Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  DEVOUCOUX MAKILA MONOFLAP satula/foam toppaus

Lähettäjä: Kyselijä 
Päivämäärä:   21.1.22 20:38:48

Minulla on testissä tuommoinen Devoucoux satula.
Itsellä ei ole koskaan ollut satulaa foam täytteellä ja kyselinkin facessa minkälaisia kokemuksia ihmisillä on niistä.
Plussia / miinuksia ?
Nyt on myös kahdenlaista tietoa siitä, voiko ko satulaa muokata.
Myyjä eli Satulasoppi sanoo ettei voi, toisaalta joku sanoi että P.Sirola muokkaisi juurikin ko satuloita - onko tästä tietoa ?
Vielä kaipaisin tietoa, tarviiko tuollaisen alle aina karvan ?

Re: DEVOUCOUX MAKILA MONOFLAP satula/foam toppaus

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   21.1.22 20:47:49

Ei voi topata ja tarvitsee karvan

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   21.1.22 22:41:51

Tehtaalle voit lähettää muokattavaksi. Ostin joku aika sitten uuden Devoucoux satulan ja Suomen jälleenmyyjä sanoi, että tehtaalle voi lähettää ja he sit vaihtavat paneelit. Eli on isohko homma ja käytännössä ei muokata, vaan vaihdetaan tarvittaessa sit ”osia”. (Käytännössä siis puhuttiin, et jos heppa sattuiskin vaihtumaan, niin voi satulaa muokata. :D Ei tietty varmasti ihan mille vaan.)

Päivämäärä:   21.1.22 22:50:23

Pii- onko tuon kanssa käytettävä aina karvaa ?

Lähettäjä: ÅÅ 
Päivämäärä:   21.1.22 22:53:07

Minä en ole onnistunut löytämään ”virallista” tietoa että tarviiko paneeli/foam/lateksitopattu (onko nämä muuten kaikki sama asia vai onko näissäkin paljon eroa?) alleen romaanin. Tuota en ole kuullutkaan että romaanin pitäisi välttämättä olla karva?

Lähettäjä: Pii 
Päivämäärä:   21.1.22 22:58:51

Kyllä, paneelisatuloiden kanssa aina romaani, oli se sit karva tai geeli tai mikä nyt kelle sopii parhaiten.

Lähettäjä: ÅÅ 
Päivämäärä:   21.1.22 23:15:07

Miksi romaani? Tai ilmeisesti satula on liian kova tms. mutta seuraavaksi kysynkin miksi toppauksista tehdään sellaiset ettei satulaa voi ilman romaania käyttää?

Monikaan käytetyn satulan ostaja ei varmasti tajua romaania laittaa, kukaan satulanmyyjä ei ainakaan minulle ole sanonut että romaani on pakollinen. Ainoastaan netistä olen tämän lukenut keskustelupalstoilta, en mistään virallisilta sivuilta kuten satulamerkkien kotisivuilta, jälleenmyyjiltä yms.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.1.22 23:26:04

Ei nykyajan foamit tarvi mitään romaaneja.

Lähettäjä: Unpopular opinion 
Päivämäärä:   22.1.22 08:41:05

Tehtaalle foamien vaihtoon ja ei foamin alle mitään romaania tarvita (ehkä johonkin ikiaikaisiin, mutta jos foam on pehmeä niin ei tarvitse, eikä se kovetu kunhan pitää kosteat huovat irti penkistä ja satulahuoneessa on oikeasti kuva ja lämmin ilma).

Päivämäärä:   22.1.22 11:11:48

Hitsi kun on erilaisia mielipiteitä...
Sen kerran kun kokeilin, en laittanut alle mitään - kun sanotaan että olisi hyvä kokeilla satula ilman alusia.
Testaan tänään siis karvan kanssa !

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   22.1.22 11:25:00

Olen oppinut (opetettu) käyttämään jotain pehmustetta, riippumatta mikä satula käytössä ja vaihtelen niitä hevosen lihavuus- ja lihaskunnon muuttuessa. Koskaan ei ole ollut ongelmia selän kanssa millään hevosella.

Lähettäjä: Eikä 
Päivämäärä:   22.1.22 11:36:09

On olemassa niitä kovia paneelitoppauksia, painat sormella eikä se anna periksi mihinkään suuntaan. Näihin aina alle joku iskuja vaimentamaan.

Foam toppaus on pehmeä, kun painat sormilla niin se antaa periksi. Se on koko toppauksen ideologia. Kuin memory foam sängyn patjat, foam muokkaantuu sieltä missä on tarvetta. Sanomattakin selvää ettei näihin kuulu laittaa mitään iskunvaimennusta väliin.

On olemassa myös paneeli/foam tai paneeli/villa yhdistelmiä, juuri muokattavuuden vuoksi. Voi lisätä tai poistaa villaa sieltä missä on tarvis ja taas foam tekee sen ilman säätämistä. Toki rajansa niilläkin.

Lähettäjä: Qqq 
Päivämäärä:   22.1.22 12:11:12

Mitä eroa on latex ja foam toppauksella? Vai onko sama asia?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   22.1.22 13:23:51

uudet paneelitopatut satulat eivät tartte romaania (merkistä ja mallista riippuen) mutta kun sanotaan että paneelitoppaus on "huoltovapaa" nii se on aivan täyttä puppua, se on hyvä niin pitkään kun on ja sit jos mielii pitää vielä käytös nii ei auta kun vaihtaa tehtaalla paneelit kokonaan, toisin kuin normaalisti voisit vaan vaihtaa villat

Päivämäärä:   22.1.22 16:24:24

Kaksi pistettä - onko sinulla yhtään tietoa kuinka kauan tuollainen foampaneeli kestää käyttöä ? Puhutaanko kuitenkin vuosista
(jos satulaa käytetään 4-6 kertaa/vkko) ?

Eikä - tuon satulan toppaus ainakin tuntuu pehmeältä, ei ole kovin paksu, mikä onkin edellytys että omallee hevoselle käy.
Eli periaatteessa voisi mennä ihan ohuella huovalla ?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.1.22 16:47:50

Paneelisatula saattaa tehdä painepisteitä rangan viereen eri tavalla kuin villatopattu, sillä lämmetessään paneeli antaa vähän "periksi" ja satula voi laskeutua alaspäin. Itsellä tästä omakohtaista kokemusta.

Sen takia varmaan suositellaan paksua romaania tai muuta iskunvaimennusta huovan ja satulan väliin.

Lähettäjä: Devo 
Päivämäärä:   22.1.22 17:18:00

Änkeämpä tähän samaan, osaako kukaan valaista mitä Devoucoux satuloiden runkomerkinnät tarkoittavat? Estesatulaa olen tältä merkiltä etsinyt ja ensimmäisellä rivillä on ilmeisesti valmistusnumero ja valmistusvuosi.

Seuraavalla rivillä useimmiten lukee arcade normal. Tarkoittaako tämä rungon leveyttä?

Sitten tulee istuimen tuumakoko ja siiven koko. Esim. 17 3A

Seuraavaksi tulevat merkinnät ovatkin sitten täyttä hepreaa, Yhdessä satulassa esim oli merkinnät:

3PC
PX5
PX4

Kertooko nämä minkälaiset paneelit satulassa on, vai mitä nahkaa on käytetty vai mitä ihmettä? En käsitä miksei edes valmistajan sivuilla ole selvästi kerrottu mitä erilaiset merkinnät tarkoittavat. Tai ainakaan minä en ole löytänyt monestakaan satulamerkistä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   23.1.22 07:17:18

^Nuo PX merkinnät liittyy toppauspaneeleihin, mutta itsekään en osaa tarkemmin sanoa mitä tarkoittavat. Käsittääkseni LUZ merkintä tarkoittaa ohennettua paneelia esim. lapatilan suurennus. Harmi ettei näistä tosiaan löydy mitään tietoa, minullakin käytetty Devoucoux eikä aavistustakaan mitkä paneelit siinä on.

Tuota 3PC merkintää yritin myös aikoinaan selvittää tuloksetta. Kokemukseni mukaan useimmissa satuloissa on tuo merkintä, mutta joskus nähnyt muistaakseni 3PB merkinnällä olevia satuloita.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   23.1.22 12:00:31

Miten vaikeeta voi olla kysyä merkin edustajalta tai jos ei uskalla niin laittaa meili tehtaalle?

Lähettäjä: Dave 
Päivämäärä:   23.1.22 13:46:12

Satulaseppä P.Sirola muokkaa lateksitopattuja satuloita. :)

Lähettäjä: Devo 
Päivämäärä:   23.1.22 14:49:05

….: En nyt tiedä kenelle viestisi oli tarkoitettu, mutta en minä ainakaan viitsi merkin edustajalle tai tehtaalle ruveta mitää kyselemään kun en heidän kautta satulaa ole edes ostamassa. Olisi vain mielenkiintoista tietää mitä merkinnät tarkoittaa ja toki siitä olisi apua silloin jos satula on melkein sopiva että minkälaisilla paneelilla olevaa satulaa seuraavaksi yrittäisi metsästää.

Lähettäjä: Kata 
Päivämäärä:   23.1.22 16:41:36

Yleensä lateksitopattuja ei voi muokata.

Lähettäjä: Dave 
Päivämäärä:   23.1.22 17:04:25

Hei älkää nyt levittäkö väärää tietoa! Lateksipatjoja voi muokata, mutta harva satulaseppä osaa. Suomessa osaa tietääkseni vain yksi satulaseppä, jonka jo mainitsin. Muokkasi mun satulan esim. Muuten voi sitten lähettää tehtaalle muokattaviksi.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   23.1.22 19:43:31

sitten asiasta kukkaruukkuun; mistä näitä satuloita saa? harvemmin liikkuu suomessa varsinkaan käytettynä.. itsellä pitkään ollut unelmissa monoflap satula kun semmoisessa parikertaa tullut istuttua ja oli jotenkin niin paljon kivempi kaksisiipisiin nähden. niiku juuri devoucoux, voltaire tms. kenttäpenkit

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   24.1.22 09:27:11

"mutta en minä ainakaan viitsi merkin edustajalle tai tehtaalle ruveta mitää kyselemään kun en heidän kautta satulaa ole edes ostamassa."

Heh, itse jos olen satulaa ostamassa haluan AINA nähdä kuvan satulan merkinnöistä ja lähetän kuvan valmistajalle ja kysyn sen perusteella satulan tiedot.
En tajua miksi kukaan ei tekisi niin, sieltähän sitä faktaa saa varmasti.
Netissä saa arvailuja ja jopa täysin väärää tietoa.

Esimerkiksi kerran olin ostamassa Butet estesatulaa ja myyjä ilmoitti leveyden olevan x. Kun lähetin kuvan siiven merkinnöistä tehtaalle, tuo myyjän ilmoittama leveys oli siiven mitta. Jos olisin uskonut myyjää, olisin ostanut ihan liian kapean satulan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.