Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: ^z^ 
Päivämäärä:   20.1.22 23:06:27

Vielä viime vuonna vakkariryhmäni oli täysi ja jokainen kykeni suorittamaan tunnin tehtävät. Nyt vakkariksi on tullut käynnissä tehtävien seassa pyörivä haahuilija ja mukana on aina pari rästiläistä.
Tunti on kaaos ja ope antaa kaaoksen jatkua. Surku että tuli jo kortti tälle vuodelle maksettua.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   20.1.22 23:23:33

Tiedän v*tutuksen. Omalla tunnillani on tyyppi joka ravaa ja kävelee jatkuvasti etenkin laukkatehtäviä tekevien ihmisten reitille, muut joutuvat toistuvasti jättämään tehtävän kesken tai tekemään äkkikäännöksiä väistääkseen häntä. Hän ei nimittäin todellakaan väistä vaikka joku olisi tulossa laukassa päin, jatkaa vaan tiellä haahuiluaan. Ihan pokkana vaan lähtee tekemään jotain omia ympyröitä reitille jossa tietää tehtävän olevan ja näkee hevosia tulevan. Saattaa jatkaa ravailua kun on käsketty kävellä ja sitten ohittelee uralla käveleviä hevosia takaapäin ja ihan liian läheltä! Kaiken lisäksi ainakin joka toisella tunnilla hänellä on hevonen joka potkii. En tajua miksi opettaja ei sano mitään, ilmeisesti muut ovat tässä kohtaa jo niin taitavia varomaan ettei ehdi huomata millaisia vaaratilanteita oikeasti syntyy.

Sen sijaan ne jotka väistävät tätä tätiä ihan varmuuden vuoksi saavat kyllä kuulla opettajalta kommenttia että "no kyllä sinä siitä mahdut, ei tarvitse pysähtyä/kävellä"... Joo, varmaan mahtuisi jos olisi edes 95% mahdollista ennustaa mitä tämä tätsykkä aikoo, mutta aloitetusta voltista saattaa tulla ympyrä tai päinvastoin tai ihan muuten vaan saattaa laittaa hevosensa poikittain tielle tai kiilata kylkeen. Pakko varmaan avata sanainen arkkunsa ja alkaa karjua "pois tieltä" "älä tule päälle" "mene pois hännästä" josko hänellä alkaisi raksuttaa että väistämissäännöt ja yleinen järki koskee häntäkin.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: ^z^ 
Päivämäärä:   21.1.22 06:20:02

Meidän haahulle ilmoitan kyllä, että olen tulossa. Viimeksi tehtävänä oli pitkän sivun alussa laukka ja keskelle voltti. Voltilla kerroin haahulle, että olen tulossa taaksesi. Hän pysäytti hevosensa laukkauralle ja jäi möllöttämään siihen. Ja sai ruuhkan taakseen. Ope ei sanonut mitään.
Näille oman reitin kertominen ei auta, päin vastoin. Mielummin ratsastaisin fiksujen kanssa täyteen ammutussa maneesissa, kun pienryhmässä haaveilijan kanssa.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: Vinku 
Päivämäärä:   21.1.22 07:03:27

"Pakko varmaan avata sanainen arkkunsa ja alkaa karjua "pois tieltä" "älä tule päälle" "mene pois hännästä" josko hänellä alkaisi raksuttaa että väistämissäännöt ja yleinen järki koskee häntäkin."

Tee ihmeessä näin! Jos haahuilija ei itse tajua muuttaa toimintaansa, niin ehkä ope herää katsomaan hänen peräänsä. Tuollainen meno tuntuu kyllä ihan käsittämättömältä, kun on tottunut siihen, että ope pitää lähestulkoon preussilaista kuria turvaväleistä.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: Joku 
Päivämäärä:   21.1.22 07:35:45

Ratsastusraivoa....
Open keskeisin tehtävä on pitää järjestys. Eli oppilaat pysyvät määrätyllä reitillä. Omia kuvioita ei tehdä.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: Erkkitäti 
Päivämäärä:   21.1.22 08:26:56

Arvatkaas, mitä on opettaa näitä ;)
Yleensä ovat vielä erityisen erityisherkkiä minkäänlaiselle palautteelle, ihan sama kuinka kukkaiskielelle sen muotoilet, niin itkua pukkaa. Yritä siinä nyt sitten ehdottaa yksäreitä, kun haahuilija itkee..Hermot menee.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: Hengästynyt 
Päivämäärä:   21.1.22 08:45:41

Ope täälläkin.
Mulla on myös yhdessä ryhmässä tällainen. Pysäyttelee hevostaan tuon tuostakin kesken ravin, kun ei jaksa keventää tai takki on huonosti jne. Olen sanonut nätisti 100 kertaa, ei opi. On myös erityisherkkä ja aina allapäin ja vedet silmissä enkä viitsisi millään kovistella.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: Elsa 
Päivämäärä:   21.1.22 09:53:49

Ratsastusta harrastavat ihmiset ovat valitettavasti nykyään hyvin epäurheilullisia ja huono kuntoisia.
Luulen, että monen aikuisratsastajan kohdalla näissä yhtäkkiä käyntiin siirtymisissä ja yllättävissä pysähtelyissä on osaltaan syynä ihan kunnon loppuminen...
Toki on paljon niitäkin jotka eivät vain osaa liikennesääntöjä tai ovat muuten vaan sen verta (anteeksi nyt vaan, sanon suoraan) "palikoita", että eivät hoksaa olevansa kaikkien muiden tiellä, TAI ovat niin itsekeskeisiä ettei heitä kiinnosta jos ovat toisten tiellä ja pilaavat toisen ratsukon tehtävän...
Mutta mutta.. Kyllä tunneilla nykyään valitettavasti näkee paljon ratsastajia, jotka eivät esimerkiksi fyysisesti vain jaksa esim. keventää kuin minuutin tai kaksi yhteen putkeen, ja sitten on jo siirrettävä hevonen käyntiin ja tasattava hetki hengitystä.
Tämä ihmisten rapakuntoisuus ihan harrasteratsastajien keskuudessa on ihan todellinen ongelma.
Nykyinen viime vuosien "fitness buumi" ei valitettavasti ole pesiytynyt ratsastuksen harrastajakuntaan.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   21.1.22 09:56:59

Lähettäjä: Elsa
Päivämäärä: 21.1.22 09:53:49

Ratsastusta harrastavat ihmiset ovat valitettavasti nykyään hyvin epäurheilullisia ja huono kuntoisia.
Luulen, että monen aikuisratsastajan kohdalla näissä yhtäkkiä käyntiin siirtymisissä ja yllättävissä pysähtelyissä on osaltaan syynä ihan kunnon loppuminen...
Toki on paljon niitäkin jotka eivät vain osaa liikennesääntöjä tai ovat muuten vaan sen verta (anteeksi nyt vaan, sanon suoraan) "palikoita", että eivät hoksaa olevansa kaikkien muiden tiellä, TAI ovat niin itsekeskeisiä ettei heitä kiinnosta jos ovat toisten tiellä ja pilaavat toisen ratsukon tehtävän...
Mutta mutta.. Kyllä tunneilla nykyään valitettavasti näkee paljon ratsastajia, jotka eivät esimerkiksi fyysisesti vain jaksa esim. keventää kuin minuutin tai kaksi yhteen putkeen, ja sitten on jo siirrettävä hevonen käyntiin ja tasattava hetki hengitystä.
Tämä ihmisten rapakuntoisuus ihan harrasteratsastajien keskuudessa on ihan todellinen ongelma.
Nykyinen viime vuosien "fitness buumi" ei valitettavasti ole pesiytynyt ratsastuksen harrastajakuntaan.

Kiitos Elsa, koskee myös omalla hevosilla harrastavia.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: ttt 
Päivämäärä:   21.1.22 10:44:25

Ihmetyttää myös ne, joille opettaja sanoo ihan selvästi, että et voi kävellä siinä kun nyt kuuluu ravata, tai että ohjaa hevonen nyt menemään ihan suoraan uraa pitkin, ja silti vain kävelevät tai antavat hevosen kuljeskella ympäriinsä. Ihan kuin ei ymmärtäisi puhetta tai kuulisi tai tajuaisi että puhutaan heille, vaikka käytössä on Noshout ja ope puhuttelee ihan nimellä. En siis vain rehellisesti tajua, miksi ohje ei aiheuta mitään reaktiota. Muuten ihan tavallisen tuntuisia tyyppejä.

Joskus mietin, että voisiko kova jännitys tehdä tätä, että tavallaan kuulee mutta ei vaan sisäistä. En tiedä.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: Raivo 
Päivämäärä:   21.1.22 19:31:39

Uralla mennään tunnilla siinä askellajissa, missä ope on käskenyt mennä. Ei kävellä, jos muut ravaa, eikä ravata, jos muut laukkaa. Ei ole kauankaan, kun näin tilanteen, jossa ratsastaja vissiin yhtäkkiä päätti, ettei uskallakaan laukata ja päätti siirtyä hissutteluraviin, eikä takana olevalla ollut muuta vaihtoehtoa kuin iskeä liinat kiinni sillä seurauksella, että hänen hevosensa kaatui.

Sinne kentän keskelle voi mennä haahuilemaan.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: Mieshevonen 
Päivämäärä:   21.1.22 19:36:11

^ No jotain on ollut kyllä takanatulijankin etäisyydessä pielessä. Kyllähän hevonen saattaa joskus pudottaa melko töksähtäen raville ihan ratsastajan tahattoman virheenkin seurauksena.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   21.1.22 19:41:11

Mulla on ollut näitä eri koulujen eri ryhmissä, eli ei auta vaihtaa koulua tai ryhmää ;)

Iso ongelma on, että yrittäjät eivät tasaa ryhmiä kauden vaihtuessa. Nytkin ratsastan ryhmässä, jota voisi tasata edeltävän ja seuraavan tunnin ratsastajien kanssa. Mutta näin ei tehdä, tuloksena kolme sekatasoista ryhmää…

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   21.1.22 19:51:00

Ootko // ajatellut että ehkä niile muille ei sovi aiemmat tai myöhemmät tunnit?

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   21.1.22 19:52:49

^ olen ajatellut. Vaikea kuvitella, että seniorille olisi yhdestä tunnista kiinni sunnuntai-iltana…
Mutta jos ei pysy ryhmän menossa mukana, niin sitten voisi vaihtaa ryhmää tai lopettaa.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   21.1.22 20:12:17

Minusta taas tuo on opettajan tehtävä, ei ratsastajan, joka maksaa siitä tunnista ihan yhtä paljon mitä muutkin, ja joka on siihen ryhmään sijoitettu.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: niilo 
Päivämäärä:   21.1.22 20:19:43

Munkin mielestä opet voisivat olla paljon tiukempia näissä asioissa. Sanoa suoraan että et voi pilata toisten tuntia haahuilullasi. Jos "erityisherkkä" sitten itkee ja lopettaa niin sehän on kaikkien etu.
Ratsastus ei todellakaan ole kaikille sopiva laji.

Ja muuta tuntilaiset vois kanssa avata suunsa ja sanoo opelle että tee jotain, me ei jatketya jos toi xx vielä sotkee meidän tunnin.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   21.1.22 21:17:15

Mulle ei ole minkäännäköinen ongelma tuo. Osaan ennakoida etäisyydet ja oma hevoseni on sen verran rivakka, että kun osallistutaan tunneille, niin aika paljon saa reittivalintoja tehdä että voi pysyä oikeassa askellajissa hitaampien kanssa. Jumittajan voi aina ohittaa sievästi kaartaen.

Ettekö te osaa ollenkaan arvioida etäisyyksiä? Pystyttekö ollenkaan ratsastamaan tuntien ulkopuolella itsenäisesti, jos vaikka maneesissa on muita ratsukoita tekemässä omia tehtäviään? Paljon on sitten oppia edessä.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   21.1.22 21:21:42

^ 20x40 maneesi, 9 ratsukkoa.
Kyllä siinä ahdasta tulee, jos yksi kävelee ja toinen jumittaa ja kolmannella on jarrut hukassa. Täähän päälle potkivat hevoset…

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: miu 
Päivämäärä:   21.1.22 21:24:09

"Ettekö te osaa ollenkaan arvioida etäisyyksiä? Pystyttekö ollenkaan ratsastamaan tuntien ulkopuolella itsenäisesti, jos vaikka maneesissa on muita ratsukoita tekemässä omia tehtäviään? Paljon on sitten oppia edessä."

Ei ne osaa.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: Eo 
Päivämäärä:   21.1.22 22:21:26

” Ettekö te osaa ollenkaan arvioida etäisyyksiä? Pystyttekö ollenkaan ratsastamaan tuntien ulkopuolella itsenäisesti, jos vaikka maneesissa on muita ratsukoita tekemässä omia tehtäviään? Paljon on sitten oppia edessä.”

Osaan ja pystyn ratsastamaan myös ruuhkamaneesissa. Silti veetuttaa pitkin poikin maneesin haahuilijat, jotka sotkee tehtävän tekemisen kun pitää väistää ja varoa koko ajan.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   21.1.22 22:38:20

Tottakai osaaan ratsastaa itsenäisesti. Jos laukkatehtäväuralla joku kävelee, niin sitten karautan sille toiselle uralle väistöporukan kuvioiden sekaan treenaamaan laukkaväistöjä tai vaikka takaosakäännöksiä laukkaväistöstä. Nää jutut pitää vaan osata.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   21.1.22 22:50:52

Aikoinaan mun sinänsä pätevässä aikuisten ryhmässä oli opiskelijatyttö, joka oli aina ihan kujalla ja toisten tiellä. Jossain kohtaa selvisi, että se ei käytä silmälasejaan ratsastaessa, koska ne on hankalat. Eli tyyppi ei nähnyt mitään, ei ihme että oli vähän tiellä ja omassa kuplassaan…

Toisessa paikassa missä kävin, oli sielläkin teoriassa ihan potentiaalinen ryhmä. Ainoa vaan, että monella oli tapana esim. kesken tunnin alkaa säätää jalustimia juuri siinä kohdassa kuin asia mieleen juolahti, eli usein keskellä uraa kun muut laukkasi. Jokseenkin häiritsevää.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: XX 
Päivämäärä:   21.1.22 22:59:01

No mä ainaskin maksan siitä ratsastustunnista, joten koen että mulla on oikeus siirtää käyntiin ihan koska vaan haluan jos heppa tuntuu siltä että se kävelis mielummin. Se on sitten muiden ongelma jos satutaan tielle. Muut tuntilaiset on siitä joskus sanonut, mutta oon vaan todennut että oon maksava asiakas ja he voi vaihtaa ryhmää jos eivät osaa väistää mua.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   21.1.22 23:24:08

Muistakaa antaa palautetta opettajilla tai tallinpitäjälle.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   21.1.22 23:28:35

Eikö teidän ratsastuskouluissa opeteta "liikennesääntöjä"? Jos kävellään niin kävellään uran sisäpuolella. Sit saa köpöttää vaikka koko tunnin eikä ole kenenkään tiellä.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: ttt 
Päivämäärä:   22.1.22 00:24:13

Opetetaan, mutta kun osalle ei mene oppi perille.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   22.1.22 01:48:10

"20x40 maneesi, 9 ratsukkoa.
Kyllä siinä ahdasta tulee, jos yksi kävelee ja toinen jumittaa ja kolmannella on jarrut hukassa. Täähän päälle potkivat hevoset…"

Tuossa nyt on aika moni asia pielessä.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   22.1.22 02:05:55

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 21.1.22 21:17:15

Mulle ei ole minkäännäköinen ongelma tuo. Osaan ennakoida etäisyydet ja oma hevoseni on sen verran rivakka, että kun osallistutaan tunneille, niin aika paljon saa reittivalintoja tehdä että voi pysyä oikeassa askellajissa hitaampien kanssa. Jumittajan voi aina ohittaa sievästi kaartaen.

Ettekö te osaa ollenkaan arvioida etäisyyksiä? Pystyttekö ollenkaan ratsastamaan tuntien ulkopuolella itsenäisesti, jos vaikka maneesissa on muita ratsukoita tekemässä omia tehtäviään? Paljon on sitten oppia edessä."

Katsos kun juttu on niin, että oman hevosen kanssa tuntien ulkopuolella voi tasan tarkkaan päättää tehdä haluamaansa tehtävää sellaiseen kohtaan missä milloinkin on tilaa. Tunnilla on määritelty tarkasti mistä kohtaa ne tehtävät lähdetään tekemään. Saattaa olla että joka ainoalle sivulle on annettu oma tehtävä, joten jos yksi seitsemästä lähtee haahuilemaan jotain omaa kiemurauraa valitsemassaan askellajissa toisten reitille, ei yksinkertaisesti ole tilaa minne väistää ja jatkaa tehtävää ilman että aiheuttaa ketjureaktion pilaten muidenkin senhetkisen suorituksen. Yleensä yhtä tehtävää ehtii tehdä vain 4-5 toistoa, jos joku ääliö (tai useampikin) parikin kertaa tunkee tielle keskeyttäen sen, saattaa olla että joku ehtii suorittaa ilman ulkopuolisia häiriötekijöitä vain pari kertaa, eli saa vähemmän harjoitusta kuin muut. Ei siis paljon lohduta että näitä häiriköitä väistellessä "oppii ratsastamaan itsenäisesti" kun haluaisi yrittää toteuttaa tunnin tehtävät ja saada niistä palautetta opettajalta. Jos tehtävä jää kesken ja omaan suoritukseen keskittymisen sijaan pitää pälyillä onko joku itsekäs @!#$ ratsastamassa päälle tai alle, opetuksesta menee melkoisesti hukkaan. En minä maksa äkkipysäytysten ja -käännösten harjoittelusta.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   22.1.22 06:09:30

Just vasta oli täällä aktiivinen ketju missä ihmeteltiin niin kovin miksi ratsastuskoululaisia vihataan täällä. Kyllä se on niin, että ratsastuskoululaiset vihaavat toisiaan, joka tästäkin ketjusta hyvin ilmenee. Muille asia on yhdentekevä.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: Mama 
Päivämäärä:   22.1.22 08:34:54

Kieltämättä on joskus hämmentävää nämä jonkinlaisen autismipiirteen omaavat, opettajan antama tehtävä on jumalan sana ja jos nyt joukossa on joku, joka ei ihan pärjää, hän pilaa KOKO tunnin.
Kaikki hevoset eivät ole kaikille helppoja ratsastettavia tunneilla ja kokenut tuntilainen kyllä huomaa jo alkuvaiheessa, jos joku ei todennäköisesti tule selviämään ihan puhtaasti kaikesta.
Itse menen yleensä tutulla hepalla ja olen osallistunut alkeistunneillekin ihan sujuvasti, esim. pitkän sairasloman jälkeen. Tunnilla on usein kahdeksan ja kyllähän niitä ponipunkeroita joutuu väistelemään. Tunneilla on myös kaksi ärrimurria potkijaa, ja jos ratsastaja on kiltti ja kokematon, saattaa potkija hiljentää vauhtia ja yrittää osua.
Pelisilmää meille kokeneille ja todellisista ongelmista pitää jutella opettajan kanssa, mutta hiukan armollisuutta myös niille ei niin taitaville.
Hyvää tuntia tänään kaikille; kohta taas mennään.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   22.1.22 09:17:52

"Pelisilmää meille kokeneille ja todellisista ongelmista pitää jutella opettajan kanssa, mutta hiukan armollisuutta myös niille ei niin taitaville."

"Itse menen yleensä tutulla hepalla ja olen osallistunut alkeistunneillekin ihan sujuvasti, esim. pitkän sairasloman jälkeen"

Jaa mitä? Miksi osallistut alkeistunnille jos olet kokenut ja taitava ratsastaja ja jotkut muut on "ei niin taitavia"?
Ja kyllä. Näin tuon "esim. pitkän sairasloman jälkeen", mutta ei kai pitkä sairasloma pudota ketään kokenutta ja taitavaa ratsastajaa takaisin alkeistasolle? Joo fyysinen ratsastuskunto varmaan aikalailla häviää ja sitä pitää ehkä rakentaa alusta uudelleen, mutta ei sen taidon pitäisi mihinkään kadota.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   22.1.22 09:22:53

Minä olen myös ollut tälläisen ihmisen kanssa samalla tunnilla. Oli vielä suhteellisen taitava ratsastaja, kävi kaksi kertaa viikossa tunneilla, sekä osallistui aina tallin ulkopuolisten valmentajien opetukseen. Mutta varsinkin juuri laukkatehtäviä tehdessä saattoi jäädä kesken kaiken kävelemään, vaikka opettajakin sanoi asiasta moneen kertaan sekä nätisti että ei niin nätisti. Jos esimerkiksi hevonen ei nostanut laukkaa tai tiputti laukalta takaisin raviin, niin ei edes yrittänyt nostaa laukkaa uudestaan tai ravata tehtävältä pois, vaan hiljensi käyntiin ja haahuili sitten siellä tehtävän seassa. Lopulta se johti siihen, että me muut ratsastajat pidimme tähän haahuilijaan turvaväliä niin, että saimme itse suorittaa tehtävän, mutta jouduimme ratsastamaan melkein peräkkäin possujunassa.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: xx 
Päivämäärä:   22.1.22 10:23:28

LähettäjäMama
Päivämäärä22.1.22 08:34:54

Kieltämättä on joskus hämmentävää nämä jonkinlaisen autismipiirteen omaavat, opettajan antama tehtävä on jumalan sana ja jos nyt joukossa on joku, joka ei ihan pärjää, hän pilaa KOKO tunnin.

^ mä kyllä kutsuisin enemmän autistiksi sitä, joka ei ymmärrä ohjeita. Ratsukko seisoo uralla, muut laukkaa -> ope käskee ”Pirkon” pois uralta seisomasta -> mitään ei tapahdu, Pirkko ja Polle seisovat edelleen uralla.

Noin muuten täytty sanoa, että kun ratsastajat ovat suht samantasoisia, ope hyvä ja ratsut koulutettuja, opetustunnilla on aivan mahtavaa ratsastaa!!!

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: Qqqaa 
Päivämäärä:   22.1.22 10:29:10

”Ettekö te osaa ollenkaan arvioida etäisyyksiä? Pystyttekö ollenkaan ratsastamaan tuntien ulkopuolella itsenäisesti, jos vaikka maneesissa on muita ratsukoita tekemässä omia tehtäviään? Paljon on sitten oppia edessä.”

Tämä!! Ja jos homma häiritsee todella paljon. Kipin kapin yksityistunneille tai oman hepan ostoon.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: ttt 
Päivämäärä:   22.1.22 10:33:42

"jos nyt joukossa on joku, joka ei ihan pärjää"...

Eri asia jos ei "ihan pärjää" eli esim. ei saa tehtäviä suoritettua täydellisesti kuin se että ei noudata opettajan ohjeita ja ratsastelee missä sattuu koko tunnin tai jää joka kerralla seisoskelemaan tai kävelemään tehtävän kohdalle.

Ei minua kiinnosta muiden ryhmäläisten taitotaso missään muussa asiassa, en arvostele kenenkään istuntaa tms. tekemistä, mutta pliis, jos ratsastatte ryhmätunnilla, noudattakaa ohjeita ja huomioikaa muut ratsastajat. Ja jälkimmäinen onnistuu jo sillä, että noudattaa niitä ohjeita.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: ..... 
Päivämäärä:   22.1.22 12:40:32

Ei se tietysti muiden tuntilaisten vika ole, jos siellä joku törttöilee. Opettaja ohjeistaa törttöilijää miten toimitaan. Jos ei kuuntele, eikä toimi niin opettaja menee kädestä pitäen ohjeistamaan pois tieltä. Toistetaan kunnes tajuaa.

  Re: Ryhmien epätasaisuus ja kävelijät

Lähettäjä: taas näitä 
Päivämäärä:   22.1.22 14:45:56

Yhteenvetona useammasta saman tyyppisestä keskustelusta.
Ryhmäkoot ovat liian isoja.
"Pienryhmätunteja" ei taas kannata pitää. Tai muutamassa tuntemassani paikassa ei nykyään pidetä vaikka kysyntää olisi.

Olosuhteiden pakosta olen päätynyt ratsastamaan ratsastuskoulussa tällä hetkellä. Omasta hevosesta jouduin luopumaan elämäntilanteiden takia. Oisin valmis maksamaan yksilöllisemmästä opetuksesta, sekä hevonen että ratsastaja huomioiden, pienryhmässä tai yksityistunnilla. Näitä ei ole tarjolla. Tätä ei voi perustella sillä, että asiakkaat eivät ole halukkaita maksamaan, sillä omasta puolestani halua olisi ja rahaakin.

Joo, olen kuullut että tämän kokoiseen maneesiin/kentälle mahtuu ainakin 20 ratsukkoa. Että älkää valittako, ryhmä on pieni siihen verrattuna.
Ja vaikka opettaja olisi kuinka pätevä, ja hevoset hyvin koulutettuja, aikaa on vaan se tunti ja siitä ei riitä kaikille.

Ratsastuskoulu ei ole sen tyyppinen yritys jossa voidaan pyrkiä jatkuvasti kasvavaan taloudelliseen hyötyyn. Jos se on ensisijaisena tavoitteena, alkaa jokin tökkimään, ja toiminnan laatu kärsii. Ratsastuskouluyrityksessä kärsii silloin vähintään hevonen.
Jos minun tarvitsisi jollain muulla alalla alkaa itseäni työllistää, ei hevosala varmasti olisi vaihtoehto.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.