Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: mini 
Päivämäärä:   24.9.24 13:03:34

ja mielipiteitä kaivataan. Onko teillä tietoa tästä suuntauksesta. Löytyykö ihan Suomesta osaajia, vai onko tämä ihan huuhaata? Miten eroaa klassisesta kouluratsastuksesta? Harrastaako täällä kukaan?

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: Tavallistap 
Päivämäärä:   24.9.24 13:06:38

Tavallista kouluratsastusta, mutta ilman kilpailutavoitteita.
Joukossa hihhuleita nyppimässä kangista kengättömiä hevosia kädet oman leuan korkeudella

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: Maria 
Päivämäärä:   24.9.24 13:22:35

Akateeminen on klassisen yksi suuntaus. Klassisen valmentajilla hieman erilaisia näkemyksiä. Suomessa Granåsan tallin Sara Autelobvalmentaa akateemista ja länsirannikolla muitakin valmentajia. Soile Kokko edustaa eniten Nuno Oliveiran tyyliä. Nina Lindqvist Creig Stewensin. Soile Kokolla ja Sara Autelolla nettisivut. Gotlannin saarella hieno paikka mihin pääsee leirille jos haluaa tutustua koulutetuilla hevosilla, Hanna Enqvist. Soile Kokko käy usein Suomessa, saa mennä katsomaan tunteja.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: Viiva 
Päivämäärä:   24.9.24 13:40:06

En ole perehtynyt enkä kokeillut, joten ei siis varsinaisesti kokemusta. Kaikki harrastajat jotka tiedän ovat enemmän sellaisia namittajia ja temppujen tekijöitä. Valitettavasti siis samoilla linjoilla nimim. Tavallistap kanssa, vaikka ihan noin suoraan en uskaltaisi itse sanoa. Olisi mielenkiintoista käydä katsomassa, mutta valmennuksia saa mennä seuraamaan vaan jos siitä maksaa (aika paljon), joten ei ole tullut käytyä. Ei siis kovin positiivinen mielikuva, enkä ole itse tavannut vielä harrastajaa joka a) osaisi ratsastaa hyvin, b) jonka hevonen liikkuisi hyvin.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.9.24 13:53:16

Useampia olen joutunut korjaamaan valmentajana kun istuivat etukenossa ja ihmettelivät kun mikään ei toimi

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   24.9.24 16:03:20

Laitat tosi pitkät jalkkarit ja vähän varpaalla pidät kiinni. Satula mieluiten joku todella outo lättänä joka ei näytä
Satulalta. Sitten kapsoni johon ohuet nahkaohjat. Ratsuksi mielellään todella lihava suokki jolla valtavan pitkä karva eli näyttää mammutilta. Kenttä pieni ja upottava, sitten vaan parikyt v teet pientä ympyrää ensin maasta ja sitten tooosi hitaassa käynnissä selästä ja ei saa tyytyä kun täydellisiin rotaatioihin jne. Sitten heppasesta aika jättää ennenku pääsee muihin harjoituksiin joten aloitat alusta. Nameja paljon, sillai sitä sit. Ai niin ja ohjat löysinä ja kaikki tehdään vähän sillai masu pullottaen, jalat irti hepasta. Liikkeet mielellään ajatuksen voimalla vaan.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: hely 
Päivämäärä:   24.9.24 17:17:16

Wau! Täällähän on ammattilaisia neuvomassa

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.9.24 17:28:14

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 24.9.24 13:53:16

Useampia olen joutunut korjaamaan valmentajana kun istuivat etukenossa ja ihmettelivät kun mikään ei toimi

Omaa painoa voi myös siirtää sinnepäin, mistä sen haluaa ponnistavan enemmän.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.9.24 19:28:15

Tullut kuva että on vähän elitististä sisäpiirin touhua, kun ei pääse edes katsomaan ilman maksua. Olen ollut seuraamassa monia ammattilaisten valmennuksia Suomessa, ja ihan on ollut vapaa pääsy.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: Tunnustan 
Päivämäärä:   24.9.24 20:07:53

Harrastan. Itsestä (ja hevosen terveydestä) on kiinni missä tahdissa etenee ja mihin asti haluaa edetä, kuitenkin hevosia koulutetaan ihan korkean koulun liikkeisiin saakka lajin periaatteilla. Perusteet tehdään huolella ja osa sitten jumahtaa niihin perusteisiin kokonaan.

Namit eivät oikeastaan kuulu itse lajiin, mutta moni niitä käyttää lisänä, kuitenkin kaikki opetettavissa kokonaan ilman niitä.

Laji kun on hevoslähtöinen, ei vauhdikas tai vaarallinen, sopii mille tahansa hevoselle ja kehitystä ei verrata muihin vaan peilataan suhteessa itseen ja omaan hevoseen, houkuttaa se toki tietynlaista harrastajakuntaa. Ei haeta näyttävintä liikettä vaan toimivinta liikettä. Kärsimättömät ja kilpailuihin mielivät valitsevat toisen lajin. Mikään ei tosin estä lajin harrastajaa kilpailemasta muissa lajeissa samalla kun harrastaa akateemista. Tukee esim. kouluratsastusta kun vähän soveltaa.

Sopii erinomaisesti myös kuntoutettaville hevosille. Tehdään paljon maasta käsin etenkin alussa. Itse olen oppinut ihan eri tavalla ymmärtämään hevosen liikkumista, harjoitusten merkitystä (miksi ja miten) sekä saanut monipuoliset keinot hevosen työstämiseen, oppinut myös tekemään maastakäsin tehokkaasti ja järkevästi. Hevosella enemmän satulattomia treenipäiviä, ja esim. oma käsi parantunut hurjasti.

Toki harrastaja olen itsekin, en varmasti hyvä ratsastaja mutta parempi kuin ennen :) hevonen rennompi, tyytyväisempi. Niin ja heppa liikkuu ihan reippaastikin mm. maastossa tämän piperrysjumpan lisäksi.

5-6.10. Bent Branderupin kurssi teoriatunteineen Granåsa ssä inkoossa. Aion mennä katsomaan, on maksullinen mutta sisältää tosiaan teoriat ja lounaatkin. Näkee ainakin mistä on kyse, jos laji kiinnostaa :) ihmiset on olleet minusta mukavia. Tuuri käy jos löytää opettajan läheltä.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: Eebd 
Päivämäärä:   24.9.24 21:38:23

Hanna Enqvistin tunnit keskittyvät niin istunnan peruspilareihin, että sopisivat aivan jokaiselle ratsastajalle suuntauksista riippumatta. Olen kahdesti ollut vain katsojana (sisälsi teorialuennon) ja jo siitä sain irti aivan mielettömiä työkaluja kotiin.

Enkä muuten ole koskaan ollut missään klassisen tai akateemisen suuntauksen opissa.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: cnv 
Päivämäärä:   24.9.24 23:34:04

Bentin kaksipäiväisen klinikan kävin aikoinaan katsomassa. Kaikki hevoset olivat lihavia. Ihmeellisiä seksistisiä kommentteja Bentiltä keskimäärin vartin välein ja muutenkin kummallisia "faktoja" seassa. Oli ihmispalvonnan ja sisäpiiripyörii-meiningin makua. Kunnon viittasankari.

En mene toiste ainakaan jos joudun siitä maksamaan, jotain muuta taitavaa henkilöä voisin kuunnella. Olin pettynyt, koska olin Bentin kirjasta saanut jonkun verran ahaa-elämyksiä. Noin yleisesti uskon että kaikki voivat saada jotain irti akateemisen ratsastustaiteen/klassisten suutausten ajatuksista ja hyödyntää niitä omassa tekemisessä, vaikkei lähtisikään mukaan esim. Bentin ritarikunnan polulle.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   25.9.24 02:08:26

Olin Hanna Enqvistin luona. Menin hänen kimolla hevosellaan, muilla oli omat hevoset raahattu paikalle. Oli silmiä avaava kokemus siitä, miten hyvin hevonen oli koulutettu kantamaan itsensä ja pysymään ratsastajan painon alla, joten ratsu kuunteli pelkkää istuntaa äärimmäisen herkästi. Muuta ei tarvittu. Upea ratsutila, jossa hevoset oli hyvinvoivia. Käytiin myös maastossa ja merenrannalla ratsastamassa.

Häiritsevää kuitenkin on aatteen kulttius, ihmispalvonta sekä tietynlainen sisäpiirin hihhulointi kuten oman pullaponin ylianalysointi maastakäsin tehdyssä sulkuväistössä, 1700-luvun vaatteet ja vanhojen vuosisatojen ihannointi. Raippa pystyssä kattoa kohti, kannus ja kanget on tavallisia, mutta koin ne ristiriitaiseksi perusidean kanssa ja jokseenkin tarpeettomaksi, niitä ei tarvittu eikä käytetty kuin osaavimpien toimesta. Lajin omat kalliit varusteet Bentin kehittämistä kapsoneista satuloihin… tätien rahastusta?

Kokonaisuutena kuitenkin perusidea on hyvä: opeta hevonen liikkumaan oikein päin ja hakeutumaan ratsastajan painon alle jo maasta käsin niin asiat sujuu kevyesti ja pakottamatta ratsailla.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   25.9.24 08:50:41

BB ainakin keksinyt juttunsa itse ei perustu mihinkään.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: Töpö 
Päivämäärä:   25.9.24 11:14:48

Olen harrastaja. En BB:n opein kuitenkaan, paljon häntäkin seurannut ja käynyt katsomassa valmennuksia. Akateemisen suuntauksen tekijöitä mistä en pidä on hevosen aika hitaaksi ratsastaminen. Itse miellän että kyse on monen harrastajan tulkinnasta, ei niinkään opista itsessään. Muiden klassisten suuntauksissa painotetaan enemmän, paljon enemmän, lannerangan liikkuvuutta. Itse vasta klassisen kautta ymmärsin millä keinoin voi kehittää tätä lanteen liikkuvuutta hevosella. Erittäin pitkäjänteinen opiskelu klassisessa ja kukin tulkitsee vähän tavallaan.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: Kulttilainen 
Päivämäärä:   25.9.24 13:43:57

Ei minustakaan BB ole paras opettaja, hänellä on tosi hyvä kokemuksen kautta kehittynyt hevossilmä, mutta muuten on minusta parempiakin lajin parissa. Kuitenkin kiinnostava käydä kuuntelemassa hänkin. Eikä ketään tarvitse palvoa vaikka kurssille menisikin, aina voi ottaa itselleen ne opit mitkä tuntuu omilta. BB on vähän gurun roolissa ja maineessa, mutta tosiasiassa suuri osa tyylisuunnan kehitystä ja päivitystä on muiden kouluttajien ideoinnista ja tekemisestä lähtöisin, mikä käy kyllä selväksi kun sukeltaa vähän syvemmälle, mutta ulospäin näyttäytyy tosi vahvasti henkilöpalvontana, sama ajatus oli itsellänikin ennen kuin aloin perehtyä asiaan vähän syvemmin.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.9.24 14:02:16

Katoin BB:stä dokkarin ja hyi helkkari mikä itsensäkorostaja.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   25.9.24 14:28:53

Huuhaata..?

Jokaisessa lajissa on hyviä ja huonoja ratsastajia. Tämän tyylisuunnan parissa on suomessa _erittäin_ taitavia ratsastajia ja _poikkeuksellisen_ hyviä hevostenkouluttajia, jotka eivät someta itsestään mitään. Opettajia on paljon.

Kannattaa ehdottomasti tutustua paremmin!

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   25.9.24 14:31:29

https://www.ling.fi/RATS/Klassinen%20kouluratsastus.html

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   25.9.24 14:36:03

Niin akateeminen on vähän eri kun klassinen, klassiseen mahtuu monta alatyyppiä. En nyt kuitenkaan lähtisi niitä omaksi lajikseen tekemään, ratsastus on ratsastusta vaikka olis huonoakin. Kyllä klassisella puolella kiinnitetään huomiota samoin perusteisiin istuntaan ja hevosen kropan käyttöön, voi ratsastaa muutakin kuin BBtä ja silti mennä hevosen mukaan, hioa perusteita eikä välttämättä se että haluaako kilpailla tai ei muuta tätä perustyötä. Lähinnä tuo
Ritarihömppä ja hevoset ylilihavia lyllertäjiä ei vakuuta kun käynnissä sulkutaivutus on parasta mitä näiltä tulee. On monta tietä Roomaan mutta hevonen on liikkuva eläin ja sen kuuluisi kyllä saada liikuntaa ja useat hevoset nauttivat ihan kunnon menosta mutta tuo hitaaksi ja löysäksi mammutiksi ratsastaminen ei vain oikein vakuuta. Mutta sopii ajan henkeen jossa monet hevosten omistajat kyseenalaistavat kaikkea nykyään, ei uskalleta tehdä mitään ettei vaan vaadita liikaa, tai hepalle tuli hiki, tai se joutuu epämukavuusalueelle

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   25.9.24 14:50:25

Kottas kiteyttää asian niin, että on vain kahdenlaista ratsastusta: hyvää ja huonoa.
Kummankin ryhmän alle mahtuu kaikkien lajien ja tyylien edustajia.

:))

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   25.9.24 18:03:45

Jep ! Toki biomekaniikan ymmärtäminen on hyvä
Asia, samoin se ettei vaan kaahoteta jos hevonen on poissa tasapainosta mutta esim lateraalit sujuvat paremmin rauhallisessa ravissa kun käynnissä kokemattomalta, nuorille on tärkeää että
Ne ajattelee eteen eikä se tarkoita juoksemista vaan energiaa, joka kanavoidaan. Ajan henki on että ei tuntumaa =hyvä asia, pää
Ehdottomasti luotiviivan edessä =hyvä asia, hevonen näyttää kun se olisi heinäkasalla 24/7 eli lähes unessa= hyvä asia koska ei kipua eikä stressiä. Jos häntä ei liiku = hyvä asia, jne eli hyvin mustavalkoisesti ajatellaan muutaman kriteerin kautta vailla pitäisi katsoa kokonaisuutta , ja yksilöä. Eri hevoset tarvitsevat eri asioita. On hevosia joille lyllerrys voi olla hyväksi mutta nekin tarvitsisivat kunnon liikuntaa lisäksi

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: Kulttilainen 
Päivämäärä:   25.9.24 18:20:18

No ei kai lihavuus sentään tavoiteltua ole missään tyylisuunnassa, mutta näkyy varmasti yleinen harrastehevosten lihavuus tässäkin harrastuksessa.

Tavoite on, että varsinainen liikunta suoritettaisiin maastossa, tarhassa, irtona tms. kunnes hevonen pystyy pitämään itsensä tasapainossa kentällä/maneesissa pidemmän aikaa ja reippaammissakin askellajeissa. Siksi treenit ja valmennukset näyttävät siltä, ettei hevoset liiku mihinkään (eikä osa varmasti liikukaan) - mutta kyllä minua on akateemisen opettaja nimenomaan kehoittanut viemään hevosta maastoon myös reippaammissa askellajeissa, tekemään mäkitreeniä jne.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   25.9.24 22:45:24

Ongelmana se ettei nämä koskaan edisty siihen nopeampaan askellajiin kun kestää 10v saada täydellinen rangan rotaatio maastakäsin hengittämällä luoteeseen. Ja nämä guruksi itsensä nostaneet ovat vain keksineet muka jonkun oman kulttinsa jolla rahastetaan aivan simona (esim ulkomailla nyt kovaa huutoa vertical School baucherismiä kalliissa paketissa ) kuitenkin oikeasti hyvät valmentajat ammentavat oppinsa monesta ja käyttävät kokemustaan hevoskohtaisesti eikä toitota saman reseptin käyvän kaikille. Sitten onkin näitä alitemmossa raahustavia hevosia , eräs jenkkiguru mm omassa lahkossaan
Ratsastaa ontuvalla hevosella sekopäistä kääntelyä sinne tänne ja lopulta kamalaa piaffin irvikuvaa ja haukkuu kaikki muut. Yleensä gurut ovat sitä
Mieltä ettei kukaan muu osaa mitään. Ainoa mihin kannattaa uskoa on ettei ole olemassa metodia. Hevonen ratsastetaan sellaisena kun se sillä hetkellä on

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: Maria 
Päivämäärä:   26.9.24 16:47:54

Jos vakavissaan haluaa lähteä oppiin, ehdottomasti Soile Kokko opettajaksi. Löytyy nettisivut, fb.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: Eebd 
Päivämäärä:   26.9.24 21:42:32

"Ongelmana se ettei nämä koskaan edisty siihen nopeampaan askellajiin kun kestää 10v saada täydellinen rangan rotaatio maastakäsin hengittämällä luoteeseen."

Hehe, vaikka ei pidäkään yleistää, kun oikeasti ihan meneviä ja taitaviakin ratsukoita tunnen, mutta tirskahdutti silti osuvuudellaan.

Itse näen, että akateeminen tai klassinen tyylisuunta antaa eniten niille, jotka tietävät jo perusasiat hevosen liikkumisesta oikein päin. Sen jälkeen se on kuitenkin vain sitä, että jokainen etsii itselleen ja hevoselleen sopivinta tietä Roomaan.

Olen saanut erittäin perinteisen saksalaisen "narut käteen ja jalasta eteen tuntumalle" koulutuksen, mutta siinä sorrutaan liian usein vauhti korjaa virheet-tyyppiseen kaahotukseen. Klassinen ja akateeminen on tuonut paljon suuremman tietoisuuden tasapainosta, biomekaniikasta ja omasta kehonkäytöstä. Lempeyttä ja pehmeyttä kiireen sijaan, sanoisin.

Ja tosiaan, Enqvistin kellotaulu istunnan kuvaajana kulkee korvan takana ihan joka kerta, kun satulaan kiipeän.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: ipupg 
Päivämäärä:   26.9.24 22:19:40

Olen tavannut/seurannut useampaa klassisen /akateemisen ratsastusken tyyppiä Suomessa, ja ihmettelen, miten jonkun Nino Oliveiran opit on voitu ymmärtää niin totaalisen väärin!

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: Eiole 
Päivämäärä:   26.9.24 22:20:37

No eikai sentään koske kaikkia ... Mutta yksikin tämän akateemisen tyylisuunnan oppilas eikä sen kummemmin opettajakaan näy erottavan edes ontuvaa hevosta, kehutaan vain miten se vain aina paranee ja paranee.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: On 
Päivämäärä:   27.9.24 09:27:52

Se on myös jännä että näistä jo edesmenneistä mestareista on ”helppo” tehdä markkinoitava oma ”tuote” laittaa viitan päälle ja hassut viikset, tai tyrolilaista takkia ja ripaus (aika isokin) lahkolaisuutta (moderni tulkinta : korkea hinta, suljettu sisäpiiri, hieman mystiikkaa, tarpeeksi monimutkaista ”teoriaa” ja muutama vahva opetuslapsi käännytettynä) . Kokonkin stoori on sellaista unenomaista haihattelua osittain etten ainakaan itse jaksanut kuunnella. Sinänsä akateemiseen sisältyy paljon hyviä perusteita mutta toteutus ei vakuuta, todellakin tulkittu aivan omalaatuisesti osaa vanhoja teoksia. Tutkisin ensin näitä historian hahmoja itse kirjoista, opettelisin ratsastamaan hyvän valmentajan avulla perusasiat kuntoon : istunta, apujenkäyttö ja tuntuma. Kun alkaa tuntua että nämä on ns hanskassa ja saat hevosen kun hevosen toimimaan kohtuullisesti voisi lähteä syventäviin opintoihin ns. Etsiä muutama vaikkapa klassisempaan suuntautunut valmentaja ja voihan näistä viittasankarreista maksaa jos siltä tuntuu mutta en lähtisi täysin ilman kykyä analysoida tekemistä vaaleanpunaiset lasit päässä näihin. Useat gurut mielellään demonisoivat muita, haluavat erottua Na valtavirrasta ja tehdä itsensä ainutlaatuiseksi, kuitenkin on paljon erittäin hyvää valmennusta ja ratsastuksenoepetusta ihan valtavirrassakin. Tiedän myös monia erinomaisia valmentajaa jotka ovat akateemisesta suunnasta poistuneet koska ei se ole mikään Graalin malja, jopa osin huuhaata itse tulkittuina versioina. Esim Nunon opissa ei ole ollut kukaan suomalainen , (ja sehän ei ole mikään akateeminen mestari vaan klassinen) Portugalissa ja Espanjassa voi käydä ja löytää vielä hyviä valmentajia joilla pitkät perinteet esim Nunon jalanjäljissä. Mutta tarkkana sielläkin saa olla…

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: Murri 
Päivämäärä:   27.9.24 09:30:13

Kannattaa huomioida että jokainen tekijä tulkitsee oppeja. Ihan jokainen. Myös valmentaja jonka opit ovat toiselta peräisin on lyönyt oman kädenjälkensä oppiin mitä jakaa eteenpäin. Ei ole mitään puhdasta metodia olemassakaan. Sen perään on turha penätä.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: Pe 
Päivämäärä:   27.9.24 09:42:04

Kultit on kyllä iljettäviä. Yksi tällainen kouluttajatyyppi, ei mikään akateeminen, on käynyt Suomessa vuosikaudet. Pari kertaa kävin hänen klinikoissaan. Viimeinen oli kerta, jona tyyppi pääsi pääni sisään niin, että olin lähdössä tosi pitkälle häntä nähdäkseen. Onneksi järki voitti ja tajusin, että rahat se vain olisi vienyt. Kartan kuin ruttoa kaikkia vastaavia nykyään. Normaali riittää.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.9.24 10:49:36

Kultit ja henkilöpalvonta tökkii muakin. Ratsastus on kallis laji muutenkin, mutta tuo kultti on vetänyt hinnat ihan överiksi. Esim. jossain Portugalia tehtyjä halpoja nahkavarusteita myydään täällä ihan ylihintaan. Mitään opetusta ei pääse seuraamaan ilman katsojamaksua. Tuolla Soile Kokolla näyttää sentään olevan ihan ratsastuksenopettajan tutkinto taustalla, siitä pointsit. Mutta hän ei ilmeisesti edustakaan tätä akateemista porukkaa.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: älknlknsf 
Päivämäärä:   27.9.24 11:45:10

Näitä kultteja on paljon. Niitä yhdistää se asia, että kukaan ko asiaan uskova ei halua oikeasti opetella ratsastamaan. Koska ratsastuksen opettelu on äärettömän vaikeaa, raskasta, vie aikaa, hermoja jne, vaatii myös ratsastajan omalta kunnolta paljon, pitää jaksaa harrastaa muita lajeja itse että pystyy ratsastamaan hyvin.

On niin paljon kivempi olla "klassinen" tai "akateemine" ratsastaja, ei tarvii laihduttaa, ei travii käydä salilla, ei lenkillä, ja hevonenkin voi olla halpa vanha ravuri. Koska kyllähän sekin kävele hitaasti eteenpäin ja "henkinen yhteys hevoseen" on se tärkein.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: fkidfj 
Päivämäärä:   27.9.24 12:58:20

"On niin paljon kivempi olla "klassinen" tai "akateemine" ratsastaja, ei tarvii laihduttaa, ei travii käydä salilla, ei lenkillä, ja hevonenkin voi olla halpa vanha ravuri. Koska kyllähän sekin kävele hitaasti eteenpäin ja "henkinen yhteys hevoseen" on se tärkein."

Jaa, itse taas tunnen vain sellaisia, jotka ovat juurikin klassisen kautta tulleet erittäin kehotietoisiksi omasta tekemisestään ja alkaneet aivan tosissaan harrastamaan oheisliikuntaa. Juuri siksi, että kykenevät vaikuttamaan omalla kropallaan just niin pikkutarkasti, kuin esimerkiksi klassisen parissa tietyt opettajat haluavat.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: älknlknsf 
Päivämäärä:   27.9.24 13:30:02

No ei se siltä näytä kun katsoo näitä tätejä ja niiden lihavia hevosia.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: Loki 
Päivämäärä:   27.9.24 14:07:57

Ehkä tätä voisi myös karrikoiden jakaa niin että akateemisessa painottuu tieteelliset teoriat biomekaniikasta ja fysiologiasta, oppimisteorioista, ja joilllein tuottaa suurta mielihyvää näihin paneutua. Hyvä niin. Painotus on myös taiteessa , luodaan visuaalisesti miellyttävää asentoa, vaatteita rekvisiittaa, vähän ku joku larppaaminen vai mikä se oli. Vetoaa joihinkin joille ehkä tämä pukeutuminen ja muu tuo omat kiksinsä.
Klassinen ”perus”ratsastus hakee historiasta toimintapoja hevosen koulutukseen ja siinä ehkä tekemisellä on hieman suurempi painoarvo kun pelkästään kirjojen tulkinta tai teoreettinen tarkastelu / diskurssi.
Valtavirta/moderni kouluratsastus painottaa tekemistä, ja osin sitten kilpailuihin tähtäävää ”urheilua”
Se on sääli jos nämä erkaantua liiaksi koska hevonen ei ikinä pitäisi olla vain urheilun välikappale mutta ei mielestäni myöskään teoreettisen tarkastelun kohde. Ratsastus pitäisi säilyttää yhtenä lajina koska se tekee siitä juuri niin mielekästä että se on tunnetta, taidetta, urheilua, visuaalisesti huikeaa oikein tehtynä. Uniikki laji siis vielä entisajan sotahistoriansa takia, yhteiskunnallisesti historiallisesti merkittävä . Harmi jos siitä eriytyy alalajit koska jää paljon uupumaan

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: ˆ^ˆ 
Päivämäärä:   27.9.24 14:10:52

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 27.9.24 10:49:36

Kultit ja henkilöpalvonta tökkii muakin. Ratsastus on kallis laji muutenkin, mutta tuo kultti on vetänyt hinnat ihan överiksi. Esim. jossain Portugalia tehtyjä halpoja nahkavarusteita myydään täällä ihan ylihintaan. Mitään opetusta ei pääse seuraamaan ilman katsojamaksua. Tuolla Soile Kokolla näyttää sentään olevan ihan ratsastuksenopettajan tutkinto taustalla, siitä pointsit. Mutta hän ei ilmeisesti edustakaan tätä akateemista porukkaa."

Soile Kokon irtotunteja pääsee ainakin seuraamaan ihan ilmaiseksi. Kerran olen ollut katsomassa ja sain opetuksesta niin paljon irti ihan kuunteluoppilaana, että haluan kokeilla tuntia oman hevoseni kanssa. Opetuksesta jäi sellainen kuva, että kaikessa tekemisessä haettiin rentoutta, mahdollisimman pieniä apuja ja hevosystävällisyyttä, enkä näe siinä kyllä yhtään mitään pahaa. Hyvin sopii yhteen perus kouluratsastusvalmennuksen kanssa.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.9.24 14:10:56

Tällaiset "kulteista" ja henkilöpalvonnasta horisijat on kyllä iloisen sekaisin. Käyttäähän kilparatsastajatkin samaa valmentajaa pidempään ja niin kannattaakin jos haluaa oikeasti oppia jotain. Moni käy ratsastuskoulussa saman opettajan tunneilla kymmeniä vuosia, onko sekin jotain ihmeen henkilöpalvontaa..? Höpöhöpö.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   27.9.24 14:31:31

"Koska kyllähän sekin kävele hitaasti eteenpäin ja "henkinen yhteys hevoseen" on se tärkein."

Ja siinähän ei ole mitään väärää vaikka henkinen yhteys hevoseen olisi tärkein asia.
Ongelma tuntuu ihmisillä olevan se, että jos hevosta ei käytä tietyllä tavalla niin kuuluu johonkin kulttiin.
Jos et ratsasta "perustyyliin" mitä ratsastuskouluissa opetetaan, kaikki muu on huonoa.

Milloin ollaan lihavia, joko hevonen tai ratsastaja, milloin mennään liian hitaasti ja pilkataan hengitystekniikkaa.

Katsoisin kyllä peiliin ja miettisin miksi itseä niin kovasti ärsyttää jonkun muun tapa tehdä erilailla ja ajatella eri tavalla. Mikä tarve on saada muiden olevan samanlaisia kuin sinä itse?

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: So 
Päivämäärä:   27.9.24 15:16:47

Mietin hevosen perustarvetta liikkua paljon. Pelkkä aivotyö ja takajalan päälle painon siirto maastakäsin noin 3cm tai pään kääntäminen 5 cm ei ole sellaista liikuntaa, jota hevonen myös tarvitsee. Tai 5 askeltaa laukkaa ja seis, 10 metriä sullkua ravissa jne.

Enqvist ratsastaa omiaan ihan reippaassa laukassa ja näyttävässä rennossa ravissa silloin kuin ei kursseja pidä. On oria yms joten eivät kestä paikallaanoloa. Seuraajat tuntuvat jäävän ykköstasolle miettimään lähinnä lavan asentoa paikallaan seistessä.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: Loki 
Päivämäärä:   27.9.24 17:27:38

Kyllä nämä on aika kultteihin verrattavissa. Katsokaa vaikka vertical School, BB. Corrext Dressage - ryhmä… näissä on ihan sama kuin uskonnollisissa lahkoissa. Hieman salaperäinen, voimakas johtaja, sisäpiiri, muihin erottuvuutta korostetaan, ”vain tällä
Metodilla” pääset jonnekin, kaikki muu väärää, maksut huikeat, omia teorioita jotka vaikeaselkoisia, usein vanhempi mies ja seuraajat nuorempia naisia. Pukeutumiskoodi, käyttäytymiskoodi, hyökätään vastaan jos yhtään kyseenalaistetaan. Onhan näitä aina ollut. Eikä se nyt todellakaan ole sama asia kun että käyt pitkään samalla valkulla, ei guruvalkut usein oikein rohkaisee käyttämään muita, usein ratsulla tarvitsee eri valmentajia eri vaiheissa, vaikkei
Joka vko systeemin muuttaminen ole hyvä asia niin välillä muiden tunneille meneminen on hyvä asia.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   27.9.24 19:33:44

Tältä kesältä on yksi esimerkki tuttavastani, joka yli 20 vuotta opiskellut Kokon ym klassisin ja akateemisin opein. Meni ihan normisti ratsastetun hevosen selkään, niin ei noussut laukka. Oli meinaan nolo tilanne, kun hän on aina suu vaahdossa esittänyt suurtakin asiantuntijaa.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: ope 
Päivämäärä:   27.9.24 19:39:48

"Kyllä nämä on aika kultteihin verrattavissa."

Pitäisiköhän sinun sanakirjasta tarkistaa mitä kultti tarkoittaa. Älytöntä. Jokaisella on omat esikuvansa ja niin saa ollakin.

"vain tällä "metodilla” pääset jonnekin, kaikki muu väärää", "Pukeutumiskoodi, käyttäytymiskoodi, hyökätään vastaan jos yhtään kyseenalaistetaan."

No tällaista ei ole kyllä oikeasti yhtään missään! :D Eipä ihme että joku hermostuukin kun näistä keskusteluista saa lukea toinen toistaan keksitympiä väitteitä. ;)

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   27.9.24 20:36:34

Varmasti akateemisen / klassisen ratsastuksen piireistä löytyy opettajaa ja harrastajaa moneen lähtöön, mutta se porukka, mihin itse olen lähemmin törmännyt vastaa täysin tätä Lokin kuvausta:

"Hieman salaperäinen, voimakas johtaja, sisäpiiri, muihin erottuvuutta korostetaan, ”vain tällä Metodilla” pääset jonnekin, kaikki muu väärää"

Kyllä siinä kultista voi puhua. Eikä näin kulttuurintutkimusta vuosia opiskelleena tarvitse edes tarkastaa sanakirjasta mitä kultti tarkoittaa.

Tämä guru kielsi oppilaitaan käyttämästä muita opettajia tai ratsastajia, jotka eivät ole vihkiytyneitä hänen oppeihinsa. Gurun oppilaat alkoivat kyräillä tallin muiden täyshoitoasiakkaiden tekemisiä naama happamana, ja yksi toisensa jälkeen muut sitten lähtivätkin ilmapiirin takia.

Kyllä siinä kultista voi puhua. Eikä näin kulttuurintutkimusta vuosia opiskelleena tarvitse edes tarkastaa sanakirjasta mitä kultti tarkoittaa.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   27.9.24 20:45:56

Itsellä hyvin lyhyt kokemus akateemisesta, mutta jo nyt huomannut kaksi selkeää hyötyä: ensinnäkin oma silmä harjaantuu katsomaan hevosen liikettä ja toisekseen maastatyöskentelyssä konkretisoituu se miten herkkiä hevoset todella ovat (ja miten suuri merkitys on istunnalla ja itseasiassa koko kehon käytöllä siellä selässä). Niissä valmennuksissa joissa olen ollut, on kyllä korostettu sitä hevosen eteenpäinpyrkimystä ja liikkeen energisyyttä. Uskoisin, että moni joutuu aloittamaan käynnistä jotta ehtii katsoa sitä liikettä ja biomekaniikkaa. Mutta ei siihen tarkoitus ole jäädä junnaamaan, kyllä jo maastatyöskentelyssäkin mennään ravia. Ja kaikki samat mitä tehdään maasta on tarkoitus tehdä ratsain kun ensin hevosta on koulutettu maastakäsin liikkumaan oikein.

  Re: Akateeminen ratsastus kokemuksia

Lähettäjä: Loki 
Päivämäärä:   27.9.24 20:58:14

Kyllä vaan on kulttimaisia piirteitä, ei toki nyt ehkä konseptin koko merkityksessä mutta sellaista ehdottomuutta on. Juurikin esim tämä vertical school hiljattain julkaisi oman käyttäytymissääntönsä jossa yhtenä oli kunnioita hierarkiaa ja siellä se tarkoittaa että
Esim kauiten MJOn opeissa käynyt ratsastaa ensimmäisenä. Lupa nousta selkään ja pois pitää pyytää. Näytöksissä kaikki pukeutuu samalla lailla ja erään firman vaatteita myydään tilaisuuksissa jne. Kaikessa korostetaan että oikeastaan kukaan muu ”auktoriteetti” esim kouluratsastuksessa osaisi mitään että vain hänen tapansa tehdä on oikein. Amerikkalainen Correct Dressage ryhmä mm heitti kyrklundin ryhmästä koska analysoi jotain videoita toisin kun perustaja. Perustajasta sitten löytyikin muutaman vuoden takaa ihmeellistä materiaalia… jne kyllä näitä vaan on… olen kuullut muutamasta ulkomaalaisesta akateemisesta hyvin samankaltaista asennetta ja seuraajat varsinkin toimivat hyökkäävästi jos kukaanuskaltaa kritisoida. Asiassa itsessään ei vahingoiteta ainakaan tietoisesti ketään joten sinällään sama mitä kukakin tekee, hevosten kanssa kuitenkin oppii parhaiten kun ymmärtää että kyseessä on elävä olento. Joka ei ole sitä Baucheein tulkintaa muinaislatinaksi lukenut…ja vaikka joku ”systeemi” on hyvä olla esim joko ranskalainen tai saksalainen training scale se kuitenkin jättää paljon tilaa sille että mennään hevosen mukaan. Jotenkin tuntuu että kun nyt tapetilla on hevosten hyvinvointi koulukilpailuissa ihmiset hurahtaa helposti johonkin äärimmäisiin, ”vaihtoehto” tyyleihin kun usko perustekemiseen horjuu. Kuitenkin se että mennään jostain rullakuurista ja AH mäiskinnästä ohjat lepattaen, ilman tuntumaa, alakaula pullottaen 10v käyntiä maasta on se kuuluisa ojasta allikkoon. Ottaa vaikka sen kyran ratsastuksen käsikirjan ja aloittaa siitä, hyvä perusteellinen hevosystävällinen kotivalmentaja joka on kiinnostunut opettamaan juuri sinua säännöllisesti on suurella todennäköisyydellä parempi hevosen hyvinvoinnille kun joku valaiseva BB kurssi jossa pitää aloittaa alusta, unohtaa kaikki mitä tietää ja osaa ja aloittaa uusi tyyli. Suurella todennäköisyydellä sinulla ei sitten ole sitä kotivalmentajaa tähän uuteenakateemiseen tekemiseen ja kohta heppa ainakin on sekaisin kun seinäkello. Jos ei satu olemaan jo valmis akateeminen ratsu. Valitettavasti jos selaa myynti-ilmoja ja vastaan tulee ”akateemisesti koulutettu ” hevonen on lihava ja treenaamaton ja alkeellisella tasolla. Yksi suomalainen akateeminen valmentaja on onnistunut tekemään kokonaisesta laumasta hevosia järkyttävän lihavia, metabolisia, joilla ei voi ratsastaa. Ne on kyllä
Onnellisia elävät 24/7 ulkona koska pihatto on vanha konttitalli ilman ovia. Jos tavoitteena on ratsastuskuntoinen hevonen pitäisin jäitä hatussa ennenkin lähtee systeemejä muuttamaan vaikka tietoa hakisikin.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.