Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Talutus maastoon

Lähettäjä: ¥ 
Päivämäärä:   27.3.23 22:51:58

Onko ketään joka taluttaa hevosen maastoon ja hyppää selkään vasta metsässä/pellolla.
Multa meinaa maastoilut jäädä kun jännitän maastoon menon ensimmäistä osuutta jossa liikennettä ja kaikkea hässäkkää.
Nyt mietin että ehkä voisin taluttaa ekan (ja vikan) kilometrin ja hypätä selkään/alas kun päästään rauhallisempaan ympäristöön. Olenko nössö?

  Re: Talutus maastoon

Lähettäjä: Diva 
Päivämäärä:   27.3.23 23:00:21

Todella hyvä ratkaisu. Tiedän monia eri tasoisia ja myös ihan oikeasti kokeneita jotka tekevät itsestään tai hevosesta riippuen näin, ja omasta mielestäni ihan tosi ok. Talutan itse tosi usein loppukäynnit, ja välillä nousen maastoilua opettelevan kyytiin vasta pienen alkutaluttelun jälkeen.

  Re: Talutus maastoon

Lähettäjä: ; 
Päivämäärä:   27.3.23 23:01:19

Toihan on ihan loistoidea. Ei kun testaamaan! Tsemppiä, kukaan ei ajattele sun olevan nössö tai jos ajattelee, itse on ääliö :—)

  Re: Talutus maastoon

Lähettäjä: Ilona 
Päivämäärä:   27.3.23 23:07:59

On tosi hyvä idea, etenkin jos itse jännittäjätyyppiä tai hevonen kokematon maastoilija/liikenteessä.

  Re: Talutus maastoon

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   28.3.23 06:29:35

Mitä väliä. jos joku ajattelee sinua nössöksi?
Kyse on sun ja sun hevosen turvallisuudesta.

  Re: Talutus maastoon

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   28.3.23 06:59:31

Itse tein monta vuotta näin hevosen kanssa joka ei ollut liikkunut autojen seassa. Maastakäsin kun sai hyviä auton ohituksia niin sekä hevoselle että ratsastajalle tuli varmempi fiilis eikä mitään katastrofia päässyt syntymään.

  Re: Talutus maastoon

Lähettäjä: Kepa 
Päivämäärä:   28.3.23 07:34:42

Et todellakaan ole nössö, olet fiksu. Tee ehdottomasti noin ja siinähän saa hyvän alku- ja loppuverytelyn itsekin :)

  Re: Talutus maastoon

Lähettäjä: (: 
Päivämäärä:   28.3.23 07:45:31

Lähettäjä: x
Päivämäärä: 28.3.23 06:29:35

Mitä väliä. jos joku ajattelee sinua nössöksi?

Juuri näin!! Todellakin voit tehdä noin. Elämä on kivempaa, kun ei tarvitse jatkuvasti miettiä pienissäkin asioissa mitä muut ajattelee :)

  Re: Talutus maastoon

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   28.3.23 18:43:30

Taluttelen hevosta paljonkin maastossa vaikka ei ole edes mikään tarve, kunhan tykkään kävellä alku/loppukäyntejä ja muutenkin. Eli talutan silloin kun haluan kävellä ja ratsastan silloin kun haluan ratsastaa. So what? Sitä varten mulla on oma hevonen, että sen kanssa voi tehdä mikä hyvältä tuntuu ja mikä on milloinkin fiilis. Ei kiinnosta tuon taivaallista mitä joku on asiasta mieltä, keskityn vaan omaan tonttiini ja suosittelen samaa muillekin.

Voi muuten olla, että kun taluttelet ja totut asiaan itse, huomaatkin jollain kohtaa että tekee mieli kokeilla ratsastaa ja lopulta uskallat ratsainkin. Mutta ei siinä taluttelussakaan mitään vikaa ole, tee mikä toimii teillä ratsukkona.

  Re: Talutus maastoon

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.23 20:26:05

Talutan monesti hevosta lopussa, palkinto hyvästä maastosta. Välillä maastossa joitakin pätkiä jos lonkat alkaa särkemään. Alku käynnit maastakäsin ei nekään olisi huonot, taluta ihmeessä.

  Re: Talutus maastoon

Lähettäjä: .., 
Päivämäärä:   28.3.23 20:29:48

Oma hevonen pysyy varmemmin käsissä maasta, joten hyppään herkästi minkä tahansa jännittävän asian kohdalla selästä pois. Saanee jotenkin paremmin turvaa, kun olen menossa ensin surman suuhun. Ei ilmeisesti ennen ole liikkunut isomman tien laidassa, jota alkumatka usein kuljetaan, niin turvallisinta vielä taluttaa. En pidä nössöilynä, vaan turvallisena ja hevoselle selkeästi miellyttävämpänä tapana totutella uusiin juttuihin. Jonkun muun mielipide ei kyllä ole arvokkaampi kuin hyvät kokemukset ja oma hyvä fiilis.

  Re: Talutus maastoon

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   28.3.23 20:39:02

Hyvä idea. Mulla oli aikaisemmin hevonen jolla oli vaikeuksia lähteä maastoon/oli siellä epävarma. Yksi harjoitus oli alkuun juuri tuo, että kiipesin vasta jonkun matkan päästä selkään. Turvallisuus on tärkeää ja jos alkumatkasta on hälinää niin itsekin tekisin noin.

  Re: Talutus maastoon

Lähettäjä: Talliloimi 
Päivämäärä:   28.3.23 21:20:12

Erittäin järkevää. On taitoa välttää ongelmia. Hevonen pääsee lisäksi maastoon ja saa alkukäynnit ilman ratsastajaa.

  Re: Talutus maastoon

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.3.23 22:32:30

Taluttaisin vaan hevoseni on erittäin paljon haastavampi taluttaa kuin ratsastaa jännittävissä tilanteissa. Tee vaan noin jos se teille on helpompaa. Ei kai sitä kukaan kiellä. Kyllä hevosten kanssa saa ihan vapaasti mennä sieltä mistä aita on matalin, jos se lisää turvallisuutta tai sen tunnetta. Pääasia ettei jää tekemättä.

  Re: Talutus maastoon

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.3.23 01:48:58

Näin tehtiin nuorilla aina ekoja kertoja kun lähdettiin maastoon. Vaikka on se vanhempi turvahevonen mukana niin saatiin pohjalle turvallisia ja positiivisia autojen ohituksia mm. Sillä meiltä ei myöskään pääse maastoon ilman että hetken joutuu asfaltti tien vierustaa ratsastaa jossa 60 rajoitus.

  Re: Talutus maastoon

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   29.3.23 01:55:55

Voit taluttaa ensin vaikka koko maastolenkkiä ja opettaa hevoselle sen maasta. Silloin sinä olet hevoselle turvana. Ratsastaen olet selässä ja hevonen kokee olevansa yksin. Taluttamalla on hyvä opettaa hevoselle uusia paikkoja.

Tietenkin voit myös osan lenkistä ratsastaa.

  Re: Talutus maastoon

Lähettäjä: Hei 
Päivämäärä:   29.3.23 21:37:37

Anna mennä kuulostaa fiksulle! Näin niitä asioita pohditaan ja ratkotaan käytännössä juurikin

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.