Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vinkki lämpimästä vedestä - pata

Lähettäjä: asiakasyhteistyö 
Päivämäärä:   27.11.22 13:28:14

Nyt kun sähkö on monella kallista, niin asiakkaat voisivat panostaa yhteisesti asiaan ja ostaa vesipadan tai kaksi ? Sille ei ole haastavaa tehdä ulos paikkaa ja siinä lämpiää kyllä vesi sen mitä tarvitsee saadakseen esim mässivesi. Pata maksaa kyllä useamman satasen, mutta sen hinta ei olisi yleensä montaa kymppiä per asiakas.

Puut ja niiden hankinta ja käyttö olisi sen sijaan haastavampaa. Kimppahankintana sekin onnistuu, mutta sitten tulee sellaista, kuten kuka käyttää yhteisiä puita enemmän kuin muut.

Mutta jos nämä "ongelmat" onnistutaan ratkomaan, niin tässä olisi minusta yksi vaihtoehto. Monella olisi myös näppäriä puolisoita joiden avulla talkootyöllä voitaisiin saada aika helposti myös isompikin tee-se-itse-pata aikaiseksi?? Joku esim 60l pata kun on aika vähän jos hevosesta haluaa pesaista liat pois, vaikka kiehuvana sitä ei paljoa lantrata tarvitse.

  Re: Vinkki lämpimästä vedestä - pata

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.11.22 13:31:38

Minä en asiakkaana tee tallinpitäjän töitä. Täysihoidossa maksan siitä, että joku muu huolehtii puolestani siitä, että kenttä on lanattu, lämmintö vettä on saatavilla, piha aurataan jne.
Jos tallinpitäjä hankkii vesipadan, maksan ilomielin esimerkiksi kympin korkeampaa kuukausivuokraa, mutta en minä mitään patoja ala itse muurailemaan tai ostelemaan.

  Re: Vinkki lämpimästä vedestä - pata

Lähettäjä: asiakasyhteistyö 
Päivämäärä:   27.11.22 13:34:26

No vaikka noin, korkeampi vuokra siitä että tallinpitäjä hommaa. Mutta eipä ne aina mitään hommaa koska veden lämmitys padassa on oma hommansa.

  Re: Vinkki lämpimästä vedestä - pata

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   27.11.22 17:38:38

Muistelisin että olisin täältä joskus lukenut että joku oli tuollaisen muuripadan asentanut tarhan laidalle ja pesässä pari (?) Öljykynttilää palamassa niin että vesi pysyy haaleana?

  Re: Vinkki lämpimästä vedestä - pata

Lähettäjä: Tallinpitäjä 
Päivämäärä:   27.11.22 17:50:18

Meillä naapuritallissa on pata ulkona ja aktiiviset hevosenomistajat sitä lämmittävät vuorollaan, hyvin näyttää toimivan:) Meillä taas asiakkaat on niin avuttomia ja hyvään totutettu, että ei onnistuisi heiltä tuo. En usko, että yksikään osaisi tehdä edes tulta pesään. Me otetaan kohta pois pesupaikan letku niin loppuu lutraus kun ei ne kuitenkaan jaksa ämpärillä ja sienillä hevosiaan pestä vaikka hana olisi ihan vieressä. Ovat myös niin välinpitämättömiä etteivät ymmärrä vaatia edes lämminvesijuottoa ulos. Eipä niitä tosin kauheasti täällä näykään kun pohjat on kelien takia kovat niin mitä sitä nyt tallille "turhaan" tulee kun ratsastus vaatisi vähän vaivaa.

  Re: Vinkki lämpimästä vedestä - pata

Lähettäjä: Minämi ämi ämin 
Päivämäärä:   27.11.22 18:39:23

Minä en tee sitä enkä tätä, vaan vaadin, olen valmis maksamaan 400 eur kuussa, ja kaikki pitää olla niinkuin haluan, ja huomenna haluan vielä lisää. P.s. oisko jollain vapaita karsinapaikkoja?

  Re: Vinkki lämpimästä vedestä - pata

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   27.11.22 19:10:31

Niillä talleilla joissa tallissa ei ole lämin vesi,tämä olisi todella järkevä ratkaisu.

Jos nyt hevosihmiset kykenee yhteistyöhän tässäkään asiassa ;)

  Re: Vinkki lämpimästä vedestä - pata

Lähettäjä: Pataan 
Päivämäärä:   27.11.22 20:34:48

Meillä pata ja -5 tuntuman keleillä 1-2 öljykynttilää paloaika 5vrk. Pysyy sulana ei toki lämmintä ole.

  Re: Vinkki lämpimästä vedestä - pata

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.11.22 15:11:50

Pata tarhoilla olisi kätevä. Voisi aina ohikulkeissaan lorauttaa hevosten saaveihin kuumaa vettä sekaan.

  Re: Vinkki lämpimästä vedestä - pata

Lähettäjä: Hevosenomistaja 
Päivämäärä:   28.11.22 22:15:47

No käytänkö sen rahan pataan ja polttopuihin ( ei niitä saa ilmaisin mistään, hinta on nykyään kova) ja yritän järjestää lisäaikaa tuohon touhuun, vai tuonko tarvittavan lämpimän veden kotoani? Ei sen kuumaa tarvitse olla, vähän lämmin riittää että hevonen juo makuveden.

Voin toki myös jättää nykyisen työni ja tulla tallille
puutöihin hommiin hevosia juottamaan, mutta kokemuksesta sanon että palkollisena siitä ei saa sellaista palkkaa että sillä tänä päivänä elää saati pitää hevosta. (Tallityöntekijälle se juotto muuten kuului, yrittäjä taas harvoin tekee itse samaa työmäärää mitä palkattu tietysti kykenee tekemään, eli mönkkärillä tai traktorilla, jopa maitokärryillä vettä tarhoille...)

Kun on kokopäivätyössä muualla siitä saa rahaa hevosen ylläpitoon, aikaa taas ei ole kaikkeen muuhun puuhaan pitkin päivää. Jos taas on aikaa puuhata päivät tallin oloja kohentamassa, ei yleensä ole työtä eikä sitä rahaa millä ostaa sen padan ja muut.
Jostain joutuu siis aina tinkimään.

Jos taas on talli omassa pihassa voi tehdä erilaisia ratkaisuja millä voi säästää rahaa, aikaa ja voimiaan. Silloin pata on hyvä idea, varsinkin jos saa puut omasta metsästä. :)

Hevosenomistajana siis käytän vapaa-aikani siihen että käyn ostamassa vaikka mashia, liotan sen kotona omaan ämpäriin lämpimään veteen, tuon sen tallille ja juotan hevosen hyvin. Käytän aikaa sen jaloittamiseen koska sekim vähentää ähkyn riskiä.

  Re: Vinkki lämpimästä vedestä - pata

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.11.22 22:20:53

"en minä mitään patoja ala itse muurailemaan"

"eikä sitä rahaa millä ostaa sen padan ja muut"

Ei niitä patoja tarvitse muurata, eikä ne käytettynä kalliita ole :D

  Re: Vinkki lämpimästä vedestä - pata

Lähettäjä: Hevostenomistaja 
Päivämäärä:   29.11.22 22:27:26

. Unohdat kuitenkin sen että pata tarvitsee myös polttopuita tai muuta sytykettä ja sen käyttöön menevä aika on pois tuottavammasta työstä (minulla palkkatyö). Työttömänä voisi semmoisen kanssa puuhata ja olen puuhannutkin, lämmittänyt kotinikin puilla, mutta ei silloin olisi ollut rahaa eikä järkeä viedä hevosta täysihoitoon kun kerran itsekin ehti ne hoitaa, sytytellä nuotioita ja valvoa tulta, tehdä tulen vaikka kepillä tuohta hankaamalla niin säästyi tulitikutkin. ;) Aika aikaa kutakin!

Kaikkea ei voi saada, useimmille se on joko työpaikka tai paljon vapaa-aikaa ja mahdollisuuksia alkeellisempaan, joskin työläämpään elämään. :D

  Re: Vinkki lämpimästä vedestä - pata

Lähettäjä: Myssykkä 
Päivämäärä:   29.11.22 23:38:17

Oma talli pihassa, ei vieraita.
Tallissa on lämminvesivaraaja, mutta kalliin sähkön takia laitoin pois päältä.
Hommasin pihaan 80l padan, maksoi vain vaivan. Pata oli ilmainen, vaati vähän hitsaamista ja uuden piipun. Laastista ja tiilistä muurasin pohjan mihin pata tuli.

Helppo ja nopea lämmittää. Vesi myös pysyy lämpimänä/haaleana aamuun kun on kansi päällä.

Jos ei puita jaksa roudata, niin laittaa ulkotulen tai pari padan sisään. Lämpiää niilläkin, mutta aikaa menee.
5-7 klapia ja vesi lämpiää alle 20min kiehuvaksi.

Uutena saa patoja ~500€ hintaan K-raudasta...

  Re: Vinkki lämpimästä vedestä - pata

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   30.11.22 09:37:23

""en minä mitään patoja ala itse muurailemaan"

"eikä sitä rahaa millä ostaa sen padan ja muut"

Ei niitä patoja tarvitse muurata, eikä ne käytettynä kalliita ole :D"

Eikä sitä pataa, tai osaa siitä saa mukanaan, jos vaihtaa tallipaikkaa. Eräässäkin tallissa tallinpitäjä sumutti aina uusia asiakkaita tilaamaan hiekkaa tarhanpohjalle. Kyllähän siitä tietysti asiakkaan omakin hevonen hyötyi, mutta tällä tallilla myös savustettiin vuokralaisia pois tallinpitäjän toimesta. Ja muutaman vuoden kuluttua tarhojen pohjat oli huippukunnossa, ja kaikki yksärit irtisanottiin.

  Re: Vinkki lämpimästä vedestä - pata

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.11.22 10:53:56

Polttopuu on kallista tällä hetkellä, tuleekohan mitään säästöjä tuosta. Saako edes 100 euroa/irtomotti? Sen lisäksi kun joku tonttu vielä polttaa tallin, ei kaikki ole oppineet edes sytyttämään tai käyttämään tulta. Itsellä on kiire tallilta työpäivän jälkeen lämmittämään kämppää, en joutaisi tulta polttelemaan tallilla. Kotitallissa ehkä tulisi näin toimittua.

  Re: Vinkki lämpimästä vedestä - pata

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   30.11.22 12:59:38

Paljonko te luulette, että puita menee padan lämmittämiseen?
Me hommattiin oma pata pihalle kun sähkön hinta pomppasi. Lämmitän padan samalla kun teen tallihommat ennen puolta päivää. Meillä vain kaksi hevosta niin lämmitän 60-70litraa vettä, pataan mahtuu 150l. Sytytän padan niin siihen menee 5halkoa ja vedestä tulee kiehuvan kuumaa. Kun tytär tekee iltatallin joskus klo 21.00 aikoihin juomavesiin pitää vielä lisätä kylmää vettä ettei hevoset polta itseään. Loput padasta tyhjennetään tarhojen eristettyihin vesisaaveihin ja aamulla kun klo 4.00 vien hevoset ulos ja otan kannet saaveista pois on vesi vielä kylpyveden lämpöistä

  Re: Vinkki lämpimästä vedestä - pata

Lähettäjä: **** 
Päivämäärä:   30.11.22 13:29:29

Ihan käsittämättömiä juttuja, joku siis tarjoaisi tallipaikkoja eikä edes perusasiat ole kunnossa, että hevosten juomavedestä pitäisi säästää tai maksaa ylimääräistä tai tehdä ylimääräisiä hommia. Millaisissa paikoissa porukat hevosiaan oikein pitää

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.