Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka ratsastaa pitkärunkoista hevosta?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.9.24 11:35:29

Vuokrahevonen on ns. Pitkärunkoinen, ainakin omistajan mukaan. Mitä tämä tarkoittaa? Ja miten sellaista kuuluu ratsastaa? Ollaan kyllä menossa valmennukseen, mutta kyselen jo etukäteen vinkkejä. Koska varmaan ratsastajassa kumminkin vika. Omistajalla liikkuu hyvin.

  Re: Kuinka ratsastaa pitkärunkoista hevosta?

Lähettäjä: ope 
Päivämäärä:   19.9.24 11:50:42

Pitkärunkoisella hevosella on huono kokoamiskyky, ja painuvat yleensä helposti etupainoiseksi. Tästä jälkimmäisestä tulee pitää huolta. Eli vaikka alkuunsa täytyykin ratsastaa eteen-alas, jotta ylälinja saadaan aktivoitua, ei pidä jäädä sinne, vaan pyytää hevosta kantamaan itseään mahdollisuuksien mukaan mahdollisimman hyvässä ryhdissä, muuten etujalat kuormittuvat kohtuuttomasti.
Sivuttaisliikkeet voivat näille hevosille olla haastavampia, mutta silti tärkeä ratsastaa läpi etteivät jäykisty. Kuitenkin tarvitsevat enemmän aikaa asetella jalkansa, eli ei kannata vaatia liikaa ja täydellistä täsmällisyyttä heti.
On tärkeää huolehtia rentouden lisäksi että eteenpäinpyrkimys säilyy koko pitkän rungon läpi takaa eteen, ei vaan niin että takajalat polkevat omiaan jääden kauas taakse.

En nyt tiedä kuinka pitkärunkoisesta elukasta on kyse, mutta näillä ajatuksilla lähtisin työstämään esim. laiskanpulskeaa mäyräkoirankropalla varustettua suomenhevosta. :)

  Re: Kuinka ratsastaa pitkärunkoista hevosta?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   19.9.24 11:53:05

Yleensä pitkärunkoisia on ainakin minun helpompi ratsastaa kuin erittäin lyhytrunkoisia. Takaosan saa paljon paremmin töihin kuin liian lyhytrunkoisella. Tosin ratsastan vain todella laadukkailla puokeilla.

  Re: Kuinka ratsastaa pitkärunkoista hevosta?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   19.9.24 12:52:03

Ope: kiitos vinkeistä!:)

Itse asiassa kyseessä on hyvinkin laadukas traki, joka omistajalla liikkuu hienosti ja itseään kantaen. Minulla menee juurikin matalana mäyräkoirana

  Re: Kuinka ratsastaa pitkärunkoista hevosta?

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   19.9.24 13:24:11

Hieman pitkärunkoinen on kokoamisen kannalta parempi kuin lyhytrunkoinen - kuten 'Mä' totesi.

:))

  Re: Kuinka ratsastaa pitkärunkoista hevosta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   19.9.24 13:53:29

Kyllä mä puollan nimimerkki "ope" katsomusta. Pitkärunkoisen hevosen on yleensä vaikeampi koota kuin lyhytrunkoisen.

  Re: Kuinka ratsastaa pitkärunkoista hevosta?

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   19.9.24 14:27:08

"Pitkärunkoisen hevosen on yleensä vaikeampi koota kuin lyhytrunkoisen."

Totta kai "mäyräkoiran" on jokseenkin mahdoton koota, mutta hieman pitkärunkoisen katsotaan olevan ihanteellinen kokoamisen kannalta.
(Riippuu tietysti siitäkin, mitä kokoamisella tarkoittaa.)

:))

  Re: Kuinka ratsastaa pitkärunkoista hevosta?

Lähettäjä: ope 
Päivämäärä:   19.9.24 17:24:24

Joo, minulla tosiaan oli mielikuvana tuo todella pitkälanteinen ja heikkoselkäinenkin suomenhevonen, mitä kyllä tämän maan hevospopulaatiossa riittää. Trakehner kuuluu ihan pahimmillaankin luultavasti noihin hieman pitkäselkäisiin, mutta olen näissäkin nähnyt muutaman latvialaisen valtamerilaivan.

Pitäisi tietää enemmän ratsastajan tasosta, mutta hyviä kokoavia ja ryhdittäviä harjoituksia näille otuksille ovat pitkien lämmittelyiden jälkeen mm. useammat laukannostot, takaosakäännökset, peruutus, sekä temponvaihtelut eri askellajeissa.

  Re: Kuinka ratsastaa pitkärunkoista hevosta?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.9.24 19:38:41

Tärkee pitkärunkoisellakin keskittyä takajalkojen aktiivisuuteen (peruutukset, väistöt yms käyttöön. Harvoin paino siirtyy sinne takaosalle vaan esim ympyrää jumppailemalla. Älä kanna lyhyempänä ohjasta, vaan keskity siihen että paino takaosalla

  Re: Kuinka ratsastaa pitkärunkoista hevosta?

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   20.9.24 19:44:29

"Harvoin paino siirtyy sinne takaosalle"

Itse asiassa ei koskaan, vaan hevosen(kin) pitää astua painonsa alle ollakseen tasapainossa.

Mitä sitten ympyröihin tulee, niin ne ovat aivan ehdottoman ratkaisevassa asemassa, jos/kun tarkoitus on saada hevonen ottamaan enemmän painoa takajaloilleen, ja mahdollisesti jopa kokoamaan.

:))

  Re: Kuinka ratsastaa pitkärunkoista hevosta?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   20.9.24 20:09:14

Pätemistä ja saivartelua :))

  Re: Kuinka ratsastaa pitkärunkoista hevosta?

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   21.9.24 12:40:05

Tieto lisää tuskaa. ;)

:))

  Re: Kuinka ratsastaa pitkärunkoista hevosta?

Lähettäjä: Hm 
Päivämäärä:   21.9.24 15:24:05

Omalla suht pitkärunkoisella teen paljon takaosaa aktivoivia tehtäviä, esim väistöjä eri suuntiin sekä peruutuksia josta ravi- tai laukannosto. voimaa on pitänyt taakse kasvattaa, että jaksaa kantaa eikä jää liian etupainoiseksi.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.