Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten opettaa kevennys lapselle

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   28.3.23 19:30:06

Onko kellään vinkkejä miten lähteä työstämään kevennettyä ravia. Lapsella eka ratsastustunti takana, intoa täynnä :-) mutta harjoitusravi oli tuntunut mahassa vähän ikävältä. Opettaja vähän sellainen nuori tyttö ja mut keventää jo eli voisin vähän auttaa lastani alkuun.

  Re: Miten opettaa kevennys lapselle

Lähettäjä: Victorine 
Päivämäärä:   28.3.23 19:57:58

Me aina lasketaan ratsastajan kans ravin tahtia joko ylös-alas-ylös-alas tai yks-kaks, aika nopeesti lapset saa siitä kiinni, vaikka ei tokikaan kaikki heti ekalla kerralla. Mun kokemuksen mukaan ainakin kolmannella ratsastustunnilla on aika hyvä kevennys jo!

  Re: Miten opettaa kevennys lapselle

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.3.23 19:58:00

Ei sitä oikeen muuten opeteta kuin lasket itse tahtia ylös-alas-ylös-alas ja lapsi yrittää siihen päästä mukaan. Helpoin ensin taluttajan kansssa jotta lapsi voi pitää satulan etukaareen laitetusta turvakahvasta tai siten ihan satulasta kiinni jolloin saa tukea ja paremman tasapainon. Kevennyksen aloittaminen lapsilla ei vaadi oikeastaan kuin sen että aletaan vaan yrittämään, alkuun täytyy unohtaa suuremmat neuvot, kunnes on tahti hallussa jonka jälkeen voidaan vasta korjailla istuntaa pikkuhiljaa

  Re: Miten opettaa kevennys lapselle

Lähettäjä: Gh 
Päivämäärä:   28.3.23 20:42:32

Parhaiten oppii 20v. Kokemuksella,kun sanotaan vain ylös kevennys aiheessa. Ylös alas tulee varsinkin ponilla aika tiuhaan. Ja alkuvaiheessa voi neuvoa nousemaan ylös vaiheessa "seisomaan",sitten kun( ja yleensä aika nopeasti näin) lapsi osaa keventää,niin ei tarttekaan enää apuja.

  Re: Miten opettaa kevennys lapselle

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   29.3.23 08:56:04

Suurkiitos, tässähän tuli jo hyvät ohjeet, näillä mennään! Kiitos kaikki kommentoijat :-)

  Re: Miten opettaa kevennys lapselle

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.3.23 09:15:50

Opeta ensin nousemaan jalustimeille kun poni on pysähdyksissä. Lasket ravin tahtia ja lapsi keventää paikallaan. Sitten käynnissä nousemaan jalustimille, rytmillä ei aluksi ole mitään väliä. Sitten vasta ravissa.

Ei lapsi kykene ravissa alkaa asiaa opettelmaan.

  Re: Miten opettaa kevennys lapselle

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.3.23 09:41:45

Lapset oppii nopeasti! Oman lapsen alkeistuntia olen seurannut ja ihan muutamassa tunnissa kaikki keventää jo aika hyvin!

  Re: Miten opettaa kevennys lapselle

Lähettäjä: orvokki 
Päivämäärä:   29.3.23 10:47:42

"Opettaja vähän sellainen nuori tyttö ja mut keventää jo eli voisin vähän auttaa lastani alkuun."

mitä tämä tarkoittaa? Opettaja keventää jo, vaikka on nuori tyttö?

  Re: Miten opettaa kevennys lapselle

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   29.3.23 10:58:03

orvokki, nauratti ja tuo ;) mut ymmärsin mitä ajettiin takaa.

Onko tää "nuori tyttö" kuitenkin opettaja joka on opettanut ne muutkin keventämään? Eiköhän hän sunkin tyttös opeta, älä nyt vaan mee sinne tunnille aidan viereen huutelemaan ja neuvomaan kun ei selkeestikään sulla oo se opetus ihan hanskassa ;)

  Re: Miten opettaa kevennys lapselle

LähettäjäDora 
Päivämäärä:   29.3.23 12:45:03

Olen ope ja opetan aina kevennyksen niin, että mennään ensin kevyeen istuntaan ja sieltä tullaan alas. Käsiä ei saa käyttää oikeastaan yhtään. Ensin käynnissä, sitten ravissa.
Näille, jotka on opetettu keventämään pitäen käsillä kiinni jostain, esim harjasta tai satulan etukaaresta, jää virheellinen tapa vetää itsensä käsillä irti satulasta. Nämä sitten tukeutuvat ohjiin myöhemminkin, se on hevoselle kurjaa.

  Re: Miten opettaa kevennys lapselle

Lähettäjä: ope 
Päivämäärä:   29.3.23 13:55:53

Dora, hyvä pointti ja tota käsillä ylösvetämistä näkee paljon, oisko syynä tämän päivän lihasheikkoudetkin, lapset ei hallitse ja jaksa kantaa kroppaansa tasapainossa.

Ja kyllä niillä "tyttösillä" usein joku ajatus ja syy siinä opettamisessa on, useamman lapsen opetusta tehneenä ja hevosetkin vielä tuntevana, ei tarvi vanhempien alkaa opettamaan ;)

  Re: Miten opettaa kevennys lapselle

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   29.3.23 14:13:26

Käynnissä hyvä aloittaa talitajan kanssa niin on mukavampaa ponille ja ratsastajalle.

  Re: Miten opettaa kevennys lapselle

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   29.3.23 14:37:38

Oota että ope opettaa ettet tuu opettaneeksi eri lailla ja haittaa harjoittelua.

  Re: Miten opettaa kevennys lapselle

Lähettäjä: Opettaja 
Päivämäärä:   29.3.23 15:10:05

Meillä lähes kaikki oppivat heti keventämään jos siihen pystyvät.

Tässä pari ripsiä.

-Ensin opeta kevyt istunta
-Sitten käynnissä sanoo lapselle että nousee tahdissa ylös kun ope sanoo -ylös-ylös-yläs- ja automaattisesti välissä alas. Saman voi tehdä sitten ravissa
- Tai toinen että käynnissä tarkkailee ulko etujalkaa ja samalla nousee ylös kun se menee eteen. Sitten ravissa
- Tosi monet oppii kun näkevät miten toinen ratsastaja keventää. Ottaa vaikka paikalleen opetettavan ja käskee seurata miten jo kevennyksen osaava keventää ja vaikka paikallaan yrittää matkia ylös alas liikettä

  Re: Miten opettaa kevennys lapselle

Lähettäjä: vanha 
Päivämäärä:   29.3.23 18:15:18

Opettajan olisi tärkeintä neuvoa heti alussa, mikä on pohkeen paikka ratsastaessa ja kuinka kevennys tulisi tehdä jalkojen päällä tasapainossa. Jos sitä alaosastoa ja tietysti myös selän suoruutta ei korjata, niin hyvin vaikea on löytää tasapainoa ja rytmiä. Se on vähän kun korjaisi auton tuulilasia, vaikka moottori on rikki:)

  Re: Miten opettaa kevennys lapselle

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   29.3.23 21:08:37

Joo tilanne siis se että asutaan ulkomailla eli kielimuuria on. Lapseni sai paikan kesken kautta. Mä toimin taluttajana.
Ekalla tunnilla tämä nuori opettaja ei sanonut meille mitään :-), ei varmaan pahuuttaan - luulen että hän jännittää meitä ulkkareita. Muut lapset siis jo keventävät. Mulla hyvin aikaa neuvoa lastani tunnin aikana, possujunassa kun kulkevat. Voidaan hyvin pitää taukoja harjoitusravista, tulla keskelle ja levätä hieman paikoillaan tai käynnissä ja tuolloin hyvä hetkk kokeilla eri asioita. Näin ne muutkin tuntuivat tekevän koska ravipätkät oli aika pitkiä.

  Re: Miten opettaa kevennys lapselle

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   29.3.23 21:20:07

Mutta hyvä kommentti tuokin että jos ne muut on oppineet, niin täytyyhän mun luottaa opeen eikä sählätä omiani. Tuli vaan vähän sellainen olo että hän ei ehdi/halua/uskalla keskittyä meihin. Voisin jossain sopivassa välissä kysyä häneltä apua ens kerralla, varmaan neuvoo mielellään.

  Re: Miten opettaa kevennys lapselle

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   29.3.23 21:24:52

Minä en päässyt pienenä alkeistunnille, oli liian kallista. Isä teki sahapukista puuhevosen, kaunis harja ja häntäkin sillä oli. Sillä opettelin sitten keventämään.Ja juurikin niin että en pitänyt käsillä kiinni, jaloille oli tuet. Olipas muuten helppo sitten keventää sit oikealla ponilla, kun sit vihdoin pääsin ratsastuskouluun… isä kai heltyi ja jätti tupakka-askin ostamatta, kun olin niin innostunut! Ja innostunut edelleenkin 50 vuoden jälkeen…

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.