Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   29.11.22 20:13:46

Harmittaa kun talli, jossa olen useamman vuoden ollut on ollut hyvä, mutta viimeisen kahden vuoden aikana tapahtunut niin outoja juttuja henkilökunnan puolelta, että nyt alkaa monelle asiakkaalle riittää. Muutama tyhjä karsina jo on ja vähän yli 1/4 jäljellä olevista asiakkaista on lähtemässä tallista sekä useampi ainakin on pohtinut asiaa ääneen.

Voinko tehdä mitään tallin eteen? Talli itse ei ymmärrä tilannetta ja vähät välittää siitä, että asiakkaat yrittävät auttaa. Pystyykö henkilökuntaa herättelemään mitenkään? Olisi kurjaa jos joutuisivat lopettamaan tallinpidon muutaman huonon vuoden takia. Enkä haluaisi vaihtaa tallia, mutta tapahtuu sellaisia asioita, joita ei voi katsoa pitkään läpi sormien.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.11.22 20:20:51

"Muutaman huonon vuoden takia". Tarkoitatko siis että hinnat ei ole kohdallaan? Silloin voit tehdä ainoastaan sellaisen herätyksen että sanot tallinpitäjälle, että teetkö korotuksen niin että kulut peittyy. Muuta et oikeastaan voi hirveästi tehdä.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: Hevostenomistaja 
Päivämäärä:   29.11.22 20:22:01

Eikö asioista puhuminen auta? Jos pyytäisitte vaikka tallikokousta koolle ja asiallisesti toisitte huolenne julki? Ehkä ratkaisuja ongelmiin vielä löytyisi?

Jos ongelmat johtuvat rahan puutteesta voi joutua nostamaan vuokria, onko se ok?

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   29.11.22 20:22:26

Aika vaikea meidän täällä on kommentoida, kun et yhtään avaa, mitä, miksi ja missä.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   29.11.22 20:52:51

Muutama huono vuosi= eli asiakkaat olleet silloin tyytymättömimpiä ja vaihtuvuus ollut suurta. Nyt niin moni käynyt tallissa, että vanhojakin juttuja alkaa pyörimään viidakkorummussa eikä siksi asiakkaita ole enää jonoksi niinkuin ennen.

Henkilökunta ei suostu kokoukseen. Useampana vuonna eri asiakkaat sitä ehdottaneet, mutta siitä on suututtu eikä suostuta kertomaan kaikille edes tallin facebookissa samaan aikaan tiettyjä asioita. Vain tärkeimmät kuten vuokran nosto kerrotaan. Kukaan ei tiedä miksi kokousta ei pidetä. Näiden osallistuvien asiakkaiden tarkoitus on vain puhtaasti kysyä mietityttävistä asioista eikä haukkua tallinpitäjää. Ainoastaan selkeyttää sekavaa tilannetta. Mutta jos haluaa tietää miksi jokin asia (joka mietityttää montaa muutakin asiakasta) tehdään tai milloin se tehdään, ei saa kysyä sitä julkisesti vaan kysyjän pitää kysyä henkilökunnalta kasvotusten tai viestillä. Tämä on johtanut siihen, että moni asiakas saa täysin eri vastauksia. Esimerkiksi kysyin tallinpitäjältä, että saako uutta kuivaa heinää syöttää maksutta vai ei. Hän vastasi, että tottakai saa syöttää maksutta. Kerroin tämän sitten tallikaverille, joka oli miettinyt samaa. Hetken päästä ilmoitettiin, että kuivaheinä on maksullista. Mutta saan edelleen syöttää sitä maksutta. Eihän tämä ole minulle ongelma, mutta tämä aiheuttaa kismaa tallilla.

Tallinpitäjän maine on huonontunut, mutta hän on ennen ollut hyvä tallinpitäjä. Huolettaa, että onko jotain tapahtunut, mutta ei hän kerro asiakkaille mitään. Sekä en halua udella vaan pitää hyvät välit. Tiedän myös, että hän lukee hevostallia ja toivonkin, että hän lukisi tätä ketjua.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.11.22 21:32:55

Niin eli tallinpitäjä ilmoittaa tärkeimmistä asioista asiallisesti sovitussa kanavassa, ja jos häneltä on kysyttävää, hänet on mahdollista tavoittaa ja hän suostuu vastaamaan? Eli ongelmaksi viestinnän kannalta jäi ainoastaan se, ettei tallin puolesta suostuta käsittelemään kaikkia asioita julkisesti eli vastaamaan kaikille näkyvässä kanavassa tai kokoustamaan asiakkaiden kanssa? Anteeksi nyt, mutta tämä ei kuulosta minkäänlaiselta ongelmalta vaan ihan fiksulta toimintatavalta.

Vaikka te asiakkaat kuinka kokisitte, että te ihan vain asiallisesti kysyisitte mieltä painavista asioista ja haluaisitte selvennystä, niin sekä kaikille avoimessa sähköisessä kanavassa että tallikokouksessa tuollaisesta kyselystä tulee äärimmäisen helposti pelkkää negatiivisen ilmapiirin luomista. Sillä pahimmillaan lietsotaan tyytymättömyyttä niihinkin asiakkaisiin, jotka eivät vielä ole älynneet olla tyytymättömiä tiettyyn asiaan. Usko pois, niin se vain lähes aina menee... Ymmärrätkö tältä kannalta, miksei tallinpitäjä tällaista viestintää toivo?

Se on oikein hyvä tapa pitää asiakkaiden yhteydenotoissa tietty terve ja järkevä kynnys, että edellyttää asiakkaan pystyvän ottamaan asiansa ihan henk.koht. puheeksi. Jos hän ei tähän pysty, niin on parempikin, ettei asiaa räävitä missään julkisessa kanavassa tai huudella kokouksessa tallikaverien selän takaa.

Sen toki myönnän voivan olla oikea ongelma, jos tallilla on näkyvästi eri asiakkaille eri säännöt.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.11.22 21:55:46

Se sana on skisma

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   29.11.22 22:03:20

Eli parempi on, että asiakkaat haukkuu tallin toimintaa käytävillä ja lisää bensaa liekkeihin saa se, ettei tallinpitäjää kiinnosta asiakkaat. Huh hei. Vielä pilkunnussijakin, joka tarkoittaa todistetusti itsekästä ihmistä.

Aloittaja: olen ollut tuollaisessa tallissa. Juokse. Kovaa. Tuolla harrastetaan epätasa-arvoa. Kaikki ihmiset, jotka kohtelevat ihmisiä naamakertoimen takia ovat pohjasakkaa. Ei minua ainakaan kiinnosta minkä värinen, millainen tukka tai naama asiakkaalla on.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.11.22 22:10:02

Jos asiakkaat haukkuvat tallin toimintaa pitkin tallin käytäviä, meinaako joku oikeasti, että tuollainen käytös loppuu siihen, että asiakkaille annetaan vielä välineet tallinpitäjän julkiseen roastaamiseen? Eiköhän siinä useimmiten käy enemmänkin päinvastoin.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   29.11.22 22:14:23

Vaihda tallia. Tallinpitäjää ei kiinnosta, joten miksi jättäisit sellaiselle ihmiselle hevosesi hoitoon.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: Jj 
Päivämäärä:   29.11.22 22:18:33

Tämä on näitä asiakkaat vastaan tallinpitäjät. Tallinpitäjistä asiakkaat eivät ymmärrä tallinpitäjiä. Asiakkaiden mielestä tallinpitäjä ei ymmärrä asiakkaita. Tämä ympyrä jatkuu niin kauan kun asioita ei pystytä puhumaan. Tähden tallissa asiat varmaan loistavasti ja asiakkaat tyytyväisiä

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.11.22 22:28:25

"Tähden tallissa asiat varmaan loistavasti ja asiakkaat tyytyväisiä"

Arvasit oikein. :) Olen tallin asiakkaiden tavoitettavissa, kun he ottavat minuun henkilökohtaisesti yhteyttä tai törmäilemme tallin käytävällä. Asiakkaat ovat myös sellaisia ihmisiä, jotka kykenevät puhumaan suoraan tallinpitäjälle eli minulle. Oikein toimiva yhtälö puolin ja toisin. :)

Vaihtuvuus on ollut pientä. Viimeksi muutama vuosi sitten oli asiakas, joka ei tainnut olla kovin tyytyväinen. Hänen kommunikointikeinovalikoimaansa ei kuulunut se, että hän olisi voinut puhua suoraan tallinpitäjälle, ja hän lähtikin sitten pois. Ratkaisu ei harmittanut minua, joten molempien elämä muuttui kaiketi paremmaksi. Hänen tosin ilmeisesti vain lyhyeksi ajaksi, koska kuulin myöhemmin, että seuraavastakin tallista oli lähdetty, ja vieläpä nopeasti. Oli varmaan taas tallissa vikaa... :)

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: Jj 
Päivämäärä:   29.11.22 22:41:28

Kuinka stereotyyppinen tallinpitäjän vastaus.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.11.22 23:06:32

Jos moni tallinpitäjä vastaisi samalla tavalla, siitä voi varmaan päätellä, että vastaukseni edustaa aika hyvin tallinpitäjien näkökulmaa tällaisiin aiheisiin. :)

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   30.11.22 00:29:42

Todellisuudessa tähden vastaus on pelkkää kuvitelmaa, mutta kukaan muu ei sitä enää usko

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: Tallinpitäjä 
Päivämäärä:   30.11.22 05:27:18

Torikokouksia ei tallissa kannata pitää kuin korkeintaan sen vuoksi että tallinpitäjä ja muu hlökunta saa tuota kautta selville mitä asiakkaat miettivät. Joskus saattaa asiakas yllättää ja löytää käytäntöjä arjen työn yksinkertaistamiseksi. Vaan 90% asia on hevosen hyvinvointiin liittyvä ja lisätyötä tietävä asia.
Useimmiten kokousten myötä selviää mitä uusia sääntöjä taas tarvitaan mitkä luulisi olevan itsestäänselvyyksiä.
Tuo tasa-arvoasia tarkoittaa ettei kukaan huseeraa omiaan ja säännöistä pidetään kiinni. Eli näitä; entä jos..-tapauksia ei myötäillä mitenkään.
Talli on yritys jonka toimintatavat laatii yrittäjä. Valitettavasti monet tallit joissa aiemmin on löysäilty joidenkin asiakkaiden kohdalla ovat joutuneet pulaan ja nyt kiristyneen tilanteen takia menettävät asiakkaita. Asiakkaat siirtyvät paikkoihin jotka lupaavat sitä sun tätä, vaikka toteutus mitä sattuu. Taas halutaan neuvotella, asiakas tyytymätön ja karavaani kulkee.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.11.22 08:23:25

+: Ihan vapaasti voit olla uskomatta.

Tallinpitäjä: "Vaan 90% asia on hevosen hyvinvointiin liittyvä ja lisätyötä tietävä asia.
Useimmiten kokousten myötä selviää mitä uusia sääntöjä taas tarvitaan mitkä luulisi olevan itsestäänselvyyksiä."

Joo. Näissä tallikokouksissa on ennen omaa tallia tullut istuttua työntekijän ja joskus asiakkaankin asemassa. Niiden pääasiallinen sisältö on ollut juuri se, että asiakkaat ovat toivoneet asioita, jotka ovat joko käytännössä mahdottomia toteuttaa tai jotka olisivat mahdollisia toteuttaa, jos tallivuokra nousisi todella reilusti. Jos tallinpitäjä on kertonut jälkimmäisen, se on otettu vttuiluna.

Kaiken kaikkiaan nuo ovat olleet tilaisuuksia, jotka ovat olleet melkein kokonaan negaa: Asiakkaat kertovat, mikä kaikki harmittaa, ja lähtevät toisten harmituksiin mukaan. Tallinpitäjä joutuu vastaamaan lähes kaikkeen, että ei onnistu, ei voida toteuttaa, ei käy, ette maksa riittävästi. Tai jos tallinpitäjällä ei ole suorapuheisuus riittänyt ja hän on lähinnä mutissut ja kiemurrellut, niin paska maku asiakkaille on jäänyt silti: taas vain jotain selitellään eikä mitään tapahdu.

Eli mikä hiton idea tuollaisissa pahan mielen tilaisuuksissa on? En ole sitä ikinä keksinyt, joten omassa tallissani niitä ei järjestetä. Toki asiakkaille joutuu silloin tällöin sanomaan ei ihan naamatusten/viestitse, mutta se on siinä mielessä eri asia, että kahden kesken asian pystyy selvittämään paremmin eikä tilanteeseen liity negatiivisuuden levittäminen koko talliporukkaan.

"Talli on yritys jonka toimintatavat laatii yrittäjä."

Juuri näin, lyhyesti ja ytimekkäästi.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.11.22 09:58:17

Totta on että tallikokouksia pidetään silloin kun joku asia hiertää. Hyvän mielen ja kehujen jakoon on sitten vaikka tallin pikkujoulut. Yleensä asetelma näissä on tallinpitäjä vs asiakkaat kun tilanne on kärjistynyt. On se niinkin tietysti, että vuokrasuhde on joka asiakkaalla tallinpitäjään itsenäisesti, ei yhdessä muiden kanssa ja siksi tallikokous helposti pidetään vaan kriisitilanteissa kun haetaan puolia.

On se usein yrittäjässäkin se "vika" jos tilanne kärjistyy niin että asiakkaat haluaa neuvotella. Sinänsä tässä ei ole mitään ihmeellistä. En tiedä yhtään tallia, jossa pidettäisiin kokous vaikka muutaman kerran vuodessa ihan muuten vaan, aina ne on hankalia tilanteita.

Asiakkaat voisi lähteä kokouksiin myös enemmän sillä asenteella, että mitä voitaisiin itse tai yhdessä tehdä enemmän ja mihin voi vaikuttaa lisäämättä kuluja. Ja mitä on valmis maksamaan jos toiveet kasvattavat kuluja. Uskon että moni asia voi onnistua, jos hinnasta sovitaan.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.11.22 12:34:01

Yleensä asiakkaat haluaisivat 400 euron hinnalla 800 euron hoitoa...

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: Hmmmm 
Päivämäärä:   30.11.22 13:27:00

"Eli mikä hiton idea tuollaisissa pahan mielen tilaisuuksissa on? En ole sitä ikinä keksinyt, joten omassa tallissani niitä ei järjestetä."

Asenteesi on jo valmiiksi huono. Tarkoitus näissä kokouksissa on selventää asioita niille, jotka tarvitsevat sitä. Esimerkiksi jos tallin toimintaa on muutettu hiljattain ja ei ole täysin selvää kaikille siitä keskustellaan. Jos joku asiakkaista sitten päättää, että vastaus ei miellyttänyt hänellä on kaksi vaihtoestoa: 1. vaihtaa tallia. 2. pysyä tallilla ja kestää muutos. Jos joku asiakas saa lietsottua "tyytymättömyyttä niihinkin asiakkaisiin, jotka eivät vielä ole älynneet olla tyytymättömiä tiettyyn asiaan", on tallissa enemmänkin vikaa. Normaalissa työelämässä näitä kokouksia kutsutaan kehityskeskusteluiksi ja ovat aivan normaalia kanssa käymistä. En ihmettele miksi, joillain talleilla menee niin huonosti kun ei haluta ymmärtää muuta kuin se oma näkökulma asiaan. Asiakkaat sentään yrittävät ymmärtää molemmat puolet, mutta mahdotonta se on kun tallinpitäjä ei ole tiimipelaaja.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: Taina 
Päivämäärä:   30.11.22 13:45:29

En tajua näitä tallikokouksia. Ei maitokauppiaskaan pidä kokouksia asiakkaiden kanssa. Aina voi kysyä, antaa palautetta, selvittää asoita palvelutarjoajan kanssa, mutta talli on YRITYS ja ellei sen palvelut ym. tyydytä niin paikka vaihtoon. Eiköhän tallinpitäjä tarjoa sellaista palvelua mihin voimavarat ja resurssit riittävät, siinä ei asiakkaiden ininä kiinnosta, kuormittaa vain.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.11.22 14:04:38

.: Sehän noissa tallikokouksissa on myös iso ongelma, että niissä luotu asetelma antaa asiakkaille väärän mielikuvan: sellaisen mielikuvan, että tallin käytännöt ja pelisäännöt voidaan ratkaista kokoustamalla ja pahimmillaan huutoäänestämällä. Jos yrittäjä ajattelee asian loppuun asti, on hyvin ymmärrettävää, ettei hän halua luoda tällaista mielikuvaa. Fakta nyt kuitenkin on se, että käytännöistä ja pelisäännöistä päättää loppupeleissä tallinpitäjä eikä kukaan muu. Talli ei ole demokratia. Asiakkailla on puolestaan toki täysi vapaus päättää, haluavatko he käyttää tallin palveluja.

Tämä ei tarkoita sitä, etteikö asioista voisi keskustella ja etteikö pelivaraakin saattaisi olla, mutta tallikokoukset ja niissä syntyvä asetelma eivät useinkaan ole kovin hyvä tapa käydä keskustelua.

.: "Yleensä asiakkaat haluaisivat 400 euron hinnalla 800 euron hoitoa..."

Onko sinulla lupa referoida tallikokouksen sisältö nettiin?? ;)

Hmmmm: "Asenteesi on jo valmiiksi huono. Tarkoitus näissä kokouksissa on selventää asioita niille, jotka tarvitsevat sitä. Esimerkiksi jos tallin toimintaa on muutettu hiljattain ja ei ole täysin selvää kaikille siitä keskustellaan."

Joo, minun asenteeni on ihan niin huono, että jos muuttaisin tallin toimintaa isosti, en todellakaan jättäisi asioita roikkumaan vaan lähettäisin kaikille asianosaisille selkeän ja seikkaperäisen KIRJALLISEN ilmoituksen, josta voitaisiin myös jälkikäteen tarkistaa, mitä asiasta on ilmoitettu. Siinä olisi myös muistutus, että mihin voi ottaa yhteyttä, jos jotain jää epäselväksi.

Ymmärräthän myös, että jos tallinpitäjä päätyykin pitämään kokouksen tilanteessa, jossa tallin toiminta muuttuu esim. täysihoidosta puolihoidoksi, tässä on täysin eri asetelma kuin siinä, että asiakkaat haluavat jonkin nurinapalaverin? Ensiksi mainitusta voi olla oikeasti jotain hyötyä, jälkimmäiset ovat helposti tosiaan vain niitä pahan mielen tilaisuuksia.

"Normaalissa työelämässä näitä kokouksia kutsutaan kehityskeskusteluiksi ja ovat aivan normaalia kanssa käymistä. En ihmettele miksi, joillain talleilla menee niin huonosti kun ei haluta ymmärtää muuta kuin se oma näkökulma asiaan. Asiakkaat sentään yrittävät ymmärtää molemmat puolet, mutta mahdotonta se on kun tallinpitäjä ei ole tiimipelaaja."

Ai normaalissa työelämässä yrittäjät pitävät asiakkaiden kanssa kehityskeskusteluja? Really? Vai menivätkö sinulla nyt niin pahasti asiat sekaisin, ettet edes muistanut, mikä tallinpitäjän ja tallin asiakkaiden suhde oikeasti on?

Ei se tallinpitäjä "tiimipelaa" tallillaan asiakkaisiin nähden vaan johtaa yritystoimintaa. Ja juuri niin sen pitää ollakin. Ellei asiakas ymmärrä edes sitä, että tallinpitäjä on yrittäjä, yrityksensä omistaja ja johtaa sen toimintaa, niin on kyllä aika turha väittää, että asiakas yrittää ymmärtää molemmat puolet.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: .,. 
Päivämäärä:   30.11.22 14:08:48

"En tajua näitä tallikokouksia. Ei maitokauppiaskaan pidä kokouksia asiakkaiden kanssa. Aina voi kysyä, antaa palautetta, selvittää asoita palvelutarjoajan kanssa, mutta talli on YRITYS ja ellei sen palvelut ym. tyydytä niin paikka vaihtoon. Eiköhän tallinpitäjä tarjoa sellaista palvelua mihin voimavarat ja resurssit riittävät, siinä ei asiakkaiden ininä kiinnosta, kuormittaa vain."

Näin kohtalaisen suuren yrityksen yhtenä kehittämisjohtajista totean tähän kohtaan, että höpö höpö. Yritykset neuvottelee jatkuvasti asiakkaidensa kanssa. Siis viikottain kokoustetaan ja kerrotaan, mitä arvoa maksavalle asiakkaalle on tuotettu, miten logistiikka on toiminut, tarviiko jotain prosessia kehittää, onko tullut joku iso muutos oka vaikuttaa toimintaan, kysyntään, kulurakenteeseen... Tämän tietäisi, jos koskaan joskus olisi tehnyt yrityksessä asiakkaiden kanssa töitä.

Oletteko koskaan kuulleet sellaisesta yritystermistä kuin viestintä? Se tarkoittaa muuten muutakin kuin somea ja asiakkaille lähetettäviä laskuja. Se tarkoittaa nimenomaan kommunikaatiota asiakkaiden ja yrittäjän välillä, että siitä palvelusta mitä tuotetaan on ylipäätänsä hyötyä yhtään kellekään. Kannattamaton on se bisnes joka ei kuuntele asiakkaita ja pyri kehittymään.

Voisiko olla, että tallikokoukset on negatiivia, koska niitä järkätään vain jos jollain on valitettavaa? Voisko tallikokoukset olla rutiinimpia, esim. kerran-kaks vuodessa, niin että niissä voisi laajemminkin viestiä ja keskustella asioista, jolloin ne tilaisuudet eivät typistyisi valitukseksi. Niissä voitaisiin kerrata ja kehittää yhdessä sääntöjä, ilman että jotain tiettyä ihmistä tarvitsisi nostaa tikunnokkaan jne. Niiden avulla voisi koittaa jollain talleilla luoda myös talkoohenkeä (jos saadaan omatoimisesti korjattua aita, siistittyä pihaa tms, ei tartte korottaa tallivuokraa jne), vaikka ymmärrän, että ajatusmalli ei toimi kaikilla talleilla (ja sekin on ihan ok).

Yrittäjällä on myös peiliin katsomisen paikka ammatillisesti, jos jokainen palaute tai toive menee ihon alle.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.11.22 14:11:38

Taina: "En tajua näitä tallikokouksia. Ei maitokauppiaskaan pidä kokouksia asiakkaiden kanssa. Aina voi kysyä, antaa palautetta, selvittää asoita palvelutarjoajan kanssa, mutta talli on YRITYS ja ellei sen palvelut ym. tyydytä niin paikka vaihtoon. Eiköhän tallinpitäjä tarjoa sellaista palvelua mihin voimavarat ja resurssit riittävät, siinä ei asiakkaiden ininä kiinnosta, kuormittaa vain."

Näin. En minä ainakaan ole asiakkaan asemassa ollut IKINÄ missään palaverissa ruokakaupan tai vaatekaupan omistajan, parturikampaajan tai lääkärikeskuksen johdon kanssa. Missä vika, kun täällä väitetään, että tämä on normaali käytäntö kaikkialla paitsi talleissa, joiden paskat omistajat eivät tiimipelaa?!

Jotenkin todella röyhkeää, että vielä väitetään asiakkaiden ymmärtävän tallinpitäjiä, kun ei ymmärretä edes sitä perusasetelmaa, että tallinpitäjä on yrittäjä ja johtaa yritystä. Hän ei ole mikään yksi palanen missään sekasotkussa, jossa kaikki huutavat toistensa päälle siitä, miten sitä omaa kultamussukkaa pitäisi omasta mielestä hoitaa. Tai jos on, sitä kutsutaan kyllä huonoksi, ei hyväksi tallinpidoksi...

Harvaa yrittäjää tai ylipäätään minkään alan ammattilaista kohtaan osoitetaan niin vähän arvostusta kuin tallinpitäjää kohtaan. Näissä keskusteluissa sen aina näkee. Kukaan ei edes kuvittelisi vaativansa muilta yrittäjiltä asioita, joilta tallinpitäjiltä pidetään itsestäänselvyyksinä ja joiden puuttumisesta heidät haukutaan maan rakoon.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: Samat sanat 
Päivämäärä:   30.11.22 14:13:38

Mä en myös tajua näitä "tallikokouksia". Eihän asiakas ole osake-omistaja tallissa tai työntekijä..
Ei minua ainakaan kutsuta vuokraisännälle "kokoukseen" kun vuokra menee ylös tai jos jotain muutoksia tulee. Sama Elisan kanssa en mä kyllä millään saisi kutsun elisalle kokoukseen koska liittymä muuttuu? Sama asia kuntosalissa missä on myös kk maksu en mä sinne saa mitään salikokouksia. Jos haluan uuden laitteen tai jotain korjattavaksi salissa menen henkilökunnalle yksityisesti puhumaan niin kuin pitää...

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.11.22 14:16:22

.,.: Asiakkaiden kanssa neuvottelu on toki osa tietynlaista yritystoimintaa, mutta aika harvoin tätä neuvottelua kai toteutetaan niin, että kaikki asiakkaat kutsutaan yhteen kasaan roastaamaan yritystä sen palveluista, vai mitä?

Eihän tässäkään keskustelussa kukaan ole sanonut, etteivätkö talliyrittäjä ja asiakas voisi keskustella keskenään. Tosin sentyyppisissä palveluissa, joita tallit myyvät, neuvotteluvara on usein melko pieni, ja edullisilla talleilla käytännössä olematon.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.11.22 14:17:59

Lisään vielä, että senkin .,. unohti mainita, että mitä enemmän neuvottelua asiakkaan suuntaan on, sitä todennäköisemmin kyse on B2B-palvelusta - ei kuluttajille suunnatusta palvelusta.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   30.11.22 14:22:00

Jaa. Olen tyytyväisenä asiakkaana isossa tallissa, jossa on tallikokous pari kertaa vuodessa vaikkei olisi mitään erityistä kriisiä tai valittamista. Esim kerran joku nosti esiin ”olisko palvelua X mahdollista saada lisämaksusta”, kysyntää oli useammalla tälle palvelulle. Talli vastasi, että mietitään asiaa ja pian ilmoitettiin, että kyllä saa, hinta sejase. Palvelulle löytyi tekijä ja ostajat ja kaikki hyötyivät.

Yhteisiä kokouksia ja yhteisiä sääntöjä tuntuu välttelevän ne tallinpitäjät, joilla on eri säännöt ja eri hinnat eri asiakkaille.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.11.22 14:22:57

" Tarkoitus näissä kokouksissa on selventää asioita niille, jotka tarvitsevat sitä. "

Meillä kyllä osataan kysyä jos jotain selvennystä tarvitaan, siihen mitään kokouksia tarvita.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   30.11.22 14:25:17

Höpö höpö itsellesi. Kehitysjohtajana varmaan ymmärrät, mikä ero on sinun yrityksesi asiakkailla ja talliyrittäjän asiakkailla?
---

Lähettäjä: .,.
Päivämäärä: 30.11.22 14:08:48

"En tajua näitä tallikokouksia. Ei maitokauppiaskaan pidä kokouksia asiakkaiden kanssa. Aina voi kysyä, antaa palautetta, selvittää asoita palvelutarjoajan kanssa, mutta talli on YRITYS ja ellei sen palvelut ym. tyydytä niin paikka vaihtoon. Eiköhän tallinpitäjä tarjoa sellaista palvelua mihin voimavarat ja resurssit riittävät, siinä ei asiakkaiden ininä kiinnosta, kuormittaa vain."

Näin kohtalaisen suuren yrityksen yhtenä kehittämisjohtajista totean tähän kohtaan, että höpö höpö. Yritykset neuvottelee jatkuvasti asiakkaidensa kanssa. Siis viikottain kokoustetaan ja kerrotaan, mitä arvoa maksavalle asiakkaalle on tuotettu, miten logistiikka on toiminut, tarviiko jotain prosessia kehittää, onko tullut joku iso muutos oka vaikuttaa toimintaan, kysyntään, kulurakenteeseen... Tämän tietäisi, jos koskaan joskus olisi tehnyt yrityksessä asiakkaiden kanssa töitä.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.11.22 14:40:24

Ihan kun talli olisi isokin yritys?
Nämä ongelmatallit on yleensä pieniä tai n 15 hevosta jossa tallinpitäjän suvulla vähintää 5 paikoista ja eivät maksa paikasta vaan osallistuvat töihin.
Nämä vähenemässä olevat maksavat asiakaat kustantavat koko lystin. Tallinpitäjällä on vaikea paikka kun kulut nousee ja maksavia vain muutama. Vaihtaisin tallia.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.11.22 14:41:55

Talliyrittäjän ja asiakkaan välinen suhde ei vastaa mitenkään ruokakaupasta ostettua maitopurkkia. Ennemmin se vasta senkaltaista tilannetta, jossa ostetaan esimerkiksi jatkuvaa hoitoa lapselle tai vaikka yksityisen palveluntuottajan kautta apua muulle läheiselle. Kyseessä on periaatteessa pitkään jatkuva asiakassuhde. Ja sopimus tehdään sen hevosen omistajan kanssa, ei suinkaan hevosen. Asiakassuhde on omistajan ja tallinpitäjän välillä, vaikka kyse onkin hevosen hoidosta. Eläin ei voi olla asiakassuhteessa ihmiseen . Tätähän aina yritetään jankuttaa että miten muka tallinpitäjän pitäisi alkaa omistajien kanssa millekään, kun hevosta he hoitavat. Sitten se sopimus varmaan pitää allekirjoittaa kaviolla ja hevosen pitää maksaa se omalta tililtään.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   30.11.22 14:58:05

Aloitus on kyllä todella sekava, mutta pystyn helposti tulee mieleen talli, jossa on sisäpiiri, joilla on joustavammat säännöt tai ei sääntöjä ollenkaan, ja sitten on ne muut, joiden roolina on vain rahoittaa toimintaa.

Nämä jälkimmäiseen kategoriaan kuuluvat asiakkaat kyllä ennemmin tai myöhemmin näkevät tilanteen läpi ja tekevät omat johtopäätöksensä ja vaihtavat tallia.

Vähitellen kokeilijoita on ollut niin paljon, että viidakkorumpu löytyy jokaisesta alueen muusta tallista.

Aloittaja, ei sinun tarvitse murehtia tallinpitäjän asioita. Jos olet tyytyväinen, jäät, ja jos et ole, vaihdat paikkaa.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: . . . . 
Päivämäärä:   30.11.22 15:13:37

On se jo kumma kun ei sillä 800euron hinnalla saa hevosilleen laadukasta heinää tarpeeksi ja kuiviketta tarpeeksi. Tallinpitäjät kuvittelevat olevansa kaikkitietäviä, mutta edes nämä kaksi perusasiaa eivät ole hallinnassa ja asiakkaille selitetään kuinka vika on hevosissa (ne juovat liikaa, ne pissaavat ja kakkaavat liikaa, ne syövät liikaa ja silti laihtuvat)

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: -. 
Päivämäärä:   30.11.22 15:13:46

Meillä on whatsapp-ryhmä, jossa kaikille ilmoitellaan yhteisisti asioista. Esim kengittäjä tulossa, ell tulossa, kenttä huollossa jne. On kysytty myös parannusehdotuksia, mutta meillä kaikki ymmärtää, ettei kaikkea ole mahdollista toteuttaa.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.11.22 16:56:44

***: "Yhteisiä kokouksia ja yhteisiä sääntöjä tuntuu välttelevän ne tallinpitäjät, joilla on eri säännöt ja eri hinnat eri asiakkaille."

Aika hölmöä rinnastaa säännöt ja kokoukset, kun tosiasiassa homma menee juuri niin, että jos on riittävän selkeät säännöt, kokouksille ei pitäisi olla tarvetta.

En minä sinänsä ole sitä mieltä, ettei kokouksia saisi missään nimessä pitää. Jos joku tallinpitäjä kokee, että tämä on hyvä ja toimiva tapa esim. tiedottaa asioista, niin sen kun. Tosin muistutan edelleen siitä, että tallin puolesta järjestettävät kokoukset ovat myös aika eri asia kuin se, että pitkin tallin käytäviä tyytymättömyyttä lietsova jengi vaatii kokousta koolle. Ensiksi mainituissa voi olla jotain järkeä ja hyväkin tunnelma, viimeksi mainituissa tuskin.

Itse en oikein osaa kuvitella, missä tilanteessa haluaisin kommunikoida asiakkaille kokoustamalla, siitäkään syystä, että minusta säännöt, tiedotteet, ohjeet yms. pitää olla KIRJALLISINA. Silloin ne voidaan aina tarkistaa ja niihin voidaan aina palata, eikä tarvitse vähän ajan päästä muistella, kuka sanoi ja mitä ja miten se nyt menikään.

"Ihan kun talli olisi isokin yritys?"

Ihan kun sillä yrityksen koolla olisi jotain väliä? On kyseessä 10 tai 50 hevosen talli, niin silti liiketoiminta on liiketoimintaa ja tallinpitäjä on yrittäjä ja asiakkaat ovat asiakkaita.

"Asiakassuhde on omistajan ja tallinpitäjän välillä, vaikka kyse onkin hevosen hoidosta. Eläin ei voi olla asiakassuhteessa ihmiseen . Tätähän aina yritetään jankuttaa että miten muka tallinpitäjän pitäisi alkaa omistajien kanssa millekään, kun hevosta he hoitavat. Sitten se sopimus varmaan pitää allekirjoittaa kaviolla ja hevosen pitää maksaa se omalta tililtään."

Eihän sitä tässä kai kukaan ole kieltänytkään, etteikö kyse olisi asiakassuhteesta tallinpitäjän ja hevosenomistajan välillä? Homman pointti on juuri se, että asiakassuhde on määritelty mm. siellä sopimuksessa, jonka sisältöä tallinpitäjä usein voi jollain varoitus-/irtisanomisajalla muuttaa.

Sitä asiakassuhde ei sen sijaan tarkoita, että asiakkaalla olisi oikeus sanella ja määritellä yrityksen toimintaa tai että yrittäjän pitäisi päättää asioista huutoäänestämällä asiakkaiden kanssa.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: muisto 
Päivämäärä:   30.11.22 17:34:33

Kyllä meidän tallilla järjestettiin tallikokouksia pari kertaa vuodessa eivätkä ne olleet riitely- valitus- käskytystilaisuuksia, yleisiä asioita, mahdollisia muutoksia, jos kisoja tms. työnjakoja jne. Järjestettiin myös hienoja pikkujouluja, laskiaisriehoja, talkoopäiviä tarjoiluineen ja monenlaista muutakin yhteistä toimintaa, hyvät muistot jäivät.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   30.11.22 20:15:35

Onkohan kyseinen tähti tämä tallinpitäjä. Sillä menee niin tunteisiin, vaikka omassa tallissa mukamas kaikki hyvin :D

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   30.11.22 20:19:30

Meillä myös oli melkein samalla tavalla kuin muisto nimimerkillä. Lisäksi, koska ryhmähenki oli niin hyvä järjestettiin tallintalkoita, joihin tuli aina reippaasti porukkaa. Vain harva jäi pois, koska haluttiin tehdä yhdessä hyvää. Oli noin 40 hevosen talli eli ei mikään pieni joukko talkoissa. Kesäisin myös grillattiin porukalla. Parhaat muistot niistä ajoista

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.12.22 12:31:11

...: "Onkohan kyseinen tähti tämä tallinpitäjä. Sillä menee niin tunteisiin, vaikka omassa tallissa mukamas kaikki hyvin :D"

Pidetään nyt kuitenkin mielessä, minkä osapuolen tunteisiin menemisestä koko keskustelu on lähtenyt. :) Eiköhän juuri siitä, että asiakkailla on mennyt tunteisiin ja sitten on mennyt vielä lisää tunteisiin, kun tallinpitäjä ei ole ollutkaan halukas hoitamaan asioita asiakkaiden toivomalla tavalla.

Minä koetan vain tuoda mukaan sitä tallinpitäjän näkökulmaa. Kumma juttu, jos se hiertää, kun tässäkin keskustelussa on korostettu, miten asiakkaat yrittävät ymmärtää tallinpitäjiä. :)

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: Toinen tp 
Päivämäärä:   1.12.22 13:05:59

Pitää ottaa tähän, eri asiakkaille eri säännöt, kohtaan kantaa. Meillä kuivaa heinää saa antaa ylimääräisen annoksen hevosille joilla on mahan kanssa ongelmia, mikäli syövät sen eivätkä polje. Lihaville, terve mahaisille ei turhaa ylimääräistä heinää saa antaa.
Hevoset jotka juovat huonosti, saavat iltaruuan lisäksi makuveden. Näitä on 2/10.
Hinta räätälöidään sen mukaan mitä palveluita hevonen/ omistaja tarvitsee. Se papan vanha ravuri ei ole edullisemmin siksi että pappa olisi parempi asiakas tai hänen naamansa olisi miellyttävämpi, vaan siksi ettei sitä kilttiä ruunaa tarvitse loimittaa, syö väkirehuna ainoastaan kivennäis keksit jotka omistaja käy itse antamassa. Lisäksi kyseinen pappa tyhjentää lantalan joka kesä ja levittää omilla koneilla omaan peltoonsa. Tämä palvelu alennetaan myös tallimaksusta.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.12.22 20:28:22

Toinen tp: Niin, tuokin on hyvä tuoda julki, että vaikka joidenkin mielestä ne eri säännöt eri asiakkailla tuntuvat olevan suorastaan rikollista toimintaa, niin tallinpitäjähän voi tehdä vaikka jokaisen asiakkaan kanssa erilaisen tallisopparin. Ei mikään laki vaadi, että kaikkien asiakkaiden kanssa pitäisi tehdä samanlainen.

Sääntöjenkin suhteen se "eri säännöt" on ongelma lähinnä silloin, jos lopputulos on se, ettei kukaan tiedä, millaiset säännöt tallilla on. Sen sijaan sitä en pidä ongelmana, jos saa fiksusti toteutettua sen, että jollekin asiakkaalle antaa perustellusta syystä esim. jonkin erivapauden. Ja tämä fiksu toteutus tarkoittaa, että säännöt pysyvät edelleen selvillä, ja jos mahdollista, tätä erivapautta ei toteuteta sellaisella tavalla, että se pistää räikeästi muiden asiakkaiden silmään.

Itse olen esim. antanut joskus asiakkaalle, jolla oli poikkeukselliset ja haastavat työvuorot, luvan käydä tallilla aukioloaikojen ulkopuolella. Annoin tämän luvan, kun tiesin, että asiakas on maailman tunnollisin ihminen ja osaa sammuttaa valot sekä sulkea hanat ja ovet. Yhteisesti kaikille en olisi tällaista lupaa voinut antaa tai kumota aukioloaikoja, koska sen jälkeen kaiken maailman vuokraajatkin olisivat olleet tallissa rämpyttämässä valoja yömyöhään ja jättämässä ovia auki. En koe, että menettelyni tässä asiassa olisi ollut törkeää tai epäammattimaista asiakkaita kohtaan tai että tämä olisi hämärtänyt sääntöjä.

Aloittajankin kertomasta heinänsyöttöesimerkistä tulee mieleen, että olisikohan voinut käydä niin, että tallinpitäjä ajatteli voivansa joistain syistä antaa juuri aloittajalle luvan syöttää hevoselleen lisäheiniä, mutta sitten kun sana kiiri ja heinää kävivät kahmimassa ties ketä ja hevoset polkivat niitä jalkoihinsa, niin tallinpitäjä huomasi, että tämä pitää kieltää. Tosin asian olisi siinä tapauksessa ehkä alun perinkin voinut kommunikoida selvemmin.

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   1.12.22 21:36:03

Minusta tuo on loistava esimerkki hyvästä käytännöstä tähden tallilla, että tunnollisen vuorotyöläisen kanssa on joustettu aukioloaikojen kanssa. Ymmärrän täysin!

Oma kokemus ”eri säännöistä” on juuri tuo, että kukaan ei tuntunut tietävän mitkä ne säännöt on, kun tallinpitäjä ei suostunut avoimesti ja yhteisesti niitä kertomaan; ei suullisesti eikä kirjallisesti, vaan säännöt kulki suusta suuhun jonkinlaisena perimätietona. ”Ai, mulle se sanoi näin.”

  Re: Harmittaa tallin tilanne

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   1.12.22 21:45:14

Eri säännöt = hevosen yksilöllisten tarpeiden mukaan toimiminen ja pskalavan tyhjentäjälle alennus vuokrasta. Normaalia ja asianmukaista touhua.

Eri säännöt pärstäkertoimen mukaan taas ei ole. Nuollaan tallissa majailevien eläinlääkärien tai joidenkin muiden " coolien " prseitä ja palvellaan heidän konejaan minkä keretään ja kun joku muu kehtaa sanoa että ei nyt käy että mun kovaa reenaava hevonen saa päiväheinäannoksensa milloin puolen kilon annoksena ja milloin vähän enemmän vaikka on sanottu että tuo määrä. Kun eivät osaa ruokkia mutta yrittävät esittää osaavansa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.