Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Vuokrahevosen kokeilu, mitä omistaja katsoo?

Lähettäjä: hopoti 
Päivämäärä:   21.1.22 12:31:09

Tulevaisuudessa siintää pitkästä aikaa uuden vuokrahevosen kokeilu. Mihin omistajana kiinnität erityisesti huomiota, kun päätät sopiiko kokelas hevosesi vuokraajaksi? Ensimmäisellä ratsastuskerralla tuskin odotetaan täydellistä suoritusta, varsinkin jos hevonen haastava?
Tarjolla oleva soppari on aivan täydellinen, joten kiinnostaa selvittää miten maksimoida kokeilun onnistuminen.

  Re: Vuokrahevosen kokeilu, mitä omistaja katsoo?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.1.22 12:38:37

Seuraan lähinnä sitä, miten vuokraajaehdokas kohtelee ja käsittelee hevosta. Vaikuttaako aralta tai hermostuneelta, onko ratsastaessa avut täsmällisiä ja siistejä, vai jatkuvaa pumppaamista ja kantapäillä kaivelua, onko käsi pehmeä ja osaako kiittää hevosta. Vaikuttaako siltä, että on antanut realistisen kuvan ratsastustaidoistaan? Näyttääkö hevonen tyytyväiseltä hänen allaan?

Ratsastuksen jälkeen seuraan sitä, että puhdistaako varusteita oma-aloitteisesti vai lampsiiko suoraan satulahuoneeseen. Harjaako hevosen vain pikaisesti ensimmäisellä käteen osuvalla harjalla vai hoitaako kunnolla? Osaako kysyä kysymyksiä, vai möllöttääkö tuppisuuna ja odottaa että kaikki kerrotaan valmiiksi?

  Re: Vuokrahevosen kokeilu, mitä omistaja katsoo?

Lähettäjä: Toinen 
Päivämäärä:   21.1.22 12:38:42

Katson ainakin itse ihan perustaitoja. Osaako toimia hevosen kanssa maasta. Miten satuloi, miten tarttuu hommaan. Kohtaako ajatukset minun kanssa.
Ensimmäisellä ratsastuskerralla lähinnä katson vaan sitä että miten pärjää hevosen kanssa ja mikä fiilis vuokraajalla on.

  Re: Vuokrahevosen kokeilu, mitä omistaja katsoo?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   21.1.22 12:43:41

Miten tyyppi pärjää perusasioissa, kuten hevosen hakemisessa tarhasta, talutuksesta, osaako laittaa oikein kiinni (95% laittaa narujen lukot väärin päin, tämä on turvallisuuskysymys), osaako harjata vai siirteleekö vain paskaa paikasta toiseen, osaako varustaa (95% satuloi aivan liian eteen) ja millaista hevosen kohtelu näissä tilanteissa on. On siis mahdollista ryssiä ihan huolella ennen kuin pääsee edes selkään asti eivätkä kaikki pääse.

Ratsastuskoululaiselle mikä tahansa helppokin yksäri on "haastava", oikeasti haastaville ei etsitä vuokraajia vaan niillä on luottoliikuttajat. Ratsastuksessa pätee sama kuin aikaisemmassakin; kuinka hevosta kohdellaan on iso asia. Hevosen syyttely omista virheistä on ehdoton ei. Kiinnitän huomiota istuntaan ja erityisesti käsien käyttöön, kovakätisille ei ole meille mitään asiaa. Olen kiinnostunut myös ratsastajan kyvystä verrytellä hevonen. Ja meillä hevonen kertoo kyllä itsekin mitä mieltä on ratsastajasta, paskimmat syö hiekkaa parissa minuutissa kun tuolla menee saman tien kuppi nurin vetämisestä ja potkimisesta.

  Re: Vuokrahevosen kokeilu, mitä omistaja katsoo?

Lähettäjä: ** 
Päivämäärä:   21.1.22 12:47:20

Itse katson yleisesti vuokraajan hevosenkäsittelyä, ihan siitä lähtien miten harjaa ja varustaa hevosen ja miten tekee alkuverryttelyn. Ratsastuksessa pitää pärjätä hevosen kanssa itsenäisesti eli ei saa olla liian arka, tämä oli joskus haasteena kun edellinen hevoseni oli hieman erikoinen ja reipas selästä. Täytyy osata myös maneesisäännöt ja pitää riittävä väli muihin ratsukoihin. Jälkihoito myös tärkeää, olen investoinut varusteisiin isosti ja haluan että ne pidetään kunnossa ja puhdistetaan kunnolla. Saa ratsastaa normaalisti, mutta jos hevonen ei jostain syystä tunnu hyvältä niin haluan että silloin treeni pidetään kevyempänä ja minulle ilmoitetaan, jotta tiedän seurata tilannetta ja tilata hierojan tms.

Ja tottakai henkilökemioiden tulee kohdata omistajan kanssa, jotta päivät saadaan sovittua eikä ohareita tai väärinkäsityksiä tule. Ajatusten pitää mennä yhteen sen kanssa mitä hevosen kanssa saa tehdä ja kuinka paljon, onko kiinnostusta valmentautumiseen tai maastoiluun yms. Arvostan myös jos vuokraajalla on mahdollisuus auttaa myös silloin jos hevonen on saikulla, silloin ei toki tarvitse maksaa vuokraa.

Näillä spekseillä olen löytänyt hyvinkin pitkäkestoisia usean vuoden vuokraajia hevosilleni.

  Re: Vuokrahevosen kokeilu, mitä omistaja katsoo?

Lähettäjä: XD 
Päivämäärä:   21.1.22 13:05:50

Reiluus hevosta kohtaan on ominaisuus numero yksi. Pitää osata olla jämäkkä, mutta järkevä. Hevosen ei tarvitse antaa perseillä (nyt meinaan aitoa perseilyä kuten kuopimista, kun ei malta odottaa), mutta hermoaan ei voi menettää. Ratsastaessa vähän sama homma. Keskityn pääasiassa siihen, että ratsastaja ei antaisi hevosen mennä siitä mistä aita on matalin. Oma hevoseni esim herkästi painuu kuolaimen alle. Tällöin ratsastaja, joka tätä ei huomaa tai korjaa, saati sitten ratsastaja, joka ihannoi tällaista, ei ole meidän tiimiin sopiva. Muutenkin se, että hevosella ja ihmisellä synkkaa, on tärkeää. Täydellisyyttä en tietenkään odota, vaan ennemmin ottaisin aloittelijan, jonka kanssa hevonen näyttää tyytyväiseltä ja suorittaa keskinkertaisesti kuin kokeneemman ihmisen, joka saa hevosen tekemään kaikki liikkeet, mutta samalla hevonen näyttää tyytymättömältä.

Asenne ratkaisee tässäkin asiassa: pyöritelläänkö silmiä sille, että hevonen on kengätön ja sillä saa mennä ilman kuolaimia vai suhtaudutaanko asiaan avoimin mielin. Vaikka en mikään suoranainen kukkis ole, kannukset jalassa ja kouluraippa kädessä paikalle tultaessa todennäköisesti saa suorilta kääntyä 180 astetta.

Tulee varmasti asioita, mistä omistajan kanssa ei ole samaa mieltä. Mielipiteitä ei kuitenkaan ole kyselty joten, jos kyseessä ei ole hevosen terveyttä tai turvallisuutta haittaava asia etkä vain satu olemaan samaa mieltä, kannattaa ennemmin olla hiljaa kuin alkaa pätemään. Näitäkin on nähty, kun jo kokeilukerralla ollaan puuttumassa hevosen ruokintaan tai hoitoon.

  Re: Vuokrahevosen kokeilu, mitä omistaja katsoo?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.1.22 13:27:16

"osaako laittaa oikein kiinni (95% laittaa narujen lukot väärin päin, tämä on turvallisuuskysymys), osaako harjata vai siirteleekö vain paskaa paikasta toiseen"

Apua mikä myötähäpeä... :) Käsittelyä katson minäkin mutta sillä miten harjataan tai miten lukot on ei ole paskaakaan väliä. Meillä ei kavioitakaan putsata mutta ei sentään siitä jää vuokraaminen kiinni. Kerron vaan ystävällisesti että älä putsaa jatkossa.

  Re: Vuokrahevosen kokeilu, mitä omistaja katsoo?

Lähettäjä: Vinkka 
Päivämäärä:   21.1.22 13:35:40

Mua jäi kiinnostamaan tuo lukkoasia. Sen tiedän, että riimun lukon kieli käännetään hevosen poskesta poispäin, mutta miten päin narun lukko on väärinpäin?

  Re: Vuokrahevosen kokeilu, mitä omistaja katsoo?

Lähettäjä: r 
Päivämäärä:   21.1.22 13:53:55

Olen itse ollut vuokraajana vasta liikkeellä ja käynyt kokeilemassa muutamaa hevosta.

Ensimmäinen omistaja halusi nähdä minun hevosen käsittelyn tarhasta liikutuksen jälkeen takaisin tarhaan.
Toinen omistaja oli hakenut hevosen valmiiksi sisään, harjasi ja varusti itse. Kertoi samalla hevosesta kaikenlaista. Itse lähinnä seurailin. Ratsastamisen jälkeen minä tein perushoidon. Hevoselle oli aiemmin samana päivänä tullut pieni hokinpolkema jalkaan ja ehdotin sen huuhtelemista pesarilla, omistaja halusi tehdä tämän kumminkin itse mun lähdön jälkeen.
Kolmannen hevosen omisti äiti ja hänen kaksi lastaan ratsasti sillä. Lapset laittoi hevosta kuntoon jo ennen kuin kerkesin itse paikalle ja jatkoivat hevosen varustamista samalla kun minä ja heidän äitinsä (eli hevosen omistaja) juteltiin. Ratsastamisen jälkeen nämä tytöt halusivat hoitaa. Itse taisin keretä ottamaan suitset pois päästä, kunnes hyökkäsivät ottamaan satulaa ja suojia pois.
Neljäs hevonen hoidettiin omistajan kanssa kimpassa, samalla keskustellen.

Eli omistajia on yhtä paljon kuin hevosiakin. Yksikään kerta ei ole ollut samanlainen. Muistankin yhden tapauksen joitain vuosia sitten, kun omistaja jätti mut yksin ratsastamaan hevosellaan maneesiin. Hetken seurasi alkuverkkoja, kommentoi: "hyvältä näyttää" ja lähti talliin. Samoihin aikoihin kokeilin myös toista vuokrahevosehdokasta, jolloin ratsastettiin omistajan kanssa yhtä aikaa, kun hänellä oli kaksi hevosta. Tämä oli sinänsä hyvä systeemi, kun itse ahdistun siitä omistajan jatkuvasta ratsastuksen seuraamisesta.


Parhaiten pärjäät kun olet oma itsesi. Toimit asiallisesti ja kysyt, jos herää kysyttävää. Ratsastat kuten ratsastat aina.

  Re: Vuokrahevosen kokeilu, mitä omistaja katsoo?

Lähettäjä: r 
Päivämäärä:   21.1.22 13:58:30

Ja lisätään vielä sen verran, että näistä neljästä jokainen olisi ottanut minut vuokraajaksi. Ja yhden vuokraamisen aloitinkin.

Toki mulla on ihan hyvin kokemusta erilaisista hevosista, sillä oon ollut tallityöntekijänä useita vuosia isolla tallilla. Ratsatsustasoltani jotain B-A.

  Re: Vuokrahevosen kokeilu, mitä omistaja katsoo?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   21.1.22 14:29:54

"sillä miten harjataan tai miten lukot on ei ole paskaakaan väliä."

Harjaushan on aivan oleellinen asia, et voi jättää paskoja varusteiden alle pyörimään ellet halua hankaumia hevoselle. Ja lukoilla on siinä vaiheessa hyvinkin merkitystä kun hevonen sekoaa niissä naruissa. Ne lukot saa nimittäin siinä tilanteessa auki ainoastaan jos ne on laitettu oikein päin eli aukeava puoli ylöspäin.

Nämäkin on toki niitä juttuja, joita junnuille ei enää opeteta; vielä 30v sitten näistä(kin) tuli huudot jos et muistanut tai tehnyt kunnolla. Silloin toki hevosen hyvinvoinnilla arjessakin oli isompi merkitys kuin nyt, kun se on teineille vain harrastusväline.

  Re: Vuokrahevosen kokeilu, mitä omistaja katsoo?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.1.22 14:39:14

Teet hommat niinkuin normaalisti tekisit mutta kuuntelet myös tarkasti jos omistajalla on jotain spesifisiä neuvoja. Ratsastuksessa sama, älä yritä esittää mitään vaan menet ihan normaalisti. Näistä kyllä näkee että onko vuokraajaehdokas sopiva pari hevoselle. Ylenmääräinen selittely kannattaa jättää vähemmälle, toki voit kertoa omasta hevostelutaustasta. Jos on jotain epäselvää niin tarkennusta kannattaa kysyä, se osoittaa positiivista kiinnostusta. Ja etukäteen kannattaa miettiä mitkä aikataulut itselle käy/ei ehdottomasti onnistu. Palstan keskusteluiden perusteella suuri osa purkautumista vuokraussuhteista päättyy aikatauluongelmiin.

  Re: Vuokrahevosen kokeilu, mitä omistaja katsoo?

Lähettäjä: hopoti 
Päivämäärä:   21.1.22 14:41:18

Kiitos ajatuksista, helpotti omaa ahdistusta asian suhteen! Vuokrahevonen on ennenkin ollut, ja se löytyi niin helposti ja kaikki sujui alusta asti todella vaivattomasti, joten nyt on epäileväinen olo että toista kertaa tuskin niin hyvä tuuri käy. Mutta katsotaan, ja toivotaan parasta!

  Re: Vuokrahevosen kokeilu, mitä omistaja katsoo?

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   21.1.22 15:25:28

Mulle kans on tärkeää nähdä, miten henkilö kohtelee hevosta. Ja siihen annan vinkin: tee, kuten tekisit normaalistikin! Jotkut omistajat on sellaisia, ettei sitä omaa mussukkaa saa komentaa pätkän vertaa ja jotkut taas haluavat ettei se oma hevonen pääse yhtään niskan päälle. Joten tee kuten normaalistikin tekisit, niin omistaja näkee oletko sopiva henkilö liikuttajaksi/käsittelemään. Luultavasti et haluaisi kuitenkaan vuokrata sellaisen ihmisen hevosta, joka ajattelee aivan täysin eri tavalla kuin sinä. Toki kuuntelet siis ohjeet omistajalta, mutta jos ei ole tullut ohjeita, niin teet kuten normaalistikin tekisit.

Itse myös katson, miten ratsastaja ratsastaa. Ei siis tartte olla mikään taitava, eikä tosiaankaan ekalla kerralla aina suju putkeen. Mutta seuraan miten ratsastaja ratkoo mahdollisia ongelmia. Yksi tärkeä asia on minusta myös se, uskaltaako kysyä minulta apua. Annan yleensä liikuttajan kokeilla itse ihan rauhassa ja jos liikuttaja kysyy jotain, niin vastaan ja neuvon mielelläni. Mutta en halua heti ekana alkaa huutelemaan kuin ratsastuksenopettaja konsanaan.

Kaikkista tärkeintä on, että liikuttaja tulee toimeen hyvin sekä minun että hevosen kanssa ja osaa perusasiat ratsastamisesta ja on valmis ottamaan neuvoja vastaan. Kaikki muu on yleensä hienosäätöä :)

Itselläni on myös kaksi hevosta ja jos on se uusi liikuttaja vaikuttanut tarpeeksi osaavalle, olen ottanut itsekin hevosen alle ja on käyty esimerkiksi pieni alkukäyntilenkki/loppukäyntilenkki maastossa (tai no, tallialueen ympäri mutta ns. maastossa). Se on usein tuonut rentoutta myös sille mahdolliselle liikuttajalle.

  Re: Vuokrahevosen kokeilu, mitä omistaja katsoo?

Lähettäjä: && 
Päivämäärä:   21.1.22 15:31:39

Lisään vielä yhden:

Kuuntele, kysele, mutta älä selittele.

Varsinkin ratsastaessa hevosen syyttely tai ”mulle on opetettu näin” tai ”emmäpystykun” -jutut kannattaa jättää sanomatta. Jos esim ei saa nostettua laukkaa (tämä on tosi tavallista jos mennyt lähinnä ratsastuskoulussa), kannattaa ennemmin kysyä ”hei, neuvotko mua miten nostan laukan tällä”, kuin että tuskastuneena puuskahdat ”mikseitäänytnosta” tai selittelet sitä hevosen huonoudeksi.

  Re: Vuokrahevosen kokeilu, mitä omistaja katsoo?

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   21.1.22 15:35:15

"Meillä ei kavioitakaan putsata mutta ei sentään siitä jää vuokraaminen kiinni. Kerron vaan ystävällisesti että älä putsaa jatkossa."

Miksi ei saa putsata kavioita? O.o Mitä se haittaa, jos joku putsaa kaviot?

  Re: Vuokrahevosen kokeilu, mitä omistaja katsoo?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.1.22 16:09:36

Huh, *** kaltaisten ihmisten ei kyllä kannattaisi etsiä vuokraajaa lainkaan vaan pysyä ihan itsekseen hevosineen omassa ylivertaisessa kuplassaan. Jokaisella on kriteerinsä, ei siinä, mutta ihan karsea asenne tuollainen "suurin osa tekee kaiken väärin, suurin osa ei osaa edes harjata, ratsastuskoululaiselle helppokin yksäri on vaikea, onneksi minun yli 30v sitten saamani opit ovat niin ylivertaisia että katson olevani parempi kuin 95% hevosihmisistä." Haloo hei, miten muka harjataan niin että siirrellään vain paskaa eestaas? Ensin vedetään harjalla myötäkarvaan ja sitten moskat takaisin pyyhkäisemällä vastakarvaan? Jos ihan oikeasti katsot että suurin osa ihmisistä on kykenemättömiä harjaamaan hevosta, niin kyllä todellinen ongelma on se että nokkasi on niin pystyssä että sadevesi valuu sisään. Itselläni on 25v hevoskokemus, olen ollut alalla töissä niin kilpahevosten kuin ratsastuskoululaisten seassa ja lähes jokainen näkemäni vähintään kouluikäinen henkilö on osannut harjata hevosen niin että moskat on ainakin siirrelty pois sieltä varusteiden kohdalta vaikka hevonen ei ole kiiltänyt kuin ammattimaisen kisagroomin jäljiltä. Ei myöskään ole mitenkään harvinaista että tavalliset ratsastuskoululaiset pärjää normiyksäreille ihan ok, sitä paremmin mitä vähemmän omistaja skitsoaa tyhjästä vieressä. Kuulostat juuri sellaiselta joka sekoaa jos turparemmi on millin vinossa, suitset niputettu naulaan "väärin" ja jos hevonen saa sydärin vuokraajan alla kun mielestäsi satula on kaksi milliä liian edessä, se on pohjimmainen kuolinsyy. Onnea valitsemallesi tielle.

  Re: Vuokrahevosen kokeilu, mitä omistaja katsoo?

Lähettäjä: Toinen 
Päivämäärä:   21.1.22 16:28:51

Kyllä omistajankin pitää olla varautunut siihen, ettei vuokraaja tykkää hevosesta.
Nämä ovat vain ”asioita”, ei henkilökohtaisuuksiin tarvitse mennä.
Jos aloittajalla on ollut pitkäaikainen vuokrahevonen, olisin aika luottavaisin mielin. Yleensä hyville tyypeille on hevosia aina.

  Re: Vuokrahevosen kokeilu, mitä omistaja katsoo?

Lähettäjä: nsnkdfnkfd 
Päivämäärä:   21.1.22 20:39:17

kaikki mikä yllä sanotta ja lisäksi haluan että kiva, ystävällinen ja hyväkäytöksinen tyyppi, joka osaa käyttäytyä tallissa ja maneesissa muita hevosenomistajia kohtaan. Koska meillä on tallissa hyvä henki ja ei kaivata ketään sitä pilaamaan. Vuokraajan ei ikinä kannata neuvoa muita tai ylipäätään ottaa kantaa vuokriksen tai muiden tallilaisten hevosenpitoon. kannattaa olla ystävällinen, huolellinen, siisti ja auttavainen. Aina kannattaa kehua toisen hevosta, vaikka se olisi millainen;)

Ja jos on totaalisen eri mieltä hevosen hoidosta, miten sitä ratsastetaan jne omistajan kanssa, silloin kannattaa lopettaa vuokraus. Ei siitä mitään tule.

  Re: Vuokrahevosen kokeilu, mitä omistaja katsoo?

Lähettäjä: Mieshevonen 
Päivämäärä:   21.1.22 21:48:00

” Vaikka en mikään suoranainen kukkis ole, kannukset jalassa ja kouluraippa kädessä paikalle tultaessa todennäköisesti saa suorilta kääntyä 180 astetta.”

Ja sitten kun tulee ilman raippaa, saa kääntyä 180 astetta, kun ei ole yhtään varautunut.

  Re: Vuokrahevosen kokeilu, mitä omistaja katsoo?

Lähettäjä: OOOOO 
Päivämäärä:   21.1.22 21:53:26

Pistäisin heti ensimmäiseksi vaihtamaan vähintään pariin jalkaa hokit. Jos ei onnistu suit sait ei tartte jatkaa sen pidemmälle.

  Re: Vuokrahevosen kokeilu, mitä omistaja katsoo?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.1.22 13:00:30

Jäi kiinnostamaan miten narun lukon voi saada väärinpäin?

  Re: Vuokrahevosen kokeilu, mitä omistaja katsoo?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   22.1.22 13:13:38

En lukenut ketjua, mutta itse katsoisin

1) vaikuttaako ihminen luotettavalta ja järkevältä, ts käyttäytyykö asiallisesti, pystyykö kommunikoimaan ja ymmärtääkö noudattaa ohjeita ja kysyä ellei ole varma

2) tuleeko toimeen hevosen kanssa henkisellä tasolla, eli onko tyyppinä sellainen, josta hevonen tykkää

3) ratsastaako riittävän hyvin, jotta siitä ei ole hevoselle (liikaa) haittaa. Tämä ei liity mitenkään siihen kuinka hienoja temppuja ihminen saa hevosen tekemään ensimmäisellä kerralla, hyvän ratsastajan kyllä tunnistaa vaikka menisivät vain käyntiä pitkin ohjin.

Suoraan hylkyyn saattaisin laittaa sellaisen, joka saapuu paikalle kaverilauman kanssa videoimaan, mutta varmaan antaisin kokeilla kuitenkin, kun kerran oli sovittu.

  Re: Vuokrahevosen kokeilu, mitä omistaja katsoo?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.22 22:21:16

En ole junnu vaan 42v. Lukoilla ei todellakaan ole väliä. Niitä ei tarvitse saada auki. Hätätilanteessa käytetään puukkoa. Useimmat lukot myös hajoavat jos hevonen riehuu. Ja en itsekään harjaa hevosta mitenkään täydelisesti, en välttämättä juuri ollenkaan. Joten en vaadi vuokraajaltakaan sellaista mitä en itsekään viitsi tehdä tai ei ole oleellista hevosen hyvinvoinnin kannalta. Ikinä ei ole hiertymiä tullut.

  Re: Vuokrahevosen kokeilu, mitä omistaja katsoo?

Lähettäjä: assi 
Päivämäärä:   22.1.22 22:24:45

aika nopsaan näkee onko pärjäävä ihminen ja taidot sellaiset kuin on kertonut.

  Re: Vuokrahevosen kokeilu, mitä omistaja katsoo?

Lähettäjä: lkj 
Päivämäärä:   23.1.22 02:07:43

Kompaan "assi"a.
Kyllähän sen näkee aika nopeaan onko oikea asenne tekemään kaikki kunnolla ja kemia hevosen kanssa sopiva. Jo ennen kuin kokelas on edes kiivennyt selkään.

Nämä kaksi on välttämättömiä, taitovaatimuksista voi vähän joustaa.

Kuitenkin niin että osaamatonta voi opettaa, kun taas ja aikaisemmin rumasti tekemään oppinutta en katsele kovinkaan monta minuuttia.

Omani liikkuu aika isosti omalla moottorilla, itse en vielä ole nähnyt yhtäkään vuokraamaan pyrkivää joka heti kättelyssä olisi istunut rennossa tasapainossa liikkeen mukana (kun sellaiseen taitamiseen - ja sen ylläpitämiseen - tarvitaan aika paljon tunteja selässä).

Kokelaita hevosen selässä katsellessa seuraan apujen käyttöä ja mitä uskaltavat yrittää tehdä.
- ensimmäisestä istunnan heikkenemisestä heti edestä ruttaavat ei kelpaa.
- jaloilla kiinniottavat istunnan pitämiseksi ei kelpaa
- ne jotka ei uskalla kokeilla yhtään mitään ei kelpaa
- ne jotka ovat lähdössä tekemään kaikenlaista vinkeää pelkällä ohjalla ja pohkeella ilman että istunta toimii - niin ettei ole toivoakaan että onnistuisivat - ei kelpaa

Ne jotka testaa maltillisesti miltä hevonen tuntuu ja rajoittavat oma-aloitteisesti tekemiset sille tasolle joka vielä on suurin piirtein hanskassa ovat potentiaalisia.

Niistä olen valinnut reippaimman ja pelottomimman, ja tarjonnut vuokrauksen aluksi pari istuntatuntia liinassa niin että se rento tasapaino löytyy vähän isommassakin liikkeessä. Oikein hyvin on toiminut.

  Re: Vuokrahevosen kokeilu, mitä omistaja katsoo?

Lähettäjä: Täti 
Päivämäärä:   24.1.22 14:41:09

Katsoisin apujen käyttöä, käden pehmeyttä ja pohkeiden ja istunnan käyttöä + hevosen käsittelyä. Onko ratsastus ystävällistä ja osaavaa vai tyyliin vedän pumppaan hakkaan ja näytän hevoselle kuka käskee tyyliin. Se mitä tulee hlö suusta myös vaikuttaa asiaan kehutaanko itseään liikaa kontra tason jne.

  Re: Vuokrahevosen kokeilu, mitä omistaja katsoo?

Lähettäjä: dtr 
Päivämäärä:   24.1.22 15:04:20

Katson peruskäsittelyä, varustamisen ohjeiden mukaan ja ylipäätään juttelen vuokraajaehdokkaan kanssa, jotta saan selville, että tulenko itse toimeen kyseisen ihmisen kanssa. Ratsastuksessa ei tarvitse osata ihmeita, kunhan ei saa vahinkoa aikaiseksi, osaa väistämissäännöt ja on halukas oppimaan (ja siis oikeasti myös tajuaa, että virheet ovat suurimmalta osin ratsastajasta kiinni). Onneksi molemmille hevosille on löytyneet hyvät tyypit osaksi tiimiä.

  Re: Vuokrahevosen kokeilu, mitä omistaja katsoo?

Lähettäjä: Pata 
Päivämäärä:   24.1.22 15:29:42

Kai se omistaja on vuokraaja-kandidaatilta etukäteen kysynyt mikä on suurin piirtein taso? Sitten verrataan käytännön tekemistä siihen mikä on etukäteen ilmoiteltu.

Narulukkojen asettelijoille onnea matkaan. Ette tule koskaan löytämään kunnollista vuokraajaa. Hyvät vuokraajat kiertää teidät kaukaa.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.