Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.3.23 14:14:34

Mielenkiinnosta kyselen, onko muilla hevosyrittäjillä työnäkymät hyvät, vai onko hiljentynyt? Ihan saa vastailla niin talliyrittäjät kuin muutkin hevosalan palvelun tarjoajat.
Itse olen huomannut nyt kevättalvella , että töitä on aiempaa vähemmän, ja maksuajat pitempiä

Tuleva hieman huolettaa. Kesä ei niinkään, mutta tuleva syksy; kuinka paljon ihmisillä on varaa harrastaa syksyllä?

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: Jaa-a 
Päivämäärä:   26.3.23 15:17:33

Hesarissa oli tänään pari kirjoitusta keskiluokan ja ylemmän keskiluokan ongelmista, kun korot nousevat ja isoon lainan kulut kasvavat satasilla, jopa tuhannella eurolla kuukaudessa. Nämä perheet joutuvat nyt nipistämään kaikesta.

Kommenttiosioissa oikein irvailtiin, että voi voi nyt joutuvat vähentämään ulkomaanmatkoja, laittamaan lämmitetyn ulkoporeammeen pois ja vähentämään kalliita harrastuksia. Vahingonilo oikein haisi noissa kommenteissa.

Ihmiset eivät vain tahdo ymmärtää sitä, että keskiluokka on se kuluttava ja yhteiskuntaa pyörittävä osa. He ostavat palveluita yrittäjiltä, käyvät ulkona syömässä ja vievät lapsia ratsastustunneille. Kun he lopettavat näitä asioita tekemästä, niin aika monen yrittäjän leipä kapenee, kun asiakkaita ei ole.

Vielä mennään vanhoilla koroilla mutta syksyyn mennessä nousseet korot koskevat lähes kaikkia. Ensi talvi jännittää, että mitähän siitä tulee.

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.3.23 17:59:38

Se on just näin , niinkuin jaa-a sanoi!
Itsellä suurin osa asiakkaista on keskituloisia tai vielä sitäkin enemmän tienaavia ( joko asiakas itse tai puoliso tai vanhempi), ja he kyllä ostovoimallaan ovat ruokkineet varmasti monta yrittäjää, minut mukaan lukien, ja tuottavat valtiolle euroja maksamalla veroja eniten ja ostamalla palveluita.
On minulla myös pienituloisia asiakkaita, en sitä sano. Mutta nyt tämän talouskriisin " ulkopuolella" ovat ehkä vain he, joilla sitä rahaa on niin paljon- vaikka perittyä- että palveluiden hinnoilla/ työssä käynnillä ei ole mitään merkitystä. Heitä on todella vähän. Kyllä tämän harrastuksen hintojen nousu on jokapäiväinen puheen aihe asiakkaiden kanssa kohdatessa.
Olen itse about keskituloinen yrittäjä, mutta en kauaa, jos taloustilanne on tällainen. Ihmisten ostovoima näkyy suoraan yrittäjän tilipussissa.
Oman yritykseni olen pistänyt kulukuurille, ja ostan vain ihan tarpeellisen. Vielä olen saanut palkkaa nostettua, mutta en samalla tavalla kuin esim loppuvuodesta.
Lisäksi toivon, että asiakkaiden maksuvaikeudet eivät lisäänny kohtuuttomasti.

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   26.3.23 21:58:17

Ei kai voi olla vaikuttamatta. Itsekin olen huomattavasti vähentänyt kulutusta, vaikka omasaäsa taloudessa kaikki ennallaan. Eläinlääkäripalveluita käytän korkeammalla kynnyksellä, pidennän kengitysväliä, samoin hampaiden raspausväliä, rokotan vaan kerran vuodessa, en osta uusia varusteita ellei ole ihan pakko, korjautan sen sijaan, että ostaisin uutta ja jos ostan, tsekkaan ensin kirpparit, olen siirtynyt halvempiin rehuihin, en käy kursseilla, annan heinää tarkemmin, ettei hukkaannu, pidän pitempään ulkona, jotta kuiviketta säästyy. Yms.

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: Presidentti 
Päivämäärä:   26.3.23 22:14:31

Pitkään mennyt jo huonosti ja voi olla, että hevosalan yrittäjyys loppuu viimeistään syksyllä. Siksi syksyllä, että silloin hyvä laittaa laitumen perästä omat teuraaksi. Kulut ovat niin isot kaikessa ettei ole järkeä jatkaa

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: Köh 
Päivämäärä:   27.3.23 07:03:50

Jaa-a, en tiedä kieltääkö kukaan keskiluokan merkitystä kulutukseen. Kyseissä jutussa itseäni jäi mietityttämään, että miksi laitetaan niin valtavia summia "seiniin". On valintakysymys asua isossa ja uudessa omakotitalossa. Helsingissä! On selvää, että muusta pitää sitten tinkiä, kun kulut nousee. Talosta ei noin vaan pääse eroon. Monella ihmisellä on taloustaidot hakusessa. Jos haluaa elää laajemmin leveästi (reissut, shoppailu yms), pitää alunpitäenkin tinkiä tasaisesti isommista kk-menoista (asunto, auto, hevosihmisillä tallipaikka). Myös hyvätuloisen. Muutin itse Helsingistä kehyskuntaan. Työkaverit kysyi, että omakotitalonko ostit. Kertoo paljon siitä ajatusmaailmasta, missä hyvätuloisen pitäisi joka siirrolla asuntokaupassa ostaa vaan isompaa ja kalliimpaa.

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: Heli 
Päivämäärä:   27.3.23 08:40:24

Meillä on hiljentynyt ihan ratkaisevasti toiminta, asiakkaita on paljon vähemmän kuin esimerkiksi vuosi sitten tähän aikaan. Heijastuu kaikkeen eli esimerkiksi kalustoa ei voi nyt uusia ollenkaan, vaikka alkaisi olla aika vaihtaa muutama vanhempi ratsu nuorempaan.

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: kop 
Päivämäärä:   27.3.23 09:06:50

Itse olen huomannut meidän seudulla, että nyt etsitään vuokrahevosia enemmän kuin aiemmin, eli kun hevosen vuokraaminen on esim kerta viikkoon halvempaa kuin ratsastustunnilla käyminen, niin säästetään siinä ja siten harrastus voi jatkua.

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: Pieni tuntitalli 
Päivämäärä:   27.3.23 14:10:35

Kaikki kulut nousseet ja asiakkaita ei tunnu tulevan samaan tahtiin kuin ennen ja muutama lopetellut. täytyisi nostaa hintoja mutta pelkään että sitten asiakkaita on liian vähän ja etenkin pelottaa että pitkäaikaiset mukavat asiakkaat lopettaakin.. alkuvuodesta vähän ennakoin ja myin yhden pois. Nyt vähän vajaakäytöllä ois jokunen muukin mutta en uskalla myydä kun kesäleirit kuitenkin edessä ja silloin tulisi muille liian raskasta. Onneksi ovat leirien kasaan tulot tiedossa niin vielä jotenkin pärjää. hevoskauppa ei käy kovin, muutama kasvatti ja tuntuu että jäävät käsiin, ei varmaan uusia aluille. Pakko ollut vähäsen pidentää kengitysvälejä ja kuivittaa pikkusen vähemmän ym, kuitenkin koittaen hoitaa hepat hyvin. Lämmintä vettä viedään entiseen tapaan välillä pakkasella kyllä. Ja tietty itse kaikki mahdolliset omat kulut jätetty pois (ei lomailla, ei ostella uusia vaatteita eikä muutakaan, ruokakaupassa kerran viikossa käynti ja edulliset valinnat ja itse tehdään mahdollisimman paljon, kyläilyt on jääneet ettei menis niin paljoa dieseliä, lämmitykset on hoidettu itse tehdyillä puilla jne). velkaa on ja tämä on elämäntapa, ei mielessä lopettaa vaikka supistaa toimintaa kylläkin. Meillä pari vanhempaa hevosta niin ajattelin että kun niistä aika jättää ei uutta haeta tilalle.

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.23 14:23:26

Ihan varmsti vaikuttaa omatkin kulut on nousseet sen 300 €/kk ihan peruselämisen osalta. Olen tyytyväinen että en hankkinut toista hevosta vaikka rahaa siihenkin olisi ollut. Eihän tässä tiedä vielä kuinka paljon hinnat tulee nousemaan kun ei talouden apupakettejakaan voi loputtomiin harrastaa.

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.23 14:28:49

Mitä itse olen seurannut kun mulla on hevonen ratsastuskoulussa ja tuntilistat näkyvillä niin kyllä ratsastajista varmasti 20% on lopettanut. Ja jokunen kenet on nähnyt tallilla 2 kertaa viikossa, ovat vähentäneet yhteen kertaan. Itsekin olen vähentänyt valmennuksia ja tunteja noin kolmanneksen. Ei vaan enää riitä rahat :(

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   27.3.23 14:36:56

Dieselin kulut nousseet 80e/kk
Sähkö 150e/kk
Tallipaikka vuodennsisällä 75e/kk
Ruokaan menee ehkä satanen enemmän kuussa

Korot nousee toukokuussa ja se tuo lisäkuluja ehkä 400e. Jopa enemmän. Joo, meillä on pk-seudulla uudehko talo. Ei mitään luksusta, ihan tavallinen puutalo.

Niin vaikka ollaan hyvätuloisia, niin sellainen 700e lisämenoja kuukaudessa ilman palkannousua on aika iso juttu meille. Nyt on harkinnassa joko hevosen myyminen tai siirtäminen kauemmas halvempaan paikkaan, mikä tosin lisää bensakuluja ennestään eikä aikaakaan ole sen enempää kuin aikaisemmin pidempään matkaan... Eli jos korot kopsahtavat pahasti, niin kyllä se taitaa olla hevosharrastus, mikä jää tauolle.

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.23 14:44:26

Kyllä toi teidän nousu on 800 euroa.

Meillä on alkanut myös tuntia että ei kertakaikkiaan enää riitä rahat ruokaan ja laskuihin. Ei vaikka miten pelaa pörssisähköllä, lämmittää puulla jne kun se ei ole pelkästään sähkö mikä nousee, vaan ihan kaikki... Hirvittää jos joutuu hevosen myymään rahan takia :( tallivuokra meillä on noussut aika maltillisesti mutta noussut kuitenkin.

Ennen keskituloinen pystyi aika hyvin pitämään hevosta siis ainakin jos ei asu yksin. Nyt ei enää.

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.23 14:55:25

Olen jo harkinnut hevosen siirtämistä pois maneesitallista. Nyt maksan 900 € /kk hevosen osittaisesta hoitamisesta.

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   27.3.23 15:05:14

"Ihmiset eivät vain tahdo ymmärtää sitä, että keskiluokka on se kuluttava ja yhteiskuntaa pyörittävä osa. He ostavat palveluita yrittäjiltä, käyvät ulkona syömässä ja vievät lapsia ratsastustunneille. Kun he lopettavat näitä asioita tekemästä, niin aika monen yrittäjän leipä kapenee, kun asiakkaita ei ole."

Tämä nimenonmaan. Vahingoniloisena ilkutaan, että hah hah haa, onpas nyt keskiluokalla raskasta, kun ei ole varaa enää kuluttaa entiseen malliin, kun ei ymmärretä sitä, että se on nimenomaan se veroja maksava ja hyödykkeisiin ja palveluihin kuluttava keskiluokka, joka tämän maan taloutta pitää edes jollakin tavalla pystyssä. Kun keskiluokka ei pysty enää kuluttamaan entiseen malliin, moni yritys menee nurin ja työpaikat vähenevät entisestään. Nimenomaan keskiluokan köyhtyminen korkojen nousun ja muun hintojen nousun takia vaikuttaa kansantalouteen enemmän kuin mikään muu, koska sillä on paljon enemmän seurauksia kuin esim. jo valmiiksi pienituloisten köyhtymisellä entisestään.

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.23 15:15:02

Onneksi palkat nousee melko paljon nyt lähes kaikilla aloilla. Se hiukan hillitsee tätä kurimusta. Vahinko vaan että se on tosiaankin vain hiukan. Monella on se tilanne että sitten verot nousee samaa kyytiä ja leikkaa käteen jäävän nousevan tulon käytännössä lähes nollaan. Musta on alkanut tuntua että Suomi on oikeasti aika paska paikka asua.

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.23 15:19:30

Ja tosiaan keskiluokan kyniminen vaikuttaa todella paljon kaikkiin. Vähenee paitsi yrittäjien, myös pienituloisten palkansaajien työt. Parturit, kampaajat, hierojat, vaateliikkeet, ratsastuksen ja muihin harrastuksiin liittyvät, ravintolat...

Ennemmin ihmisiä pitäisi aktiivisesti nostaa keskiluokkaan, eikä nylkeä keskiluokkaa köyhiksi. Kun sosiaalituet kasvavat nopeammin kuin palkat, ei hyvä heilu.

Harrastukset ja matkat sekä ulkona syöminen, kauneudenhoito yms on ne mistä leikataan. Talleilla on edessä kovat ajat ja moni on ne jo kohdannutkin :(

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   27.3.23 15:30:45

Jotkut maksavat laskut pitkällä viiveellä. En ole alueen läheskään kallein palveluntarjoaja, joten usollinen asiakaskunta on.
Epäilen kuitenkin että osa tulee luopumaan hevosestaan tai vanhojen tilalle ei oteta uusia, joten omakin leipä kapenee. Ymmärrän hyvin ihmisten tilannetta, mutta vain jos viitsitään olla rehellisiä. Minä kun elätän perheeni tällä työllä ja laskut on minullakin. ( ei en asu ylihintaisessa talossa, harrasta mitään kallista, autokin on 15v vanha)
Olen kyllä harkinnut että kengittelisin tulevaisuudessa vaan harrastuksen vuoksi ja tekisin vaikka päivätyötä. Tässä on muutamat jo lopetelleet nämä hommat, toki tämä taloustilanne varmaan vaan vauhdittanut vääjäämätöntä .

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.23 15:49:18

Näkyykö jo kengitetään työssä että on laitettu hevosia pois ja harvennettu kengitys väliä vai onko vasta tulossa?

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   27.3.23 15:58:38

"Monella on se tilanne että sitten verot nousee samaa kyytiä ja leikkaa käteen jäävän nousevan tulon käytännössä lähes nollaan. Musta on alkanut tuntua että Suomi on oikeasti aika paska paikka asua."

Se on nimenomaan keskiluokka, jota verotuskin kaikkein eniten kurittaa. Tulot ovat sen verran hyvät, että veroprosentti on iso, mutta eivät kuitenkaan niin suuret, että verojen jälkeenkin olisi millä mällätä ihan mielin määrin. Jokin pieni palkan nousu ei tunnu missään, koska verottaja vie sen korotuksen lähes kokonaan. Kyllä todella alkaa hevosalalla ja monella muullakin alalla hymy hyytyä, kun keskiluokan maksukyky heikkenee korkojen nousun, yleisen hintatasson nousun ja poskettoman tuloverotuksen takia ja kuluttaminen vähenee tai loppuu kokonaan.

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.23 16:02:30

No paskaahan täällä on ollut jo pitkään ja tulee myös riittämään. Joku maksaa muutaman tuhatlappusen ja joku sen 25 000 € valtiolle. Parasta olis varmaan lojua sohvalla ja vetää viinaa, sitä ymmärtää kaikki.

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: Toinen pikkutalli 
Päivämäärä:   27.3.23 16:08:08

Meillä asiakasmäärät laskeneet viime vuodesta lähes 30% tuntihintoja pitäisi nostaa mutta kuten toinenkin yrittäjä kertoi ei uskalla ettei loputkin asiakkaat joudu lopettamaan. Yrittäjän on nyt vaan pakko sinnitellä, lämmitys puilla, ruoka menojen tarkkailua, kampaajalla käynnit lopetin jo syksyllä ym. Palkkaa ei talvelta ole tullut, kesä toivottavasti korjaa asiaa. Ensi syksynä lopetetaan tallin pito jos tilanne näyttää samalta/huonommalta.

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.23 16:30:12

Surkea kuulla että talleja aiotaan jo laittaa kiinni. Mutta niinhän se tulee menemään jos tämä ei muutu. Surkea politiikka, ja tällä nyt en tarkoita vain suomalaista päätöksentekoa (mutta sitäkin) ajaa nurin koko Euroopan. Markkinavoimille on annettu lupa riistää kansalaisia ihan miten paljon vaan, ja keskuspankit ruokkii kurjuutta kiristämällä velallisia. Yhtään mitään muuta ei olisi tarvittu, kuin eurooppalainen hintakatto energialle, siinä se. Nyt varmaan voi viimeinen kohta sammuttaa valot.

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: Pitkäaikainen 
Päivämäärä:   27.3.23 17:10:47

Itse ratsastan ratsastuskoulussa, mutta vuorotyöni takia en vakitunnilla. Viime syksyyn saakka oli tosi vaikea päästä ratsastamaan, lähes aina tuli viestiä ettei tunnille mahdu jne. Syksyllä helpotti vähän ja nyt ei oo vuodenvaihteen jälkeen ollut kertaakaan tunti täynnä. Pelottaa yrittäjän puolesta.

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.23 17:20:24

Onhan konkursseja jo nähty muutamia ja veikkaan että niitä tulee lisää sekä tallit lopettavat ennen konkurssia.

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.3.23 18:46:29

Työnäkymät ens talvelle näyttää erinomaisilta, mutta työskentelen 100% turistien kanssa talvisin. Ensi kesä on taas huolestuttavan hiljainen, leirejä ei ole myytynä juurikaan, eikä muutenkaan varauksia juuri lainkaan.

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   27.3.23 23:19:51

Pisteelle: täällä toinen kengittäjä ja juu näkyy: kengitysvälit ovat pidentyneet / myös hevosia on poistunut ringistä hevosen myynnin/lopettamisen johdosta( harrastuksen lopetus tai hevosmäärän vähennys. ) ei oikeastaan tule juuri mieleen asiakasta, joka olisi lisännyt hevosmääräänsä syksystä.
Moni miettinyt ns. Turhien hevosten poistamista. Eräs asiakas juuri puntaroi tallitoiminnan lopetuspäätöksen tekemistä. Ratsastustallit ovat tärkeitä asiakkaita kengittäjille.
Toivotaan taloudellisesti parempia aikoja! Itse kyllä pelkään, että pahin on vasta edessä päin. Pitää koittaa olla tosi tarkka omien kulujen kanssa.

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   28.3.23 10:45:09

Ihmiset ovat alkaneet pihistellä jopa rokotuksista ja raspauksista, kysytään saako pelkän tetanuksen tai voisiko senkin jättää tänä vuonna väliin, samoin raspaukset. Odotellaan viimeiseen saakka (tai siihen kunnes joku tekee elsun) ennen kuin hoidetaan vaivat, jotka vielä vuosi sitten olisi heti lääkitty ja tutkittu. Moni on siirtynyt halvempiin rehuihin, väkkäreissä se ei haittaa vaan on hyväkin yksinkertaisempi ruoka, mutta heinässä sen huomaa, enemmän pölystä yskiviä hevosia tai lehmänsäilöstä ripuloivia. Enemmän aukinaisia kintereitä liian vähistä alusista ja laskujen maksamattomuus on tuplaantunut. Ennen tunnolliset vakiasiakkaatkin jättävät maksamatta pieniäkin laskuja. Vähenevien asiakkaiden ja maksamattomien takia pitäisi nostaa hintoja tai sitten vaihtaa hevoset koirien ja kissojen hoitoon riistohinnoilla, jos aikoo pitää toimintaa yllä ja kyetä maksamaan omatkin laskut.
Että eläimetkin tässä kärsivät, kiitos jatkuvia uusia ennätysvoittoja tekevät kauppiaat, polttoaineita ja sähköä myyvät ja muut muiden selkänahasta miljoonansa repivät.

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: Tallikaveri 
Päivämäärä:   28.3.23 21:30:26

Näkyy. Selvästi kipeä hevonen ei saa uutta satulaa tai ei haluta kutsua eläinlääkäriä hoitamaan vatsahaavaa, joka selvästi hevosella on.
Pahaa tekee kun väkisin kipeän eläimen on selviydyttävä kipujen kanssa tai epäsopivia satula on vaan kelvattava vaikka on selkään on jäänyt jäljet väärästä paineesta.

Tai kipeää hevosta vuokrataan rahan kiilto silmissä.

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: juu 
Päivämäärä:   29.3.23 07:59:37

Ilmasto kiittää!

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   29.3.23 08:24:58

Tuntiratsastajana muistuttaisin, että nostakaa hintoja ajoissa. Jos hevosten hyvinvointi kärsii, tai varusteet ovat vaarallisen risoja, niin silloinkin asiakkaat kaikkoaa.

50 euron tuntihinnassa 10%:n korotus on 5 euroa, eli noin 20 euroa kuukaudessa. Jos asiakas lopettaa, niin hänellä ei olisi ollut varaa kalliiseen lajiin muutenkaan.

Paljon on meitäkin, joilla asuntolainat on maksettu ja etätöihin siirtyminen on säästänyt rahaa mukavasti. Ratsastusharrastus ei ole karsittavien kulujen kärjessä.

Toki toiminnnan tehostamista kannattaa miettiä, ylimääräiset hevoset pois, ryhmien tiivistäminen ettei maneesin sähköä ja open palkkaa kulu turhaan, ym.

Siitäkin olen samaa mieltä, että kansan kuoliaaksi verottaminen kurjistaa ihan kaikkia, koska kulutukseen jää koko ajan vähemmän rahaa.

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: Tallinpitäjä 
Päivämäärä:   29.3.23 08:31:01

Ekan kerran koskaan meille on tulossa tyhjä karsinapaikka eli taitaa todella olla tiukassa rahat.

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: Kylläpä 
Päivämäärä:   29.3.23 09:54:30

Kuulun ylempään keskiluokkaan ja joka kuukausi palkasta otetaan suoraan veroa se päälle 2000e. On lainaa ja autot jne. Jos hevoset eivät olisi kotona, olisi pitänyt lyödä hanskat tiskiin harrastuksen kanssa, nytkin hevoskulut ovat jo nousseet hurjasti. Nykyään ei ole varaa maksaa enää valmennuksista. Mietinkin, kauanko valmentajille riittää enää töitä. Kengitys ja rokotukset ovat vielä pakollisia, mutta hieronnat ja valmennukset eivät.

  Re: Taloussuhdanteiden vaikutus hevosyrittäjyyteen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.3.23 11:49:17

Totta. Hevosellani on joskus ollut varmuuden vuoksi joitakin fysioterapeutin tarkastuksia ja hoitoja ja olen miettinyt hierojaa. Mutta en ole tilannut kun raha on vähentynyt. Ei ole varaa omaankaan hierontaan ja todella paljon tarvitsisin. Hevosessa ei varmaankaan isompaa vikaa ole. Valmennusta olen vähentänyt myös. Ei vaan oo rahaa. No rokotuksista, raspauksista ja kengityksistä en oo vielä säästellyt. Yhä useammalla edes varmaan sekin kun rahat loppuu. Aion laittaa pitkälle laitumelle ja mennä kesän vuolulla. Aiemmatkin kesät on olleet mutta nyt saa olla pitempään. Ei mene kesällä rehuihin rahaa ja vuokra on alempi.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.