meillä juurikin 6 karsinaa (4x4), veskari, varustehuone, kuivaushuone sekä rehuhuone. Näiden lisäksi päädyssä heinävarasto. Tarkkaa neliömäärää en muista, mutta hintaa 15 vuotta sitten tuli vajaa 100 000€.

  Re: Tallin rakentaminen

Lähettäjä...k 
Päivämäärä:   25.9.24 14:28:13

Tutki et vanhan rakennuksen katto ei ole vuotanut ja kastellut rakenteita. Muista et kerran kastuneet rakennukset ovat usein homeessa.
Vanhoissa rakennuksissa joutuu mittaaman paljon ja vanhan rakennuksen käyttö harkitessa pitää hyväksyä et rakennuksesta ei ole
järkevä tehdä tallia. Kun rakennuksen mitat eivät sovi tällikäytöön.
Jos rakennus on tyhjä niin voit tehdä laudasta 3metrisiä karsinan kokoisia neliöitä ja katso mahtuuko ne talliksi suunniteltuun rakennukseen.
Muista myös 3 metriä leveä käytävä karsinoiden väliin.

Jos karsinat ja käytävä vaikuttavat mahtuvan talliin niin mittaa kuinka korkea rakennus on karsinoiden kohdalta. Jos rakennuksen korkeus
riitää
Niin tutki seinien kunto. Puurunkoista vähän lahoamaan päässyttä rakennusta ei ehkä kannata ryhtyä korjaamaan.
Betonielementit tai harkoista muuratut seinät ovat yleensä kunnossa. Tosi Vanhoissa navetoissa voi olla huonosti eristetyt kivi tai tiiliseinät.

Vanhan navetan lattiat pitää yleensä purkaa. Ja valaa tulevaan talliin uusi lattia karsinan toimittajan ohjeiden mukaan.

Hevosilla on järjettömästi tavaraa. Eli tee riittävän suuri varuste ka satulahuone. Ja erillinen kuivaushuone.
Ja varaa salaojitettujen putkiaitaisten hiekkatarhojen ja lantalan tekoon riittävästi aikaa.

  Re: Tallin rakentaminen

Lähettäjä...k 
Päivämäärä:   25.9.24 14:39:55

Karkasi: Eli tee riittävän iso varuste ja satulahuone, taukotupa ja tallille kannattaa tehdä vessa.
Heinä ja kuivikevaraston koko vaihtelee. Eli ostatko kuinka paljon heinää ja kuiviketta kerralla

  Re: Tallin rakentaminen

Lähettäjä: Jei 
Päivämäärä:   25.9.24 15:17:27

Ennen koronaa tehty n. 140 neliön talli, jossa on juurikin noi mainitsemasi tai rehuhuonetta ei ole erikseen kun päädyssä on kylmä varasto. Talli elementeistä valmiiksi pystytettynä (Kortesniemen talli) , lattian valu, perustukset, sähkötyöt sekä varustehuoneiden teko ostettiin eri urakoitsijoilta. Itse koottiin karsinat valmiista kehikoista ja tehtiin lattian eristys ja raudoitus, sokkelin eristys, putkityöt (mies putkimies), maalaushommia jne. Pelkkä talli maksoi kaikkineen noin 140 teur ja hiekkatarhat, iso kenttä, katoksia, laitumien teko jne. maksoi muistaakseni luokkaa 80 teur. Urakoitsija teki isoimmat maahommat mm. kenttään ja katokset ostettiin elementteinä mutta koottiin itse, asennettiin vesikate ja maalattiin + kaikki aitaukset ym. tehtiin itse. Ei ollut ihan pikkuhomma vaikka paljon ostettiinkin ns. valmiina. Veikkaan, että hintaan saa lisätä nyt ainakin 20 % + jos ei tee itse mitään niin vielä enemmän.

  Re: Tallin rakentaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.9.24 16:09:53

Miksi taukotupa ja vessa? Jos itselle tekee ja omaan pihaan.

  Re: Tallin rakentaminen

Lähettäjä: Kysyvä 
Päivämäärä:   25.9.24 18:05:00

Kiitos vastauksista!

Minkä kokoiset kuivaus-, varuste- ja rehuhuoneet teillä on? Entä vesikarsina (meillä isoja puoliverisiä)?

Onko kokemuksia noista Kortesniemen elementtitalleista, että onko niitä pystynyt miten muokkaamaan? Esimerkiksi karsinoiden koot? Haluaisimme väh. 12m2 karsinat ja yhden isomman varsomiskarsinan. Kylmää varastotilaa emme hirveästi tarvitse, koska sitä tontilta löytyy muista rakennuksista onneksi reilusti.

Heinät saadaan toiseen rakennukseen, talliin sitten aina paali kerrallaan. Periaatteessa heinälään voisi tehdä myös muille rehuille tilat, mutta olisihan se helpompaa, että kaikki päivittäin liikuteltavat olisivat saman katon alla.

Taukotupaa ei tule, pieni wc ehkä.

Pääasiassa tehdään vain omille hevosille.

  Re: Tallin rakentaminen

Lähettäjä: Jei 
Päivämäärä:   25.9.24 18:15:31

Meille Kortesniemeltä tuli nimenomaan räätälöity talli niillä mitoilla mitä heille annoin. Käytännössä piirsin itse pohjakuvan heille ja melko lailla sillä mentiin. Osa karsinoista normikokoisia ja pari isompaa. Erillistä verikarsinaa emme tehneet vaan pesupaikka tehtiin käytävälle. Rakennusneliöt eivät olisi muuten riittäneet kaikkeen mitä talliin haluttiin.

  Re: Tallin rakentaminen

Lähettäjä: Jei 
Päivämäärä:   25.9.24 18:17:19

Vesikarsina piti tietysti kirjoittaa :)

  Re: Tallin rakentaminen

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   25.9.24 21:52:57

*x* mielenkiinnosta: mitä asioita tekisit nyt toisin?

  Re: Tallin rakentaminen

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   25.9.24 21:53:19

Toki muutkin voi vastata:)

  Re: Tallin rakentaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.9.24 12:11:31

JOS nyt rakentaisin, se olisi pihattomainen eli karsinasta pääsee suoraan tarhaan mutta oven voi sulkea jollon ne olisi taas tavallinen karsina. Helpottaa elämää todella suuresti! ja heinäautomaatit joka puolelle.

  Re: Tallin rakentaminen

Lähettäjä: Öööh 
Päivämäärä:   26.9.24 13:59:33

Pelkkä elementtipaketti maksoi 26te ( 60m2 talli, valmis paketti piirrustuksineen), siihen päälle maatyöt, kasaustyöt jne. Joten semmonen 52te on meni. Eikä siinä vielä ollut mitään tarhatiloja tms. Ja osin tehtiin itse.
Osaan suunnitella itse, rakennustaitoa löytyy, mutta nykyään ei saa enää tehdä itse, vaan kaikki pitää jumankauta jonkun tittelit omaavan kautta käyttää. Joku asemapiirrustus on maailman helpoin, muttei saa tehdä itse.. huooooooh..
No tuon valmistumisvuosi on 2024 eli hyvin olen kartalla kustannuksista.

  Re: Tallin rakentaminen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.9.24 14:56:10

Ööh, miten pääsit noin halvalla jos elementit oliko 26t? Itse rakensin -22 ja silloin elementit oli 21t € ja kokonaiskustannus päälle 100t +alv. Johan pelkät kattotuolit ja kattopellit maksaa yhden kymppitonnin, suunnittelusta, sähkötöistä, lvi-töistä, lattian valusta, kirvesmiehen palkasta, ovista ja ikkunoista jne puhumattakaan. Ovet ja ikkunat taisi muuten olla siinä himpun alle 5000e.

  Re: Tallin rakentaminen

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   26.9.24 15:11:53

Jos vaan mahdollista taloudellisesti niin ehdottomasti karsinoista suoraan pääsy tarhaan. Meillä niin ja se on todella hyvä. Pystyy ottamaan sisälle sellainenkin joka ei hevosia ole paljon käsitellyt. Ja ei tarvitse talutella lumihangessa tai sateessa tarhaan. Kannattaa tehdä siihen ovien päälle vähintään 3 metrinen kate niin saavat siitä sade/aurinkosuojan samalla. Eli siis jatkaa kattoa sen verran. Ja ikkunoita riittävästi talliin että tulee valoa.

  Re: Tallin rakentaminen

Lähettäjä: Kysyvä 
Päivämäärä:   27.9.24 17:53:33

Talli tulee näillä näkymin asettumaan sen verran tarhoja ylemmäs, että siihen ei saa tarhoja kiinni. Ehkä 1 tai max 2. Täytyykin vähän miettiä tätä vielä. Kiitos ideasta! Katteen pituus myös hyvä huomio.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.