Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: Anonyymi 
Päivämäärä:   1.7.22 00:26:37

Menettekö varatulle ratsastuskoulutunnille, jos sinä kyseisenä päivänä ei kertakaikkiaan huvita?

Tunnin peruutusaika on umpeutunut. Kyseisellä tallilla ei ole tuntien jälkimarkkinoita, joten myynti ei onnistu.

Ei huvita, hirveä helle, ja on jo etukäteen tiedossa että tunnilla sijainen enkä todennäköisesti opi mitään.

Jos jätän menemättä ratsastustunnille, menetän tunnin hinnan 40 €. Jos menen ratsastustunnille ja kärsin, menetän kulkemiseen kuluvia bensarahoja 10 €.

Mitä itse tekisitte?

Menettekö ratsastustunnillenne aina, myös silloin kun ei huvita?

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: Leipä 
Päivämäärä:   1.7.22 00:29:03

Joo, pakko. Usein oma haluttomuus ei edes johdu säästä yms. Vaan ihan omasta fiiliksestä, ja välillä tuntuu tosi kurjalta mennä. Silti ei auta muu, jos ei halua rahojansa menettää.

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: Kyllä 
Päivämäärä:   1.7.22 00:32:31

Kyllä menen. Hevosten päivän liikutus on suunniteltu ratsastajien mukaan. Meillä yleensä hevoset menevät 1h/pvä, joskus harvoin 2h. Jos jollekin hevoselle on sille päivälle laitettu kaksi tuntia ja minun hevoseni seisoo karsinassa sen vuoksi, etten ilmestykään paikalle, on se epäreilua sekä minun hevostani että sitä kahdella tunnilla kulkevaa hevosta kohtaan.

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: Nopsa 
Päivämäärä:   1.7.22 00:44:48

En mene

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.7.22 00:51:40

Menisin jos kävisin ratsastuskoululla. On omia mutta monesti vaikka on lähtiessä väsyttänyt on ratsastuksen jälkeen niin ihana olo, että joutuu "sanomaan" itselleen että hyvä kun lähdit.

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: mnvnvkfjk 
Päivämäärä:   1.7.22 01:00:39

Menen, koska olen liian köyhä heittämään 40e kankkulan kaivoon.

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: tätiratsastaja 
Päivämäärä:   1.7.22 01:10:41

Kun kävin tunnilla, menin aina. Myös käydessäni maneesittomalla, kerran kaksi vuoteen tuli eteen vesi-/räntäsade tunti.

Nyt ratsastan omalla, ja menen aina. Kuten . yllä totesi, juuri noin käy :-)

Ja olipa hienoa lukea miten Kyllä ajatteli hevosta, eikä itseään.

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.7.22 06:06:49

Vaikka on sijainen niin jos nyt osaa sen verran itse ratsastaa ja muistella omia heikkouksia niin kyllä siitä tunnista saa jotain irti varmasti! Joskus voi positiivisesti yllättyä vaikka voinkin samaistua tuohon että joskus ei vaan huvita.

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   1.7.22 06:41:45

Menen koska yleensä se piristää. Opiskelijana myös iso raha heittää hukkaan

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: Tallinpitäjä 
Päivämäärä:   1.7.22 07:34:09

Kyllä nimimerkille 10 pistettä!
Juuri näin on meilläkin ja tämä on asia joka harmittaa meitä yrittäjiä kun jätetään välillä tulematta tai perutaan tuntia ennen. Kyse ei ole siitä rahasta vaan niistä hevosista. Ja aiheutetaan myös ylimääräistä sumplimista kun yritetään äkkiä vaihdella hevosia niin että saadaan kaikille sopivasti liikuntaa.

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: Puusku 
Päivämäärä:   1.7.22 08:18:24

Menen. Ihan hyvä keli ratsastaa ja olet varmasti jo noin 5 pv sitten huomannut, että on helle ja sen on luvattu jatkuvan. Sijaisen tunnilla voit keskittyä omatoimisempaan ajatteluun.

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: The Cowgirl 
Päivämäärä:   1.7.22 08:19:02

Ratsastustunti ei ole mikään padeltunti. Mailoille on ihan sama on ne käyttämättä vai ei.
Hevosten työpäivä on aina suunniteltu etukäteen. Varmasti ärsyttää opettajia, jos viime hetkellä joutuu sumplimaan hevosvalintoja.

En kehtaisi olla menemättä/perua tuntia viime hetkellä, kun MUA ei just huvita. Aika itsekästä ajattelua!

Ylipäätään tää kulttuuri "ei oo pakko jos ei huvita" ärsyttää suunnattomasti, sitä kun näkee ihan työelämässä ja kouluissa.

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.7.22 08:39:26

Menen.
Koskaan ei ole tallille päästyä ole enää ollut huono fiilis. Päinvastoin, vaikka lähtiessä on ollut semmonen Ei! Olo niin kotiin tulessa on ihan poni huuruissa ja voisi lähteä heti takaisin.

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: -------* 
Päivämäärä:   1.7.22 08:41:36

"Kyllä menen. Hevosten päivän liikutus on suunniteltu ratsastajien mukaan. Meillä yleensä hevoset menevät 1h/pvä, joskus harvoin 2h. Jos jollekin hevoselle on sille päivälle laitettu kaksi tuntia ja minun hevoseni seisoo karsinassa sen vuoksi, etten ilmestykään paikalle, on se epäreilua sekä minun hevostani että sitä kahdella tunnilla kulkevaa hevosta kohtaan."

Tämä. Jos jätätte menemättä, niin ilmoittakaa edes tallille, että ette ole tulossa! Hevonen voidaan vaihtaa jollekin toiselle viimetingassa.

Itsellä on nykyisin omat hevoset, muttakäyn ajoittain myös meidän tallin hevosilla tunnilla. Olen myös itse pitänyt tunteja. On muuten oikeasti hyvä, että monet yritykset on laittaneet tiukat rajat, että rahoja ei palauteta, jos perut liian myöhään tunnin. Kun pidin omilla hevosilla tunteja, niin liian usein tuli näitä viime hetken "en mä tuukaan kun on helle, sataa, on poutaa" jne. valituksia ja koska tunti maksettiin käteisellä vasta tullessa, niin vaikea oli sanoa, että se tunti kuuluu silti maksaa. Ehkä olin myös liian kiltti. Nykyisin en enää olisi.

Ja tosi kiva kun on itse suunnitellut, että hevoset liikkuu tunnilla sinä päivänä, ja sitten puolet tuntilaisista peruu. Menee omat aikataulut ihan sekaisin, kun halusin kuitenkin, että kaikki hepat liikkuu sinä päivänä. Eipä auta kuin alkaa liikuttelemaan yksi kerrallaan ja perua mahdolliset muut menot. Tämä toki hiukan eri asia kuin ratsastuskoulussa.

Mä oon ehkä tyly, mutta ehkä kannattaa lajia vaihtaa, jos ei viiti ratsastustunnille saapua. Ei muakaan aina huvita ja välillä väsyttää, mutta sellaista se on. Yleensä kuitenkin aina ratsastuksen jälkeen olen onnellinen, että ratsastamaan menin :)

Ja joo, itsekään en tykkää yhdestä meidän tallin sijaisen opetustyylistä, mutta jos hän sattuu opeksi, niin sitten sattuu! Mun entinen ratsastuksenopettaja tapasi sanoa, että jokainen minuutti hevosen selässä opettaa jotain. Ei aina mitään isoa konkreettista, mutta esim. omaa tasapainoa, lihastenkäyttöä, koordinaatiota jne. Sellaisia hienovaraisia asioita. Eli aina hevosen selkään kun on mahdollista :)

Ja kuten Puusku kirjoitti: Olet varmaan jo aiemmin huomannut helleaallon? Tunnin olisit kerinnyt perua jo paljon aikaisemmin. Lisäksi just juteltiin eilen open kanssa (kun siellä helteessä mentiin tunnilla), että kummasti ihmiset myös tottuu, kun on siellä lämpimässä. Ekat 2pv leiriläisillä oli ollut jatkuvasti kuuma, mutta päivät 3-5 oli kuulemma ollutkin jo ihan ok ratsastaa, vaikka lämpötila ei muuttunut juurikaan.

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: qwertx 
Päivämäärä:   1.7.22 08:51:51

Itsekin kyllä menen tunnille. Yleensä sitä sitten innostuu kun paikalle pääsee.

Mutta nyt on pakko kysyä, että onko se oikeasti ongelma, jos tuntihevonen ei liikukaan jonain päivänä? Oletettavasti hevoset tarhailee aamusta iltapäivään ja tuntihevosilla yleensä tunteja 5-6 päivää viikossa. Isommilla talleilla voi olla 2-3 tuntia per hevonen.

Eli onko se oikeasti ongelma, jos käykin niin, että joku hevonen ei kenties osallistu lainkaan tunneille jonain päivänä?
Yleensähän tuntihevosilal kuitenkin on myös se 1 vapaapäivä viikossa, joten kestävät kyllä vapaapäivänkin, miksi siis on niin paha, jos nyt sattuu käymään niin että jonain päivänä tuntilaisia ei tullutkaan ja hevonen ei pääse tunnille.

Yksityishevoset on eri asia, kun liikkuvat muutenkin vähemmän ja saattaa olla selkeästi raskaampia tunteja (esim. kunnon koulu- tai estetreeni) jonka jälkeisenä päivänä olisi hyvä palautella.

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   1.7.22 08:52:46

Menen. Ei ole varmaan koskaan harmittanut enää tunnin jälkeen. Ja juuri tuo, että hevosten liikunnat on suunniteltu ratsastajien mukaan. Nyt oman kanssa sama, jos olen suunnitellut liikuttavani niin en jätä hevosta vapaalle vain jos ei huvita. Toki jos on syystä tai toisesta jotenkin todella pahalla päällä ja se ei hevosta hoitaessa poistu, niin jätän väliin, ettei se negatiivinen tunnelataus vaikuta tekemiseen. Mutta tällaisia kertoja tulee vastaan vain todella harvoin.

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: Nunna 
Päivämäärä:   1.7.22 09:13:01

Muakaan ei huvittanut helteen takia, onneksi menin, ope kysyi halutaanko koulutunnin sijaan maastoon käveleen ja järveen kahlaileen, oli ihana iltapäivä. Meillä tavoitteellisempi ryhmä mutta kaikille sopi ja mukana oli uudempiakin hevosia jotka saatiin kaikki houkuteltua veteen.

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: -------* 
Päivämäärä:   1.7.22 09:29:05

qwertx: No harvoin ehkä se 1 päivä/ 1 tunti on ongelma, mutta kun se harvoin on vaan se yksi ratsastaja :( Kun esim. 5 ihmistä päättää, ettei nyt tuukaan ja jos sattuu olemaan vielä illan viimeinen tunti, niin ei enää sen päivän liikutuksia fiksata. Ja jos pahimmillaan sattuu samalle hepalle.

Meidän tallin tunneilla tosiaan hevoset liikkuu sen 1-2h/pv, joten kyllä sillä on merkitystä jos se päivän ainoa ratsastaja jää pois. Hepat saa toki olla laitumella nyt 24/7 (pois lukien tunnit), mutta silti se tasainen liikunta tekee hyvää.

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   1.7.22 09:30:00

Kyllä menen. Olen sitä ihmistyyppiä, joka hoitaa sovitut asiat vaikka pää kainalossa. Totta kai jokaiselle tulee niitä päiviä, kun ei millään huvittaisi, mutta yleensä ratsastuksen jälkeen on hyvä fiilis ja iloinen siitä, että tuli kuitenkin lähdettyä.

Jos kuumuuden vuoksi tulee helposti huono olo, niin varmasti opettajalle on ok, jos pitää vaikka ylimääräisiä kävelytaukoja ja ottaa juomapullon kentän laidalle.

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: ***** 
Päivämäärä:   1.7.22 09:42:23

Menen. Mua ärsyttää heittää rahaa hukkaan jos ei ole pakkorako. Lisäksi tuo että hevosten liikunta on suunniteltu sen mukaan miten tunteja on varattu, eikä ole kivaa aiheuttaa tallille ylimääräistä säätöä siksi että mua ei vaan huvita. Eikä ole kivaa aiheuttaa kanssaratsastajillekaan pahaa mieltä, ne hevosjaon jälkeen ilmenevät poissaolot kun aina yleensä aiheuttavat muutoksia myös muiden ratsuihin ja aina joku menettää sen oman lempparinsa tai hevosen jota olisi halunnut kokeilla tms.

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: Huihai 
Päivämäärä:   1.7.22 09:42:25

Menen. Vaikka epäpätevä sijainen ottaa päähän, niin voin edes itse tarkkailla jotain heikkoa kohtaani ja korjata sitä. Edellisellä tallilla oli välillä sijainen, joka teetätti ylihelppoja tehtäviä eikä oikein osannut neuvoa niissäkään, mutta käytin ne tunnit keskittymällä erityisesti esim. omaan ryhtiin tai pohjeapujen nopeuteen. Ja totta kai kannattaa antaa koululle palautetta, jos tunninpitäjä on oikeasti osaamaton.

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   1.7.22 09:55:20

Menen, koska aina on kuitenkin hyvä olo tunnin jälkeen. Harmi, jos siellä on opettajan sijainen, mutta pidä mieli avoimena. Toisinaan on hyödyllistä olla uuden ihmisen silmän alla. Tuskin siellä helteellä tehdään liikaa ja ratsastajilla saattaa olla juomataukojakin.

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   1.7.22 10:05:40

Se 40 on menetettyä rahaa joka tapauksessa. Minä tekisin sitä mikä tuntuu parhaimmalta, tyhmä tekee jotain mitä ei halua ja vielä maksaa 40 euroa siitä.

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   1.7.22 10:13:58

Kun olin ratsastuskoululainen, tunti oli viikon kohokohta. Jos olin kuumeessa tai vastaavaa, oli kamalaa jäädä tunnilta pois. Vaikea kuvitella, että joku harrastaa tätä lajia vakitunneilla, vaikkei oikeasti ole siitä kovin innoissaan.

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   1.7.22 10:23:38

Menisin.
Talvella minua ei useinkaan huvittanut mennä hiihtämään. Ja oli pirun kylmäkin.
Takan vieressä olisi ollut mukavampaa.
Joka kerta kun olin patistanut itseni hiihtämään, olin iloinen ja onnellinen sen jälkeen kuitenkin.
Nyt kesällä satojen kilometrien hiihdot näkyvät ulkomuodossa positiivisesti, eikä hyvästä kunnosta ole ratsastuksessakaan haittaa.

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: suu 
Päivämäärä:   1.7.22 10:26:31

En mene. Joskus olen mennyt ja todennut, ettei siitä ole kenellekään mitään hyötyä, että käyn @!#$ otsassa ajelehtimassa muiden tiellä yhden tunnin, kun mikään ei onnistu.

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: aaro 
Päivämäärä:   1.7.22 10:50:34

Menen, koska niinkuin monessa liikuntalajissa niin tässäkin mieli ja fiilis kohenee kun pääsee tallille

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: kissa 
Päivämäärä:   1.7.22 11:18:30

en mene, ilmoitan kyllä tallille, mutta jään herkästi pois jos ei huvita. en kyllä ratsasta rästejä koskaan pois.

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   1.7.22 11:31:08

Menen kyllä. Aina ei tietenkään millään huvittaisi, kun on muka liian kylmä tai liian kuuma, ja rehellisesti sanottuna joskus tekisi mieli muuten vain maata koko ilta sohvalla mussuttamassa karkkia... mutta kyllä se tunnin skippaaminen ottaa jälkeenpäin päähän paljon enemmän kuin sinne meneminen.

Kerran olen perunut tunnin syyllä ”ei huvita”, mutta se oli sellainen päivä, että kaikki oli mennyt jo työpäivän aikana pieleen, olin kiukkuinen kuin ampiainen, ja sitten vielä ajokelikin oli aivan kamala (talvinen myräkkä, tiet olleet monta päivää loskaiset ja sinä päivänä tietysti pakkasen vuoksi peilijäässä). Silloin peruin tunnin, kun en vain siinä muutenkin kurjassa mielentilassa halunnut ratin taakse enkä hevosen selkään.

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.7.22 11:36:24

Taitojen paraneminen vaatii tunteja satulassa, ja joka kerralla voi oppua jotain, eli kyllä menen

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   1.7.22 11:37:13

Oon jättänyt menemättä (koululle toki ilmoittaen):

- viides kerta peräkkäin elämäänsä kyllästyneellä laiskalla hevosella, saipahan sekin levätä
- rästitunti klo 21 oli vain liian myöhään
- tuplatunti hellekelissä, jätin toisen ratsastamatta

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: ratsastaja 
Päivämäärä:   1.7.22 11:41:01

"Lähettäjä: suu
Päivämäärä: 1.7.22 10:26:31

En mene. Joskus olen mennyt ja todennut, ettei siitä ole kenellekään mitään hyötyä, että käyn @!#$ otsassa ajelehtimassa muiden tiellä yhden tunnin, kun mikään ei onnistu."

Tätä mä ihmettelen. Onko ihmisillä useinkin "tatti otsassa"? Siis oikeasti ärsyttää asiat? Kun vaikka itseä ei kiinnostas ratsastaa ja vaikka ei todellakaan aina mene putkeen, niin sitten hetken hengitän ja yritän uusiksi ja yleensä jossain vaiheessa homma onnistuu. Onko niin että kun osalle ihmisistä tulee se "tatti otsassa"-fiilis, niin siitä ei pääse yli? O.o Mahtaa olla tosi raskasta elämää :(

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: 678 
Päivämäärä:   1.7.22 11:49:53

^ mahtaa noin tyhmän ihmisen elämä muutenkin jo olla rankkaa niin hyvä ettei sulla ole sen lisäksi enää huonoja päiviä...

Kyllä, jätän väliin. Jos on sellainen fiilis, ettei huvita edes ratsastaa, en uskalla myöskään lähteä ajamaan tallille.

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: laiska 
Päivämäärä:   1.7.22 12:14:35

en mene jos ei huvita. ilmoitan kyllä etten tule. maksanut olen rkoululle joka tapauksessa ja hinnanhan he saavat pitää. hevoset aika ylikuormitettuja, hyvä että joku saa silloin kevyemmän päivän.

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.7.22 12:59:01

Menen, olen huomannut että vaikka kotona ei huvittaisi niin kyllä se tallilla silti on kivaa. En koskaan ole hevosen selässä miettinyt että kunpa nyt en olisi tässä.

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: NIH 
Päivämäärä:   1.7.22 13:29:10

Yllättävän usein niitä viime hetken perujia/saapumatta jättäviä jotka eivät edes vaivaudu ilmoittamaan kasautuu yhdelle päivälle enemmän kuin arvon Sinä. Jos sattuu olemaan oikein täyteen buukattua, ehkä kesäkursseja/-leirejä niiden normituntien päälle, olisi todella kiva päästä jakamaan hetkellinen raskaampi työkuorma tasaisesti. Ei niin, että Ykkönen painaa neljä tuntia koska on pakko kun Pokulta irtosi kenkä repien kaviota ja Polle ontuu kun teloi itsensä laitumella, ja Kakkonen sitten tekeekin vain yhden kun se ei sovellu kaikille tunneille/ratsastajille ja vaihdoksien tekeminen oli mahdotonta tai liian myöhäistä jos haluaa edes suunnilleen pitää päivän aikataulusta kiinni.

Ne hevoset kun ei ole tehdasasetuksilla tulevia koneita. On pieniä, suuria, nuoria, vanhoja, terveitä, vaivaisia, hankalia ja helppoja. Ja kaikkia välimuotoja.. Myös ratsastuskoulussa. Ja sitten aasiakkaat on sitä mieltä että "ei se haittaa etten ilmoita ja mun ratsu saa kevyemmän päivän" ja seuraavaan henkäisyyn "Ai kauhistus kun Ykkönen tekee paljon töitä, miksi ihmeessä sitä noin rääkätään kun Kakkonen tekee vain yhden tunnin?!"

Täytyisi varmaan alkaa veloittaa tuplat perumattomista tunneista kulukorvauksena.

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: Nimetön 
Päivämäärä:   1.7.22 13:32:58

"LähettäjäNunna

Päivämäärä1.7.22 09:13:01

Muakaan ei huvittanut helteen takia, onneksi menin, ope kysyi halutaanko koulutunnin sijaan maastoon käveleen ja järveen kahlaileen, oli ihana iltapäivä. Meillä tavoitteellisempi ryhmä mutta kaikille sopi ja mukana oli uudempiakin hevosia jotka saatiin kaikki houkuteltua veteen."

Missä noin ihana ratsastuskoulu missä uittomahdollisuus ??

  Re: Menettekö r-tunnille, jos ei huvita?

Lähettäjä: 123456778 
Päivämäärä:   1.7.22 13:47:30

"Ne hevoset kun ei ole tehdasasetuksilla tulevia koneita. On pieniä, suuria, nuoria, vanhoja, terveitä, vaivaisia, hankalia ja helppoja. Ja kaikkia välimuotoja.. Myös ratsastuskoulussa. Ja sitten aasiakkaat on sitä mieltä että "ei se haittaa etten ilmoita ja mun ratsu saa kevyemmän päivän" ja seuraavaan henkäisyyn "Ai kauhistus kun Ykkönen tekee paljon töitä, miksi ihmeessä sitä noin rääkätään kun Kakkonen tekee vain yhden tunnin?!""
Tämä lainaus osoittaa hyvin, ettei tunnin väliin jättäminen ole mikään ongelma. Jos se olisi, ei tarvitsisi keksiä itse valheita vaan voisi pysyä ihan totuudessa..

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.