Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ongelmia juoksutuksessa

Lähettäjä: Ulla 
Päivämäärä:   28.3.23 21:51:40

Hevonen on ollut mulla jo vuoden, mutta juoksutus ei ole koskaan sujunut. Kaikki muu meillä toimii muuten hyvin. En tosin ole kokeillut kuin muutaman kerran juoksutusta ja melko nopeasti aina luovuttanut, kun ei siitä ole tullut mitään.

Ongelma on siinä, että en saa hevosta ympyrälle. Välillä olen sen hetkeksi saanut kauemmas itsestäni, mutta aika heti se pyörähtää minua kohti ja lopettaa liikkumisen. Sitten yritän sitä uudelleen saada ympyrälle ja se saattaa aika vaihdikkaastikin lähteä muutaman laukka askeleen kautta, mutta heti taas pyörähtää minua kohti ja jää paikoilleen. Välillä se liikkeelle lähtiessään hyppii pystyyn ja pukittelee, tätä ei kestä kauaa ennen kuin taas pysähtyy minua kohti. Se on siis paikoillaan jumittamista, tai sitten kauhean riekkumisen kera muutama askel, max 1 kierros eteenpäin.

Teen varmasti itse jotain tässä väärin. Tiedän ja olen nähnyt, että hevosta on juoksutettu edellisessä kodissa ja se kyllä osaa sen.

Onko muilla ollut vastaavaa ja mikä tähän on auttanut? Suunnittelen jo ottavani ammattilaisen apuun tähän.

  Re: Ongelmia juoksutuksessa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.23 21:59:07

kehinkieli todennäköisesti pielessä. sijoita itsesi sisäpohkeen kohdalle ja kävele itsekin koko ajan pientä ympyrää, kun hevonen liikkuu ympyrällää. ajattele käveleväsi kohti sisäetujalkaa pysyen kuitenkin sisäpohkeen kohdalla. jos liikut ihan sisäetujalan kohdalle -> merkki hevoselle pysähtyö ja jos taas takajalkoja -> merkki mennä eteenpäin. ja rintamasuunta myös menosuuntaan. jos vain seisoit paikoillaan ja tampaat samaa kohtaa, ei hevonen todennäköisesti ymmärrä mitä haluat. kehonkieleen kuuluu nimittäin myös se, että jos pysähdyt niin hevonenkin pysähtyy -> jos olet jo valmiiksi pysöhdyksissä, ei se ymmärrä itse liikkua. ja sitten vain tietenkin pyydät sitä liikkumaan äänellä, maiskuttamalla käden/raipan heilautuksella takapäätä kohti. lähetä se ympyrälle juurikin niin, että annat hitaasti lisää liinaa ja pyydät eteenpäin ja liikut mukana. juoksuttaminen näyttää helpolle, mutta on oikeasti aika vaikeaa, harjoittelemalla oppii! kannattaa ehkä myös pyytää joltain toiselta tallilaiselta apua, helpompi kädestä pitäen kertoa missä asennossa itse tulisi olla

  Re: Ongelmia juoksutuksessa

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   29.3.23 07:29:45

Opettele ensin taluttamaan satulavyön takaa kyljen vierestä. Liikkelle lähdön voit opettaa vaikka maikutuksella ja kevyellä raippamerkillä pohkeen taa. Kun saat hevosen toimimaan hyvin suoraan eteenpäin sieltä käsin, ryhdy pikkuhiljaa tekemään voltteja niin että pysyt itse tarkasti siellä satulavyön takana. Voit laittaa vaikka loimivyön itsellesi merkiksi että sen eteen et voi mennä missään tilanteessa tai muuten jarrutat hevosta. Moni hevonen itseasiassa näyttää hapanta ilmettä heti kun olet liian lähellä päätä. Tämä jää usein ihmisiltä huomaamatta, vaikka hevonen vain viestii että älä tule siihen silmän viereen heilumaan.

Kun voltit toimii, voit jättäytyä vähän kauemmaksi edelleen kävellen hevosen kanssa ja siitä sitten pikkuhiljaa ympyrää suurentaen. Käytä ensin kentän päätyjä hyväksi ja muista kehua hevosta kun se kävelee sinusta kauempana.

Kun toimii käynnissä, voit juosta hevosen vieressä ravissa taas alkuun kyljen vieressä ja sitten kun osaa äänimerkin ja ravin, niin jättäydyt vähän kauemmaksi edelleen itse juosten ja pikkuhiljaa siirryt keskemmälle niin että voit itse jo kävelläkin. Olisin aluksi tyytyväinen neljäsosaympyrään ravissa eli yksi kentän lyhyen sivun kulma ja sitten seis ja kehut hevoselle. Mieluummin lyhyt pätkä hyvin kuin sellaista pyörimistä, jahtaamista ja riekkumista.

Toinen vaihtoehto on ohjasajaa vaikka kahdella liinalla, mutta ilman ohjasajovyötä. Silloin opit väkisin oikean kohdan missä seistä ja voit kääntää hevosen oikealle linjalle. Ilman vyötä siksi että jos pyöriminen on ongelma, niin vyön kanssa olet todella solmussa jos hevonen pyörähtää. Pitkät ohjat tulevat vain kaulan yli hevosen pyörähtäessä ja saat silti hallinnan pidettyä. Toki vaatii tarkkuutta että ulko-ohja tulee selän yli eikä tipu kyljen kautta jalkoihin.

  Re: Ongelmia juoksutuksessa

Lähettäjä: Ilona 
Päivämäärä:   29.3.23 22:09:31

Ihan selvästi nyt vaan p*rseilee sun kanssas, hyvin osaa todistetusti juoksutuksen ja sun kanssa nyt oppinut siihen että saa noin tehdä koska lopetat heti jos ei suju. Eli nyt joku topakampi juoksuttamaan sitä muutaman kerran ja neuvomaan sua. Juoksutuspiiska käteen myös, ellei vielä ole.

  Re: Ongelmia juoksutuksessa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.3.23 00:16:55

ota lyhyelle narulle ja vetele piiskalla persuuksille jos hidastaa, kiroile perään. kyllä se oppii.

  Re: Ongelmia juoksutuksessa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.3.23 00:22:09

Opettele ohjasajamaan ammattilaisen kanssa niin ei tarvitse ympärällä juoksutella. Jos kaikki muu toimii, niin itse en tuhlasi aikaa tuon opetteluun, mutta enpä muutenkaan juoksuttamisella näe ideaa kuin nuorilla hevosilla.

  Re: Ongelmia juoksutuksessa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.3.23 00:27:53

Hevonen ei tajua, että sen pitäisi mennä eteenpäin, vaan ainoastaan väistää piiskaa. Anna piiskalla pientä merkkiä niin kauan kunnes hevonen lähtee eteenpäin.

  Re: Ongelmia juoksutuksessa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.3.23 09:58:46

Minulla tekee samaa, homma ei sitä kiinnosta. Tiettävästi osaa tai on osannut joskus juoksutuksen mutta onpahan nyt vaan oppinut tämän tempun. En ole hyvä juoksuttaja enkä ole nähnyt oikein tarpeelliseksi opetella joten annoin vaan olla... Hevonen on mulla ollut nuoresta saakka, itse "ratsuttanut" ja toimii ratsain. Kyse on siis omasta puutteellisesta taidosta ja motivaatiosta, kovapäinen hevonen, kai se nyt nopeastikin homma tajuaisi jos pari kertaa juoksutuspiiskasta sivauttaisi. Sanoisin että huviksensa tämä ainakin tuon tekee, kyselee että miksi hänen pitää juosta ympyrää. Tyhmäähän se onkin :D

  Re: Ongelmia juoksutuksessa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.3.23 10:03:15

Aa korjaus, minun hevoseni ei vedä mitään pukkisarjoja tai keuli, vaan juuri tuon kääntymisen ja kalppii siitä vaan seisoskelemaan luokse ja on kuin ei tietäisikään. Ja ompa jopa niinkin törkeä, että yrittää tulla pureskelemaan ja vetämään raippaa kädestä jos sellaisen on mukaan ottanut. Iteppä opettanut.

Veikkaan että tuo ympyrän juokseminen on hevosen mielestä aika lailla järjenköyhää hommaa. Ohjasajossakin toimii, mutta juoksutuksessa en kai vaan jaksa tarpeeksi painostaa.

  Re: Ongelmia juoksutuksessa

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.3.23 12:18:39

Hevosen tulisi tehdä, mitä ihminen pyytää. Vahva suositus, että joku osaava näyttä sinulle ja opettaa sinut itse juoksuttamaan hevosta. Tyhmää tai ei, itse tykkään monimuotoisesti ja eri tavoin tehdä hepan kanssa hommia. Voin juoksuttaa ihan riimusta, tai sitten perinteisesti suitsien ja sivuohjien kanssa, tai sitten kahdella ohjalla maasta työskennellen. Nämä ovat taitolajeja, eli niitä voi oppia jonkun kokeneen tai opettajan avustuksella. Kahden ohjan maastatyöskentelyssä taitavia ovat mm. Håkan Wahlman, Charlotta Turku ja Markku Nyman.

  Re: Ongelmia juoksutuksessa

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.3.23 12:26:25

"Ihan selvästi nyt vaan p*rseilee sun kanssas, hyvin osaa todistetusti juoksutuksen ja sun kanssa nyt oppinut siihen että saa noin tehdä koska lopetat heti jos ei suju. Eli nyt joku topakampi juoksuttamaan sitä muutaman kerran ja neuvomaan sua. Juoksutuspiiska käteen myös, ellei vielä ole."

Huoh. Se ei ole mitään "perseilyä", että hevonen ei ymmärrä, mitä juoksuttaja haluaa, koska juoksuttajan kehonkieli on jotenkin ristiriitaista. Jos kerran hevonen on edellisessä kodissa toiminut juoksutuksessa ja todistetusti osaa sen, vika on selvästikin juoksuttajassa, ei hevosessa. Yhtään herkempi hevonen hämmentyy todella helposti, jos ihmisen kehonkieli viestii jotain aivan muuta kuin mitä esim. äänellä pyydetään. Eli nyt joku osaava opettamaan aloittajaa, hevonen osaa jo. Ja tuollaiset ajatukset "perseilystä" on syytä unohtaa täysin, kun vika on kokonaan omassa toiminnassa.

  Re: Ongelmia juoksutuksessa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.3.23 13:50:29

Hevonen ei tasan tarkkaan kyllä ole mikään tyhmä robotti, muutaman kerran kun riekkuu tai lakkaa juoksemasta älytöntä ympyrää ja hanskat putoaa siihen paikkaan, niin 100-prosenttisella varmuudella normaali hevonen hoksaa yhtälön. Ja sen jälkeen se toistaa sen joka kerta, tai ainakin lähes joka kerta. Sitä sanotaan perseilyksi. Tietysti se on ihmisestä lähtöisin. Koulutettu ja osaava hevonen, jota on juoksutettu aiemmin runsaasti ei noin vaan, "hämmenny" liikkumiskyvyttömäksi siitä, että ihminen on metrin eri paikassa. Mutta huomaa kyllä ihan varmasti jos on mahdollista lopettaa sen ringin ramppaaminen.

  Re: Ongelmia juoksutuksessa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.3.23 14:11:57

Hevonen ei ehkä ajattele sitä "perseilynä" eli tyylillä "olenpa nyt mahdollisimman hankala". Mutta todellakin hevonen toimii tavalla joka sille on kannattava. Ja ihmiselle se käytös voi olla epätoivottua ja joku kokea sen "perseilynä". Mutta tässäkin tapauksessa hevonen on varmasti todennut, että ympyrän juokseminen on ikävää ja siitä pääsee menemällä pari kertaa ihmisen luokse. Tämä toki on epätoivottua käytöstä ja sen korjaaminen todennäköisesti kokeneelle juoksuttajalle äärimmäisen helppoa. Hevonen varmaan ekoja kertoja on tullut keskelle ymmärtämättömyyttään, mutta pari kertaa kun se siitä palkitaan (tahattomasti), se toteaa käytösmallin itseään hyödyttäväksi ja jatkaa toimintaa. Se voi jatkaa sitä myös silloin, kun se ymmärtää mitä siltä pyydetään, koska toiminta on ollut kannattavaa ja ympyrän juokseminen on tylsää. Ts. vahvistettuna käytös ei ole enää ymmärtämättömyyttä vaan oman edun tavoittelua. Ei varsinasesti perseilyä sillä tavalla, että hevonen suunnittelee olevansa vaikea, mutta se voi kyllä yrittää toimia ihmisen pyyntöjä vastaan.

Tosiaan onglema lienee aloittajan paikassa ja asennossa suhteessa hevoseen. Monet ajattelee, että juoksutus on helppoa: sen kun seisoo ja hevonen hölkkää ympyrällä. Mutta varsinkin enemmän kokeneiden juoksuttamat hevoset on tosi herkkiä juoksuttajan liikkumiselle ja ne voi olla mahdoton saada kokemattoman juoksemaan ilman opetusta. Eli suosittelisin aloittajalle jonkun kokeneen pyytämistä avuksi muutamaan kertaan. Ensin kokeneempi juoksuttaja voisi kertoa hevoselle, että juoksutus on edelleen ohjelmassa ja muistuttaa, ettei sieltä voi juoksuttajan syliin tulla, jos hevonen sitä kokeilee. Ja sen jälkeen aloittaja voisi opetuksessa opetella oman paikan ja asennon vaikutuksia hevoseen. Se on aina parempi kuin alkaa onglematapausta korjata nettiohjeilla. (ongelmatapaus tässä kohti on ehkä se juoksuttaja, ennen kuin joku vetää herneet nenään).

  Re: Ongelmia juoksutuksessa

Lähettäjä: Kk 
Päivämäärä:   30.3.23 14:46:08

Vaikka juoksutus tuntuisi tylsältä eikä sitä olisi tarpeen tehdä arjessa, jokaisen hevosia käsittelevän olisi kyllä hyvä oppia ohjaamaan hevosta etäämmältä ja ymmärtämään oman kehon suuntaus suhteessa hevoseen ja se miten hevosta ajetaan kauemmas ja pyydetään luokse. Juoksutus on tähän hyvä keino testata omaa osaamista.

Kehonkielen hallinnasta on paljon hyötyä hevosten kanssa toimimisessa ja se lisää myös turvallisuutta, jos pitää saada nopeasti karannut hevonen kiinni, ohjata toinen hevonen kauemmaksi muista, häätää portilla tungeksijat yms. Sellaisen jämäkän "hei minä olen tässä, mene pois" kehonkielen on tultava selkärangasta ilman mitään apuvälineitä tai juoksutuspiiskoja ja vastaavasti on pystyttävä viestimään kun haluaa hevosen luokse eikö ole uhkaava.

  Re: Ongelmia juoksutuksessa

Lähettäjä: Mm 
Päivämäärä:   30.3.23 17:21:32

Mä en ymmärrä että miten herran vuonna 2023 kehotetaan hevosta kohtelemaan väkivallalla niin henkisesti kuin fyysisesti ja oletetaan sen olevan täysin ok. Hevoset ei osaa perseillä, ne ei tunne käsitettä "vittuileminen". Jos hevonen ei tee, se ei koe että hän saisi siitä mitään hyötyä, tai ei ymmärrä ohjeita.

Mä siirtyisin ihan kysymään vinkkiä kouluttajalta. Kouluttaja osaisi vähän laajakatseisemmin miettiä ja nähdä teidän toiminnassa aiheuttaa ristiriitaa ja etsiä hevosystävälliset ratkaisut siihen. Oon itse vaan tyytyväinen, että uskalsin kysyä apua, enkä jäänyt painimaan yksin hevosen ja mun välisten haasteiden kanssa, koska mä itsekin opin niin paljon paremmin ymmärtämään hevosta ja sitä miten se toimii.

  Re: Ongelmia juoksutuksessa

Lähettäjä: VW 
Päivämäärä:   30.3.23 17:26:43

Onko sulla juoksuttaessa tuntuma? Voi olla niinkin pienestä kiinni, että naru roikkuu löysänä jolloin hevonen ei ymmärrä olevansa töissä.

”Jos naru on löysä hevonen on sama kuin se olisi irti.”

  Re: Ongelmia juoksutuksessa

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.3.23 18:20:22

Itse uskon, että tämä Herran vuonna 2023 - namuttajasakki tulee vielä lähivuosina yllättymään suuresti kunhan eläinten tutkimus etenee. Ei olekaan kyseessä vähän niinkuin 70-luvun malliin aivoton biologinen kone, jolla ei ole mitään omaa tahtoa, ei mitään kykyä ilmaista sitä, eikä mitään tarkoituksellista tavoittelua.

Ei tarvitse kuin seurailla vähän vaikka nuorten hevosten laumaa niin nähdään, että hevosella on kaikenlaisia taitoja. Ne osaavat leikkiä, ne osaavat kiusata, ja ne osaavat jopa tarkoituksellisesti härkkiä ja ärsyttää. Ne ovat älykkäitä. Ja jos älykkäällä ja oppivaisella hevosella on tylsää, eikä sitä nyt satu sun etenkään ilman namu pussia suorittamat hommat kiinnostavan, niin äkkiäkös se keksii millä touhu aina loppuu. Ei sen ymmärrys ehkä riitä siihen, että se suunnittelisi, että jos tekisin näin, tekisikö toi noin. Mutta kun se kerran ja kaksi onnistuu, jostain seuraa jotain, niin se oppii. Ja kyllä on ihan oikeutettua hevosenkin älykkäänä eläimenä joskus kysyä, onko pakko jos ei huvita. Joka asiaan ei aina ole syynä se kuuluisa kipu, vaikka se joskus on myös sitä.

  Re: Ongelmia juoksutuksessa

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   30.3.23 21:03:09

Ota ammattilaiselta tunti, jolloin opettaa juoksuttamista tai jos haluat fiksummin liikuttaa, ohjasajoa. Silloin tarvitset vähän enemmän varusteita, mutta ohjasajamalla voit opettaa hevoselle monia asioita.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.