Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevonen ontuu ratsastaja selässä, muutoin ei?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.6.23 18:22:27

Hevonen palaillut 3kk saikulta hiljalleen käyttöön. Ravailut aloitettu mutta hevonen tuntuu siltä kuin ontuisi oikeaan kierrokseen mentäessä, ympyrällä.

Mutta kuitenkin kun katson liikettä liinassa ympyrällä en nää mitään ontumista.

Mitä tämä nyt sitten voisi olla?

  Re: Hevonen ontuu ratsastaja selässä, muutoin ei?

Lähettäjä: villi 
Päivämäärä:   1.6.23 18:52:11

Ensinnä tuli mieleen satula, toiseksi ratsastajan kevennys vaikka ootkin kyllä varmaan kokeillut myös harjoitusravissa?

  Re: Hevonen ontuu ratsastaja selässä, muutoin ei?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.6.23 19:16:36

Hevonen voi ontua esim. epäsopivaa satulaa ihan jo ilman ratsastajaakin, nähty on herkkiksen kanssa. Syy voi olla missä vaan, mutta siitä lähtisin liikkeelle.

  Re: Hevonen ontuu ratsastaja selässä, muutoin ei?

Lähettäjä: Jessica 
Päivämäärä:   1.6.23 20:10:01

3kk saikun jälkeen epäilisin että satula painaa jostain kun lihaksia pudonnut. Tai sitten ei vaan kestä vielä sitä ratsastajan tuomaa lisäpainoa.

  Re: Hevonen ontuu ratsastaja selässä, muutoin ei?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.6.23 20:17:02

No itse asiassa harjoitusravissa en tätä mystistä ontumaa huomannut mutta ajattelin että josko se kun minulla on ohjat paremmin tuntumalla niin "peittää" sen ontuman. Hevosella on paljon virtaa ja minun oli vaikea harjoitusravissa istua joten siksi vähän pakostakin tuli otettua ohjasta tukea. Pienen pätkän vain menin.

Kokeilin myös täysin kevyessä istunnassa mennä ravia niin tunsin taas tämän ontuman.

Hevonen ei mikään herkkis valitettavasti ole ja siksi en ensimmäiseksi epäile epäsopivaa satulaa. Ei pikku vaivoista välitä..
Mutta toisaalta taas olisi loogista että saikun aikana selkä muutunut sen verta että satula olisi epäsopiva.

  Re: Hevonen ontuu ratsastaja selässä, muutoin ei?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.6.23 20:18:18

Jessica// no sekin voisi olla että jos tosiaan ratsastajan paino on vielä liikaa tässä vaiheessa.

  Re: Hevonen ontuu ratsastaja selässä, muutoin ei?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.6.23 21:11:26

Meillä kavioligamentti oireili vain kaarteissa ratsastajan kanssa pehmeällä, kovalla ei ontunut yhtään.

  Re: Hevonen ontuu ratsastaja selässä, muutoin ei?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.6.23 21:16:14

*// kerrotko tarkemmin lisää?

  Re: Hevonen ontuu ratsastaja selässä, muutoin ei?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.6.23 07:53:53

Satula tai ei kestä vielä ratsastajan painoa. Oletko isohko?

  Re: Hevonen ontuu ratsastaja selässä, muutoin ei?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.6.23 08:01:13

Toinen piste, en ole ison kokoinen. Vaan ihan normaali 170cm/60kg.

En ole koskaan sen tarkemmin ajatellut että niinkin voisi käydä ettei vamman jälkeen kestä heti ratsastajan painoa. Miten tässä nyt sitten pitäisi toimia? Mikäli tästä kyse.
Pari viikkoa ravailtu..
Miten totuttaa vammaa/hevosta siihen ratsastajan painoon? Vai alanko nyt vain tekemään juoksulenkkejä hevosen kanssa?
Kuinkahan kauan menee että alkaa kestämään minun painoa..

Satulan tarkistan tänään.

  Re: Hevonen ontuu ratsastaja selässä, muutoin ei?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   2.6.23 08:04:16

Pitäisikö vamman olla sellainen, että parantuu kokonaan? Jos näin, menisin ell ja katsoisin, että on parantunut.

Jos on vamma tai kuluma, jonka kanssa pitää vaan elää niin jatkaisin sairaslomaa vaikka kesän yli ja katsoisin, olisiko jo parempi. Jos ei ole niin sitten se ura ratsuna oli siinä.

  Re: Hevonen ontuu ratsastaja selässä, muutoin ei?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   2.6.23 08:10:34

Aina tällaisissa tapauksissa yhteys hoitaneeseen eläinlääkäriin. Hän osaa kertoa mikä on normaalia missäkin toipumisvaiheessa.

  Re: Hevonen ontuu ratsastaja selässä, muutoin ei?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.6.23 08:51:20

Jännevamma (pieni) ja hiljattain ultrattu ja todella hyvin kuulemma lähtenyt parantumaan. Lupa ravailla ja laukkaa pikku pätkissä. Tosin ainoastaan ravailtu vasta.

  Re: Hevonen ontuu ratsastaja selässä, muutoin ei?

Lähettäjä: huhu 
Päivämäärä:   2.6.23 09:05:14

kyllä on porukoilla kiire ottaa jännevammaiset liikutukseen. Itse olen pitänyt 2 vuotta levossa ja nyt vasta aletaan kuntouttamaan takaisin ratsastukseen. Taluteltu ja ollut tarhassa sekä kesällä laitumella.

Ihmettelen miten ihmeessä hevosen jännevammat paranee parissa kuukaudessa kun ihmiselläkin menee helposti vajaa vuosi ?

  Re: Hevonen ontuu ratsastaja selässä, muutoin ei?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.6.23 09:42:05

huhu// meillä hevosella vain pieni vamma hankkarissa ja reilu 3kk käveltiin. Ultran mukaan vamma lähtenyt hyvin parantumaan ja nyt tosiaan ihan hissukseen otetaan ravia. Eli hevonen ei ole lomalla 2kk ja sitten täysi treeni päällä.

Sanoisin että tämän vamman kanssa menee yhteensä sellainen puolisen vuotta että ollaan siinä missä ennen. Mikäli kaikki menee niinkuin pitää.

Isompaa vamma toisella hevosella paranneltiin hieman reilu vuoden. Eli hevosen ja vamman mukaan.

Toivottavasti hevosesi ei ole tosiaan pelkästään levossa ollut sitä kahta vuotta. Sillä systeemillä tuskin kovin kestävää jännettä tehdään. Arpikudosta tulee jos ei saa liikettä.

  Re: Hevonen ontuu ratsastaja selässä, muutoin ei?

Lähettäjä: huhu 
Päivämäärä:   2.6.23 09:48:19

jospa piste lukee ajatuksella vastauksen, niin huomaat että ei ole ollut täyslevossa.
Jännevamma ultrattiin terveeksi 2,5 kk tapaturmasta mutta varovasti aloitetaan rasitus.

Jokainen tavallaan - meillä hevonen saa toipua rauhassa.

  Re: Hevonen ontuu ratsastaja selässä, muutoin ei?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.6.23 10:09:39

huhu// No niinpäs näkyy ihan selvästi että taluttelu ja ollut laitumella, sori minun moka.
Selvästi unessa olen ollut kun olin kyllä lukevinani koko tekstin :D

  Re: Hevonen ontuu ratsastaja selässä, muutoin ei?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.6.23 10:14:30

heti yhteys ell jos jännevammahevonen alkaa ontua uudestaan!! ei ole mitenkään tavatonta, että kävelyjakso on ollut vaan liian lyhyt vaikka ultrassa näyttääkin hyvältä ja sitten kun rasitusta lisätään (ratsastajan painokin on rasitus) niin poksahtaa udelleen.

  Re: Hevonen ontuu ratsastaja selässä, muutoin ei?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   2.6.23 11:10:13

No meillä nimenomaan kavion sivusidevammainen ei kestä ratsastajan painoa selässä. Ei edes kevyttä. Ajaa voi.

  Re: Hevonen ontuu ratsastaja selässä, muutoin ei?

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   2.6.23 11:54:55

Jäykkyys ja vinous voi tuntua toiseen kierrokseen epäpuhtaudelta. Katsoiko joku maasta, että miltä se näytti?

  Re: Hevonen ontuu ratsastaja selässä, muutoin ei?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.6.23 12:07:21

piste: hevoselta oli kavioligamentti vaurioitunut ja tosiaan kovalla puhdas ratsastajan kanssa suorilla ja kaarteissa, pehmeällä puhdas suoralla, mutta toiseen suuntaan kaarteissa epäpuhdas. Ilman ratsastajaa oli puhdas joka tilanteessa (klinikallakin piti laittaa ratsastaja selkään että saatiin ontumaan ja ell näki mistä ontuu).
Hoitona tukikenkä ja lepoa, parani muutamassa kuukaudessa eikä ole vaivannut sen jälkeen, olisiko tuosta aikaa nyt reilu 5 v.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.