Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka paljon täysihoitotallilla uskaltaa...

Lähettäjä: puuhapete 
Päivämäärä:   29.11.22 15:01:05

...tehdä asiakkaana itse pieniä "huoltotöitä"?

Huomasin, että hevosen tarhan portin saranat on ruvenneet kirskumaan ja kaipaisivat voitelua. Tuntuu, etten kehtaa nillittää tallinpitäjälle näin pienestä asiasta, kun kyseessä on ihan pikkuhomma jonka voisin hoitaa itsekin.
Samoin varustekaapin löystynyt ovenkahva, karsinan jäykän liukukiskon voitelu, kalkkikertymä hevosen juoma-automaatissa....

Voiko näitä pikkujuttuja fiksailla itse lupia kyselemättä?

Jos vuokra-asuntoon vertaa, niin kaikki tämäntapaiset jutut ovat asioita jotka hoidan itse vuokrantantajalta kyselemättä ja ilmoittelematta, nehän ovat asukkaalle kuuluvaa huoneiston ja sen siisteyden & kunnon perusylläpitoa.

  Re: Kuinka paljon täysihoitotallilla uskaltaa...

Lähettäjä: Moi 
Päivämäärä:   29.11.22 15:03:28

Kaikki pienet kiristämiset yms fine, kunhan ei ala muuttamaan mitään tai porailemaan kysymättä. :)

  Re: Kuinka paljon täysihoitotallilla uskaltaa...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.11.22 15:04:45

Mä olen ainakin tuollaisia tehnyt, kun muahan ne kitisevät saranat ärsyttää, ei tallinpitäjää. Juomakupin tarkempi putsaus kuuluu yleensä muutenkin asiakkaalle.

  Re: Kuinka paljon täysihoitotallilla uskaltaa...

Lähettäjä: keskustelua 
Päivämäärä:   29.11.22 15:09:29

puuhapete, sano sille tallinpitäjälle, että tykkäät fiksailla kaikkea ja kysy onko ok. Kerro ensin mitä aiot tehdä, kunhan näkee, että et tee mitään tyhmää niin lienee ok.

  Re: Kuinka paljon täysihoitotallilla uskaltaa...

Lähettäjä: Kysyjä 
Päivämäärä:   29.11.22 15:10:52

Itse kysyisin aina etukäteen! Pieni vaiva huikata tallinpitäjille tyyliin ”hei huomasin tämmöisen ja mietin voinko fiksata sen”

  Re: Kuinka paljon täysihoitotallilla uskaltaa...

Lähettäjä: Lila 
Päivämäärä:   29.11.22 15:15:14

Itse ainakin huikkaisin että hei kiristin tuota saranaa

  Re: Kuinka paljon täysihoitotallilla uskaltaa...

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   29.11.22 16:37:10

Alussa uudella tallilla kyselen aina, että onko ok jos korjaan asian x tai y. Koskaan ei ole tallinomistaja kieltänyt :) Sitten kun tunnen paremmin, niin en enää edes kysele, vaan korjailen. Ei ole tosiaan ketään haitannut, koska en ilman lupaa mitään muuta, vain ainoastaan just kiristelen ruuveja tms. Isommat korjaukset sovitaan aina yhdessä ihan jo siksi etten turhaan korjaa jotain, jos ko. juttu on menossa kokonaan uusiksi esimerkiksi.

  Re: Kuinka paljon täysihoitotallilla uskaltaa...

Lähettäjä: Vinkki vaan 
Päivämäärä:   29.11.22 16:52:12

Suosittelen rohkeasti vaan avaamaan suun ja kysäisemästä tallinpitäjältä, kaikkien kannalta reiluin tapa hoitaa asioita

  Re: Kuinka paljon täysihoitotallilla uskaltaa...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.11.22 17:38:22

"kalkkikertymä hevosen juoma-automaatissa"

Oman hevosen rehu-ja vesikuppien pesu kuuluu omistajan viikoittaisiin toimenpiteisiin, eli sen nyt ainakin teet kyselemättä.

  Re: Kuinka paljon täysihoitotallilla uskaltaa...

Lähettäjä: Nn 
Päivämäärä:   29.11.22 17:54:08

Kalkkihan ei lähde pesemällä vaan happamalla... Ei mulla ainakaan juomakupin peruspesuun ole koskaan kuulunut etikkapesu. Tälläkin Alueella kalkkinen vesi ja kuppi täytyy täyttää etikkavesiliuoksella pari kertaa vuodessa että saa kalkin pois

  Re: Kuinka paljon täysihoitotallilla uskaltaa...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.11.22 18:00:01

Niin, mun mielestä myös se kalkki ym. saostumien vuosipesu kuuluu myös omistajalle, tai ainakin itse toimisin niin ennemmin kuin vain katselisin hevosellani likaisia kuppeja. Etikka vaan mukaan tallille silloin pesupäivänä :)

  Re: Kuinka paljon täysihoitotallilla uskaltaa...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.11.22 18:12:07

Kun on nimenomaan ollut kyse täysihoidosta, olen sanonut tallinpitäjälle enkä korjannut mitään itse. Asiat hoidettiin sitten hänen puolestaan. Eikä mitään pahaa verta tai valittajan mainetta saanut kun tallinpitäjä halusi pitää paikat kunnossa eikä vähän sinne päin

  Re: Kuinka paljon täysihoitotallilla uskaltaa...

Lähettäjä: vilma 
Päivämäärä:   29.11.22 23:58:21

Mun mies kun se hakee mut tallilta tekee kyllä ihan kysymättä samalla pikku fiksauksia, just öljyää saranoita, putsaa viemäreitä, korkaa tippuvia raanoja jne.
Ei oo yhtään hevosihminen mutta tykkää korjailla. Ja kun mä olen aina myöhässä sovitusta ajasta (te tiedätte, tallilla menee...) niin siitä odottaessaan mua puuhaa.
Ei oo kukaan pannut pahakseen;)

  Re: Kuinka paljon täysihoitotallilla uskaltaa...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.11.22 00:49:13

Täysihoitotalli; kyllä ne kupit pesee tallinpitäjä.

  Re: Kuinka paljon täysihoitotallilla uskaltaa...

Lähettäjä: ii 
Päivämäärä:   30.11.22 07:19:24

Omistajille se kuuluisi ehdottomasti. Kalkkisaostumat on eri asia mutta rehusotkut järkevä tallinpitäjä pistää omistajille.

MUTTA, hänen on silti hevosia ruokkiessaan ym katsottava kuppeihin ettei niihin ole esim paskottu tai että väkirehut on syöty kuten kuuluu. Sontaa löytyy välillä vesikupeista ja se siivoaa kuka sen ekana näkee ja tarjoaa hevoselle vettä.

Eri asia toteutuuko..

  Re: Kuinka paljon täysihoitotallilla uskaltaa...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.11.22 07:53:25

Usein naisen pitämällä tallilla on pieniä vikoja. Korjaaja on pitäjän mies, jota ei vähempää voisi kiinnostaa. Automaateista tulee vesi tipottain, aidat repsottaa, maalipinnat on kamalassa kunnossa. Jari hoitaa. Jari laittaa. Kun hoitaskin.

  Re: Kuinka paljon täysihoitotallilla uskaltaa...

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.11.22 08:04:09

Meillä on tp ihan mies. Mutta silti korjailen (minä nainen) ja kunnostan tallilla asioita: kuten oven kahvoja, satulatelineitä, ruokakuppeja yms.

  Re: Kuinka paljon täysihoitotallilla uskaltaa...

Lähettäjä: h 
Päivämäärä:   30.11.22 09:11:54

Se on kyllä totta, kaikki tallinpitäjien puolisot ovat Jareja :D

  Re: Kuinka paljon täysihoitotallilla uskaltaa...

Lähettäjä: Joco 
Päivämäärä:   30.11.22 09:50:45

Sanot että sopiiko jos öljyät tarhan portin saranat ja kiristät ovenkahvaa, siinä on vain kaksi asiaa niin ei tule vikalistaa. Meillä aikanaan sai tietenkin tehdä tuollaiset itse, ja tietysti sai myös pyytää tallilta. Ainut vain että tuollaisten pikkujuttujen ohi ajaa arjessa yleensä kymmenen tärkeämpää hommaa päivittäin, niin odottavan aika saattaa käydä pitkäksi. Nopeammin saa hiljaisen portin kun öljyää itse.

  Re: Kuinka paljon täysihoitotallilla uskaltaa...

Lähettäjä: Hipsu 
Päivämäärä:   30.11.22 10:35:26

Puhumisen ei luulis olevan niin vaikeaa, kohteliasta olisi tallinpitäjälle jotain asiasta huikata ennen omatoimista puuhapeteilyä.

  Re: Kuinka paljon täysihoitotallilla uskaltaa...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.11.22 15:09:25

Täysihoitotallilla kaikki kuppien pesut ym. kuuluu tallinpitäjälle. Se pesee joka putsaa karsinan. Hevosenomistaja voi olla vaikka viikon pois ja silloin paskat kupissa on viikon? En korjaisi porttia.
Jos joskus vielä menen täysihoitotallille niin en tikkuakaan pistä ristiin tallinpitäjän puolesta. Auratkoon itse lumet ja korjatkoon aidat siitähän sille maksetaan. Minä vain syötän hevoselle pöperöitäni ja käyn ratsastamassa. Harjailen ja putsailen. Laittaisin loimitusohjeet oveen. Ai että.

  Re: Kuinka paljon täysihoitotallilla uskaltaa...

Lähettäjä: Minäminä 
Päivämäärä:   30.11.22 17:24:34

En tee mitään, valitan ja vaadin....

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.