Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Eläinlääkäri ottanut minua tosissaan

Lähettäjä: heimoi 
Päivämäärä:   22.1.22 02:21:42

Minulla on hevonen joka on liikkunut vinosti nyt reilu puoli vuotta. Yleensä tosi suora ja tasainen molempiin suuntiin. Nyt ei taivu yhtä hyvin vasemmalle, ottaa lyhyempiä askelia vej, ja juoksuttaessa kun tekee käynnistä siirtymisen raviin (vasemmassa kierroksessa) tekee pienen ''hypyn'' siirtymisessä. Ei halua hypätessä laskeutua vasempaan laukkaan, vaan vaihtaa oikeaan.

Yksityinen ell kävi tallilla, taivutti vähän yhtä jalkaa (yhdestä kohtaa, max. 30s), ja totesi että ottaa kyllä vähän lyhyempää askelta vasemmalla jalalla, mutta ei tarpeeksi että voisi sanoa että ontuu, eikä voi tämän takia jatkaa tutkimuksia sen pidemmälle. 5v vanhoja rtg kuvia katsoi, ja totesi että näyttää hyvältä. Sanoi vaan että pitää listätä liikuntaa. Ell mukaan ''normaalia vinoutta'', ja syytti vai että olen luultavasti itse vino ja ylireagoin. Liikuntaa olen jo noin puoli vuotta lisännyt (Hieroja suositteli alussa myös tätä), ja se ei auttanut. Hieroja myös todennut että vej on hieroessa jäykempi.

Oma järki menee kun hypätessä ei laskeudu vasempaan, ja tuntuu pahalta hevosen puolesta kun huomaan että ei ole oma itsensä.
Mitä eläinlääkäriä suosittelette? Ajan minne tahansa jos joku löytää mitä hevostani voisi vaivata. Mitä teidän ''ht eläinlääkärien'' mielestä hevosta voisi vaivata?

Hevonen tarhaa 10h/pv kaverin kanssa, vapaa heinä, syö hyvin, hampaat katsottu, maha tähystetty, liikutus 6-7x viikossa, maastoilua, koulua, esteitä, juoksutusta tai ohjasajoa, aamuisin kävelykoneessa, hierottu, karva kiiltää, satula ammattilaisen kanssa sovitettu ja vaihdettu, eli käytännössä kaikki kunnossa minkä takia myös epäilen että joku on vikana, eikä vain ''normaalia vinoutta''.
Hevonen ollut minulla 5v ja nyt reilu puoli vuotta sitten alkoi vinous. Itse käyn säännöllisesti hierojalla, ja olen suora, ainakin valmentajien ja satulan sovittajan mielestä.

  Re: Eläinlääkäri ottanut minua tosissaan

Lähettäjä: heimoi 
Päivämäärä:   22.1.22 02:22:35

otsikossa näköjään kirjoitusvirhe, eli ell EI ottanut minua tosissaan

  Re: Eläinlääkäri ottanut minua tosissaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.22 03:40:58

Perus ontumaepäilyn takia vie lähimmälle klinikalle.

  Re: Eläinlääkäri ottanut minua tosissaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.22 03:48:37

Uudet kuvat ehdottomasti ja ultralla tarkastusta. Mikä klinikka teitä lähimpänä on? Moni tykkää Vermon Puupposesta, samoin Hyvinkään Mäkelä on suosittu ja Kangasalalta Hessu.

  Re: Eläinlääkäri ottanut minua tosissaan

Lähettäjä: -. 
Päivämäärä:   22.1.22 04:58:24

Itse veisin (tai pyytäisin mahdollisesti kotiin) Paippisten klinikan Lauralle. Hällä uskomaton silmä havaita ontumat. Mun hevonen ei ontunut edes noinkaan selkeästi kuin aloittajan (laskeutui mm esteiltä yhtä hyvin molemmissa laukoissa), tuntui vaan oudolta välillä ratsastaessa, niin tarkastettiin. Syy löytyi ihan juoksutuksessa, varmistettiin röntgenillä ja ultralla.

  Re: Eläinlääkäri ottanut minua tosissaan

Lähettäjä: Sama 
Päivämäärä:   22.1.22 07:21:37

Vie ihmeessä klinikalle. Syyhän voi olla mikä vaan. Itse keventäisin liikutusta siihen asti kun syy selviää.

  Re: Eläinlääkäri ottanut minua tosissaan

Lähettäjä: Usko 
Päivämäärä:   22.1.22 07:51:02

Usko sitä eläinlääkäriä vaan suosiolla, eihän eläinlääkäriä saa kyseenalaistaa.

  Re: Eläinlääkäri ottanut minua tosissaan

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.1.22 08:39:34

No eipä se eläinlääkäri tallilla voikaan juuri tuon enempää tutkia, tuskin oli röntgenlaitetta mukana? Klinikalle vain, kuvat jaloista ja ultraus tarvittaessa myös. Jos niissä ei näy mitään, niin puuduttamalla voi koittaa löytää vikapaikkaa myös.
Miksi ihmeessä olet puoli vuotta katsonut vinoa hevosta ja hyppäät myös sillä kerta noin selvästi oireilee, että kaikki ei ole kunnossa?

  Re: Eläinlääkäri ottanut minua tosissaan

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.1.22 09:16:50

Saarisen Hessu Kangasalla löytää vian.

  Re: Eläinlääkäri ottanut minua tosissaan

Lähettäjä: Usko 
Päivämäärä:   22.1.22 09:26:27

Jos on todennut että omistaja vaan ylireagoi ja hevonen tarvitsee liikuntaa niin sellaiseen lausuntoon päädytään kun on tutkittu sen pitä on tarpeen. Ei tarvitse kärrätä klinikalle.

Eläinlääkäri tietää. Ei me muut.

  Re: Eläinlääkäri ottanut minua tosissaan

Lähettäjä: Yes 
Päivämäärä:   22.1.22 09:34:10

Viikissä ontumatutkimus tehdään perusteellisesti vaihe vaiheelta ja tarvittaessa katsotaan myös selkä ja kaula. Menee koko päivä ja odottelua tulee, mutta siellä ei vaan pistetä todennäköisintä kipeää niveltä ja lähetetä äkkiä kassan kautta kotiin, vaan oikeasti tutkitaan ensin ja lääkitään sitten. Sellaista ei olekaan kuin normaali vinous, mutta eläinlääkärit eivät aina ymmärrä ratsastuksesta kovin paljoa.

  Re: Eläinlääkäri ottanut minua tosissaan

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   22.1.22 09:36:44

Ton otsikon voi ymmärtää vähän eri tavalla kuin aloittaja tarkoittaa.

  Re: Eläinlääkäri ottanut minua tosissaan

Lähettäjä: ei 
Päivämäärä:   22.1.22 09:39:05

Oikeesti. Mikset ole jo vienyt klinikalle? Jos mulla on ep hevonen, vien sen aina klinialle, eihän kotilääkäri pysty edes tutkimaan kunnolla epämääräisesti ontuvaa hevosta. Hankkari, jänne, mitä vaan. Hyvä että on hierottu mutta en ymmärrä näiden asioiden pitkittämistä.

Koskaan en ole vielä lopulta turhaan vienyt, joskus on pitänyt vaihtaa klinikkaa että löytyi osaavat ell.

  Re: Eläinlääkäri ottanut minua tosissaan

Lähettäjä: Uusi 
Päivämäärä:   22.1.22 10:13:21

Veisin heti kkinikalle, Vermoon ja sieltä Puupponen tai Muilu tai Tampereelta Ertola. Noi on jo selkeitä merkkejä että jotain on vialla. En hyppäisi ennenkuin kunnolla tsekattu

  Re: Eläinlääkäri ottanut minua tosissaan

Lähettäjä: Eikä 
Päivämäärä:   22.1.22 10:31:12

Kun asia selkeästi sinua ja hevosta vaivaa niin varaa aika suoraan klinikalle. Siellä kyllä sitä taivutetaan ja kuvataan, ihan mitä itse haluat. Omaan fiilikseen kannattaa luottaa jos tuntuu että kaikki ei ole hyvin.

Ja ÄLÄ vähennä liikutusta ellet epäile jännevammaa, mahdollinen vinous ja ontuma näkyy tällöin paremmin. Itse tein sen virheen että jätin vapaalle klinikka-aikaan asti ja ontuma katosi. Klinikalla ei reagoinut taivutuksiin ja liikkui todella hyvin. Vaadin kuitenkin ultrat ja kuvat ja tulehdushan sieltä takapolvesta löytyi kuitenkin. Jos en olisi luottanut omaan intuitioon niin tulehdus olisi saanut jyllätä ja kohta olisimme olleet uudestaan klinikalla tai pahimmassa tapauksessa niveleen olisi ajan kanssa kehittynyt muutoksia tulehduksen jyllätessä.

  Re: Eläinlääkäri ottanut minua tosissaan

Lähettäjä: Qqqaa 
Päivämäärä:   22.1.22 10:31:12

”Viikissä ontumatutkimus tehdään perusteellisesti vaihe vaiheelta ja tarvittaessa katsotaan myös selkä ja kaula. Menee koko päivä ja odottelua tulee, mutta siellä ei vaan pistetä todennäköisintä kipeää niveltä ja lähetetä äkkiä kassan kautta kotiin, vaan oikeasti tutkitaan ensin ja lääkitään sitten. Sellaista ei olekaan kuin normaali vinous, mutta eläinlääkärit eivät aina ymmärrä ratsastuksesta kovin paljoa.”

Kyllä ja koko rahalla tutkitaankin.. Vermo tai Tampere

  Re: Eläinlääkäri ottanut minua tosissaan

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.1.22 11:37:43

Kangasalalla ei toimi röntgen. Että en ehkä sinne veisi.

  Re: Eläinlääkäri ottanut minua tosissaan

Lähettäjä: Heimoi 
Päivämäärä:   22.1.22 12:01:58

Kyllä, klikikalle olen viemässä, sitähän kysyin että minne kannattaa viedä. Vermo hyvä vaihtoehto etäisyydenkin suhteen.
Aiemmin hevosta en ole vienyt, koska kaikki ovat sanoneet että on vain lihasjäykkyyttä, ehkä on liukastunut tarhassa, tai että minä ehkä ratsastan vinosti. Tätä alussa epäilin itsekkin, minkä takia hieroja kävi useammin kun yleensä.

Eläinlääkärillä oli rtg laite mukana, mutta ei suostunut kuvaamaan koska kuulemma 5v aikana ei tapahdu muutoksia… idiootti.

Kumminkin, tämä ell oli tällä viikolla enkä todellakaan usko eläinlääkäriä, enkö ole ehtinyt klinikka aikaa vielä varata.

Liikuntaa en ole vähentänyt, koska loma ei ole auttanut vinouteen, sekä haluan pitää muutokset vähäisinä kunnes syy löytyy.

  Re: Eläinlääkäri ottanut minua tosissaan

Lähettäjä: Vaaru 
Päivämäärä:   22.1.22 12:09:26

Ei kaikilla talleilla ole edes taivutteluun vaadittavaa tarpeeksi pitkää, tasaista ja kovaa alustaa, niin helposti kotikäynnin tuloksena on olkien kohauttelua ja savolaista suattaapi olla tai suattaapi olla olematta epämääräisyyttä. Lievät ontumat kannattaa aina kärrätä klinikalle, missä on puitteet tutkia. Jos ontuma on niin selvä, että jalkaa ei tarvitse arvuutella, niin semmoisen nyt voi kotitallillakin ultrata tai kuvata, jos on kokenut elli käytettävissä.

  Re: Eläinlääkäri ottanut minua tosissaan

Lähettäjä: Sumutar 
Päivämäärä:   22.1.22 12:30:18

Lopeta hyppääminen ja vie hevonen klinikalle kunnon tutkimuksiin.

  Re: Eläinlääkäri ottanut minua tosissaan

Lähettäjä: Hiekkaa 
Päivämäärä:   22.1.22 12:34:46

Hiekkaa voi olla vatsassa joka oireilee mm. Vinoutena, liikkumis haluttomuutena. Mieti jos itselläsi olisi hiekkaa mahassa joka siellä paukuttelee. Klinikalle.

  Re: Eläinlääkäri ottanut minua tosissaan

Lähettäjä: Heimoi 
Päivämäärä:   22.1.22 13:20:55

Hiekkaa ei ola mahassa, se on kuvattu.

Kuten monesti olen jo kirjoittanut, niin klinikalle olen menossa, sehän aloituksen kysymyskin oli.

En ole hetkeen hypännyt, koska huomaan että hevoselle epämukavaa, kavaletteja vain viimeisen 2kk aikana mennyt, siinäkin tuntuu vinous mutta ei kiin hyvin kuin hypätessä.

  Re: Eläinlääkäri ottanut minua tosissaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.22 13:30:48

Ulkoilua on tosi vähän että sitä kyllä lisäisin. Teivoon veisin ja jos on kengät niin ne ensin pois.

  Re: Eläinlääkäri ottanut minua tosissaan

Lähettäjä: Ida 
Päivämäärä:   22.1.22 22:02:51

Meillä 100% samat oireet ja ongelmat kuin aloittajalla (lyhempi askel edessä, hyppyaskel etenkin laukannostoissa ja vinous), klinikalla löytyi vastakkaisesta takajalasta kinnerpatti.

  Re: Eläinlääkäri ottanut minua tosissaan

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.1.22 22:18:54

Merkillinen ell teillä käynyt. Jos Vermo on kerran lähellä, niin olet alueella, jossa hyviä eläinlääkäreitä on vaikka kuinka paljon, myös talleilla kiertäviä. Ei tule mieleen ketään, jonka uskoisin tekevän tuollaisen analyysin. Että 5 v ei voi röntgenkuvat muuttua? Täh?

  Re: Eläinlääkäri ottanut minua tosissaan

Lähettäjä: Sama 
Päivämäärä:   23.1.22 08:51:30

Itselle tuli mieleen kintereet, kuten myös Idan kokemuksen mukaan. Jos tilanne on se, että kintereessä on kulumaa, nivelrustot kuluneet ja luut hankaavat toisiaan vasten, se aiheuttaa kipua eikä hevonen voi käyttää itseään oikein, vaan yrittää välttää kipua kulkemalla vinossa ja ottamalla painoa enemmän terveille jaloille. Kintereessä on monia pikkuluita, joihin voi tulla nivelrikkoa liiallisen rasituksen tai vamman seurauksena. Ennen klinikkaa kannattaa varmaan liikuttaa normaalisti ettei vaiva ”häviä” levossa niin kuin jollekin oli käynyt. Itse rasitin polvi + lannevaivaista juuri ennen klinikkaa. Saatiin oikea diagnoosi, kun toista polvea epäilin. Sieltähän se vika sitten löytyikin. Oireet olivat erilaiset kuin aloittajalla.

  Re: Eläinlääkäri ottanut minua tosissaan

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   23.1.22 09:08:30

Älä jää odottamaan. Niveltulehduksiin on reagoitava heti ja muutkin vaivat tuottavat lisävaivoja hevosen niitä kompensoidessa.

  Re: Eläinlääkäri ottanut minua tosissaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.22 12:04:03

"Ulkoilua on tosi vähän että sitä kyllä lisäisin. Teivoon veisin ja jos on kengät niin ne ensin pois."

Hevonen joka tarhaa 10h päivittäin, on aamuisin kävelykoneessa ja liikutetaan vielä muutoinkin 6-7 kertaa viikossa? Oletko nyt ihan tosissasi?

  Re: Eläinlääkäri ottanut minua tosissaan

Lähettäjä: Heimoi 
Päivämäärä:   23.1.22 12:45:14

Kiitos kaikki vastauksista! Minulla itselläkin on käynyt mielessä että voi johtua takajaloista. Klinikalla sitten nähdään mikä vaivaa :)
Itsekin järkytyin eläinlääkärin ammattitaidon puutteesta, kyllähän rtg muuttuu vaikka vuodessa

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.