Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: Laitumelle 
Päivämäärä:   24.5.22 12:39:38


Miten haetaan hevonen laitumelta laumasta? Täällä on ollut vain toteamuksia, että nykyään ei osata edes hakea hevosta laumasta. Mutta miten se sitten tehdään? Yksin? Olemme tehneet kahden hengen voimin niin, että vahva laumanjohtaja on otettu ensin kiinni ja viety sivummalle ja sitten on omansa saanut noukittua portille. Ei onnistu siis yksin. Miten tämä nyt asiantuntijoiden mielestä pitäisi tehdä?

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.5.22 12:56:44

Miksei onnistu yksin? Tuleeko johtaja väliin kun haet jotain toista hevosta?

Laumasta haetaan siten että huomioidaan ensin oma turvallisuus ja sitten haettavan hevosen turvaölisuus ja lopuksi ettei karkuuteta muita.
Oma turvallisuus: kypärä on hyvä olla kun menee hevosten keskelle, hanskat sekä pitkä piiska.
Riippuu vähän laumasta, että onko ne tulossa syliin vai juokseeko karkuun, että miten toimit. Mutta jos hyvätapainen lauma, eli voit vain kävellä haettavan hevosen luokse, niin katso, ettet jää kahden hevosen väliin. Eli tarvittaessa siirrä laumaa niin, että et jää potkuetäisyydelle kun laitat riimua haettavalle hevoselle. Ja samalla pidä huoli itsestäsi ja kiinni olevasta hevosesta, ettei kukaan ylempiarvoinen lähde tulemaan päälle. Tässä piiska erityisen tärkeä, että voit komentaa muita kauemmas.
Erota haettava hevonen muusta laumasta jo hyvissä ajoin ennen porttia, vahdi silmät selässä ettei kukaan ole tulossa teidän päälle takaa. Portilla tee selväksi tarvittaessa piiskaa apuna käyttäen, että vain haettava hevonen tulee portista ja muut ei tunge mukana. Etenkin nuoret ja varsat usein yrittää tunkea väkisin, joten säilytä etäisyys muihin ajamalla ne kauemmas portista, että ehdit kääntää haettavan hevosen ja portin kiinni ettei muut tunge samalla avauksella. Portista kulkemista kannattaa harjoitella ja miettiä kummassa kädessä pitää lankoja ja kummassa hevosta. Ja portilla jos joku irti oleva hevonen yrittää tunkea samalla avauksella ja et ole vielä sulkenut porttia, niin karjaise ja heiluta käsiä ylös kohti hevosta, porttilanka ja riimunnaru käsissä voi hyvin koittaa vielä häätää portista karkuun yrittävää. Jos kuitenkin käy niin, että tunkevat hevonen ei pysähdy, niin älä jää alle vaan väistä ja minimoi vahingot eli sulje portti heti, sekä pyydä mahdollisuuksien mukaan apua irtohevosen pyydystämiseen.

Taitava ja lauman tunteva käsittelijä ei tee numeroa edellä mainituista asioista, vaan hevoset uskoo ja käsittelijä jo pienin elkein tekee selväksi marssijärjestyksen. Vieraampi ja kokemattomampi joutuu sanomaan lainalle vähän napakammin ja selkeämmin, mikä on homman nimi.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   24.5.22 13:00:46

No voi hyvää päivää. Otat sen oman hevosesi ja viet pois. Ihmisellä pitää olla niin paljon auktoriteettia, ettei johtajahevosetkaan hypi silmille.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: Puru 
Päivämäärä:   24.5.22 13:08:06

Lähdetään siitä, että on aina parempi hakea kaksin kuin yksin, ihan turvallisuussyistä. Jos kuitenkin pitää hakea yksin ja laumassa on joku, joka häiriköi tätä toimitusta, se pitäisi rauhallisen itsevarmasti ajaa kauemmas. Nämä ovat kuitenkin asioita, jotka esim. tallinpitäjän pitäisi näyttää käytännössä, koska tilanteet ovat niin erilaisia.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: ^ 
Päivämäärä:   24.5.22 13:13:21

Voi apua mitä rakettitiedettä viiva-nimimerkkisellä. Kannattaa todellakin jättää hevosten hakeminen muille, jos täytyy asiasta tehdä noin vaikeaa.

Ja tietysti kahden ihmisen voimin hakemaan - siis jos laidun ei ole näköetäisyydellä tallialueelta. Kukaan ei halua olla se seuraava paikalle saapuva, joka löytää menehtyneen ratsastajan laitumesta. Kun on joku kaverina, apua saa nopeammin, mikäli käykin jotain.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   24.5.22 13:17:05

Siis otat vain hevosesi kiinni ja kävelet pois.

Helpottaa jos pitkä naru (tai piiska) jos pitää hätyyttää uteliaimmat pois äärestä :)

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.5.22 13:36:11

"No voi hyvää päivää. Otat sen oman hevosesi ja viet pois. Ihmisellä pitää olla niin paljon auktoriteettia, ettei johtajahevosetkaan hypi silmille."

Ei ne johtajahevoset välttämättä hakijan silmille hypikään. Omaani ei saanut haettua koska se johtaja oli mustasukkainen tai suojeleva ja ajoi omani pois. Ei siinä ole hyötyä ajaa piiskalla johtajaa mihinkään kun se joka tapauksessa vie alempiarvoisen pois hakijan luota.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   24.5.22 13:44:07

-: No ei tasan vie JOS hakijalla on sitä auktoriteettia enemmän kuin johtajahevosella. Silloin ihminen määrää kuka laumassa liikkuu ja mihin suuntaan. Jos johtajahevonen alkaa perseillä niin ihminen liikuttaa nimenomaan sitä johtajaa - ja ottaa sitten laumasta sen hevosen minkä haluaa.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.5.22 13:52:39

^ Ja tämä siis myös hehtaarin laitumella missä johtaja ajaa siellä toisessa päässä alempaansa poispäin. Aivan. Siitä vaan liikuttelemaan johtajaa.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.5.22 14:00:37

"Lähettäjä^

Päivämäärä24.5.22 13:13:21

Voi apua mitä rakettitiedettä viiva-nimimerkkisellä. Kannattaa todellakin jättää hevosten hakeminen muille, jos täytyy asiasta tehdä noin vaikeaa.

Ja tietysti kahden ihmisen voimin hakemaan - siis jos laidun ei ole näköetäisyydellä tallialueelta. Kukaan ei halua olla se seuraava paikalle saapuva, joka löytää menehtyneen ratsastajan laitumesta. Kun on joku kaverina, apua saa nopeammin, mikäli käykin jotain."

Selitys olikin tarkoitettu niille, joille laumasta hakeminen on täysin uutta tai muuten vaikeaa. Ymmärrän, ettei hevosmiestaidot ole kaikille palstan lukijoille ja kommentoijille kovin selkeitä ja turvallisuusnäkökohdat on hyvä selittää auki. Periaatteessa homma menee niin että hakee sen haettavan hevosen pois ja se siitä, mutta mitä asioita otettava huomioon oikeasti, onkin pidempi selitettynä auki. Etenkin jos laumassa on nuoria tai tiedossa hevosia, jotka saattaa tulla liian liki, on vain järkevää ottaa raippa avuksi mukaan. Ehkä asioiden auki selittäminen on tärkeää kun toiminto selitettynä saa noin negatiivisen vastaanoton. Ymmärsin myös aloituksesta, että haasteita on jo laitumelta haussa, jolloin se ei mene niin että hevonen vain haetaan sieltä pois.

Näin hevosalan ammattilaisena kyllä otan nuo kaikki mainitsemani asiat aina huomioon, tosin kypärää en usein käytä ellei se ole jo päässä esim edellisen hevosen ratsastuksesta. Kypärän käyttö olisi kyllä pelkästään järkevää. Raippaakaan en itse tarvitse kun lauma on hyvätapainen, mutta jos on haasteita esim että ylempiarvoinen hevonen tulee arkaa hakijaa hevosineen ahdistelemaan, niin kättä pidemmällä saa itselleen tilaa. Myös portilla on turvallisempaa toimia, kun muut ei ole notkumassa heti selän takana.
Hakijoita ja laumoja on kovin erilaisia, jokaiselta ei onnistu joka paikassa että vaan hakee, jos ei osaa ottaa huomioon turvallisuutta vaan jää esim potkivan tai karkuun pyrähtävän lauman jalkoihin. Tai karkuuttaa portilla kun ei osaa vaati tilaa tai käsitellä lankoja ja hevosta sekä huolehtia, ettei laitumelta kukaan karkaa samalla.

Itse olen huomannut, että välillä ei osata turvallisesti hakea edes kahdestaan tarhaavista hevosista vain toista, koska ei osata näyttää sille toiselle hevoselle, että sen kuuluu jäädä tarhaan. Toisaalta on myös niitä hevospareja tai laumoja, jotka ei koskaan tule portille mukaan, joten taluttajalla on kaikki aika maailmassa sählätä lankojen kanssa ilman vaaraa, että sieltä kukaan livahtaa mukana.

Ilkkuvaan sävyyn kommentointi kertoo vain sen, että kommentoijalla ei ole kovin laajaa hevoskokemusta eri talleista ja hevosyksilöistä. Ne ratsastuskoulun kiltit hevoset on joku muu jo kouluttanut hyvätapaisiksi, jotta aloittelijoiden ja kokemattomien on helppo harjoitella peruskäsittelyä niiden kanssa. Mutta pelkästään siihen kokemukseen ei kannata nojata, että osaisi sitten joka tilanteessa toimia oikein, kun haettavana onkin hevonen vähän haastavammasta laumasta, jossa joku potkii, yksi pomottaa ja kolmas ja neljäs on tulossa portista samalla avauksella :)

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: Laitumelle 
Päivämäärä:   24.5.22 14:04:04

- on nyt ainoa joka on antanut konkreettisia neuvoja. Muista vastauksista huokuu taas täällä tyypillinen iva ja oma kehu.
Kiitos kovasti - "otat vaan omasi pois" onkin tosi hyvä neuvo...

Tätä kysyin, koska asia ei näin vaan hoidu. Oman "pois ottaminen" ei onnistu koska lauman johtaja käy oman hevosen päälle. Oma on pakko päästää irti, että pystyy puolustautumaan tai pääsee karkuun. Laumanjohtaja ei siis härki ei isottele minulle mutta käy taluttamani hevosen kimppuun toiselta puolelta tai takaa.

Ilmeisesti itselläni ei ole riittävästi auktoriteettia muiden hevosiin. Nyt varmasti vastataan, että ei pitäsi omistaa hevosta jos ei pärjää... Mutta näin vaan sattuu olemaan ja haluaisin tämänkin asian kanssa oppia selviämään. Meillä kaikilla kun ei ole usean sukupolven ajalta verenperintönä erinomaista hevosmiestaitoa.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.5.22 14:17:20

Laitumelle// olisiko mahdollista opettaa oma hevosesi sietämään juoksutus piiskaa niin, ettei reagoi siihen vaikka miten huidot sen ympärillä? Olen omalleni opettanut, että se osaa seisoa aloillaan, vaikka pyöritän juoksutuspiiskaa meidän yläpuolella kuten helikopterin propellit pyörii. Tuollaisen kikan joskus nähnyt että voi turvata oman hevosen kun joku toinen hevonen on tulossa päälle. Oletus siis, että tuo pomottaja pelkää raippaa sen verran ettei sitten tule päälle. Myös treenaa sitä, että saat nopeasti käännettyä hevosen taaksesi, jotta pääset häätämään pomottajan kauemmas, ottaisin myös koulutusköyden tai muun riimunnarua pidemmän tuossa tapauksessa, että ekasta loikasta ei irtoa naru kädestä kun pomottaja tulee häätämään. Eli pyri olemaan oman hevosesi ja pomottajan välissä, jos ei kerran kohdista ahdistelua sinuun ja jos saat pidettyä välimatkan pomottajaan. Ehkä myös (tää vähän riski kun ei ole nähnyt mitä tapahtuu) voisit antaa hevosen juosta edellesi jos pomottaja yllättää takaa, ja käännä hevonen kohti itseäsi selkäsi taakse (jos on tapana ottaa kunnon ritolat kun pomottaja lähestyy niin sitten älä anna mennä ohitsesi), ja lähdette kohti pomoa ajamaan sitä pois ja pidät itsesi taas näiden hevosten välissä, toki säilytä kunnon välimatka pomottajaan ettei sulle käy vahinko. Tosiaan vähän riski neuvoa kun ei ole nähnyt mitä tuossa tapahtuu, että lähestyykö pomottaja vauhdilla vai miten.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   24.5.22 14:22:31

Kaikista turvallisinta olisi, jos hevonen tulisi itse portille, kun huomaa sinut. ( omani nuori onneksi tulee, koska tuossa laumassa saattaisi tullakin vaaratilanteita, kun paljon nuoria poikia. ) eli tähän edes auttaa jo se, että saa karsinassa aina sinun ollessa heinää tai jotain herkkuja silloin tällöin, niin varmasti alkaa itse liikkumaan luoksesi. Voin sanoa, että helpottaa hirveästi hommaasi, jos kutsusta itse juoksee tai kävelee perille asti.. :)

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: Haupi 
Päivämäärä:   24.5.22 14:45:02

Minä myös olen käyttänyt ihan piiskaa, jos on tiedossa, että toiset hevoset tukevat siihen vaarallisesti. Eli hevoseni seisoo selkäni takana turvassa ja minä huidon piiskalla muita. Tämä tosin toimii vain, jos oma ei lähde muiden mukana karkuun vaan tosiaan pysyy siinä vieressä.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: Evie 
Päivämäärä:   24.5.22 14:50:07

Siis käytännössä tuo tapa jolla aloittaja hakee hevosen laumasta, on juuri oikea. Kaksin on aina turvallisempaa.

Kuitenkin, jos on joskus saatava haettua hevonen laitumelta yksin, sekin onnistuu, kunhan se laumanjohtaja väistää sinua.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.5.22 16:31:12

Suosittelen että otat juoksutuspiiskan tai pitkän raipan mukaan ja ajat sen pomon kauemmas ja pidät huolta että pysyy siellä. Ääntäkin voi korottaa ja riimunnarua pyörittää. Ja tietysti olisi suotavaa että oma heppasi tykkäisi susta niin että tulisi itse luo. Mutta älä missään tapauksessa namita laitumen sisällä. Sähkö pois kun viedään portista ettei käy vahinko. Laitumissa olisi kiva olla sellainen "eteinen"-ehkäisee muiden karkaamista.
Itse otan sen portin käteen ja "uhkaan" sillä liian lähelle tunkevia samalla kun pyöräytän oman hevosen portista ulos.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: ............ 
Päivämäärä:   24.5.22 17:01:55

Joku lauman tunteva neuvomaan paikan päälle "kädestä pitäen"! Nettineuvoilla saattaa äkkiä käydä suurempi vahinko, kun tilannetta näkemättä ja laumaa tuntematta aletaan neuvomaan.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: J 
Päivämäärä:   24.5.22 18:02:51

Riippuu myös laumasta. Se, että lähtee piiskalla huitomaan ja provosoimaan, ei välttämättä paras tapa. Itse annan johtajan tulla tervehtimään ja sitten pyydän siirtymään sivulle. Ja haettava tulee kutsusta portille. Kun oma tulee portista, sen pitää saada tulla rauhassa. Mutta ei siinäkään piiskalla riehuta, vaan tarvittaessa käytetään ääntä ja kättä. Ja varmasti tämä ei toimi toisessa laumassa.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.5.22 18:48:30

En laittaisi omaani samaan laumaan tuollaisen kanssa. Ei itsellä ainakaan riitä motivaatio sen kummempiin tekniikoihin. En viitsi riskeerata omaa tai oman hevosen terveyttä ääliön laumakaverin takia.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: Lauma 
Päivämäärä:   24.5.22 19:39:26

Oma heppani on 4 hevosen lauman pohjimmainen, ja muut herkästi ajaisi sen pois portilta. Minä ajan ne muut kauemmas äänellä, heiluttamalla narua, tarvittaessa ottamassa askeleita kohti. Kun talutan omaani portille, ja joku on tulossa takaa tai sivulta komentamaan minun hevostani, käännyn ympäri ja ajan hevosen pois. Samoin portilta tyhjennän kaikki ainakin parin metrin päähän samalla tyylillä. Aika hyvin ne muut jo tietää tilanteen kun lauma pysynyt samana pidempään, eli eivät juurikaan enää edes yritä häiriköidä kun ovat oppineet, että haluan taluttaa heppani rauhassa pois :) ja nykyisin reagoivat kivasti jo ääneeni, kun alussa tarvittiin vahvempaa kehonkieltä ja naruakin avuksi.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   24.5.22 20:47:33

Ei se aina ole niin helppoa. Meillä yksi hevonen on sellainen, että jos päättää tulla niin juoksee vaikka suoraan päin portista kävelevää hevosta. Ja rynnii ulos.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: Kaija 
Päivämäärä:   24.5.22 20:48:24

Itse en voi sietää hevosia, jotka tulevat härväämään ihmisen ollessa välissä. Kun ihminen on paikalla, ketään ei ajeta, välejä ei selvitellä, eikä varsinkaan haettavan hevosen päälle käydä. Tämän vuoksi teen aina selväksi alusta asti, että olen perseestä. Enkä nyt tarkoita, että menen piiskat viuhuen paikalle. Minulta ei saa rapsutuksia, eikä varsinkaan ruokaa ja vieraan hevosen lähestyessä teen hyvissä ajoin huitomalla selväksi, että lähelleni en ketään halua. Tietysti on hevosia, jotka eivät tätä ymmärrä. Varsinkin johtaja, joka ajaa mustasukkaisuuttaan muita kuulostaa sellaiselta jolla ei olisi asiaa laumaan ainakaan johtajan asemassa. Tuohan on ihan järkyttävän stressaavaa ihan kaikille

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: -. 
Päivämäärä:   24.5.22 21:24:02

Joo, tuollainen johtaja ei kuulosta hyvältä johtajalta. Meillä onneksi kaikki lauman pomot ihmisiä kohtaan hyvin käyttäytyviä, vaikka toisia hevosia saattavatkin komentaa. Eivät kuitenkaan tule härkkimään kun joku hevosta taluttaa, kun tietävät ettei silloin ole heidän paikka komentaa.

Oli ihanaa, kun oma ponini oli vielä elossa ja oli ihmiselle hyvin nöyrä, mutta pisti kaikki nuoret kukkoilija hevoset kuriin (ja nätisti). Auttoi muutenkin näiden nuorien käsittelyssä, kun oppivat paikkansa laumassa, niin olivat ihmisellekin sen jälkeen helpompia.

Saisitko sen pomon omistajaa/tallin pitäjää näyttämään, miten sitä voi komentaa, jotta saat omasi laumasta turvallisesti.

Portista sen verran, että langat olisi aina hyvä avata sisään päin, koska sillä tavalla saa helpommin blokattua ne ylimääräiset mukaan tunkijat. Ja langat pidetään tiukalla sekä ilmassa, jotta ei tule kenellekään halua yrittää hypätä yli matalalla roikkuvista langoista. Eli pois laitumelta hevosen pitää osata mennä ihmisen edellä ja sitten kääntyä takas porttia kohden, jolloin ihmisellä on mahdollisuus sulkea se portti rauhassa. Kaikkein helpointa tietysti olisi tuo "eteinen", jolloin karkaamisriski pienenee entisestään.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.5.22 23:29:19

1) hevosille opetetaan, että kun ihminen on paikalla niin silloin ei muita ajeta
2) ihminen pitää kehonkielellä/raipalla/pitkällä narulla muun lauman etäämpänä ja osaa viestiä siten, että vaikka isommin joutuisi komentamaan niin kiinni oleva hevonen ymmärtää milloin käsky tulee siihen ja milloin muihin eli esim. Jos heilautat kunnolla juoksutusraipalla niin reaktio tulee vain irti olevalta hevoselta ja kiinni oleva ei yritä narunpäässä karkuun, edes ajattele pitääkö sen jotenkin reagoida

Eli pitkälle pääsee, kun hevoset on koulutettu hyvin sekä ihminen osaa viestiä hevosille oikein eli hevosten täytyy ymmärtää, että ihminen hallitsee silloin tilannetta. Kiinni olevan hevosen myös täytyy luottaa ihmiseen, jolloin se ei lähde tekemään omia ratkaisuja.

Lyhykäisyydessään näillä opeilla olen saanut haettua vuosikausia jo aremmatkin yksilöt ongelmitta laumasta vaikka portilla palloilisi enemmänkin hevosia. Ne väistää minua eivätkä tule ajamaan kiinni olevaa hevosta. Kun ylläolevat taidot on ihmisellä sekä hevosilla hallussa niin läheltäpititilanteitakaan ei synny. Saman kurin pidän myös jos menen esim. viemään heiniä. Minun lähellä ei yksikään aja toista tai ajan itse hätistelijän kauaksi. Äkkiä oppivat odottamaan nätisti vuoroaan.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   24.5.22 23:41:14

Minäkin vain otin kiinni ja talutin parikymmentä vuotta hevosen laitumelta ja vähän huudoin narulla, jos joku pomottaja oli tulossa ajamaan tai muut oli portin tiellä. Kunnes piti hakea yhtä, jolla tarhakaverina täyspöhkö nuori suomenhevosori ja haettava lähes yhtä pöhkö. Vieraita hevosia ja minulla ei selvästikään mitään auktoriteettia niihin. Oli ihan päälle tulossa molemmat ja oli todella lähellä etten jäänyt jalkoihin, kun pisti leikiksi. Minulla siis jo toinen narussa, kun toinen tuli pukkilaukkaa takaa hyppimään päälle.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.5.22 01:57:08

Toisella viivalla eli ekalla kommentoijalla oli juuri hyvä ja kattava kirjoitus hevosen hakemisesta. Noilla ohjeilla kun kaikki tekisi ja osaisi noi asiat huomioida, olisi paljon turvallisempaa ja kävisi vähemmän onnettomuuksia.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: Möh 
Päivämäärä:   25.5.22 03:23:41

Mahtavaa, että aloittaja kysyt! Ja nyt kun rupesin miettimään, ei mikään ihme että yleisesti ottaen laumastahakutaidot rappeutuu kun niin paljon hevoset tarhaa/laiduntaa yksin. (Ja moni ei laidunna lainkaan, syistä x y z ö..., vain tarhaa yksin).

Tätä saisi enemmänkin korostaa; ihmisen tehtävä siellä hevosten keskellä on a) huolehtia omasta turvallisuudestaan b) huolehtia hakemansa hevosen turvallisuudesta c) olla karkuuttamatta muita.

Itse näen tän niin, että mä olen epäonnistunut, jos mun mukanani oleva hevonen joutuu jollain tavoin itse puuttumaan tai osalliseksi muista laumanjäsenistä johtuvaan härdelliin. Minun hakijana pitää osata turvata mun kanssa lähtevälle hevoselle turvallinen poistuminen. Piste.

Parhaiten tämä onnistuu, mitä etäämmällä muut pysyy. Ongelmat alkaa silloin kun joku väärä hevonen on liian lähellä ihmistä. Näin näkisin myös, että on reilua muille hevosille kun kerron riittävän isosti riittävän kaukaa, että PYSY POISSA TÄÄLTÄ. Eikä niin, että annan niiden uteliaisuuttaan tulla semilähelle ja sitten yhtäkkiä alan riehumaan. Siellä on kyllä tilaa muualla olla, pysy siellä.

Kättä pidempää kannattaa olla mukana. Ja tähän taas tekniikkavinkki/ajateltavaa: sillä on eroa, kohdistatko kaiken häätämisvoimasi apuvälineelläsi suoraan muita hevosia kohti vai ajatteletko tekeväs isoa kuvitteellista turvakuplaa sun ja hakemasi hevosen suojaksi?

Voi esim. päättää, että 10m on se raja, mitä lähemmäs kukaan eikä mikään saa sua ja taluttamaasi hevosta tulla. Jos joku ylittää ton 10m suojarajan, sinä olet epäonnistunut. Ja täällä kun puhuttiin auktoriteetista, joo kyllä, se voi vaatia energiaa ja päättäväisyyttä, että luo muidenkin laumalaisten mielestä uskottavan kuplan, jonka sisälle ei kellään muulla ole asiaa juuri siinä tilanteessa.

Ja koska mä hallinnoin omaa itse määrittelemääni turva-aluetta, voin tarvittaessa myös turvallisesti ruokapalkata kanssani olevaa hevosta. Mutta joo, ei näin, ellei ole erikseen laumassa oleville opetettu tätäkin että joku voi saada ruokapalkkaa ja muut ei, eikä se ole mikään issue kenellekään. Esim. omani laumariippuvaisuutta työstäessä oli ruokapalkka käytännössä ainut järkevä työkalu laumasta irtaantumiseen. Mutta joo, se onkin jo ihan eri aihe, että miten yksi vastahakoinen otetaan laumasta pois eikä niitä viittä muuta mukaan tunkevaa :D

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: Patti päässä 
Päivämäärä:   25.5.22 06:31:07

Älä välitä noisra ivailutyylisistä kommenteissa. Eka vastaaja antoi hyvät ohjeet ja niillä onnistuu tai sitten ei. Olosuhteisiin vaikuttaa moni asia, tuulinen keli, ötökät, jne voivat vaikuttaa laumaan niin ettei aitojen sisälle ole menemistä. Siksi ei pidä hakea yksin. Jos vahinko sattuu on heti joku joka tietää mitä tapahtunut ja tilaa apua

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.5.22 07:46:37

Huomaa kyllä, että patti päässä & co ovat hyvin vähäisellä kokemuksella varustettuja. Ihmisen tila on ihmisen tila ihan täysin riippumatta siitä, mikä on ilma, onko ötököitä (on, aina) jne. Hevosten kanssa +40v puljanneena ei ole ikinä tullut mieleenkään, etten saisi haetuksi laumasta just sitä hevosta minkä haluan ja meillä on laumoissa parhaimmillaan +20 hevosta kun on laidunkausi menossa. Ei lauman käytös ihmistä kohtaan riipu olosuhteista vaan ihmisestä joka sinne laumaan menee. Kun hoitajakulttuuri ajettiin alas, myös tällaisista perusasioista tuli katoavaa luonnonvaraa.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: laitsa 
Päivämäärä:   25.5.22 07:48:04

Se tehdään näin:
- ota naru mukaan ja mene laitumelle
- ota haluamasi hevonen naruun
- poistu hevosen kanssa laitumelta, muista laittaa portti kiinni

Onko muka joku muu tapa hakea hevonen?

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.5.22 09:04:51

Toisaalla nyt yleistyneet namikouluttajat, jotka samalla eivät usko johtajuusteoria myöntävät itsekin, että hevoset pitävät ihmistä "resurssina" (=namiautomaattina) ja että ihmisen läsnä olo aiheuttaa konflikteja hevosten välillä. Tässä kohtaa voisi hiljentyä miettimään, onko tämä siis oikein ja tavoiteltava tilanne, että ihminen on hevosille resurssi? Eli kuinka tällainen namiautomaatti saa sieltä 20 hevosen laumasta haettua sen pahnanpohjimmaisen turvallisesti?

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   25.5.22 09:12:47

Ylempänä ihan hyviä neuvoja.
Meillä on ollut joskus isomman lauman kanssa ns. " turvaportti" käytössä. Tavallaan pieni tarha tehty laitsan portilla. Voi siis siirtää esim 1 hevosen ensi yhden portin taakse ja sitten varsinaisen laitumen portin kautta ulos. Pienempi vaara, että joku pääsisi karkuun, lisäksi tässä on ollut hyvä tehdä tsekkaukset ja mahdolliset lisäruokinnat yksilöllisesti jne.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: Laitumelle 
Päivämäärä:   25.5.22 10:04:26

Aloittaja tässä vielä
Kiitos - täällä on ollut ihan hyviä neuvoja näiden tosiosaajien (jotka eivät kuitenkaan osaa antaa mitään todellista vinkkiä) välissä. Olen aiemmin ollut laidunasioissa tekemisissä valmiin lauman kanssa (ratsastuskoulu) ja hevoset olivat jo oppineet rutiinit miten kuljetaan. Nyt kyseessä on yksityishevoset, eri omistajien erilaiset tavat toimia ja lauman kokoonpano vaihtelee jonkinverran muuttoliikkeen myötä.
Oma hevonen tulee portille jos on vähänkään huonompi keli ja se helpottaa tietysti hakemista paljon. Olen yrittänyt tehdä talliin paluusta sille hyvän vaihtoehdon ja vahvistaa portille tulemista mutta monesti hehtaari tuoretta ruohoa vie voiton. Mitään namittamista en laitumella harrasta. Jatkossakin mennään hakemaan edelleen parina, jos mahdollista ja otan kättä pitempää mukaan.
Aiemmin eri paikassa laitumelta hakiessa ongelma on ollut enemmän portilla ja siinä, että muut yrittää ryysiä ulos. Sen saa tosiaan loppumaan kun kohottelee portin lankoja muita kohti, oma menee ulos ja kääntyy odottamaan portin sulkemista. Nykyisellä laitumella ongelma on hyvin raju ja mielestäni ilkeä lauman johtaja, jolla on oma pienempi "hovi" minkä kanssa hyökkäilee. Johtaja on hyvin orimainen PRE-hevonen. Laitumia on vain yksi eli ei mahdollisuutta päästä toiseen laumaan. Laitumella on 12 hevosta, jotka jakautuneet kolmeen pienempään porukkaan. Kaikki ovat eri omistajien hevosia.
On tuntunut jotenkin vieraalta ajatukselta ottaa mukaan juoksutuspiiska ja ottaa sen avulla tilaa haltuun oman hevosen ympäriltä mutta se on varmasti tässä tapauksessa oikea keino. Oma turvallisuus ensin.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.5.22 10:27:17

Voisitko aloittaa hakutavan muuttamisen siten, että edelleen hevonen haetaan kaksin, mutta sen sijaan että ottaisitte johtajan kiinni auttaisi kaveri oman tilan pitämisessä/varmistamisessa. Johtaja oppisi pikkuhiljaa siihen, että ei ole asiaa lähelle ja tila olisi helpompi pitää myös yksin. Tämä lähinnä juuri sen takia, jos ei ole tietoa kuinka johtaja ja hänen haareminsa reagoi siihen että komennatkin heitä pois tai miten oma hevosesi reagoi raipaan/ toisten häätöön.

Asiaa helpottaisi myös, jos pystyisitte muiden omistajien kanssa sopimaan, että kaikki hakevat hevosensa laitumelta samalla periaatteella: muiden on pysyttävä kauempana kun yksi otetaan pois. Ihan sama vaikka johtaja ei hyökkisi muiden kuin sinun hevosesi kimppuun.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.5.22 11:26:38

Tuossa tilanteessa ottaisin juoksutuspiiskan matkaan ja sen avulla pitäisin muut kauempana. Oma turvallisuus sekä myös hevosten turvallisuus on tärkeää ja jos ajajat pääsevät liian lähelle niin silloin jokaisen turvallisuus on vaarannettuna. Epäilen, että kesän edetessä tilanne helpottuu koko ajan, kun oppivat ettei hyökkäilyt auta tai johda mihinkään.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   25.5.22 12:41:29

Tulihan se namikouluttajakorttikin sieltä. Meiltä löytyy vähän vajaa 10 hevosen tasapainoinen lauma, jossa kaikki on "namikoulutettuja". Yksikään ei tule ihmisen iholla ja kaikki on opetettu kunnioittamaan ihmisen omaa tilaa, koska namikoulutuksessa se on erityisen tärkeää. Kertaakaan en ole joutunut mitään "johtajuusasioita" miettimään, koska se jos joku on ihan höpöhöpöä. Hevosen kuuluu kunnioittaa ihmistä ja ihmisen hevosta. Ihminen on hevoselle resurssi riippumatta siitä jakaako nameja vai ei. Ihmisiltä tulee ruoka, vesi, rapsutukset, huomio ja talliinvienti. Kaikki näistä on resursseja, jotkut hevosille arvokkaampia kuin toiset. Mahtaakohan olla ihan turha toive, että vielä oman elinikäni aikana tapahtuisi sellainen kulttuurimuutos, että hevosihmiset oppisivat neuvomaan muita ilkeilemättä ja asiallisesti. Kaiken hevosiin liittyvän voi tehdä tuhannella ja yhdellä eri tavalla, eikä yksikään niistä välttämättä ole sen väärempi kuin toinen, kunhan pidetään huolta turvallisuudesta ja kohdellaan hevosia asiallisesti.

Aloittajalle suosittelen erityisesti kypärää ja myös sitä raippaa. Oma turvallisuus on aina tärkeintä. Tuollaisessa tilanteessa täytyy pysyä koko ajan hyvin hereillä ja tietoisena siitä missä muut hevoset kulkee ja millä mielellä ne lähestyvät. Irtiolevia ei kannata päästää oman hevosen lähelle ollenkaan, vaan niiden lähestyminen pitää pysäyttää jo hyvän matkan päästä ja/tai ajaa heti kauemmas, ettei ehdi tulla mitään vaaratilanteita. Jos jo ennalta on tiedossa, että joku yksilö aiheuttaa ongelmia, niin ei ole lainkaan huono idea ottaa sitä ensin erilleen muista johonkin toiseen aitaukseen/talliin tai sitten pyytää kaveria pitämään sitä sen aikaa, että oman hevosen saa turvallisesti ulos.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.5.22 13:30:51

Hevoset ja laumat ovat todella niin erilaisia että vaikea antaa täsmäneuvoja netissä. Mutta periaate että toiset pysyy riittävän kaukana ja ottaisin kyllä edelleen sen raipan mukaan osoittamaan tilaa ja kaverin alkuun auttamaan. Hevoset on siitä kivoja että ne oppii nopeasti (hyvässä ja pahassa) ja jos alkaa sujua voit pian alkaa ottaa yksinkin heppaasi.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   25.5.22 13:48:43

En ole aloittaja, mutta kysyn kuitenkin kun samasta asiasta puhutaan.

Miten komennetaan sellaista hevosta kauemmaksi, joka ei vain liiku? Ei reagoi kehonkieleen, ei reagoi narun heiluttamiseen, ei reagoi, vaikka narulla läsäyttäisi päin naamaa. Jos on päättänyt, että tulee portista ulos samalla, niin ainoa toimiva keino on sitoa se kiinni aidantolppaan, viedä toinen hevonen ulos, ja sitten käydä irrottamassa tämä sankari.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   25.5.22 14:01:16

-- jos ainoa tapa on sitoa se kiinni, niin sitten se on sidottava kiinni. En näe mitään järkeä siinä, että ainakaan yritetään komentaa lisäämällä voimaa, jos edes naru naamassa ei aiheuta reaktioita. Tuollaisen kanssa voisi toki kokeilla namin kanssa opettaa, että jää kauemmas odottamaan, mutta jos se ei onnistu ilman, että on laumallinen hevosia ympärillä pörräämässä, eikä ole omistajalta lupaa niin sitten ei kannata siihen lähteä.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: Hmm? 
Päivämäärä:   25.5.22 14:15:19

Onko kellään neuvoja miten toimia, kun yksi tai kaksi hevosta ajaa omaani. Eivät välitä narun pyörittelystä tai edes raipasta, ei huudosta eikä käsien nostosta. Ehkä minulla ei ole sitten vain oikeanlaista ”asennetta”, mutta omistajillakin välillä näiden kanssa ongelmaa.
Olen alkanut hirveästi jännittämään tarhasta/laitumelta hakua näiden takia, itselläni aiempi trauma jossa todistin toisen ihmisen jäävän tarhassa hevosten alle tämän tyyppisessä tilanteessa. Pahinta on jos nämä ajavat hevoset tulee portille kun itse olen hevoseni kanssa siinä enkä pääse alta pois.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: Ajatuskatko 
Päivämäärä:   25.5.22 18:01:59

Lähettäjä***

Päivämäärä24.5.22 13:00:46

No voi hyvää päivää. Otat sen oman hevosesi ja viet pois. Ihmisellä pitää olla niin paljon auktoriteettia, ettei johtajahevosetkaan hypi silmille.
----

Näillä ohjeilla ja tällä (neuvojan) asenteella lähdin aikoinaan ensimmäistä kertaa ikinä hakemaan hevosta laitumelta. Parin tunnin päästä olinkin sairaalassa munuaiskuvissa, kun ei-haettava hevonen potkaisi selkään... Hyvät neuvot oli vanhemmilla, auttamaan käsketyillä tytöillä ;)

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.5.22 19:08:46

Nää pätijät ei oo koskaan hakenu oikeesti vaikeesta porukasta hevosta.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: O 
Päivämäärä:   25.5.22 19:38:27

12 hevosta samalla laitumella on kyllä jo tosi iso joukko. Jos joukossa on epätavallisesti, jopa vihamielisesti, käyttäytyvä hevonen/hevosia tai laumaansa aggressiivisesti suojeleva tai epävarma johtajahevonen, niin ongelmia varmasti on. Onko mitään mahdollisuutta jakaa laumaa? Tiedän, että hevonen on laumaeläin ja yleensä viihtyy hyvin isossa laumassa, mutta käytännössä olen huomannut, että hevosten omakin elämänlaatu saattaa parantua jos lauma jaetaan uudelleen järkevästi.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.5.22 19:39:15

Ajatuskatko: ohjeet oli periaateessa ihan oikeat, mutta kaikilla ihmisillä, varsinkaan aloittelijoilla ja ensikertalaisilla se kehonkielen auktoriteetti ei aina korreloi asenteen kanssa. Ja joillain ei ikinä. Eli tyttöjen olisi pitänyt lähteä sinulle kaveriksi hakemaan hevosta laumasta, koska olit kokematon.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.5.22 19:41:03

Pitkä raippa mukaan, pakollinen kun haen sitä pahnanpohjimmaista ja muiden hevoset tulevat melkein aina "päälle" ja härkkimään kun yrittävät estää tätä luuseriheppaa lähtemästä. Raipan kun kantaa mukana niin riittää että sitä näyttää niin pysyvät kauempana.

  Re: Miten haetaan laumasta

Lähettäjä: -. 
Päivämäärä:   25.5.22 19:45:32

Portilla tunkijoihin voi auttaa jos langassa ihan oikeasti kulkee sähkö. Itse ainakin liian innokkaille työnnän sen langan siihen turpaan kiinni, yleensä siinä vaiheessa viimeistään väistävät.

Eikä ole kellekään noille jäänyt kammoa portista kulkemiseen, mutta muistavat taas pari päivää olla tunkematta siihen portille silloin kun ei ole heidän vuoro.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.