Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tesla Y vetoautona?

Lähettäjä: Auto 
Päivämäärä:   24.9.24 22:15:06

Neliveto ja long range versiona. Toimiiko satunnaisessa vetokäytössä? Tarve ei ole ajaa pitkiä matkoja ollenkaan vetoautona, mutta mitä olisi hyvä miettiä max. matkaksi talvella?

  Re: Tesla Y vetoautona?

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   24.9.24 22:28:17

Kts vetomassa eli voiko sillä edes vetää muulia kmmempaa.

  Re: Tesla Y vetoautona?

Lähettäjä: Auto 
Päivämäärä:   24.9.24 22:37:28

1600kg. Normaali koppi ja pieni hevonen alle 500kg.

  Re: Tesla Y vetoautona?

Lähettäjä: Lu 
Päivämäärä:   25.9.24 10:41:24

Miksi ei toimisi?

  Re: Tesla Y vetoautona?

Lähettäjä: Omistaja 
Päivämäärä:   25.9.24 10:46:20

Valitettavasti luulen, että koppi vie Teslaa talven keleissä.
Ellei olla etelä-suomessa ja ajeta asfalttia.

  Re: Tesla Y vetoautona?

Lähettäjä: Weirdo 
Päivämäärä:   25.9.24 11:52:50

En suostuisi vetämään autolla jonka vetomassa 1600kg. Ehkä hätätilanteessa kesäkelillä. 2000kg on ihan ehdoton minimi.

  Re: Tesla Y vetoautona?

Lähettäjä: ei ei 
Päivämäärä:   25.9.24 12:13:13

Lähettäjä: Weirdo
Päivämäärä: 25.9.24 11:52:50

En suostuisi vetämään autolla jonka vetomassa 1600kg. Ehkä hätätilanteessa kesäkelillä. 2000kg on ihan ehdoton minimi.

  Re: Tesla Y vetoautona?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.9.24 12:57:17

Riippuu auton painosta sähköautoissa akut painaa paljon ja omamassa y:llä on yli 2000kg että ei se traikku ala autoa viemään mutta akun kapasiteetti ja ylikuormittuminen kannattaa ottaa huomioon jos tuon suosituksen 1600 alle jää niin miksi ei ainakin kokeilisi, ainoa mikä voi pettää on jousitus. Ne ovat kummiskin nelivtoja kaikki

  Re: Tesla Y vetoautona?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   25.9.24 12:57:51

En kyllä mitenkään usko kopin vievän Teslaa. Nuo sähköautot kun tuppaa olemaan varsin painavia.

  Re: Tesla Y vetoautona?

Lähettäjä...k 
Päivämäärä:   25.9.24 13:24:37

Aloittaja kertoo Tesla Y olevan Neliveto ja long range versiona. ja painavan noin 2000 kiloa. Eli nelivetoisen auton painon pitäisi
riittää kärrin edessä.
Jäin miettimään paljon Tesla kulutaa sähköä perävaunu edessä? Kuinka kauas sillä voi lähteä, jos auton akun lataus ei onnistu
matkakohteessa tai matkan aikana.
Teslan Y, kerrotaan kulkevan noin 600km yhdellä latauksella. Paljon perässä oleva 1600kiloa painava koppi lisää Tesla Y sähkön
kulutusta? Entä asuntovaunu?

  Re: Tesla Y vetoautona?

Lähettäjä: Oldie 
Päivämäärä:   25.9.24 14:46:38

Miehellä vastaava veneen vedossa (aikalailla tuo 1500 kg massa perässä) ja toimii loistavasti. Neluri kyllä toimii, pakkasilla varmasti tippuu range paljon, mutta jos ei ollut pitkiä matkoja vedettävänä niin miksei.

  Re: Tesla Y vetoautona?

Lähettäjä: veto päällä 
Päivämäärä:   25.9.24 14:50:59

Ja vetää siis ovelta ovelle n. 160 km ja jää akkuakin vielä reilu 10 % tai oliko enemmänkin.. taisi olla, ettei ollut ihan täyteen ladattu. Koppi ei kyllä 2000 kg painavaa teslaa vie mihinkään.

Ja en tiedä millaisia panssarivaunuja osa haluaa vetoautoiksi, mutta kyllä nelivetoinen Audi diesel vetää sen 1600 kg perässä niin, ettei siellä edes tiedä sitä olevan.

  Re: Tesla Y vetoautona?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.9.24 16:39:45

Hyvin vetää yhtä hevosta ja 1,5 hepan koppia. Sähköautossa on massaa ja vääntöä ihan huisisti paljon enemmän kuin monessa selvästi heppoisemmassa polttomoottoriautossa joilla jengi vetää ihan tyytyväisenä. Jonkin verran enemmän vie toki sähköä kuin ilman mutta auton antama ennuste akun käytöstä on pitänyt paikkansa ihan täsmälleen. Erittäin hyvin on pystynyt etelä-Suomen kisoissa suhaamaan. On vakaa ja miellyttävä käsitellä. Edellinen auto oli neliveto diesel ja aluksi epäilytti sähköön siirtyminen mutta olen ollut erittäin positiivisesti yllättynyt nyt yhden kisakauden kokemuksella. Ladata ei ole tien päällä vielä tarvinnut mutta monessa paikassa on superchargerissa läpiajo ja vartissa saa akun täyteen, että eipä se juuri dieselin tankkaamisesta ja kahvikupin hausta eroa. Vähän toki pitää suunnitella mutta en uskon sen olevan kynnyskysymys.

  Re: Tesla Y vetoautona?

Lähettäjä: ….. 
Päivämäärä:   25.9.24 19:22:30

Sähkönkulutus kaksinkertaistuu kesäkelilläkin. Talvella siis ei todellakaan ajeta pitkälle. Ketuttaa kytätä missä on superlatureita eikä nekään aina lataa täydellä teholla. Ja esim Tampere-Ypäjä välillä on laturit aika vähissä. Vedän sähköllä (bmw i4 M50) ihan satunnaisesti yhtä hevosta, muuten diisseli bemarilla jossa on 3500 vetomassa ja kulkee kuin juna talvellakin <3

  Re: Tesla Y vetoautona?

Lähettäjä: Miksipä ei 
Päivämäärä:   25.9.24 20:28:54

Meillä toiminut tosi hyvin! Reilut tunnin matkat onnistuu oikeestaan aika kivasti yhden hepan kanssa ja kahta ei taida meidän kopilla saada vetääkkään, mutta long story short hyvä on vedossa!

  Re: Tesla Y vetoautona?

Lähettäjä: ope 
Päivämäärä:   25.9.24 20:35:27

Hollannissa näitä näkee todella paljon kisapaikoilla. Että kyllä ne nyt jotain vetää. Toki välimatkat ja latausinfra on eri.

  Re: Tesla Y vetoautona?

Lähettäjä...k 
Päivämäärä:   26.9.24 09:13:44

Tuo sähkön riittävyys pidempiin matkoihin koppi tai kärri perässä miuta mietitytää. Syrjäseudulla latauspaikkoja on aika harvassa.
Ja osaan latauspaikoista ei mahdu hevoskoppi tai muu kärri perässä samalla tavalla sujuvasti, kuin polttoainetta tankkaamaan.
Kun latauspaikka on tehty jonnekkin parkkipaikan laidalle.

Sähköautojen lisääntyessä suositun taukopaikan latauspaikat voivat olla käytössä.

  Re: Tesla Y vetoautona?

Lähettäjä: Mii 
Päivämäärä:   26.9.24 09:22:01

Miten olette onnistuneet lataamaan traileri perässä? Ainakin minulla latausluukku on auton perässä ja latureissa on lyhyet johdot. Ei voi siis ajaa etuperin lataamaan, enkä usko että yhdistelmä mahtuisi myöskään mihinkään latauspaikkaan.

  Re: Tesla Y vetoautona?

Lähettäjä: hirnu 
Päivämäärä:   26.9.24 10:35:38

Eikait kukaan täysjärkinen vedä sähköautolla hevostraikkua???? Nyt järki käteen oikeesti.

  Re: Tesla Y vetoautona?

Lähettäjä: ACDC 
Päivämäärä:   26.9.24 10:42:27

Voi luoja, hirnun kannattaa päivittää tietonsa :D

  Re: Tesla Y vetoautona?

Lähettäjä: hirnu 
Päivämäärä:   26.9.24 11:39:16

ACDC, päivitä tietos kuule ihan itte vaan ;D

  Re: Tesla Y vetoautona?

Lähettäjä: mypony 
Päivämäärä:   26.9.24 13:53:16

Mii:
Ostat toisen laturin pitkällä johdolla. Oman sähköauton mukana tuli valmiiksi pitkäjohtoinen laturi. Se on käytössä mokillä, missä ei pääse autolla ihan mökin seinän viereen. Kotona käytössä lyhytpiuhainen laturi latauspisteessä.
Lisäksi yhdistelmän voi parkkeerata sivuittain.
Itse ei ole ollut tarvetta ladata traikkumatkoilla, auton range on n 600 km.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.