Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: Sini 
Päivämäärä:   25.5.22 11:29:17

Miten suhtaudutte malttinsa menettäviin kengittäjiin? Keskeytättekö koko homman? Asun alueella, jossa on onnekas, jos saa edes kenkääjän paikalle. Nyt löytyi kokenut ja maineikaskin ammattikengittäjä mutta veti sellaisetkin raivot ja lätki ja nyppi hevosta, kun hevonen vähänkin liikahti. Omaa tyhmyyttä varmaan, kun en tajunnut keskeyttää koko touhua.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.5.22 11:32:24

Kengittäjä vaihtoon vaan. Ja sitten kun kaikki kengittäjät vaihdettu, niin voi miettiä mistä se johtuu.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.5.22 11:40:57

No onko se hevonen ärsyttävä käytökseltään vai meneekö niillä hermot turhaan? Oletko itse irrottanut kenkää tai lyönyt irtokenkää kiinni? Miten hevonen silloin käyttäytyi?

Itse en ole vielä täydellistä kengittäjää löytänyt. Pienin vika on kavion ulkopinnan hinkuttaminen raspilla karheaksi ja uraiseksi koko alalta, ei vain kotkausten kohdalta. Pahin on varmaan se, jonka jäljiltä kengät ei vaan pysy jalassa. Myöhästelijät, viisastelijat ym. on sitten vaan siedettävä.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   25.5.22 11:42:06

Vaihdoin kengittäjää kun näin kengittäjän potkimassa toista tallin asukasta. Piti ottaa vähän kauempaa tuleva ja maksaa hiukan enemmän (koska matkakulut), mutta sain hyvän kengittäjän ja hevonen seisoi super rauhallisena.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   25.5.22 11:53:29

En keskeyttänyt ennenkuin kengittäjä löi nyrkillä hevosta, kaduttaa. Hirveä työ kouluttaa uudelleen kun päästänyt enää ketään kengittäjää takajalkoihin

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.5.22 11:55:28

Meillä kävi sellainen, joka hakkasi ellei hevonen ollut ihan psystyyn kuollut, hengittää ei saanut. Jos hevonen vaikka torkahti ja sen takia liikahti vähän niin meni aivan psykoosiin nainen.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: Hou 
Päivämäärä:   25.5.22 12:01:00

Jos kengittäjä mänttää hevosta, niin totta helkkarissa homma pistetään seis. Sen jälkeen voidaan miettiä, pitääkö hevonen opettaa paremmin, mutta kengittäjä _ei_ lyö tai revi hevosta. Hevonen ei opi siitä kuin pelkäämään ja olemaan vielä hankalampi.

Meidän kengittäjä komentaa hevosia tarvittaessa kovallakin äänellä (ihan HEEEI riittää, kun on uskottava äänensävy), mutta ei ikinä lyö, koska lyömisessä ei vaan ole mitään järkeä. Jos hevonen on vaikea, hän etenee tilanteen mukaan. Kummasti muutaman kengityksen jälkeen ne sätkivät ja levottomat ovat jo paljon rauhallisempia.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: Hipsu 
Päivämäärä:   25.5.22 12:36:58

Vaika hevonen ei oisi pystyyn kuollut, jopa hankala, niin ei se lyöminen ja raivoaminen mitään auta.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.5.22 12:37:23

Ei tulisi tuollainen toista kertaa.

Yksi kengittäjä vetäsi kaikilla voimillaan kengitystongilla mun hevosta kylkeen, kun muka nyppäsi. Itse vain en nähnyt mitään liikettä hevosessa koko aikana.
Ei tarvinnut sen jälkeen tulla enää.

Ääntä saa korottaa, mutta mitään huitomista ja nyppimistä en kengittäjältä siedä.
Rauhallisella kengittäjällä se hevonenkin pysyy paremmin rauhallisena :)

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   25.5.22 13:15:34

Meidän kengittäjä menettää hermonsa herkästi ja käyttäytyy tällöin epäasiallisesti ja epäloogisesti hevosta kohtaan. Olen kerran hänen toimintaansa hänelle suoraan ”moittinut” ja nykyään olen aina alusta loppuun koko kengityksen paikalla. Tällä hetkellä ei ongelmaa, mutta niin paljon en luota että jättäisin yksin. Vielä ei ole mennyt vaihtoon, sillä tekee hyvää jälkeä.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   25.5.22 13:21:59

Ei niitä hevosia kukaan huvikseen mätki, joku syy on aina. Opettakaa ne.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: Hessu 
Päivämäärä:   25.5.22 13:24:58

Noi on aika tapauskohtaisia. Itse tallinpitäjänä huomannut että 8-9/10 hevosista käyttäytyy paremmin kun omistaja ei ole paikalla.

Kengittäjän tehtävähän ei ole lainkaan opettaa hevosta käyttäytymään kengitettäessä ellei siitä erikseen sovita ja makseta.
Toki väkivalta ei auta, kertamoukaisu mulkerolle saattaa kyllä usein oikein ajoitettuna ratkaista usein paljonkin. Hevoset on ihan suoran toiminnan eläimiä, ne osaa ketjuttaa kyllä oikein ajoitetun ja harkitun fyysisen komentamisen omaan hölmöön toimintaan.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: Pata 
Päivämäärä:   25.5.22 13:42:29

Tosi ammattilainen ei hevosia roimi. Onneksi osaamattomat = väkivaltaiset kengittäjät ovat vähenemään päin.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   25.5.22 14:18:36

aloittajalle: onko Oulun seudulla?

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   25.5.22 14:20:14

Suomen ainoa awcf-seppä on sanonut, että hevosen huolellinen kouluttaminen vähentää sen riskiä kokea väkivaltaa myöhemmin elämässään.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   25.5.22 14:23:08

Ei niitä hevosia kukaan huvikseen mätki, joku syy on aina. Opettakaa ne.

-kuule höpön löpön! Hevoseni oli minulle uusi ja uudessa tallissa ja sinne tuli kengittämään hevostani ensimmäistä kertaa tällainen ölähtelijä.
Hevonen pikkuisenkaan liikahti niin heti kengittäjä siihen että öh, öh ja huitoi vasaranperällä tai raspilla.
Näytti että hevonen vaan hätääntyy vielä lisää.
No se koijari ei käynyt tallilla kuin kerran. Muiden kengittäjiien kanssa ei ollut mitään ongelmia.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.5.22 14:45:06

Itse olen amatööri ja laitan joskus omia hevosiani. Jos on raskas laitettava, itse väsynyt ja asento hankala, niin turha jalan nyppiminen saattaa saada pinnan palamaan ja ärähtämään hevoselle. Niin ei toki saisi tehdä, mutta jokainen voinee kokeilla itse hommaa. Se, jolla ei koskaan pala käpy raskaassakaan tilanteessa on tosi etevä.

Toki ammattilaiselle kengitys on helpompaa, mutta luulen silti osasyyn käytökseen olevan sama. Pitäisi oppia hillitsemään hermot, mutta se ei ole aina niin helppoa

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: Pata 
Päivämäärä:   25.5.22 14:52:07

Kertokaa yksikin hevonen, joka on hakkaamisella tullut paremmaksi. Jos hevonen on huonosti koulutettu, niin sitten sitä koulutetaan mutta en millään jaksa uskoa että koulutus tapahtuu hakkaamalla kengittäjän toimesta.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.5.22 14:52:12

No ei meidän kengittäjä hevosia ainakaan jokaisesta liikkeestä mätki. Välillä tekisi itse mieli komentaa enemmänkin, mutta kengittäjän hermo pitää ja ottaa vaikka telineeltä pois vedetyn jalan aina takaisin rauhassa. Jos vaikuttaa siltä, ettei hevonen halua jalkaa syystä tai toisesta pitää telineessä, hän yrittää helpottaa asentoa tai pitää jalan sylissä. Hän ymmärtää, että usein ne nyppimiset tai muut "venkoilut" aiheutuu jostain. Koskaan ei esim omani ole saanut selkään, vaikka ei halua antaa etujalkoja kunnolla sivuun, kengittäjä mukautuu siihen ja toteaa vaan minulle, että vanhalla hevosella voi olla kropassa jotain, miksi ei asento tunnu hyvältä. Mutta hän onkin ammattilainen ja hevosmies. Kengittää ne vaikeammatkin hevoset ja yleensä hevoset myös hänen kengittäminään alkaa tottua kengitykseen. Arvostan häntä 100%.

Sitten taas tiedän useammankin nimikengittäjän, jotka mätkii hevosia jokaisesta väärästä liikkeestä ja yhden, joka mätkii vaikkei hevonen edes liikkuisi. Hän saa sen rauhallisimmankin hevosen hyppimään kengityksessä, kun aina pitää "niin miehekkäästi" karjua ja komentaa, myös fyysisesti. Onko sitten epävarmuutta vai halua näyttää "tosi mieheltä", en tiedä. Mutta arvostus näitä kohtaan on nolla, vaikka osa tekeekin muuten hyvää jälkeä.

Hevonen on elävä luontokappale. Se saattaa liikkua. Joskus se nykäisee jalan pois, jos tulee kroppaan tuntemuksia tai muuta. Vaikka kuinka opetat, ei ne aina vaan seiso. Ymmärryksellä pääsee paljon pidemmälle kuin väkivallalla.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   25.5.22 14:56:44

Pata, mun poni sai entisellä omistajalla sikailla, kengittäessäkin oli palkittu nyppimisestä ja hyppimisestä porkkanalla. Kun tuli mulle, niin kengittäjä komensi ekalla kerralla ja kaikki ongelmat katosivat. Toki tällä on selkeä juttu.

Samoin vastaavanlaisen omistajan poni potki ihmisiä karsinassa, koska sai. Mua potkaisi, potkaisin takaisin. Siihen loppui kyseinen toiminta ja ponista tuli tosi seurallinen. Kaipasi vain rajoja, ei oikeasti nauttinut ihmisen pomottamisesta.

Toki joku tulee Sanomaan että teoria johtajuudesta on humpuukia ja rakkaudella ja nameilla saa parhaat tulokset. Jokainen tehkööt itse mitä tekee, mä en ala hengelläni leikkimään.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: Dark Jedi 
Päivämäärä:   25.5.22 15:11:54

Hou: noinhan se on. Mulla kävi aikoinaan kengittäjä joka oli tunnettu siitä että sai hankalatkin hevoset kenkään joita jotkut tunnetut ammattilaiset ei olleet saaneet kengitettyä rauhoitettunakaan. Oli äärimmäisen rauhallinen ja ikinä ei ollut kiire. Ei koskaan menettänyt hermojaan vaan periksiantamattomasti teki työnsä. Jos oli hankala, hyvin nuori , hyvin vanha tai vaikka jalkavammasta toipuva hevonen jolle kolmella jalalla seisominen pitempään oli hankalaa tai raskasta antoi hevoselle lepotaukoja eikä alkanut tappelemaan.

Nuo on niin jänniä juttuja muutenkin kuinka jotkut ihmiset ja hevoset tulee juttuun keskenään. Kuinka kengittäjän A kanssa hevonen nyhtää jalkaa ja nojaa mutta kengittäjän B kanssa ei. Tai kuinka hevonen suoraansanottuna pelkää elänlääkäriä C mutta eläinlääkäri D saa tehdä mitä vaan.

Jos hevonen on oikeasti helevatun hankala kengittää niin seppä voi ja saa ohjeistaa omistajaa harjoittelemaan jalan ylhäällä pitoa ja sietämään jalan naputtelua. Tai voi vaikka kieltäytyä laittamasta oikein mahdotonta tapausta. Voi pyytää kengitystilan rauhoittamista trafiikilta, yksin tallissa olevalle kaveria jos on kovin rauhaton yksin ollessaan, ehdottaa parempaa aikaa (esim. ei kengitetä aamulla normaaliin ulosmenoaikaan tai illalla silloin kun muut jo syö iltaruokia) jolloin hevonen olisi rauhallisempi.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: Siiri 
Päivämäärä:   25.5.22 15:28:19

Meillä hitusen haastava kengitettävä, oma kengittäjä on rauhallinen ja vaikka joskus vetää jalkaa ei ikinä suutu ja hevonen rentoutuu, jos siinä vaiheessa alkaisi hakkaamaan tuskin seuraavalla kerralla sujuisi kengitys mitenkään päin

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.5.22 15:30:35

Yksi kerta ja kengittäjä vaihtoon. Annoin kengittää loppuun ja sitten vaihdoin kengittäjän.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: (tyhjä) 
Päivämäärä:   25.5.22 15:42:46

Vaihtaisin ehdottomasti kengittäjää, vaikka ymmärrän tietysti, että joillakin seudulla se on oikeasti hankalaa. Jos saatte vaikka muutaman hevosen porukan kasaan, niin voisiko joku kengittäjä ajella tällöin vähän kauempaakin? Kannattaa kysellä.

Omalle hevoselleni takajalkojen kengitysasento on fyysisesti vaikea ja siksi nyppii jalkojaan. Kengittäjä on onneksi rauhallinen, pitää takasia vähän matalammassa asennossa ja antaa hevoselle taukoja, jolloin kengitys sujuu oikein hyvin. Ei hevonen todellakaan mitenkään v*ttuillaakseen tuota tee, eikä ole missään nimessä syy löydä hevosta.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: Mn 
Päivämäärä:   25.5.22 17:05:51

En pitäisi kengittäjää, jonka hermoihin ei voi luottaa. Meillä sama kengittäjä käynyt yli 10 vuotta, vielä ei ole hermostunut saatika lyönyt ketään. Joskus uudet ja nuoret hevoset ovat hankalia laittaa, silloin kengittäjä pyytää minut paikalle ja minä komennan tarpeen mukaan, hän keskittyy pitämään jalkaa. Mielellään rauhoitetaan nyppivät hevoset kevyesti, koska työn lopputulos on myös parempi, kun hevonen pysyy paikallaan.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   25.5.22 18:10:21

Meillä käy ihan huippu kengittäjä. Jos hevonen ylittää käytöksellään sen rajan minkä kengittäjä on mielessään määritellyt, hän laskee jalan maahan, toteaa omistajalle että.tämä oli tässä ja lähtee kotiin tai siirtyy seuraavaan hevoseen.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: Hei 
Päivämäärä:   25.5.22 20:10:58

Ja missä päin olet?

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.5.22 20:18:38

.., toivottavasti joku kerta joku muu hevonen köy sun päälle kun rääjkäät niitä.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: Gittäjä 
Päivämäärä:   25.5.22 21:05:38

Kipeät ja voimattomat hevoset ei pysty aina olla kauaa asennossa. Komentaminen ei auta, mutta kyllä pieni ärähdys on usein osoittanut että kylläpä vaan se koipi kykenee aivan hyvin olemaan ylhäällä kauemminkin kuin kaksi sekuntia.. Ovat oppineet vähän jullikoimaan siinä sivussa.

Korvat luimussa uhkailevat hevoset, jotka osoittelevat takasilla ja voivat runtata tosissaan ovat vaarallisia saadessaan tehdä rauhassa näin ihmiselle. Siinä voi miettiä, että komentaisiko siitäkin huolimatta että eläimen sielunelämä järkkyy. Jos tulee kahta kauheammin päälle niin omistaja kengittäkööt itse jos riskinä on että hän kirjoittelee sepästä seuraavaksi netissä.

Rauhallinen ote ja taito lukea hevosen kykyjä olla kengityksessä esim vaivojen takia, kantaa pitkälle. Opetettujen hevosten kanssa tulee tosi harvoin tilanteita.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.5.22 21:40:08

Meidän seudulla kengittäjien saatavuuden suhteen vähän sama homma - täällä on tyyliin just yksi tai kaksi kengittäjää koko maakunnassa.

Meidän kengittäjä tekee hyvää jälkeä, on kengittänyt useita hevosiani viimeisen 8 vuoden ajan.

On aika lyhytpinnainen, muttei siltikään koskaan hevosia lyö tai mätki, korottaa ääntään toisinaan hyvinkin reippaasti. Olen aina itse paikalla kengityksessä, joten tiedän tasan miten toimii hevosten kanssa. Yksikään hevosistani ei koskaan ole ollut hankala laittaa, eli tosiaan välillä pienistäkin jalan nyppäsyistä kirosanat lentelee. Mielestäni ylireagointia, enkä itse toimi samoin, mutta annan olla kun ei hevosille mitään traumoja ole koskaan jäänyt ja tosiaan tiedän ettei fyysisesti koskaan käy käsiksi.
Koska tosiaan muitakaan ei ole 100km säteellä saatavilla.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.5.22 21:56:15

Mikään asiaton sekoileminen ei ole tietenkään ok kengittäjältä, mutta jos hevoseni käyttäytyisi huonosti, olisin enemmän harmissani ja häpeissäni siitä, että hevoseni vaarantaa kengittäjän turvallisuuden, kuin alkaisin raivota kengittäjälle hevosen komentamisesta.

En itsekään hevosalan ammattilaisena katselisi asiakasta, joka ensin tuo käsiini hevosen, joka on vaaraksi minulle, ja sitten alkaa haukkua minua, jos koetan asettaa vaarallisesti käyttäytyvälle hevoselle rajat.

Ellei kunnioita hevosalan ammattilaisten terveyttä ja henkeä yhtään, sählätköön itse hevosensa kanssa tai vieköön sellaiselle ammattilaiselle, joka antaa ärähtämättä kävellä ylitseen.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: Mepsu 
Päivämäärä:   25.5.22 22:55:12

Kouluttakaa ne hevoset niin, ettei ulkopuolisen tarvitse puuttua.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: Op 
Päivämäärä:   25.5.22 23:55:52

Sais lähteä siltä seisomalta jos kerrankin löis.
Onneks ei ole tullu tämmösiä päävikasia ihmisiä vastaan.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: Mari 
Päivämäärä:   26.5.22 09:37:00

Tämä on siitä erikoinen keskustelu, että kun ratsastaja kilpailuissa lyö raipalla tai käyttää kannuksia hevosen ”niskuroinnin” (lainausmerkit, koska itse uskon 95% tapauksissa vian olevan aina kuskissa) takia, lytätään kyseinen ratsastaja täällä heti maailman kamalimmaksi eikä tällä saisi olla yhtään eläintä.
Kun seppä lyö tai raivoaa niin se johtuu vain siitä kun sitä hevosta ei ole koulutettu oikein.
Meidän aiempi seppä oli kireä kun viulun kieli ja myös hevoset aina stressaantuneita hänen seurassaan. Tästä syystä myös säpsyivät ja reagoivat isosti. Ja tästäkös taas seppä kimpaantui. Nykyinen seppä on rauhallinen ja hermot ei mene koskaan, ei edes silloin kun vähän voisi. Nykyään jokainen hevosemme on hänen seurassaan rauhallinen ja rento.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: Hrm 
Päivämäärä:   26.5.22 09:48:20

Kengittäjä saa komentaa hevostani äänellä mutta lyöminen on täysin eri asia. Ne jotka on täällä sitä mieltä että pitää vaan kouluttaa paremmin niin onko teille tullut koskaan vastaan kipeää hevosta? Se kipu voi oireilla kengityksessä asennosta ja kestosta johtuen vaikka muuten peittäisi kipunsa hyvin. Kipeää hevosta lyömällä ei saa kuin isoa haittaa aikaan, kengittäjän tulee ymmärtää pitää huoli omasta terveydestään eikä lähteä räimimään hevosta.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: Hei 
Päivämäärä:   26.5.22 18:10:02

Missä te asut kun ei ole kengittäjää ?

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: On 
Päivämäärä:   26.5.22 18:35:41

Kipeitä hevosia tulee jokaiselle vastaan. Hoidattakaa ne kipeät niin on helpompi kengittääkin, tai hakekaa kipulääke sitä varten.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: Hrm 
Päivämäärä:   26.5.22 18:40:40

On ei tainnut ymmärtää että jos ja kun se kipu tulee ensimmäisen kerran esille siinä kengityksen yhteydessä. Silti ei ole hyväksyttävää räimiä

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: On 
Päivämäärä:   26.5.22 18:46:55

No voi jestas, kun etpä sanonut tuossa edellisessä viestissäsi noin.

Minä en sanonut missään kohtaa että kipeää olisi hyväksyttävää räimiä. Ei se silti saa ihmistä kohti potkia. Mutta potkiminen ei yleensä olekaan "oire" vaan hankaluus saada jalkaa ylös, pitämään sitä ylhäällä ja alas kiskominen.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: ÖÖ 
Päivämäärä:   27.5.22 11:44:50

Täällä vissiin kaikkien hevoset hölmöilee omistajan kanssa ja siitä syystä ne pelleillee kengittäjänkin kanssa.. **huutonaurua**

Mulla ei oo koskaan ollut ongelmia hevosteni kanssa itsellä vaan juurikin niillä aroilla pelkäävillä kengittäjillä, jotka on jostain syystä halunneet ryhtyä kengittäjiksi pelostaan huolimatta ;) Useampi tullut vuosien varrella vastaan ja moni hevonen valitettavasti tämän vaistoaa.. Ja pakko vielä lisätä, että parhaiten sujuu kengitys niillä kengittäjillä, jotka ei vaadi hevosta pitämään jalkaa ylhäällä minuuttitolkulla putkeen. Tosin näitäkin tullut vastaan, kun oma kroppa ei oikein kengittämistä kestä ja yritetään väkisin pitää sitä hevosen jalkaa huonossa asennossa ylhäällä.. sitä kannattais se ammatti valita sen mukaan, mihin oma kroppa kykenee ;)

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: Ch 
Päivämäärä:   28.5.22 09:42:48

No mulla tämmönen kokemus ihan maineikkaasta ammattikengittäjästä: hevoseni vaihtoi tallia, ja siirtyi siis tallille, jossa tämä ko kengittäjä vaikuttaa. Heppaa tietysti jännitti uusi tilanne, ja uusi tyyppi, niin kakkasi. Tästä kauheet raivot. Ja toistui joka kerta, ja toki se paskaaminen vaan lisääntyi, kun hevonen oli ihan stressinä. Eli paskaamisesta, joka on luonnollinen vatsan toiminto, ja stressireaktio, hakattin ja huudettiin. Ja ko tallilla ei saanut käydä muita kengittäjiä. Ko tallilla muitakin vihanhallintaongelmia, ja hevosten (ja ihmisten) huonoa kohtelua, että ei olla siellä enää. Kyllä me omistajat ollaan viime kädessä vastuussa siitä hevosemme kohtelusta, ei tarvi "ammattilaisten" antaa räimiä.

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: ~ 
Päivämäärä:   14.6.22 19:06:46

Mulla tänään sattui tilanne, että maineikas kengittäjä löi hevostani useamman kerran. Hevonen on vielä lihasköyhä niin ei jaksa seistä paikallaan vaan yrittää muuttaa asentoa itselleen helpommaksi. Takajalkoja yrittää joskus vähän nyppiä mut ei todellakaan rajusti. Korotti ensin aikansa ääntä kunnes mottasi pihdeillä usempaan otteeseen… olin todella järkyttynyt. Onko tämä ok vai ylireagoinko..?

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: Ulla 
Päivämäärä:   14.6.22 19:09:46

Ei ole ok

  Re: Kengittäjä raivoaa hevoselleni

Lähettäjä: Sumutar 
Päivämäärä:   14.6.22 19:26:25

Älä käytä väkivaltaista kengittäjää. Hevosesta tulee koko ajan säikympi ja rajummin reagoiva.

Usein kyse on siitä, että asento sattuu tai hevonen ei jaksa ylläpitää outoa asentoa pitkään yhtäjaksoisesti.

Omille nivelrikkoisille vanhuksille annoin kipulääkkeen tuntia ennen sepän tuloa. Seppä piti taukoja välissä. Aina sai kaikki kengitettyä, sellaisetkin, jotka on jouduttu rauhoittamaan edellisessä paikassa.

Hyvä seppä on kullan arvoinen!

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.