Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.21 09:16:20

Miksi hevosia juoksutetaan ja mitä hyötyä siitä on? Missä tilanteissa sinä juoksutat hevostasi? Ja mitä juoksutusapuvälineitä käytät ja miksi?

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   17.9.21 09:18:30

Ei mitään nyppiviä piuhoja, jotta hevosella mahdollista tasapainottaa itseään. Hevoseni kulkee kauniisti myös pakottamatta, juoksutan energiaa purkaakseni, koska ehdin selkään 3x/vko ja kerää viileämmällä kelillä virtaa.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   17.9.21 09:24:45

Vaihtelun ja voimistelun vuoksi. En käytä apuohjia. Teen siinä myös siirtymäharjoittelua.

Meillä pääpaino ravissa ja ajossa niin juoksutus on hyvää jumppaa. Joskus laitan pari puomia tms.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.21 09:29:37

Meillä ei juoksuteta. En ole vielä keksinyt yhtäkään syytä miksi juoksuttaisin. Nuoria juoksutetaan ennen ratsastusta, mutta sitten kun osaavat olla, niin juoksutus jää pois. Joskus, harvoin tosin, meillä ohjasajetaan hevosia.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: Pata 
Päivämäärä:   17.9.21 09:31:12

Juoksutan liinassa silloin tällöin, tarkistaakseni liikkeen.

Irtojuoksutusta en harrasta, koska en keksi mitä hyötyä siitä on. Hevonen on irrallaan tarhassa 14 tuntia vuorokaudessa ja hoitaa irtojuoksutukset itse.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   17.9.21 12:19:00

”Meillä ei juoksuteta. En ole vielä keksinyt yhtäkään syytä miksi juoksuttaisin. ”

Tämä. En keksi syytä, rasittaa niveliä ja jänteitä.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: L 
Päivämäärä:   17.9.21 12:22:03

En juoksuta koskaan. Ohjasajoa käytetään tarvittaessa (mm. nuorten valmistelu satulaan ja vanhemmilla joku asia voi olla helpompi läpiviedä maasta ennen kun ratsastajan painon kanssa)

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: Dunkku 
Päivämäärä:   17.9.21 12:49:33

Nuorille hevosille voidaan opettaa asioita juoksutuksessa ja se on myös vaihtelua liikuntaan. Itse juoksutan ehkä mieluummin irtonaisena, eli lähinnä päästän hevosen maneesiin ja se saa juosta minkä juoksee. Talven kaljamakeleillä kiva, kun hevonen saa liikkua edes jossain vähän reippaammin. Lisäksi tietysti liikkeiden tarkkailemiseksi voi juoksuttaa.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.21 12:53:16

Eli juoksutus sinänsä ei ole mitenkään tarpeellista hevoselle? Onko kannattavampaa tehdä esim. kävelylenkki taluttaen tiellä/metsässä kuin juoksuttaa?

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: --. 
Päivämäärä:   17.9.21 13:02:38

Minulla kaksi kouluhevosta. Kumpaakaan en ole ikinä juoksuttanut, mutta molempian kanssa on säännöllisesti ohjasajoa. Tämän olen nähnyt erittäin hyödyllisenä (ja tehokkaana) treeninä ja saatu hevosen toimivuutta ja liikettä parannettua huimasti myös ratsastaessa. Toki vaati myös paljon harjoittelua minulta, että opin ohjasajamaan ja kouluttamaan sitä kautta ja edelleenkin säännölisesti ohjasajan myös osaavan ohjasajan kanssa.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.21 13:13:19

En minäkään ole keksinyt, miksi. Kenties ammattilaiset saavat koulutusvaiheessa tästä syntymään etuja, mutta me harrastelijat tuskin. Ainoa tilanne mikä tulee mieleen missä itse juoksuttaisin, voisi olla esimerkiksi joku ratsastuksen estävä toipilasaika jossa hevonen kuitenkin tarvitsisi liikuntaa tai hyötyisi siitä, selkävaivat esim.

Pääasiassa näyttää että juoksuttajia on kahta sorttia. Toiset haluavat itselleen ratsastusvapaan ja lyhyemmän tallikäynnin mutta hevonen tarvitsee liikuntaa ettei seuraavan päivän selkäännousu ole vaikeaa. Tässä nyt ei varmaan sinänsä mitään väärää ole.

Toinen ryhmä on ratsastuspelkoiset, jotka etsivät kerta toisensa perään syitä ja selityksiä sille, miksi eivät ratsasta vaan tarjoavat hevoselle "monipuolista liikuntaa". Hevonen ei kyllä hyödy oikein mitään siitä että juoksee pientä rinkiä puoli tuntia. Ennemmin vaikka monipuolista maastoilua - paitsi että joka toinen päivä juoksuttajat ei yleensä uskalla lähteä maastoon.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: jaa 
Päivämäärä:   17.9.21 13:22:55

no onpas taas. Irtojuoksutan hevosta välillä, koska hän seuraa pienempiäkin liikkeitäni. Esim. nostan raippaa 5 cm, hän nostaa laukan. Näen jos lapaa tarvitsee korjata tai miten liike kulkee takaa. Eli näen hevosen maasta liikkeessä ja tämä voi kuitenkin mennä hieman ulos ympyrältä jos haluaa. Kuuliaisuutta tulee lisää. Kun pyydän hevosen pysähtymään niin tämä pysähtyy ja seisoo siinä vaikka kävelen maneesia ympäri. Se on vapaata touhua, josta heppakin nauttii koska ymmärtää sitten jos ikään kuin vapautan hepan riehumaan vaikka energiaansa. Silloin voi pukitella , piehtaroida yms. ja ymmärtää siis työnteon ja vapaana olemisen eron. Kokeilepa itse miten toimii hevonen irtona maneesissa tai kentällä. ONko teillä kommunikaatiota vaiko ei?
Liinassa tai pitkillä ohjilla voi sitten harjoitella väistöt, avot, sulut, yms. Se tekee hyvää nähdä nämä ilman ratsastajaa, ja jos vaikka jollain liikesuunnalla on ongelmia niin jumpata sitä. Maapuomit on hyviä myös juoksutuksessa. Maastakäsittely, juoksutus ja ratsastus kuuluu kaikki hevosen peruskoulutukseen muualla kuin Suomessa jossa siinä ei nähdä oikein järkeä. Ainut järki on punnertaa päivästä toiseen selässä. Ehkä siksi, kun muta ei oikein opeteta ja osata.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: Winx 
Päivämäärä:   17.9.21 13:25:59

Juoksutan yleensä, että näen kuinka hevonen liikkuu.

Joskus taas se juoksutustreeni liittyy vahvasti muuhun maastakäsittelyyn ja jos hevonen alkaa "kukkoilemaan" tmv. Laitan sen liinaan ja sitten käydään perusasiat läpi.
Yleensä liian pitkä tauko tässä hommassa saa hevosen ajoittain kokeilemaan rajoja ja perus käytöstavat alkavat unohtua.
Treeni liinan päässä saa hevosen yleensä taas asettumaan ja tavat muistuu kummasti mieleen.
Meillä kun ei ole pyöröä, niin siksi liina.

Corale kuminauha meillä yleensä on aktivoimassa takapäätä lisää. Mutta ei mitään apuohjia, kun en vielä ole nähnyt sellaisille tarvetta :)

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: Eki 
Päivämäärä:   17.9.21 13:28:30

Juoksutan satunnaisesti (kerran viikossa/joka toinen viikko), jotta saa satulattoman päivän ja pääsee liikkumaan ilman häiritsevää tätiä. Ohjasajoakin treenataan satunnaisesti, mutta se on vielä enemmänkin treenausasteella, kun on vähän haastavampaa kuin pelkkä ympyrällä pyöritys.

Juoksutuskerroilla on usein jotain puomikavalettitehtäviä ja ohjasajossa sitten dressagejumpaa, kuten väistöjä yms.

Juoksuttaessa ja ohjasajossa nään paremmin miten liikkuu, vaikka sitä toki selästäkin koitan tarkkailla.

En kuulu kumpaankaan pisteen ryhmään :D en pelkää ratsastaa ja tallilla menee aina sama aika. Vaikka vain harjaisin :D

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   17.9.21 13:29:59

"Tämä. En keksi syytä, rasittaa niveliä ja jänteitä."

Niin no, pakkoko se on juoksuttaa ympyrää kokoajan?

Itse juoksutan aika paljonkin. Tekee hyvää hevoselle saada työskennellä ilman ratsastajan painoa. Käytän ihan koko kenttää/maneesia, mennään paljon suoraan pitkiä sivuja ja ihan uraa pitkin. Välillä pysäytän pääty-ympyrälle, josta saatan pienentää voltille ja taas palauttaa isolle ympyrälle jne.
Suorilla paljon siirtymisiä, askeleen pidennyksiä ja temponmuutoksia. Puomityöskentelyä, kavalettityöskentelyä jne.
Mitä vaan keksii tehdä.

Kokoaminen opeteltiin ensin liinassa, jonka jälkeen selästä sujui kuin itsestään.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   17.9.21 13:42:12

Itse olen juoksuttanut saadakseni informaatioita hevosen liikkumisesta ilman ratsastajaa. Esim puolierot on helppo nähdä ja miten varaa painoa/ käyttää mitäkin jalkaansa. On myös vahvistanut kontaktiamme. Ollut enempi kausiluontoista eikä koskaan pitkiä settejä. Kivasti heppa muistaa ne jutut mitä joskus oppinut. Meillä ainakin tietty tapa edetä työskentelyssä ja miten tehdä suunnan vaihto. Koska kentän reunoilla riskisti mm maatalouskoneita, en harrasta irtona työskentelyä. Naapurienkin touhut saattaisivat aiheuttaa riskiylläreitä herkän hevosen kanssa.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.21 14:06:07

Onko valmentajia juoksutukseenkin? En itse ainakaan osaisi juoksuttaessa pyytää hevoselta varmaan oikeastaan yhtään mitään järkevää..

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: Pyry 
Päivämäärä:   17.9.21 14:11:48

Juoksutus ei tarkoita sitä, että pitää mennä vain pienellä ympyrällä. Me käytetään koko kenttää/maneesia, välillä ympyröitä ja välillä suoraan uraa. Onhan se hyvä joskus liikkua ilman ratsastajaa ja ihminen näkee sivusta, miten hevonen liikkuu.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: ajaja 
Päivämäärä:   17.9.21 14:13:24

Pisteelle: Itse ainakin olen osallistunut Håkan Wahlmanin ohjasajo kurssille joskus ja oma valmentajani on myös ohjasajanut paljon.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: joskus 
Päivämäärä:   17.9.21 14:19:07

Juoksutan satunnaisesti liinassa, irtona en koskaan. Juoksutan, jotta näen joskus sivustakin, miten hevonen liikkuu. Meillä ei ole maneesia, eikä peilejä. En käytä mitään apuohjia. Juoksutus on hevoselleni rento leikkihetki, jolloin se saa riekkua niin paljon kuin haluaa :)

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: Näin on 
Päivämäärä:   17.9.21 14:24:23

Mä juoksutan kyllä. Minusta hevoseen saa hyvän kontaktin, opetellaan kuuntelemaan ja seuraamaan kehoa yms. Hevosen saa herkäksi. Mennään välillä suoraan, välillä ympyrää. Harvemmin voltteja tai pientä, mitkä rasittaa jalkoja. Tehdään myös estetehtäviä juoksutuksessa, puomeja yms. Ennen puomia laukka, siitä pysäytys ja taas laukka seuraavaa estettä. Kehittää yhteistyötä. Nyt vaan on hevosena nuori, jota harjoitutan vasta juoksutuksen saloihin. En käytä piuhoja.
Ohjasajan myös ja juoksutan kahdellakin ohjalla.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: groomi 
Päivämäärä:   17.9.21 14:25:50

Juoksutan kerran-kaksi kuukaudessa tai enemmän tarvittaessa. Hyvin harvoin ilman mitään, naru selän yli tai chambon. Isolla ympyrällä. Tekee selälle ja koko kropalle hyvää liikkua ilman ratsastajaa välillä.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: Näin on 
Päivämäärä:   17.9.21 14:26:25

Juoksutan myös ilman liinaa eli vapaana.
En juuri irtojuoksuta ikinä. Hevosella iso tarha riekkumiseen kavereiden kanssa, mun kanssa ei sallita riekkumisia.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: Irma 
Päivämäärä:   17.9.21 14:27:32

Silloin kun kasvatin hevosia, opetin ne käsittelyyn, kavioiden putsaus, harjaamien, kiinnioleminen, loimittaminen, taluttaminen ja trailerissa matkustaminen. Mistään maastakäsittelystä en ollut silloin kuullut puhuttavankaan, olivat ihan arkista joka hevosen perustaitoja.

Juosutin ja irtohypytin irrallaan aina silloin tällöin yksivuotiaasta saakka. Liinassa totutin suitsiin ja satulaan ja sen jälkeen vein ratsuttajalle ne, joista jotain toivoin. Yhden ratsuttamistakin aloitin, ratsastin 13 kertaa ja viimeisillä kerroilla askellajit läpi, sitten jatkoi ratsuttaja. Yhden sisäänratsastin kokonaan, kun en siitä mitään kilpakenttien tähteä odottanut.

Valmiilla hevosillakin jatkoin ajoittain juoksutusta. Vireimmät rentoutuivat helpommin juoksuttamalla ja samalla näki miten liikkuu. Irrallaan pyöröaitauksessa juostessa opetin viimeistä hevostani vaihtamaan suuntaa ja pysähtymään käskystä. Käytin myös puomeja ja ohjasajossa opetin sen menemään väistöjä ja taivutuksia. Viimeisen hevosen kohdalla alkoi jo olla, etten itse oikein joka päivä ollut ratsastuskunnossa.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   17.9.21 14:40:51

Meillä tehdään monipuolisesti asioita, ei rasiteta liian usein hepan selkää ihmisen painolla (ei heppaa ole tarkoitettu ratsastukseen ja jonkin tutkimuksen mukaan jo 20 min ratsastus aiheuttaa haitallista painetta hevosen selkään). Mutta kyllä, ratsastetaan myös! Juoksutetaan joskus ilman mitään apuohjia isoilla linjoilla, ei pienellä ympyrällä, ja tehdään paljon siirtymisiä. Meillä myös ohjasajetaan, irtojuoksutetaan ja tehdään maastolenkkejä taluttaen. Eli mahdollisimman monipuolista hevoselle :)

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   17.9.21 14:49:46

Juoksutan noin kerran viikkoon tai joka toinen viikko.
Näen, miten hevonen liikkuu. Se on hyvää kevyttä hommaa ja tehdään sen mukaan haluaako hevonen liikkua paljon vai vähän. Joskus se tarjoaa enemmän niin silloin työstetään lisää, ja joskus haluaa vain kevyempää hömppää niin sitten sitä. Meille siis palauttavaa.
Olen myös opettanut sitä kokoamaan ilman ratsastajan painoa, helpottaa hevosen työtä. Tehdään myös välillä puomiä/kavalettityöskentelyä juoksuttaen.
Tykkää myös hypätä, joten välillä irtohypytän myös tätä vaikka on aikuinen.

Sitten myös opetan nuorempia hevosia juoksuttaen ääniavuille ja tottumaan satulaan. Myös puomeja menevät liinassa, hyvää tasapainoharjoittelua ilman ratsastajaa häiritsemässä.

Liinassa ei tarvitse juoksuttaa kovaa, hevonen mutkalla ja kierros tolkulla jänteet paukkuen, vaan sen voi tehdä hallitusti ja harkiten. Jos liinatyöskentely on hevoselle pelkkää hillumista niin vammoja syntyy varmasti.

Ohjasajoon olen itse liian tumpelo, hevonen hermostuu kun olen liian hidas. Ollaan käyty ohjasajotunneilla mutta kun ei onnistu niin ei. Hyvää treeniä sekin :)

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.21 14:51:33

Kiitos vinkeistä, en jotenkin tajunnut ajatella että juoksutus voi olla muutakin kuin pienellä ympyrällä hinkkaamista.

Oletteko itse opetelleet juoksuttamisen (kokeilemalla vai miten?) vai onko joku opettanut?

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   17.9.21 15:05:46

Ravureita vain meillä, mutta liinassa opetan varsoille ääniavut (enkä tietenkään varsoja hankaa kierrostolkulla ravia ympyrällä, kuitenkin joku kohta alkaa sormella osoitella..). Vanhempana sitten liinassa voi esim lämmittää lihakset ennen venyttelyä, jumppailla puomeilla/kavaleteilla, katsoa mikä on päivän virtavuus ennen kuin hyppään selkään, laiskan päivän kevyt liikutus, liikkeiden puhtauden/ontumisen tarkistaminen... Säännöllisesti en juoksuta ketään, mutta hyvä on minusta hevosen osata liinassa mennä.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: Pir 
Päivämäärä:   17.9.21 15:17:39

Meijän lämminverinen purkaa energiaansa irtonajuoksuttaen. Jos sillä on ollut 2-3päivää vapaata en lähe ajamaan sillä,se on aika kuumakalle,iso tarha hyvällä pohjalla muttei tämä siellä juokse.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.21 15:19:00

Mielenkiintoista, miten paljon täällä tuntuu olevan osaavia. Itse olen aika monella normaalilla harrastetallilla harrastanut ja pitänyt hevosiani, mutten tosiasiassa ole ikinä nähnyt kenenkään muuta kuin just sitä rinkiä juoksuttavan, missä ei ole vähän vähää järkeä. Pari Ammattilaista tykkäsi juoksuttaa ihan virtaa nuorista pois ennen ratsastusta. Ja muutama juoksenteli raipan kanssa perässä kun hevosen piti irtojuoksuttaessa liikkua. Itse olen laskenut hevosia maneesiin irtojuoksemaan talvella, mutta sen saavat hoitaa ihan Itse.

Ja kokoamisestakin täällä puhutaan. Se on muuten harvaa herkkua, että liinassa näkee kokoavan hevosen. Toki se ei mahdotonta ole, mutta enempikin näkee niitä apuohjilla pää ryntäisiin köytettyjä etupainoisia tikuttajia, joilla ei ole kokoamisesta tietoakaan.

Pitää nyt erottaa se terveellinen vaihteleva liikunta toiminnasta, joka on pelkkää liikutusta ilman mitään järkeä. Jos joku ehdottaisi, että tarjoa hevosen vaihtelevaa liikuntaa ratsastamalla puoli tuntia ravia putkeen voltilla, niin hullunahan sitä pidettäisi.

Jos juoksuttamisesta osaa tehdä monipuolista ja kehittävää liikuntaa, se on ok. Monipuolista ja kehittävää liikuntaa tulee kyllä mieleen paljon muutakin.

Juoksuttaminen ei suinkaan ole mikään välttämätön osa liikutusta. Jos sitä ei oikein osaa, on se parempi jättää tekemättä kokonaan.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   17.9.21 16:37:16

En näe juoksutuksessa kauheasti järkeä, usein ihmiset korvaavat ratsastuksen juoksutukselle, koska eivät jostain syystä jaksa ratsastaa. Nuorta juoksutin joskus alkuun, jotta oli turvallista nousta selkään, mutta tämäkin jäi aika nopeasti pois. Ratsukoulutuksen alussa myös järkevää.

Usein juoksutus vielä toteutetaan ilman mitään järjellistä ajatusta, kamalaa kaahottamista pienellä ympyrällä ja parhaimmillaan huonolla pohjalla.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   17.9.21 16:50:30

Itse juoksutan vain silloin, jos täytyy yksin saada tarkistettua, että miten hevonen liikkuu.

Aiemmin juoksutin toista hevostani sen ollessa villillä tuulella, nykyään osaan ratkaista ongelman ratsailta, joten ei juuri tule kyllä juoksuteltua.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: Pyry 
Päivämäärä:   17.9.21 17:15:30

" olen aika monella normaalilla harrastetallilla harrastanut ja pitänyt hevosiani, mutten tosiasiassa ole ikinä nähnyt kenenkään muuta kuin just sitä rinkiä juoksuttavan, missä ei ole vähän vähää järkeä."

Johtuisiko tämä siitä, että kun aikoo juoksuttaa koko tilaa käyttäen, niin silloin siellä ei voi olla muita? Toisin sanoen juoksuttaminen tapahtuu silloin, kun tallilla ei ole muita taikka sitten kenttä/maneesi varataan yksityiskäyttöön. Koska juoksuttaminen laajalla alueella ei onnistu silloin, kun paikalla on muita.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: Skäbä 
Päivämäärä:   17.9.21 18:25:17

Mä irtojuoksutan heppaani pari kertaa kuussa. Meillä on tarhat niin pienet ettei siellä mahdu purkamaan pöllöenergioita kunnolla. Liinassa juoksutan tosi harvoin, mutta jos juoksutan, se johtuu siitä etten ehdi ratsastaa. Muuten vältän ympyrällä pyörittämistä

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   17.9.21 18:46:27

Yksi hyöty juoksutuksesta on se, että hevonen saa liikkua ilman vinoa (=vinouttava) ratsastajaa, joka muutenkin estää hevosta liikkumasta oikein.

(Toki juoksuttajalla pitää olla silmää nähdä, milloin hevonen liinassa liikkuu oikein, ja taitoa auttaa hevosta liikkumaan paremmin. Nämä eivät ole alkuunkaan itsestään selviä taitoja. ;)

:))

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: Fafa 
Päivämäärä:   17.9.21 21:10:21

Irtojuoksutan vanhaa (lähes 30v.) ponia isolla kentällä ehkä n. 1-2 kertaa viikossa. Saa silloin irrotella ja liikkua oman mielen mukaan ilman ratsastajaa, eikä suurella kentällä ole koko ajan joku kulma vastassa, vaan on mahdollista mennä oikeasti lujaa, suoraan ja loivia kaarteita. Muutenkin maastakäsittelen ja taluttelen aika paljon. Juoksutushommat on aloitettu aikanaan liinassa, sitten irtojuoksutus ja hevosen ohjaaminen sen ollessa irti pienemmällä kentällä. Poni ei siis päättömästi kaahota irtojuoksuttaessa muutamia vauhdikkaita pyrähdyksiä lukuunottamatta. On näidenkin aikana ohjailtavissa kääntymään kentän poikki, vaihtamaan suuntaa jne. Toisin sanoen tietää jo 15 yhteisen vuoden jälkeen kuvion ja koreografian, ei tarvitse raipattaa laukkomaan, juoksee jos huvittaa. On jopa ajan myötä rutinoitunut ravailemaan ennen ja jälkeen varsinaisen rallin, eikä säntää alkukävelyttelyn jälkeen suinpäin kiitolaukkaan kuin päätön kana. Aiemmin tehtiin vähintään alkuverkat liinassa ennen irtojuoksutusta, nykyään hyvin harvoin tarvitsee senkään vertaa ympyrällä juoksuttamista, kun osaa aloitella ja verrytellä rauhassa itsekseen. Jos ei ole virkeä päivä ja kovat menohalut, niin kävellään ja ravaillaan vierekkäin ja saattaa vaikka piehtaroida autuaana useampaan kertaan. Vanhan ja tutun hevosen kohdalla annan sen pitkälti itse päättää mitä irti ollessaan tekee, se tietää kyllä että halutessaan saa riehua, tai jos on veto pois niin ei ole pakko. Tarha ei ole järin suuri, vaikkei mikään postimerkki olekaan. Harvoin siellä itseään liikuttaa, kun katselee mieluummin ohikulkijoita, syö tai ottaa nokosia. Ratsastan myös n. 1-3 krt viikossa, käydään paljon maastossa ja fiiliksen mukaan saatetaan vain käveleskellä metsäpolkuja tai sitten painaa hyväpohjaisella hiekkatien pätkällä hetki kovaakin vauhtia. Hevosen ehdoilla mennään ja saa pitkälti itse määrätä/kertoa minkälaista menoa kaipaa, itse olen lähinnä ”järjen ääni”, joka huolehtii että alkukäynnit ja ravit sekä loppuverryttelyt on riittävät ja pyytää/teettää sopivasti työntekoa vireystilaan nähden. Ei liikaa vaatimuksia ja runttaamista, muttei myöskään vapaapäivien jälkeen lähdetä kylmiltään repimään ”kaikilla tehoilla” vaikka intoa olisikin. Vähän sellaista keskustelua hevosen kanssa, päivän ohjelma alkaa muotoutua vasta tallille mennessä, hevosta käsitellessä ja ratsaille noustessa. Isolla kentällä irtojuoksutus on siinä mielessä vanhalle ja pikkuvikaiselle hyvä liikuntamuoto, ettei tarvi pyöriä ympyrällä eikä kantaa aina ratsastajaa selässään. Samoin huomaan tietysti selkeämmin, jos liikkeissä jokin muuttuu, kun ratsastaja ei ole selässä häiritsemässä tai toisaalta korjaamassa hevosen tasapainoa ja liikettä. Ei irtona juoksuttaminen välttämättä kisakireälle ja/tai nuoremmalle hevoselle ole kovin kummoista tai perusteltua treeniä, mutta tällaiselle osa-aikaeläkeiläiselle on vaikuttanut kaikinpuolin sopivan letkeältä liikunnalta, jossa saa vähän paikkoja auki ja notkistettua itseään oman kehonsa ehdoilla ja rajoissa. :)

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: Assi 
Päivämäärä:   17.9.21 21:46:43

Minä juoksuaan liinassa pari kertaa kuukaudessa kerralla max 20 min, joskus vapaana , tarjoan myös mahdollisuutta riekkua hetki maneesissa. Jos siltä tuntuu.

Ohjasajon tekee ammattilainen pari kertaa kuukaudessa, itse vasta opettelen sitä.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: R 
Päivämäärä:   17.9.21 21:59:02

Tosiaan, minäkin puhun juoksuttamisesta vaikka meillä mennään enemmän käyntiä :D ja tehdään siirtymiä raviin ja lyhyitä ravipätkiä, muutamia kierroksia. Joskus yhdistin ravista siirtymää käyntiin ja kaarto halkaisijalle puomin yli eli ei todellakaan tarvitse olla yhtä ja samaa ympyrää ravissa. Myös noita pidempiä linjoja väliin suoraan ja sitten taas ympyrälle. Mutta juu, kehittymisen varaa on ja vaatii kyllä itseltäni absoluuttisen keskittymisen hommaan. En sitä itsekään kauan jaksaisi :D

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   17.9.21 23:16:57

Juoksutan keskimäärin ehkä 2-3x/kk käyttäen sivuohjia tai kahta liinaa. Olen liian isokokoinen ratsastamaan tyttäreni ponilla ja toisinaan on tilanne, että lapsi ei itse voi mennä ja poni tarvitsee kevyttä liikuntaa esimerkiksi valmennuksen jälkeisenä päivänä.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   18.9.21 00:12:48

Liinassa juoksuttaminen on olennainen osa ratsuhevosen koulutusta. juoksuttaminen on osa kuuliaisuustyöskentelyä ja oikein toteutettuna se auttaa hevosta taipumaan symmetrisesti, löytämään oikean tahdin ja muodon. Juoksuttaminen löysillä sivuohjilla auttaa hevosta hakemaan itse oikean muodon, kun se siihen oikein opetetaan. Juoksuttaminen ei kannata, jos sitä ei osaa tehdä oikein. Oikein toteutettu juoksuttaminen on valmennusmuoto siinä missä oikein ratsastaminenkin. Irtojuoksutus ei korvaa oikeata juoksutustyöskentelyä liinassa, sillä siinä on mukana myös toisenlaiset koulutukselliset aspektit, oikein toteutettuna. Kannattaa ottaa juoksutusvalmennusta valmentajilta, jotka sen osaavat toteuttaa oikein eli perinteiset, vanhan ajan kouluratsastusvalmentajat. Ohjasajo kehittää osittain samoja, osittain erilaisia asioita. Kummallakin työskentelytavalla on puolensa.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   18.9.21 08:54:39

Jos ei osaa juoksuttaa eikä ymmärrä sen tavoitteita, kannattaa jättää väliin. Termi sinänsä on harhaanjohtava.
Oikein toteutettuna saa hevosen jumpattua hyvinkin tehokkaasti liinassa. Kun ratsastajan liikkumista häiritsevä vaikutus on poissa, on helpompi opettaa hevonen kantamaan itseään hyvässä tasapainossa. Siirtymät pehmeämmiksi ja takaosa töihin.
Vaan harva osaa juoksuttaa oikein.
Toki villihepat on hyvä juoksuttaa jotta ratsastus olisi turvallisempaa.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: bop 
Päivämäärä:   18.9.21 11:32:27

Juoksutan ponia usein ennen kentällä työskentelyä, mutta täysin päinvastaisesta syystä kuin energian purkamiseksi: hevonen on niin hitaasti käynnistyvää sorttia, että sen kanssa on paljon hedelmällisempää työskennellä kun se on ensin saanut kerättyä vähän vauhtia liinassa. Laitan juoksuttaessa usein pari puomia kentälle, niin tulee vähän jumppaakin samalla. Ympyrää en juoksuta oikeastaan ikinä, koko kenttä käytössä. Lisäksi sille on selkeästi vaikea vielä nostaa laukkaa ratsastaja selässä, joten teen laukkatyöskentelyä ennemmin ilman ratsastajan painoa selässä.

Poni on projekti enkä ole sen ainoa ratsastaja, joten niillä eväillä, jotka minulla on käytettävissä, olen todennut tämän olevan resepti miellyttävämpään työskentelyyn kentällä meille molemmille.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: pekka 
Päivämäärä:   18.9.21 12:25:26

"oikein toteutettuna se auttaa hevosta taipumaan symmetrisesti, löytämään oikean tahdin ja muodon"

Lisään vielä tähän sen, että jos aikoo ryhtyä oikeasti kokoamaan hevosta, ratsain tai juoksuttaen toteutettu ympyrätyöskentely (ml. kulmat ym. kaarevat urat) on käytännöllisesti katsoen ainoa siihen johtava tie.

:))

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: ratsastaja 
Päivämäärä:   18.9.21 13:32:13

Juoksutan esim. silloin, kun ratsastus ei syystä tai toisesta onnistu. Esim. kun rikoin selkäni. Sillä saa virtoja pois ja harjoitellaan esim. siirtymisiä ilman ratsastajaa. Välillä myös irtojuoksutan, koska ei nuo tarhassa rallattele itsekseen, lähinnä hengailevat. Tekee hyvää kun hevonen liikkuu ilman ratsastajaa.

Ohjasajan myös paljon. Hevosille kiva, kun tehdään erilaisia asioita.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   18.9.21 14:45:22

Kyllä hevosta voi hyvin myös jumpata ja työstää liinassa. Toki silloin pitää osata muutakin kuin pyörittää sitä ympyrällä naru toimissa kiinni. Kauhistuttaa katsoa näitä toimissa pyörittelijöitä.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: Juu 
Päivämäärä:   18.9.21 14:46:59

Toimissa =riimussa, thanks autocorrect

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: Suffe 
Päivämäärä:   18.9.21 19:07:32

Juoksutan satunnaisesti. Nuori hevonen, niin toimii vaihteluna ratsastukseen. Joskus ohjasajan. Joskus taas irtojuoksutan (tai ennemmin vaan päästän maneesin/kentälle irti ja riekkukoon sen mitä haluaa). Näin tapahtuu ehkä kerta kuussa jos niinkään usein

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   18.9.21 19:40:17

Naurattaa aina kun ollaan niin huolissaan siitä, että juoksutus rasittaa jalkoja. Eikö ratsastuksessa ringittäminen sitten rasita? Kiemuraurat, ympyröt, voltit? Kuka ei mene ratsastuksessa kaarevia uria? Hevonen on liinassa sentään vaan oman painonsa kanssa.
Ja kysymykseen: juoksutan ehkä kerran ti kaksi kuulaudessa. Hevonen on nuori aikuinen. Varusteina suitset ja ns juoksutusapu, ei siis sellanen missä osia takapuolen taakse vaan sellanen missä tulee köysioaa selän päälle ja narut etujalkojen välistä kuolaimiin kiinni.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: :) 
Päivämäärä:   18.9.21 19:42:14

Ja miksi: haluan vaihtelevaa liikuntaa, haluan hdä maasta miten hevonen liikkuu, haluan purkaa energiaa kun hevonen on villimpi, en ehdi tai jaksa varustaa ja ratsastaa. Mitä näitä nyt on.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: Daapi 
Päivämäärä:   18.9.21 19:50:54

Juoksutan monipuolisuuden vuoksi.
Ilman apuohjia ja ei tosiaan ympyrällä vaan käytän koko kenttää. On samalla tottelevaisuusharjoittelua, teen siirtymiä ja laukannostoja.
Yhdistän juoksutuksen maastokävelyyn (kävelen siis itse. En ratsasta). Kaikkia hevosiani en ole juoksuttanut, tälle sopii hyvin ja saan sen liinassa tosi rennoksi. Koen myös hyväksi ettei aina ole ratsastajan paino selässä.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   18.9.21 20:40:50

Kaikenlaistesta ihmiset käyttävät näköjään nimitystä "juoksuttaminen". Liinassa juoksuttaminen on kuitenkin oma työskentelymuotonsa, Tuo kaikki muu on kaikkea muuta leikkimistä hevosen kanssa. Irtojuoksuttamisessa hevonen päästetään irti, se ei ole liinassa juoksuttamista, joten täysin eri asia erilaisilla tavoitteilla.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: X 
Päivämäärä:   18.9.21 20:58:07

Juoksutan, jotta näen miten hevonen liikkuu. En muuten.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: Daapi 
Päivämäärä:   18.9.21 21:00:57

Vierastan itse myös ajatusta että juoksutus on ”riehumista narun päässä” - ”juoksutan kun en jaksa ratsastaa”
Juoksutus on osa viikko-ohjelmaa, ja hallittua työntekoa hevoselle siinä missä ratsastuskin.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: Nina 
Päivämäärä:   19.9.21 01:04:55

Valitettavasti harvoin Suomessa näkee asiallista juoksutusta. Usein on pääasiassa kaksi vaihtoehtoa (kuten moni tässä topicissa on kertonutkin jo)
1) vedetään hevonen gramaaneilla tai sivuohjilla linkkuun ja sitten sanotaan, että muka työstetään hevosta selän yli
2) juoksutetaan riimulla tai vähintään ilman apuohjia tai sitten sillä karsealla juoksutusavulla alitempoisia siirtymiä ja sitten kuvitellaan että saadaan takajalat töihin
Sitten on tapa kolme, jossa hevonen laitetaan liinan päähän menemään pukkilaukkaa, jotta "saadaan virrat pois"
Kaikista hirvein amatööriviritelmä mitä olen nähnyt, on laiskan ja pelokkaan omistajan tapa liikuttaa hevosta.... riimu ja juoksutusapu, joka viritetty loimen päälle ja sitten hevonen juoksemaan hakemaan. Kaikki vain siksi, että omistajalla on kiire ja hän ei uskalla ratsastaa hevostaan hangessa.

Kaikki noi tavat on vääriä ja yleensä vain kipeyttää tai rikkoo hevosen jostain. Jos et osaa juoksuttaa, on parempi jättää juoksuttamatta.

MUTTA

Oikein toteutettuna juoksutus on erittäin hyvä treeniä. Siinä on helppo ilman ratsastajan painoa ja kompensoivaa vaikutusta työstää hevosta ja nähdä mahdollisia epäsymmetrisuuksia. Joillekin hevosille myös esim kokoamisen opettaminen ja erityisesti piaffi on helpompi opettaa liinassa. Keskiverrollelle amatööriratsastajalle juoksutus on myös todella hyvä mahdollisuus saada hevonen viikottain kunnolla selän läpi (jos ei saa hevosta sinne itse ratsastettua), jos vain on opetellut juoksuttamaan.

Oikeaan juoksuttamiseen kuuluu seuraavat asiat:
Maks 20 min kerrallaan
Ei pelkkää ympyrää, vaan aina liikkumista
Ei ilman apuohjia, mutta apuohjat aina valittu hevosen mukaan ja mitoitettu oikein
Ei koskaan juoksutusavulla (tämä on kyllä ihan myyntimiehen keksintö)
Tehokkaasti eteen, ei mitään löntystelyä
Ei mitään pukkilaukkaa kierros tolkulla, liinassa työskennellään siinä missä ratsastajankin alla

Itse pyrin juoksuttamaan kaikki hevosen vähintään kerran kahteen viikkoon. Hevosesta riippuen työstän suoruutta, kokoamista, siirtymisiä (esim laukannostoja on nuoren kanssa todella helppo työstää paremmiksi liinassa), reagoivuutta, väistöjä jne
Itse käytän juoksutuksessa hevosesta riippuen joko yhtä liimaa tai ajan kahdella ohjalla. Apuohjina minulla on joko gramaanit (nämä hyvin harvoin, harvoin ovat se toimivin, mutta jotkut hevoset tykkää), champoo (erityisesti hevosilla joilla haluan työstää sitä, että venyttävät paremmin turpaa tuntumaa kohti), sivuohjat (erityisesti hevosilla, joilla ongelmia hakeutua tasaiselle tuntumalle) tai pessoa (erityisesti hevosilla, joilla haluan takaisia enemmän alle tai joilla treenaan kokoamista).
Suitsituksena käytän hevosesta riippuen joko nivelsuitsia tai kapsonia. Kaikkien apuohjien kanssa kiinnitän aina huomiota siihen, miten ja mille korkeudelle ohjat on kiinnitetty juoksutusvyöhyn.

Juoksutukseen ja ohjasajoon Suomessa hyviä opettajia on esim håckus ja charlotta turku. Lisäksi omalta valmentajalta kannattaa kysyä, voisiko juuri sinun hevosesi hyötyä juoksutuksesta ja jos, niin millä apuvälineillä. Valmentajalta voi myös kysyä ihan valmennustunnin juoksuttamisesta.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   19.9.21 01:33:56

Aloittajalle olisi tiedonhankintaan ja aiheen opiskeluun se kirjaston urheiluosaston "Ratsastus"-kohta taas järkevämpi paikka.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: Mie 
Päivämäärä:   19.9.21 09:13:18

Juoksutan jos haluan katsoa hevosen liikumista. Että onko liike puhdas/symmetrinen ilman ratsastajaa.
Muuten en juurikaan juoksuta.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   19.9.21 10:22:55

Juoksutan ehkä kerran kahteen viikkoon siksi, että hevoselle tekee hyvää liikkua välillä myös ilman ratsastajaa selkä vapaana. Nuorta myös siksi, että saa purkaa riekkumiset mieluummin siinä, niin on helpompi keskittyä työskentelyyn ratsastajan kanssa.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: Assi 
Päivämäärä:   23.9.21 22:21:02

Mikä olikaan juoksutusapu?

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: helmi 
Päivämäärä:   24.9.21 00:10:36

Kuka muu kuin Håckus opettaa Suomessa juoksuttamista?

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: Miu 
Päivämäärä:   24.9.21 01:35:06

Mä maastakäsittelen paljon hevosiani ja mun mielestä juoksutus kuuluu siihen ihan niinkun ohjasajot ja muut..

Ninalla tuossa mielestäni erittäin hyvin kerrottu miksi ja miten. Itsellä erilaisia juoksutusvöitä ja muita välineitä, kaikki hevoskohtaista miten käytän. Ja ihan harrastehevosia meillä :) Pääasiassa ratsastan ja ajan.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: muilla mailla 
Päivämäärä:   24.9.21 03:19:40

Kyllä minäkin jouksutan liinassa ehkä sen kerran viikkoon.

Siis liinassa.

Irotojuoksutus on ihan eri asia. Irrallaan liikkuen autetaan kai enimmäkseen nuoria estelupauksia kerääämään rutiinia hyppäämiseen, tai sitten ihan asteikon toisessa päässä opetetaan hevosta peilaamaan oman kehonsa tietoisesti hallitsevan jouksuttajan liikkeitä. (Se kyllä on aika hauskaa puuhaa, ihan vain vaihtelun vuoksi).

Omasta mielstä tarve juoksutukseen vain jotta saisi vähennettyä hevoseen kertynyttä painetta liikkua kertoo vain siitä että hevonen tarhataan niin ettei se pääse päivän mittaan liikkumaan hevoselle luontaisella tavalla.
Eli siis niin että joko
- tarhausaika on liian lyhyt
- tarha on liian pieni
- puuttuu liikkumiseen motivoivaa seuraa, eikä ruoka- ja juomatarjoilukaan ole erillään toisistaan motivoimassa liikkumista
- tai kaikki edellä mainitut. Joka kai on aika yleinen tapa tarhata useimmilla suomalaisilla maneesitalleilla.

Itse juoksutan liinassa ennen kaikkea nähdäkseni itse hevosen tekemiset sivulta ratsutuksen edetessä, säännöllisesti, ja tietenkin symmetrisesti molempiin suuntiin. Optimaalitilanne hevosen opettamisessa olisi tietenkin että olisi aina yhtä osaava silmäpari katsomassa sivulta miten hevonen reagoi kun ratsastaa mutta sellasita on aika harvalla saatavilla.

Ja sitten tässä myös ei ihan niin pieni vastakommentti niille jotka tässä ketjussa ovat olleet apuohjia vastaan.
- pelkkä riimuun kiinnitetty liina ei opeta hevoselle yhtään mitään, kunhan riehuu siinä narun päässä
- kuolaimen sisärekaaseen kiinnitetty liina ilman apuohjia tarkoittaa nopeasti että hevosella on puolet ulkopuolen kuolainrenkaista suussa heti ensimmäisen kerran kun se ähtee sätkimään.
- kuolain ulkorenkaaseen kiinnitettynä voi liinan vetää joko niskan yli tai leuan ali. Leuan ali on turhan kova tapa saada hevonen pitämään suu kiinni, ja saa hevosen nostamaan päätä ylös (ja sanallla siis myös laskemaan selkää alas - ei toivottua), Niskan yli saa hevosen painamaan päätä alas vaikkei se muuten toimi niin kuin on tavoiteltavaa, niin että on paljon vaikeampi nähdä kuinka kunnolla hevonen oikeastaan käyttää koko kroppaansa.

Kun taas hevosen tekemisten tasoon sopivan pituinen jouksutusvyöhön kiinnitetty apuohja ulkopuolella antaa juuri sopivan tuen ulkosivulle, ja mahdollisuuden kiinnittää viestivä liina sisäkuolaimeen ilman että kuolain liikkuu liikaa sivusuunnassa.

Mutta eihän tätäkään opi netistä. Nöyränä vain kaikki osaavampien opetukseen.

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.9.21 03:33:28

Juoksuttamaan kyllä, koska olen raskaana. Ehkä kerran viikossa. Muuten ohjasajettu maastossa tai talutan. Silloin tällöin kaveri ratsastaa. Pitää kuitenkin hevonen jotenkin pitää yhteistyössä ja joka päivä en jaksa enää kävellä pitkiä lenkkejä, niin että hevonen voi oikeasti kävellä kunnon rytmissä vaan joutuu odottamaan monia

  Re: Miksi hevosia juoksutetaan?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.9.21 06:06:20

Maastakäsin, liinassa kapsonilla juoksuttaen korjaan hevosta. Asetan, taivutan ja voihan maastakäsin työskennellä paljon muutenkin. Se on mun "juoksutusta".

Sitä taasen en ymmärrä, että hevonen laitetaan nippuun erilaisten piuhojen kanssa ja sen jälkeen sen annetaan juosta ympyrällä vailla mitään kontrollia.

   Ylös ⇑   


  
 Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

 Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

 Otsikko:
   




Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.