Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko pitkäjalkainen hevonen parempi?

Lähettäjä: Iso 
Päivämäärä:   28.3.23 15:44:01

Haluan ostaa kouluratsastukseen sopivan hevosen. Itse olen pitkä 165 cm ja normaalivartaloinen.

Tärkeintä olisi saada kestävä hevonen. Minulle on valmentaja suositellut yhtä hevosta, mutta sillä ei ole kovin pitkät jalat.
Yksi löytämäni hevonen on iso ja pitkäjalkainen. Valmentaja sanoo, että sen rakenne ei ole kestävä vaativalle tasolle.

Kuitenkin olen kuullut ihailtavan pitkiä jalkoja?

  Re: Onko pitkäjalkainen hevonen parempi?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.23 15:50:12

Lyhyet ja paksut jalat on kestävimmät. Niissä sitten kouluratsastukseen vähän muita ongelmia, mutta kestävyydeltä mitä enemmän hevonen näyttää ponin ja mäyräkoiran risteytykseltä, niin sen kestävämmät jalat.

  Re: Onko pitkäjalkainen hevonen parempi?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   28.3.23 17:34:37

Paras hevonen on kompakti. Pitkät ja lasijalat hajoaa äkkiä, ei kestä ligimentit jatkuvaa venymistä kun ovat jo venyneet äärirajoille.

Panosta hevoseen jolla on hyvä suhde kaulan ja rungon välillä, vähän lyhyemmät jalat. Pitkä rintaranka ja lyhyt lanneranka.

  Re: Onko pitkäjalkainen hevonen parempi?

Lähettäjä: Turre 
Päivämäärä:   28.3.23 17:35:38

Pitkäkoipinen hämähäkki ei ole kestävä. Jos jalat ovat vielä ohuet ja liikeradat suuret, kaivat verta nenästäsi.
Se, että rimppakinttuiset ruipelot ovat muodikkaita ei tee niistä järkeviä ostoksia.

  Re: Onko pitkäjalkainen hevonen parempi?

Lähettäjä: Iso 
Päivämäärä:   28.3.23 17:39:20

Sopusuhtainen hevonen on ehdottomasti etsinnässä. Toi pitkäjalkainen liikkuu hienosti ja olisi aika edullinen. Mutta kuulin juuri, että se on ontunut monta kertaa epämääräisesti, joten se jää senkin takia pois laskuista. Omistaja ei osannut sanoa miksi välillä ontuu. Toisessa jalassa oli mystistä turvotusta joka tullut talvella. Eikä ole hävinnyt piikityksellä.

  Re: Onko pitkäjalkainen hevonen parempi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.3.23 19:22:19

iIso, no oho. Jos tämä ei ole palturia, niin onpa rehellinen myyjä. Ei meinaan ole kovin mairitteleva myyntipuhe. Anyway, itse olen juuri ostanut sellaisen pitkäjalkaisen siron rimppakintun. Jos vertaa tuohon mäyräkoiran ja ponin risteytykseen (hahhaa, kiitos nauruista, tällainenkin minulla on ollut ja oli kestävä, hyvä hepo) niin tämä on vinttikoiran ja täysverisen combi. Estehepaksi ostettu, odotukset ovat suuret :) Aika näyttää, mikä on kestävyys. Itse kuitenkin ajattelisin, että jalkojen pituus ei minulla ole se valintakriteeri. Ja olkoon jalat pitkät tai lyhyet, kannattaa teettää terveystarkastus jos siis tervettä hakee. Onnea etsintään! (paras olisi, jos sekä sinä että valkku päätyisitte samaan hevoseen)

  Re: Onko pitkäjalkainen hevonen parempi?

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   28.3.23 20:54:23

Mäyräkoira ei ole hyvä malli hevoselle. Ei sellainen ole kestävä.

  Re: Onko pitkäjalkainen hevonen parempi?

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   28.3.23 21:14:56

Onhan se näyttävää kun pitkät jalat heiluu lisätyssä.

Yleisesti on tiedossa nykyään, että jalostuksen tuomat modernit hevoset eivät oikein kestä käyttöä.
Mutta ovat upeita.

Mahdollisimman sopusuhtainen hevonen on kestävin, vaikka ei nuorena olisikaan lsikkdta näyttävin. Mieti myös mihin käyttöön etsit hevosta.

  Re: Onko pitkäjalkainen hevonen parempi?

Lähettäjä: VW 
Päivämäärä:   29.3.23 09:00:33

No ei se ole ollenkaan suoraviivaista, kyllä se hämähäkkikin voi olla kestävä. Itsellä on sellainen 22-vuotias (eli ei mitään ”nykyjalostusta”), tosin estehevonen eikä mikään liitokavio. Enemmän on merkitystä miten se hevonen niitä jalkojaan käyttää ja myös temperamentilla. Reaktiivinen sinkoilija herkemmin rikkoo itsensä niin treenissä kuin tarhassa, ja isosti liikkuviin jalkoihin kohdistuu enemmän voimia. Säästeliäämmin itseään käyttävä kestää, vaikkei niin näyttävä olekaan ja tämähän se paradoksi on ;)

  Re: Onko pitkäjalkainen hevonen parempi?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.3.23 09:02:54

Käy ainakin kokeilemassa sitä valmentajasi suosittelemaa sillä tuskin on turhaan sitä sinulle suositellut ja uskoo sen olevan sinulle riittävä.

  Re: Onko pitkäjalkainen hevonen parempi?

Lähettäjä: ### 
Päivämäärä:   29.3.23 11:37:16

Meidän tallilta meni vasta monttuun semmonen nuorehko pitkäkoipi. Siis todellakin pitkäjalkainen hevonen, jopa näyttävän ja hassun rajamailla, mutta jatkuvaa mystistä jalkaongelmaa ja lopulta sitten hajosikin kokonaan.

  Re: Onko pitkäjalkainen hevonen parempi?

Lähettäjä: jalat 
Päivämäärä:   29.3.23 12:00:47

"Mäyräkoira ei ole hyvä malli hevoselle. Ei sellainen ole kestävä."

Jalat varmaan kestää, sillä selkä hajoaa monttukuntoon ennen jalkoja. Usein tällainen on vielä lihava, joten kauaa ei sitä hajoamista tarvitse odotella.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.