Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Shivering???

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   30.5.23 12:13:40

Mun hevosella epäillään shiveringiä. Nuori hevonen jolla vaikeuksia nostaa takajalkoja. Onko kellään kokemusta shiveringistä?

  Re: Shivering???

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.5.23 12:17:56

https://open.spotify.com/episode/6mcOtS1ThKS5ZlLjCCsDRY?si=i2cqJ0gwQsSQO3LNpkIpvw

https://open.spotify.com/episode/6mcOtS1ThKS5ZlLjCCsDRY?si=i2cqJ0gwQsSQO3LNpkIpvw

https://open.spotify.com/episode/18WAWeHZWOlP5DnhWaKvl9?si=ma_R4q83TH-_xN9EZgwc4A

  Re: Shivering???

Lähettäjä: heppa 
Päivämäärä:   30.5.23 12:20:48

Mun hevosellani on shivering, mutta ei ole vaikuttanut käyttöön mitenkään. Se kyllä tosin nostaa takaset hyvin, mutta pitää niitä jännittyneenä ylhäällä. Ei ole edennyt/pahentunut, hevonen tuli minulle 7v:na ja on nyt 17v. Liikkeelle lähdöt vähän jäykkiä, mutta ollaan kilpailtu niin esteitä kuin koulua ilman ongelmia.

  Re: Shivering???

Lähettäjä: Apua 
Päivämäärä:   30.5.23 13:24:26

^
Kiitos heppa!

  Re: Shivering???

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   30.5.23 15:10:25

Taudinkuva vaihtelee, tauti on etenevä. Suomessa saat varmaan parhaimman asiantuntemuksen kun viet Teivoon Kimmo Elfvingille. Tauti on perinnöllinen ja oireet alkavat vasta nuorella aikuisella. Näin ne on helppo myydä ulkomaille ennen hajua ongelmista. Iso koko altistaa ja urossukupuoli; tällöin insidenssi on nelinkertainen.

  Re: Shivering???

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   30.5.23 17:33:45

Minun hevosella on. Iso tamma. Toisen takajalan nostaminen ja ylhäällä pitäminen vaikeaa. Tämän hetkinen kengittäjä saa kengitettyä hyvin ilman rauhoitusta. Pitkiä hermoja ja hevosenlukutaitoa vaatii (kengittäjältä siis). Ei vaikutusta käyttöön. Kilpaillaan harrastetasolla.

  Re: Shivering???

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.5.23 18:11:35

Katso DeClue Equine Facebookissa ja kannattaa kuunnella nuo podcastit. Vähän uutta näkökulmaa shiversiin.

  Re: Shivering???

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.5.23 19:11:03

Kyllä meidän tallin hepalla on ollu shivering jo varsasta.

  Re: Shivering???

Lähettäjä: Tepa 
Päivämäärä:   30.5.23 23:36:24

Minulla oli hevonen, jolla sairaus ei käytännössä edennyt ollenkaan 8 vuoden aikana. Pois pitinöaittaa muista syistä.
Ainoastaan nosti toisen jalan ooukkuun mahan alle ja tärisytti.
Kaikki peruutukset jne oli todella hienoja kouluratsastuksen arvosteluskaalalla.
Toisilla etenee ja ilmenee useissa jaloissa. Myls eroa esim siinä onko ongelmia peruutuksessa ja jääkö tosiaan mahan alle ”kramppiin”.

  Re: Shivering???

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   31.5.23 04:04:34

Meillä ollut viisi vuotta ja ei ole edennyt mihinkään. Toisen takasen nostossa värisyttää hetken jalkaa ja saattaa joskus nykiä. Peruuttaa maasta ja selästä hyvin. Ei ole vaikuttanut mihinkään käyttöön.Kaikki suojat voi olla jaloissa ym. Kengitykseen saa 1 ml.n domoa, niin kengittäjälle näin täysin normaali hevonen kengittää. Vie sen jalan värinän/nykimisen pois, vaikkei muuten juuri rauhoita isoa hevosta.

  Re: Shivering???

Lähettäjä: Hey 
Päivämäärä:   31.5.23 06:28:28

Sen saa esille nostamalla jalan tietyllä tavalla. Ei ainakaan ole edennyt.

  Re: Shivering???

Lähettäjä: dd 
Päivämäärä:   31.5.23 06:39:59

Mun kokemus on aika laiha koska oli kyse vain vuokrahevosesta mistä toki ihan kaikkea en saanut esim ell lausunnoiosta tietää, mutta voin silti kertoa omani.

Estehevonen, kisannut 120cm tasoa vaihtelevin tuloksin. Oli ehkä 11v. Takajalkoja ei voinut puhdistaa ollenkaan koska ei kertakaikkiaan nostanut takajalkoja, ei vaikka olis yrittänyt pitää jalkaa tosi alhaalla, ei saanu putsattua takasia. Uhkana potkiakin. Kengitys rauhotuksessa, mutta suuhun laitettava domo ei riittänyt, piti olla ihan ell suonensisänen rauhotus.

Ratsastaessa teki ihan hyvin, mutta tarvi topsi paljon aikaa vertymiseen. Hyppäs hienosti. Piikitettiin kortisonia kahdesti vuodessa (jonnekkin, en tiedä minne mutta liittyi tähän sheveringiin). Aina jos alkoi liikkua huonosti ja tehdä huonosti esteillä (itse en saanut hypätä sillä joten en tästäkään oo varma kieltelikö vai mitä) niin mentiin piikittään klinikalle.

Paheni sen parin v. aikana mitä mä olin kuvioissa. Lopulta ei peruuttanu enää traikusta ulos vaan tarvi etupurkukärryn. Yritti omistaja myydä sitä mulle kilpahevosena mutta en uskaltanut ostaa näiden vaivojen takia. Hevonen hävis maailmankartalta lopulta, vei vissiin viroon jollekkin hevostrokarille raukan

  Re: Shivering???

Lähettäjä: Tuija 
Päivämäärä:   31.5.23 16:13:42

Minun suomenhevosellani oli shivering joka alkoi oikeasta takajalasta ja eteni niin, että sen kuollessa vain oikea etujalka ei oireillut. Oli surullista nähdä kuinka sairaus eteni. Pahinta oli ehkä hevosen oma hämmennys.

Tervetuloa mukaan Facebookin Shivering-hevoset -ryhmään! Sieltä löytyy muiden shivering-hevosia omistavien kokemuksia. Sairaus oireilee vähän erilailla jokaisella hevosella ja selvästi sairauden etenemisessäkin on eroja.

  Re: Shivering???

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.6.23 08:57:01

Mielenkiintoinen toi DeClue Equine, toivottavasti mahdollinen apu shiversiin leviää saatavaksi täälläkin.

  Re: Shivering???

Lähettäjä: VW 
Päivämäärä:   1.6.23 22:00:00

Minun hevosellani on mahdollisesti hyvin lievä shivering. Näkynyt samanlaisena takajalkojen nosteluna sivulle, ei nopea liikettä vaan hidas kaari. Lisäksi hevosella tuntuu ettei piuhat aina yhdistä oikein, kun esim haluaa nostaa jonkun jalan, se nostaakin sen toisen. Oireet eivät ole pahentuneet vuosien aikana ja hevonen on jo iäkäs. Aina ollut helppo kengitettävä.

Kroppa ei oikein seisomista ja ylimääräisiä vapaita kestä, eikä kestänyt nuorempanakaan vaikka pää kestäisi. Jäykistyy. Iso pv-ruuna eli täsmää myös tuohon että esiintyy enemmän kookkailla ja ruunilla/oreilla.

  Re: Shivering???

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   2.6.23 08:08:17

Minulla täysin samanlaiset "oireet" kuin vw n hevosella. Myös iso pv-ruuna. Ollut minulla viisi vuotta eikä oireet ole muuttuneet mihinkään. Nyt 15v. Joskus menee jaloistaan vähän sekaisin ja silloin oireilee heittelemällä päätään. Hyppää hyvin ja menee helppoa koulua.

Tunsin myös ison pv-tamman joka tuotu 3vnä Virosta. Alkoi oireilla 4v ja meni nopeasti tosi vaaralliseksi. Kengitys rauhoituksessa. Meni helposti jaloissaan sekaisin ratsastaessa/taluttaessa ja nuorena rektiivisena hevosena reagoi hätääntymällä jolloin ratsastaja yleensä lensi selästä. Samaa hätääntymistä teki taluttaessa jos joutui tekemään esim tiukan käännöksen yms. Silloin ei auttanut kuin juosta itse kauemmas. Ei voinut peruuttaa ja takajalkojen puhdistus vaikeaa. Luonteeltaan niin symppis tamma, mutta minusta tuolla oirekuvalla täysin monttukamaa. Kun ratsuttaja ja omistaja olivat molemmat käyneet kahdesti päivystyksessä niin hevonen myytiin, en tiedä minne ja onkohan vielä hengissä.

  Re: Shivering???

Lähettäjä: Suklaa 
Päivämäärä:   2.6.23 13:44:41

Meillä oli kai jotain tämän tapaista, tai muuta neurologista. Takajalat nosti aina ensin vatsan alle ja potkaisi "tyhjää" ennen kuin sai puhdistaa kaviot. Kengittäessä oli aika hankala takaa, mut meidän ihana kengittäjä kyllä sai aina kengitettyä kuitenkin. Oli tosi huono ja heikko takapää kyllä muutenkin, joka ei millään vahvistunut, vaikka miten treenattiin. Kompasteli helposti ja jos kompastui, meni ihan nurin (kyljelleen ja selälleen asti). Usein säikähtämisen yhteydessä kaatui, säikkyi paljon ja oli reaktiivinen muutenkin. Kerran nähtiin, että tarhassa tärisi koko hevosen lihaksisto ja jalat, vaikka oli siis lämmintä. Eli vähän mystistä oireilua myös mukana.. Lopulta lopetettiin juurikin tuon kaatuilun takia, oli ratsain vaarallista. Tsemppiä oireileville, ikäviä vaivoja tämmöiset ns. selittämättömät ongelmat johon ei oikein ole hoitoa. Onneksi paljon on lieviäkin tapauksia :)

  Re: Shivering???

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   2.6.23 14:13:57

Meilläkin hevosella samanlaiset oireet kuin VW kuvailee. Kyseessä 14-v suokkitamma säkä 155 eli vähän erilainen kuin "perusshivering". Noin 7 v sitten alkoi eikä ole pahentunut.

Aiemmin en ole yhdistänyt oireita shiveringiin, kunnes nyt tuli shiveringiä sairastava hevonen samalle tallille. Sillä pahemmat oireet, takajalat kengitetään rauhoituksessa ja kaviot putsataan kärki maassa. Muuten ei huomaa mitään, upeat liikkeet.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.