Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Hevostenpito ja säästäminen

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   26.5.22 18:20:20

Mahtuuko samaan lauseeseen?
Eli nyt kun hinnat nousevat niin jostain on säästettävä, ajattelisin että myös hevosenpidossa on kohtia joissa voisi alkaa säästämään esim kilpaileminen, varusteet, miljoonat eri purkit yms. Perushoito, perusratsastus ja siinä se. Luulisin että hevonen pysyy hengissä vähemmälläkin kuin uusilla satulahuovilla päivittäin. Ajattelisin myös että kaikki sellaiset fysioterapiat, hierojat yms muut vähenevät eikä jokaiseen mystiseen vaivaan olla heti kärräämässä tuhansia testejä. Mutta miten muut aikovat säästellä hevosenpidossa? Vai onko se ihan turhaa?

Re: Hevostenpito ja säästäminen

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   26.5.22 18:33:15

Kilpaileminen on yksi. Harrastaa sillä hevosella kotona niin, että se saa liikuntaa ja pysyy kunnossa. Itse raviharrastajana olen joutunut tosissaan miettimään, että aionko reenata vanhempaa hevosta vielä. Ja jos aion, niin pyörän on radalla pyörittävä tai sitten jäädään kotiin vaan maastoharrastelemaan. Mikä ei ole minulle pettymys. Polttoaine kun maksaa jo paljon.

Miljoonat purkit pois, tietenkin. Hyvä heinä, siihen kauraa, ohraa, joku mash/pellava oheen. Kivennäiset ja vitamiinit.

Eläinlääkäriasioissa säästäminen sitten taas riippuu. Perushuolloista ei säästetä, en ole koskaan kyllä rampannut klinikoilla pikkuasioista. Enemmän huomiota juuri ennaltaehkäisyyn ja kyllähän hevosen kovan treenin helpottaminen siihenkin kuuluisi.

Varusteissa on helppo säästää kun ei ostele niitä satulahuopia ym turhaketta.

Sitten. Jos on turhia joutohevosia pihassa. Ne pois.

Lähettäjä: Ryys 
Päivämäärä:   26.5.22 20:24:04

Hevostelu on kallis harrastus, vaikka jättäisi kilpailut, uudet varusteet, erikoisrehut ja muut väliin. :/ Toki olette ihan oikeassa siinä, että kannattaa oikeasti miettiä mikä on tarpeellista ja kärsiä ylimääräiset.

Lähettäjä: Ryys 
Päivämäärä:   26.5.22 20:24:19

*karsia

Lähettäjä: Iiris 
Päivämäärä:   26.5.22 20:46:16

Meillä ruokinta on ollut jo vuosia yksinkertainen heinä+kivennäinen +valkuainen.
2018 kuivuus opetti punnitsemaan heinät =ei yliruokintaa.
Kilpailut meillä on karsittu minimiin ->säästyy kisamaksut+polttoaineet
Varusteita ostetaan vain aitoon tarpeeseen, ei niin että ostan kaiken kivan värisen ja näköisen.
Karsin turhat varusteet (sellaiset jotka pölyttyy kaapissa kuukaudesta ja vuodesta toiseen)-> myyn pois, joten joku hilu edes takaisin itselle.

Vettä ei juoksuteta turhaan, valot sammutetaan, rikkinäiset jutut korjataan heti ettei pääsee tapahtumaan suurempia vahinkoja jne.

Näillä säästää jo pitkän pennin.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   26.5.22 21:06:01

Suurin säästö ell kuluissa on hevosen asiantunteva hoito sekä ruokinta, järkevä maltillinen käyttö, ennakoiva ajattelu, huolelliset alku- ja loppuverkat ja riittävän lyhyet kengitysvälit.

Lähettäjä: Chicana 
Päivämäärä:   26.5.22 21:21:37

H - viisaita ajatuksia ja niin totta.

Lähettäjä: Jolly 
Päivämäärä:   26.5.22 21:29:12

Opettelin jo vuosikymmeniä sitten tekemään itse peruskengityksen. Osaan tehdä siis oman hyvät jalka-asennot ja kavioaineksen omaavan rauhallisen hevosen peruskengityksen. Irtokenkiä, tilsakumien laittamista jne. minä en ole ikinä pyytänyt kengittäjää laittamaan. Peruskengitystaito on rahan- ja vaivanarvoinen homma opetella jos vähänkään kauemmin aikoo hevosten kanssa touhuta.

Lähettäjä: ^^^ 
Päivämäärä:   26.5.22 21:42:41

Yksi tapa on, että ei säästä missään. Elää kuten aina ennenkin. Mutta vastaavasti tekee töitä ja tienaa enemmän kuin ennen. Minä teen näin. Toki se vaatii eforttia ja aikaisia herätyksiä.
Pitää vielä lisätä, että en ole hevosammatissa vaan ihan perus siviiliduunissa.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.5.22 22:01:59

Ei hevonen tarvitse paljoa. Vain sen hyvän hoidon, ja se ei ole niin paljon kiinni rahasta kuin voisi kuvitella. Ylimääräisellä roinalla ei tee mitään, yhdet/kahdet kappaleet tuotteista on riittäneet vuosia. Eli kaksi huopaa kun toinen on pesussa jne. Loimia kannattaa vähän paikkailla ja kyllästää vuosihuolloissa. Kilpailukulut nyt on aivan täysin turhia, jos nyt ei sitten kilpailun takia harrasta. Ylimääräisistä rehuista ei mene kuin maha huonoksi.

Mutta tallin on oltava hyvä, tai tulee kalliiksi eläinlääkärikuluina... hyvä heinä ja sitä tarpeeksi, juotto ulos, hevoselle sopiva ulkoiluaika ym., niistä ei kannata joustaa. Ja sitten liikuntaa omistajan toimesta tarpeeksi!

Lähettäjä: N2 
Päivämäärä:   26.5.22 22:52:14

Tallipaikka on lähellä ja kuljen tallimatkat yleensä pyörällä. Varusteet olen yrittänyt parhaani mukaan ostaa käytettyinä. Sekä jos jotain hajoaa niin korjataan eikä hankita uutta. Pitäisi vielä myydä ylimääräiset varusteet pois.

Toisaalta nyt kun vihdoin on kisakunnossa oleva hevonen niin kisoista en tahdo säästää. Ei ehkä kaikista kauimmaisiin lähdetä ja muihinkin yhtään kauempana oleviin kysellään kimppakyytejä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.